eitaa logo
فکرت
9.7هزار دنبال‌کننده
4.9هزار عکس
1.5هزار ویدیو
152 فایل
💡 فکرت؛ گفت‌وگویی برای ساخت فردا💡 در جست‌وجوی حقیقت، باید متفاوت اندیشید...💎 📮شبکه‌های اجتماعی: https://fekratnet.yek.link 📩 ارتباط با سردبیر: @Fekrat_Admin1
مشاهده در ایتا
دانلود
🔰 زیارت در جبهۀ مقاومت ✍🏻 محمدرضا قائمی‌نیک؛ عضو هیئت علمی دانشگاه رضوی 📍زیارت، در جهان معاصر، همواره در آستانۀ تبدیل شدن به گردشگری است. گردشگری، با پشتوانه‌ای بسیار قوی در نظام سرمایه‌داری قدیم و جدید، همواره می‌تواند بستر تبدیل و دگردیسی زیارت را فراهم آورد. از این منظر، زیارت، زائرین، مجاورین و از همه مهمتر، سیاستگذاران و نهادهای درگیرِ امر زیارت، در جهانِ معاصر، در آستانۀ آزمونی دشوار قرار دارند تا این ظرفیتِ مقاومت در جهان اسلام را تعمیق بخشیده و به گسترش فرهنگ مقاومت اسلامی یاری رسانند یا تن به دگردیسی آن در ذیل گردشگری دهند و این ظرفیت عظیم را فدای منفعت‌های کوتاه‌مدت سازند. 📮فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی؛ 📲وب | ایتا | تلگرام | اینستاگرام| تویتر
🔸با آغاز جنگ سرد و طرح کلانِ بلوک غرب برای کشورهای جهان سوم مبنی بر اجرای آمرانۀ برنامه‌های توسعۀ سرمایه‌داری (از جمله برنامه‌های عمرانی در ایران)، «توریسم» و انواع آن، از توریسم ورزشی تا توریسم طبیعی و توریسم جنسی و حتی توریسم مذهبی، تبدیل به یکی از مهمترین ابزارهای بسط سرمایه‌داری شد. توریسم، یکی از بهترین ابزارهای سرمایه‌داری مخصوصاً در نیمۀ دوم قرن بیستم برای بازگرداندنِ سرمایۀ در گردش نظام سرمایه‌داری بوده است. 🔹اساساً صنعت توریسم پیوندی ناگسستنی با تخیل انسانی دارد. گردشگر یا توریست، به‌دنبال پرسه‌زدن در محیطی است که ساخته‌ها و سازه‌های آن، محصول تخیلِ انسانی است. توریسم ورزشی، گردش در محیطی است که انسان، ساخته است؛ حتی توریسم طبیعت هم دیگر گردشگری در محیط طبیعی و فارغ از دخالت انسان نیست، بلکه محیطی است که انسان در آن، طبیعت دریا یا جنگل یا کویر را دستخوش تغییرات اساسی خود ساخته است. به همین جهت، توریسم اساساً محیطی فارغ از زندگیِ روزمره است. 🔸فرایند سکولاریزاسیون که ریشه در تحولات اواخر قرون وسطی و آغاز رنسانس در غرب دارد، همزمان با تبدیل زیارت به توریسم است. همانطور که جان تیلمان در مقالۀ زائران قرون وسطی و ریشه‌های توریسم نشان داده است، سرآغازِ توریسم در غرب، از خلالِ سکولارشدنِ زیارت کلیسا و کاهش مرجعیتِ آن در جهان مسیحی شکل گرفته است. از این منظر، در جهان قرون وسطی، برخلاف دورۀ معاصر، گردشگری یکی از اقسام زیارت محسوب می‌شده است، اما با سکولار شدنِ جهانِ مسیحی، این نسبت تغییر می‌کند و میان گردشگری و زیارت، تفاوت و تمایزی جدی ایجاد می‌شود. 🔹عربستان سعودی در یک دهۀ اخیر و مخصوصاً بعد از قدرت‌گرفتنِ بن‌سلمان، برای توسعۀ خویش، مسیری را در پیش گرفته که شاید ایران، در دورۀ پهلویِ دوم، بسیار جلوتر از عربستان فعلی درگیر آن بود. سوزاندان علقۀ رهایی‌بخشی است که باعث می‌شود عربستان سعودی و دیگر کشورهای عربی، همزمان و توأمان با درپیش گرفتن سیاست‌های توسعه‌گرایانۀ غربی و اجرای نمایش‌های این‌چنینی که اخیراً با حضور جنیفر لوپز و همکاران، به اوج خود رسید، نسبت به کرور کرور شهدای کودک و زن و مرد مظلوم لبنانی و فلسطینی، بی‌واکنش باقی بمانند و به عادی‌سازی روابط با رژیم صهیونیستی راغب باشند. 🔸در مقابل، در کشورهای محور مقاومت، بیش از یک دهه است که زیارت اربعین، همراه با پیاده‌روی چندملیتی، تبدیل به میعادی برای شیعیان، مسلمین و حتی پیروان دیگر ادیان گردیده است. فارغ از اینکه این زیارت، در طول تاریخ و حتی در نقطۀ آغاز و تکوینش، با مقاومت علیه ظلم گره خورده است، اما اما حداقل در دورۀ معاصر می‌توان به طور قاطع گفت که مخصوصاً در زمان قدرت‌داشتنِ حزب بعث عراق و دورۀ صدام‌حسین، تبدیل به محوری برای مقاومت شیعیان عراق شده بود. ➕برای مطالعه متن کامل یادداشت از اینجا اقدام کنید. 📮فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی؛ 📲وب | ایتا | تلگرام | اینستاگرام | تویتر
24.26M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
| 🎞 داستان و تثبیت هویت نوجوان 👤دکتر زهرا حیاتی؛ هیئت علمی پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی؛ 📍ادبیات می‌تواند با بازنمایی و انتقاد از بحران‌های موجود در جامعه که به تزلزل هویت نوجوانان منجر شده، راهکارهایی را برای برون‌رفت از آن بحران‌ها ارائه دهد. ➕بخش‌های کامل این گفتگو را در آپارات فکرت ببینید. 📮فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی؛ 📲وب|ایتا|تلگرام|اینستاگرام|تویتر
📌شطرنج در دالان بی‌بازگشت ✍🏻کمیل خجسته 🔸شکست سوریه جزئی از یک شطرنج بزرگ در یک دالان بی‌بازگشت است. آغاز این دالان را سید حسن نصرالله در روز بزرگداشت حاج قاسم بیان کرد: «شبانه‌گاه پنج‌شنبه، دوم ژانویه‌ی ۲۰۲۰، شب جمعه، حد فاصل دو مرحله در منطقه است. شروع یک مرحله و تاریخ جدید نه فقط برای ایران یا عراق، بلکه برای تمام منطقه. و آن ترور حاج قاسم بود.» 🔹از اینجا راهبرد مقاومت تغییر و سید اعلام کرد که این خون پاک و عظیم یک فرصت برای امت در جهت رهایی از سلطه و اشغال و استکبار است حتی اگر پیامدهای بزرگی داشته باشد؛ چون پیروزی‌های پیش رو ان‌شاءالله تعیین‌کننده و نهایی خواهند بود. سه ماه قبل از طوفان الاقصی در روز عید فطر رهبر انقلاب راهبرد مهمی را برای جبهه مقاومت در حسینیه امام خمینی (ره) بیان کردند: «راهبرد امروز دنیای اسلام درباره‌ی فلسطین باید کمک به آن نیروی داخلی فلسطین باشد. جبهه‌ی مقاومت هر جا هستند؛ این تلاش‌ها باید متمرکز بشود در تقویت عناصر مبارزی که در داخل فلسطین دارند مبارزه میکنند.» 🔸رهبری در آن دیدار تأکید کردند که هر وقت «قدرت بازدارندگی» رژیم از بین برود آن‌وقت اسرائیل مضمحل خواهد شد و «این اتفاق به برکت آن جوان فلسطینی است.» این سخنان در حالی بیان می‌شد که آن زمان رژیم چند خط عملیات را همزمان دنبال می‌کرد: 🔹1. خط زدن سر اختاپوس: آن زمان هنوز ایران در کشاکش اغتشاشات 1401ش بود. نتانیاهو با پهلوی جلسه می‌گذاشت. وزیر اطلاعات رژیم با اینترنشنال و بی‌بی‌سی می‌نشست. وزیر اطلاعات ایران اعلام کرد که باکسیل نیروهای انتحاری قرار بود بیش از ۴۰ بمب در هیأت‌های مذهبی در محرم منفجر شود و در طول این ایام ۴۰۰ عملیات بمب‌گذاری در کشور خنثی شد. 🔸۲. سخنان سید حسن نصرالله پیش از ماجرای طوفان الاقصی نشان می‌داد تحرکات و تهدیدات جدید رژیم بر روی لبنان در حال پیاده‌سازی است. هاآرتص، تایمز آو اسرائیل، الجزیره، به طور مکرر در همین زمان گزارش‌هایی منتشر کرده بودند مبنی بر آمادگی اسرائیل برای تهاجم به حزب‌الله و تشدید تنش‌ها در مرز لبنان و اسرائیل. هر چند ماجرای تروریستی بچرخا نشان داد که خط حمله به حزب‌الله در حال پی‌گیری بوده است و اگر طوفان هم پیش نمی‌آمد؛ حزب‌الله با یک غافلگیری بزرگ روبرو می‌شد و شرایط جنگی بعد از طوفان این ماجرا را قابل هضم برای سازمان حزب‌الله کرد. 🔹3. فلسطین و غزه زیر سه فشار بزرگ قرار داشتند: الف. محاصره غذایی و امنیتی غزه .ب تلاش برای تغییر چهره قدس از ساکنان فلسطینی با اشغال خانه‌ها ج. تعرض و تخریب مسجد الاقصی که با اقدامات بن گویر رسانه ای هم شده بود. 🔸 ۴.منطقه در شرایطی قرار گرفته بود که اسرائیل داشت آخرین گام های سیاسی عادی سازی را بر می‌داشت. عربستان سعودی مهمترین کشور باقیمانده بود که به پروژه عادی سازی رابطه با اسرائیل نپیوسته بود از طرف دیگر رژیم در حال ایجاد کوریدور # آی مک بود که تبدیل میشد به مرکز صادرات و واردات کالاها از غرب به آسیا منطقه در چنین شرایطی قرار داشت که ناگهان طوفان همه بندهای بالا را برگرداند. 🔹ایران به چنان مهاجمی تبدیل شد که نتانیاهو در سازمان ملل اعلام کرد که ایران از شش جهت به سمت او تهاجم میکند. پروژه انهدام حزب الله ناموفق شد چنان که اسرائیل تن به آتش بس داد کوریدور آی مک شکسته شد عربستان از عادی سازی امتناع کرد و حماس توانست بازدارندگی مهمترین ناموس اسرائیل را دوبار نابود کند یکبار با شروع موفقیت آمیز طوفان و بار دوم با مقاومتی که در طول عملیات طوفان شد که هیچ کدام از اهداف و وعده های نتانیاهو محقق نشد. حالا نتانیاهو است و بازدارندگی شکسته شده اسرای در دست، حماس آوارگان شمال و حماس به جا مانده؛ حالا در این میان معادله سوریه را باید بررسی کرد. اگر آی مک را از بین بردند؛ حالا کوریدور محور مقاومت دچار چالش و ضربه جدی شده است. 🔸سوال این است که راه کوریدور حفظ می‌شود؟ اینکه شرق لبنان و شرق فرات در سوریه چه اتفاقی می افتد؟ پاسخهای مهمی است که آینده چهره منطقه را معلوم خواهد کرد. دو طرف چه جبهه مقاومت و چه غرب و رژیم می دانند که وارد دالان بی بازگشت شده‌اند. شرایط اقتصادی و امنیتی دو طرف احتیاج دارد تا تکلیف آرایش منطقه روشن شود. ایران می‌داند تا وضعیت منطقه چنین باشد فروش نفتش با موانع زیاد و امنیتش در تهدید خواهد بود. در چنین وضعی احتمال موفقیت طرح های تحریمی علیه ایران زیاد خواهد بود. 🔹اسرائیل هم می‌داند تا محور مقاومت باشد خبری از کوریدور آی مک نخواهد بود کشتی هایش به صخره سخت یمن می‌خورند و آمریکا هم پیش بری طرح‌هایش با مشکل روبرو خواهد بود. منطقه وارد یک دالان بی بازگشت شده است که شطرنج باز بهتر، پیروز آن خواهد شد. 🔎 📮فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی؛ 📲وب | ایتا | تلگرام |اینستاگرام|تویتر
13.76M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
| 🎞 فیلترینگِ اعتماد عمومی 👤زهرا نژادبهرام؛ فعال رسانه‌ای و مدرس دانشگاه 📍حکمرانی بدون حضور و اعتماد مردم معنا ندارد و فیلترینگ امروز این اعتماد را تا حد زیادی خدشه‌دار کرده که رفع آن می‌تواند بار دیگر مردم را نسبت به آرمان‌های این مدل از حکمرانی، امیدوار سازد. بخش‌های کامل این گفتگو را در آپارات فکرت ببینید. 📮فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی؛ 📲وب|ایتا|تلگرام|اینستاگرام|تویتر
📸 نشست علمی با موضوع «بازاندیشی بحران سوریه در آینه علوم انسانی» با حضور اساتیدی همچون علیرضا بلیغ، حمیدرضا مقصودی و سید حمیدرضا میررکنی توسط رسانه فکرت برگزار شد. ➕ صوت و کلیپ‌های تصویری این جلسه به زودی منتشر خواهد شد. 📮فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی؛ 📲وب | ایتا | تلگرام | اینستاگرام | تویتر
| 🔸تثبیت یا رهاسازی ارز دولتی 👤مناظره محمدطاهر رحیمی و مجتبی قاسمی در دانشگاه شهید بهشتی ⏰ ۴ آذر 📮فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی؛ 📲وب | ایتا | تلگرام |اینستاگرام|تویتر
مناظره_محمد_طاهر_رحیمی_و_مجتبی_قاسمی_در_دانشگاه_شهید_بهشتی،_تک‌نرخی.mp3
53.62M
🔸تثبیت یا رهاسازی ارز دولتی 👤 محمدطاهر رحیمی عدم کفایت منابع ارزی 01:00 تک‌نرخی یا چند نرخی ارز؟ 03:00 برنده تک نرخی‌کردن 05:00 کشش تقاضا نسبت به قیمت 12:00 👤مجتبی قاسمی نظام ارزی و رفاه مردم 18:00 سرکوب ارزی 22:00 👤محمدطاهر رحیمی عدم همخوانی دخل و خرج 28:38 راه‌حل عدم همخوانی 32:30 بازار سیاه و آزاد 37:00 کشورهای چندنرخی جهان 42:00 👤مجتبی قاسمی سرکوب ارز جواب نمی‌دهد؟ 50:00 👤 محمدطاهر رحیمی قاچاق خروج سرمایه کیست؟ 55:45 تعریف بازار 01:02:30 👤مجتبی قاسمی خروج سرمایه از ایران 01:13:00 کم‌اظهاری و بیش‌اظهاری 01:20:40 👤محمدطاهر رحیمی عوامل تولید قاچاقچی 01:30:00 مدل چین در نظام ارزی 01:42:30 مدیریت خروج ارز 01:45:00 ابزارهای نظارتی وجود ندارد 01:52:00 👤مجتبی قاسمی تولید و بحران‌های آن 02:00:00 محدوده حقوق کارآفرین و تولیدکننده 02:12:00 👤 محمدطاهر رحیمی آزادی در خروج ارز 02:15:00 کشورهای چندنرخی ارزی 02:20:00 📮فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی؛ 📲وب | ایتا | تلگرام |اینستاگرام|تویتر
13.5M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
| 🎞 ادوار مساله‌شدن هویت 👤دکتر زهرا حیاتی؛ هیئت علمی پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی؛ 📍هرگاه یکی از ارکان هویت سه گانه ایرانی، اسلامی و مدرن در تاریخ به تناقض خورده، هویت به مساله تبدیل شده و فرهیختگان سعی کردند با استفاده از ادبیات، آن تناقض را در جهان مجازی حل نمایند. ➕بخش‌های کامل این گفتگو را در آپارات فکرت ببینید. 📮فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی؛ 📲وب|ایتا|تلگرام|اینستاگرام|تویتر
🔰 چرا مهاجرت نمی‌کنم؟ ✍🏻 امیرعباس شاهسواری؛ دبیر تحریریه رسانه فکرت 📍محسن رنانی، استاد تمام اقتصاد دانشگاه اصفهان که همگان او را به عنوان تئوریسین توسعه می‌دانند، در آبان ۱۴۰۰ سخنرانی‌ای با عنوان «چرا مهاجرت نمی‌کنم» داشته است. واقعا اگر محسن رنانی را نشناسید، گمان می‌کنید، رائفی پور یا حسن رحیم‌پور ازغدی یا فردی از این قبیل این سخنرانی را ایراد کرده است. 📮فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی؛ 📲وب | ایتا | تلگرام | اینستاگرام| تویتر
🔸او در این سخنرانی که بیش از یک ساعت به درازا کشیده است به سه دسته اشاره می‌کند و می‌گوید: 🔹«افراد را باید به سه قسمت تقسیم کرد، گروه اول افرادی که درگیر مسئله معیشت هستند. این افراد در ایران دارای منزلت نیز هستند اما زمانی که به خارج از کشور مهاجرت می‌کنند، درگیر معیشت می‌شوند و تمام ساعت‌های روز را برای کار می‌گذارند. این افراد معمولا زبان یا دانش یا مهارت کافی را ندارند. گروه دوم کسانی که در مرحله منزلت هستند، این افراد وقتی مهاجرت می کنند عقب‌گرد پیدا می‌کنند و درگیر معیشت می‌شوند تا یک موقعیت استاندارد و پایدار پیدا کنند. گروه سوم افرادی هستند که در مرحله معنا و فضیلت هستند. این افراد معمولا مهاجرت نمی‌کنند، چون به یک بسط وجودی رسیدند که هرجایی مشکلات خاص خودش را دارد و نیازی به مهاجرت نیست. 🔸سخت‌تر از همه زمانی است که خانواده یا یک زوج با فرزندان خود مهاجرت کنند. کودک اگر در کودکی، یک رابطه امن با والد خود داشته باشد، این رابطه همه چیز او را کنترل خواهد کرد؛ وطن هم برای ما یک معنا دارد و به نحوی، والد فرد حساب می شود. وقتی خانواده‌ای با مهاجرت، کودک را از این والد خود جدا کنند برای فرد مشکلاتی پیش می‌آید. همه چیز برای فرد در این کشور معنا دار است، از تعریف یک لطیفه توسط فردی در تاکسی یا اتوبوس، یا پخش موسیقی از ماشینی که در خیابان در حال عبور است همه و همه برای فرد معنادار هستند ولی وقتی شما مهاجرت می‌کنید تمام اینها برای شما بی‌معنا می‌شوند؛ تازه اگر زبان بلد نباشید که کلا نظام معنایی شما قطع می‌شود. 🔹نکته دیگری که در اینجا مطرح است این است که جوامع غربی فرد گرا هستند و ولی جامعه ما جمع گرا هست؛ اگر فردی زمین بخورد، دوستان و آشنایان دست او را می‌گیرند و بلند می‌کنند، اگر فردی ورشکسته اقتصادی شود یا سرطان و بیماری مهلکی بگیرد، خانواده و دوستان به کمک او می‌آیند ولی در جوامع غربی اینطور نیست. عامل دیگری که اینجا هست به علت نبود قوانین آهنی انسان می‌تواند کسب و کاری برای خود راه بیاندازد و یک اتاق از خانه‌اش را تبدیل به فروشگاه کند، شما در اینجا دارای آزادی عمل هستید.» 🔸این سخنان رنانی انتقادات زیادی را به همراه داشت خصوصا از طرف کسانی که با او در یک گروه سیاسی صورت‌بندی می‌شوند؛ عبدالکریم سروش در یک سخنرانی به نقد سخنان رنانی پرداخت و گفت: «شما می‌توانید در اینجا به نماز جمعه بروید، گوشت حلال مصرف کنید، عزاداری کنید و قدر و منزلت شخصی خود را هم داشته باشید، وقتی در ایران از نخبگان استفاده نمی‌شود و تنها از پخمگان استفاده می‌شود، شما چه انتظاری از نخبگان دارید، با این حال خود من هم وقتی دانشجویان ایرانی را در لندن می‌بینم، به آنها می‌گویم اگر می‌توانید برگردید، برگردید، اما من در برابر صحبت‌های آنها جوابی نداشتم و حرف‌های آنها کاملا به حق بود.» 🔹طاهره شیخ‌الاسلام هم که سالهاست مهاجرت کرده است، در یک سخنرانی به نقد محسن رنانی پرداخت و گفت: «شما در اینجا یک حقوق خوب و یک زندگی آرام دارید و تعداد زیاد دانشمندان که هر سال به اروپا و آمریکا مهاجرت می‌کنند و در آنجا کتاب می نویسند، نشان از آرامش اینجا است. شما در اینجا بیمه شهروندی، بیمه بیکاری و ...همه چیز دارید، اما در ایران خیر» 📌 سخنرانی رنانی بازتاب زیادی در زمان خود داشت که هنوز هم خواندنی و شنیدنی است. 📮فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی؛ 📲وب | ایتا | تلگرام | اینستاگرام| تویتر
| ▫️فکرت به مناسبت روز وحدت حوزه و دانشگاه برگزار می‌کند: 🔶 وحدت در ترازوی سنجش بازخوانی انتقادی ایده وحدت حوزه و دانشگاه با حضور: 👤 دکتر حسین بستان، عضو هیات علمی پژوهشگاه حوزه و دانشگاه 📅 سه‌شنبه؛ ۲۷ آذرماه ⏰ ساعت ۱۶ 🌐 علاقمندان می‌توانند برای حضور از طریق آیدی @Fekrat_Admin1 ثبت‌نام نمایند. 📮فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی؛ 📲وب | ایتا | تلگرام | اینستاگرام | تویتر