eitaa logo
نویسندگان حوزوی
4.6هزار دنبال‌کننده
7.2هزار عکس
632 ویدیو
209 فایل
✍️یک نویسنده، بی‌تردید نخبه است 🍃#شبکه_نویسندگان_حوزوی معبری برای نشر دیدگاه شما فاضل ارجمند 🌱 یادداشت شما با این مشخصات پذیرش می‌شود ۱. نام و نام خانوادگی... ۲. از استان ... ۳. نشانی کانال شخصی @Jahaderevayat 🚫 این صفحه تبلیغ و تبادل عمومی ندارد.
مشاهده در ایتا
دانلود
👈نویسنده کتابهای مختلف اعتقادی 👈 برگزیده جشنواره بین المللی فارابی 👈استاد طرح ولایت و استاد راهنمای پایان‌نامه‌های حوزه و دانشگاه 👁‍🗨اعجاز قرآن برای مردم عادی چگونه ثابت میشود؟ 👁‍🗨آیا صدقه، بلایای طبیعی مانند زلزله و سیل را دفع میکند؟ 👁‍🗨چرا خداوند کسی را که میداند کافر و در جهنم تا ابد عذاب میشود، می آفریند؟ لینک کانال👇👇 https://eitaa.com/joinchat/216203817C13e67b63f8 توصیه میکنم این کانال رو از دست ندین.
مهدویت استمرار بعثت سید موسی موسوی حدیث مشهوری از پیامبر خدا حضرت محمد مصطفی (صلی‌الله علیه و آله) است که حضرت در خصوص بعثتشان فرمودند: «إِنَّمَا بُعِثْتُ لِأُتَمِّمَ مَکَارِمَ الْأَخْلَاق»؛ پیامبر اسلام مبعوث شدند که مکارم اخلاق را تکمیل کنند و جامعه را متخلق به اخلاق الهی کنند، لکن می‌دانیم که این هدف از بعثت تاکنون به نحو مطلوب در جامعه نهادینه نشده است. بر اساس برخی از روایات، با ظهور حضرت ولیعصر (عج) عقلانیت در جامعه نهادینه خواهد شد و اخلاق مردم به دست باکفایت حضرت مهدی (عج) کامل خواهد شد؛ سخن امام باقر (علیه‌السلام) در همین راستاست که فرمودند: «إِذَا قَامَ قَائِمُنَا وَضَعَ يَدَهُ عَلَى رُءُوسِ الْعِبَادِ فَجَمَعَ بِهَا عُقُولَهُمْ وَ أَكْمَلَ بِهَا أَخْلَاقَهُمْ؛ زمانی که قائم ما قیام کند دست خود را بر سر بندگان الهی قرار خواهد داد پس آن حضرت با دست با کفایتشان عقول مردم را جمع کرده و اخلاق مردم را کامل خواهد کرد». (بحار، ج ۵۲، ص ۳۲۸) همچنین طبق فرمایشات ائمه معصومین (علیهم‌السلام)، منتظر واقعی کسی است که دارای محاسن اخلاق باشد؛ امام صادق (علیه‌السلام) در این خصوص می‌فرماید: «إِنَّ لَنَا دَوْلَةً يَجِي‏ءُ اللَّهُ بِهَا إِذَا شَاءَ ثُمَّ قَالَ مَنْ سُرَّ أَنْ يَكُونَ مِنْ أَصْحَابِ الْقَائِمِ فَلْيَنْتَظِرْ وَ لْيَعْمَلْ بِالْوَرَعِ وَ مَحَاسِنِ الْأَخْلَاقِ وَ هُوَ مُنْتَظِرٌ؛ برای ما دولت و حکومتی است که هر زمان خداوند متعال اراده کند اتفاق خواهد افتاد. سپس حضرت فرمودند هر کس دوست دارد از یاران قائم (عج) باشد، باید منتظر باشد و با ورع و حسن خلق اعمالش را انجام دهد که در این صورت، او منتظر است». (بحار، ج ۵۲، ص ۱۴۰) بر اساس مجموع روایات در این باب که به برخی از آن‌ها نیز اشاره شد، پیامبر اکرم (صلی‌الله علیه و آله) برای اخلاقی نمودن جامعه مبعوث شده است و این رسالت پیامبر اکرم را، ان شاء الله امام مهدی (عج) تکمیل خواهد کرد و مهمتر از همه، منتظر واقعی کسی است که حسن خلق داشته باشد. نویسندگان حوزوی استان آذربایجان غربی @howzavian_westazarbaijan
حرف های تازه 🌸 نوشته ام به دلم حرف های تازه بیا 🌸 تو پاک ترین بهاری،به باغ وسبزه بیا 🌸 تورا قسم به آیه قرآن ،به وقت دعا 🌸 تورا قسم به دل کودکان غزه بیا # وقت ظهور @shaeranehowzavi
🔻نگاهی اجمالی به رساله حقوق رساله حقوق امام سجاد علیه‌السلام حاوی مطالب ارزشمندی پیرامون مباحث دقیق حقوقی است که متضمن مطالب اخلاقی می‌باشد و بعضی از آن‌ها جنبه فقهی نیز دارند. این حقوق به روشنی گویای این مطلب است که هر چیزی که انسان با آن سر و کار دارد، دارای حق است.   امام علیه‌السلام در ابتدای این رساله کلیاتی از حقوق مختلفی که بر عهده انسان است را اشاره می‌فرماید و در ادامه تفصیل آن را در پنجاه حق ذکر می‌کند.   این رساله در کتاب شریف تحف‌العقول به صورت مرسل و در خصال صدوق با تفاوتی به صورت مسند نقل شده است. برخی از این حقوق عبارتند از: 💠حق خدا 💠حق نفس(خود انسان) 💠حق اعضا بدن مثل چشم و گوش و زبان 💠حق افعال مثل نماز و روزه 💠حق پدر و مادر 💠حق استاد 💠حق همسایه 💠حق مؤذن و امام جماعت @howzavian_tehran
🔰بهترین دعا برای گشایش امور 🔊 استاد غلامعباس هاشمی 🔸قلْ مَا يَعْبَأُ بِكُمْ رَبِّي لَوْلَا دُعَاؤُكُمْ فَقَدْ كَذَّبْتُمْ فَسَوْفَ يَكُونُ لِزَامًا ﺑﮕﻮ : ﺍﮔﺮ ﺩﻋﺎﻳﺘﺎﻥ ﻧﺒﺎﺷﺪ ﭘﺮﻭﺭﺩﮔﺎﺭم ﺑﻪ ﺷﻤﺎ ﺍﺭﺟﻲ ﻧﻨﻬﺪ ، ﭘﺲ ﺷﻤﺎ ﻛﻪ [ ﻗﺎﻃﻌﺎﻧﻪ ﺁﻳﺎﺕ ﺧﺪﺍ ﻭ ﭘﻴﺎﻣﺒﺮﺵ ﺭﺍ ]ﺗﻜﺬﻳﺐ ﻛﺮﺩﻳﺪ ، [ ﻛﻴﻔﺮ ﺍﻳﻦ ﺗﻜﺬﻳﺐ ﺑﺮﺍﻱ ﻫﻤﻴﺸﻪ ] ﻣﻠﺎﺯم [ ﺷﻤﺎ ] ﺧﻮﺍﻫﺪ ﺑﻮﺩ .(٧٧) ◽️در ایه شریفه فوق اینکه مراد از یعبوا و کلمه دعا و کذبتم چیست اقوال متعدد بین شیعه و سنی مطرح شده است. مشهور این است که مراد از عبأ اعتنا کردن است و ما ممکن است استفهامیه باشد یا نافیه و مراد از دعا همان درخواست خاضعانه از خداوند است. که معنای ایه این می شود: بگو ﺍﮔﺮ ﺩﻋﺎﻳﺘﺎﻥ ﻧﺒﺎﺷﺪ ﭘﺮﻭﺭﺩﮔﺎﺭم ﺑﻪ ﺷﻤﺎ ﺍﺭﺟﻲ نمی نهد و وزنی قائل نمی شود یعنی این دعایتان است که به شما ارزش و قیمت می دهد و باعث عنایت حضرت حق می شود. دلیل این حقیقت این است که انسان در دعا ماهیت خود را باز می یابد. آن فقر ذاتی خود و غنای بالذات خدای سبحان را درک می کند وبدان اعتراف می کند و این بالاترین تربیت انسان است. ◽️حال سوالی به ذهن می اید که بهترین دعا که بیش از همه دعاها فیض الهی را جلب نماید و در امور ما گشایش ایجاد نماید چه دعایی است؟ به نظر می رسد حدیثی معتبری که از حضرت حجت سلام الله علیه وارد شده جواب این سوال مهم را داده است. ◽️امام عصر (عجل الله فرجه) فرمودند: «أَكْثِرُوا الدُّعَاءَ بِتَعْجِيلِ الْفَرَجِ فَإِنَّ ذَلِكَ فَرَجُكُم‏» در تعجيل فرج زياد دعا كنيد كه در آن، گشايش كار خود شما است. «بحارالأنوار ،ج53 ، ص180 ، باب 31» این حدیث را نباید اشتباه معنی کنیم چرا که مشار الیه در اسم اشاره "ذلک" تعجیل فرج یا فرج نیست یعنی معنای حدیث این نیست که گشایش کار شما در تعجیل فرج ویا فرج است چون این معنایش این است که اگر فرج نباشد مومن در کارش گشایش نیست و این با اموزه های ما سازگار نیست که با دعا درهای آسمان برای مومن باز می شود. ◽️مشار الیه در ذلک خود دعا است یعنی در تعجیل فرج زیاد دعا کنید که خود دعای در فرج خصوصا زیاد دعاکردن در امر فرج، در امور شما گشایش ایجاد می کنید. با اینکه خداوند در همه دعا ها گشایش قرار داده و باب استجابت را باز می کند چنانچه فرمود: وَقَالَ رَبُّكُمُ ادْعُونِي أَسْتَجِبْ لَكُمْ ...( غافر۶۰) ونیز نزدیک بودن خود به بنده را در شنیدن تمام دعا ها گوشزد کرده وَإِذَا سَأَلَكَ عِبَادِي عَنِّي فَإِنِّي قَرِيبٌ أُجِيبُ دَعْوَةَ الداع اذا دعان( بقره۱۸۶) با این حال امام زمان می فرمایند در تعجیل فرج بسیار دعا کنید که گشایش کارتان در دعا در تعجیل فرج است. این نشان می دهد بهترین دعا ها و کارگشاترین دعا ها برای مومن دعا در امر فرج است. @howzavian_hamedan
🔰 ایرانِ شیعه، خانه ماست 🔸 در جنگ جهانی اول، دو مهمان ناخوانده از چپ و راست به ايران ريختند، اوضاع ايران در آن تاريخ خيلی متشنّج شده بود، اصلاً كشوری شده بود بی‌صاحب. از يك طرف روس‌ها ريختند و تصاحب كردند، از يك طرف ديگران ريختند و تصاحب كردند. يك وضع عجيبی بود. و مردم ايران مضطرب، منقلب، هيچ تكيه‌گاهی نداشتند. 🔸 مرحوم ميرزای نائينی، از اين پيشامد ناهنجار به ساحت مقدس اميرالمومنين و ائمّه اطهار(ع) خصوصاً به پيشگاه مبارك امام ‏زمان(ع) شكايت‌های زيادی می‌کند. 🔸 مرحوم ميرزای نائينی می‌گوید: من خيلی به حضرت حجّت(ع) ناليدم: يابن العسكري! ايران اين‌طور شده است. مردم، بی سر و سامان شده‌اند، بی‌پناه شده‌اند. نظم نيست، امنيّت نيست، چنين و چنان است. يك روز همين‌طوری كه متوسّل شده بودم، بر من مكاشفه‌ای شد و حضرت را زيارت كردم. 🔸 ديدم حضرت در کنار ديوار مرتفعی که سر به آسمان كشيده، ایستاده‌اند. با انگشت به من اشاره فرمودند كه نگاه كن، و من نگاه كردم. ديدم ديواری که سی يا چهل متر ارتفاع دارد، چهار متر، پنج متر بالای ديوار منحنی شده است، و قريب است كه بيفتد، چرا که به يك مویی بند است. اين ديوار چهل متری اين‌طور كج شده ‏است. 🔸 پس حضرت به من اشاره کردند كه نگاه كن. نگاه كردم، ديدم انگشت حضرت هم به طرف ديوار است. پس فرمودند: اين ديوار، ايران است،(این عین عبارت است که استادِ من می‌گفت) كج می‌شود، امّا ما با انگشت‌مان نگهش داشته‌ایم و نمی‌گذاريم خراب شود. اينجا، شيعه خانه ما است.كج می‌شود، اما نمی‌گذاريم خراب بشود. 📚 مجالس حضرت مهدی 🆔 @howzavian_fars
بر شهـر مدینه نور می پاشد ماه از مقدم او خنده به لب دارد شاه آمد کـه گـره گشــای عالم باشد خاتون سـه ساله ی ابـا عبـدالله @shaeranehowzavi
🔻آیا حکم قتل سلمان رشدی اخلاقی بود؟ ابراهیم شریفی پژوهشگر اخلاق و رسانه 🔸دلیل حکم به ارتداد سلمان رشدی از سوی امام خمینی، نه صرفاً به جهت تغییر در عقاید شخصی بلکه تعدّی به اصل اسلام و انحراف عقاید عموم مردم بوده است. همان‌گونه که اگر کسی به جان و مال مردم تعرض نماید از حیث حقوقی باید او را مجازات نمود و این مجازات کاملاً با اخلاق اجتماعی نیز همسو است. 🔹در چنین مواردی نیز که قلب و روح و اندیشه مردم مورد تعرّض بدخواهان قرار می‌گیرد، باید سخت‌گیرانه عمل کرد؛ چون کرامت انسانی مورد هدف قرار گرفته است؛ همچنان که عقلاء شایسته می دانند برای کسانی که دزدی و غارت می کنند، مجازاتی قرار داده شود، برای متعرضین به مقدسات آدمیان نیز مجازاتی قرار داده می شود؛ تا این که از هرج و مرج در جامعه انسانی جلوگیری شود و نسبت به حقوق انسانی، احترام گذاشته شود. این دلیل هم در نگاه پیامدگرایی اخلاقی و نیز اخلاق فضیلت، امری شایسته است. ▫️ادامه یادداشت را در رحا مدیا بخوانید👇 https://rahamedia.net/?p=9690 نویسندگان حوزوی استان آذربایجان غربی @howzavian_westazarbaijan
⭕️✍️ دقت به لفظ مسئله‌ها آفتی بزرگ در نقدها نسبت به یک مسئله ... 🔺گاهی آنقدر در نگاه به مسئله ها مجذوب لفظِ آن مسئله می‌شویم ... که دیگر اصل و ماهیت آن مسئله برایمان به حاشیه میرود... 🔺فی المثل نقد وارد می‌کنند و می‌گویند اگر اسمش حسینیه معلی ست چرا اینقدر سرود های ریتم دار برگزار می‌شود، چرا اینقدر می‌خندند، چرا فلان می‌کنند و.... 🔺این در صورتی است که اگر مقداری آن دقّتِ عزیز و محترم را جناب نقّاد "تیز تر" بکند خواهد فهمید که مراد از حسینیه ی معلی ، "برنامه ی تلوزیونی معلی است نه حسینه به معنای حقیقی آن !!!" ✍️علی بختیاری @howzavian_hamedan
💠 «کلیددار عاشق» به کتابفروشی‌ها رسید ✍️ مؤلف: مجید ملامحمدی 🏢 ناشر: به‌نشر 📕 160 صفحه 🔹«کلیددار عاشق» نیز ضمن روایتی از زندگی علامه ملاعبدالله بهابادی یزدی، گریزی به بیان معارف اهل بیت(ع) نیز زده است. 🔸کتاب با نثری روان، ساده و خوشخوان نوشته شده و نویسنده تلاش کرده با وارد کردن چند شخصیت خیالی به بطن داستان، پیوند میان مخاطب نوجوان و کتاب را فراهم کند. 🔰 این اثر در 12 فصل داستان زندگی یکی از علمای عصر صفوی را نقل می‌کند که برای گسترش تشیع و حل مشکلات شیعیان مجاهدت‌های بسیار کرد و از سوی شاهان صفوی به عنوان متولی و خزانه‌دار حرم حضرت علی(ع) منصوب شد. 📚@dostaneketab | دوستان کتاب
⚠️ افول دینداری از ادعا تا واقعیت ✍️ علیرضا استادیان، دکتری انقلاب اسلامی در رسانه‌ی رحا نوشت: ♨️ در چند سال اخیر، برخی روشنفکران به «مسأله افول دینداری در جامعه ایرانی» اشاره کرده‌اند؛ اما آیا در دوران انقلاب اسلامی با افول دینداری مواجه شده‌ایم؟ پشت پرده این القای رسانه‌ای چه چیزی وجود دارد؟ 🔰دینداری را می‌توان در سه سطح بررسی کرد: اولا، بینش دینی(یعنی باورهای فرد به خدا، پیامبر، معاد و ارزش‌های الهی)، ثانیا، منش دینی(یعنی سبک زندگی بر اساس ارزش‌های دینی، مانند ساده‌زیستی، عدالت‌خواهی و ایثار) و در نهایت، روش دینی (یعنی شیوه عملی پایبندی به احکام و انجام مناسک)از سوی دیگر، دین نیز سه بُعد اساسی دارد که شامل، عقاید (توحید، نبوت، معاد و…) ، اخلاق(صفات پسندیده‌ای مانند صداقت، امانت‌داری، انصاف و…) و احکام (مناسک و اعمال عبادی مانند نماز، روزه، حج و…) 🔺 اگر پس از انقلاب به این ابعاد نگاه کنیم، متوجه می‌شویم که در همه این عرصه‌ها رشد جدی رخ داده است. در حوزه معرفت و آموزش دینی، پس از انقلاب، سطح آگاهی دینی جامعه به‌طور قابل توجهی افزایش یافته است. 🔹 در بُعد دینداری اجتماعی نیز اتفاقات مهمی رخ داده است. به عنوان مثال، پیش از انقلاب نماز جمعه به‌صورت محدود برگزار می‌شد، اما امروز این مراسم در سراسر کشور با شکوه برگزار می‌شود. همچنین اعتکاف، که پیش از انقلاب چندان شناخته‌شده نبود، اکنون به یک حرکت عظیم معنوی در میان جوانان تبدیل شده است. سفرهای زیارتی به مشهد، کربلا و اربعین نیز نمود دیگری از گسترش دینداری اجتماعی است. 💠 رهبر معظم انقلاب نیز در بیانیه گام دوم انقلاب، دینداری جامعه را از نقاط قوت چهل ساله انقلاب دانسته‌اند. ایشان تأکید کرده‌اند که ایمان و دینداری مردم، خصوصاً جوانان، در این سال‌ها در عرصه‌های مختلف نمود داشته است. ▫️ایشان نمونه‌های فراوانی از حضور نسل جوان مؤمن در میدان‌های جهاد، ایثار، سازندگی، علم و پیشرفت را مطرح کرده و این را از برکات انقلاب اسلامی دانسته‌اند. اگر دینداری در جامعه کاهش یافته بود، چنین تحولات عظیمی رخ نمی‌داد؛ برخی افراد صرفاً با مشاهده برخی ناهنجاری‌ها، نتیجه می‌گیرند که دینداری کاهش یافته است. ✅ در حالی که گسترش دینداری را باید با داده‌های دقیق بررسی کرد، نه با استناد به احساسات و دیده‌های شخصی. یکی از مطالب مهمی که باید بدانیم این نکته است که: «یکی از اهداف بیان شبهه کاهش دینداری خودش کاهش دینداری است». به این معنا که وقتی افرادی این گونه وانمود می‌کنند که دینداری مردم کاسته شده است، یعنی می‌خواهند حساسیت جامعه را به مباحث دینی کمرنگ نشان داده و ناهنجاری‌های غیر اخلاقی را عادی سازی کنند و برای توجیه این مسائل نظریه سازی کنند. (حفظه_الله) @howzavian_qom