eitaa logo
بنیاد تاریخ‌پژوهی و دانش‌نامه انقلاب اسلامی
5.3هزار دنبال‌کننده
2.8هزار عکس
1.1هزار ویدیو
658 فایل
ناشر اختصاصی آثار تاریخ‌نگار انقلاب اسلامی؛ حجت‌الاسلام و المسلمین سیدحمید روحانی کانال رسمی @bonyadtarikh تازه های پایگاه: http://iranemoaser.ir
مشاهده در ایتا
دانلود
📔 چگونه تداوم یافت (۲۰) 📌بعدازظهر روز پنجشنبه 43/1/20 هنگامی که عده نسبتا زیادی در منزل آقای خمینی در قم حضور داشته‌اند روزنامه سه‌شنبه 43/1/18 اطلاعات را بدست ایشان میدهند تا متن مندرجات سرمقاله آنرا که قسمتی از آن مربوط به روحانیون بوده بخواند مشارالیه پس از قرائت آن با نهایت عصباتی فریاد میزند. کجا روحانیون موافقت کرده اند. این چه مزخرفاتی است که مسعودی مینویسد وچنان این جملات را اداء می کند که مجلس تحت تأثیر و سکوت قرار میگیرد در همین موقع بشخصی بنام خزعلی دستور می‌دهد که چنین موضوعی را در روی منبر تکذیب کند از قرار نامبرده نیز در همان شب چنین عملی را انجام میدهد. 🆔 @Bonyadtarikh
🏴قهرمان ایران عاشورایی ◽️هنوز دقایقی از حضور رهبر معظم انقلاب در مراسم عزاداری شب عاشورا نگذشته بود که این حضور در صدر اخبار ایران و جهان قرار گرفت و واکنش‌ها به آن آغاز شد. برخی شبکه‌های منطقه‌ای با قطع برنامه‌های عادی خود، به‌صورت زنده خبر و تصویر رهبر انقلاب را مخابره کردند. بسیاری از کاربران داخلی و خارجی در فضای مجازی از این خبر به وجد آمدند و با عناوینی، چون «حیدر»، «قهرمان» و «Hero» در کنار تصویر رهبری این حضور را توصیف کردند 🆔 @Bonyadtarikh
📔 چگونه تداوم یافت (۲۱) 📌مبارزه روحانیت با آزادی آیت‌الله العظمی خمینی خاتمه نیافته و تا تامین خواسته های مشروع ملت ادامه دارد. 🆔 @Bonyadtarikh
📌 بررسی دیپلماسی عمومی امریکا در تحولات بیداری اسلامی خاورمیانه 🔷 ابزار اصلی سیاست خارجی است و از گذشته تا کنون برای کسب منافع ملی به کار رفته است. پس از جنگ سرد، دیپلماسی دستخوش تحولات عظیمی شد؛ از جمله حرکت به سمت چندجانبه‌گرایی، افزایش نقش متخصصان، اهمیت یافتن اقتصاد جهانی و ظهور بازیگران غیردولتی، و رشد تکنولوژی و رسانه‌ها. این تغییرات به پیدایش دیپلماسی عمومی منجر شد که برخلاف دیپلماسی سنتی (مبتنی بر قدرت سخت)، بر قدرت نرم و فرهنگی تکیه دارد و به کسب احترام و اعتماد کشورها کمک می‌کند. 🔶 ایالات متحده از جنگ جهانی اول از دیپلماسی عمومی استفاده کرده است. این کشور فعالیت‌های دیپلماسی عمومی خود را بر منطقه خاورمیانه متمرکز کرده است، زیرا این منطقه به دلیل وجود احساسات شدید ضدآمریکایی، دارای تهدیدهای بالقوه‌ای برای محسوب می‌شود. 🔷 دیپلماسی عمومی شامل فهم توده‌های مردم در کشورهای مخاطب، ارسال پیام به آنها، تلاش برای تأثیرگذاری بر آنها و توسعه گفت‌وگو بین شهروندان و نهادهای یک کشور با مخاطبان خارجی است. هدف این فرآیند، تقویت منافع ملی و گسترش ارزش‌های مورد نظر است. به طور کلی، می‌توان آن را فرآیند دولتی ارتباط با مردمان خارج برای ایجاد درک متقابل از ایده‌ها، نهادها، فرهنگ و اهداف سیاسی یک ملت دانست. 🔶 دیپلماسی عمومی به طور رسمی از جنگ جهانی اول به عنوان ابزاری مهم در سیاست خارجی آمریکا شناخته شد. وودرو ویلسون با تأسیس کمیته اطلاعات عمومی و سپس فرانکلین روزولت با تشکیل کمیته‌های علمی و فرهنگی، به اهمیت آن پی بردند. در سال‌های پیش از جنگ جهانی دوم و در طول آن، وزارت امور خارجه آمریکا بخش‌های مرتبط با روابط فرهنگی و عمومی را ایجاد کرد و تلاش‌هایی برای تشریح سیاست خارجی آمریکا برای مردم سایر کشورها صورت گرفت که نشان‌دهنده اهمیت یافتن ارتباط با افکار عمومی خارجی بود. 🔷 در دوران ترومن، فعالیت‌های دیپلماسی عمومی برای مقابله با کمونیسم و ترویج دموکراسی، عمدتاً از طریق مبادلات فرهنگی، کتابخانه‌ها و مراکز آموزشی انجام می‌شد. در دوره ریگان، «اداره اطلاع‌رسانی ایالات متحده» با هدف بهبود وجهه آمریکا در جهان و مبارزه با کمونیسم فعالیت‌های خود را گسترش داد. ریگان به نقش تلویزیون در شکل‌دهی تصویر آمریکا در اروپا نیز اهمیت زیادی می‌داد. 🔶 پس از جنگ سرد و در دهه ۱۹۹۰، دیپلماسی عمومی از اولویت کمتری برخوردار شد و حتی سازمان اطلاع‌رسانی ایالات متحده در سال ۱۹۹۹ منحل شد و وظایف آن به وزارت خارجه واگذار شد. اما حملات ۱۱ سپتامبر ۲۰۰۱ نقطه عطفی بود که بار دیگر اهمیت دیپلماسی عمومی را در سیاست خارجی آمریکا برجسته کرد. پس از این حملات، دولت بوش به طور همزمان دیپلماسی نظامی و عمومی را برای مقابله با تروریسم به کار گرفت. این رویداد بر لزوم درک تفاوت‌های فرهنگی و آموزش کارکنان سیاست خارجی در زمینه دیپلماسی عمومی تأکید کرد. آمریکا پس از ۱۱ سپتامبر، برای ترمیم وجهه خود و مقابله با چالش‌های پیش رو، استفاده از ابزارهای دیپلماسی عمومی مانند برندینگ و روابط عمومی را تسریع بخشید. 🔷 روابط آمریکا با و پس از ۱۱ سپتامبر با تنش‌هایی مواجه شد. بسیاری از ملت‌های منطقه، دیپلماسی عمومی آمریکا را به حمایت از فرآیندهای غیر دموکراتیک متهم می‌کنند، به ویژه با توجه به ماهیت ضداستکباری و ضدصهیونیستی بیداری اسلامی. جنبش‌های اعتراضی در خاورمیانه ناشی از عواملی چون استبداد، استعمار، عقب‌ماندگی اقتصادی، فساد دولتی و حمایت آمریکا از رژیم‌های خودکامه است. عواملی مانند محرومیت از درآمدهای نفتی، اشغال سرزمین‌های اسلامی، تنفر از حضور نظامی آمریکا و تلاش برای تخریب چهره اسلام، بر این تنش‌ها افزوده‌اند. با از بین رفتن حکومت‌های مستبد، آمریکا تلاش می‌کند با تشویق دموکراسی و حفظ ائتلاف‌های امنیتی، منافع خود را در منطقه تأمین کند و در این راستا، نقش رسانه‌هایی مانند رادیو اروپای آزاد را بسیار مهم می‌داند. 🖇 متن کامل را در وبسایت رسمی بنیاد تاریخ‌‎پژوهی و دانش‌نامه انقلاب اسلامی مطالعه فرمائید 🆔 @Bonyadtarikh
5.78M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
♦️رهبر معظم انقلاب: مرگ بر آمریکا یعنی مرگ بر ترامپ، یعنی مرگ بر سردمداران؛ ما به مردم آمریکا کاری نداریم؛ مرگ بر آمریکا یعنی مرگ بر شما چند نفر و آن گروهی که دارید اداره میکنید کشورتان را، مراد این است. 🆔 @Bonyadtarikh
📔 چگونه تداوم یافت (۲۲) 📌سازمان دانشجویان جبهه ملی ایران همواره دفاع از آزادی بیان و عقیده را برای کلیه افراد ملت و اجتماعاتی که برضد ظلم و حق کشی مبارزه میکنند وظیفه خود دانسته و فشارهای وحشیانه و ضدانسانی برکسانی را که در جامعه روحانیت برای آزادی و استقلال کشور مبارزه کنند بشدت محکوم کرده است. 🔸اکنون که پس از مدتها توقیف غیرقانونی دستگاه استبداد ناگزیر برفع بازداشت از روحانی مجاهد مرجع تقلید عالم تشیع حضرت آیت‌الله العظمی خمینی گردید سازمان دانشجویان این توقیف را به عموم شیعیان مبارز تبریک و تهنیت میگوید و اطمینان دارد که روحانیون علی رغم نیرنگهای دستگاه مستبد فاسد همچنان به مبارزه علیه استعمار و استبداد ادامه خواهند داد. فروردین ماه ۱۳۴۳ سازمان دانشجویان جبهه ملی ایران 🆔 @Bonyadtarikh
📔 چگونه تداوم یافت (۲۳) 📌ساعت ۱۰ صبح دوشنبه ۴۳/۱/۱۷ محمد خوانساری مدیر دایره کارگزینی فرهنگ قم اظهار میداشت دیروز هنگام ورود آقای خمینی خیابانها و بازار قم چراغانی شد و کلیه علماء بمنزل او رفته‌ا‌ند و اکنون که از قم میآمدم سیل جمعیت از تهران به طرف قم برای دیدن ایشان روان بود بطوریکه ما از قم تا تهران را چهار ساعته پیمودیم. 🆔 @Bonyadtarikh
📔 چگونه تداوم یافت (۲۴) 📌از ساعت ۱۵۰۰ الی ۱۸۰۰ روز ۴۳/۲/۳ مجلس جشنی بمناسبت آزادی آیت‌الله خمینی و آیت‌الله قمی در مسجد حجتیه‌ شاهی باحضور عده‌ای در حدود پانصد نفر برگزار ابتدا آیاتی چند از کلام‌الله مجید قرائت و سپس محمد سالکی واعظ بمنبر رفته در مورد اهمیت قرآن و عظمت دین اسلام و مقام روحانیت مخصوصا در دین اسلام صحبت و مجلس در ساعت ۱۸۰۰ بپایان رسید. 🆔 @Bonyadtarikh
📌 میرزا صادق آقا مجتهد تبریزی و جنبش اجتماعی مشروطه 🔷 حرکت مشروطه در ایران واکنش‌های متنوعی از سوی اقشار مختلف مردم داشت؛ ابتدا مطالبات حول تأسیس عدالت‌خانه بود و سپس خواستار مشروطه شدند. علما نقش فعالی در این جریان ایفا کردند و آثار و سخنانی از خود به جا گذاشتند. با این حال برخی از این علما، مانند و رساله‌های انتقادی او نسبت به مشروطه، کمتر مورد توجه قرار گرفته‌اند. یکی از مهم‌ترین جدال‌های فکری ، اختلاف میان مشروطه‌طلبان و مشروعه‌خواهان بود که بلافاصله پس از پیروزی مشروطه شکل گرفت. مشروعه‌خواهان معتقد بودند مشروطه با اسلام و شریعت ناسازگار است و بر لزوم رعایت احکام دینی در قوانین تأکید داشتند. نمایندگان این گروه عمدتاً رهبران دینی و مراجع تقلید بودند. 🔶 میرزا صادق تبریزی علاوه بر مخالفت با مشروطه، در برابر استبداد و نیز مقاومت کرد و به این دلیل به قم تبعید شد. او را مرجع تأثیرگذار تبریز در عصر پهلوی دانسته و مبارزات او در مقابله با سیاست‌های ضد اسلامی را یادآور شده است. در ، روحانیان نقش اصلی را در شکل‌گیری و هدایت نهضت داشتند؛ مردم با همراهی گسترده خود زمینه موفقیت آن را فراهم آوردند؛ روشنفکران غرب‌گرا مشروطه را به سمت غرب‌گرایی سوق دادند و دربار عمدتا برای حفظ منافع خود با مشروطه مخالف بود. در تبریز تمامی این عناصر نقشی ویژه و چشمگیر داشتند. 🔷 علما به دو گروه مشروطه‌خواه و مشروعه‌خواه تقسیم شدند. گروه دوم معتقد بود در جامعه اسلامی نیازی به قوانین جدید نیست و باید شریعت ملاک باشد. برخی حتی اصل مشروطیت را رد کردند و برخی دیگر آن را تنها تحت شرایط خاصی که پاسدار شریعت باشد، پذیرفتند. میرزا صادق ابتدا با مشروطه‌خواهان همکاری داشت اما پس از مدتی به صف مشروعه‌خواهان پیوست؛ حتی با ارسال تلگراف‌هایی به شاهان وقت، خواستار لغو مشروطیت شد و مشارکت فعالی در مهاجرت علما (مهاجرت کبری) داشت. 🔶 اعتراضات و مهاجرت‌های متوالی علما ناشی از عدم تحقق وعده‌های اصلاحاتی و مقاومت درباریان بود. میرزا صادق نیز با حمایت از علمای مهاجر و ارسال تلگراف، مخالفت خود با ظلم و بی‌عدالتی را اعلام نمود. برخی نوگرایان مذهبی که در آغاز خواهان اصلاحات اسلامی بودند، بعدتر به دلیل ناسازگاری مشروطه با اسلام، آن را نوعی الحاد دانسته و به حمایت از محمدعلی شاه و اتحاد با دربار روی آوردند. میرزا صادق یکی از چهره‌های شاخص این جریان بود. 🔷 بسیاری از مخالفان مشروطه آن را معادل نظام‌های سیاسی اروپایی می‌دانستند و به دلیل تفاوت‌های بنیادین، آن را برای ایران نامناسب تلقی می‌کردند. میرزا صادق نیز با رشد تضاد میان مشروطه و اسلام، آثار انتقادی متعددی در این زمینه نوشت و از مخالفان سرسخت این رویکرد بود. تلاش‌های متفکران مخالف مشروطه، مانند دو رساله انتقادی میرزا صادق، به گسترش بحث‌های ایدئولوژیک و نگارش آثاری در رد و نقد مشروطه انجامید. او نیز پس از پی بردن به ناسازگاری قطعی مشروطه با شریعت، بر ضرورت مرزبندی آن با حکومت اسلامی تأکید کرد و مشروطه مشروعه را نیز ناکام دانست. 🖇 متن کامل را در وبسایت رسمی بنیاد تاریخ‌‎پژوهی و دانش‌نامه انقلاب اسلامی مطالعه فرمائید 🆔 @Bonyadtarikh
67-68.pdf
حجم: 6.39M
📙اسنادی از واقعه کشف حجاب 📌به مناسبت ٢١ تیر ماه سالروز قیام مسجد گوهرشاد در اعتراض به کشف حجاب 🔹واقعه کشف حجاب در دوران پهلوی را باید تلخ ترین و شقی ترین اقدام رژیم پهلوی در تجاوز به حقوق و آزادی های ملت ایران، به خصوص زنان کشــور دانست. به رغم این که بیش از ۸۸ سال از این واقعه خیانت بار و پلید در حکومت رضاخان گذشته است، هنوز زوایای پنهان و ناگفته های زیادی پیرامون آن وجود دارد. یکی از عمده ترین دلایل پنهان ماندن این واقعه دردناک، که آثار خیانت بار آن هنوز بر روح و روان جامعه چنگال می‌کشــد، سیطره مطلق مورخان استبدادپرست، فرهنگ ستیز و دین گریز تا قبل از انقلاب اسلامی، بر تعلیم و تربیت و تمام ارکان فرهنگی جامعه بود. ◀ادامه مطلب و مشاهده اسناد در فایل pdf 📚فصلنامه پانزده خرداد شماره ۶۸-۶۷ 🆔 @Bonyadtarikh
نقش مخرب علی‌اصغر حکمت در کشف حجاب 🔻به مناسبت سالگرد فاجعه گوهرشاد و روز حجاب و عفاف 🔹با روی کار آمدن به جای از 21 شهریور1312 سیاست‌های تجددگرایانه با سهولت بیش‌تری دنبال شد. نه ماه بعد از آن سفر رضاخان به ترکیه صورت گرفت. رضاشاه در ادامه از علی‌اصغر حکمت، وزیر معارف، می‌خواهد که اقداماتی در زمینه کشف حجاب انجام دهد: 🔸سابقا به کفیل معارف دستور دادم برای رفع رو پوشیدن زنان اقدام نماید. اما او نخواست یا نتوانست و کاری نکرد. حالا باید شما در این کار با کمال متانت و حسن تدبیر اقدام کنید که این رسم دیرین، که برخلاف تمدن است، از میان برداشته شود. 🔹حکمت در اردیبهشت 1314 تعدادی از بانوان تحصیلکرده را گرد هم آورد و با تشکیل « » قدم دیگری در اجرای کشف حجاب برداشته شد. در جلسات آن کانون که اغلب با حضور و تشکیل می‌شد مشکلات مربوط به عدم پذیرش ترک حجاب از سوی جامعه مورد بررسی قرار گرفت. بدرالملوک بامداد یکی از اعضای کانون بانوان در کتاب خود می‌نویسد: 🔸در 22اردیبهشت1314 به اشاره اعلیحضرت رضاشاه کبیر و با دعوت وزیر معارف وقت آقای علی‌اصغر حکمت، عده‌ای از زنان فرهنگی انتخاب و به محل دارالمعلمات در کوچه دعوت شده به آن‌ها گفته شد که مأموریت دارند تا جمعیتی تشکیل بدهند و اساسنامه آن را به وزیر معارف برسانند و با حمایت دولت پیشقدم نهضت آزادی زنان ایران باشند. این جمعیت در جلسات بعد نام «کانون بانوان» را برای خود اختیار کرد. 🔹برنامه‌های علی‌اصغر حکمت، وزیر معارف دوران رضاشاه، از مخرب‌ترین برنامه‌ها در راه اسلام‌ستیزی بود. وی طرح‌هایی که شامل برپایی جشن در مدارس دخترانه و ایراد سخنرانی در آن جشن‌ ها، حضور وزرا و مقامات در مجالسی با شرکت بانوان در شهرستان‌ها، تأسیس کانون بانوان و فعالیت زنان تحصیلکرده در آن کانون‌ها و مختلط نمودن مدارس ابتدایی بود، پس از موافقت رضاشاه به اجرا درآورد.(مقاله کشف حجاب تمدن بیگانه یا اسلام‌ستیزی شاهانه، فصلنامه تخصصی 15خرداد، ش14 صص230-229) 🆔 @Bonyadtarikh
📔 چگونه تداوم یافت (۲۵) 🔸طبق اطلاع واصله از صبح روز 43/1/28 عده ای در حدود 2000 نفر از شهرستانهای جهت دیدار آقای خمینی به قم عزیمت کرده اند. آیت اله خمینی به نمایندگان معمم مشهد گفته است سعی کنید اعیاد با شکوه هرچه تمامتر برگذار شود و مساجد همیشه پر باشد. 🔸در بین جمعیت عده ای دانشجو بوده‌اند که یکی از آنها قصد داشته خطابه‌ای ایراد نماید ولی بعلت بدی هوا میسر نشده و بین حضار عده‌ای کارمند دولت وعده‌ای زن در اطاق جداگانه برای دیدار آیت اله حاضر شده اند. 🔸طبق اطلاع موضوع جمع آوری پول بحساب آیت اله در قم صحت دارد 🆔 @Bonyadtarikh