eitaa logo
فرهنگستان علوم اسلامی
1.8هزار دنبال‌کننده
802 عکس
91 ویدیو
51 فایل
صفحه رسمی فرهنگستان علوم اسلامی قم در پیام رسان ایتا صفحات مجازی ما: https://zil.ink/foeq_ir ارتباط با ادمین: @foeq_admin 📍قم، بلوار الغدیر، کوچه ۱۰، ساختمان مفید ۰۲۵۳۲۶۰۳۸۰۱
مشاهده در ایتا
دانلود
🔻علیه عقب نشینی/ لزوم تغییر روش در دانشگاه! ▫️اگر علوم و دانشگاه تغییر نكند، بین اسلام و عمل تمام نمی‌شود... ما رابطۀ عمل و اعتقاد را تمام كرده‌ایم و آمادۀ اثبات تجربی آن هستیم... ما دربارۀ علوم و تمدّن بشر صحبت داریم. صحبت از تلفیق نیست. ▫️دلیل آن این است كه نمی‌شود تمدّن دوپارچه شود، تمدّن باید باشد. ▫️توسعه [غربی] نمی‌تواند بگوید من یک اهدافی را برای می‌نویسم و یک اهدافی را برای می‌نویسم. ▫️در غیر این صورت، اسلام گام به گام به نفع توسعه [غربی] می‌كند. 📌استاد سیدمنیرالدین حسینی الهاشمی (ره) | الگوی تنظیم برنامۀ حوزه، جلسه ۲۲۵ ➕فرهنگستان علوم اسلامی قم همه صفحات |Foeq_IR
🔰 «همایش ما و غرب در آراء و اندیشه حضرت آیت‌الله العظمی خامنه‌ای مدظله‌العالی» با همکاری موسسه پژوهشی فرهنگی انقلاب اسلامی برگزار می‌گردد. ✅ سخنران: حجت الاسلام و المسلمین استاد علیرضا پیروزمند 📄 ارائه مقالات: ➖حجت الاسلام دکتر مصطفی جمالی ➖دکتر حمید ابدی ➖دکتر محمدحسین طاهری خسروشاهی ➖جناب آقای اشکان شاه محمدی 🗓 زمان: یکم آبان ۱۴۰۴|ساعت ۱۰ الی ۱۲ 📍مکان: قم، بلوار الغدیر، کوچه ۱۰، ساختمان مفید، سالن جلسات طبقه دوم ➕فرهنگستان علوم اسلامی قم همه صفحات |Foeq_IR
| 🔰 عنوان مقاله: " تأملات انتقادی بر مبانی و معیار علم دینی ازمنظر آیت‌اللّه رشاد (نظریه ابتناء و تناسق) " 👤 نویسنده: حجت الاسلام دکتر محمدرضا خاکی قراملکی | عضو هیئت علمی فرهنگستان علوم اسلامی قم 📄منتشر شده در فصلنامه کتاب نقد | ➕ چکیده آیت‌اللّه رشاد ازجمله نظریه‌پردازان با نگاه حداکثری به تحول و علم دینی، نظریه خود را در ضمن نگاه به ظرفیت معرفت دینی و علوم ارائه می‌دهد. ➖ ایشان پس از تصویری که از فلسفه معرفت دینی، منطق فهم دینی و قلمرو معرفت دینی در «» ارائه می‌کند، با ابداع «»، تلقی جدیدی از فلسفه علم دینی و علم دینی ارائه می‌کند. ➖ در نظریه ابتناء با تأکید بر نگاه فرآیندی و برآیندی به تکوّن و تطور معرفت و مواجهه روش‌مند به دین با توسعه منابع و اضلاع معرفت دینی، گزاره‌های علمی و تربیتی را نیز در ذیل هندسه معرفت دینی تعریف می‌کند تا محمل درون‌دینی برای تولید علوم طبیعی و انسانی ایجاد شود. ➖ در نظریه تناسق، عناصر «ماهیت‌ساز» علم بر عناصر «هویت‌ساز» حاکم گشته و معیار «علمیت»، «اسلامیت» را در علم دینی موجّه می‌کند. ➖پژوهش حاضر با مطالعات و تحقیقات کتابخانه ای، با روش تحلیلی و انتقادی، هردو بخش نظریه را مورد انتقاد قرار می‌دهد. ❓پرسش اصلی این است که اگر موضوع مشترک «فلسفه معرفت دینی» و «فلسفه علم دینی»، تحلیل باشد، ملاک فهم، به یک امر مشترک بازمی‌گردد؟ ❓ اگر علمیت نظریه به «» مؤلفه‌های رکنی بازگردد، «دینی‌بودن» یک نظریه را نیز می‌تواند تأمین کند؟ یا ملاک به امر دیگری بازمی‌گردد؟ ❓اگر هریک از دو نظریه ابتناء و تناسق، یکی به تولید «معرفت دینی» و دیگری به «معرفت علمی» معطوف شود، ٱنها بدون یک و معرفت چگونه ممکن خواهد شد؟ 🗝: فلسفه معرفت دینی، فلسفه علم دینی، منطق فهم دین، ماهیت علم دینی، هویت علم دینی 🌐 مشاهده در سایت 📥 دریافت مقاله ➕فرهنگستان علوم اسلامی قم همه صفحات |Foeq_IR
🔻 ارزیابی «طرح تقویت ارتباط دانشگاه با جامعه و صنعت» 🔖 طرح در حال تصویب در مجلس شورای اسلامی 👤 حسن کربلایی | مهر ۱۴۰۴ ◽️در این مصاحبه با نقد نظام مالکیت فکری در نظام سرمایه‌داری، بر لزوم تخصیص دانش تولیدشده به «عموم مردم» به‌جای بخش خصوصی تأکید می‌شود. اگر بودجه پژوهش از منابع عمومی تأمین شود، محصول آن باید متعلق به مردم باشد و به‌صورت گسترده در دسترس قرار گیرد. در این زمینه، الگوی چین در «برنامه ۸۶۳» نمونه‌ای موفق معرفی شده که در آن دانش تولیدشده به‌صورت متمرکز در اختیار تمام صنایع قرار می‌گیرد. ◽️نکته کلیدی دیگر، «جایگاه نهاد علم در حکمرانی» است. برای اثرگذاری واقعی علم در پیشرفت کشور، باید نهادهای علمی در فرآیند حکمرانی سهم داشته باشند. ◽️همچنین، با مکلف کردن ارگان‌های دولتی به «استفاده اجباری از نتایج پژوهش‌هایی که هزینه آن را پرداخت کرده‌اند»، می‌توان به «حکمرانی علم‌پایه» دست یافت. این الزام، موجب دقت در انتخاب مسئله، نظارت دقیق و اجرای مؤثر نتایج می‌شود و از خاک خوردن گزارش‌های پژوهشی جلوگیری می‌کند. 👤 حسن کربلایی | ویژه‌برنامه رادیویی «بر مدار قانون»|مهر ۱۴۰۴ 🔗 مشاهده متن کامل 📻 صوت مصاحبه: بخش اول | بخش دوم ➕فرهنگستان علوم اسلامی قم همه صفحات |Foeq_IR
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فرهنگستان علوم اسلامی
🔰 #پیش_نشست «همایش ما و غرب در آراء و اندیشه حضرت آیت‌الله العظمی خامنه‌ای مدظله‌العالی» با همکاری م
🔰 گزارش «همایش ما و غرب در آراء و اندیشه حضرت آیت‌الله العظمی خامنه‌ای مدظله‌العالی» ▫️این همایش با هدف تبیین عمیق دیدگاه‌های رهبر معظم انقلاب درباره «ماهیت تمدن غرب، نظام سلطه و راهبردهای مقابله با آن» و به همت موسسه پژوهشی فرهنگی انقلاب اسلامی در ایام ۱۳ آبان ۱۴۰۴ برگزار می‌گردد. ▫️فرهنگستان علوم اسلامی قم نیز با برگزاری پیش‌نشست در روز پنجشنبه ۱ آبان ۱۴۰۴ و ارائه مقالات در این همایش مشارکت داشته است. 🔻مقالات ارائه شده در پیش‌نشست: 📄 شناخت ابعاد استعمار فرانو و الگوی مواجهه با آن در اندیشه رهبر معظم انقلاب 📄منطق و راهبرد مواجهه انقلاب اسلامی با پدیده استعمار فرانو (با تاکید بر اندیشه رهبر انقلاب اسلامی) با همکاری استاد علیرضا پیروزمند 📄ابعاد فراملی و ضداستعماری دولت‌سازی اسلامی 📄تبارشناسی الگوهای مقاومت؛ از رمانتیسیسم و احیاگری تا مقاومت متعادل ▫️در پایان نشست، حجت‌الاسلام و المسلمین استاد نیز با اشاره به محورهای مطرح‌شده در مقالات، بر جایگاه انقلاب اسلامی به عنوان نقطه‌ی آغاز یک پیچ بزرگ تاریخی و طلیعه‌ای برای ظهور تمدن نوین اسلامی تاکید نمود. 🌐 جهت مشاهده گزارش کامل نشست به سایت فرهنگستان مراجعه فرمایید. ➕فرهنگستان علوم اسلامی قم همه صفحات |Foeq_IR
📌رسانه‌ی KHAMENEI.IR در پرونده‌ «رکن استقلال ملّی» در گفتاری از حجت‌الاسلام والمسلمین دکتر ،‌ مسئول مرکز تحقیقات بنیادین فرهنگستان علوم اسلامی قم ضمن بررسی چهارچوب‌های متفاوت برای فهم مفهوم «استقلال ملّی»؛ به تبیین تجلّی استقلال‌خواهی ملّت ایران در جنگ ۱۲ روزه پرداخته است. ۱۴۰۴/۰۸/۰۴ 🔻محورهای بحث: ➖آفت‌ها و موانع استقلال ➖پیشران‌های استقلال ➖راهبردهای استقلال ملّی با تکیه بر رهبری حضرت آیت‌الله خامنه‌ای ➖تجلّی استقلال‌خواهی در وقایع اخیر کشور 🔗 مطالعه متن کامل ➕فرهنگستان علوم اسلامی قم همه صفحات |Foeq_IR
فرهنگستان علوم اسلامی
🔰 #پیش_نشست «همایش ما و غرب در آراء و اندیشه حضرت آیت‌الله العظمی خامنه‌ای مدظله‌العالی» با همکاری م
🔻 «شناخت ابعاد استعمار فرانو و الگوی مواجهه در اندیشه رهبر معظم انقلاب» 🎙مصاحبه با حجت‌الاسلام دکتر مصطفی جمالی ▫️در این مصاحبه، حجت‌الاسلام دکتر مصطفی جمالی به بررسی ابعاد مختلف استعمار فرانو و الگوی مواجهه بر اساس اندیشه مقام معظم رهبری می‌پردازد. ایشان با تأکید بر اهمیت شناخت استعمار و چالش‌های آن در عصر حاضر، به تحلیل عمیق‌تری از اهداف و روش‌های استعمارگران می‌پردازند. دکتر جمالی به سه مرحله‌ی استعمار کلاسیک، نو و فرانو اشاره کرده و تأکید می‌کند که استعمار فرانو به‌دلیل پیچیدگی و نفوذ در اراده‌های اجتماعی، نیازمند بصیرت و مقاومت است. ▫️حجت الاسلام جمالی همچنین به ضرورت ایجاد یک نقشه‌راه برای مقابله با این نوع استعمار و اهمیت جهاد تبیین و دولت‌سازی اسلامی اشاره کرده و به راهکارهای عملی در مقیاس ملی، منطقه‌ای و جهانی نیز پرداخته شده است. 📌این مصاحبه به‌مناسبت برگزاری «همایش ملی ما و غرب در اندیشه رهبری» در ایام ۱۳ آبان، تهیه و تنظیم شده است. 🔗 برای مطالعه‌ متن کامل این مصاحبه به سایت فرهنگستان مراجعه فرمایید! فرهنگستان علوم اسلامی قم همه صفحات |Foeq_IR
فرهنگستان علوم اسلامی
🔻 «شناخت ابعاد استعمار فرانو و الگوی مواجهه در اندیشه رهبر معظم انقلاب» 🎙مصاحبه با حجت‌الاسلام دکتر
▫️استعمار دیگر با توپ و تفنگ نمی‌آید؛ امروز ذهن‌ها را تسخیر می‌کند، امید را می‌کُشد و اراده‌ی ملت‌ها را مهندسی می‌کند. ▫️«جنگ شناختی»، «ترور فکری نخبگان» و «دیکتاتوری رسانه» خطرناک‌تر از اشغال نظامی‌اند، و تنها با ایمان، خودآگاهی تمدنی و دولت‌سازی اسلامی می‌توان در برابر این سلطه نوین ایستاد. 👤 مصطفی جمالی @Foeq_IR
📽📷🎧 | بسته محتوایی|🌐🔗📄 📥 گزارش «همایش ما و غرب در آراء و اندیشه حضرت آیت‌الله العظمی خامنه‌ای مدظله‌العالی» 🗓 یکم آبان‌ماه ۱۴۰۴ 📍 فرهنگستان علوم اسلامی قم 🔻دسترسی به محتوا (صوت، فیلم و...): 📱 در پیام‌رسان ایتا 🖥 در سایت فرهنگستانفرهنگستان علوم اسلامی قم همه صفحات |Foeq_IR
فرهنگستان علوم اسلامی
🔰 #پیش_نشست «همایش ما و غرب در آراء و اندیشه حضرت آیت‌الله العظمی خامنه‌ای مدظله‌العالی» با همکاری م
🔻 الگوی مقاومت متعادل در برابر افراط و تفریط تاریخی 🎙 | اشکان شاه‌محمدی | آبان ۱۴۰۴ ▪️ آیا انقلاب اسلامی در تاریخ مقاومت‌ مقابل استعمار، تنهاست؟ ▫️ اشکان شاه‌محمدی در گفت‌وگویی تحلیلی، با مقایسه‌ی دو جریان بزرگ «رمانتیسیسم اروپایی» و «احیاگری اسلامی»، نشان می‌دهد که چگونه هر دو در برابر غرب دچار افراط و تفریط شدند: یکی در آلمان به رمانتیسیسم فولادی و ناسیونالیسم قدرت‌طلب رسید، و دیگری در لهستان به توجیه شکست و انفعال فرهنگی. ▪️اما در جهان اسلام، همین دو سر طیف به شکل و بازتولید شدند. ▫️ ایشان توضیح می‌دهد که رهبران انقلاب اسلامی با طرح مفهوم تمدن نوین اسلامی و هویتِ تولیدی نه احیایی، راه سومی را گشودند: پارادایم مقاومت متعادل - مقاومتی عقلانی، تمدنی و آینده‌ساز. 📖 گفت‌وگوی کامل را در 🔗 سایت فرهنگستان بخوانید! 📌این مصاحبه به‌مناسبت برگزاری «همایش ملی ما و غرب در اندیشه رهبری» در ایام ۱۳ آبان، تهیه و تنظیم شده است. فرهنگستان علوم اسلامی قم همه صفحات |Foeq_IR