عدالت با مردم یا بر مردم؟
در ترجمه تفسیر #المیزان آمده است:
لِيَقُومَ النَّاسُ بِالْقِسْطِ ... تا مردم به قسط و عدالت عادت كرده و خوى بگيرند( ترجمه تفسير الميزان، ج19، ص: 302).
در حالی که در متن عربی چنین است: «أن الغرض من ذلك قيام الناس بالقسط».
این ترجمه ذوقی اولاً بی دلیل است ومعلوم نیست عادت به قسط کجای جمله قیام به قسط است! و ثانیاً وقتی «برپایی عدالت» تبدیل به «عادت به عدالت» می شود، دیگر به فاعلیت ناس و نقش برپادارنگی مردم تصریح نمی شود. در حالی که اگر فاعلیت مردم را جلوه بدهیم به این نظر سوق داده می شویم که عدالت با مردم محقق می شود نه بر مردم. یعنی تا مردم نخواهند انبیاء از بالا به پایین جامعه را اصلاح نمی کنند.
آیه لِيَقومَ النّاسُ بِالقِسطِ چند پیام مهم دارد: 1. عدالت از بالا به پایین محقق نمی شود بلکه باید مردم بخواهند 2. قدرت و اقتدار انبیاء بدون مردم ظهور نمی کند 3. کتاب و میزان برای کمک به قیام مردم برای قسط و و عدالت است.
این پیام ها در المیزان در قالب ترجمه تحت اللفظی آیه باقی مانده است و در ترجمه در حجاب رفته است!
@estentagh
@rezakarimi
هدایت شده از خدا ودیگرهیچ
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
تحلیلی بر سخن رهبر معظم انقلاب درباره بسیج مستضعفین - ۲۰ آذر۹۸
استنطاق
در قرآن یکی از شدیدترین موضع گیری ها علیه کشتن انسانها آمده است: هرکس بدون دلیل (کشتن دیگری یا فساد
عبدالکریم سروش در آمریکا در مورد تفسیر آقای بهرامپور از آیه محاربه گفته است که:
« این دیدگاه در داخل واکنشی برنینگیخت ... دریغ و درد که یک تن از روحانیان در این ماجرا چیزی گفته باشد»!
پس این همه موضع گیری و یادداشت و سخنرانی چیزی نبوده!!
بعد همدر ادامه همانطور که پیش بینی شد راه حل خشونت را اینطور بیان می کند:
« در قرآن مطالبی هست که با اندیشهها و ارزشهای امروزین ما چندان سازگار نیست، اما راه حل این نیست که معنی این آیات را عوض کنیم. بلکه باید دید خودمان را نسبت به وحی و این کتاب الهامی تغییر دهیم... این احکام ظاهرا خشن، در متن فقه و قرآن وجود دارند اما قانون نیستند، تاریخمندند، عَرَضی هستند و منسوخاند».
پیش از این در مطالب قبلی درباره نسخ بحث هایی در این رابطه داشتیم.
درباره آیه محاربه هم یادداشت مستقلی نوشته ام.
هدایت شده از خدا ودیگرهیچ
فرموده اند: زمستان بهار مؤمن است چون شبهایش (برای تهجد) طولانی تر است.
از #شب_یلدا می توان تفسیرهای مختلفی داشت ولی با برداشت مؤمنانه و توحیدی می توانیم بگوییم
یلدا؛ بهاری ترین شب سال مبارک
Almizantosee nasab.MP3
زمان:
حجم:
17.82M
برادرم پدرم اصل و فصل من عشقست
که خویش عشق بماند نه خویشی نسبی
نظریه #توسعه_نسب
#گروه_مطالعاتی_المیزان
پنجشنبه 5دی ماه 1398– کتابخانه امیرکبیر
@rezakarimi
@estentagh
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
مؤمنین صادق در جنگ احزاب
تأملی در آیه مِنَ الْمُؤْمِنِینَ رِجالٌ صَدَقُوا ما عاهَدوا اللَّهَ عَلَیْهِ
و شهادت #سردار_سلیمانی
18دی1398
http://estentagh.blog.ir/post/114
کتاب «نفوذی ها» به سفارش جامعه فرهنگی قرآنی عصر توسط حجت الاسلام عبدالکریم بهجت پور نوشته شده و نوعی تفسیر سیاسی از مسئله نفوذ شیطان در قرآن است؛ به این معنی که تلاش کرده است روش ها و عوامل نفوذ شیطان در جامعه اسلامی را با تأکید بر آیات قرآن مرور کند و ضمن تفسیر آیات مصادیقی مانند فتنه 88 و برجام و دیگر حوادث معاصر را تبیین نماید.
آقای بهجت پور که کتابی شاخص در معرفی تفسیر تنزیلی (تحت نظر پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی) نوشته شده است این بار آیات قرآن را شأن نزول انقلاب اسلامی قرار داده که این کار در جای خود به عنوان جری و تطبیق آیات شایسته است به شرطی که اولاً ابتدا مبانی شیطان شناسی در قران کاملاً تبیین شود و ثانیاً از هر آیه ای برای هر مصداقی نتیجه گیری نشود.
به عنوان مثال، در این کتاب در پایان بحث آیه يَحْلِفُونَ بِاللَّهِ إِنَّهُمْ لَمِنْكُمْ وَ ما هُمْ مِنْكُمْ وَ لكِنَّهُمْ قَوْمٌ يَفْرَقُونَ (توبه56) به سازمان منافقین اشاره می کند در حالی که مجاهدین خلق گرچه به جهت ظاهر و زبان مشابه قدرت نفوذ بالایی داشتند و به منافقین مشهور شدند اما آنها اظهار دروغین همراهی با اسلام و انقلاب (ص163) نداشتند و از سال 60 رسماً اعلام مبارزه کردند! این آیه مربوط به نفوذی های مدعی انقلاب داخل ساختار نظام است نه نفوذی هایی که به قصد جاسوسی مدتی را تحت پوشش های خاص به سر می کنند. گرچه ممکن است بین این دو نوع نفوذی ها پیوندهایی برقرار شود اما مسئله مهم در اینجا فهم صحیح آیات قران است و نباید شتابهای سیاسی مانع نتیجه گیری های مفید از قرآن شود. اینجانب در مقاله بازتعریف مفهوم نفاق تلاش کردم با درجه بندی حقیقت نفاق به درک بهتری از آیات نفاق نزدیک شوم.
نویسنده در این کتاب راه های مقابله با نفوذ شیطان را سلبی دیده است و سعی کرده است نفوذی ها را معرفی کند اما کمتر وارد راهکارهای رهایی از قدرت گسترده شیطان شده است. در این تحلیل سیاسی نفوذی ها مهم تر از نفوذ هستند و اینجاست که کمتر در مسئله خودسازی نکته ای می بینیم. البته او «راهکار کلان مقابله با نفوذ شیطان» (صص125 الی 128) را در چهار مورد «بندگی مخلصانه»، «ایمان» «توکل» و «تذکر» می داند. در حالی که اولاً معلوم نیست این چهار راه در عرض هم هستند یا در طول هم؟ آیا وقتی شیطان جز مخلصین همه را اغوا می کند، می شود استثناهای دیگری به این اصل اضافه کرد؟ و آیا همه موارد در مخلص بودن خلاصه نمی شوند؟ مشکل اینجاست که نویسنده به تحلیل مفسرینی مانند علامه طباطبایی دقت نمی کند که بین مخلَص و مخلِص فرق می گذارند. اگر مخلص را به معنای مفعولی قرائت کنیم معنای آن عبارتست از ایمان به علاوه توکل. از این دقت نظر می فهمیم که انسان بدون توکل بر خدا از اغوای شیطان در امان نیست وانسانی که در اخلاص برای خود فاعلیت قائل باشد (مخلِص بودن) در نبرد با شیطان شکست می خورد و ایمان بدون توکل خطر مخلَص نبودن را در پی دارد. تذکر در هنگام مس شیطان هم بدون توجه این حقیقت توحیدی مؤثر نیست. مشکل کتاب نفوذی ها این است که از این تحلیل مفسرین و عارفان ما تهی است و فقط از ظاهر آیات به سمت وقایع سیاسی روز عجولانه حرکت کرده است و فهرست های ساختگی درست کرده است.
قرآن برای مسائل سیاسی باید چراغ راه باشد ولی اگر از سیاست به قرآن برویم (نه از قرآن به سیاست) اجازه تفسیر به رأی یا حداقل سطحی اندیشی را داده ایم.
ما برای مقابله با نفوذ و شیطان شناسی و هدایت انقلاب اسلامی در مسیر صحیح به تدبر و تفقه عالمانه تری نیازمندیم.
@estentagh
rezakarimiمحکم و متشابه.mp3
زمان:
حجم:
7.4M
مقدمه ای بر بحث #محکم_و_متشابه
چهارشنبه 25 دی ماه1398
وَ لَقَدْ أَرْسَلْنٰا مُوسىٰ بِآيٰاتِنٰا أَنْ أَخْرِجْ قَوْمَكَ مِنَ اَلظُّلُمٰاتِ إِلَى اَلنُّورِ وَ ذَكِّرْهُمْ بِأَيّٰامِ اَللّٰهِ إِنَّ فِي ذٰلِكَ لَآيٰاتٍ لِكُلِّ صَبّٰارٍ شَكُورٍ (ابراهیم٥)
دیدیم که ایام شهادت و بزرگداشت سردار سلیمانی #ایام_الله بود.
«روز خدا» یعنی روزی که خدا بیشتر ظهور می کند. خدا همه روزها هست وهمه روزها غالب و پیروز است اما بعضی روزها حجاب ها دریده می شود و خدا ظهور می کند.
#علامه_طباطبایی در تفسیر سوره ابراهیم معتقد است: همهروزها مال خداست پس به طور مسلم مقصود از ايام الله، آن زمانهايى است كه امر خدا و آيات وحدانيت و سلطنت او ظاهرمی شود.
او همچنین می گوید: «اگر در روایت آمده که منظور ظهور نعمت خداست یا منظور روز قیام قائم است بیان برخی مصادیق است. اختلاف روايات در تعداد مصاديق ايام اللَّه مؤيد مفهوم کلی این تعبیر است».
از زمان موسای نبی ایام الله در ادبیات دینی موحدان عالم وارد شد و این مفهوم همچنان مصداق دارد.
هدایت شده از خدا ودیگرهیچ
com.Mesbahol.Hoda-1.apk
حجم:
4.01M
نرم افزار کتاب مصباح الهدی
تقریر مجالس مرحوم #دولابی
با قابلیت جست وجو و کپی برداری
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
#محکم_و_متشابه جلسه دوم
قرآن محکم است یا متشابه؟
چهارشنبه ۲بهمن۹۸
@estentagh