هدایت شده از نوشتههای مهدی جمشیدی
🗒 دعوت آقای محققداماد به مناظره:
تفقّه وارونه
مهدی جمشیدی
۱. سخنی از آقای محققداماد منتشر شده که در آن، ایشان سه دلیل برای نفی الزام قانونی به حجاب ارائه کرده است. پیش از این نیز، موضع ایشان در چنین مداری قرار داشته و گفتۀ اخیر، همراستای با گفتههای گذشتۀ وی است. در همین آغاز اشاره کنم که فارغ از حدیثی که ایشان بدان استناد نموده – و البته یکی از محقّقان به آن پاسخ داده و استناد را ابطال و حتی عبارات روایت را اصلاح کرده – درخور است که ایشان، «تکگوییِ رسانهای» ترک گوید و به میدان مناظره و مواجهۀ نظری وارد شود. ازآنجاکه گویا ایشان چندی در محضر علامۀ شهید، آیتالله مطهری بوده است؛ سزاوار است که همچون استاد خویش، خویش را به «محک تجربه» بیازماید و از خلوتِ تکگویی به درآید و اندیشهاش را در معرض «نقد» بنهد. مطهری، بیپروا و جسورانه، میداننشین بود و در محافل و انجمنهای گوناگون، میگفت و میشنید و چنین است که بسیاری از آثارش، حاصل همین «همنشینیهای معرفتی» و «احتجاجات نظری» بود. آقای محققداماد، اینگونه نیست و به نقد، روی خوش نشان نمیدهد و حتی آنگاه که نقد میشود، حاضر به پاسخ نیست. مطهری با وجود سی سال تفاوت سنّی، با اکبر گودرزی و حبیبالله آشوری، به گفتگو نشست و استدلال کرد، اما دریغا که آقای محققداماد، محقّقِ معرکۀ تقابل علمی نیست و از دامادی حجلۀ تضارب آراء و عقول، گریزان است. شبِ زفافِ تفکّر فرارسیده و صبح در راه است، اما خبری از دامادهای تکنشین و خلوتگُزین نیست. من پیشقدم میشوم و ایشان را به «مناظرۀ عمومی و زنده» فرامیخوانم تا محک تجربه، روشنگر حقیقت گردد.
۲. نخستین استدلال ایشان، این است که مگر باید «همۀ شرع» را به عقد «قانون» درآورد و جامۀ امر و نهیِ حاکمیّتی به تن آن کرد؟! پاسخ، واضح است؛ هرگز چنین نیست و حکومت دینی، خود را عهدهدار تحقّق دین در همۀ عرصهها و ساحات نمیشمارد. باید میان «حریم خصوصی» و «حریم عمومی»، تفاوت نهاد و حکمِ یکی را به دیگری تعمیم نداد. آنچهکه در حریم خصوصی میگذرد، هرچه که باشد، حکومت دینی را موظّف و مکلّف نمیسازد و حکومت دینی، از اساس، حق مداخلۀ در حریم خصوصی را ندارد. امام خمینی در دهۀ شصت، فرمان هشتمادّهای صادر کرد و در آن بهصراحت، حاکمان و ضابطان را از حضور در حریم خصوصی، نهی کرد. آن فرمان، فرمان شرع است و فراتاریخی. اکنون نیز سخن بر سر «مداخلۀ در حریم خصوصی» نیست؛ چراکه حجاب در عرصۀ عمومی، امر عمومی است نه امر خصوصی. بدینجهت، کشف حجاب در عرصۀ عمومی، هم حرامِ «اجتماعی» است و هم حرامِ «سیاسی». اگر حرام و معصیت و فسق، «جنبۀ اجتماعی» یافت، باید از طریق قانون در برابرش ایستاد و این نقطۀ اتّصال «شرع» به «قانون» است. عجبا که آقای محققداماد، به قیاسِ آغشته به مغالطه رو میآورد و الزام به حجاب در عرصۀ عمومی را معادل الزام به نماز جماعت یا حج میشمارد! نباید و نمیتوان میان نماز یا حج و الزام قانونی، پیوند برقرار کرد، اما بر کشف حجاب و برهنگی در عرصۀ عمومی، مفاسد جمعی مترتّب میشود و کمال و صلاح و سعادتِ معنوی دیگران، به خطر میافتد. امر عمومی، «امر معطوف به دیگران» است و دریغا که استاد فقه و حقوق اسلامی، نسبت به بدیهیات و ابتدائیات، تجاهل میورزد.
۳. استدلال دیگر ایشان این است الزام قانونی به حجاب، با مقاومت اجتماعی روبرو میشود و بدینجهت، حجاب بهعنوان حکم شرعی، تقلیل مییابد و تحقیر میشود؛ درحالیکه نباید اسبابِ وهن دین را فراهم کرد. از ذهنیّتِ فقهمدار ایشان، بعید نیست که با مسألۀ «روایت» و «تصویرسازی» در جهانِ رسانهایِ متأخّر، آشنا نباشد و نداند که این روایتها و تصویرها، ساخته و شکسته میشوند و بخش عمدۀ این بازی، به عقل حکمرانی بازمیگردد. اگر در حاکمیّت، قوّۀ عاقلۀ فرهنگی حضور میداشت، میفهمید که قانون، از چشمۀ «اقتدارِ حاکمیّت» - و نه قدرت که وجه سخت و عیان دارد – مینوشد و اگر حاکمیّت، اقتدار خویش را ببازد و تسلیم روایتها و تصویرها شود، سیر عقبنشینیاش در هیچ نقطهای متوقف نخواهد شد. قانون، هم محتاج «اقناع» است و هم محتاج «اقتدار». اقناع، تقدّم دارد اما کفایت ندارد؛ چون همگان را نمیتوان قانع کرد. خطای حاکمان در ماجرای اغتشاش این بود که در گفتار و عمل، نشان دادند که دچار تزلزل و تفرّق شدهاند و به معامله و مصالحه روآوردهاند. در اینجا بود که عنصر «اقتدار» را باختند و در طرف مقابل، جسارت و بیپروایی آفریدند.
باقی سخن بماند برای مواجهۀ حضوری با ایشان.
https://eitaa.com/mahdi_jamshidi60
6.37M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎥 گروهی از هندیها پایان فستیوال مذهبی خود را با پرتاب پهن جشن گرفتند!
◀️ روز گذشته هزاران نفر از مردم هند با پرتاب پهن گاو به یکدیگر، پایان جشن سالانه دیوالی، مهمترین فستیوال هندوها را جشن گرفتند.
◀️ در سالهای اخیر، اعضای حزب نارندرا مودی، نخستوزیر هند، نیز استفاده از ادرار و فضولات گاو برای درمان بیماریها از جمله کرونا را تبلیغ کردهاند. دولت هند حتی در حال اجرای طرحهایی برای تولید خمیردندان، شامپو و اسپری ضد پشه از مواد زائد گاو است/ فارس
_
اصلاحات نیوز
✅ @Eslahatnews
🔗 Eslahatnews.com
دانش حیاتی
🎥 گروهی از هندیها پایان فستیوال مذهبی خود را با پرتاب پهن جشن گرفتند! ◀️ روز گذشته هزاران نفر از م
به اینها بنگرید که چطور اسیر کثافات و شیاطین شدهاند.
جنیان انرژیشان را مکیده و دلهایشان را سیاه میکنند و وجودشان را پر از رذیلت و در عوض هر چند وقت یک بار مرضی از آنها «شفا» داده تا این بیچارگان را همیشه اسیر خود داشته باشند و از این میزان تحقیر انسانیت با مدفوع گاو لذت ببرند!
هند بالاترین آمار فقر و تجاوز جنسی را در دنیا دارد! نتیجه اکسیر شفابخش پهن گاو!
🔸 کسی که با مطالعه و تمرین کردن طبع شعر پیدا کند این یک طبع شعر است و یک نوع دیگر طبع شعر این است که در اثر سیر و سلوک پیدا میشود و این مهم است.
🔹 حضرت ابوی (آیت الله ناصری) روایتی را میخواندند که هر مؤمنی در گوشهای از قلبش جائی برای شعر دارد و هنگامی که مقداری از مراحل سیر و سلوک را پشت سر گذاشت طبعش باز میشود.
🎙 استاد شیخ جعفر ناصری
۹۶ میلیارد دلار ارز مملکت غارت شده و همین غارت موجب افزایش افسارگسیخته نرخ ارز شده است. رئیس مجلس مملکت یک کلمه درباره غارت ارزی سخن نمیگوید، اما نرخ ارز افسارگسیخته را مبنای قیمتگذاری انرژی قرار میدهد و نسخه اصلاحات میپیچد.
دست از معیشتسوزی بردارید. ایران را سوریه نکنید!
@syjebraily
8.12M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎥 قالیباف: خجالت میکشم بگویم سهم دولت از معادن ۶ هزار میلیارد تومان بوده ولی سوخت مصرفی که به معادن دادیم ۴۰ هزار میلیارد تومان!
_
اصلاحات نیوز
✅ @Eslahatnews
🔗 Eslahatnews.com
دانش حیاتی
🎥 قالیباف: خجالت میکشم بگویم سهم دولت از معادن ۶ هزار میلیارد تومان بوده ولی سوخت مصرفی که به معاد
شما که طرفدار «بدیم بره» در اقتصاد بودید، یعنی حتی فروش زیرقیمت شرکتهای دولتی، به چه چیزی اعتراض دارید؟
خصوصیسازی معادن + دلاریسازی قیمت محصولات آنها + شوکهای ارزی ریشه همه فلاکت اقتصادی آوار بر این کشور است، از تورم بیپایان تا ناترازی دولت و حقوق نازل کارمند و استاد تا مهاجرت نخبگان.
بیدار شوید! سریعتر!
💢 آیا ممکن است به خاطر نفت باشد؟
تصاحب نفت ونزوئلا میتواند بیمهای باشد، پیش از آنکه جنگ جدید آمریکا و اسرائیل علیه ایران صادرات نفت از خلیج فارس را متوقف کند.
✍🏻پیتر کرونو (خبرنگار تحقیقی)
حکمران؛ روایت عمیق سیاست و اقتصاد🔻
@HokmranOnline
7.17M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
💢ارزهای برنگشته چگونه خرج مهندسی انتخاباتها میشود؟
🎙مجیدرضا حریری (رئیس اتاق ایران و چین)
حکمران؛ روایت عمیق سیاست و اقتصاد🔻
@HokmranOnline
📉 گزارش|رصدی از اینترنت در ایران
خلاصه جلسه جناب آقای دکتر آقامیری دبیر شورای عالی فضای مجازی کشور
1️⃣. میزان و الگوی استفاده از اینترنت
· ضریب نفوذ: ۷۵٪ از مردم از اینترنت استفاده میکنند.
· مدت استفاده: کاربران به طور میانگین ۳/۵ تا ۴ ساعت در روز در فضای مجازی وقت میگذرانند.
· تولید محتوا: تنها ۲/۴٪ از کاربران در حوزه تولید محتوا فعال هستند.
2️⃣. فیلترینگ و استفاده از VPN
· کاربرانVPN: پنجاه و نه درصد از کاربران اینترنت از VPN استفاده میکنند.
· کاربران بدون VPN: از ۷۵٪ کاربران اینترنت، ۱۴٪ اصلاً فیلترشکن ندارند و ۳۳٪ نیز کاری با VPN ندارند.
· دغدغه عمومی: ۷۰٪ از مردم، دغدغه اصلیشان VPN نیست.
· نوع VPN: شصت و یک درصد از کاربران VPN از انواع رایگان آن استفاده میکنند.
· اعتراض به فیلترینگ: بیشترین اعتراض به فیلترینگ از سوی تولیدکنندگان محتوا (۲/۴٪) مطرح است.
3️⃣. آسیبهای اجتماعی (اعتیاد)
🔴 آمار کلی: ۳۰٪ از جامعه (از هر سه نفر یک نفر) دچار اعتیاد شدید هستند.
🔴رده سنی: در گروه سنی ۱۵ تا ۳۵ سال، این آمار به ۴۴٪ میرسد.
· مقایسه جهانی: نرخ اعتیاد در ایران چندین برابر میانگین جهانی است (کشورهای شرقی: ۸/۹٪ کشورهای غربی: ۴/۶٪ آفریقا: ۱۴٪).
4️⃣. فعالیتهای اقتصادی و دیجیتال
· خرید اینترنتی: ۸۰٪ از مردم خرید اینترنتی ندارند و هنوز اعتماد لازم ایجاد نشده است.
· اشتغال اینترنتی: تنها ۶/۴٪ از اشتغال، به صورت اینترنتی است.
· هوش مصنوعی: تنها ۱۰٪ از مردم درگیر هوش مصنوعی هستند و در صورت عدم برنامهریزی، آسیبهای جدی در آینده نزدیک میشود.
· رمز ارزها: ۸/۶٪ از مردم در زمینه رمز ارزها فعال هستند.
5️⃣. مصرف محتوا و اولویت پلتفرم ها
· منابع خبری: 55% از مردم اخبار را از فضای مجازی، 30% از صدا و سیما و 11% از ماهواره پیگیری میکنند.
· اولویت پلتفرمها: اولویت کاربران به ترتیب اینستاگرام، تلگرام و واتساپ است.
· پلتفرمهای داخلی: اپلیکیشن داخلی «ایتا» تنها توسط 33% مردم استفاده میشود و در صورت رفع فیلتر تلگرام، پلتفرمهای داخلی با «ریزش شدید» کاربر مواجه خواهند شد.
6️⃣. تیپشناسی کاربران (گونهشناسی زیستی)
· موافقان: 27% از کاربران
· قشر خاکستری: 37% از کاربران
· مخالفان: 41% از کاربران (این قشر هزینه و مصرف بیشتری در فضای مجازی دارند و عمدتاً از قشر ثروتمند جامعه هستند).
7️⃣. ملاحظات کلان و بیانات رهبری
· تأکیدات رهبری:
· قانونمندسازی (حکمرانی) پلتفرمهای مجازی، مشابه اقدامات آمریکا با تیکتاک یا فرانسه و آلمان با تلگرام.
· حفظ امنیت روانی جامعه.
· هشدار: کشور در یک «کلوگاه بسیار مهم» قرار دارد. اگر رفع فیلتر به درستی مدیریت نشود، «قشر خاکستری» (۳۷٪) به سرعت به سمت پلتفرمهای دیگر کوچ خواهند کرد.
· داراییهای جمهوری اسلامی: شبکه های فیزیکی مانند هیئت، مسجد و فامیل وجود دارند که باید آسیبهای فضای مجازی را برای مردم تبیین کنند.
· نقد به دولت: تلاش دولت در این زمینه بیشتر «سیاسی» و با انگیزه «دستاوردسازی»شده است.
حکمران؛ روایت عمیق سیاست و اقتصاد🔻
@HokmranOnline
این یک باور رایج است که کارمندان در محدوده سنی نسل زد (متولدین ۱۹۹۷ تا ۲۰۱۲) «تنبل»، «بیانگیزه» و «پرتوقع» هستند.
میمها و ویدیوهای بیشماری در فضای مجازی، عملکرد جوانان را در دفتر کار که شامل دیر رسیدن، زود ترک کردن و ساعتها وقت صرف گشتوگذار در تلفن همراه است، به تمسخر میگیرند.
یک مطالعه جدید که توسط Becoming You Labs انجام شده، به دنبال کشف منشأ مشکل بین نسل زد و مافوقهای آنها بوده است.
این مطالعه از ۲,۱۰۰ مدیر استخدام در ایالات متحده پرسید که به دنبال چه ارزش یا ویژگی شخصی در یک کارجو هستند و همچنین از کارمندان نسل زد پرسید که به دنبال چه چیزی در محیط کار هستند. گزینههای مطرحشده، از «تمایل به ایجاد یک اجتماع» تا «اولویتدهی به رفاه شخصی و تفریح» را در بر میگرفتند.
۳ ارزش مهم برای نسل زد عبارتاند از: رفاه و مراقبت از خود، اصالت و ابراز وجود و کمک به دیگران؛ در مقابل، افرادی که آنها را استخدام میکنند، به دنبال موفقیت، یادگیری و سختکوشی هستند.
شکاف موجود کاملاً واضح است.
مدیر عامل یک شرکت در واکنش به این یافتهها گفته است: این دقیقاً توضیح میدهد که چرا نمیتوانیم نیروی جدید استخدام کنیم.
یک نظرسنجی که توسط سایت Intelligent.com انجام شده، نشان داد که ۶ نفر از هر ۱۰ کارفرما، برخی از فارغالتحصیلان دانشگاهی را که در اوایل سال جاری به کار گرفته بودند، اخراج کردهاند.
رهبران کسبوکار اظهار داشتند که کارکنان در این رده سنی اغلب فاقد انگیزه هستند و به جای بهرهگیری از ابتکار خود، باید مدام به آنها گفته شود که چه کاری را انجام دهند.
@criticalknowledge🧬دانش حیاتی