💠 «پدر زبان فارسی» از نگاه رهبر انقلاب
🔹خوشبختانه ادبیات سلف ما همهاش در جهت #ارزشهای الهی و اسلامی است؛ از جمله همین #شاهنامه که شما به آن اشاره کردید. اول انقلاب عدهیی از مردمِ بااخلاصِ #بیاطلاع رفته بودند قبر فردوسی را در توس خراب کنند!
وقتی من مطلع شدم، چیزی نوشتم و فوراً به مشهد فرستادم که آن را بردند و بالای قبر فردوسی نصب کردند؛ نمیدانم الان هم هست یا نه. بچههای حادی که به آنجا میرفتند، چشمشان که به شهادت بنده میافتد، لطف میکردند و میپذیرفتند و دیگر کاری به کار فردوسی نداشتند!
🔹حقیقت قضیه این است که فردوسی یک حکیم است؛ تعارف که نکردیم به فردوسی، #حکیم گفتیم. الان چند صد سال است که دارند به فردوسی، حکیم میگویند. حکمت فردوسی چیست؟ #حکمت_الهیِ_اسلامی.
شما خیال نکنید که در حکمت فردوسی، یک ذره حکمت زردشتی وجود دارد. فردوسی آن وقتی که از اسفندیار تعریف میکند، روی #دینداری او تکیه میکند. میدانید که اسفندیار یک فرد متعصبِ مذهبیِ مبلّغ دین بوده که سعی کرده #پاکدینی را در همه جای ایران گسترش بدهد. تیپ اسفندیار، تیپ حزباللهیهای امروز خودمان است؛ آدم خیلی شجاع و نترس و دینی بوده است؛ حاضر بوده است برای حفظ اصولی که به آن معتقد بوده و رعایت میکرده، خطر بکند و از #هفتخان بگذرد و حتّی با رستم دست و پنجه نرم کند. وقتی شما شاهنامه را مطالعه میکنید، میبینید که فردوسی روی این جنبهی دینداری و طهارت اخلاقی اسفندیار تکیه میکند.
🔹با اینکه فردوسی اصلاً بنا ندارد از هیچیک از آن پادشاهان بدگویی کند، اما شما ببینید گشتاسب در شاهنامه چه چهرهیی دارد، اسفندیار چه چهرهیی دارد؛ اینها پدر و پسر هستند. فردوسی بر اساس معیارهای اسلامی، به فضیلتها توجه دارد... .
🔹فردوسی از اول با نام #خدا شروع میکند - «به نام خداوند جان و خرد / کزین برتر اندیشه بر نگذرد» - تا آخر هم همینطور است؛ فردوسی را با این چشم نگاه کنید.
فردوسی، خدای سخن است؛ او زبان مستحکم و استواری دارد و واقعاً پدر زبان فارسی امروز است؛ او دلباخته و مجذوب مفاهیم حکمت اسلامی بود...
🔹 شما خیال میکنید که اگر در شاهنامهی فردوسی چیزی برخلاف مفاهیم اسلامی وجود داشت، اینقدر در جوامع اسلامی جا میافتاد؟ شما میدانید که در این نسلهای گذشته، مردم ما چهقدر دینی بودهاند. در کدام خانه و کدام ده و کدام محله، شاهنامه نبود یا خوانده نمیشد؟ همه جا میخواندند و منافاتی هم با مفاهیم اسلامی نمیدیدند
دیدار اعضای گروه ادب و هنر صدای جمهوری اسلامی ایران۱۳۷۰/۱۲/۰۵
#ادبیات_ایران
#فردوسی_حکیم
#رهبرِجامعِحکیم!
#نویسندگان_حوزوی
@HOWZAVIAN
⚙️ حضور اجتماعی بانوان تا کجا؟!
✍️ بابک شکورزاده
شرایط جامعه در این سالها به سمت و سویی رفته که معمولا خانهداری بانوان امری ناچیز شمرده میشود و حتی برای بعضی کسر شأن نیز به حساب میآید. منظور از خانهداری هم صرفا رسیدگی به امور خانه نیست؛ بلکه شامل تربیت فرزند و شوهرداری نیز میشود. در طول دهههای اخیر به گونهای فرهنگ سازی شده که یک زن متمدن و فرهنگی یعنی زن شاغل؛ اگر زنی خانهدار باشد و کار بیرون از خانه نداشته باشد گویا چیزی کم دارد و یا عقب افتاده است.
تبلیغات رسانهای از مهمترین عوامل فرهنگ سازی در این باره بوده است. وقتی مثلا در مجموعههای تلویزیونی زن متمدن، زن شاغل به تصویر کشیده میشود و زن خانهدار، بانویی کم فرهنگ؛ نتیجهاش جابجایی ارزشها خواهد شد.
البته اشتغال بانوان در خارج از خانه به خودی خود چیز بدی نیست؛ چه بسا بعضی بانوان به دلایلی مثل معضلات اقتصادی مجبور باشند که در بیرون از منزل کار کنند و اصلا در برخی شغلها نیاز است که حداقل عدهای از بانوان تخصص لازم را پیدا کنند و اشتغال خارج از منزل داشته باشند؛ مانند پزشکی و معلمی؛ ولی نکته این است که این اشتغال بعضاً به صورت یک ارزش درآمده و خانهداری برای برخی مساوی با اُمُل بودن است. اینجاست که مشکل ایجاد میشود و نظام خانواده را با معضلاتی مواجه میسازد.
حالا سخن این است که آیا واقعاً یک زن مسلمان باید اینگونه باشد؟ آیا واقعاً خانهدار بودن، بچهداری و تربیت فرزند، کسر شأن و پایین آوردن مقام زن است؟ آیا ازدواج کردن و زیر بار زندگی مشترک رفتن، مادر شدن و تربیت فرزند صالح و شایسته، امری بیارزش و بیفضیلت است؟ آیا در احادیث اسلامی نیامده که جهاد زن، خوب شوهرداری کردن اوست؟ آیا ذکر نشده که بهشت زیر پای مادران است؟ مگر ما الگوی بزرگ و عظیم الشأنی همچون حضرت زهرای مرضیه سلام الله علیها نداریم که در سن نه سالگی ازدواج کرد و در هجده سالگی صاحب پنج فرزند بود؟ آنهم چه فرزندانی!
مگر رسول خدا(ص) کار بیرون را به امیرالمؤمنین(ع) و کار منزل را به حضرت فاطمه(س) محوّل نکردند؟ آیا ایشان الگوی ما نیستند؟!
#زن
#اشتغال
#جهاد_تبیین
#نویسندگان_حوزوی
@howzavian
🔘#گعده_نویسندگان
▫️بیست و دومین رویداد مهارتی_تحلیلی فکرت؛
💠 گعده نویسندگان حوزوی و دانشگاهی
با حضور:
👤سرکار خانم نظیفه سادات مؤذن، سطح چهار فلسفهی اسلامی، مدرس نویسندگی
🔸حضوری ویژهی خواهران نویسنده
📆 زمان: شنبه ۲۳ دی، ساعت ۱۶ تا ۱۷:۳۰
🏢 مکان: خیابان بسیج، ساختمان فکرت
📣 نامنویسی حضوری به نشانی
@mahta_sa
📮فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی؛
وبگاه | فکرت | مدرسه فکرت | رادیوفکرت
نویسندگان حوزوی
🔘#گعده_نویسندگان ▫️بیست و دومین رویداد مهارتی_تحلیلی فکرت؛ 💠 گعده نویسندگان حوزوی و دانشگاهی با ح
.
#قلمدون
این گعدهها در مسیر ترویج فرهنگ نگارش رسانهای و ترویج اندیشهورزی بسیار کارآمد است.
اگر نهادهای تبلیغی، آموزشی و فرهنگی ارزش و اهمیت روایتنویسی را درک کنند، بحران فکری و فرهنگی کمتری کشور را تهدید میکند.
آقای مدیرکل، رئیس، معاون و ...!
نویسندهشدنِ نیروهای شما هیچ خطری برای مسئولیت شما ندارد؛ تو بهتر روایت میشوی، مگر این که ریگی به کفش داشته باشید.
#جهاد_روایت
#پویش_نوشتن
#نویسندگان_حوزوی
@HOWZAVIAN