eitaa logo
فکرت
9.7هزار دنبال‌کننده
4.9هزار عکس
1.5هزار ویدیو
152 فایل
💡 فکرت؛ گفت‌وگویی برای ساخت فردا💡 در جست‌وجوی حقیقت، باید متفاوت اندیشید...💎 📮شبکه‌های اجتماعی: https://fekratnet.yek.link 📩 ارتباط با سردبیر: @Fekrat_Admin1
مشاهده در ایتا
دانلود
🎙 🔻جنجال سنت و مدرنیته 🎤سید مهدی ناظمی 🔹در کشور ما نسبت به طب سنتی یا نگاه افراطی وجود دارد یا تفریطی، در نگاه افراطی مسئولان و سردمداران پزشکی مدرن که نگاه مبتنی بر شواهد دارند معتقدند هر طبی غیر از طب جزئی‌نگر و شواهد بنیاد طب نیست . 🔹در نگاه تفریطی اطبا سنتی هم می‌گویند که فقط طب سنتی قابل اعتماد است که البته در کشور ما طرفداران نگاه افراطی بیشتر است به طوری که من قاطعانه می گویم که اساتید طب سنتی هیچ استادی وجود ندارد که معتقد باشد پزشکی مدرن الکی و غیرمعتبر است. 🔹دلیل این اتفاق هم سرکوبی حدود یک قرن طب سنتی است و اینکه در این مدت خیلی از زیرشاخه‌های طب سنتی مثل علم نبض از بین رفته با اینکه جزو سخت‌ترین بخش‌های طب سنتی است. 🔹به لحاظ علمی، افرادی که طب سنتی را خرافه می‌دانند خودشان را نماینده علم می‌دانند و هرچیزی غیر از خودشان را شبه علم می‌دانند و رویکردشان کاملاً مستبدانه است البته این نگاه امروزه منسوخ شده ولی از قدیم هنوز در خیلی‌ها نهادینه شده است. 🔹وجه ایدئولوژیک، به جنبه سیاسی ماجرا برمی‌گردد، از نظر سیاسی طرفداران پزشکی مدرن معتقدند که باید تمامی مناسبات علمی کشور توسط نهادهای غیر ایرانی تصویب و تأیید بشود. 🔹 بر اساس این نگاه ما هیچگاه نمی‌توانیم مستقل شویم و تصمیم‌گیری کنیم مثلاً در خصوص همین کرونا نگاهی مبنی بر اینکه فعالیت‌های پژوهشی مستقل با نگاه به اقلیم کشور شکل بگیرد و نظام دارویی و سلامتی مبتنی بر این موارد تشکیل شود وجود ندارد در صورتیکه در کشوری مثل چین چنین اتفاقی رخ داد. •┈┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈┈• 📌آدرس کانال؛ 🆔@fekrat_net
📋 🔻چکيده و جمع‌بندي کتاب مشروطه اسلامي (زندگي و انديشه سياسي آخوند خراساني) 👇ادامه مطلب در پست بعدی👇 •┈┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈┈• 📌آدرس کانال؛ 🆔@fekrat_net
📋 🔻چکيده و جمع‌بندي کتاب مشروطه اسلامي (زندگي و انديشه سياسي آخوند خراساني) 🔸براساس اين تفکيک، انديشه سياسي ثابت آخوند خراساني در زمينه شرايط حاکم، اعتقاد به مراتب چهارگانه طولي حاکميت معصوم(ع)، فقيه جامع‌الشرايط، شيعه عادل و مسلمان فاسق بود. 🔸در نتيجه در دوره غيبت معصوم(ع)، فقيه در عهده‌دار شدن مسئوليت و وظيفه حکمراني، بر ديگران تقدم دارد. 🔸آخوند خراساني،‌ با در نظر داشتن اين انديشه سياسي ثابت و نيز ديگر انديشه‌هاي سياسي ثابت (همچون لزوم از ميان برداشتن و کم کردن ظلم حاکمان، تقابل با سلطه کفار، امربه‌معروف و نهي‌ازمنکر، و مشورت با مردم و مشارکت آنان در امر حکومت)، با ملاحظه محيط سياسي ايرانِ عصرِ مشروطيت، چنين تشخيص داد که امکان عملي حاکميت فقهاي جامع‌الشرايط در آن زمانه وجود ندارد. •┈┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈┈• 📌آدرس کانال؛ 🆔@fekrat_net
🎙 🔻فرهنگستان نتوانسته اهل علم را به خود جذب کند 🎤حسین مهدی‌زاده 👇ادامه مطلب در پست بعدی👇 •┈┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈┈• 📌آدرس کانال؛ 🆔@fekrat_net
🎙 🔻فرهنگستان نتوانسته اهل علم را به خود جذب کند 🎤حسین مهدی‌زاده 🔹اساسا استاد میرباقری و مکتب فرهنگستان امکان توسعه‌دهی دستوری به جامعه‌ای که ظرفیت انگیزشی و سنجشی متناسب با یک مدل توسعه را نداشته باشند را قبول ندارند. 🔹فرهنگستان محور توسعه را رشد مشارکت انسانی در جهت خاص می‌داند، لذا نظریه توسعه بدون موتور اول در نهاد جامعه برای فرهنگستان منتفی است. 🔹از سوی دیگر هم اگر جامعه‌ای که به خدا ایمان آورده، ظرفیت پیشرفت نداشته باشد، تاریخ از دست خدا خارج نمی‌شود تا به‌دست شیطان و خداناباوران بیفتد که در جای خود این نیز باید در مبانی پیشرفت توضیح داده شود. •┈┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈┈• 📌آدرس کانال؛ 🆔@fekrat_net
🔊 🔻نسبت دین و معنویت ▪️ ☑️ آیا معنویت برآمده از دین است یا خارج از دین هم می توان به معنویت دست یافت؟ 🔹مجموعه سخنان حجت الاسلام دکتر ، دانشیار فلسفه دین موسسه امام خمینی که از رادیو معارف پخش شده است. @meshkatnoor •┈┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈┈• 📌آدرس کانال؛ 🆔@fekrat.net
7.mp3
14.27M
🔊 🔻نسبت دین و معنویت ▪️ ☑️ آیا معنویت برآمده از دین است یا خارج از دین هم می توان به معنویت دست یافت؟ 🔹مجموعه سخنان حجت الاسلام دکتر ، دانشیار فلسفه دین موسسه امام خمینی که از رادیو معارف پخش شده است. @meshkatnoor •┈┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈┈• 📌آدرس کانال؛ 🆔@fekrat.net
📋 🔻مسئولیت ولی فقیه در نسبت با اختلال ساختاری ✍️مهدی جمشیدی 👇ادامه مطلب در پست بعدی👇 •┈┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈┈• 📌آدرس کانال؛ 🆔@fekrat_net
📋 🔻مسئولیت ولی فقیه در نسبت با اختلال ساختاری ✍️مهدی جمشیدی 🔹برخلافِ فرض‌های موجود که قدرت را در شخصِ ولیّ فقیه، «منحصر» و «محدود» کرده و «تمامیّتِ وضع ِموجود» را به او ارجاع می‌دهد، واقعیّت آن است که ولیّ فقیه دربارۀ همۀ آنچه‌که می‌گذرد و همۀ شئون و ساحاتِ حکمرانی، مسئول نیست. 🔹مطابقِ قانون، «مدیران و کارگزارانِ متعدّد»، عهده‌دار تدبیر و اجرا هستند و به‌طورِ مستقل، تصمیم می‌گیرند و در مقابل، باید پاسخگو نیز باشند. 🔹ازاین‌رو، نباید تصوّر کرد که با وجودِ «مطلقه بودنِ ولایتِ فقیه»، او باید در «تمامِ عرصه‌های حاکمیّتی» وارد شود. 🔹وی در این باره، مسئولیّتی بر عهده ندارد و در عمل نیز، قادر به چنین «مداخلۀ حداکثری و پهن‌دامنه‌» ای نیز نیست. 🔹بدین جهت است که باید ناکارآمدی یا فسادِ هر مدیر و نهادی را، بر عهدۀ خودِ او دانست و او را بازخواست کرد، نه این‌که انتظار داشت که هر جا اختلالی پدید آمد، بی‌درنگ و مستقیم، شخصِ ولیّ فقیه وارد شده و دستور صادر کند. •┈┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈┈• 📌آدرس کانال؛ 🆔@fekrat_net
🎙 🔻نقد کتاب روانشناسی 🎤دکتر عبدالوحید داودی 👇ادامه مطلب در پست بعدی👇 •┈┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈┈• 📌آدرس کانال؛ 🆔@fekrat_net
🎙 🔻نقد کتاب روانشناسی 🎤دکتر عبدالوحید داودی 🔸روان‌شناسی یک حوزه اندیشه‌ای است، حتی خود روان‌شناسان اندیشه‌های دیگر را نقد می‌کنند. بعضی تمرین‌ها و کارهای عملی در کتاب به‌عهده دانش‌آموزان است که حتی در آن‌ها هم، نگاه نقادانه‌ای را صورت نمی‌دهد؛ یعنی یک نگاه کاملاً پذیرشی. 🔸 هیچ جای کتاب نگاه نقادانه‌ای را نمی‌بینم، درحالی‌که مدل پیشرفت روان‌شناسی نقد است؛ روان تحلیل‌گری به نقد ساختارگرایان آمده، رفتارگرایی به نقد روان‌تحلیلی‌ها آمدند، انسان‌گراها به نقد دوتای قبلی آمدند، حتی مدل علمی غرب هم به نقد دین بالا آمد؛ آن‌ها را پس‌زد که بگوید، من می‌خواهم پیشرفت کنم؛ یعنی ما حتی مدل پوزیتویست‌های آن‌ها را هم در کتاب نداریم. 🔸درحالی‌ که در منابع‌ اسلامی ما روایت حضرت‌ امیر را می‌بینید که می‌فرمایند: اِعرفِ الحَق (حق را بشناسید)؛ این که چه کسی چه چیزی می‌گوید مهم نیست؛ باید بتوانیم نگاه نقادانه داشته ‌باشیم. 🔸کتاب، این نگاه را هم ندارد؛ یعنی نسبت به روان‌شناسی، نمی‌گویم نگاه کامل، اما یک جایی هم مثلاً بگوید: به نظر شما این ساختار قابل تغییر است؟ چیز دیگری را می‌توان جایگذاری کرد؟ •┈┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈┈• 📌آدرس کانال؛ 🆔@fekrat_net
📋 🔻اخلاق و اقتصاد از دیدگاه قرآن کریم 👇ادامه مطلب در پست بعدی👇 •┈┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈┈• 📌آدرس کانال؛ 🆔@fekrat_net