.
«نگاه نو به نوکری»
✍زهرا نجاتی
روزی که توی کاخک بودیم در حرم یکی از آقازادگان حضرت باب الحوایج، موسی ابن جعفر علی السلام،
یک اتفاق جالب رخ داد. وسط نماز وارد خرم شدیم و تا رسیدم، الله امبر گفتم غافل از اینکه دوتا دخترا رو خادما چادرای کوچولو بهشون دادن، و فاطمه بی چادر مونده. شروع کرد به گریه کردن🫤
و منی که سیمی برام نمونده بود که متصل بشه و نگران نماز مردم بودم
که یکی از فرشتهها و کارگزارای خداوند روی زمین، ظاهر شد. یه بچه چند ماهه تو بغلش بود و بدون هرطور عجله یا بداخلاقی، با حوصله زیاد رفت و برای فاطمه ساداتم که حالا با سرو وضع شلوغ حاصل تفریح، گریه می، کرد، یه چادر بچگونه کوچولو آورد. نفس راحتی و کشیدم که یک دفعه فاطمه که خسته بود و بهانه گیر، بهانه مهر گرفت. معمولا بچه، ها حواسشون به ایما و اشاره هام، سر نماز هست اما این بار فاطمه اصلا متوجه دستم نبود که داشت به دو سه تا مهر اضافه جلوم رو زمین اشاره میکرد.
دیگه واقعا عطای نماز با حضور قلب رو به لقاش بخشیدم و داشتم فکر میکردم واقعا باید چیکار کنم که همون فرشته مهربون، یه مهر به فاطمه داد و فکر کنم در شرف رکعت دوم یا سوم بود که بالاخره بحران فاطمه سادات تموم شد...
بعد نماز که با اون فرشته بچه بغل مواجه شدم، خیلی ازش تشکر کردم و گفتم بلخشید که بچه بغل اذیت شدید.
که در کمال تعجب گفت:«خواهش میکنم. من برای همین اینجا هستم. اینم بچه من نیست، بچه یکی از خانوماست میخواست نماز بخونه.»
و منی که چند دقیقه طول کشید تا ماجرا رو. تونستم هضم کنم ـ.
🔹الغرض؛ خیلی وقتها ما شعار مبدیم اما در عرصه عمل، لنگ میزنیم.
اما توی مملکتی که ادعای تلاش برای جمعیت دارن، یکی از دلابل خلوتی مساجد غز زدن عده ای و ترس از مواجهه مامانها با اون افراد هست.
ما آدم مومن کم نداریم اما مسجدی کم داریم که یکی از دلایلش این هست. وجود خادم پر به دست برا همه مون جا افتاده اما وجود این خادمها، خیلی جذاب و علاقه مند کننده است.
پ.ن.یکی از قشنگیهای اربعین، کشف ساحتهای جدیدی برای نوکری و خدمت در آستان خدا و اهل بیت علیهم السلام است.
#اربعین
#جهاد_روایت
#مجله_افکار_بانوان_حوزوی
@AFKAREHOWZAVI
ریشهها و پیامدهای خود تحقیری ملی
خودتحقیری ملی پدیدهای است که در آن بخش قابل توجهی از جامعه، به صورت آگاهانه یا ناخودآگاه، ارزشها، دستاوردها و هویت ملی خود را کوچک شمرده و به جایگاه و تواناییهای سایر ملتها بیش از حد بها میدهد. این پدیده ریشههای پیچیدهای دارد و پیامدهای اجتماعی، فرهنگی و روانشناختی گستردهای را به همراه میآورد.
🔹ریشههای روانشناسی خودتحقیری ملی
عوامل تاریخی: رویدادهای تاریخی تلخ، شکستهای نظامی، اشغالگریها و دخالتهای خارجی میتوانند در شکلگیری احساس خودکمبینی و خودتحقیری در یک ملت نقش داشته باشند.
مقایسه با سایر ملتها: مقایسه مداوم و نامعقول با سایر ملتها، به ویژه قدرتهای بزرگ، میتواند منجر به احساس حقارت و خودکمبینی شود.
تأثیر رسانهها و تبلیغات: رسانهها و تبلیغات میتوانند با برجستهسازی نقاط ضعف و کمبودها و نادیده گرفتن دستاوردها، به تقویت احساس خودتحقیری کمک کنند.
نقص در آموزش تاریخ و هویت ملی: عدم آموزش صحیح تاریخ و هویت ملی، باعث میشود افراد به درستی از ارزشها و دستاوردهای گذشته خود آگاه نباشند.
عوامل روانشناختی فردی: عوامل روانشناختی فردی مانند کمبود اعتماد به نفس، ترس از موفقیت و نیاز به تأیید دیگران نیز میتوانند در بروز خودتحقیری ملی نقش داشته باشند.
🔹پیامدهای خودتحقیری ملی
کاهش انگیزه و تلاش: خودتحقیری میتواند منجر به کاهش انگیزه و تلاش برای پیشرفت و توسعه شود.
ضعف هویت ملی: با تضعیف احساس غرور ملی، هویت ملی نیز تضعیف میشود.
آسیبپذیری در برابر نفوذ خارجی: ملتهایی که دچار خودتحقیری هستند، آسانتر تحت تأثیر فرهنگ و ارزشهای خارجی قرار میگیرند.
مشکلات روانی فردی: خودتحقیری ملی میتواند منجر به بروز مشکلات روانی مانند افسردگی، اضطراب و کاهش عزت نفس در افراد شود.
تاخیر در توسعه: خودتحقیری میتواند مانع از شکوفایی پتانسیلهای یک ملت و توسعه آن شود.
🔹راهکارهای مقابله با خودتحقیری ملی
تقویت آموزش تاریخ و هویت ملی: آموزش صحیح تاریخ و هویت ملی به افراد کمک میکند تا به ارزشها و دستاوردهای ملت خود پی ببرند.
برجستهسازی دستاوردهای ملی: رسانهها و نهادهای فرهنگی باید به برجستهسازی دستاوردهای ملی و تقویت احساس غرور ملی بپردازند.
تقویت اعتماد به نفس ملی: ایجاد فرصتهایی برای مشارکت مردم در تصمیمگیریها و تقویت اعتماد به نفس ملی میتواند در مقابله با خودتحقیری موثر باشد.
مقایسه واقعبینانه با سایر ملتها: مقایسه باید بر اساس واقعیتها و نقاط قوت و ضعف هر ملت صورت گیرد و نه بر اساس کلیشهها و تعصبات.
توجه به نقاط قوت و پتانسیلهای ملی: باید بر روی نقاط قوت و پتانسیلهای ملی تمرکز کرد و تلاش برای بهبود و توسعه آنها را در اولویت قرار داد.
در نهایت، خودتحقیری ملی یک چالش پیچیده است که نیازمند تلاشهای همهجانبه برای رفع آن است. با شناخت ریشهها و پیامدهای این پدیده و اتخاذ راهکارهای مناسب، میتوان به تقویت هویت ملی و پیشرفت کشور کمک کرد.
✍️ علی اسدی
#نویسندگان_حوزوی_زنجان
@howzavian_zanjan
7.85M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
روایت دوم؛ کاظمین
😞 دوست داشتیم بریم یادمان حاج قاسم در فرودگاه بغداد اما هر چه اصرار کردیم راننده قبول نکرد و گفت ممنوعه.
☺️ رسیدیم کاظمین و رفتیم حرم.
وارد صحن که شدیم اول شیخ مفید رو زیارت کردیم و بعد رفتیم خدمت امامین کاظمین ( علیهما السلام)
بیرون حرم کمی آنطرفتر هم مزار صاحب نهج البلاغه یعنی سید رضی را زیارت کردیم🤲
#اربعین
🌐 رسانه حوزه انقلابی (رحامدیا)
🆔 @rahamedia
سفرنامه اربعین ۱۴۴۶ قمری
#بخش_اول
دانشجویان برادر دانشگاه شهرکرد حدودا ساعت ۱۵:۳۰ دقیقه روز چهارشنبه ۲۴ مرداد از دانشگاه به سمت کوی عشق حرکت کردند.
مسیر انتخابی جاده لردگان، ایذه بود و مرز انتخابی شلمچه بود.
من لردگان موکب حضرت ابالفضل (ع) هم منتظر آنها بودم.
۳ عدد هندوانه خوب هم در یخچالهای موکب گذاشتیم تا وقتی بچهها از راه رسیدند، پذیرایی شوند و سریعتر حرکت کنیم.
حدودا ۲۰ دقیقه قبل اذان بچه ها به موکب رسیدند و چقدر خوشحال بودم از دیدن دوستان خوبم.
چای نذری این موکب شاید اولین نذری این مسیر بود که نسیب بچهها شد.
بنا شد که نماز را بخوانیم و سریعتر سوار شویم و در موکب ابتدای شهر ایذه بچهها پیاده شوند و شامی که خود تدارک دیده بودند را تناول کنند.
نماز اول را امام جماعت که خواند جناب آقای غریبی (مسئول موکب) گفتند که حاجآقا ۵ دقیقه باید صحبت کنی.
آب نطلبیده را گفتند مراد؛ اما منبر زوری را نمیدانم؟☺️
من هم خیلی کوتاه اشارهای به مسیری کردم که قبل از خلقت بشر برای انسانهای تدارک دیده شده بود؛ مسیر میانبُر حضرت سیدالشهداء (ع) که همه انبیاء طبق روایت با آن آشنا شدند
زائر حسینبنعلی (علیهماالسلام) و گریه کن بر حضرت سیدالشهداء در مسیری پای گذاشته که به اندازه تاریخ و حتی پیش از تاریخ قدمت دارد و رقم خورد و طبق روایت امام رضا الی یوم الانقضاء و تا روز قیامت ادامه خواهد داشت...
نماز دوم راکه خواندیم بچهها میخواستند سوار اتوبوس شوند؛ اما خادم موکب جناب غریبی اجازه نداد و گفت برای آنها شام نذری تدارک دیده است.
بچه ها قصد داشتند سریعتر به ایذه برسند؛ اما با اصرار خادمان موکب پای سفری نذری و شام خورشت نشستند و قرار شد دیگر ایذه توقف نکنیم و شام را همینجا بخوریم.
شام را خوردیم و از بچههای موکب خداحافظی کردیم و با دانشجویان سوار اتوبوس شدیم و بچهها هندوانهها را هم با خود به داخل اتوبوس آوردند. ( در دلم بود که چون شام خوردیم دیگر هندوانهها را در یخچال موکب بگذاریم و برویم؛ اما خب شاید تقدیر بچههای اتوبوس ما بودند.)
نزدیک ساعت ۳:۳۰ دقیقه به پارکینگ پایانه مرزی شلمچه رسیدیم. (اتوبوس ها به خاطر اینکه جلوتر از پارکینگها و محل استقرار اتوبوس واحدها مسافرین را پیاده میکنند، وقتی اتوبوس واحدهایی که میخواهند به نزدیکترین مکان پایانه مسافرین را برسانند معمولا پر از جمعیت بود و بچهها یا باید پیاده به محل اتوبوس واحدها بر میگشتند که مسیری زیادی بود؛ لاجرم پیاده مسیر پیادهروی را به سمت پایانه افتتاح کردند و حدودا ۲ کیلومتر راه رفتند. اگر به صورت کاروانی به مرز تشریف میآورید و اتوبوستان تا نهایت مسیر پایانه شما را همراهی نمیکند؛ در محل استقرار اتوبوس واحدها پیاده شوید و به صورت رایگان تا خود پایانه با آنها همراه شوید.)
قبل از اذان صبح به افق شلمچه به پایانه رسیدیم. پس از اقامه نماز با دانشجویان دانشگاه از مرز ایران خارج شدیم و بنا داشتیم قبل از اینکه خورشید طلوع کند اتوبوسی پیدا کنیم و به نجف بروی؛ تا بچهها از همین ابتدای مسیر از هم جدا نشوند.
تقریبا مرز شلوغ بود؛ اما جمعیت روان در حال عبور از مرز بودند.
پایان قسمت اول
نکتهای یادم رفت؛ قسمت هیچ کدام از ما قاچی از آن هندوانهها نبود و آنها را در اتوبوس جا گذاشتند و خدا میداند قسمت چه کسی خواهند شد. ☺️
#اربعین
#حضرت_ابا_عبدالله_الحسین (ع)
#نویسندگان_حوزوی_چهارمحال_وبختیاری
@howzavian_chaharmahalbakhtiari
در دومین دوره پاسخگویی به شبهات وهابیت برای طلاب حوزههای علمیه مطرح شد؛
🔺اعلام اضافه شدن درس "پاسخگویی به شبهات" برای طلاب سطح یک
▫️مراسم افتتاحیه دومین دوره پاسخگویی به شبهات وهابیت برای طلاب منتخب از سراسر کشور در مجتمع یاوران مهدی (عجل الله تعالی فرجه الشریف) در استان قم با حضور آیت الله حسینی قزوینی ریاست موسسه و شبکه جهانی حضرت ولیعصر (عج) و حجتالاسلام رستم نژاد معاون آموزش حوزههای علمیه کشور برگزار شد.
حجتالاسلام رستم نژاد:
🔹انشاءالله بنا داریم که در رویکرد جدید آموزشی حوزه های علمیه درس آموزشی با عنوان پاسخگویی به شبهات در زمینه های مختلف را بعنوان یک برنامه آموزشی برای طلاب سطح اجرایی کنیم. / از سال جاری طلاب سطح یک میبایست این درس را را جزء یکی از دروس مهم و پرکاربرد خود تلقی کنند چرا که پاسخگویی به شبهات از ابزارهای اصلی یک طلبه است.
🔺لزوم یادگیری ادبیات پاسخ به شبهات در فضای مجازی در حوزه های علمیه
آیت الله حسینی قزوینی:
🔸یکی از وظایف ما طلاب در برابر مردم پاسخگویی به شبهات اعتقادی وهابیت و آتئیستها است. / امروزه هر طلبهای باید به روشها و شگردهای پاسخگویی به شبهات اعتقادی مسلط شود و ادبیات پاسخگویی به شبهات را بخصوص در فضای مجازی به خوبی یادگیرد.
✌️ شما هم صدای حوزه باشید!
🆔 @sedayehowzeh
نویسندگان حوزوی
در دومین دوره پاسخگویی به شبهات وهابیت برای طلاب حوزههای علمیه مطرح شد؛ 🔺اعلام اضافه شدن درس "پاسخگ
#قلمدون
🔆 این خبر خوب است، این که حوزه علمیه به این نتیجه رسیده حتی در مواجهه با کلان شبههها باید از مقدمات و سطوح پایین حوزوی شروع کند.
🔻برای رسیدن به این فهم آیا میدانید چه تلاشهایی از خودکنشگرها و خودجوشها صورت گرفته است؟
🖍 آیا میدانید برای تغییر نگرش برخی مدیران حوزه در یک مسألهای باید سالها عمر گذاشت، باید پیر شد؟!
📍۴۶ سال از انقلاب اسلامی گذشته و آقایان سیاستگذار تازه دریافتند تا طلاب پرسشهای زمان و زمانه و شیوههای رویارویی با آن را درنیابند، حوزه ای ناکارا و بیرمق تقدیم جهان امروز خواهیم کرد.
پ.ن: اما درباره زبان قلم و نگارش رسانهای در حوزه، عمق فاجعه را شرح نتوان کرد؛ لبریز از نافهمی زبانیم.
#تربیت_جهانی_طلاب
#نویسندگان_حوزوی
@howzavian
همدلی_کودکانه
✍ دکتر سیدموسی موسوی در کانال رسالتنا نوشت:
اندیشمندانِ روانشناسی کودک قائلاند کودک در سن هفت هشتسالگی شروع به ایجاد یک ویژگی بسیار مهم در زندگی میکند؛ آن ویژگی همدلی است، کودکان در این سن توانایی درک دیدگاههای دیگران و یادگیری نحوه مدیریت بهتر احساسات خود را توسعه میدهند و همدلتر میشوند.
باتوجه به این نکته، یکی از صحنههای زیبای تربیتی در #پیادهروی_اربعین همدلی کودکان خردسال با بزرگسالان است.
حتما در این سفر لذتبخش، بچههایی را میبینی که رو به زوّار ایستاده و دستشان را بالا میبرند و با صدای بلند فریاد میزنند: «لبیک یا حسین، لبیک یا حسین»؛ یا بچههای کوچکی که دستمال کاغذی یا لیوان پخش میکنند، یا اینکه ملتمسانه شما را به موکب عشق دعوت میکنند تا برای بشقابی غذا و ماء بارد مهمانشان باشی.
اینجاست که یکی از جنبههای انسانسازِ تربیتی در #اربعین حسینی را به چشم میبینی که چقدر کودکان در این سن و سال مهارت همدلی میآموزند.
#اربعین
#روایت
#نویسندگان_حوزوی_آذربایجان_غربی
@howzavian_westazarbaijan
.
«انقلاب چادرها»
✍🏻سیده ناهید موسوی
پلکهایم سنگین شد و چشمانم به التماس کردن افتادند،تا بلکه خاموشی زده و سر بر بالین بگذارم. اراده کردم و نباید بدقولی کنم، از طرفی لذت کتابخوانی گاهی استراحت را هم برایم بی معنا میسازد. سه فصل پایانی کتاب را باید همین امشب به پایان برسانم، اصلا به اوج قصه رسیدم، راهی جز خواندن خطوط آخر کتاب در ساعتهای نزدیک به سحر نبود.
دشمن مشترک همه بشریت در طول تاریخ، نظام سرمایه داری بوده است، آنانی که شعار میدادند؛ بدون تانک و موشک بلکه با عقیده به جنگ با عقیده باید رفت. پرواضح بود که با کشتار مسلمانان عقاید آنان تغییر و نابود نمیشود. بلکه با مذهب آنان جنگیدن نتیجه مطلوب نظام استکباری و سرمایهداری حاصل شده و به راحتی فکر و روح بشر رو به اسارت میگرفتند.از حجاب تا برهنگی، ازشبه روشنفکران و نظریه پردازانی که کَمر همت برای دشمنی با حجاب و اسلام بسته بودند.درواقع از مهمترین دلایل پوشش، مبارزه در برابر فرهنگ سرمایهداری و استعماری است.
گرچه نظام پادشاهی در ایران ۲۵۰۰سال استمرار داشت؛ اما وقتی که این نظام درمسیر مبارزه با دین و به ویژه حجاب قرار گرفت، مردم این سرزمین و خصوصا زنان؛ با ارادهای قوی به مبارزه برخاستند و نهایتاً انقلابی آفریدن که در برخی رسانههای جهانی «انقلابِ چادرها» نام گرفت. به عقیده برخی این انقلاب نبود که زنان را با حجاب کرد، بلکه حجاب بود که انقلاب آفرید. بی شک سخن از حجاب، فقط سخن از پوشش نیست بلکه سخن از یک مکتب و چارچوب فکری هست. و فریاد بلندِ چادرهایی که انقلاب کرده بودند این بود که زن در عین پای بندی به فطرت و داشتن پوشش مناسب میتواند در جامعه، نقش بینظیری داشته باشد. دقیقا نقطه مقابل خط فکری سرمایهداران که به مذاق آنان خوش نیامد.
همینطور که صدای کلمات کتاب در ذهنم میپیچد، یاد حرفهای مهمان چند هفته پیش میافتم که برای ادامه تحصیل روسیه را انتخاب کرده بود و از احترام و برخورد فوق العاده مردم روسیه با ایرانیان میگفت، از قوانین رعایت لباسهای پوشیده در کلاس درس و دخترانی که ملزم به رعایت قوانین میشدند. از انسانیت همکلاسی خود که وقتی متوجه روزهدار بودنش میشود روبه دیوار لقمهاش را تمام میکند. همه اینها شاید نقاط مشترک فرهنگ زیبای ایرانی با آن کشور اروپایی بود.فارغ از ملیت، مسلمانان درهمه جای دنیا دارای اُبهت و محترم شمرده میشوند.و این یک نقطه قوت برای مسلمان است، اما ضعف بزرگی برای دشمنان هست.
داستان خوش کتاب با مسلمان شدن دو دختر آمریکایی تبار و محجبه شدن آنها پایان یافت. تا هرگز قدرت دین مبین اسلام و تاثیر حجاب بر درون و فطرت انسانها به ویژه زنان از یادها پاک نشود. هرچند کشورهای اروپایی فراوانی همچون فرانسه و... مخالفان سَرسخت حجاب و محجبهها هستند اما بانوان ایران زمین «پرچمداران» حجاب اصیل اسلامیاند. و در نهایت فراموش نکنیم که «ما به دنیا آمدیم تا قیمت پیدا کنیم، نه اینکه به هر قیمتی زندگی کنیم.»*آیت الله العظمی بهجت.
#جهاد_تبیین
#جهاد_روایت
#مجله_افکار_بانوان_حوزوی
@AFKAREHOWZAVI
🔸مجلس ناتمام!
62 نماینده غایب بودند!
از مهمترین شئون نمایندگان محترم مجلس شورای اسلامی، بررسی برنامههای وزیران پیشنهادی دولت و رأی اعتماد به آنهاست.
مجلس شورای اسلامی ۲۹۰ نماینده دارد.
رأی هر کدام از آنان میتواند سرنوشت کشور را تغییر دهد.
اما سومین جلسه بررسی صلاحیت وزیران پیشنهادی دولت چهاردهم نیز با حضور ۲۲۸ نماینده محترم آغاز شد!
آن ۶۲ نماینده دیگر کجایند؟!
چه کار مهمتری از بررسی صلاحیت وزیران پیشنهادی دارند؟!
آیا جایی هست که دلیل غیبت آنان در مهمترین روزهای مجلس را جویا شود؟!
✍️ احمد حسین شریفی
#مجلس
#نظم
@howzavian_hamedan