eitaa logo
بنیاد تاریخ‌پژوهی و دانش‌نامه انقلاب اسلامی
5.3هزار دنبال‌کننده
2.8هزار عکس
1.1هزار ویدیو
660 فایل
ناشر اختصاصی آثار تاریخ‌نگار انقلاب اسلامی؛ حجت‌الاسلام و المسلمین سیدحمید روحانی کانال رسمی @bonyadtarikh تازه های پایگاه: http://iranemoaser.ir
مشاهده در ایتا
دانلود
💢چگونگی شهادت مجید شریف واقفی از اعضای مجاهدین خلق که گرایش مارکسیستی سازمان را نپذیرفت و در ۱۶ اردیبهشت ۱۳۵۴ توسط سازمان به شهادت رسید . 🔹خاموشی در بازجویی دیگری افزوده است: .. در گودالی جسد را انداخته و کلرات و بنزین روی آن ریختیم، جیبهای آن را تخلیه کردیم، ۲۰ عدد قرص سیانور داشت و مقداری نوشته که آیه قرآن در آن بود و حدود ۴۰۰ تومان پول.... وحید افراخته نیز از این تراژدی خونین اینگونه یاد کرده است ... پس از به وجود آمدن گرایشات مارکسیستی در سازمان عده ای به مخالفت پرداخته و ایدئولوژی جدید را نپذیرفتند. یکی از این افراد به نام مجید شریف واقفی که از افراد سابقه دار سازمان بود. پس از مدتی معلوم شد مجید کوششهایی به طور مخفیانه برای انشعاب و دودستگی و اینکه افراد مذهبی را به دور خود جمع کند و حتی سازمان اصلی مجاهدین را خود بداند ،کرده است. افرادی که جذب او شده بودند کسانی بودند مثل مرتضی صمدیه لباف ... و فردی با نام مستعار خسرو که مسئول قسمتهای الکترونیکی و تهیه کننده گیرنده های بیسیم پلیس بود . 🔸سازمان تصمیم به از بین بردن مجید شریف واقفی و مرتضی صمدیه لباف می گیرد طرح مجید در کوچه ای پایین تر از خیابان ادیب الممالک انجام میشود. افرادی که در این طرح بودند عبارت بودند از: «من» حسین سیاه کلاه و خاموشی، عملیات با شلیک دو گلوله به وسیلهٔ من و سیاه کلاه انجام شد و آن دو نفر جسد او را به بیابانهای حوالی جادۀ خراسان برده و سوزاندند . 📚سید حمید روحانی ، شوریدگی در تذبذب ص ۱۵۵ 🆔 @Bonyadtarikh
♨️بخشی از اظهارات سیدخاموشی پیرامون نحوه شهادت و سوزاندن مجید شریف واقفی + سند 📜مقاله پرچم مقاله‌ای بود که توسط تقی شهرام در آذرماه 1353 نوشته و در نشریه داخلی و در سطح رده های بالای سازمان توزیع می شد. که در آن تغییر ایدئولوژی سازمان و گرایش به مارکسیسم بیان می شد. 🆔 @Bonyadtarikh
4.44M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎥روایت از اعضای فدائیان اسلام در مورد مواجهه مراجع با جنازه رضاشاه 🔸رضاخان در ۴ مرداد ١٣٢٣ در ژوهانسبورگ در اثر سکته مرد. جسد او به صورت مومیایی در مصر دفن شد. ۶ سال بعد جنازه او در میان نفرت عمومی در ١۵ اردیبهشت ١٣٢٩ وارد اهواز ، و روز شنبه ١۶ اردیبهشت جنازه رضاخان به قم وارد شد . سرانجام ١٧ اردیبهشت به تهران رسید و در شهر ری دفن شد. 🔸ورود جنازه رضاخان به ایران با عدم اقبال مردم همراه بود و خصوصا در قم با برخورد سلبی و تحریم یکپارچه طبقات مختلف روحانیت مواجه گردید و با فعالیت گسترده اعضای فدائیان اسلام و واکنش منفی یکپارچه عموم حوزویان، طلاب از شرکت در مجالس ختم رضاخان امتناع ورزیدند. مصاحبه اختصاصی بنیاد تاریخ پژوهی 🆔 @Bonyadtarikh
🏛نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران ۱۷ تا ۲۷ اردیبهشت ۱۴۰۴ غرفه آثار بنیاد تاریخ پژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی، شبستان اصلی راهرو ۱۲ شماره ۷۳۳ 🆔 @Bonyadtarikh
✳️ عامل پیروزی در برابر استبداد در بیان رهبر معظم انقلاب ◀️سال‌روز صدور فتوای تحریم تنباکو توسط میرزای بزرگ شیرازی 🔹ما در طول تاریخ تشیع، به خاطر از حقایق جریانات دنیا، خیلی ضربه خوردیم؛ به خصوص در دویست سال اخیر که دنیا شکل جدیدی پیدا کرد و پدید آمد و سیاست‌ها عوض شد و دولت‌های اروپایی وارد میدان شدند و به تعرض کردند. 🔸هرگاه ما عالِم دین و تقیّ و باهوش و زرنگ و دقیقی مثل و داشتیم، از شر دشمن محفوظ می‌ماندیم و برنده بودیم؛ ولی آن‌جا که قدری غفلت و ناآگاهی در کار بوده است، ضرر می‌کردیم، که آن ضرر، به یک نفر و یک حوزه و یک مجموعه و یک شهر و یک سال و چند سال محدود نمی‌شد؛ بلکه در برخی موارد اثرش تا پنجاه سال تمام، جامعه‌ی اسلامی را تحت فشار قرار می‌داد. دیگر نباید تسلیم ناآگاهی‌ها شویم. باید آگاهی و را در خودمان تقویت کنیم.(۱۳۶۸/۰۴/۲۰) 🆔 @Bonyadtarikh
💢متن استفتا از میرزای شیرازی 🔹«بسم الله الرحمن الرحیم حجة الاسلاما، مرجع الاناما ادامه الله فلکم العالی. با این وضعی که در بلاد اسلام از بابت عمل تنباکو پیش آمده فعلا کشیدن غلیان شرعا چه صورت دارد تکلیف مسلمانان چیست مستدعی است آنکه چگونگی تکلیف مسلمانان را مشخص فرمائید . » 🔸متن جواب میرزا بسم‌الله الرحمن الرحيم - اليوم استعمال تنباکو و توتون بای نحوکان در حکم محاربه با امام زمان عج است. حرره الاحقر محمد حسن الحسيني» 📚فصلنامه ۱۵ خرداد دوره دوم شماره ۱۰ ص ۷۷ @Bonyadtarikh
✳️ فتوای کمتر دیده شده میرزای شیرازی در حمایت از ◀️سال‌روز صدور فتوای تحریم تنباکو توسط میرزای بزرگ شیرازی 🔹شیخ فضل‌الله نوری در سال ۱۳۰۶ قمری، چندی پیش از قیام ، با ورود اجناس و کالاهای خارجی به ایران نظیر قند، احساس خطر می‌کند و سؤالی را تحت این عنوان که «تکلیف مسلمانان نسبت به مصرف کالایی نظیر قند و... که از بلاد کفر (یعنی فرنگستان) وارد بازار ایران می‌شود، چیست؟» 🔸از محضر بزرگ مرجع شیعه حضرت ، می‌پرسد تا ایشان را متوجه ورود کالای خارجی به کشور نماید. نیز در نامه‌ای مفصل پاسخ می‌دهد: «در خصوص مفاسد ورود اجناس و کالاهای بلاد کفر به سرزمین ایران، همیشه ملتفت به آن بوده‌ام و زیاده‌روی در این امر را مایه‌ی خرابی دین و دنیای مسلمانان می‌دانم و از اهتمام شما در تهیه‌ی دفع آن‌ها زیاد مسرور شدم...» شیخ فضل‌الله نیز این را در سراسر ایران گسترش داده و علمای بلاد را متوجه این امر می‌کند.(تاریخ تحولات سیاسی ایران، ص۱۷۴) 🔻پی نوشت: رهبر معظم انقلاب در مورد اهمیت این فتوا می گویند: همه می‌‌‌دانند که در ژاپن، حدود صد سال پیش از این گفتند که مردم حق ندارند از مصنوعات خارجی استفاده کنند، تا در داخل آن کشور چرخ اقتصاد به کار بیفتد؛ اما نمی‌‌‌دانند که در همان زمان، بلکه زودتر از آن، عین همین پیشنهاد و همین فتوا، از طرف مراجع و علمای شیعه صادر شد؛ منتها متأسفانه در داخل کشور، هیچ‌‌‌کس از سرجنبان‌ها و اهل قلم و اهل سیاست و روشن‌‌‌فکران کمکشان نکرد!(۱۳۷۰/۱۲/۱۴) @Bonyadtarikh
🔻وضعیت حوزه علمیه نجف در زمان تبعید امام به عراق 💢به مناسبت سالگرد فتوای آیت‌الله میرزای شیرازی در تحریم تنباکو . 🔹استعمار جهانى و جهانخواران بين‏ المللی از ، ضربه‏ هاى سهمگين، سنگين و توانفرسايى در طول تاريخ خورده‏ اند. در جريان ، و توسط استعمار انگليس، فارغ‏ التحصيلان و تربيت‏ شدگان حوزه نجف، نقش مهم و اساسى در شكست جهانخواران داشته‏ اند واز اين روى از همان زمان‏ها، استعمارگران در صدد برآمدند آن حوزه را كه در برابر مطامع و منافع آنان در كشورهاى اسلامى به صورت دژ محكم و استوارى مقاومت مى‏ كرد، درهم بشكنند. براى انجام اين نقشه، مهره‏ هاى كارآزموده و ورزيده‏ اى را در دل حوزه نجف گماشتند تا آن حوزه را كه به صورت يک برج مراقبت، اوضاع و احوال كشورهاى اسلامى را زير نظر داشت، از صحنه سياست و مسائل روز خارج كرده و به يک‌سرى مسائل داخلى سرگرم كنند. 🔸مهره‏ هاى كهنه‏ كار استعمار كه با لباس روحانيت در مركز تشيع (حوزه نجف) گماشته شده بودند و از مكتب ارتجاعى و استعمارى جهانخواران درس نيرنگ‏ بازى و پشت‏ هم‏ اندازى، دروغ، فريب، مكر و حيله آموخته بودند، طى نيم‏ قرن تلاش و كوشش به‌تدريج اين نقشه خانمانسوز استعمار را در حوزه علميه نجف پياده كردند و در دور داشتن افراد و آحاد حوزه از آموزشگاه انقلابى قرآن و سرگرم ساختن آنان به يک‌سرى مسائل روبنايى، قشرى، تخديركننده و ايجاد جمود فكرى و و انحرافى، نقش گسترده‏ اى ايفا كردند. سید حمید روحانی ، نهضت امام خمینی، ج2، صص154-149 🆔 @Bonyadtarikh
3.09M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
💥آقا جونم یه نگاه به گدا بنداز... من ته چاه گیر افتادم! یه طنابی توی چاه بنداز 💔 🆔 @Bonyadtarikh