🔵 جاعل و واضع حدیث کیست ؟
ابن جوزی( الموضوعات ج ۲ ص ۴۳۸) و ذهبی ( تاریخ الاسلام ج ۹ ص ۲۳۸) و ابن کثیر ( البدایة و النهاية ج ١٢ ص ٢١) زین الدین عراقی ( ذيل ميزان الاعتدال ص ٣٦٣) ابن حجر عسقلاني ( لسان الميزان ج ٥ ص ٥٥٤)به صراحت گفته اند: کسی که این حدیث را جعل و ساخته است:( نفر ۱۲ سند ) ابوالحسن علی بن عبد الله بن الحسن جهضم الهمدانی (ت ۴۱۴ ه)
🔴برای همین اهل سنت کتاب و رساله های زیادی در رد و عدم جواز نماز لیله الرغایب تالیف کرده اند .(در حالیکه در شیعه یک کتاب هم تالیف نشده است!)
1. شیخ الاسلام عز الدین بن عبد السلام شافعی (ت ۶۶۰ ه) كتاب الترغیب عن صلاة الرغائب الموضوعة
۲.شهاب الدین عبد الرحمن بن اسماعیل الشافعی المقدسی (ت ۶۶۵ه) كتاب الانصاف لما وقع فی صلاة الرغائب من اختلاف
٣. زين الدين سريج بن محمد الملطي الشافعي( ت ٧٨٨ ه) كتاب مجاور ابطال الغرائب في مجاوزة ابطال صلاة الرغائب
٤.قطب الدين محمد بن محمد الخيضري الشافعي ( ت ٨٩٤ ه) تحفة الحبائب بالنهي عن صلاة الرغائب
٥.شيخ الحنفية زين الدين بن نجيم المصري(ت ٩٧٠ه)
٦.محمد بن مصطفي الواني الحنفي ( ت ١٠٠٠ه)
٧.علي بن غانم المقدسي الحنفي ( ت١٠٠٤ه) كتاب ردع الراغب عن الجمع في صلاة الرغائب
٨.قاضي زاده محمد بن مصطفي الباكسري ( ت١٠٤٤ ه)
٩.برهان الدين ابراهيم بن فتيان المقدسي كتاب الرد الصائب علي مصلي الرغائب
١٠ عبد الله بن الشيخ محمد الحسيني كتاب در السحائب فينا قرره الأمام النووي في صلاتي النصف و الرغائب
١١. محمد وائل الحنبلي كتاب ابعاد الراغب عن صلاة الرغائب
🆔https://eitaa.com/elahimanesh128
💠روش سید بن طاووس در کتاب اقبال الاعمال :
ایشان این کتاب را برای اعمال عبادی یازده ماه از سال نوشته است و جمع بین روایات صحیح و ضعیف است حتی اگر آن حدیث در منابع عامه ( اهل سنت) آمده باشد مثل روایات ضعیف السندی که برای هر شب ماه رجب نقل کرده است.
🔷ولی این روش ایشان مورد پسند مرحوم علامه مجلسی نیست .
🔸ایشان در زاد المعاد می فرماید: «برخی اعمال نقل شده در این شب ها که گفته اند در بین نماز مغرب و عشاء باید انجام بگیرد؛ به جهت طولانی بودن نه تنها وقت فضیلت و مستحب نماز عشاء فریضه را قضا می کند؛ بلکه وقت واجب را نیز ضایع می کند و لذا مستحبی که سبب اخلال در واجب و تضییع آن شود قطعا مردود است.
و در ادامه تصریح می فرمایند: اصلا سندی برای نمازهای شب های ماه رجب نیافتم و نماز لیلة الرغایب معتبر نیست و اگر کسی می خواند؛ فقط به قصد این که نماز خواندن خوب باید بخواند و الا اشکال دارد و از طریق اهل سنت است».
🔹و در بحار الانوار می فرماید :
«إعلم أن بعض الأصحاب یرجعون في المندوبات إلَی أخبار المخالفین و روایاتهم و یذکرونها في کتبهم و هو لا یخلو من إشکال! لورود النهي في کثیر من الأخبار عن الرجوع إلیهم و العمل بأخبارهم لا سیّما إذا کان ما ورد في أخبارهم هیئة مخترعة و عبادة مبتدعة لم یعهد مثلها في الأخبار المعتبرة! و الله تعالیٰ یعلم».
🔸بدان که بعضی از علمای ما،در مستحبّات به اَخبار مخالفین و روایات آنها مراجعه میکنند و آنها را در کتابهایشان ذکر مینمایند. و این موضوع خالی از اِشکال نیست! چون در بسیاری از اَخبار،از رجوع کردن به مخالفین و عمل به اَخبار آنان نهی شده است،خصوصا زمانی که در اَخبار آنها یک شکل اختراعی و یا یک عبادت ساختگی وارد شده باشد که مثل آن در اَخبار معتبره،سابقه نداشته باشد! و خداوند آگاه[به حقایق] است.( بحارالأنوار؛ج۲ص۲۵۷).
🔹و به طور مصداقی در مورد کتاب تنبیه الخاطر می فرمایند :
كتاب «تنبيه الخاطر» و مؤلّفه مذكوران في الإجازات مشهوران، لكنّه(رحمه اللّه) لمّا كان كتابه مقصورا على المواعظ و الحكم لم يميز الغث من السمين و خلط أخبار الامامية بآثار المخالفين، و لذا لم نذكر جميع ما في ذلك الكتاب،بل إقتصرنا على نقل ما هو أوثق،لعدم إفتقارنا ببركات الأئمة الطاهرين (عليهم السلام) إلى أخبار المخالفين!
🔸می فرماید: کتاب «تنبیه الخاطر» و مؤلف آن،در اجازات، مذکور و مشهور هستند. ولی مؤلّف(رحمه اللّه) چون کتابش به مواعظ و حکمتها منحصر است، روایات درست را از نادرست جدا نکرده و اخبار امامیّه را با آثار مخالفین در هم آمیخته است!
به همین دلیل،ما تمام آنچه در آن کتاب است را نقل نکرده ایم، بلکه بر نقل موثّق ترین أخبار آن اکتفا میکنیم، زیرا ما به برکت ائمه طاهرین(علیهم السّلام)، از روایات مخالفین بی نیازیم!(بحارالأنوار؛ج۱ص۲۹)
🆔https://eitaa.com/elahimanesh128
🔵برخی می گویند : مستحبّات را میتوان بنا بر مبنای «تسامح در ادلّهٔ سنن» انجام داد و نیازی به «سند معتبر» نیست و بر طبق احادیث «من بلغ» اگر کسی انجام داد، مستحب و مأجور است.
در پاسخ عرض میکنم :
🔻اولا: همانطور که بسیاری از بزرگان مثل شیخ اعظم شیخ انصاری؛ آیتالله العظمی خوئی ؛ آیت الله العظمی میرزا جواد تبریزی و آیت الله العظمی شبیری زنجانی و... دربارهٔ مفاد اخبار «من بلغ» و بیاساسبودنِ قاعدهٔ «تسامح در ادلّهٔ سنن» فرموده اند اخبار من بلغ، استحباب حدیثی را که سندش ضعیف است را ثابت نمی کند بلکه انجام عمل رجاء ( به امید ثواب ) را ثابت می کند.
وصاحب حدائق(رحمه اللّه) هم میفرماید :إنّ الاستحباب و الکراهة کالوجوب و التحریم أحکام شرعیّة لا تثبت إلّا بالدلیل الواضح و المنار اللائح، و متی کان الحدیث الضعیف لیس بدلیل شرعی کما یزعمونه،فلا یثبت به إستحباب!!!
🔻ثانیا: همه بزرگان قبول دارند که اگر حدیث جعلی باشد به پشتوانه این روایات نمی توان آن عمل را حتی رجاء انجام داد و حرام است و ما دیدیم که عمل لیله الرغائب تا قرن هفتم اثر و خبری معتبری از آن نبوده و در کتاب معتبری هم نقل نشده است و سند آن هم به اهل سنت برمیگردد و خود آنها هم حدیث را جعلی می دانند، پس چگونه با« اخبار من بلغ» حکم به استحباب یا انجام به امید ثواب کنیم .
موید دیگر بر جعلی بودن حدیث و ساختگی بودن آن در قرن سه یا چهار هجری این است که اگر این عمل سفارش پیامبر صلی الله علیه و آله بوده است پس چرا در طول ۲۳ سال در زمان حضرتش توسط خود ایشان و پس از ایشان در طول ۲۵۰ سال در زمان حضور معصومین علیهم السلام توسط حضرات مورد غفلت قرار گرفته است ؟! و حتی یک حدیث معتبر در تایید آن وارد نشده است و دیده نشده امام معصومی علیهم السلام آن را انجام دهد و یا تایید کند ؟!!
🔶بنابر این ( با توجه به مطالب بالا و با کمال احترام به همه بزرگان شیعه) احتمال قوی وجود دارد که عمل لیلة الرغائب جعلی باشد.
🔷نکته ای که جالب است این است که عوام مردم چه شیعه و سنی به اعمالی که ثواب زیاد دارد ولی سند معتبر هم ندارد علاقه زیادی نشان می دهند و رواج عمل گاهی تا جایی پیش می رود که حتی علما هم از عوام مردم تقیه می کنند 😄
✅بنابر این اعمال لیلة الرغائب را نباید به قصد ورود انجام داد یعنی نباید آن را جزء مستحبات شرعی شمرد و تبلیغ و تاکید بر عملی که سند صحیح ندارد هیچ وجهی ندارد.و الله العالم
✍محمد الهی منش
🆔https://eitaa.com/elahimanesh128
📢 توجه بزرگانِ تصوف به "لیلة الرغائب"
📚 سِرّ نِی، دکتر زرین کوب، ٢/٧٨٣
👈🏻 کتابِ "فواید الفؤاد" یکی از مهمترین کتبِ فرقهٔ #چشتیه است.
┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄
⬇️به جمع ما بپیوندید⬇️
🆔https://eitaa.com/elahimanesh128
💠حدیث (فضیلت اولین شب ماه رجب )
🔹عَن جَعفَرَ بنِ مُحَمَّدٍ، عَن أَبِيهِ، عَن عَلِيٍّ (عليهم السلام)، قَالَ: كَانَ يُعجِبُهُ أَن يُفرِغَ الرَّجُلُ أَربَعَ لَيَالٍ مِنَ السَّنَةِ: أَوَّلَ لَيلَةٍ مِن رَجَبٍ، وَلَيلَةَ النَّحرِ، وَلَيلَةَ الفِطرِ، وَلَيلَةَ النِّصفِ مِن شَعبَانَ.
📚قرب الاسناد، الحميري القمي، ص ٩٠
🔸 از حضرت امام صادق علیه السلام: حضرت على ابن ابى طالب عليهالسلام فرمود:
«اين، مرا شادمان مىسازد كه هر شخص در طول سال، خودش را در چهار شب [ براى عبادت ،] فارغ سازد: شب عيد فطر، شب عيد قربان، شب نيمه شعبان و شب اوّل ماه رجب».
📚 مصباح المتهجّد : ص ٨٥٢ .
┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄
⬇️به جمع ما بپیوندید⬇️
🆔https://eitaa.com/elahimanesh128
🔅پاکی دل با ولایت اهل بیت علیهم السلام
حضرت امام باقر علیهالسلام فرمودند:
هيچ شخصی نيست كه ما را دوست بدارد و ولايت ما را بپذيرد، مگر اين كه خداوند دل او را پاك گرداند و خداوند دل هيچ شخصی را پاك نكرد، مگر اين كه تسليم ما شد و از ما فرمانبردارى كرد و چون فرمانبردار ما شد، خداوند او را از سختى حساب به سلامت دارد و از هراس بزرگ روز قيامت ايمنش گرداند.
📘 الكافي، ج1، ص194، ح1
🔸 سالروز ولادت با سعادت حضرت امام محمّد باقر (سلاماللهعلیه) را به محضر مقدس حضرت صاحبالأمر امام زمان(عجلالله فرجهالشریف) و عموم مؤمنین و محبین خاندان رسالت (علیهمالسلام) تبریک و تهنیت عرض میکنیم.
@zanjani_net
💠حدیث ( فضیلت غسل روز اول و وسط و آخر ماه رجب )
🔹كِتَابُ اَلنَّوَادِرِ ، لِفَضْلِ اَللَّهِ بْنِ عَلِيٍّ اَلْحُسَيْنِيِّ اَلرَّاوَنْدِيِّ قَالَ أَخْبَرَنِي اَلْحَسَنُ بْنُ مُحَمَّدِ بْنِ إِبْرَاهِيمَ عَنْ أَحْمَدَ بْنِ إِبْرَاهِيمَ عَنْ عَبْدِ اَلْوَاحِدِ بْنِ إِسْمَاعِيلَ عَنْ مُحَمَّدِ بْنِ اَلْحَسَنِ عَنْ أَحْمَدَ بْنِ مُحَمَّدٍ عَنْ أَحْمَدَ بْنِ مُحَمَّدٍ عَنْ مُحَمَّدِ بْنِ أَحْمَدَ عَنْ مُحَمَّدِ بْنِ خِرَامٍ عَنْ أَحْمَدَ بْنِ عَبْدِ اَللَّهِ عَنْ شَبَابَةَ بْنِ سَوَّارٍ عَنْ هِشَامِ بْنِ حَسَّانَ عَنِ اَلْحَسَنِ قَالَ قَالَ رَسُولُ اَللَّهِ صَلَّى اَللَّهُ عَلَيْهِ وَ آلِهِ : مَنْ أَدْرَكَ شَهْرَ رَجَبٍ فَاغْتَسَلَ فِي أَوَّلِهِ وَ فِي وَسَطِهِ وَ فِي آخِرِهِ خَرَجَ مِنْ ذُنُوبِهِ كَيَوْمَ وَلَدَتْهُ أُمُّهُ .
🔸آقا رسول الله صلی الله علیه و آله: هر که ماه رجب را درک کند و در اول و وسط و آخر آن غسل کند از گناهانش خارج می شود همانند روزی که مادرش او را زاییده باشد..
📚بحار الأنوار الجامعة لدرر أخبار الأئمة الأطهار علیهم السلام ج ۹۴، ص ۴۶
┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄
⬇️به جمع ما بپیوندید⬇️
🆔https://eitaa.com/elahimanesh128
2.7M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎥 طرف توی برزیل جوری مست کرده که توسط گاوش به منزل هدایت میشه!!!😄
درسته خنده داره ، ولی این خودش یه درس بزرگه .فتأمل
🔹«حکایت»
مَرَّ مُحتَسِبٌ بِسَکرانٍ مَطروحٍ علی الطّریقِ فقال له: قُمْ وَٱمشِ إلی الحبسِ یافاسقُ، قالَ السَّکرانُ: نبَّهَکَ اللهُ یامجنونُ ،لو کنتُ قدرتُ علی المَشیِ لَمَشیتُ إلیٰ بَیتي.
🔸ماموری به مستی که در راه افتاده بود گذشت. گفت: ای فاسق برخیز و روانهٔ زندان شو . مست گفت: خدای تورا آگاه کناد ای دیوانه، من اگر قادر به رفتن بودم به خانهٔ خویش می رفتم.😄
┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄
⬇️به جمع ما بپیوندید⬇️
🆔https://eitaa.com/elahimanesh128
💠 وحدت نقل و ناقل، دلیلِ بطلان منقول
❖سیدنا الاستاذ حضرت آیةاللهالعظمی شبیری زنجانی (دام ظله العالی):
● در روایتی بسیار مفصّل از احتجاج طبرسی آمده است که یکی از زنادقه به حضرت امیر علیهالسلام عرض کرد: در قرآن شما تناقضاتی وجود دارد؛ اگر این تناقضات را حل کنید، مسلمان خواهم شد. از جمله شبهاتش، ارتباط بین صدر و ذیل آیه ۳ سوره نساء بود [۱] که چه ارتباطی بین مسئله یتامی و نکاح با نساء وجود دارد.
حضرت در جواب فرمودند: «فهو ممّا قدّمت ذکره من إسقاط المنافقین من القرآن و بین القول فی الیتامی و بین نکاح النساء من الخطاب و القصص أکثر من ثلث القرآن». الإحتجاج؛ ج۱؛ ص۲۵۴
اخباریها نیز به این روایت و امثال آن استناد میکنند. الدرر النجفیة؛ ج۴؛ ص۸۲
● مسئله تحریف و کم شدن ثلث قرآن، در هیچ روایتی در کتب اربعه و کتب دیگر بیان نشده است، و تنها همین یک روایت مرسل در احتجاج بر این مسئله دلالت دارد؛ در حالی که چنین اموری مصداق «لو کان لبان» است؛ همچنین انفراد مضمون روایت، دلیلی بر بطلان و غیر قابل استناد بودن این روایت مرسله است.
● مرحوم سیّد مرتضی در ذخیره فرمودهاند: بعضی از امور باید به حسب متعارف، ناقلین فراوان داشته باشد، و وحدت نقل و ناقل در این امور، دلیلی بر بطلان آن است، و موجب تردید در صحّت مطلوب میشود. گاهی خود نقل و وحدت ناقل، دلیل بر کذب آن است. مطلبی که بر حسب عادت باید ناقلین زیادی داشته باشد، اگر یک ناقل بیشتر نداشت، دلیل بر این است که واقعیت ندارد. الذخیرة؛ ص۳۵۳
مرحوم شیخ طوسی نیز در عُدّه، عبارات سیّد مرتضی را نقل و قبول کرده است. العدّة فی أصول الفقه؛ ج۱؛ ص۸۳
.....................................
۱. «وَ إِنْ خِفْتُمْ أَلاَّ تُقْسِطُوا فِي الْيَتامى فَانْكِحُوا ما طابَ لَكُمْ مِنَ النِّساءِ مَثْنى وَ ثُلاثَ وَ رُباعَ، فَإِنْ خِفْتُمْ أَلاَّ تَعْدِلُوا فَواحِدَةً أَوْ ما مَلَكَتْ أَيْمانُكُمْ ذلِكَ أَدْنى أَلاَّ تَعُولُوا».
📚 کتاب نکاح؛ ج۱؛ ص۱۰۷
┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄
⬇️به جمع ما بپیوندید⬇️
🆔https://eitaa.com/elahimanesh128