eitaa logo
دیده‌بان اندیشه
1.2هزار دنبال‌کننده
725 عکس
79 ویدیو
60 فایل
🔹 فصلنامه دیده‌بان اندیشه در عصر پساحقیقت . 🔹پژوهشی رصدی-تحلیلی در حوزه اندیشه، فرهنگ، سیاست و جامعه . 📩 ارتباط با تحریریه و ارسال دیدگاه‌ها: @didebane_andisheh_admin
مشاهده در ایتا
دانلود
💠 عدالت و پیشرفت الهی ❇️ محصول پیشرفت الهی چیزی جز گسترش و تکامل ابتهاج به قرب نیست. چون تکامل منابع آن محدود نیست، منتهی به تنازع نمی‌شود. از سوی دیگر، چون مبتنی بر خودبینی و استکبار نیست، منتهی به استکبار حق نیز نمی‌گردد. افزایش قدرت در پیشرفت الهی، به مفهوم توسعه تعهد و احساس بندگی و عبودیت است که به دنبال خود، گسترش ایثار و تعاون را نیز می‌آورد. ✴️ در این پیشرفت، «دنیا» ابزار تقرب است، و چون هدف، گسترش ابتهاج است، دنیاپرستی در آن جایی ندارد. اگر اساس انگیزش انسانی حرکت به طرف دنیای بهتر باشد، میلی پیدا نمی‌شود که انسان با تکیه بر آن، به فداکاری در دنیا و احترام به حقوق دیگران اقدام کند. 📖نشریه دیده بان شماره 40 🆔 @didebane_andisheh
💠 عدالت غربی عامل ظلم و نزاع ✅ غرب، اساس عدالت سیاسی را بر حقِ انتخاب انسان قرار می‌دهد و می‌گوید: انتخاب اکثریت، مبنای حقانیت و به‌رسمیت شناخته‌شدن است. وقتی رأی و میل انسان‌ها را اساس قرار دهند و آنها را به اخلاق و دین مقید نکنند و پایگاه اخلاق را جریان عبودیت در نظام اراده‌های انسان ندانند، طبعاً اراده‌ها به سمت افزایش بهره‌وری مادی حرکت می‌کنند و دنیا، به عنوان هدف و اصل انتخاب می‌شود. ✴️ روشن است که بهره‌وری مادی از دنیا نمی‌تواند عامل هم‌دلی و هم‌گرایی شود. به دیگر سخن، اگر مسابقه برای دنیا باشد و ساختارهایی که به عنوان ساختارهای عادلانه در جامعه ایجاد می‌شود، رقابت برای سود مادی را اساس قرار دهد، طبیعی است که این ساختارها عامل هم‌گرایی، هم‌دلی و ایثار و محبت، نخواهند شد. ☑️ دنیا عامل نزاع است، نمی‌تواند بین مردم وحدت ایجاد کند. نتیجه آن هم عدم رعایت حقوق دیگران و اشاعه ظلم است؛ همان‌گونه که در نظام غرب اتفاق افتاده است. 📖نشریه دیده بان شماره 40 🆔 @didebane_andisheh
💠 آسیب‌شناسی گسست بین ملت و دولت ✅ عوامل خارجی 1️⃣ حمله نظامی: حمله نظامی باعث می‌شود تا نهادهای دولتی تمرکز نداشته باشند و دچار آشفتگی شوند و همین مساله کافیست تا آنها از انجام وظایف خود باز بمانند. 2️⃣ تحریم اقتصادی: یک دهه تحریم مستقیم نفت و بانک مرکزی طی دهه‌های اخیر بر پیکر نحیف اقتصاد ایران تحمیل شد که به تنهایی آثار مشخص نامطلوبی بر شاخص‌های کلان اقتصاد ایران داشته است. آمریکا و غرب به طور علنی و با بهانه‌های واهی مانع از دسترسی ایران به درآمدهای ارزی و دارایی‌های خود در کشورهای مختلف شده و از این مسیر خسارت جدی به اقتصاد ایران تحمیل کرده‌اند. 3️⃣ انزوای دیپلماتیک: یکی از مهمترین راه‌های کسب تجربه سیاسی برای حکومت و تسهیل معیشت مردم جامعه، ارتباط دیپلماتیک و بین‌المللی با دیگر کشورها مخصوصا کشورهای همسایه است. از حربه‌های اصلی که دشمنان در چهاردهه گذشته همواره از آن به عنوان اهرم فشار در مقابله با جمهوری اسلامی استفاده کرده‌اند، قراردادن جامعه ما در انزوای سیاسی یا دیپلماتیک بود . 4️⃣ تحریف رسانه ای: دشمنان انقلاب و اسلام بعد از ناامیدشدن از جنگ سخت، عملیات رسانه‌ای سنگینی را علیه جمهوری اسلامی مخصوصا در دهه اخیر به راه انداخته و با تمام قوا به میدان آمده‌اند. آنها با استفاده از حربه تحریف، وضعیت زندگی در ایران را نابسامان و وضعیت کشورهای رقیب را مطلوب جلوه می‌دهند و آنان را وادار می‌سازند تا از مواضع ارزشی و انقلابی خود دست بکشند. 📖نشریه دیده بان شماره 43 🆔 @didebane_andisheh
💠 آسیب‌شناسی گسست بین ملت و دولت ✅ عوامل داخلی 1️⃣ افراد و عناصر:با زیادشدن فاصله بین مسئولین غنی و مردم ضعیف، ما در واقع از اهداف انقلاب دور شده و همین مساله، موجبات نارضایتی مردم انقلابی را به همراه داشت.همچنین عدم توجه به شایسته‌سالاری، بی‌اعتمادی شهروندان نسبت به مدیریت برخی مدیران را به دنبال دارد . 2️⃣ساختارها: محدودیت‌های کسالت‌آور، کاغذبازی‌های وقت‌گیرو همچنین بسترهای فسادزای در مدل بوروکراسی غربی باعث شده تا امروزه مردم زیادی در اقصی‌نقاط جهان نسبت به این مدل حکومت‌داری نقد داشته و به دنبال راهی برای خروج از این وضعیت باشند. وقتی شهروندی در سیر تسلسل‌وار فرآیندهای اداری گیر میفتد و به نتیجه مطلوب دست نمی‌یابد، این را صرفا به معنای ناکارآمدی آن سیستم تلقی کرده و تا حد امکان از آن فاصله می‌گیرد. 3️⃣نرم افزارها و الگوهای عملیاتی: یکی از مهمترین مشکلات موجود در بدنه مدیریتی کشور در ده‌های اخیر، ابهام در معنا و معیارهای توسعه‌یافتگی است. دولت‌ها و قانون‌گذاران در دوره‌های مختلف با دلسوزی نسبت به عقب‌افتادگی وضعیت جامعه بخاطر جنگ و تحریم، سیاست‌هایی را پیشنهاد می‌دهند تا به قول خودشان، کشور را یک قدم به توسعه نزدیک نمایند.و غالبا تعریف خود از توسعه را از گفتمان اروپایی و آمریکایی اخذ کرده و با همان معیارها، شرایط جامعه ایرانی را مورد ارزیابی قرار می‌دهند؛ فارغ از اینکه این سیاست‌ها در بسیاری از موارد با شرایط و فرهنگ کشور ما همخوانی نداشته و عوارض غیرقابل جبرانی را به همراه می‌آورد. 📖نشریه دیده بان شماره 43 🆔 @didebane_andisheh
💠 جهان شمولی اسلام ✴️ آیین آسمانی اسلام، مرزهای نژادی، جغرافیایی و زمانی را در فراخوانی دیگران به سوی خود، در هم شکسته و تأکیدات رسول اکرم(صل الله علیه و آله ) درباره بی‌اساس‌بودن تعصبات قومی و نژادی، اثر عمیقی در قلوب مسلمانان، بالاخص مسلمانان غیر عرب نهاده است. ✅ مسلمانان همواره اسلام را از خود می‌دانستند نه بیگانه و اجنبی و به همین جهت مظالم و تعصبات نژادی و تبعیضات خلفای اموی، نتوانست مسلمانان غیر عرب را به اسلام بدبین کند؛ چون همه می‌دانستند حساب اسلام از کارهای خلفا جداست و اعتراض آنها بر دستگاه خلافت همیشه بر این اساس بود که چرا به قوانین اسلامی عمل نمی‌شود؟ 📖نشریه دیده بان شماره 44 🆔 @didebane_andisheh
💥فراخوان نخستین دوره همایش 🖇به مناسبت دومین سالگرد رحلت استاد محمدحسین فرج‌نژاد 📩مهلت ارسال آثار: 6 تیرماه 1402 📋مهلت ثبت نام: 15 خردادماه 1402 ⏰زمان برگزاری: تیرماه 1402 👈جهت کسب اطلاعات بیشتر به آی دی ایتا @f_mhfaraji مراجعه فرمایید. 📝 @FarajNezhad110
💠 رابطه دین و توسعه ❇️ یکی از پیشفرض‌های اشتباه جریان باستان‌گرایی نسبت به رابطه دین و توسعه است؛ اینان همچون روشنفکران غربزده دین را افیونی می‌دانند که دستاوردی جز خماری و خمودی برای ملت‌ها نداشته و ندارد. پس برای جهانِ اولی‌شدن لازم است دین را از سر راه برداشته و محترمانه عذر او را خواست. ✴️ در برابر این دیدگاه باید گفت که ممکن است این نسخه، جوامعی را که تحت سیطره دین خرافی در حال خفه‌شدن هستند، از خطر مرگ علمی نجات دهد اما برای جوامعی که مقید به رعایت دستورات اسلامند، کُشنده و مرگ‌آور خواهد بود؛ دین در آن سامان ترمز علم است و در این سرزمین موتور حرکتی علم؛ خرافات یا همان باورها و دستوراتی که هیچ دلیل عقلی و یا نقلی معتبری ندارند، جدی‌ترین مانع پیشرفت علوم و توسعه صنعت به شمار می‌روند؛ روشن است برای رسیدن به یک پیشرفت علمی باید موانع آن را از سر راه برداشت؛ مسیحیت این کار را کرد و ثمرش را هم دید؛ اما این ظلم به اسلام است که آن را هم‌ردیف یک آیین تحریف‌شده قرار داده و همان حکم را در موردش اجرا کنیم؛ اسلامی که در تمام قرآن و روایات معتبرش ذره‌ای خرافه یا سخنی در تضاد با عقل یافت نمی‌شود؛ اسلامی که مدام بر تفکر و تعقل و تدبر در آیات آفاقی و انفسی توصیه می‌کند؛ اسلامی که قدرت علمی‌شدن در جهان را واجب کفایی می‌داند؛ اسلامی که شعار رسمی‌اش دانش‌اندوزی ز گهواره تا گور است؛ اسلامی که خودکفایی در تمام عرصه‌های تکنولوژی و صنعت را واجب می‌داند. ☑️ به نظر می‌رسد که این حملات نسبت به دین نه بخاطر نگرانی از عقب‌ماندگی علمی و صنعتی ایران بلکه بخاطر هراس از گسترش و اثبات کارآمدی دین در این کشور و صدور آن به جهان است. 📖نشریه دیده بان شماره 44 🆔 @didebane_andisheh
💠 دستاوردهای تمدنی انقلاب اسلامی 1️⃣ رشد ایمان و معنویت: انقلاب اسلامی یک انقلاب ارزشی و فرهنگی است كه در مقابل فرهنگ الحادی و شیطانی غرب ايستاده است. بنابراین نخستین و باارزش‌ترین دستاورد آن، ورود معنویت در عرصه زندگی مردم است. 2️⃣ استقلال سیاسی: انقلاب اسلامی، ایران را به استقلال و خودباوری مردم رساند و آن را به جزیره ثبات در منطقه پر تنش غرب آسیا تبدیل کرد. 3️⃣ بهادادن به مردم: مردم‌سالاری دینی، ناظر به نمونه‌ای از حکومت است که بر مشروعیت الهی و مقبولیت مردم در چارچوب مقررات الهی استوار است. 4️⃣ تحول ساختار علمی: در بستر انقلاب اسلامی، لایه‌های علمی در ایران دستخوش تغییر و تحول شدند و هویت علمی این کشور را بازسازی کردند. 5️⃣ برقراری امنیت و ثبات: قدرت‏‌های متخاصم سعی کردند به ‌اشکال مختلف ازجمله حمایت از سازمان‌های ‌تروریستی، ایجاد و گسترش نافرمانی مدنی، ایجاد آشوب‌های خیابانی و... جمهوری اسلامی ایران را با ناامنی داخلی مواجه سازند، اما امروز جمهوری اسلامی ایران امن‌ترین کشور در ناامن‌ترین منطقه جهان است. 6️⃣ تولید گفتمان مقاومت: انقلاب اسلامی یک اندیشه‌ نو را در قالب گفتمان مقاومت تولید کرد؛ حزب‌الله در لبنان، گروه‌های مقاومت در فلسطین، حشدالشعبی در عراق، انصارالله در یمن از مهم‌ترین گروه‌های مقاومت در منطقه غرب آسیا هستند که با الهام از انقلاب اسلامی ایران تشکیل شده و امروز در زمره بازیگران تأثیرگذار منطقه‌ای محسوب می‌شوند. 📖نشریه دیده بان شماره 44 🆔 @didebane_andisheh
💠 انسان و طبیعت ✴️ در دموکراسی لیبرال، معمولاً تنها یک اصل را برای بیان قلمرو و محدودیت حقوق و آزادی‌های افراد اعلام می‌کنند و آن اینکه «به حقوق و آزادی‌های دیگران صدمه وارد نشود»؛ اما در اسلام حقوق و آزادی‌های هر فرد، به رعایت مصالح واقعی مادی و معنوی فرد و جامعه که در ضمن احکام متافیزیکی بیان شده، محدودیت می‌یابد. ❇️ انسان هر چند به لحاظ تکوینی می‌تواند در هر چهار عرصه ارتباط خود با خود، خدا، دیگران و محیط زیست، از اختیار و آزادی خود سوء استفاده کند، اما هم در آخرت مسؤول انتخاب‌های خود خواهد بود و هم در دنیا، حاکمیت می‌تواند دایره اختیار او را تا حدودی محدود کند که به اختیار دیگران، نظم عمومی، اصول اخلاقی و طبیعت و محیط زیست انسان صدمه وارد نکند. ☑️ غرض اصلى آفرینش انسان، تحقّق خلافت الهى روى زمین بوده و معیار این جانشینی علم به اسماء و صفات الهی و علم و آگاهی به مخلوقات، و انجام وظیفه در قبال خدا و مخلوقات خدا است. ادیان ابراهیمی زمین را امانتی الهی در دست انسان می‌شمارند که باید آن را آباد کند؛ اینان هرگونه تخریب محیط زیست را به معنای فساد در ارض تلقی کرده و از آن نهی می‌کنند چرا که طبیعت را تجلی الهی دانسته و تجاوز به امانت خداوند را موجب غضب خدا می‌دانند. 📖نشریه دیده بان شماره 39 🆔 @didebane_andisheh
💠 ارتباط آزاد یا قانونی...؟ ✴️ در جامعه‌ای که معمولاً نیمی از آن را جنس مرد و نیمی دیگر را جنس زن تشکیل می‌دهد، چـاره‌ای جز ارتباط دو جنس مخالـف بـا همدیگر نیست. برحسب دیدگاه اسلام، زن و مرد باید با نگاه به شخصیت انسانی هم که به طور قطع در روابطی سالم خود را نشان می‌دهد، در تعاملات اجتماعی حضور یابند. عایقی مفید و مؤثر به نام هویت انسانی وجود دارد که سبب ایجاد جریانی سالم و آسیب‌ناپذیر در روابط میان زن و مرد می‌شود. بر این مبنا، مرد باید در زیرساخت‌های فکری خویش، تصویر درستی از زن به عنوان یک شخصیت ارجمند، پاک، باکرامت و حرمت داشته باشد و زن نیز باید در روساخت‌های رفتاری‌اش که وجوه ارتباطی او را در پوشش، گفتار و حرکات نمایان می‌سازد، حرمت و کرامت زن‌بودن خود را نشان دهد. ❇️ در مقابل برخی با طرح دیدگاه «ارتباط آزاد» به دنبال آن هستند که مساله‌بودن ارتباط قانونی زنان با مردان غریبه را از اذهان پاک کرده و آن را به عنوان امری بدیهی و بدون نیاز به قانون جلوه دهند. بر اساس این دیدگاه، ایجاد هر نوع محدودیت و ممنوعیت در ارتباط میان زن و مرد، باعث برانگیختن حساسیت، افزایش التهاب و اشتیاق می‌شود. از این رو، بهتر است که نحوه ارتباط دو جنس مخالف، همانگونه‌ای باشد که دو جنس موافق با هم مرتبطند. ☑️ در نقد این دیدگاه باید نکاتی را بیان کرد: 1️⃣ اول آنکه بافت تاريخى، اجتماعى و مذهبى شكل‏‌گيرى این رویکرد، گوياى اين مطلب است كه عمدتا در حيطه فرهنگ و بافت اجتماعى ـ دينى خاصی تفسير شده و قابل تعميم نيست. به عبارت دیگر بر اساس نظریات تحریف‌شده مسیحیت و بر اساس فضای اجتماعی اروپایی و آمریکایی، زنان اصلا انسان به حساب نمی‌آمدند تا بخواهند برای ارتباط با آنها قوانینی را وضع نمایند؛ از این رو و براساس این نوع نگاه، به راحتی می‌توان حکم به جواز ارتباط آزاد داد؛ اما بر اساس نگاه دین اسلام، زنان از جایگاه والایی در جامعه برخوردار هستند و شریعت این اجازه را به مردان نمی‌دهد تا هرطور که خواستند با آنها برخورد کرده و حقوقشان را زیر پای بگذارند. 2️⃣ دوم آنکه امروزه آثار فردى و اجتماعى ناگوار ارتباط آزاد و بی‌قید و شرط زنان و مردان، خود دليل محكمى بر بطلان نظريه‏‌هاى ارتباط آزاد است؛ در دهه‌‏هاى اخير، ايالات متحده شاهد رشد سريعى در نرخ مواليد نامشروع بوده است. نرخ زايمان زنان ازدواج‌‏نكرده، افزايش 310 درصدى يافته است. اداره آمار ايالات متحده گزارش داده است كه 25 درصد از زنان ازدواج‏‌نكرده مادر می‌‏شوند و نرخ اين امر فقط در طول 10 سال گذشته، 60 درصد افزايش يافته است. 50 درصد از ازدواج‌‏ها به طلاق مى‏‌انجامد. در هر سال يك ميليون كودك آمريكايى، جدايى پدر و مادر خود را تجربه كرده‌‏اند. ✔️ درصد زنانى كه هرگز ازدواج نكرده‌‏اند، سه برابر شده است. همچنين تعداد هم‏خانه‌‏هايى كه ازدواج نكرده‏‌اند، دو برابر شده است. احتمال ازدواج زوج‏هايى كه بدون ازدواج با يكديگر به صورت هم‏خانگى زندگى مى‏‌كنند، نسبت به ديگر زوج‏ها كمتر و پذيرش آنها نسبت به طلاق، بيشتر است و معمولاً كسانى به اين كار دست مى‌‏زنند كه خود، فرزندان طلاق هستند. پس از 1950، ميزان خودكشى جوانان آمريكايى، 300 درصد افزايش داشته است؛ نرخ جنايت و آدم‏كشى و اعتياد به مواد مخدر شيوع پيدا كرده و نرخ دستگيرى و ارتكاب رفتارهاى جنايى جوانان، سر به فلك كشيده است. 📖نشریه دیده‌بان شماره 46 🆔 @didebane_andisheh
💠 تکریم ریحانه... ✅ از زمان ظهور دین اسلام در شبه جزیره عربستان خشونت‌هایی مانند زنده به گورکردن نوزادان دختر متوقف شد و جایگاه زن، حائز رتبه جدیدی شد. در جهان اسلام روند کنترل خشونت علیه زنان، برخلاف غرب که عمری پنجاه ساله دارد، چهارده قرن پیش به‌عنوان مسأله محوری شناخته شد و برای آن ارائه راهکار شد. بوسیدن دست حضرت فاطمه(س) توسط مکرم‌ترین مرد زمان خویش، مهمترین راهکاری بود که هنجار کرامت زن را در جامعه مردزده عرب آن روز نهادینه کرد که تاکنون مورد توجه اندیشمندان جهانی است. ✴️ قرآن کریم در زمان نزول خود، پیامی انقلابی برای زنان تحت‌تبعیض و ظلم به‌همراه داشت و برخی از سنّت‌های مردسالارانه را فوراً منسوخ کرد؛ اما نسخ یکباره و به‌کلیِ تمامی قوانین و سنّت‌های مردسالارانه می‌توانست دشواری‌های بسیاری برای انتقال پیام اسلام به‌همراه داشته باشد؛ به همین دلیل بهترین رویکرد، تغییر و اصلاحات تدریجی بود؛ زنان پیش از اسلام هیچ ارثی نمی‌بردند؛ اما اسلام به آنان حق ارثی متناسب با پذیرش جامعۀ آن زمان عطا کرد یا اینکه مردان می‌توانستند به‌شکل غیرمحدود همسر اختیار کنند و اسلام این امر را به چهار همسر محدود کرد. همچنین در جامعۀ آن روز عرب، مردان به‌راحتی می‌توانستند زن خود را طلاق دهند؛ ولی اسلام برای طلاق‌دادن زنان محدودیت‌های مختلفی قرار داد. 📖نشریه دیده‌بان شماره 46 🆔 @didebane_andisheh
💠 رسالت دانشگاه در منظر امام خمینی (قدس سره) ✴️دانشگاه در کنار خانه و مدرسه، می‌تواند به عنوان مهد تربیتی در جهت خودسازی و تهذیب دانشجویان قدم بردارد. بنا به تعبیر امام خمینی(قدس سره): «ما انسان دانشگاهی می‌خواهیم، نه معلم و دانشجو؛ دانشگاه باید انسان ایجاد کند و انسان بیرون بدهد از خودش.» ❇️ از این منظر اساتید باید سایه انبیاء باشند و متناسب با مسئولیت انسان‌سازی، خود را پیش ببرند. تهذیب و از بین‌بردن رزائل فکری علاوه بر خود فرد، در رشد و توسعه آتی کشور هم موًثر است؛ در کنار این امر محیط‌های آموزشی نیز باید مصون از فساد و آلودگی باشند تا نهالی که بناست در آینده تبدیل به درختی تنومند و پر بار گردد و از ثمره آن، اعضای جامعه بهره‌مند شوند، از بستر رشد و بالندگی برخوردار گردد. ✅ اگردر دانشگاه علم و تهذیب در کنار هم قرار بگیرند و علم‌آموزی موجب افزایش معرفت و شناخت و ایجاد تفکر توحیدی و تقویت آن در انسان شود، می‌تواند موجب تاثیرگذاری صحیح دانشگاه و دانشگاهیان شود. 📖نشریه دیده بان شماره 45 🆔 @didebane_andisheh