eitaa logo
مطالب تحلیلی و مبنایی بصیر
78 دنبال‌کننده
692 عکس
362 ویدیو
11 فایل
این کانال توسط گروه تحلیلی سیاسی بصیر اداره میشود. @sarbaz_emam_khameneii ادمین 💥کانال سیاسی بصیر 💥 به ما بپیوندید 👇👇👇 ♻️ @basire_basir ♻️
مشاهده در ایتا
دانلود
اصلح یا صالح مقبول⁉️ فعلا سوال این است... باید به این نکته توجه شود که تلاش برای شناخت اصلح امر واجبی است که باید بدان اهمیت داد. در نگاه حکیم انقلاب اسلامی، «افرادی که از تأیید شورای نگهبان عبور کرده‌اند، قانوناً صالح‌اند.» (28 اردیبهشت 80) اما این بدان معنا نیست که ما باید به صرف رأی دادن قناعت کنیم و به هر که شد رأی دهیم؛ بلکه مبتنی بر نظر ایشان باید گشت و اصلح را برگزید. لذا معظم‌له تأکید دارند که «هر کس صلاحیتش در مراکز قانونی تأیید شود، صالح است؛ اما باید در بین صالح‌ها گشت و صالح‌تر را پیدا و او را انتخاب کرد. این، هنر شما مردم است.» (17 اردیبهشت 84) معظم‌له در آستانه‌ انتخابات ریاست‌جمهوری هفتم، خطاب به ملت فرمودند: «ملت باید تلاش خود را بکند، باید زحمت بکشد و دنبال اصلح بگردد... همچنان که شرکتِ در انتخابات یک وظیفه است، گزینش خوب و آگاهانه هم یک وظیفه است. البته ممکن است همه‏ی تلاش‌ها به نتیجه نرسد؛ اما انتخاب‏کنندگان تلاش کنند، برای اینکه گزینش درستی داشته باشند. این، خیلی مهم است.» (13 اردیبهشت 76) داشتن حجت شرعی برای رأی به گزینه‌ی اصلح نکته‌ قابل توجه دیگر آنکه برای شناخت و تشخیص گزینه‌ی اصلح و رأی دادن به وی، باید حجت شرعی داشت و مبتنی بر معیارهای ناصواب یا عدم شناخت و تحقیق و تنها مبتنی بر ظواهر و احساسات تصمیم نگرفت و فارغ از معیارهای غیرعقلی استنتاج کرد. لذا رهبر معظم انقلاب اسلامی با صراحت می‌فرمایند: «باید بگردید، بین خودتان و خدا حجت پیدا کنید؛ یعنی بتوانید از راهی بروید که اگر خدای متعال پرسید شما به چه دلیل به این فرد رأی دادید، بتوانید بگویید به این دلیل. بین خودتان و خدا، دلیل و حجتی فراهم کنید و بعد با خیال راحت بروید رأی بدهید.» (31 اردیبهشت 76) طبیعی است که حجت در شرع در این زمینه یا از طریق یقین فردی حاصل می‌شود یا آنکه افراد امین و صاحب صلاحیت فردی را معرفی نمایند. رهبری تأکید دارند که «اگر می‏توانید، تشخیص بدهید؛ اگر نمی‏شناسید، از دیگری که می‏تواند امین باشد، سؤال کنید.» (28 اردیبهشت 80) ادامه در پست بعد @entekhaabat
ترجیح صالح مقبول بر اصلح‼️ شرعا مجاز نیست...🔻 امروزه مسئله «انتخاب اصلح»، یکی از پرچالش ترین مسائل سیاسی بین گروه های مرجع سیاسی است. با بررسی تطبیق دو قاعده فقهی «میسور» و «مقیس» این چالش پیچیده نشان می‌دهد که تنازل از فرد اصلح به صالح مقبول، با موازین فقهی مغایر است. همچنین مشروعیت انتخاب اصلح و عدم مشروعیت انتخاب صالح مقبول، ارتباط مستقیمی با بحث کارامدی دارد. بنابراین، باید برای برچیده شدن موانع کاذب مقبولیت نامزد اصلح، به عنوان مقدمه واجب عمل کرد. مبانی فقه جواهری نشان میدهد کناره گیری فرد اصلح از انتخابات حرمت دارد. والسلام @entekhaabat
12.76M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
✔️ وقتی رئیس جمهور نمی‌توانست پاسخ نقدهای جلیلی به برجام را بدهد! 🔹واکنش های پشت پرده ای روحانی و صالحی به انتقادات تخصصی جلیلی از برجام در شورای عالی امنیت ملی 🔹سیدمحمود نبویان: وقتی جلیلی در جلسات شورای عالی امنیت ملی اشکالات برجام را افشا میکرد روحانی به ظریف میگفت پاسخ این حرفها چیست؟ صالحی به جلیلی میگفت اشکالات برجام را بیشتر از این نگو، من قلبم درد میکند! 🆔 @dr_jalilisaeed
در غصب خلافت اولی و دومی از چه مبنایی بهره بردند؟ آنها به مردم چه گفتند که توانستند بیعت همه را بگیرند ، آن هم مردمی که وقتی حضرت زهرا در خطبه های خود از آنها صحبت میکنند آنچنان از آنها یاد میکنند که گویا حتما آنها با ائمه اطهار داخل در بهشت هستند ( به خطبه های حضرت رجوع بفرمایید تا جملات حضرت زهرا راجع به مهاجرین و انصار را ببینید ) این مردم ، مردم بدی نبودند اتفاقا خیلی هم انسانهای خوبی بودند، پس چه شد که اولی و دومی توانستند آنها را راضی کنند که با اولی بیعت کنند؟ آنها هم از همین مبنای صالح مقبول در مقابل اصلح ( حضرت علی علیه السلام) استفاده کردند. مردم طی ۲۵ سال حیات اسلام از بعثت تا فوت پیامبر این دو نفر را همواره در کنار پیامبر میدیدند و آنها را از اصحاب خاص که قوم و خویش حضرت نیز هستند می‌دانستند. وقتی آنها بحث اختلاف را پیش کشیدند و گفتند در جامعه اسلامی دارد تفرقه پیش می آید و دشمن ( روم ) پشت دروازه های اسلام هستند و باید هر چه زودتر خلیفه تعیین شود والا جامعه اسلامی دچار از هم پاشیدگی میشود پس بهتر است اصلح که رای کمی دارد ( ۴-۵ ) نفر از حق خود کوتاه بیاید و مردم صالح مقبول ( اولی ) را قبول کنند تا جامعه دچار تشتت نشود!!! و اینگونه بود که همگان را مجبور به قبول صالح مقبول کردند. حال شما می گویید کدام عقل سلیم این استدلال را نمیپذیرد؟! خب آیا این استدلال با استدلال کنونی که مردم را از لولوی اصلاحات میترسانند و میگویند بخاطر نیامدن آنها باید دست از اصلح کشید چه تفاوتی دارد؟ مسلما در هیچ جای قرآن و روایات و حتی سخنان امام خمینی و امام خامنه ای هرگز سخنی از کنار گذاشتن اصلح نبوده و رای به صالح را مجاز نشماردند. @entekhaabat