🔻آیا حکم قتل سلمان رشدی اخلاقی بود؟
✍ ابراهیم شریفی
پژوهشگر اخلاق و رسانه
🔸دلیل حکم به ارتداد سلمان رشدی از سوی امام خمینی، نه صرفاً به جهت تغییر در عقاید شخصی بلکه تعدّی به اصل اسلام و انحراف عقاید عموم مردم بوده است. همانگونه که اگر کسی به جان و مال مردم تعرض نماید از حیث حقوقی باید او را مجازات نمود و این مجازات کاملاً با اخلاق اجتماعی نیز همسو است.
🔹در چنین مواردی نیز که قلب و روح و اندیشه مردم مورد تعرّض بدخواهان قرار میگیرد، باید سختگیرانه عمل کرد؛ چون کرامت انسانی مورد هدف قرار گرفته است؛ همچنان که عقلاء شایسته می دانند برای کسانی که دزدی و غارت می کنند، مجازاتی قرار داده شود، برای متعرضین به مقدسات آدمیان نیز مجازاتی قرار داده می شود؛ تا این که از هرج و مرج در جامعه انسانی جلوگیری شود و نسبت به حقوق انسانی، احترام گذاشته شود. این دلیل هم در نگاه پیامدگرایی اخلاقی و نیز اخلاق فضیلت، امری شایسته است.
▫️ادامه یادداشت را در رحا مدیا بخوانید👇
https://rahamedia.net/?p=9690
نویسندگان حوزوی استان آذربایجان غربی
@howzavian_westazarbaijan
#یادداشت
⭕️✍️ دقت به لفظ مسئلهها آفتی بزرگ در نقدها نسبت به یک مسئله ...
🔺گاهی آنقدر در نگاه به مسئله ها مجذوب لفظِ آن مسئله میشویم ... که دیگر اصل و ماهیت آن مسئله برایمان به حاشیه میرود...
🔺فی المثل نقد وارد میکنند و میگویند اگر اسمش حسینیه معلی ست چرا اینقدر سرود های ریتم دار برگزار میشود، چرا اینقدر میخندند، چرا فلان میکنند و....
🔺این در صورتی است که اگر مقداری آن دقّتِ عزیز و محترم را جناب نقّاد "تیز تر" بکند خواهد فهمید که مراد از حسینیه ی معلی ، "برنامه ی تلوزیونی معلی است نه حسینه به معنای حقیقی آن !!!"
✍️علی بختیاری
#معلی
@howzavian_hamedan
💠 «کلیددار عاشق» به کتابفروشیها رسید
✍️ مؤلف: مجید ملامحمدی
🏢 ناشر: بهنشر
📕 160 صفحه
🔹«کلیددار عاشق» نیز ضمن روایتی از زندگی علامه ملاعبدالله بهابادی یزدی، گریزی به بیان معارف اهل بیت(ع) نیز زده است.
🔸کتاب با نثری روان، ساده و خوشخوان نوشته شده و نویسنده تلاش کرده با وارد کردن چند شخصیت خیالی به بطن داستان، پیوند میان مخاطب نوجوان و کتاب را فراهم کند.
🔰 این اثر در 12 فصل داستان زندگی یکی از علمای عصر صفوی را نقل میکند که برای گسترش تشیع و حل مشکلات شیعیان مجاهدتهای بسیار کرد و از سوی شاهان صفوی به عنوان متولی و خزانهدار حرم حضرت علی(ع) منصوب شد.
📚@dostaneketab | دوستان کتاب
⚠️ افول دینداری از ادعا تا واقعیت
✍️ علیرضا استادیان، دکتری انقلاب اسلامی در رسانهی رحا نوشت:
♨️ در چند سال اخیر، برخی روشنفکران به «مسأله افول دینداری در جامعه ایرانی» اشاره کردهاند؛ اما آیا در دوران انقلاب اسلامی با افول دینداری مواجه شدهایم؟ پشت پرده این القای رسانهای چه چیزی وجود دارد؟
🔰دینداری را میتوان در سه سطح بررسی کرد:
اولا، بینش دینی(یعنی باورهای فرد به خدا، پیامبر، معاد و ارزشهای الهی)، ثانیا، منش دینی(یعنی سبک زندگی بر اساس ارزشهای دینی، مانند سادهزیستی، عدالتخواهی و ایثار) و در نهایت، روش دینی (یعنی شیوه عملی پایبندی به احکام و انجام مناسک)از سوی دیگر، دین نیز سه بُعد اساسی دارد که شامل، عقاید (توحید، نبوت، معاد و…) ، اخلاق(صفات پسندیدهای مانند صداقت، امانتداری، انصاف و…) و احکام (مناسک و اعمال عبادی مانند نماز، روزه، حج و…)
🔺 اگر پس از انقلاب به این ابعاد نگاه کنیم، متوجه میشویم که در همه این عرصهها رشد جدی رخ داده است. در حوزه معرفت و آموزش دینی، پس از انقلاب، سطح آگاهی دینی جامعه بهطور قابل توجهی افزایش یافته است.
🔹 در بُعد دینداری اجتماعی نیز اتفاقات مهمی رخ داده است. به عنوان مثال، پیش از انقلاب نماز جمعه بهصورت محدود برگزار میشد، اما امروز این مراسم در سراسر کشور با شکوه برگزار میشود. همچنین اعتکاف، که پیش از انقلاب چندان شناختهشده نبود، اکنون به یک حرکت عظیم معنوی در میان جوانان تبدیل شده است. سفرهای زیارتی به مشهد، کربلا و اربعین نیز نمود دیگری از گسترش دینداری اجتماعی است.
💠 رهبر معظم انقلاب نیز در بیانیه گام دوم انقلاب، دینداری جامعه را از نقاط قوت چهل ساله انقلاب دانستهاند. ایشان تأکید کردهاند که ایمان و دینداری مردم، خصوصاً جوانان، در این سالها در عرصههای مختلف نمود داشته است.
▫️ایشان نمونههای فراوانی از حضور نسل جوان مؤمن در میدانهای جهاد، ایثار، سازندگی، علم و پیشرفت را مطرح کرده و این را از برکات انقلاب اسلامی دانستهاند. اگر دینداری در جامعه کاهش یافته بود، چنین تحولات عظیمی رخ نمیداد؛
برخی افراد صرفاً با مشاهده برخی ناهنجاریها، نتیجه میگیرند که دینداری کاهش یافته است.
✅ در حالی که گسترش دینداری را باید با دادههای دقیق بررسی کرد، نه با استناد به احساسات و دیدههای شخصی. یکی از مطالب مهمی که باید بدانیم این نکته است که: «یکی از اهداف بیان شبهه کاهش دینداری خودش کاهش دینداری است». به این معنا که وقتی افرادی این گونه وانمود میکنند که دینداری مردم کاسته شده است، یعنی میخواهند حساسیت جامعه را به مباحث دینی کمرنگ نشان داده و ناهنجاریهای غیر اخلاقی را عادی سازی کنند و برای توجیه این مسائل نظریه سازی کنند.
#افول_دینداری #بیانات_رهبری (حفظه_الله)
#نویسندگان_قم
@howzavian_qom
🔻 ۱۰ ویژگی کسانی که کتاب نمیخوانند
1⃣ خیلی راحت تحت تأثیر تبلیغات هیجانی قرار میگیرند.
2⃣ حرفهای تکراری میزنند.
3⃣ دایره واژگانی آنها بسیار محدود است.
4⃣ بخش استدلالی ذهن آنها تقریباً تعطیل است.
5⃣ بر آنچه میگویند خیلی کنترل ندارند.
6⃣ گوشکردن به دیگران را نمیآموزند.
7⃣ مستعد پذیرش شایعات هستند.
8⃣ حرفهای نسنجیده زیاد میزنند.
9⃣ منافع خود را بهخوبی تشخیص نمیدهند.
🔟 برای رشد فکری و شخصیتی، احساس نیاز نمیکنند.
#مطالعه
#نویسندگان_حوزوی_فارس
🆔 @howzavian_fars
.
چرا برای تو کسی بیانیه نداد
دعوت به تجمع نکرد
مطالبه نکرد
شعار نداد
#ویراستی_ها
☑️ @VIRASTYHA
نویسندگان حوزوی
🔆 نویسندگان حوزوی استانها و ارتباط با سردبیران👇 ☀️ مجلات مجازی نویسندگان حوزوی در استانها (به ترت
.
بروزرسانی شد؛
💐 سکوهای استانی نویسندگان حوزوی
امکان دسترسی فضلای 15 استان به صفحه اختصاصی فراهم شد.
☑️🔗اینجا 👇👇
https://eitaa.com/howzavian/12706
#پویش_نوشتن
#تبلیغ_مکتوب
#جهاد_روایت
🌻نخبگان، استادان و دوستانتان را به #نویسندگان_حوزوی دعوت کنید.👇
https://eitaa.com/joinchat/3834314754C58903f67c6
✍️رواق اهل قلم(16)
💢 بازروایت منشور روحانیت
🔅بررسی ابعاد نظری و کارکردی صدور منشور روحانیت از سوی امام خمینی(ره)
🖊 با خوانش جمعی از نویسندگان حوزوی
و حضور
اعضای تحریریه رسانهی رحا
اعضای تحریریه مدادالفضلاء
☑️ همراه با بررسی چند یادداشت از نویسندگان حوزوی
📅 زمان: یکشنبه 28 بهمنماه
⏰ ساعت: 18:30 تا 20
▫️شهرک قدس، کوچه 31، پلاک 3، مرکز مطالعات راهبردی تسنیم
#نویسندگان_قم
@howzavian_qom
عقاب
✍️ سعید احمدی در قلمدار نوشت:
خورشید کج نشسته بود روی پوست درختهای نیمهجان. بیآنکه ابری در آسمان باشد، گاهی بود و گاهی نبود. هوا بوی نا میداد. مورچهها، جغدها، شبپرهها و جیرجیرکها شب و روز را قاتی کرده بودند. بقیه هم حال و روز بهتری از آنها نداشتند. هر دو پای جنگل لنگ میزد. برگها زردتر، سنگریزهها تیزتر، علفها خشکیدهتر، صدای شکمهای گرسنه هم از قارقار کلاغها بلندتر.
بوزینه، رفت روی بلندترین کاج، دمش را فنری تاب داد. دستها را زد به هم و فریاد کرد: «جنگل رونق میخواد. قانون میخواد. عدالت میخواد». چند جمله از قانون خواند و همان جا لمید روی شاخهای تنومند.
سنجابها فندقها را گذاشتند توی جیب و کف مرتبی زدند. کلاغها یک قارِ ممتد کشیدند. میمونها به هم نگاه کردند؛ بعد سرشان را انداختند پایین.
مار اما، خودش را از میان بوتهها بالا آورد. آنقدر بالا که روی دمش ایستاده بود. انگار میخواست چیزی بگوید؛ ولی حرفش را عین تخم غاز، قورت داد. بوزینه، با چشم نیمهباز خمیازهای کشید. دستش را مثل خرس تنبل دراز کرد. با لحنی ملایم و فریبکارانه، لبخند شیطنتآمیزی زد و رو به جمعیت، اعلام کرد: «آقایون! خانوما! جناب مار، از امروز که نه، از همین الآن، رئیس اقتصاد جنگله».
برخی حیوانات نگاهی انداختند به هم. سمها و پنجههایشان را به علامت «چی بگم!» بالا آوردند. بعد همهمه کردند. صداهایی که بوی تردید و نگرانی میداد. شبیه کسی که فهمیده، لولهی گاز سوراخ شده؛ ولی هنوز بوی گاز به دماغ نرسیده است.
مار که انگار از ایستادن روی دم، خسته شده بود، خودش را پهن کرد روی زمین و آرام و کشدار آمد جلو. پوستش برق میزد. او از همانهایی بود که همیشه با اشتهای باز از «توسعهی اقتصادی» میگفتند. از همانها که مفهوم «توسعه» برایشان فربهشدنِ خود و آبشدن بقیه بود. او ضمن سپاس از جناب بوزینه حرفهایی زد که از آن میان، قسمتهایی رفت روی خط خبری رسانهها: «اقتصاد، قانون داره. قانونش ساده است: هر کی بیشتر داره، باید بیشتر داشته باشه. هر کی کمتر داره... خب! نداشته باشه یا میخواست داشته باشه».
بوزینه، شادمان سر تکان داد: «درود بر تدبیر!».
تدبیر، یعنی گرانی میوهها؛ یعنی مالیات بستن برای سایهی درختها؛ یعنی انبارهایی پر از موز و نارگیل؛ اما برای همانها که همیشه دستشان پر بود. این شاید تلخی مینشاند در کام برخی؛ اما برای عدهای شیرین بود و خیلی هم لذیذ.
سنجابها گاوصندوقهای بیشتر و بزرگتری اضافه کردند، بعد هم کلاغها.
آهوها غمباد گرفته بودند برای سرخابسفیداب. مورچهها تندتر راه میرفتند، بیشتر جستجو میکردند؛ اما دریغ از یک ران ملخ. گاوها، شیر میدادند و پشکل میانداختند؛ ولی نشخوار نمیکردند.
بوزینه، روی همان شاخهی همیشگی، با دم دراز و سیاهش آویزان شد. او سر و ته به همه جا نگریست. شانههایش را بالا انداخت و برای التیام زخم حیوانات گفت: «ما این وضعو تغییر میدیم. راه نجات پیدا میکنیم. باید از جنگلهای دیگه، از رودهای دیگه، از سرزمینهای دیگه، کمک بگیریم».
همینطور که سر و ته، حرفهای بی سر و ته میزد، نگاهش چرخید روی روباه، که در سایهی درخت بید نشسته بود و گلابی گاز میزد و از مالیات سایه هم معاف بود.
«روباه جان! تو مأموری برای مسائل دشوار. برو ببین اون طرفا چه خبره، اون طرف آب رو میگم». این صدای بوزینه بود در گوش روباه.
روباه، مثل همیشه خندید. او لبخندهای مصنوعی را خیلی طبیعی از آبوگل درمیآورد.
«چشم، جناب رئیس! راه نجات، توی جیب منه». صدای روباه بود در گوش بوزینه و صدای پاهایی که نرم اما مصمم میرفت.
امید بازگشته بود با اعزام روباه؛ همانطور که تدبیر، با انتصاب مار.
بخش اول را در صفحه قلمدار بخوانید
https://eitaa.com/ghalamdar/553
ادامه دارد ...
#داستان
#نویسندگان_حوزوی_اصفهان
🆔 @howzavian_isfahan
نویسندگان حوزوی
✍️رواق اهل قلم(16) 💢 بازروایت منشور روحانیت 🔅بررسی ابعاد نظری و کارکردی صدور منشور روحانیت از سوی
متن اصلی منشور روحانیت.docx
حجم:
38.2K
#تولید_محتوا
متن کامل منشور روحانیت
https://farsi.khamenei.ir/file/after-15khordad/46.htm
سوم اسفند سالروز صدور منشور روحانیت از سوی امام خمینی(ره)
#ویژه_کنشگری_حوزویان
💎@howzavian | نویسندگان حوزوی
در محکمه نقد رسانه؛
🔴 وقتی قاضیان، خود محتاج قضاوتند
چرا نقدهای #معلی و #محفل بیش از کارساز بودن کارشکن هستند؟
✍️ رحمان رستگار
هنگامی که از نقد رسانه سخن میگوییم، با پدیدهای چندوجهی روبرو هستیم که هر وجه آن، دریچهای به جهانی از معانی و مفاهیم میگشاید. در عصر حاضر که همگرایی رسانهای به واقعیتی انکارناپذیر تبدیل شده و مخاطب از جایگاه منفعل خود به موقعیت کنشگری فعال ارتقا یافته، مسئله نقد رسانه اهمیتی دوچندان مییابد.
اخیراً موجی از نقدها پیرامون برنامههای فرهنگی رسانه ملی، بهویژه برنامههایی چون “معلی” و “محفل” شکل گرفته که خود نشان از حساسیت جامعه نسبت به محتوای فرهنگی دارد. اما آنچه در این میان مغفول مانده، ضرورت نگاه تخصصی به مقوله نقد است.
تولید محتوا در رسانه ملی، فرایندی پیچیده است که در آن مفاهیمی چون گیتکیپینگ، چارچوببندی رسانهای و برجستهسازی در تعاملی پویا با یکدیگر قرار دارند. در این میان، مسئله موسیقی در رسانه ملی نمونهای روشن از دیالکتیک هنر و شریعت است؛ جایی که مدیریت معنا اهمیتی حیاتی مییابد.
تجربه نشان داده که گاه فرامتنهای احتیاطی جای اصول بنیادین را گرفته و پارادایم تفسیری محافظهکارانه بر خوانش متون دینی غلبه یافته است. این رویکرد، دوگانه سنتی حلال-حرام را به طیفی خاکستری تبدیل کرده که درک آن نیازمند صلاحیت ویژهای است.
منتقد رسانه امروز باید علاوه بر آشنایی با نشانهشناسی رسانهای و برخورداری از سواد رسانهای انتقادی، تجربه عملی در حوزه تولید محتوای فراگیر نیز داشته باشد. روششناسی نقد نیز باید ترکیبی از تحلیل گفتمان انتقادی، تحلیل محتوای کیفی، مطالعات دریافت و تحلیل روایت باشد.
نکته قابل تأمل آنکه نقدهای اخیر، اغلب از چارچوب پارادایم انتقادی-تفسیری فاصله گرفته و به سطحینگری رسانهای دچار شدهاند. این در حالی است که نقد اصولی باید بافت فرهنگی و پیچیدگیهای تولید را در نظر گرفته و راهکارهای عملیاتی ارائه دهد.
در پایان باید گفت، ارتقای کیفی برنامههای رسانه ملی در گرو نقدی تخصصی و سازنده است که از درک عمیق اکوسیستم رسانهای برخوردار باشد. چنین نقدی میتواند ضمن حفظ اصل تعادل، به غنای محتوایی و ساختاری برنامهها کمک کند.
#محفل
#معلی
#رسانه_ملی
💎@howzavian | نویسندگان حوزوی
دانشجویان هوشیار باشند، دشمن بهدنبال آشوبآفرینی است
▫️ حادثه تلخ قتل دانشجوی نخبه، امیرمحمد خالقی، در تهران زنگ خطری برای هوشیاری دانشجویان در برابر سناریوهای مشکوک است. سرقت وسایل ارزشمند او، ازجمله لپتاپ و گوشی، میتواند صرفاً یک جنایت خیابانی باشد، اما نباید از احتمال سرقت اطلاعات علمی و یا حتی سناریوسازی برای تحریک اعتراضات دانشجویی غافل شد. دشمنان انقلاب اسلامی بارها نشان دادهاند که از هر حادثهای، ولو دردناک، بستری برای ایجاد آشوب و بهرهبرداری سیاسی میسازند.
🔹 تجربه تلخ کشورهای منطقه، بهویژه سوریه، نشان داده که دشمنان با نفوذ در میان جوانان و دانشجویان، ابتدا احساسات آنان را برمیانگیزند، سپس آنان را به خیابان میکشانند و در نهایت، مسیر کشور را به سوی ناامنی و هرجومرج سوق میدهند. امسال، حضور باشکوه ملت ایران در ۲۲ بهمن، ضربهای سهمگین به جریانهای معاند بود و حالا همان جریانها، مترصد فرصتی برای انتقامجویی و ایجاد التهاب در کشور هستند. دانشجویان باید هوشیار باشند و اجازه ندهند که دشمنان خارجی و مزدوران داخلی، آرامش دانشگاهها را به آشوب بکشانند.
🔸 دولت چهاردهم در آغاز مسیر خود، با مسائل جدی داخلی و منطقهای مواجه است و نباید اجازه داد با دسیسههای دشمنان، درگیر بحرانهای کاذب شود. هر فردی که بخواهد از احساسات پاک دانشجویان سوءاستفاده کند و آنان را به سمت تقابل با نظام سوق دهد، بدون شک یا نفوذی است یا بازیخورده جریانهای معاند. دانشجویان، سرمایههای علمی و انسانی این کشورند و نباید اجازه دهند که توطئههای دشمن، آنان را ابزار تحقق اهداف شوم خود کند. صبر و اعتماد به دستگاههای امنیتی و قضایی، بهترین راهکار در مواجهه با چنین حوادثی است.
✍ موسی آقایاری
#نویسندگان_حوزوی_زنجان
@howzavian_zanjan