eitaa logo
فکرت
9.7هزار دنبال‌کننده
4.9هزار عکس
1.5هزار ویدیو
152 فایل
💡 فکرت؛ گفت‌وگویی برای ساخت فردا💡 در جست‌وجوی حقیقت، باید متفاوت اندیشید...💎 📮شبکه‌های اجتماعی: https://fekratnet.yek.link 📩 ارتباط با سردبیر: @Fekrat_Admin1
مشاهده در ایتا
دانلود
📋 🔻بایسته‌های مدیریت خردمند از منظر امام علی(ع) 🔸در قلمرو تدبیر، امام علی(ع) زمامدار و مدیری خردمند شناخته می‌شود که اولاً خردمندانه به حوزه مدیریت خود احاطه داشته باشد و ثانیاً نیاز به رأی و مشاوره خبرگان و عالمان را بیشتر احساس کند. 🔸مالک اشتر یک اسلام‌شناس، فقیه و فرمانده شجاع و استراتژیست است و در تمامی عرصه‌های زندگی‌اش هم پیروز بوده، اما امام(ع) مشورت را به عنوان یک مساله بنیادین در مورد فرمانروایی او مطرح می‌کند. ✍️نویسنده: حشمت‌الله قنبری •┈┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈┈• (ع) 🔻ادامه مطلب در لینک زیر: 🌐http://fekrat.net/2580 📌آدرس کانال؛ 🆔@fekrat_net
📋 🔻بایسته‌های مدیریت خردمند از منظر امام علی(ع) 🔸مدیریت خردمند در سایه وجود آدم‌های باخرد معنا پیدا می‌کند. این مساله انحصار یک دفتر سازمانی نیست که اتاق مشاوره‌ای باشد که اصلاً هم نمی‌دانم از این اتاق فکرها چه چیزی درآمده است. 🔸عالی‌ترین نشانه یک مدیر آن است که آدم‌های خردمند و مجرب در کنار او حضور داشته باشند و اگر اینطور نباشد باید منتظر یک زلزله بود. 🔸 تأکید می‌کنم که این باعث تأسف است که در بسیاری از حوزه‌ها مشورت و مشاورت به معنای بی‌خاصیتی تبدیل شده است. 🔸خودم در همین دوره زندگی‌ام گاهی اوقات در ادارات و سازمان‌ها با آدم‌هایی به عنوان مشاور برخورد کردم که وقتی با آنها همنشین شدم، خدا رحم کرد که شاخ درنیاوردم. 🔸یک کسی را به عنوان مشاور آورده‌اند که عالی‌ترین مشاوره‌اش این است که می‌گوید هرچه جنابعالی بفرمایید، درست است. اینکه مشاوره نیست. اینکه بیاید و هرچه رییس بگوید، تملق کند که مشاوره نیست و دردی را برای کشور درمان نمی‌کند و سازمانی را آباد نمی‌کند. 🔸مشاور باید فاخر و ارزنده باشد و بتواند فکر دقیق و عمیق رییس را عمق بدهد یا اینکه اگر فکر و اندیشه خامی هست با اتکا به عقل و دانش عمیق خود از یک انحراف جلوگیری کند؛ لذا امام(ع) فرمود: «اِضرِبُوا بعضَ الرأیِ ببعضٍ یَتَوَلَّدْ مِنهُ الصَّوابُ» 🔸 نمی‌فرماید تبادل نکنید، می‌گوید بزنید؛ این یعنی بدون مداهنه، ملاحظه، خوف و هراسی این کار را بکنید. اگر افکار و آرا به ضرب به هم نخورند، از آنها فکر صحیح متولد نمی‌شود. ✍️نویسنده: حشمت‌الله قنبری •┈┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈┈• (ع) 🔻ادامه مطلب در لینک زیر: 🌐http://fekrat.net/2580 📌آدرس کانال؛ 🆔@fekrat_net
🎙 🔻چالش مصلحت و عدالت 🔹«عدالت»، بزرگ‎ترین مصلحت اجتماعی است که باید دنبال شود. 🔹اما اینکه شیوه و راهکار عدالت‎خواهی و استقرار آن چگونه است، این را در تنوع شیوه ائمه معصومین(ع) می‏‎توانیم بررسی کنیم و ببینیم. 🔹در حقیقت، اگر امام حسن مجتبی (ع) هم بر سر متارکه جنگ با معاویه، به توافق رسیدند؛ مسیر دیگری بود برای اینکه عدالت‏خواهی در یک زمان مناسب‎تر با شیوه مؤثرتری تحقق پیدا کند. 🎤گفت وگو با: حجت‌الاسلام ‌والمسلمین دکتر علی ذوعلم •┈┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈┈• (ع) 🔻ادامه مطلب در لینک زیر: 🌐http://fekrat.net/2387 📌آدرس کانال؛ 🆔@fekrat_net
🎙 🔻چالش مصلحت و عدالت 🔹بحث مصلحت و عدالت هیچ وقت مقابل هم قرار نمی‏‌گیرند. مگر اینکه مصلحت، مصلحت فردی، حزبی، مادی یا جناحی باشد که اساساً در عدالت‎خواهی جایگاهی ندارد. 🔹اما اگر بحث، بحث مصالح اجتماعی بر رشته مقدورات، شرایط، ظرفیت‌‎ها و امکانات باشد، حتماً عدالت‌خواهی به چنین بررسی‌‎هایی نیاز دارد؛ در واقع عدالت‎خواهی خام، کلیشه‏‎ای و شعاری در سیره ائمه دیده نمی‌شود. 🔹در سیره ائمه معصومین(ع) عدالت‎خواهی توأم با تدبیر، عقلانیت، آینده‏ نگری، امکان‎سنجی و ظرفیت‎شناسی بوده است. بنابراین، در آن مقطع، تشخیص امام حسین (ع) کاملاً درست بوده است. 🔹ایشان امام معصوم هستند و فعل امام معصوم برای ما حجیت دارد. لذا در شرایطی که امام حسین (ع) در آن قرار داشتند، عدالت‎خواهی حتی با شکست ظاهری در میدان جنگ، یا با پیامدهایی که ما در عاشورا، در ظاهر می‌بینیم، در آن صورت هم باید دنبال شود. 🔹بنابراین، نمی‎شود مصلحت و عدالت‎ را در مقابل هم قرار دهیم. باید به این توجه کنیم که عدالت‎خواهی باید باتوجه به شرایط موجود و میزان تأثیرگذاری و نیز با تدبیر و محاسبه انجام شود. 🔹کار امام حسین(ع)، یک کار کاملاً عقلانی و مبتنی بر محاسبات کاملاً درست بود. در تاریخ، بعدها نشان داده شد که محاسبات و تدابیر الهی امام حسین(ع)، درست بود و توانست یک خط روشن عدالت‎خواهی را در تاریخ حفظ و ترسیم و برای آیندگان سرمشق ایجاد کند. 🔹بنابراین، اینکه آیا امام حسین(ع) نمی‎توانستند از طریق دیگری عدالت‎‏خواهی را پیگیری کنند؟ قطعاً اگر طریق دیگری بود که آورده بیش‎تری داشت و می‎توانست برای تاریخ و آینده نتایج مثبتی داشته باشد، ایشان همان کار را می‎کردند. 🎤گفت وگو با: حجت‌الاسلام ‌والمسلمین دکتر علی ذوعلم •┈┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈┈• (ع) 🔻ادامه مطلب در لینک زیر: 🌐http://fekrat.net/2387 📌آدرس کانال؛ 🆔@fekrat_net
15.71M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎬 🔻اربعین_وقتی خدا همه دل هارا بیدار میکند 💠حجت الاسلام پناهیان •┈┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈┈• 📌آدرس کانال؛ 🆔@fekrat_net
8.55M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
✅#اختصاصی 🎬#ویدئوکلیپ 🔻اربعین _ به تو از دور سلام 💠رهبرانقلاب •┈┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈┈• #فکرت #اربعین #حرکت #رهبری 📌آدرس کانال؛ 🆔@fekrat_net
🎙 🔻نقش معرفت نفس، جهان‌شناسی و روش‌شناسی در تولید علوم انسانی اسلامی 🔹علوم انسانی رایج، پس از دسته بندی مسائل، با استفاده از گزاره روش تابعی از نوع سوال است تلاش برای حل مسأله دارد. برای مثال وقتی با یک سوال حسی / تجربی / عینی سرو کار دارد روش مطالعه، روش تجربی است. 🔹گویی دیدگاه‌های علم دینی هم، بر همین مدار در حرکتند و به بسط همین مسیر در ابعاد عقلی و قلبی پرداخته اند. 🔹یعنی، زمانی که یک سوال فلسفی مطرح است، روش، روشِ فلسفی و اگر سوال در خصوص مسائل کلامی یا فقهی باشد، آنگاه روش، روشِ فقهی، اصولی یا کلامی خواهد بود. 🎤گفت وگو با: دکتر سیدمحمدرضا تقوی •┈┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈┈• 🔻ادامه مطلب در لینک زیر: 🌐http://fekrat.net/2600 📌آدرس کانال؛ 🆔@fekrat_net
🎙 🔻نقش معرفت نفس، جهان‌شناسی و روش‌شناسی در تولید علوم انسانی اسلامی 🔹بررسی همه جانبۀ واقعیات، جامع‌نگری و کل‌نگری از لوازم موفقیت در فهم دنیای پیرامون ماست. پس از بروز و ظهور نظریۀ زیست‌شناختی کل‌گرایی، مفاهیم «کل» و «کلیت» از انزوا خارج و به تدریج جزو اندیشه‌های نظری مطرح و در تحقیقات عملی هم حضور یافت. 🔹مبنای نظری این رویکرد بر این اصل استوار است که برای سعادت و سلامت انسان، نمی‌توان فرد را جدای از جهان در نظر گرفت، چون عالم هستی یک کلیت است. 🔹به لحاظ پیشینه، در تجربه‌گرایی فرانسیس بیکن، دیدگاه فلسفی هگل و آرای هانری برگسون، گرایش به تشکیل یک فهم کلی (یعنی انسجام اجزای فکر در چارچوب واحد) قابل مشاهده است. 🔹بنابراین، از یک منظر می‌توان دو رویکرد برای ورود به علم را ملاحظه نمود. رویکرد تراکمی / انباشتی و گزاره‌ای هم گفته شده است) و رویکرد کل‌گرا به علم. 🔹در رویکرد تراکمی، تحلیل و تبیین گزاره مدِّ نظر است در حالی که در رویکردهای کل نگر، شناسایی و ارتباط بین مؤلفه‌های مؤثر در یک پدیده، برای تبیین آن مهم‌تر تلقی می‌شود. 🔹 به نظر می‌رسد حداقل در قرن اخیر، بیشتر شاهد رشد رویکردهای انباشتی به علم بوده ایم، لیکن اخیراً این رویکردها مورد انتقاد قرار گرفته اند از آن رو که جزئی نگرند و تبیین پدیده‌ها به شکل تک عاملی و یا حتی چند عاملی مشکلات بسیاری داشته است. 🔹 احتمالاً رفتن به سمت روش‌های ترکیبی در روش تحقیق و یا ایجاد رشته‌های بین رشته‌ای برای تخفیف و حلِّ همین ایرادات بوده است. 🎤گفت وگو با: دکتر سیدمحمدرضا تقوی •┈┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈┈• 🔻ادامه مطلب در لینک زیر: 🌐http://fekrat.net/2600 📌آدرس کانال؛ 🆔@fekrat_net
📋 🔻فقر فرهنگی و فقر اقتصادی و آثار زیانبار آن 🔸هر انسان و امتی نیازهایی فرهنگی و اقتصادی دارد که باید آن را بشناسد و برای برآوردن آن تلاش کند. 🔸اگر شخص یا امتی، از نظر سطح فرهنگی به سطح رشد نرسیده باشد یا به اندازه کافی مال نداشته باشد که نیازهای دائمی‌و همیشگی خویش را برطرف کند، آن امت و شخص گرفتار فقر بوده و او را فقیر می‌گویند. 🔸سوراخ نیازهای طبیعی چنین شخص یا امتی به وسیله رشته‌های علمی ‌عقلانی و مال کافی پر نشده است تا به زندگی آن شخص قوام و استحکام لازم را ببخشد. ✍️نویسنده: مهدی درخشنده •┈┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈┈• 🔻ادامه مطلب در لینک زیر: 🌐http://fekrat.net/2598 📌آدرس کانال؛ 🆔@fekrat_net
📋 🔻فقر فرهنگی و فقر اقتصادی و آثار زیانبار آن 🔸به طور طبیعی هر انسانی، یک رشته نیازهای فرهنگی و اقتصادی دارد که به وسیله علم و مال بر طرف می‌شود؛ زیرا فلسفه زندگی را علم تعیین می‌کند و سبک زندگی در سایه مال می‌تواند آن علم را به تمدن سعادت آفرین تبدیل کند. 🔸بر این اساس اگر جامعه‌ای گرفتار فقر فکری- فرهنگی باشد نمی‌تواند با جهالت عقلی و عملی خویش سعادتی را موجب شود؛ چنانکه فقر مالی نیز موجب می‌شود تا اهداف فکری و فرهنگی قابلیت تحقق خارجی نداشته باشد. 🔸بر اساس آموزه‌های اسلامی، هرکسی که توانایی علمی و عقلی بهینه‌سازی شرایط محیطی خود را بر اساس عقل و علم در بعد فردی و اجتماعی نداشته باشد، دچار فقر فرهنگی است؛ چرا که شخص یا اجتماع تا زمانی که قوه عاقله خویش را بر اساس تفکر صحیح و علمی‌ تقویت نکرده و به علم حقیقی و قطعی دست نیافته است، توان تاثیرگذاری بر محیط پیرامونی خود را نخواهد داشت. 🔸پس چنین شخص یا اجتماعی به سبب فقر فرهنگی، در عمل در سبک زندگی خویش به سمت و سویی می‌رود که تباهی و نیستی برای آن رقم خواهد خورد. 🔸بنابراین مبارزه با جهل و نادانی، در واقع مبارزه با فقر فرهنگی به ‌حساب می‌آید که آثار آن در همه ابعاد زندگی از جمله اقتصادی نیز نمایان می‌شود. 🔸جامعه جاهلی پیش از اسلام از چنین ویژگی رنج می‌برد و نتوانست تمدنی را ایجاد کند؛ زیرا جامعه‌ای که فاقد فرهنگ متعالی مبتنی بر عقلانیت علمی ‌و حکمت متعالی الهی- انسانی باشد، در حقیقت فاقد ابزارهای تمدنی است. ✍️نویسنده: مهدی درخشنده •┈┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈┈• 🔻ادامه مطلب در لینک زیر: 🌐http://fekrat.net/2598 📌آدرس کانال؛ 🆔@fekrat_net
📋 🔻«مولانای اوّل» و «مولانای دوّم» 🔹«مولانای اوّل»؛ خطیب و دانشمندی معتبر در شهر قونیه قبل از دیدار با حضرت شمس است که تحت تأثیر و تعلیم پدر بزرگوار خویش معروف به بهاءِولد (سلطان العلما) به معارف اسلامی و جنبه‌های ظاهری و معنوی دین علاقه‌مند است . 🔹علاوه بر فراگیری علوم مذهبی در مدارس دینی، عرفان را نیز در محضر سیدبرهان‌الدین محقق ترمذی تلمذ کرده. 🔹اما «مولانای دوم» زاییده ملاقات با حضرت شمس‌الدین تبریزی، قله بلند عرفان اسلامی است. ✍️نویسنده: سید‌سلمان صفوی •┈┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈┈• 🔻ادامه مطلب در لینک زیر: 🌐http://fekrat.net/2596 📌آدرس کانال؛ 🆔@fekrat_net
📋 🔻«مولانای اوّل» و «مولانای دوّم» 🔹سالکی که چشم دلش از طریق عشق گشوده شده؛ جهان را سراپا تجلیات جمال بی‌نظیر حضرت محبوب می‌بیند. 🔹عشق به انسان و خدمت به مردم فارع از دین و ملیت؛ نشانه عشق به خداست، زیرا بر اساس فرموده پیامبر اسلام محمدرسول‌الله (ص) مردم؛ کسان خداوندند. 🔹«النّاس کلّهم عیال الله فأحبّهم إلیه أنفعهم لعیاله».(نهج الفصاحه، حدیث‌۳۱۵۰): مردم همگی کسان خدایند و محبوب‌تر از همه پیش خدا؛ کسی است که برای کسان او سودمندتر باشد. 🔹سالک پس از سیر الی‌الله؛ هر روز با عروج فی‌الله، دَم به دَم به فضل‌الهی، ساحت‌های پنهان هستی را کشف کرده، حجاب‌های نوری را به کناری زده؛ دَم به دَم از شراب عشق حضرت محبوب می‌نوشد. 🔹این شراب که مستی ابدی می‌آورد؛ او را شیدا کرده، در معرفت محبوب به حیرت استعلایی دست می‌یابد که مافوق حیرت دانشمندان است. 🔹آنچه مولانای بزرگ را ناب و خالص نمود؛ اعطای نور ولایت و اتصال به مکتب عشق و شیدایی توسط حضرت شمس بود که با خواندن کتاب و تلمذ نزد اساتید علوم ظاهری حاصل نشد. 🔹 پس از آن جنس معرفت حضرت مولوی، شهودی گشت و مراتب فتوحات ربانی بر قلب او وارد گردید که در مثتوی معنوی و دیوان شمس تبریزی مشهود است. ✍️نویسنده: سید‌سلمان صفوی •┈┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈┈• 🔻ادامه مطلب در لینک زیر: 🌐http://fekrat.net/2596 📌آدرس کانال؛ 🆔@fekrat_net