📝 #یادداشت
🔻تحقق #عدالت در «تقویت #آزادی مسئولانه»
🔹تحقق عدالت در یک حوزه به تحقق عدالت در حوزههای دیگر بسته است.
🔹توجه به یک حوزه از #عدالت و غفلت از سایر حوزهها در نهایت منجر به ناکامیابی در تحقق عدالت خواهد شد.
🔹به عنوان نمونه، اگر #عدالت_سیاسی در زمینهی گزینش سیاسی مورد توجه قرار نگیرد به خاطر فقدانِ افراد کارآمد در مناصب سیاسی، امید به اتخاذ سیاستهای درست و وضع قوانین متقن و شفاف و منسجم و نیز اجرای دقیق آنها توام با تدبیر و کفایت نمیتوان داشت.
🔹به عبارتی اگر انتصابات و به کارگیریها نه بر اساس فرآیند سازمانی و انتخاب بهترینها بلکه بر اساس شناخت شخصی باشد، موجب خواهد شد بهترینها به کار گرفته نشوند و همین بیعدالتی در حوزهی سیاسی، منجر به بیعدالتی در سایر حوزهها میگردد.
🔹 و اگر همهی اینها صحیح باشد اما به عدالت در حوزهی #قضائی توجه نشود بدیهی است که #قدرتمندان #حق #ضعفاء را خواهند خورد و پایمال خواهند نمود. لذا لازم است که نگاهی جامع به عدالت داشت.
✍️نویسنده: دکتر فرزاد جهانبین
🔻ادامه مطلب در لینک زیر:
🌐http://fekrat.net/2054
📌آدرس کانال؛
🆔@fekrat_net
📝 #یادداشت
🔻تولد دوباره انسان در اثر بهرهمندی از #حکمت
🔹یکی از راههای شناخت خداوند که در#قرآن و در #حکمت_متعالیه تأکید شده است، شناخت خداوند از راه زیبایی است.
🔹#هنر این امتیاز را دارد که عام است و در تمام ابعاد زندگی انسان تأثیر دارد.
🔹خانهای که انسان در آن زندگی میکند، مسجدی که نماز میخواند، شعری که میگوید، همه اینها ابداع هنری است و بیست و چهار ساعت در خواب و بیداری با هنر ارتباط دارد.
🔹به همین دلیل، هنر مطمئنترین راه برای شناخت خداوند است.
✍️نویسنده: غلامرضا اعوانی
🔻ادامه مطلب در لینک زیر:
🌐http://fekrat.net/2072
📌آدرس کانال؛
🆔@fekrat_net
📝 #یادداشت
🔻تولد دوباره انسان در اثر بهرهمندی از #حکمت
🔹در #حکمت_متعالیه، بحثهای عمیق و دقیقی درباره #هنر وجود دارد، منتها ایشان مبادی را درس داده است.
🔹باید از این مبادی یک #حکمت_هنر_متعالی استنباط کرد. اولا جمال الهی در تمام عالم پیداست.
🔹 قرآن ما را تشویق میکند به مطالعه و تفکر و تأمل درباره جمال الهی در همه جای عالم؛ از جمله تماشای کوه و دشت و حیوان و نبات.
🔹خداوند نمونه اعلای هنر است و هنر او در کل عالم پیداست؛ یعنی خداوند، هنرمند به معنای مطلق کلمه است.
🔹در حکمت متعالیه، هنر باید تابع حکمت باشد؛ چون حکمت متعالیه جمع بین #قرآن، #عرفان و #برهان است و در هر چیز دید الهی دارد.
🔹بنابراین هنر در حکمت متعالیه نه تنها باید تابع حکمت باشد، بلکه باید تابع حکمت متعالیه باشد که این حکمت متعالیه جمع بین قرآن و عرفان و برهان است.
🔹پس روشن شد که قرآن خداوند را به عنوان #صانع_مطلق و هنرمند مطلق معرفی میکند که صنع او در همه چیز پیداست.
✍️نویسنده: غلامرضا اعوانی
🔻ادامه مطلب در لینک زیر:
🌐http://fekrat.net/2072
📌آدرس کانال؛
🆔@fekrat_net
✅ #اختصاصی
📝 #یادداشت
🔻از #کرونای #مضطرب_کننده تا #بی_تفاوتی
🔸در سال 1398 کرونا مهمان ناخواندهای بود و مردم برای حفظ جانشان #قرنطینه اختیاری را انتتخاب کرده بودند.
🔸ترسی بزرگ بر جانها افتاده بود و جامعه ایرانی که بهدلیل فشار بسیار زیاد دهه شصت ترسی طبیعی از مرگ را با خود دارد، بگونهای قابل تقدیر رعایت میکرد.
🔸اما فضاسازی عمومی و انتظار تغییر تقریباً نتیجه محسوسی جز در بخش اداری در پی نداشت.
✍️نویسنده: دکتر رضا ماحوزی
🔻ادامه مطلب در لینک زیر:
🌐http://fekrat.net/2019
📌آدرس کانال؛
🆔@fekrat_net
✅ #اختصاصی
📝 #یادداشت
🔻از #کرونای #مضطرب_کننده تا #بی_تفاوتی
🔸فضاسازی عمومی برای کرونا و انتظار تغییر تقریباً نتیجه محسوسی جز در بخش اداری در پی نداشت.
🔸سامانه ناکامل #شاد در #آموزش_و_پرورش ناتمام رها شد. #دانشگاهها نیز بگونهای غیرقابل باور ناتوانیشان را در امر آموزش و پژوهش و #مسئولیت_اجتماعی و ارتباطات بینالمللی به نمایش گذاشتند. #شبکه_بهداشت و درمان تقریباً زمینگیر شد و تحول محسوسی در عرصه #فرهنگی و اجتماعی دیده نشد.
🔸گویی در آن ایام ملتهب اجتماعی زمستان ۱۳۹۸، کرونا ویروس مرهمی بود بر درد جامعه ایرانی و پردهای برای دولت تا با آن زشتیها را بپوشاند و مطالبات عمومی و اجتماعی را به حاشیه ببرد.
🔸جدای از این دمیدن در اخبار #کرونا_ویروس و تشدید هراس عمومی و برجسته کردن تعارضهای عمومی میتوانست پردهای باشد برحوادث سهمگین و هولناک و تلخی که تا مغز استخوان جامعه ایرانی را به درد آورده بود.
🔸از اعتراضات آبان تا #شهادت_سردار_سلیمانی و سقوط هواپیما و فوت بسیاری از هموطنان در تشییع جنازه سردار در کرمان و آخرالامر مشارکتی حداقلی در انتخابات، بسیار کمتر از آنچه تصور میشد.
✍️نویسنده: دکتر رضا ماحوزی
🔻ادامه مطلب در لینک زیر:
🌐http://fekrat.net/2019
📌آدرس کانال؛
🆔@fekrat_net
✅ #اختصاصی
🎙#مصاحبه
🔻نقد روش و #معرفت_شناسی در #اقتصاد_شناختی
🔹دو نقدی که بهصورت جدی میشود به اقتصاد شناختی موجود وارد کرد.
🔹یکی بحث معرفتشناسانه و فلسفی است و دومی، بحث روششناختی و روشی است.
🔹البته توجه داشته باشید که آنچه در رابطه با روش بیان میکنیم، بهنوعی به همان معرفتشناسی باز میگردد.
🎤گفت و گو با: دکتر سید علی سبحانی ثابت
🔻ادامه مطلب در لینک زیر:
🌐http://fekrat.net/2075
📌آدرس کانال؛
🆔@fekrat_net
✅ #اختصاصی
🎙#مصاحبه
🔻نقد روش و #معرفت_شناسی در #اقتصاد_شناختی
🔹به لحاظ معرفتی اساتید و پژوهشگران اقتصاد شناختی را میتوان به دو دسته تقسیم کرد.
🔹یک دسته بسیار #تجربه_گرا هستند و علائمی که فیزیکی هستند و متافیزیکی نیستند را روی مغز و تصمیمات بهعنوان عامل مؤثر میشناسند.
🔹 دستهای دیگر #روان_شناسانی هستند که وارد فضای اقتصاد شناختی شدند. یکی از افراد شاخص دستهی دوم «دنیل کانمن/ کهنمن» است.
🔹«#دنیل کانمن» و هماندیشان او آغازگر نگاه نسبیگرایی در اقتصاد بودند.
🔹در تاریخ اقتصاد شناختی، نحلهای داشتیم که #جزم_گرا به لحاظ معرفتشناسی بودند و به نوعی معتقدند که واقعیتی وجود دارد و دنبال کشف آن واقعیت بودند و معتقدند این است و جز این نیست. #کلاسیکها و #نئوکلاسیکها همه در این فضا بودند.
🔹اما در بازه تاریخی خاص، نگاه نسبیگرایی که برگرفته از ساختار #پست_مدرن بود، روی کلاسیکها و نئوکلاسیکها جدیتر شد.
🎤گفت و گو با: دکتر سید علی سبحانی ثابت
🔻ادامه مطلب در لینک زیر:
🌐http://fekrat.net/2075
📌آدرس کانال؛
🆔@fekrat_net
📝 #یادداشت
🔻هدف اصلی #دین به #کمال رساندن یا #کشف_واکسن_کرونا
🔹آقای سیدکمال حیدری یک نوع دیدگاه #پراگماتیستی و عمل گرایانه در باب داوری ادیان و مذاهب و ایدئولوژیها دارد.
🔹دیدگاه پراگماتیستی دین را به عنوان یک ابزار تلقی میکند، که اگر توانست واکسن کرونا را کشف کند، صادق و الا کاذب است .
🔹به جای آن باید از ابزار دیگری که همان بی اعتقادی، #بودیسم، #تائوئیسم و #ایدئولوژی_کمونیستی است، استفاده نمود.
✍️نویسنده: دکتر محمد محمدرضایی
🔻ادامه مطلب در لینک زیر:
🌐http://fekrat.net/2082
📌آدرس کانال؛
🆔@fekrat_net
📝#یادداشت
🔻هدف اصلی #دین به #کمال رساندن یا #کشف_واکسن_کرونا
🔹مشکل #تفکر_پراگماتیستی آن است که فرق بین دین حقیقی و دین واره ها و ادیان کاذب نمیگذارد، زیرا که به حقانیت آنها بی توجه و تأکید آن، بیشتر بر نتایج عملی آنها است.
🔹این تفکر درست مانند کسانی است که با دیدن زرق و برق دنیای غرب و نظم ظاهری آنها حکم به صحت #ایدئولوژی_مادی_گرایانه و استعماری و منفعت طلبانه آن میدهند.
🔹همان ایدئولوژی که بر اساس ظلم و غارت اموال کشورهای تحت ستم بنا شده است که بعضاً برخی از متفکران آن سامان، به آن اعتراف کرده اند.
🔹در ضمن مزیت و رسالت اولیه دین اسلام، کشف قوانین علمی نیست، بلکه خطاب دین، به تعبیر #استاد_مطهری من علوی و متعالی انسان است نه من سفلی.
🔹هرچند که دین توصیه به کشف روابط عناصر جهان خلقت و تأمل و تفکر درباره آنها و همه هستی کرده است تا از طریق آنها به خدا و دستورات سعادت آفرین او متوجه شویم و بدانیم تنها او حق است.
✍️نویسنده: دکتر محمد محمدرضایی
🔻ادامه مطلب در لینک زیر:
🌐http://fekrat.net/2082
📌آدرس کانال؛
🆔@fekrat_net
#یادداشت
📝#مدرنیته، پروژهای ناقص و #غیر_انسانی است
🔸 رابطه بین مدرنیته و تنهایی اهمیت دارد.
🔸مدرنیته یک روح دارد و این روح تبلورهای مختلف دارد. هر چند مدرنیته همه چیز را بیروح کرده است.
🔸معماری مدرن، #تبلور_مدرنیته است. #پول، #ماشین، #شبکه_های_مجازی و … همه تبلور این روح هستند.
✍️نویسنده: دکتر امیرعباس علیزمانی،
🔻ادامه مطلب در لینک زیر:
🌐http://fekrat.net/2087
📌آدرس کانال؛
🆔@fekrat_net
📝 #یادداشت
🔻مدرنیته، پروژهای ناقص و غیرانسانی است
🔸یک #عقلانیت معطوف به ارزش داریم و یک عقلانیت مبتنی بر هدف.
🔸عقلانیت معطوف به ارزش یعنی انسان برای یک ارزشی تلاش میکند و میجنگد. حالا این ارزش میتواند متفاوت باشد.
🔸#وبر میگوید دوران مدرن پایان این دوره و آغاز دوره دیگری است که عقلانیت در آن مبتنی بر هدف است.
🔸در این عقلانیت، عقل ابزارهای مختلف را به کار میگیرد تا به آن هدف برسد.
🔸ممکن است کسی بگوید در عقلانیت معطوف به ارزش هم افراد ابزارهای عقلانی متعددی را به کار میبردند تا به ارزشها برسند. فرق این است که در اینجا #غایت_دنیوی مورد توجه است و عقل در خدمت این غایت است.
🔸 هر چه هست محاسبه سود و زیان است و ارزشها جایی ندارند.
عقلانیت پشت #مدرنیته_غربی کاملاً ابزاری است و غایت آن کاملاً دنیوی و افزایش سود و سرمایه است. یک وقت شما کار اقتصادی را ارزش تلقی میکنید.
🔸«الْکادُّ عَلَی عِیالِهِ کالْمُجَاهِدِ فِی سَبِیلِ اللَّه». در عقلانیت مدرن غایت نهایی افزایش سود و درآمد و رفاه جسمانی است.
🔸این عقلانیت محاسبهگر و تهی از ارزش که هیچ سودایی غیر از رسیدن به سود ندارد در معماری به صورت انبوهسازی و کم کردن هزینهها و سرعت در ساخت خودش را نشان میدهد.
🔸 #زیمل روح مدرنیته را در پول توضیح میدهد.
✍️نویسنده: دکتر امیرعباس علیزمانی
🔻ادامه مطلب در لینک زیر:
🌐http://fekrat.net/2087
📌آدرس کانال؛
🆔@fekrat_net
👇📝 #یادداشت
🔻ترویج #معنویت توجیهگر #سلطه
🔹تنوع مکاتب فلسفیـ اجتماعی پس از مدرنیته تأثیر زیادی در انسان غربی و مقلدان شرقی او داشته است.
🔹در مکاتب مدرن، #لیبرالیسم، #سوسیالیسم و در کنارش #نومارکسیسم و تا حد کمتری نیز مکاتب پست مدرن، تأثیرات مهمی بر پیروان خود داشتهاند.
🔹وجه مشترک مکاتب عمده، پذیرش اصولی چون #اومانیسم، #سکولاریسم، #انسان و #هستی و #معرفت تکساختی و مادی و علم ساینتیستی است.
✍️نویسنده: دکتر محمد حسین فرجنژاد
🔻ادامه مطلب در لینک زیر:
🌐http://fekrat.net/462
📌آدرس کانال؛
🆔@fekrat_net