#محفل | #حوزه_دانشگاه
▫️فکرت به مناسبت روز وحدت حوزه و دانشگاه برگزار میکند:
🔶 وحدت در ترازوی سنجش
بازخوانی انتقادی ایده وحدت حوزه و دانشگاه
با حضور:
👤 دکتر حسین بستان، عضو هیات علمی پژوهشگاه حوزه و دانشگاه
📅 سهشنبه؛ ۲۷ آذرماه
⏰ ساعت ۱۶
🌐 علاقمندان میتوانند برای حضور از طریق آیدی @Fekrat_Admin1 ثبتنام نمایند.
📮فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی؛
📲وب | ایتا | تلگرام | اینستاگرام | تویتر
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
♨️ سرافرازترین مادرِ شهر...
🏴 وفات حضرت امالبنین(س) بر تمام محبین آن حضرت، تسلیت باد.
🔸شاعر: سرکار خانم سمانه خلفزاده
📮فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی؛
📲وب | ایتا | تلگرام | اینستاگرام
📌مدعیان دروغین و ناامیدی مردم
✍🏻محمد شهبازیان
🔸فارغ از اینکه سفیانی چه کسی است یا اینکه قصه شامات در نشانههای ظهور چه جایگاهی دارد؛ این روش که افراد مسائل سوریه و ربطش به آخرالزمان و یا ظهور را به صورت احتمالاتی مطرح میکنند تطبیقگرایی است که در تعارض با وظیفهگرایی است. این نوع نگاه را برخی از افراد و مسئولان سابق نیز داشتند و برخی نیز امروزه به این دیدگاه میدمند که آسیبهای جدی دارد؛ مانند این حرف که همگی باید تسلیم باشیم و اجازه دهیم که این اتفاقات روی دهد؛ زیرا احتمالاً این افراد سفیانی هستند و باید شامات، عراق و... هم سقوط کند.
🔹باید توجه کرد که اگر گذشتگان مانند شهید سلیمانی عاقلانه نگاه نمیکردند و به این تفکرات عمل میکردند باید تا به حال صدبار اجازه میدادیم تا آمریکا، دنیای غرب و داعش کل کشورهای اسلامی را به با خاک یکسان کند! از آسیبهای دیگر این دیدگاه ایجاد ناامیدی است و سبب میشود تا نسخههای بدل و دروغین ایجاد شود؛ اگر به دنبال این باشیم که جریان تطبیقگرایی را دنبال کنیم افرادی پیدا میشوند که خود را از مرتبطان با حضرت ولیعصر(عج) جا میزنند و خود را یمانی، شعیببن صالح، خراسانی و... معرفی میکنند.
🔸بسیاری نیز در این بستر که التهاب عمومی اتفاق افتاده؛ فکر میکنند نزدیک است که ظهور امام زمان(عج) رخ دهد؛ زیرا شام در حال سقوط است و بستر برای ادعاهای این افراد مهیا میشود. آنها مردم را به این سمت میبرند که ظهور در حال رخ دادن است و اکنون باید به دنبال یمانی، خراسانی و... بگردیم و در این زمان مدعیان دروغین قارچگونه و فراوان رشد میکنند و خود را به مردم عرضه میکنند.
🔹اکنون جریان احمد اسماعیل بصری مدعی یمانی، منصور هاشمی خراسانی، ناصر محمد الیمانی و... از مدعیان دروغینی هستند که با ترفند در این فضا شروع به یارگیری میکنند و از این بستر سوء استفاده میکنند. این اتفاق در دوره بابیت هم رخ داد؛ یعنی شرایطی اتفاق افتاد که بستر اجتماعی دچار سرخوردگی شده بود و به دنبال روزنه امید میگشت و علیمحمد شیرازی در این بستر خود را معرفی کرد و فرقه بابیه را راه انداخت و امروز هم همینگونه است.
🔸افرادی که ذهن تطبیقگرایی دارند با شواهد و قرائنی که دیگران به آنها نشان میدهند به نسخه بدلی ایمان میآورند؛ خلاف این دیدگاه تکلیفگرایی است؛ بزرگانی مثل سیدحسن نصرالله در کتاب «الامامالمهدی و اخبارالغیب» تصریح میکند که «من حزبالله لبنان را از آسیب تطبیقگرایی بر حذر میدارم که مبادا حزبالله و مردم لبنان در این دام نیافتند و نگویید که ابوبکر البغدادی سفیانی است. ما امروز موظف هستیم که در مقابل داعش ایستادگی کنیم؛ چه داعش سفیانی باشد چه نباشد.» این دیدگاه درست و مبتنی بر قواعد و سنت است.
🔹قاعده اسلام این است که معیارها باید شناخته شوند؛ اگر امروز کسی معیار حق را داشت باید از او حمایت کرد و هرکس معیار باطل داشت و در جبهه باطل بود؛ باید جلو او ایستاد. حتی نشانههای ظهور را اگر بپذیریم؛ خبرهای اهلبیت(ع) از نشانههای آینده، مبتنی بر این نیست که امروز بخواهیم طبق آنها عمل کنیم. مهم معیارهای حق است؛ چه ترامپ یا جولانی، سفیانی باشند یا نباشند؛ وقتی میبینیم که تروریست هستند و مبنای غلطی دارند جلوی آنها میایستیم.
🔸وقتی معیار میتواند قطعیت بیاورد عقل سلیم میگوید به دنبال معیار بروید و به دنبال نشانههایی که بر فرض وجود آنها باز هم هیچ قطعیتی نمیآورند، نروید. نشانهها هیچ قطعیتی نمیآورند و اگر این موضوع را از افرادی که اتفاقات را مطابقت میدهند بپرسیم، میگویند «احتمال دارد که ده سال دیگر هم طول بکشد» کما اینکه در جریان حمله آمریکا به عراق نیز بیان میکردند که شش ماه دیگر ظهور اتفاق میافتد و مشاهده کردیم که این اتفاق نیفتاد.
🔎#بازتاب_اندیشه
📮فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی؛
📲وب | ایتا | تلگرام |اینستاگرام|تویتر
#نشست | #ویژه
✅ رسانه فکرت به مناسبت روز وحدت حوزه و دانشگاه برگزار میکند:
💥در میانهی دو چشمانداز...
بررسی انتقادی طرح وحدت حوزه و دانشگاه
👤 با حضور:
✔️حجتالاسلام شیخ علی فرحانی؛
✔️حجتالاسلام دکتر محسن انبیایی؛
✔️دکتر روحالله اسلامی.
⏰ دوشنبه ۲۶ آذرماه، ساعت ۱۵
🏢 قم، خیابان هنرستان، بعد از خیابان تراب نجفزاده، جنب قنادی کاکائو، موسسه فکرت
🌐 علاقمندان میتوانند برای حضور از طریق آیدی @Fekrat_Admin1 ثبتنام نمایند.
📮فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی؛
📲وب|ایتا|تلگرام|اینستاگرام|تویتر
14.92M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
#کلیپ|#گفتگو
🎞 فلسفه نقد فیلم
👤محمدرضا نصیری؛
منتقد سینما و کارشناس ارشد علوم سیاسی
📍فلسفه نقدکردن این است که ناخودآگاه مخاطبین فیلم نسبت به مولفههای موجود در آن واکسینه شود تا به راحتی تحت تاثیر پیامهای کارگردان قرار نگیرند.
بخشهای کامل این گفتگو را در آپارات فکرت ببینید.
📮فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی؛
📲وب|ایتا|تلگرام|اینستاگرام|تویتر
مرتضی بلیغ.mp3
11.71M
🔸بحران سوریه در آینه علوم انسانی
👤 علیرضا بلیغ
کمکاری در علوم انسانی 02:00
اهمیت تاریخ و جغرافیا 06:00
سکوت در دو جریان فکری 09:00
اقتصادسیاسی ایران 16:00
سه انتظار از رژیم پهلوی 18:00
کودتاها در دوران پهلوی 22:00
نجاتدهنده ایران 25:00
عدم بدنمندی اقتصاد سیاسی 28:00
حکومت سابق سوریه 30:00
مشکل ایران در سوریه 31:45
اقتصاد محور مقاومت 34:30
گستردگی اقتصاد سیاسی 38:00
تحلیل ایران امروز 41:41
الگوی اقتصادی دولت قبلی 44:00
ایران و امنیت منطقه 45:00
سقوط حکومت سوریه 47:00
📮فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی؛
📲وب|ایتا|تلگرام|اینستاگرام|تویتر
📌نظام ما و تجربۀ تلخ اسد
✍🏻مهدی جمشیدی
🔸همچنانکه انتظار میرفت، نیروهای روشنفکریِ سکولار پس از سقوط دولت اسد، بیدرنگ، انگشت اتهام را به سوی جمهوری اسلامی نشانه گرفتند و نظام را شبهنسخهای از دولت اسد انگاشتند و به آن هشدار دادند؛ چنانکه گویا زنجیرهای از برافتادنها و برآمدنها در راه است و نظام باید پیش از قرارگرفتن در شرایط اجتنابناپذیر و علاجنشدنیای همچون اسد، دردها و زخمهای درونیِ خویش را برطرف سازد. روشن است که هر چند حاکمیّت ما نیز گرفتار آفاتی است - که در ادامه از آنها سخن به میان خواهد آمد - اما مسألهها و نقاط ضعف، چیزهایی نیستند که اینان میگویند.
🔹نخستین تجربهای که باید آموخت اما در بیان و قلم نیروهای روشنفکریِ سکولار، هیچ اثری از آن نیست، تجربۀ «اعتماد» به دولتهای غربی است. اسد گمان کرد که چون در وضع ثبات قرار گرفته و از موقعیّت جنگی عبور کرده، میتواند به این دولتها تکیه کند و از حمایت آنها بهرهمند شود، اما ناگهان و غافلانه، از همین نقطه، ضربۀ کاری خورد و قدرت را واگذار کرد. بدیهی است که تکفیریها، هر نام تازه و متفاوتی که برای خویش برگزینند، همچنان دستپروردههای دولت آمریکا هستند و کارکردی جز گشودن معبر برای آن دارند.
🔸اسد میخواست با کمک دولتهای غربی، این عروسکهای خیمهشببازی را مهار کند و چنین بود که به پیشخریدِ «وعدهها»ی آنها رو آورد. او پس از سالها تجربۀ عینی، خام شد و بهای این خامی نیز، واگذاری قدرت و گریختنش از سوریه شد. ما نیز در این وضع قرار داریم؛ هماکنون در دولت، نیروهایی حضور دارند که مایل به «مذاکرۀ با آمریکا» هستند و تصوّر میکنند میتوانند از طریق توافق، بنبستگشایی کنند، درحالیکه نهفقط تجربۀ اسد، بلکه تجربۀ برجام نیز آشکارا نشان میدهد که حاصل مذاکره، «قفلشدگی حاکمیّت» خواهد بود.
🔹درسآموختۀ دیگر اینکه اگر حاکمیّت سیاسی، بدنۀ اجتماعیِ ایدئولوژیک و وفادار خویش را از دست بدهد و تصوّر کند که ارتش برای دفاع، کافی است، قافیه را خواهد باخت. در آغاز تصرّف سوریه از سوی تکفیریها، شهید سلیمانی و شهید همدانی، کوشیدند از ظرفیّت نیروهای اجتماعی و مردمی برای دفاع استفاده کنند و خودِ «جامعه» را در روند مقاومت، به حرکت آورند. ازاینرو، مقاومت از متن و عمق جامعه جوشید و اجتماعی و گفتمانی و ریشهدار شد. اسد و ارتش وی، هیچ درکی از این نوع منطق مواجهۀ نظامی نداشتند؛ درحالیکه ایران هم در تجربۀ دفاع مقدس و هم در تجربۀ فتنههای هفتادوهشت و هشتادوهشت، آن را به کار گرفته بود.
🔸هرگز نباید تصوّر کرد که مقاومت، مستلزم انباشت صددرصدی جامعه است؛ آری، هرچه که جامعه، همسوتر و همداستانتر با مقاومت باشد، پیشرویها و فتوحات، فزونتر خواهد بود، اما اگر چنین نشد، دستکم باید یک «هستۀ سخت» که از عمق جامعه برآمده باشد، در میان باشد تا دوام و بقای حاکمیّت، میسّر گردد. این سخن به معنی رهاساختن تودهها نیست، بلکه به این معنی است که نباید از تودهها، توقع مقاومت عینی و میدانی داشت. عموم جامعه، حداکثر در صحنهها و عرصههای بیهزینه یا کمهزینه، خودش را درگیر میکند، اما این حد از مشارکت، گرهگشا نیست. ازاینرو، باید جامعه را لایهبندی کرد و از نیروهای تمامعیار و راسخ که غیررسمی و خودجوش هستند، شبکهسازی نمود و میدانهای فراخ برای کنشگری آنها پدید آورد.
🔹همچنین میتوان افزود که مقاومت باید از نظر فکری و معرفتی، در جامعه نهادینه و تثبیت شود؛ باید «باور» و «اعتقاد» و «ایمان» آفرید و جامعه را فراموش نکرد. اگر جامعه نتواند با مقاومت، نسبتِ معنوی و هویّتی بیابد و مقاومت به گفتمان اجتماعی تبدیل نشود، دشواریهای معیشتی و روزمرّه، ارادهها را خواهد فرسود و جامعه را خسته و ناهمخوان و چندتکه خواهد کرد. مقاومت در عرصۀ نظامی و سیاسی، به یک پیوست فرهنگی نیاز دارد تا جامعه از میدان، بازنماند و ساختار ذهنیّت اجتماعی، غیرانقلابی و سازشجو و دلبسته به اغیار نشود. آنان که به جامعه اعتنا میکنند، از افولها و گسستها و شکافها سخن میگویند، اما راه علاج را در بازاندیشی ارزشی میبینند و نه بازاندیشی روشی.
🔸اینان در طلب زدودن مقاومت به بهانۀ تغییر ذهنیّتها هستند، اما تلاشی را در راستای «بازسازی ذهنیّتها»، صورتبندی نمیکنند. این تدبیر، کمک به پیشروی جریان تجدّد است، نه تولید انسجام اجتماعی در جهت استحکام ساخت درونی. نه رهاسازی ذهنیّت اجتماعی، صحیح است و نه بتسازی از آن. معنیِ دریافتن عرصۀ عمومی، وانهادن مقاومت نیست. خواست جامعه، ساخته و بازساخته میشود؛ چراکه شکننده و شکلپذیر است. اگر روایتپردازان تجدّدی - یا همان خواص جلّال - میتوانند، ما نیز میتوانیم.
🔎#بازتاب_اندیشه
📮فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی؛
📲وب | ایتا | تلگرام |اینستاگرام|تویتر
14.04M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
#کلیپ|#نشست
🎞 مقاومت و زیست مدرن
👤رقیهسادات موسوی؛
پژوهشگر مسائل غرب آسیا
📍زندگی انسان مقاوم، هیچ سنخیتی با دغدغههای روزمره زمانی و مکانی ما ندارد؛ اساسا ما در سطح عمومی جامعه، فهم صحیحی از این نوع نگاه به جهان نداریم.
بخشهای کامل این گفتگو را در آپارات فکرت ببینید.
📮فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی؛
@Fekrat_Net
#اطلاعیه
📣 به اطلاع مخاطبین محترم میرساند؛
❇️ علیرغم تعطیلی مراکز اداری و آموزشی، نشست «بررسی انتقادی طرح وحدت حوزه و دانشگاه» امروز راس ساعت ۱۵ برگزار خواهد شد.
🏢 قم، خیابان هنرستان، بعد از خیابان تراب نجفزاده، جنب قنادی کاکائو، موسسه فکرت، طبقه دوم
📮فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی؛
📲وب | ایتا | تلگرام | اینستاگرام | تویتر
حمیدرضا مقصودی.mp3
10.75M
🔸بحران سوریه در آینه علوم انسانی
👤حمیدرضا مقصودی
پیوستار اقتصادی انسان مقاوم 01:00
عدم حضور اقتصاد در جبهه مقاومت 02:30
اقتصاد و کشورهای جبهه مقاومت 04:00
ترکیه فاتحتر هست یا ایران ؟ 05:45
پیوستار اقتصاد مقاومتی 10:00
اقتصاد لیبرالی غیر استعماری 11:00
پیوستارهای جانبی مقاومت 13:00
ارتباط نخبگانی منطقهای 15:00
جهتگیری اقتصادی شهید صدر 20:00
جغرافیای اقتصادی ترکیه 22:00
پیشرفت منطقه در ناامنی ایران 24:00
بازتنظیم حضور ایران 27:30
📮فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی؛
📲وب|ایتا|تلگرام|اینستاگرام|تویتر