🔴 فتنه در بازیهای آسیایی قطر
✍️هاشم کامکار
مردم فوتبال دوست آسیا به خوبی می دانند که تیم فوتبال عراق پس از شکست مقتدرانه ژاپن خودش را بعنوان یکی از مدعیان قهرمانی مطرح ساخته و ایمن حسین مهاجم هوشمند عراقی نیز تا کنون آقای گل مسابقات است. اما دیروز در بازی عراق و اردن یک داور با اصلیت ایرانی ولی اعزام شده از استرالیا به نام علیرضا فغانی با دو کارت زرد به فاصله ی چند دقیقه بهترین گلزن آسیا را اخراج کرد. و پس از آن تیم عراق ده نفره شد و درحالیکه تیم ملی عراق دو بر یک از تیم ملی فوتبال اردن جلو بود با این تصمیم در دیداری جنجالی توانست با نتیجه سه بر دو عراق را شکست دهد و راهی دور یکچهارم نهایی جام ملتهای آسیا شود. این بازی یک صحنه جنجالی داشت که روی نتیجهاش نیز تاثیرگذار بود. علیرضا فغانی، داور مسابقه، ایمن حسین، مهاجم گلزن عراق، را به خاطر شادی گلی که داشت از بازی اخراج کرد که این تصمیم او اعتراض تند عراقیها را به دنبال داشت.
فدراسیون فوتبال عراق اعلام کرد که رسما از علیرضا فغانی به خاطر قضاوتش در دیدار با اردن شکایت کرده است.
علی جبار، نایب رئیس فدراسیون فوتبال عراق گفت: فدراسیون فوتبال از علیرضا فغانی به خاطر تصمیمهای جنجالی که در دیدار برابر اردن گرفت اقدام به شکایت به کمیته بازیها کرده است. چنانچه کنفدراسیون فوتبال آسیا با این شکایت موافقت کند فغانی از قضاوت در ادامه رقابتها منع خواهد شد و این نشان میدهد که نتیجه بازی تغییر نخواهد کرد.
الان در بین جوانان عراقی احساسات شدید و بسیار منفی نسبت به این داور استرالیایی ولی ایرانی الاصل بوجود آمده است و اصلا بازتاب خوبی برای ایران نداشته است. به نظر می رسد اگر فغانی قبل از اخطار دوم که به خاطر شادی پس از گل صورت گرفت مثل سایر داوران منطقی و متعادل به یک تذکر جدی بسنده می کرد الان شاهد چنین جوی در عراق علیه ایران و ایرانی نبودیم.
به نظرم فدراسیون فوتبال ایران به هیچ وجه نباید از این کارِ افراط گرایانه فغانی حمایت کند و بهتر است در پیامی دوستانه به مردم عراق اعلام کند که علیرضا فغانی از استرالیا به این مسابقات اعزام شده است نه از ایران.
متاسفانه عده ای از دوستان فغانی در حال حمایت از او در شبکه های فضای مجازی هستند به نظرم آمد در مقابل این جماعت باید کاری کرد.
لطفا این پیام را نشر دهید تا به دست مسئولین ورزش کشورمان برسد. شاید اقدامی شایسته انجام دهند.
باید جلوی فتنه ها را گرفت.هر چند کوچک به نظر برسند.
#قطر
#ورزش
#نویسندگان_حوزوی
@HOWZAVIAN
🔷اعتکاف، علوم انسانی و روشنفکری
✍️احمدحسین شریفی
🔸تصویری زیبا، امیدزا، بانشاط و نشاطآور از پایان یکی از صدها اعتکاف دانشآموزی که در نیمه رجب برگزار شد.
🔻فرصتی دست داد تا مروری اجمالی بر نوشتهها و گفتههای روشنفکرنمایان و مدعیان علوم اجتماعی متعارف (غربی) داشته باشم. حتی یک تحلیل مختصر هم درباره «اعتکاف بینظیر صدها هزار جوان و نوجوان»، در گفتار و نوشتار آنان یافت نشد!
🔹بارها گفته و نوشتهایم که علوم انسانی غربی و دلدادگان و مقلدان این علوم اساساً نمیتوانند فهمی از حقایق انسانی و ارزشهایی متعالی چون #اعتکاف و #اربعین و ... داشته باشند. عقلانیت غربزدگان و عقلانیت موجود در علوم انسانی غربی، #عقلانیت موش صحرایی و سگ پاولوفی است. این نوع عقلانیت دنیازده و سگمحور حتی از درک حقیقت یک عمل معنوی کوچک از یک جوان، عاجز است؛ چه رسد به فهم و درک پدیده اعتکاف عظیم و صدها هزار نفری نوجوانان و جوانان خداجو در گوشه گوشه کشور.
اساسا قالبهای مفهومی و نظری لیبرالیستی و اومانیستی که این مدعیان، مقلدان بیمزد و مواجب آنها هستند، ظرفیت فهم چنین پدیدهای را ندارند.
البته بدنیتی برخی از این مدعیان را هم نباید نادیده گرفت. اینان حاضرند دهها نشست علمی! درباره «سطل ماست شاندیز» بگیرند؛ اما نمیتوانند یا اجازه ندارند که یک پاراگراف درباره قدرت معنوی انقلاب اسلامی بنویسند!
#روشنفکری
#علوم_انسانی
#نویسندگان_حوزوی
@HOWZAVIAN
🌐 اینترنت سر راهی!
✍️ محمدجواد رحمانی
با زحمت و رنج فراوان توانسته بود آپارتمانی بخرد به مبلغ 185 میلیون تومان، این داستان مال عهد دقیانوس نیست، تا قبل از تاراج اقتصاد مملکت و جیب مردم بدست حسن فریدون و داروستهاش با همین پولها میتوانستیم صاحب خانه شویم.
همان روزهای ابتدایی که هنوز اثاثیه منزل هم کامل چیده نشده بود به مرکز مخابرات رفت و درخواست اینترنت خانگی داد. در برگه درخواست اینترنت، موردی بود که به صاحب امتیاز خط اینترنت اجازه دانلود نامحدود میداد و او مجبور نبود بین بستههای ماهانه و سهماه و .... سرگردان باشد. با خود فکری کرد و تیکش را زد.
آنقدر ناشی و ناوارد بود که نمیدانست و نه به گوشش خورده بود که وایفای خانه رمز میخواهد و الا برخی همسایگان و رهگذران بیانصاف، مهمان دائم و ثابت این اینترنت مفت و مجانی میشوند. همانها که همیشه از دزدی و اختلاس فلان مدیر و وکیل مینالند خود پادشه دزدانند به وقت لزوم. آب ندیدهاند والا شناگران قهاری هستند.
خلاصه آنکه صاحب خط چه میدانست که موش نه بلکه گله موشی به انبار اینترنتش لانه کردهاند.
ناگهان با قبض نجومی غافلگیر شد و برق از سه فازش پرید. قبضی سنگین و کمرشکن. هرچه دوید تا بلکه ثابت کند او مصرف کننده نبوده؛ اما در آخر مجبور به پرداخت شد.
خانهای که هنوز طعم شیرین مالک بودنش را نچشیده مجبور شد عروسِ نامروتی و سوء استفاده همسایگانش کند.
#روایت
#روابط_اجتماعی
#نویسندگان_حوزوی
@HOWZAVIAN
🌘 ماه رجب وسیلهای برای جذب فالوور نیست...
✍️ سید محمدحسن صادقی، فعال رسانهای
⛔️ همانقدر که بیان حرف تازه در رسانه موجب بالا رفتن جذابیت و ضریب نفوذ می شود، به همان اندازه می تواند خطرناک باشد؛ خصوصا در مسائل مذهبی که انکار آنچه رنگ و بوی دینی دارد، بخشی از اعتقادات مردم را هدف قرار می گیرد.
⚠️ هرچه یک گزاره دینی شهرت بیشتری داشته باشد، باید در رد و انکار آن دقت بیشتری نمود و به راحتی آن را زیر سوال نبرد.
❓چراکه اگر به راحتی بر هر امر دینی، برچسب بدعت یا تحریف بزنیم، به مرور این باور در مخاطب شکل می گیرد که به هیچ گزاره ای نمی توان اعتماد کرد و هر آنچه تا کنون به آن باور داشته است، جای شک و تردید دارد.
✅ لیلة الرغائب که یکی از وقایع مهم در ماه رجب است هم از این قاعده مستثنی نیست و هرچند در زمره مستحبات به شمار می رود اما با این درجه از شهرتی که در بین مومنین دارد، رد و انکارش همانقدر آسیب زا است.
‼️ اما قبل از بررسی میزان اعتبار روایتی که درباره اهمیت نخستین شب جمعه ماه رجب بیان شده، توجه به این نکته ضروری است که بررسی سندی در امور استحبابی هیچگاه در بین بزرگان مرسوم نبوده است
♦️ دلیلش هم وجود احادیثی است که به «اخبار مَن بَلَغ» مشهور هستند و مضمونشان این است که هر کس عملی را بخاطر روایتی که به دستش رسیده به امید اجر و ثواب انجام دهد، حتی اگر آن روایت صحیح نبوده باشد،خداوند این شخص را بدون اجر و ثواب باقی نمیگذارد.
▶️ بنابراین اشکال سندی به یک عمل استحبابی (مثل اعمال لیلة الرغائب)، اساسا محلّی از إعراب ندارد.
اما اینکه برخی گفتهاند این روایت صرفا در کتب اهل سنت وجود دارد و در کتب شیعیان وجود نداشته است با فرمایش مرحوم سید بن طاووس همخوانی ندارد.
1️⃣ سید بن طاووس که روایت لیلةالرغائب را در کتاب إقبال نقل کرده تصریح کرده است که این حدیث را از بعض کتب شیعیان نقل میکند.
2️⃣ همچنین علّامه حلّی این حدیث را به سند خودش در اجازه بنی زهرة روایت کرده است.
3️⃣ مرحوم علامه مجلسی و شیخ حرّ عاملی نیز این روایت را در کتاب بحار و وسائل الشیعه آورده اند؛ و از آنجایی که مربوط به مستحبات بوده است، خدشه ای در سند آن وارد نکرده اند.
🔸نتیجه آنکه انجام اعمال این شب خاص، به قصد رجاء ثواب، نه تنها ایرادی ندارد بلکه بسیار مطلوب است و هرچه بتوان بیشتر از برکات این ماه عزیز بهره برد، یقینا مورد رضای حضرت حق خواهد بود.
#رسانه
#عبادات
#نویسندگان_حوزوی
@HOWZAVIAN
.
✔️ علوم انسانی غربی عاجز از فهم آموزههای اسلامی
#عکس
#اعتکاف
#جوانان
#اعتکاف_جوانان_فیروزکوه
#نویسندگان_حوزوی
@HOWZAVIAN
@VIRASTYHA
🔸#یادداشت ا #مناظره
💠 "در اسارت تفکر ترجمهای"
✳️ پاسخهای مهدی جمشیدی به ادعاهای مهرآئین
📝 موارد زیر برخی از ادعاهای مطرح شده توسط آقای مهرآئین میباشد که توسط آقای جمشیدی پاسخ داده شده است:
📌 نظام، همواره خودش را فقط مشتمل بر مجموعهای فضایل و خدمات میداند و به هیچ خطایی اعتراف نمیکند.
📌 نظام بهدلیل دوپارگی هویّتیاش، از یک سو ناچار است جانب ایدئولوژی خودش را بگیرد و در پی هدفهای جهانی و آرمانهای منطقهای و فراملّی باشد؛ و از سوی دیگر، به زندگی و معیشت مردم بپردازد، اما این وضع، نارضایتی اجتماعی در پی داشته است.
📌 مدیریت جامعه بهدست نیروهای امنیتی افتاده و ازاینرو، امکان گفتگو از دست رفتهاست.
📌 نظام در پی متفاوتستیزی است و تکثّرها را برنمیتابد.
📌 نظام جمهوری اسلامی، عناصری از تمامیّتخواهی را دارد و آنگاه نیز تعداد زیادی از مؤلفههای دولت توتالیتر را بر نظام، منطبق کردند.
📌 سنّت ما، ناعقل است و تجدّد، عقل؛ به این معنی که سنّت ما بهدلیل خدا بنیانی، یا استدلال عقلی را برنمیتابد و یا ضد عقلی است.
📌 نظام، مردم را ملامت و تحقیر میکند و آنها را فتنهگر و اضافی و زائد میشمارد و میخواهد مردم را از معادله سیاسی، حذف کند.
👇شما عزیزان و همراهان کانال میتوانید:
➕پاسخهای مهدی جمشیدی را «وبگاه فکرت» بخوانید.
🖌 فکرت
#انتخابات
#نویسندگان_حوزوی
@HOWZAVIAN
4.86M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔸#کلیپ ا #انتخابات
☑️ عقلانیت، انتخابات، مردم
🔻بررسی نقش نخبگان حوزه و دانشگاه در مشارکت حداکثری مردم
👤محمدباقر خراسانی؛ پژوهشگر حوزه و دانشگاه، مدیر اجرایی مجمع عالی حکمت اسلامی
✔️انواع نگاه به مردم و جایگاه آنها از نظر سیاسیون را میتوان اینگونه دستهبندی کرد؛ نگاه ویترینی و دکوری، نگاه داربستی و ابزاری، نگاه تشریفاتی، نگاه مقطعی و نگاه دائمی.رکن رکین نگاه امام و رهبری به مردم همین نگاه آخری هست؛ یعنی مردم ستون اساسی این خیمه نظام هستند.
➕این گفتوگو را از «یـوتـیـوب» و «آپـارات» فکرت ببینید.
#انتخابات
#نویسندگان_حوزوی
@HOWZAVIAN
#قلمدون
میدانستید تبیین هم همت عالی میخواهد
تبیین مکتوب بیش از تبیین شفاهی همت و مجاهدت میخواهد
مقایسه کنید نسبت کسانی که در کشور حرف میزنند و کسانی که مینویسند!
کنش ادبی روشنفکران بیشتر است چون در دشمنی با انقلاب اسلامی محکم به میدان آمدند؛ کنش ادبی اهل اسلام و انقلاب چطور؟
#جهاد_روایت
#تبلیغ_مکتوب
#نویسندگان_حوزوی
@HOWZAVIAN
🔴ماه رجب و زیارت
✍️ حجت الاسلام حسین انجدانی، عضو تحریریهی مدادالفضلاء
🔶یکی از اعمال سفارششده در #ماه_رجب، «زیارت» است. از زیارت خانه خدا گرفته تا زیارت اولیای الهی و حضور در مشاهد مشرفه.
🔶عمره از اعمال مستحب است، اجر و ثواب فراوانی برای آن بیان شده است، اما در این میان عمره رجبیه از جایگاه بسیار والایی برخوردار است و این نشان میدهد که پیوندی میان ماه رجب و توحید وجود دارد.
🔶زیارت #امام_حسین علیه السلام همواره مورد تأکید و سفارش بوده است. اما در ماه رجب تأکید ویژهتری نسبت به آن شده است. به ویژه در آغاز و در نیمه ماه رجب. بشیر دهّان از #امام_صادق علیه السلام نقل میکند که هر کس در روز اول رجب امام حسین را زیارت کند، حتماً مورد غفران الهی قرار میگیرد:
مَنْ زَارَ الْحُسَيْنَ بْنَ عَلِيٍّ ع أَوَّلَ يَوْمٍ مِنْ رَجَبٍ غَفَرَ اللَّهُ لَهُ الْبَتَّةَ.
ابی بصیر میگوید از #امام_رضا علیه السلام سؤال کردم که زیارت امام حسین علیه السلام در کدام ماه انجام گیرد؟ آن حضرت فرمود در نیمه ماه رجب و نیمه ماه شعبان:
سَأَلْتُ أَبَا الْحَسَنِ الرِّضَا ع فِي أَيِّ شَهْرٍ تَزُورُ الْحُسَيْنَ ع فَقَالَ فِي النِّصْفِ مِنْ رَجَبٍ وَ النِّصْفِ مِنْ شَعْبَانَ.
🔶زیارت امام رضا علیه السلام نیز همواره مورد تأکید بوده است اما در ماه رجب تأکید ویژهتر و خاصتری نسبت به آن شده است.
🔶به طور کلی یکی از توصیههای مهم اهل معرفت در ماه رجب زیارت مشاهده مشرفه است. حتی زیارت امامزادهها.
🔶میتوان گفت زیارت مزار علماء و صلحاء و شهداء هم در این ماه برکت مضاعف دارد. شیخ طوسی در مصباح المتهجد در باب اعمال ماه رجب از حسین بن روح (سومین نائب خاص امام زمان عج) چنین نقل میکند که فرمود: «زُرْ أَيَّ الْمَشَاهِدِ كُنْتَ بِحَضْرَتِهَا فِي رَجَبٍ؛ در ماه رجب هر کدام از مشاهده مشرفه را که دسترسی داری، زیارت کن» و البته در این زیارتها باید تلاش کنیم ارتباط روحی با اولیاء الهی و علما و شهدا برقرار کنیم و خود را در مسیر آنها قرار دهیم و تصمیم بگیریم بیماریهای روحی و معنوی خود را درمان کنیم.
🔶امیدوارم در برنامه زندگی خود در این ماه عزیز که به سرعت در حال گذر است، ساعات و زمانهایی را برای زیارت قبور علماء و شهداء قرار دهیم و از برکات معنوی و روحی این کار بهرهمند شویم.
#نویسندگان_حوزوی
@HOWZAVIAN
🌱 عقل و حق!
✍️مجید ابطحی
در مجموعهی آموزههای دینی عقل جایگاهی ویژه دارد تا جاییکه عقل را ابزار بندگی خدا (مَا عُبِدَ بِهِ الرَّحْمنُ) و عامل سعادت ابدی (وَ اكْتُسِبَ بِهِ الْجِنَانُ) شمردهاند!
🔹بدیهی است همهی ما دنبال رشد و کمال عقل خود هستیم اما چطور؟ با چه روشی؟
با زیاد مطالعه کردن؟ نه!
با کارگاهها و همایشهای متعدد رفتن؟ نه!
با تکنیکهای تقویت حافظه؟ نه!
همهی اینها برای رشد ذهن خوب است، اما ذهن فقط یکی از ابعاد و قُوای عقل است نه خود عقل!
حتی فکر کردن که اینقدر ارزشمند است و به رشد عقل کمک میکند باز هم باعث کمال عقل نیست!
🔹برای یافتن پاسخ باید سراغ عاقلترینها برویم، همانها که معدن عقل هستند (وَ ذَوِى النُّهى وَ اُولِى الْحِجى)!
پاسخ یک جمله است 👈 برای کامل شدن عقل، باید دائما از حق تبعیت کنی!
لا يَكمُلُ العَقلُ إلّا بِاتِّباعِ الحَقِّ.
امام حسين عليه السلام:
عقل به كمال نرسد مگر با پيروى از حق.
📌اگر در امور شخصی و خانوادگی، در روابط تشکیلاتی، در تعاملات اجتماعی و سیاسی و در همهی ابعاد زندگی، آنجا که میدانیم حق کدام سمت است به همان سمت برویم و تابع نفس نباشیم، عقل ما به کمال میرسد!
#عقل
#نفس
#نویسندگان_حوزوی
@HOWZAVIAN
🔔 مراسم معرفی و تقدیر از برگزیدگان دومین جشنواره کتاب سال فرق، ادیان، اقوام و مذاهب برگزار میشود
⏱ پنجشنبه ۱۲ بهمن ۱۴۰۲، ساعت 14
🔰 مکان: قم - مسجد مقدس جمکران- جنب درب ۱ - مجموعه 313
🔰سایت رسمی جشنواره کتاب فرق و ادیان - مفام
http://www.jashnvarehbook.ir/
🔰کانال جشنواره کتاب فرق و ادیان - مفام
https://eitaa.com/mafam_book
#جشنواره_دو_سالانه_کتاب
#مجمع_فرق_ادیان_اقوام_مذاهب
#مفام
🖇@mafam1392
#روایت_اعتکاف
🌻 اینجا حال همه خوب است...
✍️ روحالله متوسل
فضای مسجد جامع شهابیه در این سه روز پر شده از صدا، همهمه و خندههای شاد وشوخیهایی دلبرانه. روی زمین پتوها و وسایل به صورت مرتب و نامرتب به چشم میخورد. توپی بین بچهها دست به دست میشود و دورهمی که دخترها در آن طرف روی زمین دایر کردهاند. یکی کتاب خاطرات شهدا را انتخاب کرده،آن دیگری کتاب قصههای کهن ایرانی را، اما هر چه به روز آخر نزدیک میشویم قرآن و مفاتیح مشتریاش بیشتر میشود. این روزها تسبیحهای رنگی طرفداران بیشتری دارد. غذا با سر و صدا صرف می شود و با دیدن ظرفهای جوجه و کباب، سر و صدا بیشتر هم میشود. در نگاه اول سخت میشود باور کرد این مسجد همان مسجد قبلی است و این نوجوانان معتکف همان نوجوانان دهه هشتادی! بچههایی که برخیهایشان فریضه نماز را مرتب به جا نمیآوردند اما حالا آمادهاند تا در این سه روز به خدا نزدیک شوند. بعد از ورزش مابین صبحگاهی و ظهرگاهی،آماده شنیدن میشوند و قبل از هر برنامه آموزشی برای خودشان تفریحی جفت و جور میکنند. بازار خوردن تنقلات جورواجور،بیشتر در آخر شبها در«سینما اعتکاف» داغ است و اشکیترین و شیرینترین لحظات هم زمان روایتگری حاجآقا از شهداست! گویا پرسش و پاسخهای بعد از جلسات آموزشی از استادهای مربوطه،از خود جلسه جذابتر و مفیدتر به نظرمیرسد و رُفت و روب مسجد و شستشوی ظرفها توسط بچهها که انجام این فعالیت قبل از این در منزل به نظر نمیرسد! میگفت: آدم بعد از اینکه معتکف شد تازه میفهمد اینجا خانه خودش است میفهمد چقدر به اعتکاف نیاز داشته و چقدر مسجد جای خوبی بوده است.
@HOWZAVIAN