📍 #اختصاصی
📰 #نشریه
✅ پیشنهاد دانلود
♦️دیدهبان #اندیشه (دو هفته نامه تخصصی رصد رویدادهای اندیشهای)
🔰موسسه فرهنگی ـ رسانهای شناخت/ گروه فلسفه و اندیشه
⏰ ویژه مردادماه 1399
🔻(شماره نهم)
🔹در این شماره، دیدهباناندیشه تلاش کرده است در بخش ویژه، به بررسی تحلیلهایی که امسال از این موضوع ارائه شد، بهنحو مختصر بپردازد.
🔹مدتی است که بحث معاهده و توافق ایران و چین مطرح است؛ اما چندی پیش با جنجال آفرینی برخی، دوباره این موضوع بر سر زبانها افتاد. در این شماره دیدهبان اندیشه، منتشر شد.
🔹 منتسبین جریان اصلاحات، بعد از ناکارآمدی و ضعفهایی که در حوزه سیاست از خود نشان دادند و نیز مشکلات متعددی که آفریدند، برآن شدند تا به بازنگری و اصلاح جریان خود بپردازند.
🔹در این شماره، یک سری از رویدادها و تحلیلهای متفاوت در حوزه اندیشه دین ارائه شده است.
🔹در این شماره سخنرانی حجتالاسلام کمال حیدری در خصوص مسأله دین و کرونا و واکنش و نقد آنرا خواهید خواند.
لینک دانلود از سایت:
🌐http://fekrat.net/?p=2390
لینک شماره هشتم:
🆔https://eitaa.com/fekrat_net/1976
📌کانال فکرت؛
🆔 @fekrat_net
دیدهبان شماره 9.pdf
16.18M
📍 #اختصاصی
📰 #نشریه
✅ پیشنهاد دانلود
♦️دیدهبان #اندیشه (دو هفته نامه تخصصی رصد رویدادهای اندیشهای)
🔰موسسه فرهنگی ـ رسانهای شناخت/ گروه فلسفه و اندیشه
⏰ ویژه مردادماه 1399
🔻(شماره نهم)
🔹در این شماره، دیدهباناندیشه تلاش کرده است در بخش ویژه، به بررسی تحلیلهایی که امسال از این موضوع ارائه شد، بهنحو مختصر بپردازد.
🔹مدتی است که بحث معاهده و توافق ایران و چین مطرح است؛ اما چندی پیش با جنجال آفرینی برخی، دوباره این موضوع بر سر زبانها افتاد. در این شماره دیدهبان اندیشه، منتشر شد.
🔹 منتسبین جریان اصلاحات، بعد از ناکارآمدی و ضعفهایی که در حوزه سیاست از خود نشان دادند و نیز مشکلات متعددی که آفریدند، برآن شدند تا به بازنگری و اصلاح جریان خود بپردازند.
🔹در این شماره، یک سری از رویدادها و تحلیلهای متفاوت در حوزه اندیشه دین ارائه شده است.
🔹در این شماره سخنرانی حجتالاسلام کمال حیدری در خصوص مسأله دین و کرونا و واکنش و نقد آنرا خواهید خواند.
لینک دانلود از سایت:
🌐http://fekrat.net/?p=2390
لینک شماره هشتم:
🆔https://eitaa.com/fekrat_net/1976
📌کانال فکرت؛
🆔 @fekrat_net
✅ #اختصاصی
🎙#مصاحبه
🔻عدالت بزرگترین مصلحت اجتماعی
🔹عدالتخواهی باید مبتنی بر عدالت باشد. گاهاً نوعی از عدالتخواهی را میبینیم که معیار عدالت در درونش وجود ندارد.
🔹عدالتخواهی یک فعل است؛ اگر این فعل عادلانه نباشد، از مسیر خود منحرف میشود.
🔹 شرط اول این است که کسی که عدالتخواه است، خود در رفتار، نگرش و تدابیرش حتماً عدالت را رعایت کند.
🎤گفت و گو با: حجتالاسلام والمسلمین دکتر علی ذوعلم
•┈┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈┈•
#عدالت #مصلحت #ظلم
🔻ادامه مطلب در لینک زیر:
🌐http://fekrat.net/2387
📌آدرس کانال؛
🆔@fekrat_net
✅ #اختصاصی
🎙#مصاحبه
🔻عدالت بزرگترین مصلحت اجتماعی
🔹مقابله با ظلم در بیانات امام حسین(ع)، خیلی واضح و برجسته است.
🔹اما کم و کیف ظلمی که ممکن است در یک جامعه جریان داشته باشد، با هم تفاوت دارد. گاهی عدم توجه به اولویتها، موجب اشتباه در تشخیص میشود.
🔹سیره امام حسین(ع) در کربلا، نشان داد که بزرگترین ظلم در جامعه، استقرار یک نظام غیر عادلانه، فاسد و تبهکار و بزرگترین معروف هم، استقرار یک نظام عادلانه است.
🔹 ممکن است در یک نظام عادلانه هم در بعضی از سطوح، بیعدالتیهایی وجود داشته باشد؛ ولی باید به این توجه داشته باشیم که اگر یک نظام، عادلانه نباشد، آن ظلمها به مراتب عمیقتر و نهادینهتر و با آثار مخربتری جریان خواهد یافت.
🔹بنابراین درس عدالتخواهی از مکتب امام حسین(ع)، بزرگترین درسی است که وجود دارد.
🔹عدالت مبتنی بر آزادگی در بیان امام حسین(ع) است که میفرمایند: «اگر دین ندارید، لااقل آزاده باشید»؛ به این معنا که در تشخیص حق و باطل، حریت داشته باشید و آن را ابراز کنید.
🎤گفت و گو با: حجتالاسلام والمسلمین دکتر علی ذوعلم
•┈┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈┈•
#عدالت #مصلحت #ظلم
🔻ادامه مطلب در لینک زیر:
🌐http://fekrat.net/2387
📌آدرس کانال؛
🆔@fekrat_net
📋#یادداشت
🔻پاکسازی اذهان از شبهات بیاساس
🔸شاید معدود حادثهای در تاریخ بشریت بهاندازه حادثه کربلا بهصورت جزئی و دقیق نقل شده باشد.
🔸برخی گزارشها درباره نهضت عاشورا توسط اهلبیت(ع) و همراهان شهدای کربلا نقل شده و برخی دیگر که هریک بهنحوی جان بهدر بردند.
🔸 درمجموع، تاریخ کربلا بسیار وسیع نقل شده است و جزئیات فراوانی دارد و اگر ما همه این مسائل را که بهعنوان تحریفات عاشورا مطرح شده و جزء متفردات (نقلهای اختصاصی) برخی مقاتل متأخر است، کنار بگذاریم، آنچه میماند -یعنی تا قرنهای هفتم و هشتم- تفاوت چندان چشمگیری با منابع مشتمل بر تحریفات ندارد.
✍️نویسنده: دکترسیدمحمدحسن جواهری
•┈┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈┈•
#عاشورا #کربلا #شبهات #تحریف
🔻ادامه مطلب در لینک زیر:
🌐http://fekrat.net/2385
📌آدرس کانال؛
🆔@fekrat_net
📋#یادداشت
🔻پاکسازی اذهان از شبهات بیاساس
🔸شبههکننده در ادامه میگوید: امام قیام نکرد و بنا هم نداشت این کار را بکند و ایشان «امام صلح» بود.
🔸راهش به سمت کربلا کشیده شد، برخی دیگر نیز این حرفها را زدهاند که اصلا درست نیست و حضرت از همان ابتدا برای تشکیل حکومت از مکه رفت و حضرت مسلم را پیشتر فرستاد تا زمینه را آماده کند.
🔸حضرت میخواست ازطریق تشکیل حکومت امر به معروفو نهی از منکر کند و اسلام را در جامعه به جایگاه واقعی خود برگرداند و جلوی انحرافات و ظلمها را – بهمعنای واقعی- بگیرد و برطرف کند و اساسا حضرت با دعوت کوفیها برای بهدست گرفتن حکومت بهسوی کوفه حرکت کردند و طبیعی است وقتی کسی بنا باشد حکومت را برعهده بگیرد به لوازم آن پایبند میشود ولی اگر مردم با او بیعت نکردند، طبیعی است وظیفه او چیز دیگری است و امامحسین(ع) نیز وقتی مردم از بیعتشان سر باز زدند، میخواستند از منطقه دور شوند تا درگیری ایجاد نشود لیکن جنگ و خشونت بر امام تحمیل شد.
🔸نصوص تاریخی پر است از اشاره و تصریح به این مطلب که ما برای تشکیل حکومت میرویم هرچند که ایشان این تذکر را هم مکرر دادند و اسناد آن در منابع معتبر و قابل استناد و مهم موجود است که ما به هدفمان نمیرسیم و شهادت، اسارت و کشته شدن در مسیر است؛ مانند نامه معروفشان به محمد حنفیه و بنیهاشم که: «اما بعد فانَّ من لحقَ بیاستشهد و من لم یلحق بیلم یدرک الفتح والسلام.»
✍️نویسنده: دکترسیدمحمدحسن جواهری
•┈┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈┈•
#عاشورا #کربلا #شبهات #تحریف
🔻ادامه مطلب در لینک زیر:
🌐http://fekrat.net/2385
📌آدرس کانال؛
🆔@fekrat_net
📋#یادداشت
🔻به نام مدارا، به کام خشونت
🔹دعوت و توصیه به «رحمت صِرف» و «بخشش عام» و «صلح کل» با مواخذه این و آن و خطاب و عتاب به دیگران، بهلحاظ محتوایی، سازگار نیست ولو با قول نرم و لیّن باشد.
🔹یعنی نمیشود از «رحمت عام» و «مغفرت کلی» سخن گفت و «راه خلاص» را حتی در برزخ و دوزخ نیز باز دانست، اما مدام به افعال این و آن ایراد گرفت و در جایگاه «منتقد همهچیز و همهکس» و «عتابکننده بر همگان» نشست.
🔹وقتی همیشه وقت هست و راه باز است، اصلاح رفتارها هم موکول به آینده دور و بلکه پس از مشاهده عذاب اخروی میشود دیگر
✍️نویسنده: محمد علیبیگی
•┈┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈┈•
#مدارا #خشونت #رحمت #مغفرت
🔻ادامه مطلب در لینک زیر:
🌐http://fekrat.net/2383
📌آدرس کانال؛
🆔@fekrat_net
📋#یادداشت
🔻به نام مدارا، به کام خشونت
🔹در وضع مدرن و در کلام و کلیپ آقای آقامیری، بهجای آنکه توبه جناب حرّ(س) اهمیت داشته باشد، بخشش امام(ع) بر حر(س) چنان مطرح میشود که مخاطب گمان میکند هر سزایی و جزایی، غلط و نابجاست.
🔹درحالیکه حضرت مولیالموالی امیرالمومنین علیهالسلام چنان در اجرای حدود شدت داشت که سربازان او زبان به شکایت گشودند و پیامبر(ص) چون سخن ایشان شنید، به منادی فرمود که اعلام کند:
🔹«زبانهای خود را از بدگویی درباره علی بازدارید، همانا او در امور مربوط به خداوند متعال سختگیر است و در امور دینیاش مداهنه [=مسامحه و چشمپوشی] نمیکند.»
🔹و چنین است در باب قیام سیدالشهداء، علیه و علی آبائه السلام، و حتی پیش از آن، یعنی پیش از جانشینی یزید.
🔹امام(ع) در نامهای که پس از قتل حجر بن عدی، عمرو بن حمق خزاعی ولایتعهدی یزید به معاویه نوشته است او را بابت ستمکاری، عهدشکنی و ترک سنت رسولالله و بدعت، یعنی فیالجمله بابت حدود دینی مورد خطاب قرار داده است.
🔹 امام علیهالسلام در آن نامه نوشتهاند: «و خداوند تو را فراموش نخواهد کرد که مردم را با ظن و گمان دستگیر میکنی، و با اندک شبهه و تهمتی به قتل میرسانی و مردم را وادار به بیعت با فرزندت یزید میکنی، بچه سفیهی که شراب میخورد و با سگ بازی میکند. بدان که بر خودت زیان وارد ساختی، دینت را خراب کردی، خیانت در امانت کردی، رعیت را فریب دادی و جایگاهت را پر از آتش کردی. دور باشند قوم ستمگر از رحمت خداوند.»
🔹 یعنی حدود شرعی شوخی نیستند و با تقطیع تاریخ و سنت تعطیل نمیشوند مگر آنکه حقوق تضییع شده، بخشیده یا جبران شده باشند.
🔹اتفاقا اکنون لازم است که برای رحمتآوردن بر خلایق هم که شده، بر اجرای حقوق، خصوصا راجع به گردنهای کلفت و دانههای درشت، پافشاری کنیم نهاینکه بهدنبال بهانهای باشیم تا بالکل اجرای حدود را تعطیل کنیم.
✍️نویسنده: محمد علیبیگی
•┈┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈┈•
#مدارا #خشونت #رحمت #مغفرت
🔻ادامه مطلب در لینک زیر:
🌐http://fekrat.net/2383
📌آدرس کانال؛
🆔 @fekrat_net
✅نقدی بر اشکال آقای نصیری درباره حجاب
آقای نصیری در برنامه زاویه با حجاب قانونی مخالفت کرد. کل استدلال آقای نصیری دو جمله است. اول اینکه با زور نمی شود جامعه را با حجاب کرد چه آنکه تجربه رضاخان نیز همین نشان داده است. دوم اینکه مردم مخالفند.
✅چند نکته در این رابطه:
🔸1.اول اینکه ما حجاب اجباری نداریم. الزام قانونی داریم. الزام قانونی خودش برآمده و با امضای رای اکثریت است. اگر وجاهت دموکراتیک قانونگذاری رازیر سوال ببریم سنگ روی سنگ بند می شود؟ ازفردا هر کس بگوید فلان قانون رامردم مخالفند چه کنیم؟ با کدام منطق باید بپذیریم شاخص اکثریت نزدشماست؟
🔸2.مقایسه الزام حجاب در جمهوری اسلامی با الزام رضاقلدر از مبنا دچار اشکال است. مثل اینکه کسی قانون در دیکتاتوری را با قانون درجمهوریت مقایسه کند. انشالله که روشنست دچار چه اشتباه فاحشی شده اند. الزام قانون در جمهوریت پشتوانه رای مردمی دارد نه قلدری یک دیکتاتور.
🔸3. آقای نصیری گفته اند الزام حجاب ثمر نداشته است. از کجا فهمیدند؟ اینکه وضع حجاب بدتر شده است یعنی الزام ثمرنداشته است؟ بازهم دچار اشتباه عجیب شدند. جامعه ما در یک مبارزه است. اساسا مقایسه نقطه ای در فهم رفتار جامعه در حال مبارزه غلط است.
جامعه ای که تحت هجمه های فرهنگی و تمدنی است با همین میزان حجاب نیز یک جامعه عفیف است. سوال اینست که اگر الزام حجاب نبود وضع بدتر بود یا بهتر؟ مثل اینکه فردی خلاف جریان اب پارو بزند. قدرت فرد را در عقبگردش نباید دید. مهم اینکه اگر خلاف آب پارو نزده بود، همین میزان عقب رفته بود؟
🔸4. آقای نصیری معقدند مردم بدحجاب شده اند. این حرف نیز غلط است. اساسا مقایسه تقوا و دینداری مردم در مبارزه آنهاست نه تغییر ظاهری شان. مساله حجاب در ایران ناشی از غربزدگی است نه کاهش دینداری. انشالله فرق ایندو روشن است. لذا اتفاقا مردم با همین میزان حجاب نیز رشد دینداری داشته اند.
🔸5. گفتند قانون حجاب نتواسته مردم را باحجاب کند. آیا تصور کردیم الزام حجاب برای باحجاب کردن بی حجاب هاست؟ الزام حجاب برای صیانت از یک جامعه دینی است. لذا هدف الزام تنها باحجاب کردن نیست و دفاع از حیا و عفت جامعه است که هم برای مرد است و هم زن. برای صیانت از ظاهر یک جامعه دینی است.
🔸6. میگویند چرا وقتی تبعیض وجود دارد قانون حجاب باید اجرا شود. این هم از آن استدلال های آنچنانی است. اگر سازمان ثبت احوال به وظیفه اش عمل نکرد، سازمان آب و فاضلاب هم تعطیل کند؟ فردا اگر دزد، خانه آقای نصیری را زد بگوئیم چون بقیه نهادها درست عمل نمی کند پی گیری دزد هم اشتباه است؟
🔸7. می گویند حجاب را باید فرهنگی ترویج کرد. سلمنا. خب؟ ترویج فرهنگی به معنی نفی الزام است؟ همه قوانین نیازمند فرهنگ سازی دارند. مگر بستن کمربند فرهنگ سازی نمی خواهد؟ خود الزام هم جزئی از ساخت فرهنگ است.
🔸8.گفته اند در پذیرفتن دین و اعتقادات آزادی است پس مردم حق دارند حجاب را نپذیرند. مقدمه درست و نتیجه غلط. مردم در انتخاب دین آزادند نه انتخاب اجزای دین.ضمن اینکه حجاب امری اجتماعی است نه فردی. مردم درانتخابی آزادند که به دیگری ضربه نزند. آیا حجاب درخیابان مثل نماز در پستوخانه است؟
🔸9. می گویند با حجاب موافقم اما با الزامش نه. مثل اینکه کسی بگوید با دروغ مخالفم اما با حرمتش نه. برادرم حجاب خودش یک الزام دینی است. چطور ممکن است با حجاب موافق باشید ولی با الزامش نه. همان که از ضرورت حجاب گفته از الزامش گفته است. مگر دلبخواهی و سلیقه ایست؟
@mahdian_mohsen
@Howzavian
📌آدرس کانال؛
🆔 @fekrat_net
فکرت
✅نقدی بر اشکال آقای نصیری درباره حجاب آقای نصیری در برنامه زاویه با حجاب قانونی مخالفت کرد. کل استد
مناسبات حجاب و سیاست در ایران
فایل صوتی مناظره مهدی نصیری و حسین سوزنچی با اجرای حبیبالله رحیمپور ازغدی در برنامه زنده زاویه درباره قانون حجاب در کشور؛ در شبکه چهارم سیما، چهارشنبه ۲۶ شهریور ۱۳۹۹
📌آدرس کانال؛
🆔 @fekrat_net
فکرت
مناسبات حجاب و سیاست در ایران فایل صوتی مناظره مهدی نصیری و حسین سوزنچی با اجرای حبیبالله رحیمپور
مناسبات حجاب و سیاست در ایران. سوزنچی و نصیری.mp3
20.34M
مناسبات حجاب و سیاست در ایران
فایل صوتی مناظره مهدی نصیری و حسین سوزنچی با اجرای حبیبالله رحیمپور ازغدی در برنامه زنده زاویه درباره قانون حجاب در کشور؛ در شبکه چهارم سیما، چهارشنبه ۲۶ شهریور ۱۳۹۹
📌آدرس کانال؛
🆔 @fekrat_net
فکرت
مناسبات حجاب و سیاست در ایران فایل صوتی مناظره مهدی نصیری و حسین سوزنچی با اجرای حبیبالله رحیمپور
🔰امشب، مناظره آقای مهدی نصیری با آقای سوزنچی در برنامه زوایه پیرامون الزام حجاب را دیدم. متاسفانه نصیری کاملا عرفی گرایانه حرف میزد و صریحا بر تعطیلی احکام اسلام نظر میداد که این حرف بدعت است. تقریبا از باور دینی دست شسته است. همچنان افراطی حرف میزند و در تندروی تغییر نکرده است.
📌آدرس کانال؛
🆔 @fekrat_net