6.01M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎥 کوتاهنما: طالقانی انقلاب؛ طالقانی بازرگان
⚫️به مناسبت رحلت آیتالله طالقانی
🔻اختلافات فکری و عملی مرحوم #طالقانی و #نهضت_آزادی از نگاه حجتالاسلام و المسلمین #سیدحمید_روحانی :
▫️اعتقاد مرحوم طالقانی به #وحدت_حوزه_و_دانشگاه و عدم مشاهده اقدام از سوی نهضت آزادی در این راستا
▪️هدف مرحوم طالقانی برای سرنگونی شاه و اعتقاد نهضت آزادی به لزوم بقای #نظام_شاهنشاهی
▫️حمایت آیتالله طالقانی از #مبارزه_مسلحانه و عدم حمایت نهضت آزادی
▪️اعتقاد مرحوم طالقانی به جهانخوار بودن آمریکا و #تئوری_وابستگی نهضت آزادی به ایالات متحده
🔲گزیدهای از سخنان حجتالاسلام والمسلمین سیدحمید روحانی مورخ انقلاب اسلامی
🆔 @Bonyadtarikh
طالقانی فلسطین.pdf
حجم:
419.9K
💢جایگاه فلسطین و مسئله صهیونیسم در اندیشه و مبارزات آیتالله طالقانی
⚫️به مناسبت سالگرد رحلت آیتالله طالقانی
🔹بنیانهای فکری و اعتقادی آیتالله طالقانی در مورد قوم یهود و مسئله فلسطین را میتوان در دو حوزه مورد بررسی قرار داد؛ حوزه اول تفاسیری است که ایشان از قرآن بهخصوص سوره بقره داشتند و حوزه دوم اقدامات و سخنرانیهای ایشان درباره رژیم صهیونیستی و فلسطین میباشد.
🔸ایشان با توجه به سیر تاریخی و نص صریح قرآن و همچنین حمایتهای استعمارگران از این قوم به این نتیجه دست یافتند که عمل نمودن به دستورات قرآن از جمله بحث جهاد و شهادت، علاج این بحران بزرگ در جهان اسلام میباشد.
🔹از آنجا که اقدامات و بنیانهای فکری آیتالله طالقانی نسبت به مسئله یهودیت و صهیونیسم مهجور واقع شده است، این تحقیق با دو رویکرد تاریخ نقلی و تاریخ تحلیلی به بررسی آن میپردازد؛ ضمن اینکه در مقاله پیش رو به مباحث جهاد و شهادت از دیدگاه ایشان و همچنین به عوامل فتنه داخلی و خارجی و طرق دفع فتنهها با تأکید بر صهیونیسم، پرداخته میشود.
📚ضمیمه: مقاله «جایگاه فلسطین و مسئله صهیونیسم در اندیشه و مبارزات آیتالله طالقانی»، بیژن تقیزاده، فصلنامه تخصصی پانزده خرداد، بهار 1390، شماره27.
🆔 @Bonyadtarikh
📸اطلاعنگاشت: ابوذر انقلاب اسلامی
⚫️به مناسبت سالگرد ارتحال #آیتالله_طالقانی
◀️امام خمینی قدس سره الشریف: «او (مرحوم طالقانی) برای اسلام به منزله #حضرت_ابوذر بود؛ زبان گویای او چون شمشیر مالک اشتر بود.»(صحیفه امام، ج٩، ص۴٨۶)
🆔 @Bonyadtarikh
🔴شهید مدنی؛ مصداقی بارز از روحانی کامل
⚫️به مناسبت سالروز شهادت شهید مدنی
◀️«مرحوم شهید مدنی یک نمونهی برجستهای از یک #روحانی_فعّال و حائز جهات گوناگون هستند. چون روحانیّت را برخلاف مشاغل و حیثیّتهای دیگری که در جامعه وجود دارد نمیشود در یک بُعد خلاصه کرد؛ مثلاً بگوییم روحانی یعنی کسی که فقط علوم مربوط به امر دین را وارد است، یا روحانی یعنی آن کسی که فقط مشغول #تبلیغ دین است، یا روحانی یعنی آن کسی که فقط در ارتباط با مردم است، یا روحانی یعنی کسی که به امور دینی و مسائل روحی و #خودسازی و مانند اینها خیلی توجّه میکند.
🔆هر کدام از اینها به تنهایی معنای روحانی مطلوب نیست؛ روحانیّت دارای همهی این جوانب است. و یک روحانی خوب، #روحانی_واقعی، آن کسی است که در همهی این جوانب یا عمدهی این جوانب، انسان بتواند در او یک حرکتی و فعّالیّتی مشاهده کند.
◀️ایشان حقیقتاً یک مصداق بارزی از روحانی کامل بودند. اوّلاً ایشان ملّا بود، عالم بود، فقیه بود. در #قم و #نجف تحصیلات عالیه فقه و اصول، همچنین معقول کرده بودند و مرد عالمی بود. آگاهانه و از روی معرفت عمل میکرد، کار میکرد، اقدام میکرد. خاصیّت علم در انسان همین است که حرکات او و سکنات او عالمانه است، منطقی است؛ این خصوصیّت در ایشان بود.»(دیدار اعضای کنگره بزرگداشت شهید مدنی با مقام معظم رهبری 1380/6/12)
🆔 @Bonyadtarikh
📌۲۱ شهریور ۱۲۹۹ شهادت شیخ محمد خیابانی؛ روحانی مبارز و مجاهد مشروطه خواه ، روح بیدار و حماسه خروشان آذربایجان
🔷 دوره جنبش #شیخ_محمد_خیابانی یکی از دورههای سخت تاریخ ایران است؛ دورهای که #انقلاب_مشروطه ایران، بهرغم حمایتهای بیدریغ مراجع عظام #نجف و #ایران و جانفشانیهای توده مردم، به رهبری رادمردانی چون ستارخان، باقرخان و سایر دلسوزان این مرز و بوم، توانسته بود نظام کهن استبدادی و خودکامگی را فرو ریزد. اما متأسفانه، این انقلاب نتوانسته بود جامعهای را ایجاد کند که آرزوی دردمندان و آسیبدیدگان از جور و ظلم سلاطین مستبد و خودکامه بود.
🔶 در حالی که هنوز خون شهدای انقلاب مشروطیت خشک نشده بود، کشور شاهد بازگشت مجدد جاهطلبان و سیاستمداران سرسپرده به دولتهای استعماری بود که دوباره در جستجوی اقتدار از دسترفته خود، بر روی ویرانههای انقلاب بودند، گویی هرگز انقلابی رخ نداده است. هرجومرج و ناامنی سراسر کشور را فرا گرفته بود. در حالی که هنوز خون شهدای انقلاب مشروطیت خشک نشده بود، کشور شاهد بازگشت مجدد جاهطلبان و سیاستمداران سرسپرده به دولتهای استعماری بود که دوباره در جستجوی اقتدار از دسترفته خود، بر روی ویرانههای انقلاب بودند، گویی هرگز انقلابی رخ نداده است.
🔷 در دوره استبداد صغیر و محاصره #تبریز، حزب اجتماعیون عامیون به مقام ارجمند مذهبی، علمی و سیاسی شیخ محمد خیابانی پی برد و او را به عضویت انجمن ایالتی آذربایجان برگزید. انجمن ایالتی در طول جنگهای یازدهماهه نقش مهمی در حکومت داشت و امور #آذربایجان، اعم از اداری، سیاسی، اجتماعی، اقتصادی، نظامی و فرهنگی را اداره میکرد. شیخ محمد خیابانی یکی از اعضای برجسته این انجمن بود.
🔶 از جمله اقدامات شیخ محمد خیابانی، در کنار سایر رهبران انجمن ایالتی که جانشین مجلس منحلشده شورای ملی در آذربایجان شده بود، تلاش در جهت بهبود وضعیت مردم بود. از سوی دیگر، او با هوشیاری و دقت کامل، اعمال محمدعلی میرزا و دیگر دشمنان داخلی را زیر نظر داشت و دسیسههای بیگانگان را رصد میکرد و بهموقع واکنشهای لازم و مناسب نشان میداد.
🔷 انتشار خبر اولتیماتوم روسیه، تهران را سخت تکان میدهد.حزب دموکرات با شعار «چو ایران نباشد، تن من مباد» مردم را که همچون اقیانوسی خروشان بودند، به جانبازی در راه وطن دعوت میکند. شیخ محمد خیابانی در این اجتماع عظیم با صدایی رسا چنین عنوان کرد:
" ملتی که شش هزار سال سابقه استقلال دارد، به این آسانی از استقلال خود صرفنظر نخواهد کرد. زیرا استقلال هر ملتی شرافت اوست. اگر نتوانیم کشور خود را نجات دهیم و شرافتمندانه زندگی کنیم، لااقل در راه وطن جان خواهیم داد. زیرا در چنین مواقع خطرناک و حساس، زنده ماندن، محو شدن است..."
🔶 در شعبان ۱۳۳۷ق، سربازان عثمانی به بهانه تنبیه آشوریها به آذربایجان سرازیر شدند و پس از اشغال آن، به غارت انبارهای غله و آذوقه اهالی دست زدند. مخالفت شجاعانه خیابانی و سایر فرزندان غیور آذربایجان با افکار پلید عثمانیها آغاز شد. پانترکیستها برای برداشتن سد راه مقاصد خود، خیابانی، بادامچی و چند تن دیگر از آزادیخواهان را دستگیر کرده و به قارص تبعید کردند. اما این تبعید نهتنها خیابانی را از مبارزه بازنداشت، بلکه او پس از آزادی، با عزمی راسختر به فعالیتهای سیاسی خود ادامه داد. او همچنان در برابر نقشههای تجزیهطلبانه پانترکیستها و خیانتهای مزدوران داخلی ایستادگی کرده و برای حفظ یکپارچگی ایران تلاش نمود.
🖇 متن کامل فصلنامه را در وبسایت رسمی بنیاد تاریخپژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی مطالعه فرمائید.
#فصلنامه_۱۵_خرداد #منصور_پورمؤذن #شیخ_محمد_خیابانی #نجف #ایران #تبریز #آذربایجان
🆔 @Bonyadtarikh
🎥مجاهد پارسا
🔴بیانات مقام معظم رهبری در خصوص مقام معنوی و انقلابی شهید آیتالله اشرفی اصفهانی
🔻به مناسبت شهادت آیتالله اشرفی اصفهانی
#شهید_آیتالله_اشرفی_اصفهانی، عالمی ربانی، #مجاهدی_پارسا و #عاشق_حضرت_امام (ره) بود و همواره از امام مدد میگرفت. من عمیقاً به ایشان ارادت می ورزیدم. این پیر سالخورده و روشنضمیر در دوران #جنگ_تحمیلی، لباس نظامی به تن کرده و اسلحه به دوش گرفته بود و در صحنههای گوناگون نبرد حضوری فعال داشت و همواره در دفاع از اسلام و انقلاب پیشقدم بود.
یاد و خاطرهی این بزرگواران هرگز نباید از #تاریخ_انقلاب_اسلامی و اذهان مردم پاک شود و از کنارشان به سادگی گذشت. این خونهای پاک، شعلهی مقدس انقلاب اسلامی را پیوسته برافروختهتر و گدازندهتر خواهد کرد.(دیدار خانواده شهید آیتالله اشرفی اصفهانی با رهبر انقلاب ۱۳۶۸/۰۷/۲۵)
@Bonyadtarikh
📌 آسیب شناسی تاریخنگاری انقلاب اسلامی در پرتو نهضت مشروطه
🔷 در گذر تاریخ معاصر ایران، دو نقطه عطف بزرگ – #نهضت_مشروطه و #انقلاب_اسلامی – نهتنها میدان سیاست را دگرگون کردند، بلکه تصویری تازه از نسبت دین و جامعه پیشروی مردم گشودند. در برهه مشروطه، حضور صدها عالم دینی، از مجتهدان نجف تا روحانیان برجسته شهرهای ایران، نشان از گستره وسیع مشارکت مذهبی در تحولات داشت. در جبهه مشروعهخواه، چهرههایی چون #شیخ_فضلالله_نوری، سید احمد طباطبایی, میرزا مجتبی تبریزی و مرجع بزرگی همچون سید محمدکاظم طباطبایی یزدی نقشآفرین بودند. در سوی دیگر، جبهه مشروطهخواه نیز با حضور روحانیان و اندیشمندانی همچون سید جمالالدین اسدآبادی، سید محیالدین بهجتی و میرزا بنیامام جمعه خویی حیات فکری و دینی خود را داشت.
🔶 اما مرور روایتهای رایج نشان میدهد که بخش بزرگی از این تنوع، در لابهلای تمرکز بیش از اندازه بر چند نام شاخص، رنگ باخته است. چنین تمرکزی، گاه ماهیت دینی جنبش را کمفروغ کرده و زمینه ایجاد برداشتهای نادرست درباره نقش علما را فراهم آورده است. این یکسانسازی تاریخ در یک یا دو شخص، نهفقط تصویر ناقصی از گذشته میسازد، بلکه راه را برای تردید در قدرت و تداوم جنبشها پس از نبود رهبران باز میکند.
🔷 در هر دو مقطع، عاملی که مسیر تحولات را تداوم بخشید، شبکه گستردهای از ارتباطات علما، شاگردان و نهادهای دینی بود که نه مرزهای جغرافیایی را محدودیت میدانستند و نه گذر زمان را. این پیوندها، چه در حلقههای درس #نجف و #قم، و چه در منابر و میدانهای شهرهای ایران، فرهنگی از همفکری و تصمیمسازی جمعی را بنا نهادند. چنین ساختاری موجب شد که ایدهها و مطالبات دینی در قالب حرکتهای اجتماعی شکل بگیرند و در لحظات حساس، قدرت سازماندهی و بسیج تودهها را داشته باشند.
🔶 #انقلاب_اسلامی نیز، با همه عظمت و گسترهی اجتماعیاش، از این چالش بینصیب نمانده است. این حرکت ریشهدار که اواخر دهه ۱۳۵۰ به پیروزی رسید و در سالهای پس از رحلت #امام_خمینی ادامه یافت، به دوش گروهی از مراجع و مجتهدان شکل گرفت که نام بسیاری از آنان کمتر در روایتهای رسمی آمده است. تمرکز صرف بر جایگاه یک رهبر، هرچند بیتردید برجسته و استثنایی، موجب شده جریان فکری و اعتقادی عمیقی که پشتوانه این انقلاب است، در حاشیه قرار گیرد.
🔷 برخی جریانهای افراطی، بهویژه پس از ۱۳۶۸، تلاش کردند با برجستهسازی وابستگی مشروعیت به ویژگیهای شخصی رهبر، در ثبات و ماندگاری انقلاب تردید ایجاد کنند. نامهایی مانند عمادالدین باقی در این بستر مطرح شدهاند که نگاهشان به آینده انقلاب، محدود به حضور یا فقدان فردی خاص است. در مقابل، نقش تاریخی امام خمینی در چارچوب یک پیوستار طولانی از تفکر و عمل شیعی، ریشههای این انقلاب را فراتر از فردی واحد نشان میدهد؛ همچون بازتولید همان خط اعتقادی که در مشروطه، و پیشتر در صفویه، مسیر گذار از خلافت سنی به امامت شیعی را هموار کرد.
🔶 از همین منظر، تداوم مسیر پس از فقدان رهبران بزرگ نه محصول تصادف، بلکه بخش طبیعی این سنت فکری و اجتماعی بود. در مشروطه، اندیشه مشروعهخواهی و مشروطهطلبی هر دو پس از شهادت یا رحلت چهرههای شاخص، به حیات خود ادامه دادند و در قالب مبارزات و آثار مکتوب به نسلهای بعد انتقال یافتند. در انقلاب اسلامی نیز، تغییر نسل و گذر زمان، بستر تازهای برای بازتولید شعارها، اهداف و آرمانها ایجاد کرد. این پویایی تاریخی نشان میدهد که پشت هر انقلاب یا نهضت، بذرهایی که سالها پیش کاشته شدهاند، حتی در شرایط دشوار هم سر بر میآورند و راه خود را پیدا میکنند.
🖇 متن کامل را در وبسایت رسمی بنیاد تاریخپژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی مطالعه فرمائید
#فصلنامه_۱۵_خرداد #دکتر_علی_علوی_سیستانی #نهضت_مشروطه #انقلاب_اسلامی #شیخ_فضلالله_نوری #نجف #قم #امام_خمینی
🆔 @Bonyadtarikh
38.39M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
اعترافات صادق قطب زاده به براندازی و از بین بردن مسوولان نظام و امام خمینی در سال ۱۳۶۱ .
Bonyadtarikh
26.32M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
«۲۵ شهریور ۱۳۲۰: سقوط دیکتاتوری رضاخان میرپنج و آغاز سلطنت محمدرضا پهلوی با حمایت انگلیس»
در این ویدیو به رویداد مهم و تاریخی سقوط دیکتاتوری رضاخان میرپنج، بنیانگذار سلسله پهلوی، پرداختهایم؛ رویدادی که در ۲۵ شهریور ۱۳۲۰ شمسی رخ داد و نقطه عطفی در تاریخ معاصر ایران به شمار میرود. در این روز سرنوشتساز، رضاخان تحت فشار نیروهای متفقین (بریتانیا و شوروی) مجبور به کنارهگیری از سلطنت شد و قدرت به پسرش، محمدرضا پهلوی، واگذار گردید.
این لحظه تاریخی پایانی بود بر حکمرانی استبدادی و وابسته به بیگانگان که با سرکوب آزادیها، تضعیف نهادهای دینی، و تحقیر ملت ایران همراه بود. آغاز سلطنت محمدرضا پهلوی فصل جدیدی از حکمرانی را رقم زد که با چالشهای سیاسی، اجتماعی و فرهنگی بسیاری همراه بود.
#۲۵_شهریور #سقوط_رضاخان #رضاخان_میرپنج #محمدرضا_پهلوی #پهلوی #تاریخ_ایران
#دیکتاتوری #حمایت_انگلیس #تغییر_تاریخی #متفقین #انقلاب_اسلامی
🆔 @Bonyadtarikh
📍فرار رضا شاه در ۲۵ شهریور ۱۳۲۰
🔸در ۲۳ شهریور ۱۳۲۰ سفیرهای انگلیس و روس به رضا شاه اولتیماتوم دادند که او باید تا ساعت دوازده و نیم ظهر روز ۲۶ شهریور استعفا دهد و اگر استعفاء ندهد ، تهران اشغال خواهد شد سلطنت از بین خواهد رفت و یک دولت اشغالی از روس و انگلیس به وجود خواهد آمد.
🔸صبح روز 25 شهریور 1320، رضا شاه به نفع وليعهد بیست و یک ساله اش محمدرضا پهلوی از سلطنت کناره گرفت. ساعت 9 سی دقیقه مجلس شورای ملی استعفای رضاشاه را پذیرفت . برای جلوگیری از دستگیر شدن محمدرضا به وسیله نیروهای روس و انگلیس ، ولیعهد را با لباس شخصی در یک اتومبیل کرایسلر قدیمی بین صندلی جلو و عقب روی زمین خودرو پنهان کردند و از در خدمه مجلس به داخل مجلس آوردند .
🔸ساعت 4 بعد از ظهر ولیعهد که حالا شاه شده بود ، در مجلس و برابر نمایندگان به قرآن سوگند خورد و پادشاه ایران شد. رضا شاه به جزیره موریس و سپس به ژوهانسبورگ تبعید و پی از ۳ سال در همان جا درگذشت
🆔 @Bonyadtarikh