📌سلسله درسهای مهدویت با موضوع تربیت نسل مهدوی، جلسۀ ۱۰ - بخش ۳
💠 ۱۲ مرحله آموزش تربیت اجتماعی به نسل مهدوی
استاد #علیرضا_پناهیان در فاطمیۀ بزرگ تهران
۱۲ مرحله آموزش تربیت اجتماعی به نسل مهدوی
دوازده مرحله که اجتماعی شدن را به فرزندانمان آموزش دهیم و آنها را در مسیر جامعهپذیری بیاوریم. برای اینکه به معنای واقعی کلمه مراحل اجتماعی شدن را برای بچهها تسهیل کنیم این دوازده موضوع لازم است که برایشان جا بیفتد.
۱- تبیین ضرورت زندگی جمعی
ضرورت زندگی جمعی روز به روز بیشتر هم میشود. ضرورت زندگی جمعی از حداقل تا حداکثر متغیر است. در خانه، اعضاء خانواده میتوانند باهمدیگر تمرین کنند. البته خانوادههایی که فرزندان بیشتری دارند این آموزشها را راحتتر میتوانند به بچههایشان بدهند.
۲- تبیین تفاوت انسانها در استعدادها و تواناییها
ما با همدیگر یکسان نیستیم. در روایت فرمود: «اگر همۀ مردم دنیا عقلشان به یک اندازه میرسید دنیا خراب میشد»(غرر الحکم، ج۱، ص۵۶۶). باید تفاوتهایی وجود داشته باشد، از رنگ و قیافه و هیکل و تواناییها الی آخر. با توجه به تفاوت استعدادها، انسانها از خدمات یکدیگر بهره میبرند و نظام تسخیری در عالم برقرار است. این به آن خدمت میکند، آن به این خدمت میکند. این مسئله باید برای بچهها جا بیفتد، بچهها باید تفاوت را ببینند، بشناسند، بپذیرند تا آنجایی که احدی، احدی را سرزنش نکند. انسانها متفاوت فکر میکنند و متفاوت میفهمند. ملاکهای کلی و آن ارزشها و هنجارها باید آموزش داده شود ولی تفاوتها باید به طور اساسی جا بیفتد.
۳- تبیین اجتنابناپذیر بودن ظلم بین انسانها
وجود تفاوتها موضوع سوم را پیش میآورند و اینکه ظلم بین انسانها اجتنابناپذیر است. کسی که جثهاش قویتر است، ممکن است برخی را کتک بزند چون نگران نیست که کسی بخواهد او را بزند. ظلم، اجتنابناپذیر است. وجود ظلم را یاد بدهیم، ظالم را بشناسانیم و بچهها را در پر قو رشد ندهیم، به بچههایمان دروغ نگوییم. ظلم در عالم وجود دارد. این ظلمها را میتوانیم در طول تاریخ نشان دهیم، از فراعنه شروع کنیم تا همین صهیونیستهای ملعون. بچه یک مقدار احساس ناامنی میکند، اما باید این اتفاق بیفتد. نباید به بچههایمان خیانت کنیم و بگوییم همهجا امن و امان است. ظلم، اجتنابناپذیر است. اتفاقاً یکی از مبانی خداپرستی همین است که بچه اول احساس ناامنی کند بعد ایمان به خدا را به او معرفی کنی تا در آغوش خدا احساس امنیت کند. وقتی به خیلی از بچهها در مورد ایمان به خدا میگویی، قیافه میگیرند، برای این که احساس ناامنی نکرده است و میگوید من برای چه این امنیت را میخواهم؟! همهجا امن و امان است! به خاطر دروغهایی که به او گفته شده این تصور را دارد. اگر نوجوانی در جامعه احساس امنیت کرد، به این نوجوان درباره ظلم، دروغ گفته شده است. حواس این نوجوان از واقعیت پرت شده و واقعیتها از او کتمان شده است. طبیعی است که در این دنیا ظلم پیش میآید.
📢 صوت: @panahian_mp3
🚩 فاطمیۀ بزرگ تهران - ۱۴۰۳/۰۹/۰۳
🔰 هیئت محبین مولا امیرالمؤمنین(ع)
#نویسندگان_قم
@howzavian_qom
🔻به چه میاندیشی؟
✍ نسا خلیلی
🔰راز مقاومت تو چیست؟ سرچشمهٔ نامیرای پایداری تو کجاست؟ اگر این سوال در مورد زنان حزبالله لبنان پرسیده میشد، شاید پاسخ آسانتری داشت؛ چراکه رسانهها نقش پررنگتری در انعکاس افکار زنان لبنانی نسبت به زنان در غزه ایفا کردند.
🔸غزهٔ مظلوم اما با ابهت، جایی است که برای خاموش کردن صدایش، اولین گلولهها، حنجر خبرنگارانش را میشکافد، تا وجدانی آگاه نشود. ازطرفی، عظمتِ مقاومت آنها عالَمی است که نمیتوان به راحتی دست به درگاهش رساند.
🔹 در جایی که بانوانش حافظ کل قرآنانند و زیست حضرت خدیجه (سلاماللهعلیه) و حضرت آسیه (سلاماللهعلیه) الگوی آنان است؛ رمز استواریشان را فقط در جلب رضایت خداوند باید جست.
🔸زنان در هر نسل به بازپسگیری سرزمین اشغالشده خود میاندیشند؛ حال چه فرقی میکند پیرزنی نود ساله باشی و خرسند از بازگشت به خانه حتی اگر ویران شده باشد؛ یا دخترکی خردسال که به رغم همهٔ خطرات عَلَم خبرنگاری را بلند کرده باشی، تا صدای مظلومیت غزه را به گوشِ سنگینِ جهان برسانی.
🔹از موفقیتهای زن غزه است که نسل به نسل آرمان فلسطین را به فرزند خود آموخته است و نسل جدیدش بیگانه و غافل از این آرمان نیست. مهمترین ویژگیش این است که میداند چه میخواهد، سرگردان و حیران روزگار از پس باد و بوران نشده و استوار مانده است. بانویی که هدف داشته باشد، نسلش هم سردرگم و بیهدف نمیمانند؛ جایی که تمام عالم توافق کردند که تو را از خانهات برانند، فریاد میزنی یا کشته میشویم یا حقمان را پس میگیریم.
🔸درخت اعتراضات و انتفاضهها در غزه، با پشتوانه، خون و فداکاری زنان غزه آبیاری شده است. جایی که پنجاه هزار شهید تقدیم دفاع از حق خود میکند اما ۶۸ هزار کودک در همان زمان به شمار مقاومان غزه افزوده میشود؛ کودکانی که تضمین حیات آرمان فلسطینند.
🔹آرمانی که از زبان تک تک ساکنان غزه شنیده میشود و چندسال پیش در آخرین ساعات حیات رزان النجار، شهیده شجاع فلسطینی هم جاری بود:«[میخواهیم] در نهایت این پیام را به جهان برسانیم که بدون سلاح هم، ما قادریم هر کاری را انجام دهیم....ما این کار را برای پول انجام نمیدهیم، نمیخواهیم به ما دستمزدی بدهند و یا جایی استخدام شویم، بلکه فقط رضایت خداوند مدنظرمان است».
#غزه
#نویسندگان_حوزوی_تهران
@howzavian_tehran
.
.
🔆 ملت ایران در روز دوشنبه ۲۲بهمن کار را بهنگام انجام داد
#رهبر_انقلاب
#پیروزی_انقلاب
💎@howzavian | نویسندگان حوزوی
💐اگر برای حضرت حجت نوشتی💐
🦋 ارسال کنید
✍حتی کوتاه..
@Jahaderevayat
انتشار در #هم_نویسان
MANSOORI_367067.mp3
زمان:
حجم:
6.48M
#صلـی_الله_علیـک
#یا_ابـاعــبـدالله_الحسین_علیه_السلام
#شب_جمعه
دست برسینه،سلامی بفرستیم،زدور
اینچنین در "حرمت" زائر نامحسوسیم
دلتنگ کربلا که شدی دست ادب بر سینه رو به قبله زیر آسمان سه بار زمزمه کن:
صلی الله علیک یا ابا عبدالله الحسین
دلخوشیم به مستحبی که جوابش واجب است.
#شب_زیارت
#نویسندگان_حوزوی
@HOWZAVIAN
🟢 درباره استاد
✍️ علی تقوی دهکلانی
خوانده بودیم: مُعرِّف باید، اَجلی و اَعرف از مُعرَّف باشد؛ ولی آنقدر استاد جوادمحدثی، در آسمان ادبیات جهانِ اسلام خورشید است که ذکرِ جَلی افرادی مثل من در وصفش؛ زیره به کرمان بُردن است.
کلام استاد؛ بس که ایجاز دارد؛ مخاطب در هر مقتضای حالی؛ شیفته تشبیهات بینقصِ او میشود.
ارسال مثلها در جهاد تبیین را، نویسندگان باید با پیمودنِ گام به گام همراه قدمِ استاد؛ در #گام_دوم_انقلاب تجربه نمایند.
استعارههای بینقص کلام استاد؛ ضمیرِ هر اهل مطالعه را، تصریح به بیداری میکند.
کنایههای نابِ سخنِ استاد، بلیغتر از تصریحاتِ دیگر نوشتههاست.
بس که استاد شیرین سخن میگوید، در کتابهایش، نه اطناب ممل، تصوُّر میشود و نه ایجاز مُخل تصدیق...
صنعت ادبی در کلام استاد، چینشی بینقص دارند و جملگی #نثرمعیار را، در تفهیمِ احسن القَصَص، رقم میزنند.
از فرهنگ عاشورا، چیزی جا نمانده در کلام استاد؛ بس که زیبا نوشته فرهنگ غدیر را
اگر عاشقی، هوای کوی سیدالکریم نماید؛ قطعا باید نگین ری استادمحدثی را تورُّق نماید.
بس که شیوهها و روشها را به شیوایی بیان مینماید؛ هیچ محققی در آغاز پژوهش، بینیاز از مسلک استاد نیست.
چه کنم قصه استاد زیاد است بس که کمالاتش بسیاره...
پس به بهانه کلامی که قَلَّ و دلَّ از حریم مُقدَّس شرح حال #ستاد محدثی فاصله میگیرم.
#استادمحدثی
#فرهنگ_عاشورا
#فرهنگ_غدیر
#نویسندگان_حوزوی
@HOWZAVIAN
مِهر مُجسّم
در دوران عمر هر انسانی این اتفاق پیش می آید که او با افرادی مواجه می شود و آنها در زندگی او اثر مثبت و یا منفی می گذارند.چه بسا انسان اشخاصی را کرارا ببیند ولی در زندگی او اثر مثبت نگذارند و ای بسا با دیدار کوتاه شخصیتی،از آن فرد بزرگوار درس هایی را فرابگیرد که تا زنده است آن خاطره شیرین و درس آموز را از یاد نبرد.
✍به قلم محقق وپژوهشگر حوزه علمیه اهواز، حجت الاسلام والمسلمین امین بهرامی(شریعت شوشتری)
انتشار یاد نامه به مناسبت سالگرد ارتحال جانکاه فقیه عالیقدر اهل بیت عصمت وطهارت(علیهم السلام)،حضرت آیت الله العظمی علوی گرگانی(ره) می باشد.
در آمال بخوانید
http://amalnews.ir/?p=6063
#نویسندگان_حوزوی_خوزستان
@howzavian_khuzestan
✨️در عید نیمه شعبان، همه نگاه به آینده است....
✅️#هم_قلم
https://eitaa.com/joinchat/3157918277Cde3f56c11d
بیانیه گام دوم 2.mp3
زمان:
حجم:
19.57M
#جلسه_اول
#دوره_گام_ظهور
🇮🇷 قرارگاهتربیتیامین
درسالروزصدور«بیانیهیگامدوم»برگزارمیکند:
🔸بیانیهیگامدوم، آمادگیبرایظهور
(تشریحفشرده«بیانیهیگامدوم» امامخامنهای در۶جلسهی آفلاین)
🔺خلاصهی جلسهی اول:
▪️شخصیتشناسی امامخامنهای
▪️معرفی بیانیهی گام دوم
🎙مدرس: حجتالاسلامعباسبابائی
⏰ شروع دوره: ۲۵ بهمنماه
▪️زمان مسابقه: ۳ اسفندماه
🎁 جوایز: نفر اول ۲۰ میلیون ریال و ۱۵ نفر بعدی هرکدام ۲ میلیون ریال
▪️دوره به صورت رایگان برگزار میشود.
📌جهت کسب اطلاعات بیشتر و دریافت صوت جلسات به آدرس زیر مراجعه فرمایید:
https://eitaa.com/joinchat/1473183921Ce6dfe307ec
#نویسندگان_قم
@howzavian_qom
.
💠 هنر این است که در عصر غیبت،
هر روز حاضری بزنی در پیشگاه امام حاضر...
💐تقدیم به شما دوست عزیز
با بازنشر #هدیه_بدهید
💎@howzavian | نویسندگان حوزوی
💢چالش موسیقی💢
🖊بابک شکورزاده
🔹پخش موسیقی شبههدار و یا حرام قطعی در صدا و سیما به صورت امری عادی درآمده و خواسته یا ناخواسته قبح شکنی کاملی در این باره رخ داده است؛ به گونهای که خیلی سخت میشود دیگران، خصوصا نوجوانان را قانع کرد که این موسیقیها از نظر شرعی اشکال دارد. روندی که در جریان است عملا طوری پیش رفته که گویا اصلا موسیقی حرام وجود ندارد؛ در حالی که در واقع چنین نیست.
🔹در این وادی عملا یک نوع استحاله فرهنگی-دینی رخ داده؛ حتی بخش قابل توجهی از اینها به فتوای رهبر انقلاب که نظر وسیعی نسبت به موسیقی دارند نیز دارای اشکال است.
🔹این یک بُعد قضیه است و از آن بدتر پخش این نو ع موسیقیها در برنامههای مذهبی است که نقش بیشتری در این استحاله دارد و میتواند شبهات زیادی را در اذهان ایجاد کند که اگر این موسیقیها اشکال دارد، پس چرا در یک برنامه مذهبی و با تایید عالمان دینی صورت میگیرد؟!
🔹نمونه بارز این قضیه متأسفانه در برنامه حسینیه معلی اتفاق میافتد و فقط هم مربوط به امسال نیست و در فصل ماه شعبان سالهای قبل نیز این مشکل وجود داشت.
🔹این برنامه با وجود مزایای زیادی که دارد و به مقوله شادی و غم در جای خود پرداخته، مراسم اهل بیت علیهمالسلام را منحصر در عزاداری نکرده و آئینهای اقوام مختلف ایرانی و حتی غیر ایرانی را نمایش میدهد، شخصیتی مثل شیخ زکزاکی را میآورد و در مجموع نکات تبلیغی خوبی دارد؛ ولی در قسمت مراسم شاد که چند سال است در ماه شعبان و به مناسبت اعیاد شعبانیه پخش میشود دچار این نقیصه است و خواسته یا ناخواسته فرهنگسازی اشتباهی را عملیاتی میکند.
🔹جا دارد که در این موارد دقت بیشتری شود و با دوری از افراط و تفریط، حداقل صدا و سیما - ولو ناخواسته- به شبههافکنی دامن نزد.
#صدا_و_سیما
#حسینیه_معلی
#نویسندگان_حوزوی_تهران
@howzavian_tehran
🔅 نیمهشعبان، شب دعا و ارتباط با امام عصر(عج)
امام صادق (ع) فرمودند: «إِنَّ اللَّيْلَةَ النِّصْفَ مِنْ شَعْبَانَ فِيهَا يُفْرَقُ كُلُّ أَمْرٍ حَكِيمٍ»
در شب نیمهشعبان، مقدرات یکساله انسانها نوشته میشود.
این شب، شب استغفار، شب دعا برای ظهور، و شب ناله عاشقانه برای فرج مولایمان است. بیایید امشب با جان و دل، این دعا را تکرار کنیم:
«اللَّهُمَّ عَجِّلْ لِوَلِیِّکَ الفَرَج»
🔗ادامه در صفحه نویسندگان حوزوی آذربایجان غربی
#مهدویت
#آذربایجان_غربی
💎@howzavian | نویسندگان حوزوی