eitaa logo
نویسندگان حوزوی
5هزار دنبال‌کننده
7.2هزار عکس
632 ویدیو
209 فایل
✍️یک نویسنده، بی‌تردید نخبه است 🍃#شبکه_نویسندگان_حوزوی معبری برای نشر دیدگاه شما فاضل ارجمند 🌱 یادداشت شما با این مشخصات پذیرش می‌شود ۱. نام و نام خانوادگی... ۲. از استان ... ۳. نشانی کانال شخصی @Jahaderevayat 🚫 این صفحه تبلیغ و تبادل عمومی ندارد.
مشاهده در ایتا
دانلود
🌀گودرت از مطهرات است 🔸 (مالک و موسس قم)، شخصی صوفی و عارف‌مسلک بود. بعضی از آخوندها همیشه به دلیل مشرب عرفانی‌اش، او را و طرد و نفرین می‌کردند. 🔹تا آن‌ که قاجار، لقب صدرالممالکی به او داد و او را در رأس علمای قرار داد. از همان ساعت، بسیاری از علمای لعن‌کننده، به تعظیم و تکریم وی پرداختند و در تقرّب به او نه تنها دستش را می‌بوسیدند، بلکه ته لیوان آبخوری او و باقیماندۀ غذای بشقاب او را به قصد ، از یکدیگر می‌ربودند. 🔸 روزی که همه علما حضور داشتند، بالای منبر رفت و پرسید: آقایان علماء! بفرمایید بدانم (پاک‌کننده‌ها) در فقه اسلام چندتاست؟ آنان همه را برشمردند: آب، زمین، آفتاب، استحاله، انتقال، اسلام، تبعیت، برطرف شدن عین نجاست، استبراء حیوان نجاست‌خوار، غائب شدن مسلمان، خارج شدن خون متعارف از ذبیحه و کم شدن دو سوم آب‌انگور. 🔹اما ایشان قبول نکرد و گفت: نه! یکی را کم گفتید. چندبار دیگر هم پرسید و ، همان جواب را دادند ولی ایشان قبول نمی‌کرد و در نهایت گفت: نه! یکی را کم گفتید. 🔸آخر خودش با لهجۀ شیرین گفت: و آن که شما نگفتید، [قدرت] است. من تا دیروز که آدمی عادی و بدون صاحب مقام بودم، شما مرا صوفی و عارف و می‌دانستید. اما حالا که به حکم حکومتی محمدشاه، شده‌ام، پاک و مطهَّر شده‌ام. پس «گودرت» (قدرت) از مطهرات است. ♡ ㅤ ❍ㅤ ⎙ㅤ ⌲ ˡᶦᵏᵉ ᶜᵒᵐᵐᵉⁿᵗ ˢᵃᵛᵉ ˢʰᵃʳᵉ ┅┅❅❈❅┅┅ 🔸انجمن علمی تاریخ و تمدن اسلامی 💎@howzavian | نویسندگان حوزوی
🔻 امام جواد علیه‌السلام، الگویی کامل برای مقابله با جریان‌های انحرافی ▫️امام جواد(ع)، همواره شیعیان را در برابر فرقه‌‌ها و جریان‌های انحرافی زمان خود راهنمایی می‌کردند. ▫️یکی از این فرقه‌‌ها، «اهل حدیث» بودند که خدا را جسم می‌‌پنداشتند. امام(ع) درباره آنان به شیعیان می‌‌فرمودند که اجازه ندارند پشت کسی که خدا را جسم می‌‌داند نماز گزارده و به او زکات بپردازند. ▫️«واقفه»، یکی دیگر از فرقه‌‌های انشعابی از شیعه بود که پس از شهادت امام کاظم(ع) بر آن حضرت توقّف کردند. وقتی از امام(ع) درباره خواندن نماز پشت سر واقفی‌مذهبان سؤال شد، آن حضرت شیعیان را از این کار نهی کردند. ▫️«زیدیه» نیز فرقه‌‌ای منشعب از شیعه بود که دشمنی آنان با امامیه و طعن آن‌ها بر امامان(ع) سبب موضع‌‌گیری تند ائمه در برابر آن‌ها شد؛ چنانکه در روایتی از امام جواد(ع)، واقفیه و زیدیه مصداق آیه وُجُوهٌ یَوْمَئِذٍ خَاشِعَةٌ عَامِلَةٌ نَاصِبَةٌ خوانده شده و در ردیف ناصبی‌ها قرار گرفتند! ▫️«غُلات» نیز به سبب آن که در بدنام کردن شیعه سهم بسزایی داشتند، مورد تنفر امامان(علیهم‌السّلام) بودند. خطر این‌ها برای شیعیان بسیار جدّی بود، چرا که آن‌ها به‌نام امامان روایاتی را جعل کرده و بدین وسیله شیعیان را به انحراف می‌‌کشاندند. امام جواد(ع) درباره «ابوالخطاب» که از سران غُلات بود، فرمودند: «لعنت خدا بر ابوالخطاب و اصحاب او و کسانی که درباره لعن بر او توقف کرده و یا تردید کنند.» 🆔 @howzavian_fars
🔎روایت آتش سوزی کالیفرنیا 🔺آمریکا به سبک رسانه‌های معاند ✍️علیرضامحمدلو 🔻ایجاد کمربند خبری برای مدیریت تصویر و بازنمایی ماجرا و حفظ هژمونی و اقتدار آمریکایی در دستور کار رسانه های غربی فارسی زبان قرار گرفته است. ▫️البته هرکدام از رسانه ها به سبک متفاوتی سعی کرده اند که مدیریت و مهار خبری را در برنامه داشته باشند و مدل بی بی سی فارسی با صدای آمریکا و من و تو با ایران اینترنشنال متفاوت بوده است. آنسوی اخبار و نتیجه این بنگاه های خبرپراکنی معاند اما یک چیز بیشتر نیست؛ 1️⃣ تمرکز بر آتش سوزی بدون نام بردن از آمریکا گویا که این شهر و ایالت اساسا یک موقعیت مستقلی است و بار روانی ماجرا به سمت آمریکا منتقل نمی شود. 2️⃣ با اشاره به گرمایش جهانی و بادهای شدید و ارائه تصاویر ماهواره ای بدون آتش و حرارت(در برخی مثل بی بی سی) و تمرکز بر همین علل و عوامل در جهت طبیعی و عادی سازی اتفاق و مدیریت خبری بحران 3️⃣ اتفاق و تصاویر و بازنمایی دیستوپیایی و ویران شهری و آخرالزمانی از آتش سوزی در جهت همراه سازی و افکارعمومی(مثل صدای آمریکا) 4️⃣ سقط اثر خبر و با تمرکز حداکثری بر متن واقعه با حذف دلالت های راهبردی سیاسی و اجتماعی همچون ناکارآمدی سیستم آمریکا یا نارضایتی عمومی و بی توجهی مسئولین و...(مثل مدل ایران اینترنشنال که دامنه دادن به اخبار را معمولا دستور کار قرار می دهد) 5️⃣ ایجاد و انداختن توپ به زمین حریف با برجسته سازی برخی صحنه های انتقادی و شبه اعتراضی محدود به چند نفر در ایران و همچنین آتش سوزی محدود در یک خوابگاه دانشجویی در اصفهان و بنوعی شبیه سازی ماجرا 6️⃣ رقیق سازی اتفاق و با پرداختن به موضوعات مختلف و به اصطلاح قراردادن خبر در لابلای اخبار متکثر و خنثی سازی دامنه اثر خبر 💎@howzavian | نویسندگان حوزوی
مقاومت دربرابر نفاق! ✍صدیقه طهماسبی نژاد ایام حج فرا رسید. علما، بزرگان و اشراف از اطراف جهان به سوی کعبه، قلب تپنده اسلام روانه شدند. مناسک حج ابراهیمی را به جا آوردند. همگی به محضر امام(ع) شرفیاب شدند. خیلی‌ها هنوز در دلشان شک و شبهه جولان می‌داد. برخی باورشان نشده بود که ایشان با این سن کم امام شیعیان جهان باشند. چند روز پشت سر هم از آن معدن فیض و علم سوالات گوناگون پرسیدند تا جایی که می‌گویند سی هزار مساله را امام پاسخ دادند. پس از آن زنگار شبهه از ذهن‌ها و دل‌هایشان رخت بربست؛ به دل و زبان اقرار به امامتش کردند. این‌ها شیعیانی بودند که محبت اهل بیت _علیهم‌السلام_را به دل داشتند اما شک به دلشان افتاد بود. با شنیدن پاسخ از امام و حتی دیدن کراماتی از امام دل‌هایشان آرام گرفت. کسی که به خوبی امام را‌ می‌شناخت اما حاضر به پذیرش امامت و ولایت ایشان نبود "مأمون" خلیفه عباسی بود و امام در مقابل طغیان این خلیفه به جهاد پرداخت. دشمن گاهی رو در رو به مبارزه با انسان می‌پردازد و به روشنی دشمنی خود را ابراز می‌کند. با چنین دشمنی کار راحت تر است اما دشمنی که با نفاق و ریاکاری به میدان می‌آید،مبارزه و جهاد با او سخت‌تر است. مأمون عباسی خودش را طرفدار اسلام نشان داده بود؛ از این رو شناخت دشمنی او با امام برای مردم مشکل بود. امام جواد _علیه السلام_ باید این نفاق و حلیه‌گیری خلیفه وقت را برملا می‌کرد. از مهم‌ترین کارهایی که جواد الائمه _علیه‌السلام_ برای اثبات حقانیت سخنان خود انجام دادند این بود که در مجالس مناظره و گفت‌وگو که مأمون عباسی تشکیل می‌دادبا علما و کسانی که مدعی بودند به بحث می‌نشستند و با استدلال سخنشان را بیان می‌فرمودند. در یکی از مجالسی که مأمون برپا کرده بود شخصی به نام "یحیی بن اکثم" که از علمای آن زمان و قاضی بغدادبود از امام جواد_علیه‌السلام_ سوالی پرسید، امام فروعات مختلف آن سوال را مطرح کردند به گونه‌ای که‌ یحیی از شنیدن آنها متعجب شد. امام محمدتقی _علیه‌السلام_ برای ما اسوه هستند، زندگی حضرت را که واکاوی می‌کنیم مثل این است که درمحضرایشان هستیم و راه و رسم جهاد را به ما می‌آموزند. در این‌ دوران‌ ما نیاز به اجرا کردن سیره امام نهم شیعیان در مقابل دشمن حلیه‌گر‌مان داریم. امام خامنه‌ای با درس گرفتن از مکتب پیشوا و مقتدای شیعیان امر به جهاد تبیین فرمودند، دراین برهه دشمن با جنگ ترکیبی وارد میدان شده با کار تبلیغات و رسانه، تشخیص را برای مردم سخت کرده است از این رو تمام کسانی که می‌توانند از خواص ،صدا وسیما ،مطبوعات وحوزویان و... باید جهاد تبیین کنند یعنی درمقابل کاری که دشمن انجام می‌دهد در همان زمینه فعالیت کنند. درحال حاضر بزرگترین و مهمترین کار دشمن ایجاد ناامیدی است دربرابر آن وظیفه ما امید آفرینی می‌باشد. امام خامنه‌ای دربیانات اخیرشان به این نکته اشاره فرمودند: " ما بایستی به هدایت الهی امیدوار باشیم، به کمک الهی امیدوار باشیم، به نیرویی که خدا به ملّتها داده امیدوار باشیم. درست نقطه‌ی مقابل آن کاری که دشمن می‌خواهد بکند که امید را از دل جوانهای ما خارج کند، آنها را مأیوس کند، همه‌ی کسانی که در زمینه‌های تبلیغاتی مخاطبی دارند، می‌توانند حرف بزنند، زبان گویایی دارند، یکی از بزرگ‌ترین و اوّلی‌ترین اهدافشان بایستی این باشد که امید را در دلها زنده کنند و حرف ناامیدکننده بر زبان جاری‌نکنند." *محمدباقرمجلسی،جلاء‌العیون،ص۱۲۱۶. https://eitaa.com/loh_ghalam @howzavian_khuzestan
📌سکوت راهبردی سلبریتی‌های آمریکا ✍ احمدحسین شریفی 🔹دقت کرده‌اید هیچ یک از هنرپیشه‌ها و سلبریتی‌های آمریکا هیچ متن انتقادی درباره فاجعه آتش‌سوزی لس‌آنجلس منتشر نکرده‌اند؟! باور کنید آمریکا با و تصویرسازی‌های دروغین آن درباره قدرت و اقتدار آمریکا و برتری فرهنگ آمریکایی به «آمریکا» تبدیل شده و مهم‌ترین ابزار اقتدار و بقای ابرقدرتی آن نیز همان هالیوود است. ♦️متأسفانه در جمهوری اسلامی هنوز نه اهمیت تبیین و روایت‌گری درست از داشته‌ها و واقعیت‌های جامعه خود را درک کرده‌ایم و نه ارزش استفاده از هنر و ابزارهای هنری در روایت واقعیت‌های جامعه را درک کرده‌ایم. و نه برنامه ویژه‌ای برای حمایت از هنرمندان متعهد و انقلابی داشته و داریم. @howzavian_hamedan
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🔘نحوه نفوذ دشمن از طریق اینستاگرام در جوانان جامعه ▪️دشمنان با تولید محتوای جذاب و فریبنده، سعی در جلب توجه جوانان دارند. این محتوا می‌تواند شامل:ویدئوها، پست‌ها و استوری‌هایی باشد که به ظاهر سرگرم‌کننده یا آموزنده‌اند، اما در واقع پیام‌های منفی و ضد فرهنگی را منتقل می‌کنند و هشتگ‌ها و چالش‌های مختلف در اینستاگرام راه می‌اندازند و به راحتی به ابزارهایی برای ترویج ایده‌های انحرافی تبدیل می‌شوند.دشمنان با راه‌اندازی چالش‌های خاص، جوانان را به سمت رفتارهای غیرمعمول و خطرناک سوق می‌دهند. ▪️محتوای ضد فرهنگی که در اینستاگرام تولید می‌شود می‌تواند به تدریج نگرش‌ها و باورهای جوانان را تغییر دهد. این تغییرات ممکن است شامل پذیرش ارزش‌های غربی، بی‌اعتنایی به فرهنگ بومی و حتی ترویج رفتارهای خشونت‌آمیز باشد.استفاده مداوم از شبکه‌های اجتماعی مانند اینستاگرام می‌تواند به احساس تنهایی، افسردگی و اضطراب در جوانان منجر شود. این احساسات منفی می‌تواند آن‌ها را به سمت گروه‌های انحرافی سوق دهد.نفوذ محتوای منفی ممکن است روابط اجتماعی جوانان را تضعیف کند. آن‌ها ممکن است از تعاملات واقعی با دوستان و خانواده دور شوند و بیشتر وقت خود را صرف فضای مجازی کنند. ▪️نفوذ دشمن از طریق اینستاگرام یک واقعیت تلخ است که نیازمند آگاهی عمومی، آموزش مناسب و اقدامات مؤثر برای مقابله است. با تقویت فرهنگ ملی، آموزش رسانه‌ای و نظارت صحیح، می‌توانیم جوانان را در برابر این تهدیدات محافظت کنیم و فضای سالم‌تری برای رشد آن‌ها فراهم کنیم. ✍️میثم شهردمی 📮انجمن سواد رسانه طلاب؛ 📲 ایتا | آپارات | اینستاگرام 🆔 @howzavian_mazandaran
🔻به مناسبت سالگرد رحلت عالم ربانی (بیست و سوم دی‌ماه ۱۳۸۶، مصادف با چهارم محرم‌الحرام ۱۴۲۹) 🔹شیخ احمد مجتهدی تهرانی که به آیت‌الله مجتهدی معروف است نمونه‌ای از مردان مخلص روزگار ماست. کسی که شاگرد خلف شیخ محمدحسین زاهد و شیخ علی اکبر برهان بود و حدود ۵٠ سال در حوزه علمیه‌ای در یکی از کوچه پس کوچه‌های جنوب تهران به عنوان یک عالم ربانی مشغول تربیت طلاب بود و شاگردان ارزنده‌ای را تحویل جامعه داد. 🔹حدود ۵ سال قبل از فوتش پای صدا و سیما و شبکه قرآن به حوزه علمیه ایشان باز شد و سخنرانی‌های او را که معمولا بین نماز ظهر و عصر انجام می‌شد ضبط کردند. 🔹آیت‌الله مجتهدی که نوعا برای قشر مذهبی تهران تقریبا شخصیت شناخته شده‌ای بود در مدت کوتاهی شهرت و محبوبیت فراگیری پیدا کرد و هنوز هم که هنوز است بیانات شیرین و جذابش هدایتگری می‌کند. آری؛ اگر کار برای خدا باشد، خدا هم اینچنین انسان را محبوب و آثارش را ماندگار می‌کند. ♦️شایان ذکر است که شخصیت‌هایی همچون آیت‌الله استادی، آیت‌الله خرازی‌، مرحوم حجت‌الاسلام ارفع(صاحب ترجمه قرآن و نهج‌البلاغه) و فرزندان رهبر معظم انقلاب از جمله شاگردان این عالم ربانی بوده‌اند. @howzavian_tehran
📌 تبیین «کثرت» در حکمت متعالیه بخش اول: 🔹 بی‌راه نیست اگر گفته شود که تاریخ حکمت و فلسفه تاریخ تبیین «کثرت» و «وحدت» و فهم عمیق رابطه میان آنها بوده در جهت انتظام به زندگی بوده است. چرا که در ساختار ذهنی انسان، همواره چگونگی بازگردان امور متکثر به امر واحد یک دغدغه اساسی بوده است و بر همین اساس نظم و تربیت به وجود آمده است. بشر همواره تلاش کرده است تا میان پدیده‌های پیرامون خود، نظم و تربیتی بنا کند و به امور معنا، جهت و انتظام ببخشد. بدین جهت، با مطالعه دقیق واقعیت‌ها و کشف روابط آشکار و پنهان میان آنها، «مقولات» را اعتبار کرده است تا براساس آن بهتر بتواند اشیا را تعریف کند و به قضایای کلی و قوانین عمومی دست پیدا کند و از این طریق به «علم»ی برسد که بتواند واقعیت‌ها را توصیف و تبیین و پیش‌بینی کند. 🔸 همه دوران‌ها، حکیمان و فیلسوفان در تلاش برای بازگرداندن امور متکثر به امر واحد بودند. بخصوص در دوران پیشامدرن که نحوه‌ی زیست آدمی همسو با نظم طبیعت بود و انسان خود را تافته‌ی جدا بافته از موجودات هستی نمی‌پنداشت. ادیان در متن عمومی جامعه حضور داشتند و انسانها را متوجه میدأ و معاد می‌کردند. در چنین زمانه‌ای، که لایه‌های طبیعت چندان آشکار نشده بود و انسان را به طور کامل به خود مشغول نکرده بود، کشف ربط امور متکثر به امر واحد یک رویه‌ی فلسفی و مذهبی رایج بود و فیلسوفان بدان می‌نگریستند. برخی وحدت را در مبدأ، برخی در غایت، برخی در مُثُل و برخی در جوهر می‌یافتند. 🔹 اما در دوران مدرن، موقف تاریخی و معنای زندگی، هویت جدیدی به خود گرفت، در این موقف، امر واحد یا انکار شد و یا از حوزه عمومی به نهان‌خانه‌ی عواطف و احساسات رانده شد و یا در متن خود امور متکثر، امر واحدی اعتبار شد. توضیح اینکه در دوران جدید، آنچه برای بشر غربی مهم تلقی شد مسئله زندگی و بهره‌مندی از منابع طبیعت در چارچوب سیاست و برنامه‌ریزی دقیق بود که تداعی‌گر معنای «بهشت» در این کره خاکی است. در این جهان معنایی، امر دینی نیز هویتی این جهانی پیدا کرد و نگاه‌ها از توجه به مبدا و معاد به معیشت و سیاست معطوف شد. طبیعت معیشت و سیاست نیز «تکثر» و «تمایز» هست. از این رو، امور متکثر در دستور کار فلاسفه و دانشمندان قرار گرفت و تلاش کردند تا بتوانند تبیینی از این امور ارائه دهند که موجب بیشتر انتظام زندگی، بهره‌مندی حداکثری از طبیعت، کنترل بیشتر پدیده‌ها و سرپرستی قدرت‌مند اوضاع باشد. از‌این‌رو، فلسفه غرب، فلسفه معطوف به تکثر و تمایز است. «وحدت» در این فلسفه، نه یک امر حقیقی و در مبدأ یا مُثُل و یا جوهر اشیاء بلکه در ذهن فاعل شناسا (سوژه) جایگاه دارد و این انسان شناسا است که وحدت را می‌آفریند و به آموز متکثر در زندگی، معنا، جهت و نظم می‌دهد. 🔸 اما در حکمت متعالیه به تفسیر متفکران انقلاب اسلامی طرح دیگری برای فهم وحدت و کثرت بیان شده است. مباحث «تشکیک وجود»، «اتحاد علم و عالم و معلوم»، «حرکت جوهری»، «فطرت» و «اعتباریات» از جمله بنیان‌های این طرح فلسفی برای فهم حقیقتِ وحدت و کثرت و چگونگی نظام بخشی به زندگی و بیان بنیان‌های فکری نظریه «مردم‌سالاری دینی» است. 🛑 ادامه دارد... ✍️ سید مهدی موسوی یکشنبه ۲۳ دی ۱۴۰۳ ❇️ @howzavian_lorestan
واقعیت را جایگزین توهم کنید! ❌آینده شما به سیارات وابسته است؟ 🤔🪐 ▪️طالع‌بینی و پیشگویی وعده‌هایی جذاب اما توخالی ارائه می‌دهند. این باورها نه تنها از پشتوانه علمی برخوردار نیستند، بلکه می‌توانند شما را از مسیر تفکر منطقی منحرف کرده و منجر به تصمیم‌گیری‌های اشتباه شوند. چنین جریان‌هایی با استفاده از روش‌های تبلیغاتی خاص، پس از جلب اعتماد در حوزه‌های گوناگون، از جمله و ، اظهارنظر کرده و افراد ناآگاه را به انحراف می‌کشانند . ✍🏻محمدجواد نصیری @howzavian_zanjan
⚠️ظالم و مظلوم یکی نیستند 📌این‌که ما در اتفاقات مختلف، واکنش‌های درست و دقیقی داشته باشیم کار آسانی نیست. به عنوان مثال این چند روز آدم‌ها‌یی را دیدم که پروفایلشان را برای آتش‌سوزی آمریکا تغییر دادند و توئیت‌هایی را زدند با این مضمون که ما، هم ناراحت غزه هستیم و هم آمریکا؛ چون دین ما انسانیت است! 📌مشکل دقیقا همین‌جاست. این افراد ذهن‌شان استعمارزده است که اگر نبود تفاوت میان نسل‌کشی در غزه و بلایای طبیعی در آمریکا را فهم می‌کردند. 📌این‌که دین ما انسانیت است و برای جانِ همه‌ی آدم‌های جهان، ارزش قائلیم نباید بهانه‌ای شود که ظالم و مظلوم را به‌یک شکل دوست بداریم و از هردو دفاع کنیم. این یک بام و دو هوا بودن، حاصلِ دفاعِ از انسانیت نیست؛ بلکه محصولِ ذهنِ در بند و استعمارزده‌ی صاحبانش است. ✍️استاد با باشید👇 🗒️@HamQalam