🔵 معاونت پژوهش حوزههای علمیه بهمناسبت هفته پژوهش برگزار میکند:
📃مسابقه یادداشت علمی ویژه طلاب و اساتید حوزههای علمیه.
✅ ضوابط شرکت در مسابقه
1️⃣ حجم یادداشت از 750 تا 1000 کلمه باشد.
2️⃣ متن یادداشت با فونت B Lotus با اندازه 14 تنظیم شود.
3️⃣ عموم شرکت کنندگان لازم است ضمن درج کامل مشخصات به شرح نمون برگ، نام واحد آموزشی محل تحصیل را در ابتدای یادداشت درج نمایند.
4️⃣ شرکت کنندگان عضو کانون لازم است؛ شناسنامه یادداشت (استان، شهرستان، نام واحد آموزشی، زمان، نام کانون علمی، نام دبیر کانون، نام استاد کانون، نام نویسنده، عنوان یادداشت) را در ابتدای یادداشت درج نمایند.
5️⃣ شرکت کنندگان میتوانند نمون برگ یادشده را از طریق @Khademolhoseyn دریافت دارند.
📆 مهلت ارسال آثار ۳۰ آذر
📎برای کسب اطلاعات بیشتر و دریافت نمونبرگ شرکت در مسابقه به کانال رهنامه پژوهش به آدرس @rahnameh واقع در پیامرسان ایتا مراجعه فرمایید.
#نویسندگان_حوزوی
@HOWZAVIAN
نمون برگ شرکت در مسابقه یادداشت علمی.docx
حجم:
18.5K
پیوست 1⃣ برگه شرکت در مسابقه
📃مسابقه یادداشت علمی ویژه طلاب و اساتید حوزههای علمیه
#یادداشت_نویسی
#نویسندگان_حوزوی
@HOWZAVIAN
تبیین یادداشت علمی.pdf
حجم:
173K
پیوست 2⃣ درآمدی بر یادداشت علمی
📃مسابقه یادداشت علمی ویژه طلاب و اساتید حوزههای علمیه
#یادداشت_نویسی
#نویسندگان_حوزوی
@HOWZAVIAN
10.57M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
✔️ ارادت خاص مرحوم حضرت آیت الله فاضل لنکرانی به حضرت فاطمه زهرا سلام الله علیها
#فاطمیه
🦋 @pooyagraph || پویاگراف 🦋
انا لله و انا الیه راجعون
حجه الاسلام والمسلمین دکتر سیدموسی موسوی(زیدعزه)، استاد و نویسنده حوزه علمیه قم
درگذشت پدرگرامیتان رابه جنابعالی و خانواده محترم تسلیت عرض نموده، برای آن مرحوم غفران الهی و علو درجات، برای حضرتعالی و سایر بازماندگان صبر و اجر جزیل از خداوند متعال تقاضای مینماییم.
نویسندگان حوزوی آذربایجان غربی
@howzavian_westazarbaijan
بیقانونی، تازیانهای است بر پیکر عدالت
♨️مطالعه نوشتهی مسیح مهاجری در روزنامه جمهوری اسلامی، مرا به یاد خاطرهای از دوران تحصیل انداخت. در دوران دانشجویی دوستی داشتم که گمان میکرد که به خاطر ضعف تدریس استاد، او حق دارد؛ تقلب کند، بدون توجه به آن که؛ عدم تعهد استاد در تدریس، توجیهی برای زیر پا گذاشتن اصول اخلاقی از طرف او نیست.
⭕مهاجری در یادداشتی به نقد روحانیت در خصوص موضعگیریها و اقدامات پیرامون مسئله حجاب و بیحجابی پرداخته است. او بر این باور است که بسیاری از رویکردهای روحانیون در این زمینه، تحت تأثیر تفکرات جناحی بوده و فاقد اصول علمی و دینی است و روحانیت باید از دلبستگیهای سیاسی فاصله گرفته و بر اساس درک علمی و رضای خدا، احکام دینی را بیان کند.
🔺️در این باره نویسندهی آگاه به اصول دینی را ارجاع میدهیم به احکام و متون دینی مربوط به تهمت و افتراء و قضاوت بدون علم، آن هم در یک روزنامه کثیر الانتشار!!
⭕در ادامه، نویسنده به چالشهای بزرگ اجتماعی و اقتصادی اشاره میکند که باعث بیاعتمادی به دین و حکومت میشود و در نتیجه مردم را از پایبندی به احکام دینی بازمیدارد. او تأکید میکند در جامعهای که به نام اسلام حکمرانی میشود ولی از عدالت در آن خبری نیست، تبعیض همه جا را فراگرفته، پارتیبازی حرف اول را میزند و... چگونه میتوان از مردم انتظار داشت به احکام دین و قانون پایبندی نشان بدهند؟
💢در پاسخ باید گفت، وجود مشکلاتی مانند فساد اقتصادی، فقر، تبعیض، و بیعدالتی در جامعه هر چند قابل انکار نیست اما فراگیر بودن به نحوی فراگیرکه در اینجا بیان شده، فاقد نگاه منصفانه و عادلانه است.
📌آقای مهاجری مطمئن هستید در این بیانات رضای الهی را در نظر گرفته و قصد تقرب دارید؟!!!
این معضلات به طور قطع تأثیر منفی بر رفتار و نگرش مردم نسبت به قوانین و احکام دینی دارد و میتوانند باعث بیاعتمادی مردم به حکومت و قوانین آن شوند لکن با این حال، نمیتوانند توجیهگر بیقانونی و بیتوجهی به اصول دینی باشند. در واقع، مشکلات اجتماعی و اقتصادی، بهویژه در جامعهای که خود را متعهد به ارزشهای دینی میداند، میتوانند به عنوان یک هشدار برای اصلاحات و تغییرات اساسی در ساختار اجتماعی و اقتصادی عمل کنند، نه به عنوان توجیهی برای کنار گذاشتن یا بیتوجهی به قوانین.
🔴در واقع برای ترغیب شایسته سالاری و پایبندی به قوانین اجتماعی و اجتناب از پارتیبازی و .... باید آحاد جامعه و از جمله مسئولین را که برخاسته از میان مردم هستند، به تعهد بیشتر نسبت به اصول اخلاقی امر کرد و از روشهای مرحله به مرحله امر به معروف و نهی از منکر، در همهی ابعاد دین، بهره جست؛ نه معضلات اخلاقی را به بهانهی عدم پایبندی برخی از افراد به اصول دیگر اخلاقی، فربه کرد. در واقع مشکلات اجتماعی باید بهعنوان عاملی برای اصلاح و تغییر به سمت بهتر شدن جامعه تلقی شوند، نه توجیهی برای نادیده گرفتن قوانین و اصول دینی. هرچند ممکن است لایحه «حمایت از خانواده از طریق ترویج فرهنگ عفاف و حجاب» احتیاج به بازنگری و اصلاح داشته باشد اما وضع قوانین برای جلوگیری از شیوع فرهنگ برهنگی، راهکاری است که در کنار تبیین معارف دینی، پازل تحکیم بنیان خانواده را تکمیل خواهد کرد و مانع از سرایت آن به افراد دیگر، خواهد شد.
✍🏻#دکتر_آزادهابراهیمیفخاری|پژوهشگر تفسیر و اخلاق
با #هم_قلم باشید👇
🗒️@HamQalam
مواسات؛
عبور از سیمخاردارهای نفس
🖊صدیقه طهماسبی نژاد
"بنی آدم اعضایِ یکدیگرند
که در آفرینش ز یک گوهرند
چو عضوی به درد آورد روزگار
دگر عضوها را نماند قرار"
《امام صادق _عليه السلام_ در شبى كه نَم نَمْ باران مى آمد، به قصد صُفّه بنى ساعده خارج شد. من در پى ايشان به راه افتادم. ناگاه، چيزى از دست ايشان افتاد. گفت: « خدايا!این را به ما برگردان». من جلو رفتم و سلام كردم. فرمود: « تو معلّى هستی؟» گفتم : بله، فدايت شوم! فرمود: «با دستت بگرد و آنچه يافتى، به من بده». من گشتم. ديدم مقدار زيادى نان، روى زمين، پراكنده شده است، و هر چه مى يافتم، تحويل ايشان مى دادم. كيسه چرمينى پر از نان بود كه یک نفربه سختی مىتوانست آن را به دوش بکشد. گفتم: فدايت شوم! آن را روى سرم حمل مىكنم. فرمود : «نه. من به اين كار، از تو سزاوارترم؛ امّا همراهم بيا».
ما به صُفّه بنى ساعده رفتيم. عدّهاى را ديديم كه خوابيدهاند. امام _عليه السلام_ آهسته يكى دو گِرده نان كنار هر كدام گذاشت تا به نفر آخر رسيد. سپس برگشتيم. گفتم: فدايت شوم! آيا اینها شيعه ومعتقد به امامت هستند؟ فرمود: اگر معتقد به امامت بودند، در دادن نمك هم نسبت به آنها مواسات مىكرديم.》(مرتضی مطهری،داستان راستان،ج۱،ص۱۶۶.)
"مواسات" در لغت به معنای دستگیری، همیاری، تعاون، برابر داشتن و غمخواری آمده است. در کتاب "لسان العرب" تعریف شده به اینکه آدمی، بخشی از مال خویش را در اختیار نیازمندی قرار دهد و او را در استفاده از مال خود، مساوی با خود و شریک قرار دهد. برای مواسات دو نوع، بیان شده است:
۱.شریک کردن نیازمندان در اموال خود
۲.کمک و همیاری فکری، جانی، آبرویی
معصومین _علیهم السلام_ با رفتارشان پیروان خویش را راهبری میکنند. چنانچه امام صادق _علیه السلام _ میفرمایند: "با غير زبان مردم را به دين دعوت كنيد."
امام _علیه السلام_ در روایتی که نقل شد، ما را با عملشان دعوت به یاری رساندن و غمخواری از دیگران میکنند.
نکته دیگری که در کار زیبای رهبر شیعیان _علیهالسلام_ وجود دارد، حمایت و مدد رساندن به کسانی است که به امامت ایشان اعتقادی ندارند.
در عصر کنونی بیشتر از هر وقت دیگری به این نوع تعاون در میان مسلمانها نیازمندیم.
در زمانی که دشمنان اسلام، عدهای از مسلمان را مورد ظلم قرار دادهاند، از مظلوم در برابر ظالم باید دفاع کرد، زیرا طبق فرمایش امیرالمومنین _علیهالسلام_ در باب امر به معروف و نهی از منکر، یکی از مهمترین کارها سخن حقی است که در برابر حاکم ستمگری گفته میشود.
بنابراین دفاع از مظلوم و کمک به آنها وظیفه مسلمانها و همه انسانهای آزاده جهان است.
رهبری در بیاناتشان به این نکته اشاره دارند:
همه باید خود را موظّف به مواسات بدانند.
... امروز این یک وظیفه جهانی برای همه انسانهایی است که دارای وجدان و اخلاق و عاطفه انسانی هستند؛ اما برای مسلمانان، علاوه بر اینکه یک وظیفه اخلاقی و عاطفی است، یک وظیفه دینی است.»
وظیفه دینی ما اقتضا دارد که در یاری و کمکرسانی به مجاهدان جبهه مقاومت بشتابیم. نیروهای مقاومت و خانوادههای آنها زیر حملات دشمن قرار دارند و در خط مقدم دفاع از همه ملتهای منطقه هستند.
اگر نیروهای مقاومت مبارزه نکنند، این گرگ وحشی صهیونیسم، تمام منطقه را مورد تهاجم قرار میدهد. از این رو وظیفه همه ما است که با مسلمانان مبارز خط اول مقاومت مواسات کنیم.
چنان چه رهبری در پیامشان در قضایای اخیر لبنان فرمودند: "بر همهی مسلمانان فرض است که با امکانات خود در کنار مردم لبنان و حزبالله سرافراز بایستند و در رویارویی با رژیم غاصب و ظالم و خبیث، آن را یاری کنند."
پس از این پیام مهم امام خامنهای، مردم شریف و مومن سرزمین ایران مثل همیشه از همیاری و شریک کردن خواهر و برادر دینیشان در اموال خود، صحنههای دیدنی و دلپذیری آفریدند. یکی از آن صحنههای دلانگیز، حضور بانوان شیردل کشورمان در پیشگامی این همدلی بود.
به حسب فطرت، انسان مال دوست است و زنان نیز از این ویژگی استثنا نمیشوند. بانوان به طلا و زیورآلات علاقمندند و با آن خود را زینت میکنند. در این پویش همدلی، مادران "سلیمانی"پرور از پیرایههای مادی خود گذشتند، روح و روان خود را به معنویات، ایمان و حال خوب زینت بستند.
دلنشین است دیدن زنان مومن ایرانی که با طیب خاطر از اموالشان گذشتند و دیگران را با خود شریک کردند. بانوان نجیب ایرانی همچو بانوی نامدار اسلام، حضرت خدیجه _سلام الله علیها_ رفتار نمودند. صحنههای دلنواز مواساتی که دیده شد، مصداق سخن شهید علی چیت سازیان بود: “کسی می تواند از سیم خاردارهای دشمن عبور کند که در سیم خاردارِ نَفس، گیر نکرده باشد."
#جهاد_تبیین
#جهاد_روایت
#مجله_افکار_بانوان_حوزوی
@AFKAREHOWZAVI
💢 مدرسه اندیشه ورز رحا برگزار میکند؛
▫️دوره پاییزه
✍ نویسندگی خلّاق
👤استاد: علی اصغر کاویانی
📆 زمان: از شنبه ۱۷ آذرماه
⏰ ساعت: ۱۸ الی ۱۹
🎥 پخش به صورت آن لاین در بستر اسکای روم
📌جهت ثبت نام به ای دی مدرسه رحا مراجعه کنید: 👇
@adm_schl
#مدرسه_رحا #دوره_پاییزه #نویسندگی_خلاق
🌐 رسانه حوزه انقلابی (رحا مدیا)
🆔 @rahamedia
🎤 #تحلیل_و_تبیین | معنای همدلی و ویژگیهای همدلی ایرانی
✍️ یوسف پورجم
👈تحلیل و بررسی جامعهشناسانه حضور میلیونی مردم در پویش ایران همدل
🔹«همدلی در فرهنگ ایرانی ریشههای عمیقی در تاریخ، دین، و ارزشهای جمعگرایانه دارد. در حالی که در بسیاری از فرهنگهای غربی همدلی بیشتر به صورت فردی و در سطح روابط بین فردی تعریف میشود، همدلی ایرانی اغلب در بستری جمعی و اجتماعی معنا پیدا میکند. ایرانیان در طول تاریخ، از دوران باستان تا امروز، در مواقع بحرانهای اجتماعی و طبیعی همبستگی و همدلی خود را به نمایش گذاشتهاند. این همدلی از باورهای اخلاقی و عرفی، مانند مهماننوازی، کمک به نیازمندان و ایثار، نشأت میگیرد.»
🔹«همدلی، بهعنوان یکی از عناصر کلیدی در فرهنگ ایرانی، همواره نقشی بنیادین در تعاملات فردی و اجتماعی ایفا کرده است. این مفهوم که ریشه در ارزشهای اخلاقی، دینی، و تاریخی ملت ایران دارد، با چالشهایی چون مدرنیته، فردگرایی، و تغییرات سبک زندگی مواجه شده است. بااینحال، همدلی همچنان توانسته است در بحرانهای مختلف مانند جنگ، بلایای طبیعی، و حتی بحرانهای جهانی مانند همهگیری کرونا، کارکرد مثبت خود را به نمایش بگذارد.»
🖥 رسانه KHAMENEI.IR ذیل پرونده «تحلیل و بررسی جامعهشناسانه حضور میلیونی مردم در پویش ایران همدل» در یادداشتی از آقای یوسف پورجم، نگاهی مبنائی و مفهومی به مقوله همدلی و ویژگیهای آن در بین فرهنگ ایرانی داشته است.
🔍متن کامل یادداشت را بخوانید:
khl.ink/f/58474
#نویسندگان_حوزوی_فارس
🆔 @howzavian_fars
همزمان با سالروز تأسیس شورای انقلاب فرهنگی برگزار میشود
✔️ نشست «شورای انقلاب فرهنگی و تدیّن امروز ایرانیان»
👤با حضور استادان:
حمیدرضا مظاهری سیف، کارشناس اخلاق و عرفان
مجتبی رستمیکیا، پژوهشگر فلسفه دین
🧭 زمان: یکشنبه 18 آذرماه، ساعت 10 تا 11 صبح
📍 مکان: شهرک قدس، کوچه 31، پلاک 3
🌐 رسانه حوزه انقلابی (رحامدیا)
🆔 @rahamedia