هدایت شده از احمد نبویان
سؤال اساسی از مدافعان افزایش سن بازنشستگی اینست که چرا در هنگام تقسیم مواهب و ثروتهای کشور جایگاه مردم کمرنگ است اما در تقسیم بار مشکلات و سختیها، از مردم مایه گذاشته میشود؟
چرا عمده بهرهمندی از انفال، منابع زیرزمینی، فرآوردههای پتروشیمی و فولادی و ... در اختیار حدود ۴۰ شرکت خصوصی و شبهدولتی است که هم از مالیات معافند و هم از تعهد پیمانسپاری ارزی و هم با قیمتگذاری دلاری محصولات خود به نابودی تولید داخلی و گسترش خامفروشی دامن میزنند؟! و کسی هم متعرض آنان نمیشود چون بسیاری از آقایان و فرزندانشان مستقیم و غیرمستقیم از قِبَل این شرکتها منتفع میشوند!
چرا بانکهای خصوصی براحتی هزاران میلیارد تومان در سال خلق پول میکنند و در اختیار شرکتهای صوری زیرمجموعه خود قرار میدهند؟! و کسی هم متعرض آنان نمیشود؟
اما اقتصاددانان برای جبران کسری صندوقهای بازنشستگی، جبران کسری بودجه دولت، جبران ناترازی انرژی و ... همیشه اولین و دمدستیترین راهکار را افزایش فشار بر معیشت و زندگی مردم قرار میدهند!
آیا نمیتوان در سختیها و مشکلات کشور هم کمی از سود چندهزار میلیاردی این کارتلها مایه گذاشت؟
پ.ن: با تشکر از جناب دکتر منتظری، نماینده گرگان و آققلا بخاطر این موضع صحیح
💠 احمد نبویان
🔗@ahmad_nabavian
هدایت شده از ابوقاسم
📌همان طور که پیش بینی می شد و انتظار می رفت تشدید تنش ها از سوی محور مقاومت بر علیه منافع آمریکا و اسرائیل به عنوان یک راهبرد مقطعی جهت متوقف سازی ماشین نظامی صهیونیست ها در غزه در دستور کار قرار گرفته است.
تلفات بی سابقه آمریکایی ها و پذیرش آن یکی از مهم ترین اقدامات برای ایجاد شبکه فشار در داخل آمریکا برای اقناع سازی جو بایدن جهت توقف درگیری ها در غزه ارزیابی می شود.
بایدن برای انتخابات آینده آمریکا به جنگ نیازی ندارد، جنگ گزینه ترامپ برای حذف بایدن از اداره سیاسی آمریکا است.
🔺این حمله پهپادی به تجمع آمریکایی ها در پایگاه برج 22 در 3 کیلومتری ارودگاه رکبان در خاک اردن و فاصله 600 متری تا مرز سوریه انجام شده است
🔺هرچند اردن در تلاش هست که حمله پهپادی را خارج از خاک این کشور اعلام کند تا وارد این تنش ها نشود اما موضوع کاملا شفاف هست و اردنی ها نمی توانند آن را تخطئه کنند.
به این مساله باید توجه کرد که راهبرد محور مقاومت و ایران برای این هست که جنگ در غزه را متوقف کنند و تشدید تنش ها یا پرداخت هزینه محدود برای تحقق این هدف تحلیل می شود.
سطح برخورد اراده ها برای هدایت معادله جنگ و تثبیت غلبه روانی در منطقه به نقطه بی سابقه ای رسیده است،یقینا تنش ها بیش از این تشدید خواهد شد اما جنگ مستقیم و تمام عیار همچنان خط قرمز طرفین محسوب می شود
ابوقاسم
بسم الرب الحکیم
✍️ در دفاع مجدد از ستارهای به نام علی علیزاده!
به دلیل حواشی جدیدی که اخیراً باز برخی مدافعان کمسواد (و گاه خالهخرسی و التقاطیِ) انقلاب برای شخصیت فکری و رسانهای برجسته و ارزنده آقای #علی_علیزاده ایجاد کردهاند، تصمیم گرفتم دوباره مطلب جدیدی در دفاع از ایشان بنویسم. بخش اول مطلب سه بخشی قبلی از اینجا قابل دسترسی است.
عجیب است در زمانهای که یک مدافع انقلاب خودش تبدیل به مدافع استدلالهای خانمان-برانداز، اقتصاد-برانداز و کشور-برانداز لیبرالی در اقتصاد شده، ادعای تنزهطلبی از «التقاطگرایی» کرده و به آقای علیزاده که با رویکرد علمی و سواد فلسفی و اقتصاد-سیاسی خودش تنوانسته مدافع توانمند جبهه انقلاب در مسائل امنیتی و اقتصادی در عرصه رسانه باشد اتهام التقاطگرایی زده است. آقای علیزاده هرگز ادعای حزباللهی بودن نکرده اما او در تحلیلهای اقتصادی متکی به سنت ریشهدار و قویم مارکسیستی است که غنیترین سنت انتقادی علیه #سرمایهداری، استعمار و امپریالیسم در یک و نیم قرن گذشته است و میتواند در همین حوزه منجر به غنای مباحث سیاسی و اقتصادی جریان انقلابی شود. اما علیزاده در عین حال یک مارکسیست نیست چون او به عنوان یک فرد تحصیلکرده در سطوح عالی فلسفه محدودیتهای هر سنت فکری و سیاسی را میداند. مثلاً با توجه به پایههای الحادی و ماتریالیستی #مارکسیسم ارتدوکس میداند که سنتهای الهیاتی و دینی امروز مدافع جدی در فضای آکادمیک دارد فلذا مقهور زیربناهای الحادی و ماتریالیستی مارکسیسم ارتدوکس نیست اگر نه بارها از عقاید مذهبی شیعه دفاع نمیکرد.
در حقیقت به نظر من امروز تلفیقی از مباحث مارکسیستی در اقتصاد سیاسی با مبانی الهیاتی شیعه، دو مؤلفه ضروری برای تقرب به حقیقت و موضع حق در این زمانه هستند تا از یک سو بتوان از ارزشهای دینیمان دفاع کنیم و از سوی دیگر از التقاط لیبرالی که اتفاقاً دامنگیر بسیاری از انقلابیون سابق و لاحق هم شده رها شویم. امروز بزرگترین نمونه التقاط ضدانقلابی در ایران، حاکمیت سیاستهای لیبرالی بر نهادهای تصمیمساز جمهوری اسلامی و اذهان حتی بسیاری از سیاسیون و عوامیونِ! انقلابی است! از نظر من، امروز آشنایی با مباحث اقتصاد سیاسی چپ و مارکسیستی (و البته نه مارکسیسم فلسفی یا فرهنگی) از نان شب برای مردم ایران و مسؤولین و حامیان انقلاب واجبتر است!
به نظر من بزرگترین ضربه شبکه و نهادهای نفوذی امریکا به کشور ما پس از انقلاب حذف و سرکوب سنت چپ در ایران بود که باعث یکهتازی #لیبرالیسم و #نیولیبرالیسم در کشور شد. امروز علیزاده به عنوان فردی آشنا هم با فلسفه معاصر و هم اندیشه چپ، در عرصه رسانه دارد تقریباً به تنهایی دارد در برابر این انحراف بزرگ روشنگری میکند و حمایت از او از نظر من مهمترین تکلیف انقلابی امروز است. بنده هیچ شخصیت دیگری را با خصوصیات ممتاز فکری ایشان نمیشناسم، یعنی کسی که هم فلسفه بداند هم با مباحث اقتصاد سیاسی سرمایهداری آشنا باشد و هم کارشناس رسانه باشد! علیزاده نمونه خوبی است از این که چه طور ترکیب وجدان + سواد آکادمیک واقعی میتواند فردی را از عمق اپوزیسیون سکولار به مدافع بصیر جبهه انقلاب اسلامی در این زمانه تبدیل کند! این برای خودعمارپندارهای همیشگی جبهه انقلاب عبرت بزرگی است که بفهمند در کنار غیرت دینی و انقلابی، به گوهر علم و سواد بیش از هر چیزی نیاز دارند! متأسفانه بخش قابل توجهی از فعالین انقلابی ما برای فهم مسائل چیزی جز یک میراث هیئتی و مسجدی و مشتی شعار در چنته ندارند؛ نه تاریخ خود ایران و انقلاب را عمیق میدانند، نه سواد الهیاتی، فلسفی یا اقتصادی دارند و با این حال فکر میکنند میتوانند در اوضاع پیچیده تمدنی امروز نقش عمار را بازی کنند. این دوستان نمیدانند که مرز بین حق و باطل، چیزی جز دانستن و ندانستن نیست! اگر نه در کشوری که تمام نهادها و میراث انقلابی و حوزوی حضور دارد، ۳۲ سال سیاستهای امریکا در عرصه اقتصادی حاکم نمیشد چه برسد به این که شخصیتها و دولتهای انقلابی مجری این سیاستها شوند و تازه اکثریت هم بیخبر و گرفتار گوگیجه فکری و سیاسی!
بیدار شوید آقا! بصیرت امروز فقط با هیئت امام حسین و نماز و روزه و حجاب به دست نمیآید! اتفاقاً در این زمانه، علم و سواد است که البته به ضمیمه صداقت و وجدان میتواند جبهه اسلام و انقلاب را نجات دهد و ملاک ما نیز برای خودی و غیرخودی همین عناصر است. لذا از آقای علیزاده در برابر یک حزباللهی کمسواد مثل آقای رائفیپور که چندوقتی است مدافع سیاستهای لیبرالی شده تمام قد دفاع میکنیم و البته امیدواریم آقای رائفیپور هم که دست کم در مسائل اقتصاد سیاسی سواد و بصیرت ندارد و برای همین هرگز حاضر به مناظره نشده تغییر رویه دهد و افاضه بیشتر نفرماید!
@criticalknowledge 🧬 دانش حیاتی
هدایت شده از اخبار سوریه
تمام ارکان نیروهای مسلح کشور در حال آماده باش هستند. تلاش آمریکا و رژیم صهیونیستی برای گسترش جنگ در منطقه موضوعی نیست که از چشم کسی دور بماند و با اظهارات مقامات آمریکایی مبنی بر عدم تمایل برای توسعه جنگ همخوانی داشته باشد. رفتارها و اقدامات آمریکا در منطقه به هیچ عنوان از چشم عناصر اطلاعاتی محور مقاومت دور نمیماند و آنها به صورت کامل بر این مسئله اشراف دارند که هر حرکت و جابجایی آنها چه دلیلی دارد و خروجی آن چه خواهد بود.
@SyrianKhabar
هدایت شده از غرب آسیا
📌سیبیاس به نقل از فرمانده ناوگان پنجم دریایی ارتش آمریکا: موشکها و پهپادهای حوثی های یمن پس از پرتاب میتوانند در عرض 75 ثانیه به هدف خود اصابت کنند؛ ما فقط بین 9 تا 15 ثانیه فرصت داریم تا در مورد سرنگونی یک موشک یا پهپاد تصمیم بگیریم؛ هیچکس تاکنون کشتیهای تجاری یا کشتیهای نیروی دریایی آمریکا را با موشکهای بالستیک هدف قرار نداده است؛ ایران با ارائه داده های اطلاعاتی از حوثی ها برای هدف قرار دادن ارتش آمریکا حمایت میکند.
وستانیوز
https://eitaa.com/westanews
هدایت شده از موسسه مطالعات راهبردی علوم و معارف اسلام
8.31M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔹چکیده اعترافات دکتر اسماعیل اکبری، مشاور عالی وزیر بهداشت سابق (نمکی) در برنامه تلویزیونی:
«ما (وزارت بهداشت) برای کاهش بیسابقه و شگفتانگیز جمعیت (از سازمان بهداشت جهانی) جایزه گرفتیم و پُز دادیم که پدر مردم را درآوردهایم و افتخار هم کردیم!
🔰 دروغ گفتیم که بارداری زنان زیر بیست سال و بالای چهل سال، خطر دارد!
بارداری، امری الهی و طبیعی است و غربالگری و سونوگرافی مادران باردار، غلط است!»
هدایت شده از بانوی آب
🔸🔸 دوگانه مستوریت و خودافشاگری در عصر شهرت (بخش اول)
✍ حوریه بزرگی
💢 ما وارد عصر شهرت شدهایم. این را میتوان از شکل گرفتن دغدغه عمومی برای دیده شدن فهمید. دیده شدن و شهرت میتواند برای صاحبش قدرت و ثروت بیاورد، از همین رو امروزه بخش قابل توجهی از مردم به دنبال کشف راههایی هستند که دیده شوند و بتوانند از رهگذر معروف شدن به نان و نوایی برسند.
💢 در این میان شبکههای اجتماعی و فضای سایبر امکانهای ویژهای برای همگان فراهم کرده است تا شانس دیده شدن خود را بیازمایند. از همین روست که ما از عصر ستارههای سینمایی عبور کردهایم و با خردهسلبریتیهای ده دقیقهای روبهروییم. در عصر شهرت لازم نیست شما برای معروفیت شایستگی یا مهارت خاصی داشته باشید، بلکه میتوانی با یک کلیپ ده دقیقهای که برخوردار از «اصول دیده شدن رسانهای» باشد به شهرت برسی.
💢 ساختار شبکههای اجتماعی بر افشاگری و آشکارگی استوار است و مستوریت، حریم نگه داشتن و گمنامی مفاهیمی غریب و بیمشتری هستند. تو به میزانی که به قانون طلایی خودافشاگریِ همهجانبه وفادار باشی بیشتر میتوانی توجهها را به سوی خود جلب کنی. زنان سلبریتی در سر این طیف قرار دارند، چرا که امر جنسی همواره با سطحی از مستوریت و نهفتگی همراه است و چون آشکار شود بیشترین توجهها را به دنبال خواهد داشت، این موضوع در کشورهایی که بافت فرهنگی دینی دارند، از شدت بیشتری برخوردار است.
💢 زن در فرهنگ اسلامی ـ ایرانی با حیا، عفت و پوشش گره خورده است و زنان سلبریتی به عنوان وفادارترینها به فرهنگ شهرت، در طی این سالها بیشترین تأثیر را در تغییر مرزهای کنشگری جنسی زنان ایرانی داشتهاند. ارائه خودِ عاطفی در قالب روابط صمیمی و آزاد با همکاران و طرفدارانشان مرحله نخست خودافشاگری بوده است. سلبریتی به حکم سلبریتی بودنش اجازه دارد با همگان ارتباط صمیمانه و نزدیک برقرار کند و این رفتارش به سبب آنکه در بستر فرهنگ شهرت و با پوششی جذاب اتفاق میافتد، کمتر معنای قبیحی از آن دریافت میشود و میتواند با ایجاد هژمونی لذت، تلخی بر هم زدن امر خصوصی و عمومی را به شیرینی بدل کند. در گامهای بعدی ارائه خودِ جنسی به کمک خودِ عاطفی میآید.
💢 خودافشاگری جنسی در تاریخ شهرت از اهرمهای پرقدرت دیده شدن بوده و همچنان است. در عصر رسانههای مدرن، مدونا آغازگر این مسیر بوده است. پیشتر از او برای اولین بار زنان ایتالیایی در قرن چهاردهم در بداهه نمایشها که نوعی تئاتر خیابانی بود، به انجام حرکات اروتیک پرداختند و قبح اینگونه اعمال و اختصاصی بودنش برای روسپیها و کنیزان را به مدح و عملی هنرمندانه بدل کردند. فرهنگ شهرت، در ایران نیز فرهنگی زنده و پویاست و آنچه تاکنون گفته شد، در دورههای مختلف حضور ستارگان سینمایی از دهه ۷۰ تا بلاگرها و خرده سلبریتیهای اینترنتی در سالهای اخیر قابل پیگیری و تطبیق است.
💢حال این سؤال مهم مطرح میشود که فرهنگی که با خودافشاگری و محو مرز میان زندگی شخصی و حضور عمومی گره خورده است، مواجههاش با حجاب چگونه است؟
ما از یکسو با اصول دینی و فلسفه حجاب روبهروییم که از عدم جذابیت و خودجلوهگری میگوید و از سوی دیگر با عصر شبکههای اجتماعی و شهرت که همگان را به خودبرندسازی و دیده شدن فرامیخواند.
💢 بررسی نوع کنشگری زنان سلبریتی اعم از سلبریتیهای سنتی که غالباً زنان بازیگر سینمایی هستند و سلبریتیهای اینترنتی اعم از حجاباستایلها و اینفلوئنسرها تا واینرها (بلاگر طنز) حاکی از آن است که خودآگاه یا ناخودآگاه اینان وفادار به اصول دیده شدن رسانهای هستند؛ اصولی که در فرایندی نرم و کاملاً ذهنی و شناختی کنشگر فعال و هوادارانش را به سمت سبک خاصی از نگرش، گرایش و کنش سوق میدهد، باورمندان و علاقهمندان به این سبک زندگی در فرایندی تدریجی حساسیت ارزشیشان نسبت به مفاهیمی، چون حیا، خویشتنداری جنسی، پوشش، جلوهگری و... تغییر یافته و نظام معنایی جدیدی برساخت میشود.
🦋به #بانوی_آب بپیوندید:
https://eitaa.com/banooyeab
هدایت شده از بانوی آب
🔸🔸 دوگانه مستوریت و خودافشاگری در عصر شهرت (بخش دوم)
✍ حوریه بزرگی
💢 در بخش اول یادداشت از برساخت نظام معنایی جدید در بستر فرهنگ نوپدید شهرت سخن گفتیم. در این نظام معنایی جدید، همانطور که در کنشگری سلبریتیها بارها دیدهایم، امر دینی از جمله حجاب نیز به مسلخ نمایشی شدن و مصرف و در نهایت تقویت برند سلبریتی سوق داده میشود. سلبریتیها کمتر پیش میآید که ادعای بیدینی کنند یا خدا را منکر شوند بلکه اتفاقاً با بیانی انساندوستانه، خود را مدافع حقوق زنان و آزادی در انتخاب نوع پوشش معرفی میکنند، اما نکته ظریفی که کمتر به آن توجه میشود، تعهد ایدئولوژیک آنان به یک دین جدید و به تبع آن، سوق دادن پیروانشان به یک سبک خاص پوششی و کنشی است.
💢 پل هیلاس و همکارش لیندا وودهد، این فرایند تسخیر و استحاله امر دینی در فرهنگ سلبریتی را نوعی جابهجایی در احساسات دینی به سمت «فردگرایی بیانی» و «چرخش سوژهای» مینامند. در فرهنگ سلبریتی، سلبریتی در مقام سوژه مختاری است که میان منابع دینی و غیردینی گزینههای خود را دارد و این منابع در فرهنگ حل شدهاند. در این فرایند سوژه احساس نمیکند با مرزهای سنت محدود میشود، بلکه او در راستای هدف و ساخت برند خود به هر چیزی که بخواهد اعم از امر دینی یا غیردینی متوسل میشود و در چنین شرایطی تمایز میان گفتمانهای سکولار و دینی فرومیپاشد. در چرخش سوژهای مردم دیگر خود را در رابطه با فرمانهای استعلایی نمیبینند، بلکه آنچه مهم و استعلایی است خود فرد و اموری مانند «آگاهی، ذهن، خاطرات، عواطف، احساسات، شور و حال، تجربههای بدنی، رؤیاها، حسها، وجدان درونی و گرایشها هستند».
💢 با استحاله امر دینی، سؤال «چگونه میتوانم رستگار شوم» به سؤال «چطور میتوانم حس خوبی در مورد خودم داشته باشم» بدل میشود؛ در این میان، سلبریتیها به عنوان نمایندگی شایسته برای مشاهده و تجربه امکانهای مختلف «انسان دارای حال خوب» پرستش میشوند، در واقع دنبال کردن و پرستش سلبریتی، پرستش خودِ نفسانی است که نیازش به دین و امر استعلایی را از طریق دنبال کردن و پرستش خدایگان و بت جدیدش (سلبریتی) تأمین میکند.
💢 حال میتوان کشف حجاب تعداد قابل توجهی از زنان سلبریتی و پیروانشان را از منظری جدید دید، اینان حس خوب و رستگاری را در وفاداری گزینشی به اصول سنت و مدرنیته میدانند. امر استعلایی و حکم دینی پوشش در این فضا معنادار نیست، چون خداوند و امر او تا جایی قابل پذیرش است که حال خود نفسانی را خوب کند و خود نفسانی در فرهنگ سلبریتی بر پایه اخلاق لذت و ارائه خودِ عاطفی و خودِ جنسی است، در چنین فضای اندیشهای و کنشی، جایی برای سخن گفتن از ضرورت حجاب و مدح خویشتنداری و حیا نمیماند و به بیان بهتر، این نظام واژگانی و معنایی مورد پذیرش و ادراک قرار نمیگیرد.
💢 اما راهحل چیست؟ ما نیاز به گفتگو داریم؛ سلبریتیها و قائلان به فرهنگ سلبریتی با حضور همه جایی رسانهایشان پیوسته از خود، آرمانها و جهان مطلوبشان سخن میگویند و بیتوصیف چرخه خستهکننده و بیپایان «خرید، نمایش، مصرف»، اکنونِ لحظات پر زرق و برق زندگیشان را با همگان به اشتراک میگذارند و ما با توصیف پیاپی بایدها و نبایدها و لذت فردا، کمتر از چرخه پرنشاط اکنونِ «عفت، زندگی، آرامش» میگوییم و آن را به اشتراک میگذاریم.
💢 ما ضرورت دارد از جهان آرمانیمان و تجربههای منحصربه فردمان در قالب هنرمندانه بسیار سخن بگوییم که این نیاز جهان هنری امروز است، چرا که به قول مرحوم علی صفایی حائری (ره) «هنر برای ماندن ناچار است از سرگرمی و تفنن و لذت و تنوع به آگاهی و بیداری و تحرک و تعهد روی بیاورد که آینده هنر جز این نمیتواند باشد، که انسان فردا سرگرمی را همچون اشک خستهای از گوشه چشمش به زمین میریزد».
🦋به #بانوی_آب بپیوندید:
https://eitaa.com/banooyeab
هدایت شده از "کانال رصد" تحلیلهای روز
⭕️«نرخ سبد معیشت» 28 میلیون و 900 هزار تومان! حداقل دستمزد کارگران باید بیش از 20 میلیون تومان باشد/ توفیقی، فعال کارگری: آیا دولت به چنین امری رضایت میدهد؟ من بعید میدانم!
🔹به گفته توفیقی، با احتساب این دادهها، حداقل دستمزد ملی براساس ماده ۴۱ قانون کار که به صراحت اعلام کرده حداقل دستمزد باید به گونهای باشد که از پس هزینههای حداقلی زندگی بربیاید، باید لااقل ۲۰ میلیون و ۲۰۰ هزار تومان بشود.
🔹او تاکید کرد: با این حساب، ما کارگران از دولت و کارفرمایان یک دستمزدِ حداقل ۲۰ میلیون و ۲۰۰ هزار تومانی طلبکاریم و باید حداقل دستمزد ۱۴۰۳ در کمترین حالت برابر با این رقم تعیین شود.
🔹این فعال کارگری با بیان اینکه «امروز قیمت هر کیلو گوشت گرم در بازار، ۱۳ درصد حداقل دستمزد یک کارگر است» افزود: یک کارگر اگر بخواهد فقط یک کیلو گوشت گرم بخرد، باید ۱۳ درصد حداقل دستمزد ماهانهاش را پای آن بپردازد! در نتیجه، با یک ادبیات بسیار ساده و با نشان دادن همین واقعیتهای ابتدایی میشود ثابت کرد که افزایش ۱۰۰ درصدی دستمزد هم جوابگو نیست./ ایلنا
@rasad_tahlil
هدایت شده از حسن عباسی
رهبر انقلاب صبح امروز:
«رشد نقدینگی باید متوقف شود»
در ۶ ماهه اول ۱۴۰۲، ۵۱ درصد چاپ پول بانک مرکزی صرف نجات بانک آینده شده است
نتیجه: بانک های خصوصی را حذف کنید تا رشد نقدینگی متوقف شد
🖋حسن عباسی
📎 @hassanabbasi1374