2.7M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎥 طرف توی برزیل جوری مست کرده که توسط گاوش به منزل هدایت میشه!!!😄
درسته خنده داره ، ولی این خودش یه درس بزرگه .فتأمل
🔹«حکایت»
مَرَّ مُحتَسِبٌ بِسَکرانٍ مَطروحٍ علی الطّریقِ فقال له: قُمْ وَٱمشِ إلی الحبسِ یافاسقُ، قالَ السَّکرانُ: نبَّهَکَ اللهُ یامجنونُ ،لو کنتُ قدرتُ علی المَشیِ لَمَشیتُ إلیٰ بَیتي.
🔸ماموری به مستی که در راه افتاده بود گذشت. گفت: ای فاسق برخیز و روانهٔ زندان شو . مست گفت: خدای تورا آگاه کناد ای دیوانه، من اگر قادر به رفتن بودم به خانهٔ خویش می رفتم.😄
┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄
⬇️به جمع ما بپیوندید⬇️
🆔https://eitaa.com/elahimanesh128
💠 وحدت نقل و ناقل، دلیلِ بطلان منقول
❖سیدنا الاستاذ حضرت آیةاللهالعظمی شبیری زنجانی (دام ظله العالی):
● در روایتی بسیار مفصّل از احتجاج طبرسی آمده است که یکی از زنادقه به حضرت امیر علیهالسلام عرض کرد: در قرآن شما تناقضاتی وجود دارد؛ اگر این تناقضات را حل کنید، مسلمان خواهم شد. از جمله شبهاتش، ارتباط بین صدر و ذیل آیه ۳ سوره نساء بود [۱] که چه ارتباطی بین مسئله یتامی و نکاح با نساء وجود دارد.
حضرت در جواب فرمودند: «فهو ممّا قدّمت ذکره من إسقاط المنافقین من القرآن و بین القول فی الیتامی و بین نکاح النساء من الخطاب و القصص أکثر من ثلث القرآن». الإحتجاج؛ ج۱؛ ص۲۵۴
اخباریها نیز به این روایت و امثال آن استناد میکنند. الدرر النجفیة؛ ج۴؛ ص۸۲
● مسئله تحریف و کم شدن ثلث قرآن، در هیچ روایتی در کتب اربعه و کتب دیگر بیان نشده است، و تنها همین یک روایت مرسل در احتجاج بر این مسئله دلالت دارد؛ در حالی که چنین اموری مصداق «لو کان لبان» است؛ همچنین انفراد مضمون روایت، دلیلی بر بطلان و غیر قابل استناد بودن این روایت مرسله است.
● مرحوم سیّد مرتضی در ذخیره فرمودهاند: بعضی از امور باید به حسب متعارف، ناقلین فراوان داشته باشد، و وحدت نقل و ناقل در این امور، دلیلی بر بطلان آن است، و موجب تردید در صحّت مطلوب میشود. گاهی خود نقل و وحدت ناقل، دلیل بر کذب آن است. مطلبی که بر حسب عادت باید ناقلین زیادی داشته باشد، اگر یک ناقل بیشتر نداشت، دلیل بر این است که واقعیت ندارد. الذخیرة؛ ص۳۵۳
مرحوم شیخ طوسی نیز در عُدّه، عبارات سیّد مرتضی را نقل و قبول کرده است. العدّة فی أصول الفقه؛ ج۱؛ ص۸۳
.....................................
۱. «وَ إِنْ خِفْتُمْ أَلاَّ تُقْسِطُوا فِي الْيَتامى فَانْكِحُوا ما طابَ لَكُمْ مِنَ النِّساءِ مَثْنى وَ ثُلاثَ وَ رُباعَ، فَإِنْ خِفْتُمْ أَلاَّ تَعْدِلُوا فَواحِدَةً أَوْ ما مَلَكَتْ أَيْمانُكُمْ ذلِكَ أَدْنى أَلاَّ تَعُولُوا».
📚 کتاب نکاح؛ ج۱؛ ص۱۰۷
┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄
⬇️به جمع ما بپیوندید⬇️
🆔https://eitaa.com/elahimanesh128
💠دیدگاه مرحوم آیت الله العظمی خویی (ره) نسبت به توقیعی در ماه رجب که مشتمل بر فقره «لافرق بینک و بینها الا انهم عبادک و خلقک» می باشد.
🔸خير بن عبد الله: روى توقيعا عن أبي جعفر محمد بن عثمان بن سعيد ، و روى عنه ابن عياش ، ذكره الشيخ في مصباح المتهجد في أعمال شهر رجب. أقول: هو مجهول الحال و ابن عياش ضعيف، و تقدم بعنوان أحمد بن محمد بن عبيد الله ،
🔹و مضمون التوقيع الذي أوله (اللهم إني أسألك بمعاني جميع ما يدعوك به ولاة أمرك)، غريب عن أذهان المتشرعة و غير قابل للإذعان بصدوره عن المعصوم ع
📚معجم رجال الحدیث،ج8،ص86
پ.ن.مصداق دیگری از بحث وحدت نقل و ناقل، دلیلِ بطلان منقول
#وحدت_نقل_و_ناقل_دلیلِ_بطلان_منقول
┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄
⬇️به جمع ما بپیوندید⬇️
🆔https://eitaa.com/elahimanesh128
🏴 سه موعظه از امام هادی علیهالسلام:
🔹️اَلدُّنْيَا سُوقٌ رَبِحَ فِيهَا قَوْمٌ وَ خَسِرَ آخَرُونَ.
دنيا بازاريست كه گروهى از آن سود بردند و دیگران زيان كردند.
🔹اُذْكُرْ مَصْرَعَكَ بَيْنَ يَدَيْ أَهْلِكَ وَ لاَ طَبِيبَ يَمْنَعُكَ وَ لاَ حَبِيبَ يَنْفَعُكَ.
بهياد آور، پيكر افتادهی خود را در پيش خانوادهات كه نه طبیبی میتواند مانع [مرگ تو] شود و نه دوستى میتواند به تو سودى رساند.
🔹 اَلنَّاسُ فِي اَلدُّنْيَا بِالْأَمْوَالِ وَ فِي اَلْآخِرَةِ بِالْأَعْمَالِ .
مردم در دنيا با اموالشان هستند [و مفتخرند] و در آخرت با اعمالشان [سر و کار دارند].
📚 بحار الانوار ج ۷۵
┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄
⬇️به جمع ما بپیوندید⬇️
🆔https://eitaa.com/elahimanesh128
💠 مدافع مکتب اهل بیت علیهمالسلام
عَنْ هِشَامِ بْنِ الْحَكَمِ قَالَ: قَالَ لِي أَبُو عَبْدِ اللَّهِ علیه السلام: مَا فَعَلَ ابْنُ الطَّيَّارِ قَالَ قُلْتُ: مَاتَ قَالَ رَحِمَهُ اللَّهُ وَ لَقَّاهُ نَضْرَةً وَ سُرُوراً فَقَدْ كَانَ شَدِيدَ الْخُصُومَةِ عَنَّا أَهْلَ الْبَيْت.
📚رجال الکشی؛ ص۳۴۹
هشام بن حکم گوید: حضرت امام جعفر صادق علیهالسلام از ابن طیار سوال کردند، عرض کردم: از دنیا رفت.
حضرت فرمودند: خدا رحمتش كند و او را با چهرهاى شاداب و شادمان، ملاقات كند. وى بسيار دفاع كننده از ما اهل بيت بود.
┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄
⬇️به جمع ما بپیوندید⬇️
🆔https://eitaa.com/elahimanesh128
💠خوار شدن سید محمد تدین
🔰سیدنا الاستاذ حضرت آیت الله العظمی شبیری زنجانی ( دام ظله العالی):
میرزا فخرالدین جزایری از علمای تهران، خاطرات جالبی از رضاخان و مدرس داشت. او جزء رجال حَلّ و عقد بود. نَقل میکرد: #سیدمحمد_تدین، که ابتدا معمّم بود و بعداً عمامه اش را برداشت چون نایب رئیس مجلس بود عزل قاجاریه و ساقط شدن آنها از سلطنت را او ابلاغ کرد. وقتی وی برای گرفتن حقّ و حسابش نزد رضاخان رفت، رضاخان به او گفت: آیا تا حالا فاحشه بازی کرده ای؟
تدیّن مِنّ و مِنّی کرد. رضاخان گفت :نه، فاحشه بازی کرده ای. آدم پس از فاحشه بازی و قضای احتیاج، زن فاحشه را که نگه نمی دارد. فاحشه که برای آدم همسر نمیشود. تو پولی از ما گرفتی تا سقوط قاجاریه را اعلام کنی، دیگر چه توقّعی از ما داری؟
تدیّن گفت: من دستور دادم که به گوش مدرّس سیلی بزنند.
رضاخان گفت: تو دستور دادی به گوش مدرّس سیلی بزنند؟ مدرس سیّد نبود؟ پیرمرد نبود؟ مجتهد نبود؟ غلط کردی که دستور دادی! برو گم شو!
و تدیّن را با خفّت و خواری بیرون کرد.
📚جرعه ای از دریا. جلد ۳. ص۶۶۳
┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄
⬇️به جمع ما بپیوندید⬇️
🆔https://eitaa.com/elahimanesh128
💠 چرایی تشدید حکم در جایی که به نظر باید حکم مقابل شدید باشد
❖سیدنا الاستاذ حضرت آیةاللهالعظمی شبیری زنجانی (دام ظله العالی):
● یک وقت از آقای بروجردی پرسیدند که چرا در آیه شریفه، «دَین» بعد از «وصیت» ذکر شده: «مِنْ بَعْدِ وَصِيَّةٍ يُوصِينَ بِهَا أَوْ دَيْنٍ» [۱] با اینکه دَین مقدم بر وصیت است؟
● ایشان فرمودند: زیرا طلبکار برای گرفتن طلب خود انگیزه دارد و به طور طبیعی طلب او پرداخت میشود، ولی وصیت خیلی وقت ها زمین میماند و ورثه از انجام آن سرباز میزنند.
● من از همین مطلب برای توجیه برخی موارد که به نظر میرسد اولویت باید برعکس باشد استفاده میکردم؛ مثلاً ازدواج در عدّه موجب حرمت ابد است، اما حکم ازدواج با زن شوهردار شاید به این شدت نباشد. چون زن شوهردار خیلی کم در معرض ازدواج قرار دارد و شاید همین علّت حکم آن تشدید نشده، ولی زنی که در عدّه است، احتمال ازدواج او زیاد است؛ لذا با آنکه قبح ازدواج با زن شوهردار بیشتر است، 👈تشدید حکم در جایی است که احتمال ابتلای مردم بیشتر است تا گرفتار نشوند.
............................
۱. سوره نساء؛ آیه ۱۴
📚جرعه ای از دریا؛ ج۴؛ ص۵۴۸
┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄
⬇️به جمع ما بپیوندید⬇️
🆔https://eitaa.com/elahimanesh128
🔔 از صلوات غافل نشیم
📌 امام صادق عليهالسّلام فرمود:
چون شامگاه پنجشنبه و شب جمعه فرا ميرسد فرشتگانى از آسمان فرود مىآيند كه قلمهاى طلایی و صحيفههاى نقرهای به همراه دارند، و شامگاه پنجشنبه و شب جمعه و روز جمعه تا هنگامى كه آفتاب غروب كند چيزى جزء صلوات بر پيامبر خدا صلّى اللّٰه عليه و آله نمىنويسند.
🍃 قَالَ أبوعبدالله عَلَيْهِ اَلسَّلاَمُ: «إِذَا كَانَتْ عَشِيَّةُ الْخَمِيسِ وَ لَيْلَةُ الْجُمُعَةِ نَزَلَتْ مَلاَئِكَةٌ مِنَ السَّمَاءِ وَ مَعَهَا أَقْلاَمُ الذَّهَبِ وَ صُحُفُ الْفِضَّةِ لاَ يَكْتُبُونَ عَشِيَّةَ الْخَمِيسِ وَ لَيْلَةَ الْجُمُعَةِ وَ يَوْمَ الْجُمُعَةِ إِلَى أَنْ تَغِيبَ الشَّمْسُ إِلاَّ الصَّلاَةَ عَلَى النَّبِيِّ صَلَّى اَللَّهُ عَلَيْهِ وَ آلِهِ » .
📚من لا يحضره الفقيه ج ۱، ص ۴۲۴
┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄
⬇️به جمع ما بپیوندید⬇️
🆔https://eitaa.com/elahimanesh128
10.43M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔴این صحنه را بدقت نگاه کنید
درس بزرگی در خود دارد
🔹 اگر آهوها کمی بالا بیایند خورده خواهند شد!
🔹اگر کمی جلوتر بروند از صخره سقوط خواهند کرد!
🔹گاهی سکوت و آرامش در زندگی، انسان را از سقوط یا مرگ نجات میدهد.
🔹بسیار دیدنی است.
┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄
⬇️به جمع ما بپیوندید⬇️
🆔https://eitaa.com/elahimanesh128
کانال فقه و حدیث استاد الهی منش
🔴این صحنه را بدقت نگاه کنید درس بزرگی در خود دارد 🔹 اگر آهوها کمی بالا بیایند خورده خواهند شد! 🔹
💠حدیث (عافیت در کناره گیری از مردم و سکوت)
🔹حَدَّثَنِي مُحَمَّدُ بْنُ اَلْحَسَنِ عَنْ مُحَمَّدِ بْنِ يَحْيَى عَنْ مُحَمَّدِ بْنِ أَحْمَدَ عَنِ اَلْعَبَّاسِ بْنِ مَعْرُوفٍ عَنْ عَلِيِّ بْنِ مَهْزِيَارَ يَرْفَعُهُ قَالَ: يَأْتِي عَلَى اَلنَّاسِ زَمَانٌ يَكُونُ اَلْعَافِيَةُ عَشَرَةَ أَجْزَاءٍ تِسْعَةٌ مِنْهَا اِعْتِزَالُ اَلنَّاسِ وَ وَاحِدٌ فِي اَلصَّمْتِ.
🔸 علىّ بن مهزيار بسند مرفوع از معصوم عليه السّلام روايت كرده كه زمانى بر اين مردم بيايد كه تندرستى و امنيّت و راحتى كه ده جزء ميباشد نه جزء آن در كنارهگيرى از مردمان باشد،و يك جزء ديگر درخاموشى و لب فرو بستن.
📚ثواب الأعمال و عقاب الأعمال ج ۱، ص ۱۷۸
┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄
⬇️به جمع ما بپیوندید⬇️
🆔https://eitaa.com/elahimanesh128
💠معنای «آمَنُ سَخَطَه عند کلّ شرّ»(۱)
🔹این عبارت اینطور ترجمه شده : ای کسی که از سخط و غضب او نزد هر شری ایمن هستم.
🔻گفتنی است در نقل دیگر دعا به جای «شرّ» عبارت «عثرة» آمده است ( الکافي ج ۲، ص ۵۸۴) و در واقع مراد از شرّ را بیان می کند که مراد معاصی گوینده است نه شرور دیگر ( مثل بیماری ، فقر و ..).
❌اشکال : عبارت فوق که در دعای ماه رجب وارد شده در شکل فوق، معنایی نادرست و خلاف آموزه های قرآنی و اخلاقی دارد. مؤمن باید بین خوف و رجاء باشد، و این که کسی خود را نزد هر شرّ یا معصیتی از غضب خدا ایمن ببیند به هیچ عنوان صحیح نیست، و به فرموده قرآن، دأب قوم فاسقون است. «أفأمن أهل القری أن یأتیهم بأسنا بیاتاً وهم نائمون. أوَأمن أهل القری أن یأتیهم بأسنا ضحی وهم یلعبون». «أفأمنوا مکر الله فلا یأمن مکر الله إلاّ القوم الفاسقون». (اعراف آیه 99 - 97).
✅جواب هایی که از این اشکال داده شده :
1⃣برخی به این اشکال توجه داشته و چنین ترجمه کرده اند: امان می جویم.
امّا «امان می جویم» ترجمه «أستأمِنُ» است نه ترجمه «آمَنُ».
2⃣برخی معتقدند به جای «آمن» باید «أخافُ» باشد.
امّا از جهت کتابت، «آمن» نمی تواند تصحیف «أخاف» باشد.
3⃣ برخی دیگر گفته اند می توان گفت عبارت در اصل: «ولا آمَنُ» یا «ولم آمَن» بوده و «لم» یا «لای نفی» از آن افتاده است. یعنی ای خدایی که در هر خیری تو را امید دارم و در هیچ شرّی از غضب تو ایمن نیستم.
ادامه دارد👇
┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄
⬇️به جمع ما بپیوندید⬇️
🆔https://eitaa.com/elahimanesh128