eitaa logo
فقه نظامات اجتماعی خراسان
936 دنبال‌کننده
1.4هزار عکس
74 ویدیو
29 فایل
کانالی برای پوشش اخبار و اطلاعات برنامه های علمی مربوط به ⇦• #گفتمان_فقه_نظامات اجتماعی ⇦•در خراسان ارتباط با ادمین: @mazlome_moqtader
مشاهده در ایتا
دانلود
فقه نظامات اجتماعی خراسان
#درس_خارج #فقه_نظامات_اجتماعی #فقه_نظام_سیاست 🔰 موضوع درس: فقه جهاد و مهادنه 🎙 مدرس: استاد محسن مل
🔰 موضوع درس: فقه خانواده 🎙 مدرس: استاد سید علیرضا صدر ⏰ زمان: دوشنبه الی چهارشنبه ساعت10 صبح 🕌 مکان: مشهد مقدس، مدرسه میرزا جعفر، مدرس شیخ طوسی 📌 شناسه جهت ثبت نام: @Smahdiaghaei 🕌 فقه نظامات اجتماعی خراسان 🆔 @feqhenezamat_khorasan
🔰 ظرفیت‌های حوزه علمیه خراسان در خدمت حل مسائل نظام و همکاری با دولت 🔻حجت‌الاسلام والمسلمین خیاط، مدیر حوزه علمیه خراسان، با اشاره به توانمندی‌های علمی، نخبگانی و اجرایی این حوزه، اظهار داشت: حوزه علمیه خراسان آماده است در حل مسائل کشور و همکاری تخصصی با دولت نقش‌آفرینی کند. 📝 بیشتر بخوانیم: https://www.hozehkh.com/OneEntry?id=61431 🕌 فقه نظامات اجتماعی خراسان 🆔 @feqhenezamat_khorasan
🚨 نشست علمی «کاربردی سازی علوم اسلامی و روش های حل مسائل دولت» 🟢 اختصاصی اعضای حلقه روش شناسی علوم اسلامی 🎙 با حضور و ارائه: حجت الاسلام والمسلمین سیدعلی عماد استاد حوزه علمیه قم و مشاور ریاست جمهوری در امور روحانیت ⏰ زمان: پنجشنبه ١٧ مهر ١۴٠۴ 🕌 مکان: مشهد مقدس، مرکز تخصصی آخوند خراسانی ره 🕌 فقه نظامات اجتماعی خراسان 🆔 @feqhenezamat_khorasan
🔰 فقه نظامات اجتماعی: پیشنهاد راهبردی برای کاربردی کردن فقه در جامعه (بخش دوم) ✍️نویسنده: حجت‌الاسلام علی میرزایی قصبه، عضو عضو حلقه اجتهادی فقه خانواده مدرسه عالی فقاهت عالم آل محمد(علیهم السلام) 🔹راه درمان و راهبرد پیشنهادی در دنیای امروز، ضرورت تغییر رویکرد فقه از فردی به نظامات اجتماعی به وضوح احساس می‌شود. این تغییر نه تنها به عنوان یک نیاز علمی، بلکه به عنوان یک الزام اجتماعی مطرح است. فقه فردی، با تمرکز بر احکام و تکالیف فردی، به نوعی از واقعیت‌های اجتماعی غافل مانده و این غفلت می‌تواند آسیب‌هایی جدی به همراه داشته باشد. برای پیشگیری از این آسیب‌ها، ضروری است که فقه به سمت فقه نظامات اجتماعی حرکت کند. راه درمان، توجه به گفتمان فقه نظامات اجتماعی است. یعنی فقهی که می‌خواهد وظیفه خود را در قبال نظامات اجتماعی انجام دهد. حضرت آیت‌الله خامنه‌ای در پیام خود به همایش بین‌المللی یکصدمین سالگشت بازتأسیس حوزه‌ی علمیه‌ی قم، بر اهمیت فقه نظامات اجتماعی تأکید کردند. ایشان بیان کردند که حوزه باید به طراحی نظامات اداره جامعه پرداخته و به‌روز و پاسخگو به مسائل نوپدید باشد. همچنین، ایشان بر لزوم تربیت نیروی مهذّب و کارآمد برای هدایت دینی و اخلاقی جامعه تأکید کردند و خاطرنشان کردند که فقه باید به ابزاری مؤثر در تحقق تمدن نوین اسلامی تبدیل شود. حضرت آیت‌الله خامنه‌ای تأکید کردند که فقه نباید تنها به احکام فردی و عبادی محدود شود و باید به مسائل اجتماعی و حکومتی نیز پرداخته شود. ایشان بیان کردند که با تشکیل نظام سیاسی اسلامی، فقه باید به ابعاد کلان‌تری از زندگی بشر توجه کند و از این رو، فقه فردی به تنهایی کافی نیست و نیاز به گسترش و تطبیق با واقعیت‌های اجتماعی و سیاسی دارد. (پیام حضرت آیت‌الله خامنه‌ای، ۱۴۰۴/۲/۸) 🔹نظامات اجتماعی از نگاه شهید صدر نظام اجتماعی، مجموعه‌ای منسجم و هماهنگ از قوانین و ضوابطی است که روابط چهارگانه انسان — یعنی رابطه با خدا، با خود، با دیگران و با طبیعت — را در چارچوبی منطقی و بر اساس یک نظریه بنیادین (مانند نظریه «استخلاف») قانون‌مند می‌کند. این نظام، تجلّی عملیِ نظریه اجتماعی است و وظیفه اصلی آن، ایجاد «هویت اجتماعی مطلوب» و تحقق اهداف کلان الهی در عرصه زندگی جمعی است. نظامات اجتماعی به زیرمجموعه‌ها و اجزای مختلف نظام اجتماعی اشاره دارد که هر یک به نوعی به تنظیم و مدیریت بخش خاصی از روابط اجتماعی می‌پردازند. این نظامات می‌توانند شامل نظام‌های اقتصادی، سیاسی، فرهنگی و آموزشی باشند که هر یک با توجه به اصول و ارزش‌های مشترک در یک جامعه عمل می‌کنند. در این راستا، نظامات اجتماعی باید به گونه‌ای طراحی شوند که به تحقق اهداف کلی نظام اجتماعی کمک کنند و بر اساس نظریات و مفاهیم بنیادی اسلامی شکل بگیرند. برای پیمودن این مسیر، نخستین گام در این تغییر رویکرد، پذیرش و درک عمیق‌تر از نقش جامعه به عنوان یک موجود زنده و پویا است. انسان‌ها در بستر جامعه‌ای متولد می‌شوند که تأثیرات آن بر رفتار و شخصیت آن‌ها غیرقابل انکار است. فقیه باید به این نکته توجه کند که احکام دینی نه تنها باید به فرد، بلکه باید به شرایط و نیازهای اجتماعی نیز پاسخ دهند. به عبارت دیگر، فقه باید به دنبال کشف احکام و تکالیف مرتبط با نظامات اجتماعی باشد و در این مسیر، به تأثیرات متقابل فرد و جامعه توجه کند. در ادامه، تغییر موضوع فقه از فرد به جامعه و فرد در جامعه، گام دیگری در این مسیر است. فقه نظامات اجتماعی باید به بررسی احکام و قوانین مرتبط با نظام‌های اجتماعی بپردازد، از جمله خانواده، اقتصاد و آموزش و پرورش. این رویکرد به فقیه این امکان را می‌دهد که احکام را در بستر اجتماعی و بر اساس تعاملات میان افراد و نظام‌ها استنباط کند. بدین ترتیب، فقه می‌تواند به ابزاری مؤثر برای حل مسائل اجتماعی تبدیل شود و به تأمین نیازهای جامعه کمک کند. 🕌 فقه نظامات اجتماعی خراسان 🆔 @feqhenezamat_khorasan
🔰 فقه نظامات اجتماعی: پیشنهاد راهبردی برای کاربردی کردن فقه در جامعه (بخش اول) ✍️نویسنده: حجت‌الاسلام علی میرزایی قصبه، عضو عضو حلقه اجتهادی فقه خانواده مدرسه عالی فقاهت عالم آل محمد(علیهم السلام) 📌آموزش فقه در مدارس علمیه، عمدتاً بر پایه فقه فردی استوار بوده است؛ رویکردی که با وجود پیشینه غنی و ارزشمند خود، امروزه پاسخ‌گوی نیازهای نوپدید جوامع اسلامی نیست. ازاین‌رو، ضرورت حرکت به سوی «فقه نظامات اجتماعی» به‌عنوان رویکردی نو در دانش فقه، بیش از پیش احساس می‌شود. رهبر انقلاب در پیام خود به همایش یکصدمین سال بازتأسیس حوزه علمیه قم، بر لزوم تحول در فقه و توجه آن به نظامات اداره جامعه تأکید کردند. بر همین اساس، طراحی ساختار جدیدی برای فقه که بر پایه نظامات اجتماعی شکل گیرد، می‌تواند زمینه‌ساز تحولی بنیادین در این علم باشد. در این ساختار، فقه باید به دو بخش کلی تقسیم شود: «فقه جامعه» و «فقه فرد در جامعه». در نهایت، این تغییر رویکرد می‌تواند به تقویت پیوند میان فقه و زندگی اجتماعی کمک کند و فقه را به یک علم کاربردی تبدیل نماید که در خدمت به جامعه و انسان‌ها قرار گیرد. 🔹ضرورت ورود مدارس فقهی به فقه نظامات اجتماعی آموزش در مدارس فقهی غالبا به شکل سنتی و بر پایه فقه فردی است، فقه فردی نیز با آسیب‌های متعددی مواجه است از جمله: عدم توجه به حل مسائل اجتماعی: فقه فردی به دلیل تمرکز بر احکام فردی و نادیده‌گرفتن واقعیت‌های اجتماعی، قادر به حل مسائل اجتماعی نیست. این نوع فقه، تنها به تکالیف فردی توجه دارد در نتیجه، گاه خود را بیگانه از مسائل اجتماعی می‌داند. عدم تطابق با واقعیت: فقه فردی به دلیل عدم توجه به واقعیت‌های اجتماعی و نیازهای جمعی، نمی‌تواند پاسخگوی نیازهای واقعی افراد در جامعه باشد. این نوع فقه، به طور عمده بر روی تکالیف فردی تمرکز دارد و از تأثیرات جامعه بر رفتار فرد غافل است. در نتیجه، احکام و قوانین وضع شده ممکن است با شرایط و واقعیت‌های اجتماعی همخوانی نداشته باشند و این عدم تطابق می‌تواند منجر به ناکارآمدی فقه در ارائه پاسخی مطابق واقع شود. استنباط نادرست از منابع: فقه فردی ممکن است به برداشت‌های نادرست از متون دینی منجر شود. وقتی فقیه به طور فردی و بدون توجه به زمینه‌های اجتماعی به استنباط می‌پردازد، احتمال دارد که از قرائن و شواهد اجتماعی غافل شود و نتایج نادرستی را استخراج کند. این آسیب می‌تواند به تفسیرهای نادرست و در نتیجه به وضع احکام غیرعملی و غیرواقع‌بینانه منجر شود. استنباط تکالیف غیرعملی: عدم توجه به واقعیت‌های اجتماعی در فقه فردی ممکن است به استنباط تکالیفی غیرعملی منجر شود. برای مثال، در باب حج و مساله محدوده مطاف ممکن است احکامی صادر شود که در عمل قابل اجرا نباشند. این نوع استنباط، به جای آنکه به نیازهای واقعی افراد پاسخ دهد، تنها به یک سری قواعد نظری محدود می‌شود که در شرایط واقعی زندگی به کار نمی‌آیند. نادیده گرفتن فرد به عنوان جزء اجتماع: فقه فردی به فرد به عنوان یک موجود مستقل نگاه می‌کند و از این رو، تأثیرات اجتماعی و جمعی بر رفتار فرد را نادیده می‌گیرد. این نادیده‌گرفتن می‌تواند منجر به غفلت از مسئولیت‌های اجتماعی و عدم توجه به قوانین و مقرراتی شود که برای حفظ نظم اجتماعی ضروری هستند. در نتیجه، فرد در عمل نمی‌تواند به درستی به وظایف اجتماعی خود عمل کند. عدم انسجام و سازماندهی مسائل: فقه فردی معمولاً به صورت موضوع‌محور و بدون در نظر گرفتن نظامات جامع اجتماعی سازماندهی می‌شود. این وضعیت منجر به عدم انسجام و سازماندهی منطقی در چیدمان مسائل فقهی می‌شود و ممکن است فقیهان را از بررسی‌های جامع و کلان در زمینه‌های اجتماعی بازدارد. این نقص در سازماندهی می‌تواند به کمبود راهکارهای عملی برای حل مسائل اجتماعی منجر شود. 🕌 فقه نظامات اجتماعی خراسان 🆔 @feqhenezamat_khorasan
🔰 فقه نظامات اجتماعی: پیشنهاد راهبردی برای کاربردی کردن فقه در جامعه (بخش سوم) ✍️نویسنده: حجت‌الاسلام علی میرزایی قصبه، عضو عضو حلقه اجتهادی فقه خانواده مدرسه عالی فقاهت عالم آل محمد(علیهم السلام) علاوه بر این، طراحی ساختار جدیدی برای فقه که بر اساس نظامات اجتماعی شکل گیرد، می‌تواند به تحول این علم کمک کند. در این ساختار، فقه باید به دو بخش کلی تقسیم شود: فقه جامعه و فقه فرد در جامعه. فقه جامعه به بررسی احکام و قوانین مرتبط با نظام‌های اجتماعی می‌پردازد، در حالی که فقه فرد در جامعه به وظایف و حقوق فرد در بستر اجتماعی توجه دارد. این تقسیم‌بندی به فقیه کمک می‌کند تا به طور جامع‌تری به مسائل اجتماعی و فردی بپردازد و احکام را در بستر واقعی و اجتماعی استنباط کند. در نهایت، فقه باید به سمت استفاده از روش‌های نوین در استنباط حرکت کند. روش‌های متن‌پایه و مسأله‌محور می‌توانند به فقیه کمک کنند تا به صورت جامع‌تری به واقعیت‌های اجتماعی پرداخته و احکام را بر اساس نیازهای واقعی جامعه استخراج کند. به عنوان مثال، در روش مسأله‌محور، فقیه می‌تواند با طرح سوالات کلیدی درباره مسائل اجتماعی، به بررسی متون دینی پرداخته و پاسخ‌های مرتبط را استخراج کند. این روش‌ها نه تنها به غنای علمی فقه کمک می‌کنند، بلکه می‌توانند به ارتقاء کیفیت استنباط احکام نیز منجر شوند. با این تغییر رویکرد و طراحی ساختار جدید، فقه می‌تواند به ابزاری مؤثر برای حل مسائل اجتماعی تبدیل شود و به تأمین سعادت و رفاه عمومی کمک کند. این رویکرد نه تنها به کاهش آسیب‌های فقه فردی منجر می‌شود، بلکه به ارتقاء کیفیت فقه و پاسخگویی آن به نیازهای جامعه نیز کمک خواهد کرد. همچنین، با توجه به تحولات اجتماعی و نیازهای جدید، فقه می‌تواند به عنوان یک علم پویا و زنده، همواره در حال تحول و انطباق با شرایط جدید باشد. در نهایت، این تغییر رویکرد می‌تواند به تقویت پیوند میان فقه و زندگی اجتماعی کمک کند و فقه را به یک علم کاربردی تبدیل نماید که در خدمت به جامعه و انسان‌ها قرار گیرد. بنابراین، فقه باید به عنوان یک علم زنده و پویا، به ضرورت‌های زمانه پاسخ دهد و خود را با چالش‌های جدید وفق دهد. این امر نیازمند همت و تلاش فقیهان و عالمان دین است تا با تکیه بر منابع غنی دینی و تجربیات اجتماعی، به تأسیس نظام‌های اجتماعی عادلانه و متوازن کمک کنند. 🕌 فقه نظامات اجتماعی خراسان 🆔 @feqhenezamat_khorasan
🔰تحول حوزه‌ها در گرو فلسفه اسلامی نظامات اجتماعی/ فقه نظامات اجتماعی کلید پیوند فقه با ساختارهای اجتماعی 🔻 آیت‌الله عباس کعبی، عضو هیئت‌رئیسه مجلس خبرگان رهبری در نشستی مطرح کرد؛ ▪️فلسفه نظامات اجتماعی را زیربنای تحول حوزه‌های علمیه است. فلسفه علوم انسانی باید به صورت اسلامی درآمده و کاربردی باشد تا در حل مسائل کلان نظام اسلامی موثر واقع شود. ایشان بر لزوم تولید علوم انسانی متناسب با مقتضیات اسلامی تأکید کرد. ▪️فقه نظامات اجتماعی باید موضوعات پیچیده سیاسی، اجتماعی و فرهنگی را با درک عمیق از عرف و جامعه مورد بررسی قرار دهد و به عنوان دستورالعمل‌های عملی برای مدیران نظام اسلامی به کار گرفته شود. ▪️تحول بنیادین در ساختارهای آموزشی و پژوهشی حوزه ضروری است تا این نهاد بتواند نقش محوری خود را در تحقق آرمان‌های انقلاب اسلامی و تمدن نوین ایفا نماید. وی تاکید کرد که اسلامی‌سازی علوم انسانی، که ریشه در سکولاریسم غرب دارد، امری اجتناب‌ناپذیر است. ▪️نظریه تمدنی اسلامی را متشکل از سه ضلع اساسی شامل «اجتهاد اصیل و متناسب با زمان»، «پیشرفت علمی و فناوری» و «اقتدار دفاعی و امنیتی» می باشد. وحدت حوزه و دانشگاه برای تحقق آرمان تمدنی ضروری است و بدون تولید نظریه تمدنی،پیشرفت‌های علمی و دفاعی به تمدن‌سازی واقعی منجر نخواهد شد. 📎متن گزارش: https://ihkn.ir/?p=43332 _ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ 🕌 فقه نظامات اجتماعی خراسان 🆔 @feqhenezamat_khorasan
🔰حلقه اجتهادی فقه خانواده مدرسه عالی فقاهت عالم آل محمد(علیهم السلام) برگزار می کند: سلسله نشست های تخصصی موضوع شناسی فقه خانواده نشست یکم: موضوع شناسی تربیت جنسی در خانواده 🎙با حضور و ارائه: حجت الاسلام و المسلمین دکتر احمد امامی راد ⏰ زمان: شنبه و یکشنبه 19 و 20 مهرماه، ساعت 13 📲 لینک حضور مجازی: https://www.skyroom.online/ch/feghahat_aqr/feqhe_hokmrani ▫️▫️▫️▫️▫️▫️▫️▫️ 🕌 فقه نظامات اجتماعی خراسان 🆔 @feqhenezamat_khorasan
اندیشمندان، کتب و مراکز فقه سیاسی.docx
حجم: 39.6K
🔰 فهرستی از اندیشمندان، کتب و مراکز مرتبط با ✍️ تهیه و تنظیم: حجت الاسلام واالمسلمین دکتر سجاد قدک (پژوهشگر فقه نظام سیاست) 📌لیست کتب و اندیشمندان جمع آوری حقیر است. قدم اولیه است و طبعا قابلیت تکمیل و ارتقا را دارد. 🔹 تمرکز بر کتب و اندیشمندان معاصر بوده است. 🔗 منتشر شده در کانال حکمت و حکومت: @hekmatvahokumat مقالات مرتبط با فقه سیاسی در این لیست نیامده است. 🕌 فقه نظامات اجتماعی خراسان 🆔 @feqhenezamat_khorasan
🔰حلقه اجتهادی فقه سیاست و حکمرانی مدرسه عالی فقاهت عالم آل محمد(علیهم السلام) برگزار می کند: 🔹موضوع: نشست تخصصی روش مطالعه و فهم روایات سیاسی 🎙با حضور و ارائه: حجت الاسلام و المسلمین سید سجاد ایزدهی (مدرس خارج فقه و اصول سیاسی حوزه علمیه قم و استاد تمام پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی ⏰ زمان: پنجشنبه، 24 مهر 1404 ساعت 12 🕌 مکان: مشهد مقدس، حرم مطهر رضوی، مدرسه عالی فقاهت عالم آل محمد(علیهم السلام) ، سالن جلسات 🔗 لینک حضور مجازی: https://www.skyroom.online/ch/feghahat_aqr/feqhe_hokmrani 🕌 فقه نظامات اجتماعی خراسان 🆔 @feqhenezamat_khorasan
پیرامون نظریه ولایت فقیه امام خمینی(ره): "ما، اصل موضوع (نظریه ولایت فقیه) را طرح کردیم، لازم است نسل حاضر و نسل آینده در اطراف آن بحث و فکر کنند و راه به کار بستن آن را پیدا کنند. سستی، سردی و یاس را از خود دور سازند و ان شاالله تعالی کیفیت تشکیل و سایر متفرعات آن را با مشورت و تبادل نظر به دست بیاورند و کارهای حکومت و مملکت اسلامی را به دست کارشناسان امین و خردمندان معتقد بسپارند و دست خائنین را از حکومت و بیت المال مسلمین قطع کنند و مطمئن باشند که خداوند توانا با آنهاست. " (نهضت امام خمینی، ج2، ص507)
🔰 نشست علمی با موضوع: 📌 علت و حکمت در استنباط (مفاهیم و نمونه‌ها) ۵ 🔸 نمونه تطبیقی: عده زنان و علت یا حکمت آن؟ (۲) 💐 در محضر استاد معظم حضرت آیت الله اشرفی شاهرودی(مدظله) 🕰 زمان: چهارشنبه ۲۳ مهر ماه ۱۴۰۴ بعد از نماز مغرب و عشاء از ساعت ۱۸:۳۰ 📍مکان: انتهای آیت‌الله شیرازی 🕌 فقه نظامات اجتماعی خراسان 🆔 @feqhenezamat_khorasan