eitaa logo
دانش حیاتی
307 دنبال‌کننده
2.1هزار عکس
1.1هزار ویدیو
13 فایل
کانالی برای نخبگان: مطالب حیاتی با رویکرد بین-رشته‌ای: فلسفه، الهیات، سیاست و اقتصاد. هشتگ #مقاله، #تحلیل و #نقد برای مطالب خودم: https://eitaa.com/criticalknowledge/460 نامزد دکتری فلسفه اسلامی و محقق #سیاست و #اقتصاد_سیاسی و #رسانه تماس @mshessami87
مشاهده در ایتا
دانلود
جشن 21 سالگی دنیای اقتصاد! این تصویر آنقدر در خودش اقتصاد سیاسی دارد که میتوان در مورد آن ساعت ها صحبت کرد! از فولاد و معادن گرفته تا سیاست و رسانه و دانشگاه و ... همه در کنار هم هستند! بیچاره آن بچه حزب اللهی هایی که حرفهای دنیای اقتصاد را تکرار میکنند اما می خواهند در سیاست و فرهنگ و ... انقلابی بمانند! ♨️ اقْتِصادِفَرهَنگی: 🇮🇷 💠 @h_abasifar
⭕️مهمترین سخنان رهبر انقلاب در دیدار با بانوان 🔹 نظام فرهنگی و تمدّنی غرب (در مسائل مربوط به زنان) حاضر به مباحثه نیست،...مسأله را با جنجال و هوچی‌بازی و استفاده از هنر و سینما و زور و فضای مجازی و اینها پیش میبرد...علت هم این است که غرب هیچ منطقی ندارد. 🔹 به نظر من زن مسلمان الگویی بهتر از فاطمه‌ زهرا (سلام‌اللّه‌علیها) نمیتواند پیدا کند. 🔹 بانوان عزیز جامعه‌ اسلامی ما سعی کنند دنبال فاطمه‌ زهرا حرکت کنند هم در امر خانه‌داری هم در امر فعالیت اجتماعی و سیاسی هم در حکمت و دانش. 🔹مردان و زنان باید در خانه با یکدیگر تفاهم داشته باشند. کار کردن در خانه مطلقاً وظیفه زنان نیست 🔹در ارزشهای واقعی انسانی هیچ‌گونه جنسیت نقش ندارد مگر یک مواردی ترجیح یکی بر دیگری که این هم ترجیح زن بر مرد است. 🔹به تعبیر امام (رضوان اللّه علیه) دخالت در سیاست و در مقدرات اساسی کشور وظیفه‌ی زنان ، حق زنان و تکلیف زنان است. 🔹در وظایف مربوط به خانواده وظایف یکسان نیست هر کدامی یک نوع وظیفه‌ای دارند. امکانات، ظرفیتهای جسمی، ظرفیتهای روحی هرکدامی یک وظیفه‌ای را محوّل میکند اینجا جنسیت نقش دارد. 🔹اینی که شعار برابری جنسیتی به‌طور مطلق میدهند غلط است.‌ برابری جنسیتی در همه‌جا نه؛ در یک جاهایی برابری هست اما در یک جاهایی هم برابری نمیتواند باشد. 🔹آن چه درست است عدالت جنسیتی است . یعنی هرچیزی را در جای خود قرار دادن. ساخت روحی زن، ساخت جسمی زن، اقتضای یک مسائلی را میکند. فرزند‌آوری، فرزندداری و دامان پرورش فرزند کار زن است. 🔹اما در حقوق خانوادگی یکسان است: همانقدر که مرد در خانواده حق دارد زن ...حق دارد پس در حقوق خانوادگی یکسان اما در وظایف خانوادگی نه. @rasad_tahlil
دانش حیاتی
⭕️مهمترین سخنان رهبر انقلاب در دیدار با بانوان 🔹 نظام فرهنگی و تمدّنی غرب (در مسائل مربوط به زنان
✍️ نقدی بر موضع مقام معظم رهبری درباره حضور اجتماعی بانوان، ۱ بسم الرب الحکیم نکته مقدماتی این که به فرموده خود مقام معظم رهبری اختلاف نظری کارشناسی با ایشان به معنی ضدیت با نیست. بله می‌خواهم اینجا برایند مواضع ایشان و فقهای انقلابی را درباره نقش زنان را نقد کنم فلذا برای جلوگیری از سوءتفاهم ذکر مقدمه بالا ضروری بود. مواضع وسیاست‌هایی که درباره زنان بعد از انقلاب اخذ شده نه خیل زیادی از مردان مؤمن را راضی کرده است و نه تاثیر مطلوبی بر نهاد خانواده و ازدواج داشته است و نه باعث ستایش جریان روشنفکری در کشور شده است. زمانش فرا رسیده این وضعیت را مورد نقد قرار دهیم. هدف تقرب به موضع حقیقی شریعت با هدف اعتلاء حقیقی وضعیت زنان و مردان و کل جامعه است. برداشت من از جایگاه در دین مبین اسلام و برایند مواضع ایشان در و تأثیر آن بر نقش زنان در این دوره به شرح زیر است: بنا به مشهور (نه ضرورتاً حقیقت)، در اسلام مرد نان‌آور خانواده و مسئول نفقه است و زن هیچ وظیفه مالی ندارد اما حق اقتصادی دارد: هم حق مصرف از مال شوهر و هم حق کسب درآمد برای شخص خودش. در نگاه فقهی هم تنها وظیفه زن «تمکین» و «استیذان» از شوهر است. اولا برای بسیاری از متدینین تصویر دینی (در حقیقت شبه‌دینی) بالا از تقسیم حقوق و وظایف زنان بسیار یک‌طرفه و ناعادلانه به نظر می‌رسد و شاهد شکایت فزاینده جوانان مرد و آقایان از مطالبات خانم‌ها هستیم که امر ازدواج و زندگی مشترک را بسیار دشوار کرده است. اعتراض این است که چه طور می‌شود دو نفر در زندگی شریک باشند اما یک طرف حداکثر حقوق مالی داشته باشد و طرف دیگر فقط وظیفه مالی؟ پاسخ مشهور این است که ظاهرا وظیفه «تمکین» و «استیذان» زن از مرد قرار است موازنه حقوقی را برقراری کند. اما «تمکین» که عموماً مسئلة مهمی نیست. می‌ماند «استیذان» زن برای خروج از منزل. اما «استیذان» اگر برای کارهای غیرواجب اثبات گردد، اثبات وجوب «اشتغال زنی که نفقه دریافت می‌کند» دشوار است، فلذا اشتغال زنان دارای نفقه، موکول به اذن شوهر خواهد بود. اما در شرایط امروز ضرورت این استیذان را با اثبات «وجوب اشتغال زن برغم نفقه» (اغلب با دلایل نادرست) یا «شرط ضمن عقد» می‌توان دور زد. چرا که در متن فرهنگ تجدد و مطالباتی که انقلاب اسلامی با حمایت رسمی ولایت فقیه (با تأکید بر این که حضور اجتماعی زن هیچ محدودیتی ندارد) ایجاد کرده است، مصادیق استیذان برای اشتغال زن، حداکثری است و در عمل توازن بین حقوق مردان و زنان به هم می‌خورد. اما توجیه شرعی این حضور حداکثری در زمینة فقهی فعلی تنها با اثبات «وجوب اشتغال زن برغم نفقه» ممکن است. (گرچه نشان خواهیم داد که اصلاً حضور حداکثری زنان با عناوین اولیة فقهی قابل اثبات نیست). چنین وجوبی قاعدتاً در هنگام ناکافی بودن درآمد شوهر قابل اثبات است. این ناکافی بودن خود دو دلیل می‌تواند داشته باشد: اوضاع اقتصادی نامطلوب کشور، مثل امروز، و فرهنگ مصرف‌گرایی و تجمل‌گرایی که مطالبات مالی بسیاری زنان را از حد معقول خارج می‌کند، باز مثل امروز. روشن است در متن چنین شرایط اقتصادی و فرهنگی نامطلوبی، مجوز اشتغال زنان نمی‌تواند منطبق با روح شریعت باشد. در حقیقت، ناظر به همین شرایط است که در یک روایت از امیرالمؤمنین (ع) اشتغال زیاد زنان اخرالزمان «از روی حب دنیا»‌مذمت شده است. بگذریم از شرایط زمینه‌ای نامطلوب دیگری، مثل رواج بدحجابی و عدم رعایت حدود محرم و نامحرم و اختلاط در مراکز اشتغال که همگی اشتغال زنان را در بیرون را با آسیب‌های جدی می‌تواند روبه‌رو کند. اصولاً فقهایی که طرفدار حضور اجتماعی حداکثری زنان هستند، نباید این شرایط منفی زمینه‌ای را نادیده بگیرند اما متأسفانه این نادیده‌انگاری، و تأکید بر حضور حداکثری زنان برغم شرایط شدیداً نامساعد اجتماعی مذکور در بالا شایع است و این نشان از عدم زمان‌شناسی از طرف بسیاری از فقهای ما است که چنین قصوری را با عناوین جذاب «فقه نواندیش»، «فقه پویا»، «فقه مترقی»، «فقه رهبران انقلاب» توجیه می‌کنند. در تحلیل نهایی، در قرآن و روایات اسلامی، هیچ قرینه‌ای که بر حضور حداکثری زنان در جامعه تأکید کند وجود ندارد، بلکه قرائن و شواهد اجمالاً خلاف آن است: مثل آیات ۳۲-۳۳ در امر به زنان پیامبر ص (که به قرینه قابل تعمیم به همة زنان است) بر «قرن فی بیوتکن» و روایت مشهور رجوع حضرت زهرا (س) و حضرت علی (ع) به پیامبر اسلام (ص) ‌برای تقسیم وظایف و ترجیح مشاغل خانگی برای حضرت زهرا (س)، و باز روایت مشهور از حضرت زهرا (س) که بهترین حالت برای زن را این می‌دانند که نامحرم او را نبیند. @criticalknowledge 🧬 دانش حیاتی
دانش حیاتی
⭕️مهمترین سخنان رهبر انقلاب در دیدار با بانوان 🔹 نظام فرهنگی و تمدّنی غرب (در مسائل مربوط به زنان
✍️ نقدی بر موضع مقام معظم رهبری درباره حضور اجتماعی بانوان، ۲ نکته مهم این که نگارنده مدعی نیست اسلام حضور اجتماعی زنان را به طور مطلق نهی کرده است. سخن در تأکید و تجویز «حضور حداکثری زنان در بیرون از خانه است» که برای آن دلیل شرعی و حتی عقلی وجود ندارد. شواهدی که طرفداران معمولاً برای تجویز حضور اجتماعی زنان ذکر می‌کنند، هیچ کدام دال بر تجویز حضور حداکثری زنان نیست، بلکه حضور محدود و مشروط را اثبات می‌کند. بر عکس، ادله علیه حضور حداکثری زنان در جامعه فراوان است. برخی ادلة نقلی جلوتر ذکر شد. در ادامه برخی دلایل شرعی-عقلی دیگر ذکر می‌شود. شواهد تاریخی بر کاهش جدی نرخ باروری در زنان شاغل (با قطع نظر از فرهنگ و تدین) دلالت دارد که امروز کشور از همین ناحیه با بحران روبه رو است و عملاً نظام را در موضع متعارض تأکید بر افزایش باروری و تأکید بر حضور حداکثری زنان که کاهنده باروری است قرار می دهد! شواهد تجربی همچنین بر آسیب‌های ذاتی سپردن کودکان به مهد کودک دلالت دارد که به عنوان راه‌حلی برای زنان شاغل در نظر گرفته شده است. از شواهد عقلی دیگر، می‌توان به خصوصیات طبیعی زنان استناد کرد که دستکم با کارهای دارای مشقت، بار فکری-تحلیلی زیاد و احتمال آسیب‌پذیری فیزیکی منافات دارد. مجدداً باید به محدودیت‌های شرعی دیگر مثل رواج اختلاط در محل کار و عدم رعایت حجاب و حدود شرعی در شرایط امروز توجه کرد. متأسفانه به نظر می‌رسد ترکیب خطاهای فقهی و شرایط اخرالزمانی، باعث شده، نظر مشهور فقهی بعد از انقلاب، به شکل‌گیری و توجیه یک بحران مهیب اجتماعی-اخلاقی در جامعه «اسلامی» کمک کند! در این نوشته، از مجوزهای بس مشکوک‌تر برای اشتغال زنان، مثل شرکت در انواع ورزش‌های حرفه‌ای که از لحاظ فقهی حتی برای مردان نیز توجیه ندارد و دستکم مصداق لغو و لهو در اسلام است می‌گذرم! همچنین از توضیح مدل مثبت اسلام برای نقش زنان که نیازمند بحث دربارة «مسکن و ساختار زندگی ایده‌آل اسلامی» است نیز می‌گذرم و آن را به مطالب آتی موکول می‌کنم. به نظرم فقهای جموری اسلامی، زین پس به جای افتخار به «پیشرفت اجتماعی زنان» در بعد از انقلاب در متن ساختارهای غیرشرعی مدرن،‌ به تجدید نظر و جبران فاجعه اجتماعی که امروز آثارش بر همگان عیان شده ممارست ورزند! @criticalknowledge 🧬 دانش حیاتی
هدایت شده از محسن قنبریان
19.18M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎥 زنان؛ اصل بر خانه نشینی یا حجاب؟! • اصرار بر خانه نشینی زنان، خط یکی از صحابه بود نه پیامبر(ص) [ر.ک: الصحیح من السیره النبی الاعظم / مرتضی العاملی فصل ۴ص۱۲۶تا۱۷۲] "فَاسْأَلُوهُنَّ مِنْ وَرَاءِ حِجَابٍ" یک تکلیف مردانه است نه زنانه! ❓روایات "احبسوهن فی البیوت" را چه می گویید؟! • کلینی عنوان باب را تحصین با خانواده می زند یعنی "خانه" را "خانواده" معنا می کند؛ بخاطر سیره قطعیه از عدم حبس در خانه! ❗️جابر و اصحاب با پیامبر(ص) به عیادت فاطمه(س) می روند و حتی زردی رخسار اورا توصیف می کند! 🔰قسمت چهارم × برنامه تلوزیونی «علامت» 💠صدای خدا 💬گفتگو با حجت الاسلام قنبریان 🔸شبکه دو سیما 🔈 برای قضاوت بهتر فایل صوتی کامل را اینجا بشنوید! ▫️ @alamaat_tv2 ☑️ @m_ghanbarian
دانش حیاتی
🎥 زنان؛ اصل بر خانه نشینی یا حجاب؟! • اصرار بر خانه نشینی زنان، خط یکی از صحابه بود نه پیامبر(ص) [ر
بسم الرب الحکیم پیشتر در خصوصی ایتا با جناب استاد قنبریان مباحثه‌ای داشتم و از مطالب ایشان قانع نشدم و توضیح بیشتر هم ندادند. این مطلب را همین چند دقیقه پیش که مطلب بالا را برایشان فرستادم در کانال‌شان گذاشتند. اولاً به نظر می‌رسد ایشان روایت رجوع حضرت زهرا (س) و حضرت علی (ع) به حضرت پیامبر (ص) و کسب تکلیف در خصوص تقسیم وظایف که منجر به ترجیح وظایف خانگی برای حضرت زهرا (س) شد را کلاً نادیده می‌گیرند. نصوص اعم از آیه و روایت که ظهور در ترجیح بیتوته و احتجاب برای زنان دارد را نیز با نظر فقهی یک جریان خاص فقهی دور می‌زنند! اجتهاد در برابر نص! بعد روایات دیگر که در حکم استثناء بر بیتوته و پرده‌نشینی هست را قاعده می‌گیرند و بیتوته و پرده‌نشینی را تبدیل به استثناء می‌کنند! مشهور است که زنان اهل بیت علیهم السلام مثل اکثر دیگر زنان مسلمان اغلب خارج از خانه برقع داشتند. حالا اگر در مواردی حضرت زهرا س در خانه بودند و برقع نداشتند، که یک مورد هم در شرایط بیماری بعد از فاجعه ضربت بوده را معیار رواداری عمومی در ارتباط با نامحرم می‌گیرند!! با این که در مسجد و منبر در شرایط استثنائی خطبه فدکیه هم از پشت پرده سخن گفتند! حدیث مؤید مصرح حضرت زهرا س که بهترین حالت برای زنان این است که نامحرم او را نبیند که باید قاعده باشد را نادیده می‌گیرند! ببینید، یک ارتکاز فقهی اشتباه با فقیه چه می‌کند که همه نصوص را نادیده می‌گیرد و اصل را فرع می‌کند و فرع را اصل و قاعده را استثناء و استثناء را قاعده!‌ البته این ارتکاز ارتکاز عادی نیست. ارتکازی است که از برایند نظر آیت الله العظمی خمینی و مقام معظم رهبری به دست آورده‌اند که از نظر بنده ناظر به شرایط استثنائی انقلاب بود و قابل تعمیم به یک نظام اجتماعی خصوصاً در شرایط فتنه اخرالزمانی نیست! در بین علماء معاصر، مرحوم علامه محمد حسین حسینی طهرانی، که در فقاهت و حکمت و عرفان، از نوادر و سرآمدان و مدافع انقلاب و دارای بصیرت بی‌مانند در مسائل اجتماعی و سیاسی بودند هم نظری مغایر با فقهای انقلاب ما دارند. @criticalknowledge 🧬 دانش حیاتی
هدایت شده از اخبار سوریه
⚫️ ماستمالی شکست ائتلاف دریایی امریکا توسط رویترز ▪️شکست امریکا در ائتلاف‌سازی دریایی در مقابل یمن نشان داد که دوران اوج امریکا برای اعمال قدرت در عرصه سیاست جهانی گذشته و کشورها دیگر چندان رغبتی ندارند که خود را فدای امریکا و منافع کاخ سفید کنند. هر چند هنوز هم کشورهای آنگلوساکسون یک ائتلاف همیشگی دارند و امریکا سردسته انگلیس، کانادا، استرالیا و نیوزیلند به شمار می‌رود اما خارج از این ائتلاف قومی و زبانی، دیگر کشورها تصمیم گرفته‌اند در جریان خطرناک جهانی و روند انتقال قدرت با دقت و حوصله عمل کنند. ▪️این ائتلاف شکست خورده باعث شده تا بسیاری از رسانه‌ها در مورد آن بنویسند که چگونه امیدواری رئیس‌جمهور آمریکا برای ایجاد یک ائتلاف دریایی، که به گفته سخنگویان کاخ سفید قرار بود «یک پاسخ محکم بین‌المللی» را به حملات ارتش یمن به کشتی‌های تجاری مرتبط با رژیم صهیونیستی در دریای سرخ رهبری کند اما یک هفته پس از اعلام تشکیل آن، بسیاری از متحدان آمریکا به صورت آشکار اعلام کرده‌اند که علاقه‌ای ندارند بخشی از این «نیروی اقدام دریایی» باشند، به شکستی بزرگ تبدیل شد. @syriankhabar
هدایت شده از بیداری ملت
10.7M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
اسلامی خوب است که در سیاست و اقتصاد دخالت نکند! وقت آن رسیده تا "اقتصاد" را نقطه تفکیک عقاید و جبهه‌بندی‌های سیاسی قرار دهیم، وقت آن رسیده تا تفکر انقلابی و غیرانقلابی را محور نام‌گذاری جریانات قرار دهیم غنی‌نژاد یکی از تئوریسین‌های لیبرالیسم اقتصادی در ایران و از مروجان اصلی راه‌حل جعلی "گران‌کن" اینگونه تفسیری از اسلام دارد، ریشه تفکرات اقتصادی جاری در کشور نیز همین است، تفکری که می‌گوید در مباحث اقتصادی حرف از عدالت زدن بی‌معناست... ✍ حسین زمانی میقان 🔴 👇 @bidariymelat
⭕️۱۴۰۲، خشک‌ترین سال در ۵ دهه اخیر 👤مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب: 🔹️سالانه بیش از ۳۱ درصد آب شرب کشور هدر می رود و چهار برابر نُرم جهانی هدررفت آب داریم. 🔹️متوسط بارندگی در دنیا حدود ۸۰۰ تا ۸۵۰ میلی متر،در قاره آسیا ۶۰۰ تا ۶۵۰ میلی متر در سال، ولی در کشور ما این عدد حدود ۲۰۰ تا ۲۵۰ میلی متر است. 🔹️امسال ما در چهارمین سال خشکسالی هستیم و در حقیقت بر اساس بیش از ۵ دهه اطلاعات و آماری که داریم یکی از بدترین سال‌های کشور محسوب می‌شود./تسنیم @rasad_tahlil
هدایت شده از خبرگزاری فارس
تحلیلگر صهیونیست: اگر آمریکا نبود باید با سنگ و چوب می‌جنگیدیم 🔹آبرامویچ، تحلیلگر کانال ۱۲ تلویزیون رژیم صهیونیستی: آمریکا برای ما ۲ ناو هواپیمابر و یک زیردریایی هسته‌ای و قطاری هوایی از مهمات بی‌سابقه برای ما فرستاده که هنوز هم متوقف نشده است. آمریکا نبود مجبور بودیم با سنگ و چوب بجنگیم. @Farsna - Link
هدایت شده از جذبه عشق
🛶بِگذَر ✍حضرت آیة الله حاج سَیّد محمّد صادق حسینی طهرانی حفظه الله تعالی ⚪️ @jazbeh_eshgh