نکتهای ویژه از انسانشناسی قرآنی علامه طباطبایی برای روانشناسی و اخلاق
تفسیر علامه طباطبایی از یک ویژگی انسان در سوره معارج، برخلاف نظر دیگر مفسران، با اعتقاد به خلقت احسن سازگارتر است و امکان مثبتنگری روانشناسان و فیلسوفان اخلاق نسبت به ساختار خلقت انسان را فراهم میکند.
در سوره معارج گفته شده که إِنَّ الْإِنْسانَ خُلِقَ هَلُوعاً.
علامه طباطبایی میگوید: "هلع و حرص از فروع حب ذات است و به خودى خود از رذائل اخلاقى نيست و تنها وسيله کمالطلبى و "حب خیر شدید" است.
استاد جوادی آملی در تفسیر سوره معارج دیدگاه خود که بین فطرت و طبیعت تفکیک میکند، را تکرار کرده و میگوید هلوع بودن انسان در طبیعت انسان است نه فطرت او. این صفت و لوازم آن بر اثر سوء یا فقدان تربیت پدید میآید.
مزیت تبیین علامه طباطبایی این است که میگوید مصلین هَلَع را از بین نمیبرند بلکه به همان صورت كمال و فضيلت اصلى باقی میگذارند.
این نوع انسانشناسی این سوال را بهتر پاسخ میدهد که چرا خداوند امیالی در وجود انسان قرار داد که باید محدود شوند؟ اگر قوای انسانی به کمال خود هدایت شوند نیازی به محدود کردن آنها نیست.
با این نوع نگرش به انسان است که رفتار با افراد بزهکار تغییر میکند یعنی به جای طرد و مجازات غیرتنبیهی، برنامه تعدیل و به اعتدال آوردن قوای آنها اجرا میشود.
مطالعه یادداشت کامل
@estentagh
@rezakarimi
MP3 Recorderعهدنامه۱۵.mp3
زمان:
حجم:
7.36M
بدترین مردم عیبجوترین آنهاست
سیری در #عهدنامهمالکاشتر قسمت پانزدهم
۵آذر ۱۴۰۴
@estentagh
@rezakarimi
My Recording251127_0909_220232338.mp3
زمان:
حجم:
50.61M
🌱ویژهبرنامه یازدهمین بزرگداشت #علامه_طباطبایی ره؛ نشست یازدهم
🔸بسط نظریه «هدایت بامر» علامه طباطبایی و ارزیابی نقدهای وارد بر آن
خبر و تصاویر نشست
@estentagh
@rezakarimi
حقیقتی قرآنی که مانع نماز ظاهری میشود
🔸در قرآن نکتهای بسیار مهم حقیقت نماز را نشان میدهد و انسان را دائماً در نماز نگه میدارد تا بتواند حرص موجود در خلقت انسان را تنظیم کند.
🔸اگر نماز به ذکر تبدیل شود، از یک عمل ظاهری و قالبی به عمل حقیقی و قلبی تبدیل میشود. ذکر یعنی بریدن از دنیا و توجه به خالق و مدبر عالم. حضور قلب در نماز هم یعنی مهیای ذکر خدا شدن.
یادداشت کامل
@rezakarimi
@estentagh