عقاب
✍️ سعید احمدی در قلمدار نوشت:
خورشید کج نشسته بود روی پوست درختهای نیمهجان. بیآنکه ابری در آسمان باشد، گاهی بود و گاهی نبود. هوا بوی نا میداد. مورچهها، جغدها، شبپرهها و جیرجیرکها شب و روز را قاتی کرده بودند. بقیه هم حال و روز بهتری از آنها نداشتند. هر دو پای جنگل لنگ میزد. برگها زردتر، سنگریزهها تیزتر، علفها خشکیدهتر، صدای شکمهای گرسنه هم از قارقار کلاغها بلندتر.
بوزینه، رفت روی بلندترین کاج، دمش را فنری تاب داد. دستها را زد به هم و فریاد کرد: «جنگل رونق میخواد. قانون میخواد. عدالت میخواد». چند جمله از قانون خواند و همان جا لمید روی شاخهای تنومند.
سنجابها فندقها را گذاشتند توی جیب و کف مرتبی زدند. کلاغها یک قارِ ممتد کشیدند. میمونها به هم نگاه کردند؛ بعد سرشان را انداختند پایین.
مار اما، خودش را از میان بوتهها بالا آورد. آنقدر بالا که روی دمش ایستاده بود. انگار میخواست چیزی بگوید؛ ولی حرفش را عین تخم غاز، قورت داد. بوزینه، با چشم نیمهباز خمیازهای کشید. دستش را مثل خرس تنبل دراز کرد. با لحنی ملایم و فریبکارانه، لبخند شیطنتآمیزی زد و رو به جمعیت، اعلام کرد: «آقایون! خانوما! جناب مار، از امروز که نه، از همین الآن، رئیس اقتصاد جنگله».
برخی حیوانات نگاهی انداختند به هم. سمها و پنجههایشان را به علامت «چی بگم!» بالا آوردند. بعد همهمه کردند. صداهایی که بوی تردید و نگرانی میداد. شبیه کسی که فهمیده، لولهی گاز سوراخ شده؛ ولی هنوز بوی گاز به دماغ نرسیده است.
مار که انگار از ایستادن روی دم، خسته شده بود، خودش را پهن کرد روی زمین و آرام و کشدار آمد جلو. پوستش برق میزد. او از همانهایی بود که همیشه با اشتهای باز از «توسعهی اقتصادی» میگفتند. از همانها که مفهوم «توسعه» برایشان فربهشدنِ خود و آبشدن بقیه بود. او ضمن سپاس از جناب بوزینه حرفهایی زد که از آن میان، قسمتهایی رفت روی خط خبری رسانهها: «اقتصاد، قانون داره. قانونش ساده است: هر کی بیشتر داره، باید بیشتر داشته باشه. هر کی کمتر داره... خب! نداشته باشه یا میخواست داشته باشه».
بوزینه، شادمان سر تکان داد: «درود بر تدبیر!».
تدبیر، یعنی گرانی میوهها؛ یعنی مالیات بستن برای سایهی درختها؛ یعنی انبارهایی پر از موز و نارگیل؛ اما برای همانها که همیشه دستشان پر بود. این شاید تلخی مینشاند در کام برخی؛ اما برای عدهای شیرین بود و خیلی هم لذیذ.
سنجابها گاوصندوقهای بیشتر و بزرگتری اضافه کردند، بعد هم کلاغها.
آهوها غمباد گرفته بودند برای سرخابسفیداب. مورچهها تندتر راه میرفتند، بیشتر جستجو میکردند؛ اما دریغ از یک ران ملخ. گاوها، شیر میدادند و پشکل میانداختند؛ ولی نشخوار نمیکردند.
بوزینه، روی همان شاخهی همیشگی، با دم دراز و سیاهش آویزان شد. او سر و ته به همه جا نگریست. شانههایش را بالا انداخت و برای التیام زخم حیوانات گفت: «ما این وضعو تغییر میدیم. راه نجات پیدا میکنیم. باید از جنگلهای دیگه، از رودهای دیگه، از سرزمینهای دیگه، کمک بگیریم».
همینطور که سر و ته، حرفهای بی سر و ته میزد، نگاهش چرخید روی روباه، که در سایهی درخت بید نشسته بود و گلابی گاز میزد و از مالیات سایه هم معاف بود.
«روباه جان! تو مأموری برای مسائل دشوار. برو ببین اون طرفا چه خبره، اون طرف آب رو میگم». این صدای بوزینه بود در گوش روباه.
روباه، مثل همیشه خندید. او لبخندهای مصنوعی را خیلی طبیعی از آبوگل درمیآورد.
«چشم، جناب رئیس! راه نجات، توی جیب منه». صدای روباه بود در گوش بوزینه و صدای پاهایی که نرم اما مصمم میرفت.
امید بازگشته بود با اعزام روباه؛ همانطور که تدبیر، با انتصاب مار.
بخش اول را در صفحه قلمدار بخوانید
https://eitaa.com/ghalamdar/553
ادامه دارد ...
#داستان
#نویسندگان_حوزوی_اصفهان
🆔 @howzavian_isfahan
نویسندگان حوزوی
✍️رواق اهل قلم(16) 💢 بازروایت منشور روحانیت 🔅بررسی ابعاد نظری و کارکردی صدور منشور روحانیت از سوی
متن اصلی منشور روحانیت.docx
حجم:
38.2K
#تولید_محتوا
متن کامل منشور روحانیت
https://farsi.khamenei.ir/file/after-15khordad/46.htm
سوم اسفند سالروز صدور منشور روحانیت از سوی امام خمینی(ره)
#ویژه_کنشگری_حوزویان
💎@howzavian | نویسندگان حوزوی
در محکمه نقد رسانه؛
🔴 وقتی قاضیان، خود محتاج قضاوتند
چرا نقدهای #معلی و #محفل بیش از کارساز بودن کارشکن هستند؟
✍️ رحمان رستگار
هنگامی که از نقد رسانه سخن میگوییم، با پدیدهای چندوجهی روبرو هستیم که هر وجه آن، دریچهای به جهانی از معانی و مفاهیم میگشاید. در عصر حاضر که همگرایی رسانهای به واقعیتی انکارناپذیر تبدیل شده و مخاطب از جایگاه منفعل خود به موقعیت کنشگری فعال ارتقا یافته، مسئله نقد رسانه اهمیتی دوچندان مییابد.
اخیراً موجی از نقدها پیرامون برنامههای فرهنگی رسانه ملی، بهویژه برنامههایی چون “معلی” و “محفل” شکل گرفته که خود نشان از حساسیت جامعه نسبت به محتوای فرهنگی دارد. اما آنچه در این میان مغفول مانده، ضرورت نگاه تخصصی به مقوله نقد است.
تولید محتوا در رسانه ملی، فرایندی پیچیده است که در آن مفاهیمی چون گیتکیپینگ، چارچوببندی رسانهای و برجستهسازی در تعاملی پویا با یکدیگر قرار دارند. در این میان، مسئله موسیقی در رسانه ملی نمونهای روشن از دیالکتیک هنر و شریعت است؛ جایی که مدیریت معنا اهمیتی حیاتی مییابد.
تجربه نشان داده که گاه فرامتنهای احتیاطی جای اصول بنیادین را گرفته و پارادایم تفسیری محافظهکارانه بر خوانش متون دینی غلبه یافته است. این رویکرد، دوگانه سنتی حلال-حرام را به طیفی خاکستری تبدیل کرده که درک آن نیازمند صلاحیت ویژهای است.
منتقد رسانه امروز باید علاوه بر آشنایی با نشانهشناسی رسانهای و برخورداری از سواد رسانهای انتقادی، تجربه عملی در حوزه تولید محتوای فراگیر نیز داشته باشد. روششناسی نقد نیز باید ترکیبی از تحلیل گفتمان انتقادی، تحلیل محتوای کیفی، مطالعات دریافت و تحلیل روایت باشد.
نکته قابل تأمل آنکه نقدهای اخیر، اغلب از چارچوب پارادایم انتقادی-تفسیری فاصله گرفته و به سطحینگری رسانهای دچار شدهاند. این در حالی است که نقد اصولی باید بافت فرهنگی و پیچیدگیهای تولید را در نظر گرفته و راهکارهای عملیاتی ارائه دهد.
در پایان باید گفت، ارتقای کیفی برنامههای رسانه ملی در گرو نقدی تخصصی و سازنده است که از درک عمیق اکوسیستم رسانهای برخوردار باشد. چنین نقدی میتواند ضمن حفظ اصل تعادل، به غنای محتوایی و ساختاری برنامهها کمک کند.
#محفل
#معلی
#رسانه_ملی
💎@howzavian | نویسندگان حوزوی
دانشجویان هوشیار باشند، دشمن بهدنبال آشوبآفرینی است
▫️ حادثه تلخ قتل دانشجوی نخبه، امیرمحمد خالقی، در تهران زنگ خطری برای هوشیاری دانشجویان در برابر سناریوهای مشکوک است. سرقت وسایل ارزشمند او، ازجمله لپتاپ و گوشی، میتواند صرفاً یک جنایت خیابانی باشد، اما نباید از احتمال سرقت اطلاعات علمی و یا حتی سناریوسازی برای تحریک اعتراضات دانشجویی غافل شد. دشمنان انقلاب اسلامی بارها نشان دادهاند که از هر حادثهای، ولو دردناک، بستری برای ایجاد آشوب و بهرهبرداری سیاسی میسازند.
🔹 تجربه تلخ کشورهای منطقه، بهویژه سوریه، نشان داده که دشمنان با نفوذ در میان جوانان و دانشجویان، ابتدا احساسات آنان را برمیانگیزند، سپس آنان را به خیابان میکشانند و در نهایت، مسیر کشور را به سوی ناامنی و هرجومرج سوق میدهند. امسال، حضور باشکوه ملت ایران در ۲۲ بهمن، ضربهای سهمگین به جریانهای معاند بود و حالا همان جریانها، مترصد فرصتی برای انتقامجویی و ایجاد التهاب در کشور هستند. دانشجویان باید هوشیار باشند و اجازه ندهند که دشمنان خارجی و مزدوران داخلی، آرامش دانشگاهها را به آشوب بکشانند.
🔸 دولت چهاردهم در آغاز مسیر خود، با مسائل جدی داخلی و منطقهای مواجه است و نباید اجازه داد با دسیسههای دشمنان، درگیر بحرانهای کاذب شود. هر فردی که بخواهد از احساسات پاک دانشجویان سوءاستفاده کند و آنان را به سمت تقابل با نظام سوق دهد، بدون شک یا نفوذی است یا بازیخورده جریانهای معاند. دانشجویان، سرمایههای علمی و انسانی این کشورند و نباید اجازه دهند که توطئههای دشمن، آنان را ابزار تحقق اهداف شوم خود کند. صبر و اعتماد به دستگاههای امنیتی و قضایی، بهترین راهکار در مواجهه با چنین حوادثی است.
✍ موسی آقایاری
#نویسندگان_حوزوی_زنجان
@howzavian_zanjan
💠 معلی و انتقادها
✍️ مهدی عامری
🔹برنامه تلویزیونی «حسینیه معلی» به عنوان یکی از برنامههای موفق و پبیننده با محوریت مذهبی و فرهنگی، در این چند سال مورد توجه و نقد طیفهای مختلف جامعه قرار گرفته است. این نقدها را میتوان در سه دسته کلی تقسیمبندی کرد که هر یک نیازمند تحلیل و مواجههای متفاوت است.
۱. جریان تخریب
برخی از انتقادات به «معلی» از سوی جریانهایی مطرح میشود که اساساً با هرگونه فعالیت مذهبی، فرهنگی و ملی در چارچوب سیاستهای جمهوری اسلامی مخالفند. این جریانها، که نمونههای آن را میتوان در شبکههایی مانند بیبیسی و دیگر رسانههای معاند مشاهده کرد، به دلیل مخالفت ذاتی با مردم ایران، اسلام و انقلاب، هرگونه برنامهای را که موجب انسجام ملی و تقویت هویت دینی و ایرانی شود، زیر سؤال میبرند. این دسته از منتقدان حتی اگر برنامهای مانند «معلی» بتواند برای لحظاتی مخاطبان را با مضامین مذهبی و عاشورایی همراه کند، باز هم آن را هدف قرار میدهند. بنابراین، دستاندرکاران برنامه «معلی» باید به جای نگرانی از این نقدها، به تأثیر مثبت برنامه بر جذب مخاطبان و تقویت ارزشهای دینی افتخار کنند.
۲. جریان تعطیل
دسته دیگری از انتقادات از سوی جریانهای متحجری مطرح میشود که با هرگونه نوآوری و فعالیت رسانهای مدرن مخالفند. این جریانها، که درکی از فقه پویا و نیازهای جامعه امروز ندارند، با هرگونه موسیقی، شادی و برنامههای جدید مخالفت میکنند و آنها را بدعت میدانند. این نگاه ظاهرگرا و محدود، باعث میشود که حتی برنامههای مذهبی مانند «معلی» نیز مورد هجمه قرار گیرند. این دسته از منتقدان، که با هرگونه تغییر و تحول در عرصه رسانه و فرهنگ مخالفند، نمیتوانند نماینده واقعی جامعه و جوانان امروز باشند. بنابراین، نقدهای آنها نباید به عنوان معیاری برای ارزیابی برنامه در نظر گرفته شود.
۳. جریان ترفیع
در کنار این دو دسته، گروهی از منتقدان نیز وجود دارند که با نگاهی دلسوزانه و سازنده به برنامه «معلی» مینگرند. این افراد، که معمولا از حامیان نظام و ارزشهای انقلابی هستند، نه تنها با موسیقی و نوآوریهای رسانهای مخالفتی ندارند، بلکه به دنبال ارتقای کیفی برنامه و همسو کردن آن با فرمایشات مقام معظم رهبری و علمای اصیل و عرف متشرعین هستند.
نقدهای این گروه نه با هدف تعطیلی برنامه، بلکه با نیت بهبود و تکامل و ترفیع آن مطرح میشود. به عنوان مثال، تأکید بر حفظ شأن حسینیه در برنامه، رعایت حریم محرم و نامحرم، و پرهیز از افراط و تفریط در استفاده از موسیقی و سرود، از جمله مواردی است که میتواند به ارتقای معنوی و محتوایی برنامه کمک کند.
🔹در مجموع دستاندرکاران برنامه «معلی» باید با هوشمندی، نقدهای سازنده و دلسوزانه را از نقدهای مخرب و معاند تفکیک کنند. از یک سو، باید به تأثیرات مثبت برنامه بر جذب مخاطبان و تقویت هویت دینی افتخار کنند و از سوی دیگر، با گوشسپردن به نقدهای سازنده و دلسوزانه، در جهت ارتقای کیفی برنامه گام بردارند. تعامل با منتقدان دلسوز و بهکارگیری نظرات آنها میتواند «معلی» را به برنامهای کاملتر و بهتر تبدیل کند.
باید به خاطر داشت که برنامهای مانند «معلی» نه تنها یک سرگرمی رسانهای، بلکه یک فرصت بزرگ برای ترویج فرهنگ اهل بیت و انسجام ملی است. حفظ این جایگاه و ارتقای آن، نیازمند تعامل هوشمندانه با نقدها و استفاده از ظرفیتهای موجود در جامعه انقلابی است.
#نویسندگان_حوزوی_تهران
@howzavian_tehran
#ویژه_خواهران
به همت خبرگزاری تسنیم و رسانهی رحا برگزار میشود؛
✍️رواق اهل قلم(۱۸)
💢 بازروایت منشور روحانیت
🔅بررسی ابعاد نظری و کارکردی صدور منشور روحانیت از سوی امام خمینی(ره)
مهمان ویژه: خانم طاهره حیدری مجد
رئیس بسیج اساتید و نخبگان جامعه الزهرا و مدرس حوزه علمیه
🖊 با خوانش جمعی از بانوان حوزوی
و حضور
اعضای تحریریه همقلم
اعضای تحریریه بانو مجتهده امین
📅 زمان: سهشنبه 30 بهمنماه
⏰ ساعت 16:30 تا 18
▫️شهرک قدس، کوچه 31، پلاک 3، مرکز مطالعات راهبردی تسنیم
#تبلیغ_مکتوب
#جهاد_روایت
برای ثبتنام به آی دی زیر مراجعه کنید:
@p_andishe
🌐 رسانه حوزه انقلابی (رحا مدیا)
🆔 @rahamedia
راهکارهایی برای غلبه بر ترس از نوشتن
بسیاری، نوشتن را یک کار دلهره آور میدانند، به خصوص زمانی که شروع به نوشتن می کنند. آنها ترسشان این است که شاید نوشتهشان به اندازه کافی خوب نباشند و یا به خوبی مورد توجه قرار نگیرد.
در اینجا چند نکته را برای غلبه بر ترس از نوشتن آوردهایم:
1. از متنهای کوتاه شروع کنید
نوشتن میتواند طاقت فرسا باشد، به خصوص زمانی که در ابتدای راه نوشتن هستید. یکی از راههای غلبه بر این ترس، شروع با متنهای کوتاه و قطعات کوچک است. این کار به افزایش اعتماد به نفس شما کمک می کند و به شما این امکان را می دهد که بدون احساس خستگی، به تمرین نوشتن بپردازید.
2. هر روز بنویسید
راه دیگر برای غلبه بر ترس از نوشتن این است که آن را به یک عادت تبدیل کنید. هر روز زمانی را برای نوشتن اختصاص دهید، حتی اگر فقط چند دقیقه باشد. این به شما کمک میکند تا روند نوشتن برای شما راحتتر شده و به یک روال تبدیل شود.
3. کمال گرا نباشید
کمال گرایی میتواند مانع بزرگی در مسیر نوشتن باشد. باید همیشه این نکته مهم را به یاد داشته باشید که اولین پیش نویس شما نباید کامل باشد؛ لذا آزادانه بنویسید، بدون اینکه نگران ساختار جمله یا دستور زبان باشید. همیشه میتوانید بعداً بارها متنتان را ویرایش و ویرایش کنید.
4. به یادگیری ادامه دهید
شما به عنوان یک نویسنده باید همیشه در حال یادگیری و توسعه و پیشرفت باشید. در کارگاه های نویسندگی شرکت کنید، کتاب های مربوط به نویسندگی بخوانید و به طور منظم تمرین کنید. هرچه بیشتر بنویسید و یاد بگیرید، به عنوان یک نویسنده اعتماد به نفس بیشتری خواهید داشت.
#پویش_نوشتن
#تبلیغ_مکتوب
#جهاد_روایت
🌻نخبگان، استادان و دوستانتان را به #نویسندگان_حوزوی دعوت کنید.👇
https://eitaa.com/joinchat/3834314754C58903f67c6
💠💠 قابل توجه اعضای فرهیخته کانال رهنامه پژوهش
❇️❇️ با تبریک میلاد مسعود حضرت بقیه الله الاعظم (عج) و سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی؛
💠💠به اطلاع شرکت کنندگان در مسابقه یادداشت علمی می رساند پس از 3 مرحله ارزیابی یادداشت های دریافتی، 24 اثر به عنوان آثار برتر در این مسابقه شناخته شدند.
✅✅ ضمن آرزوی موفقیت برای همه شرکت کنندگان، اسامی نفرات برتر به شرح ذیل می باشد:⬇️⬇️
نویسندگان حوزوی
💠💠 قابل توجه اعضای فرهیخته کانال رهنامه پژوهش ❇️❇️ با تبریک میلاد مسعود حضرت بقیه الله الاعظم (عج)
.
تبریک به اعضای تحریریه نویسندگان حوزوی که حائز رتبه برتر نخستین مسابقه یادداشتنویسی علمی شدند 💐💐
🔹خانم پازکی
و
🔹آقایان حسنزاده
🔹 دکتر ملکوتینیا
🔹دکتر محمدلو
پایدار و نویسا بمانید
#پویش_نوشتن
#یادداشت_علمی
🌻نخبگان، استادان و دوستانتان را به #نویسندگان_حوزوی دعوت کنید.👇
https://eitaa.com/joinchat/3834314754C58903f67c6
🔻 نویسندگی اراده میخواهد نه استعداد
⚪️ ممکن است عدهای استعداد نوشتن را بیشتر از دیگران داشته باشند اما این تنها نقطه شروع ماجرا است.
⚪️ مثل این است که دوندهای برای طی کردن مسیر، همه ابزارهای لازم مثل کفش خوب، لباس مناسب، قد و وزن ایدهآل را داشته باشد اما برای اینکه به خط پایان برسد لازم است پا در راه بگذارد، تلاش کند، بدود و لحظهای از پا ننشیند تا به موفقیت برسد.
⚪️ کسی هم که استعداد ذاتی برای نوشتن دارد و میتواند سادهتر از دیگران دست به قلم ببرد و بنویسد، اگر تلاش مداوم را سرلوحه کارش قرار ندهد، همین استعداد اولیه را هم میتواند بخشکاند و از بین ببرد.
⚪️ گاهی شرایط برای نویسندههای نوپا یا کسی که گمان میکند استعداد لازم را ندارد، خیلی بهتر است. این فرد آگاهانهتر تلاش میکند، بیشتر و بهتر از بقیه مسیر نویسندگی را طی میکند و برای جبران ندانستهها و نداشتههایش به دوندهای خستگیناپذیر بدل میشود!
#نویسندگی
#نویسندگان_حوزوی_فارس
🆔 @howzavian_fars
باسمه تعالی
برگ زرینی دیگر در عرصه یادداشتنویسی بر آلبوم موفقیتهای موسسه فقهی امیرالمومنین(ع) اضافه گشته و صدیق ارجمندمان جناب آقای مهدی رسولی موفق به کسب رتبه برتر در مسابقه یادداشتنویسان حوزوی شده است.
اثر ایشان با عنوان «خودِ من» در گرایش #اخلاق بعنوان یادداشت برتر انتخاب شده است.
بدینوسیله به ایشان و خانواده موسسه فقهی امیرالمومنین(ع) تبریک گفته و توفیقات ایشان و جمیع اعضای این موسسه فخیمه را از خداوند متعال خواستاریم.
انجمن نویسندگان موسسه فقهی امیرالمومنین(ع)
#پویش_نوشتن
#تبلیغ_مکتوب
به ماهنامه فرائد بپیوندید👇
https://eitaa.com/faraedmag