#گفتگو
💢 تلاش باستانگرایی برای دینزدایی و تحریف تاریخ
🎙حجتالاسلام دکتر علی مصلح؛ دکترای ادیان ایرانی و پژوهشگر ناسیونالیسم و ملیگرایی
♦️استناد این مطلب که کوروش معتقد به پولورالیسم دینی میباشد این جمله است: «به بعل و نبو و مردوک احترام بگذارید. خدای خدایان مردوک است و همه اینها که بت های بابلیان بودهاند را به جایگاهشان باز گردانید و من (کوروش) از طرف مردوک (خدای خدایان) بر شما حکم میرانم». در پاسخ به این افراد باید گفت که اولاً اصالت و محتوای منشور کوروش محل تأمل است و ثانیاً از بند فوق نیز پولورالیسم در نمیآید. لذا با این روایت تاریخی، میخواهند مفاهیم دوره مدرنیته را به خورد تاریخ دهند و سپس آنها را به جامعه تزریق کنند.
👈 ادامه مطلب را اینجا مطالعه کنید
•┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈•
#باستانگرایی
#ملیگرایی
🔻فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی؛
🆔 @Fekrat_Net
10.84M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
💠 نگاه ترجمهای به فعالیت سیاسی
♦️ دکتر میثم مهدیار، جامعهشناس و معاون پژوهشی پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات در برنامه تلویزیونی شیوه از سابقه طولانی مشارکت و فعالیت جمعی از قبیل یاریگری اجتماعی و دفاع مقدس میگوید.
♦️وی اشاره میکند زمانی که خواستیم مساله تشکل و دموکراسی را در ایران راهاندازی کنیم، آن سابقه را کنار گذاشتیم و الگوهای ترجمهای و شاخصهای غربی را به کشور را وارد کردیم. و متاسفانه شکست آن را به گردن حاکمیت یا مردم انداختیم.
•┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈•
🔻فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی؛
🆔 @Fekrat_Net
#گفتگو
💢 ما با ملیگرایی مقابل اسلام مخالفیم
🎙احسان عبادی، پژوهشگر و مؤلف حوزه دین و مدرس بنیاد مهدویت
♦️ما به هیچ عنوان ایرانباستان را رد نمیکنیم؛ چرا که ما دارای نکات مثبتی در زمان مادها بودهایم. همچنین دارای تمدن ایلامیها، شهر سوخته و… بودهایم. بنابراین اینها جزئی از هویتهای ماست. (مباحث پزشکی و شهرسازی در زمان ایلامیها) لذا ما از این منظر به این هویت ملی افتخار میکنیم و مشکلی نداریم؛ اما
♦️ما با آن هویت ملیای که میخواهد ما را در مقابل اسلام قرار دهد و بگوید که ما هویت دینی – عربی نمیخواهیم، مشکل داریم و معقول نمیباشد؛
♦️چرا که ما هیچگاه به دین به صورت ناسیونالیسی نگاه نمیکنیم. ما میتوانیم هم هویت ایرانی خودمان را داشته باشیم و هم مسلمان باشیم.
💢 ادامه مطلب را اینجا مطالعه کنید
•┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈•
#باستانگرایی
#ملیگرایی
🔻فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی؛
🆔 @Fekrat_Net
🔰سلبریتیها چگونه حکمرانی فرهنگی را بهدست میگیرند؟
✍️دکتر محمدحسین ساعی
رئیس دانشگاه سوره و عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی
♦️پدیده «استار» درغرب و امریکا در یک روند تدریجی خلق شد و برای آن قوانین و سازکارهای اجرایی طراحی شد. اما با گسترده شدن حوزه فعالیت این افراد، خود این «ستارهها» بستر و زمینهای برای بروز انواع و اقسام جنبشهای ضدفرهنگ شدند تا آنجا که حتی خود جامعه امریکایی از بروز چنین جنبشهایی دچار شوک شد و نخبگان در این زمینه شروع به تأمل و تفکرورزی کردند. اما بعد از مدتی متوجه شدند که خود ستارهها اتفاقاً ظرفیتی برای کنترل جامعه هستند. بنابراین از دهه هفتاد میلادی، شخصیتهای ستاره دستاندازیهای متنوعی در حوزههای مختلف انجام دادند و در اواخر دهه شصت و اوایل دهه هفتاد، به ابزاری برای مدیریت فرهنگ بدل شدند.
♦️اما، ادبیاتی که ما امروز تحت عنوان «سلبریتی» میشناسیم و بکار میبریم، ادبیات متأخرتری است. در دهه 90 و قرن بیست و یکم با بهوجود آمدن ابزارهای رسانهای جدید، مفهوم «سلبریتی» شکل گرفت. این اتفاق همزمان شد با تحولاتی که در ساختار رسانه و جامعه رخ داده بود. رسانههای جدید نوعی رابطه دوطرفه بین ساختار رسانهای و جامعه را رقم زدند و جنس جدیدی از مخاطب خلق شد و چون این مخاطب جدید به محصولات گسترده رسانهای دسترسی داشت، نگاهش به رسانه تغییرات جدی پیدا کرد و طی آن معنا برای مخاطب رنگ باخت؛ امور معنادار کم رنگ شد و چون تولید محتوا زیاد شد، نوعی «نهیلیسم معنایی» بهوجود آمد. نتیجه این امر آن شد که عنصر «لذت» جایگزین عنصر «تفکر انتقادی» شد. البته عنصر لذت همواره همراه با رسانهها بود اما اینگونه نبود که غلبه مطلق داشته باشد. اما وقتی وارد قرن بیست و یک شدیم، رسانهها صرفاً با غلبه عنصر «لذت» گسترش پیدا میکردند
مطالعه کامل مطلب در سایت روزنامه ایران
•┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈•
🔻فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی؛
🆔 @Fekrat_Net
13.52M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔰پاسخی اجمالی به صحبتهای دکتر آرش حیدری درباره ادعای بازگشت به تن در وقایع اخیر
💢حجت الاسلام دکتر احمد اولیایی
عضو هیات علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی
•┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈•
🔻فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی؛
🆔 @Fekrat_Net
گزارش «فرهیختگان» از نشست «تحلیل وقایع مهرماه ۱۴۰۱» در موسسه مطالعات فرهنگی و اجتماعی
💠 تکثر لازمه کشور است؛ واقعه اخیر مصداقی از ضعف حکمرانی در ساختار سیاسی است
♦️یازدهمین نشست از سلسله گفتوگوهای انتقادی موسوم به ارغنون خرد، چهارم آبان با حضور جمعی از اساتید جامعهشناسی و علوم سیاسی ازجمله:
👤رضا غلامی رئیس موسسه مطالعات فرهنگی و اجتماعی
👤 لیلا فلاحتی استادیار پژوهشکده مطالعات فرهنگی و اجتماعی
👤 سیدعبدالامیر نبوی عضو هیاتعلمی موسسه مطالعات فرهنگی و اجتماعی
👤 بهاره آروین عضو هیاتعلمی گروه جامعهشناسی دانشگاه تربیتمدرس
👤سیدمهدی ناظمی قره باغ پژوهشگر فلسفه
در محل موسسه مطالعات فرهنگی و اجتماعی برگزار شد. در این نشست چهار سوال اصلی پیش روی اساتید قرار گرفته بود.
•┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈•
🔻فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی؛
🆔 @Fekrat_Net
💢 «فکرت» رسانهای اندیشهای، آزاد و با رویکرد اسلامی-انقلابی در حوزهی علوم انسانی است.
💯 رسانه «فکرت» آثاری تحلیلی و مستدل در سه محور دین، جامعه و سیاست تولید و منتشر مینماید.
👈 ایتا | تلگرام | اینستاگرام | روبیکا | بله | آپارات
🆔 @Fekrat_Net
-1807999231_210710585.mp3
32.82M
#صوت
🔸سلسله نشستهای "واکاوی وقایع اخیر کشور"
🔹«شهر و مکانمندی اعتراض»
📌 با حضور:
- سحر نداییطوسی
- سیدحسین شهرستانی
- محمدحسین شریفیساعی
پژوهشکده فرهنگ و هنر اسلامی
| @rcica_ir |
•┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈•
🔻فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی؛
🆔 @Fekrat_Net
May 11
#گفتگو
💢 تاریخ ایران باستان، بخشی تفکیکناپذیر از تاریخ و فرهنگ ما است
🎙حجتالاسلام محمدصادق ابوالحسنی، نویسنده و تاریخنگار
♦️تاریخ ایران باستان، بخشی تفکیک ناپذیر از تاریخ و فرهنگ ما است و عناصر پایدار آن مانند نوروز، همچنان در طول دوران اسلامی به حیات خود ادامه داده است. در کتاب فهرست ابنندیم که از فهارس معتبر و قدیمی است، بیش از ۷۰ عنوان کتاب مربوط به دوره ساسانی یا آیین زرتشتی را که قبل از دوره ساسانی یا بعد از آن تألیف شده، معرفی کرده است و این خود نشان میدهد که فرهنگ ایران باستان و حتی نظام اداری ساسانی در دوره اسلامی به حیات خود ادامه داده است.
👈 ادامه مطلب را اینجا مطالعه کنید
•┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈•
#باستانگرایی
#ملیگرایی
🔻فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی؛
🆔 @Fekrat_Net
🔰 «زن، زندگی، آزادی» شعاری مردانه است.
در پی اتفاقات اجتماعی اخیر شاهد برجسته سازی مساله زن و حجاب و گره خوردن این دو مفهوم با اعتراضات در فضای مجازی بودیم. از این رو رسانه فرهنگی چیکتاب سلسله گارگاههایی با هدف بررسی شعار «زن، زندگی، آزادی» برای تبیین نسبت ادعای این شعار با هدفی که از طرح آن دنبال میشود، برگزار میکند. در این کارگاهها صاحب نظران به تبیین آرای خود پیرامون بررسی این شعار از منظرهای تخصصی میپردازند.این رویداد در دومین جلسه خود میزبان میثم مهدیار، معاون پژوهشی پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات است.
•┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈•
♦️«زندگی» در رویکرد لیبرالی در واقع با یک نوع فردگرایی و انفراد شناخته میشود، درصورتی که «زن» و «زندگی» با رویکرد جماعتگرایانه در یک نهاد اجتماعی و تاریخی مثل خانواده معنا پیدا میکند و صاحب ارزش میشود. اما فمینیسم ایرانی راهبرد شبیه شدن هر چه بیشتر زنان به مردان را متأثر از فمینیسم کلاسیک پیگیری میکند. از این جهت شعار «زن، زندگی، آزادی» معیارش مردانه است و چون آزادی را مردانه میبیند، تلاش میکند زن را به آن معیارهای مردانه نزدیک کند. به این خاطرحجاب برایش مساله میشود، یعنی چون مردان پوششی مانند پوشش زنان ندارند، این جریان حجاب را به عنوان یک اجبار فهم میکند.
♦️وقتی ملاک مردانه باشد، حجاب هم معیارش مردانه میشود و پوشش مردان، معیار قرار میگیرد. نوع زاویه نگاه به مساله زن در جهتگیری مطالبات و شعارها تأثیرگذار است و برای تحلیل این شعار، باید به بنیادهای آن و سیر تاریخیای که این شعار طی کرده، تحولات و تقابلهایی که در خود غرب با آن صورت گرفته توجه کنیم و بعد با استفاده از ظرفیتها و امکاناتی که در سنت، تاریخ و دین و مذهبمان داریم برای آگاهی بخشی و طراحی و تغییر ساختارهای اجتماعی اقدام کنیم.
💢 مطلب کامل را در سایت خبرگزاری مهر
•┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈•
🔻فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی؛
🆔 @Fekrat_Net