eitaa logo
بنیاد تاریخ‌پژوهی و دانش‌نامه انقلاب اسلامی
5.3هزار دنبال‌کننده
2.8هزار عکس
1.1هزار ویدیو
658 فایل
ناشر اختصاصی آثار تاریخ‌نگار انقلاب اسلامی؛ حجت‌الاسلام و المسلمین سیدحمید روحانی کانال رسمی @bonyadtarikh تازه های پایگاه: http://iranemoaser.ir
مشاهده در ایتا
دانلود
نقش آیت الله قاضی طباطبایی در ترغیب مردم به مبارزه.jpg
حجم: 594.5K
گزارش استانداری آذربایجان شرقی به دربار شاهی از نقش موثر آیت‌الله قاضی طباطبایی در ترغیب مردم به مبارزه + سند 🔴سالروز شهادت آیت‌الله قاضی طباطبایی چون طبق گزارش شهربانی استان آقای میرزا محمد علی قاضی طباطبایی واعظ در روز عید فطر سال جاری در مطالبی برخلاف ایراد کرده بود.لذا کمیسیون امنیت استان تشکیل و پس از گوش دادن بیانات ایشان از نوار مربوطه خلاصه مطالبی بود که اشاره کرده بود طی صورتجلسه‌ای باطلاع مرکز رسید و در نتیجه طبق نظر سازمان اطلاعات و امنیت کشور که به ساواک استان ابلاغ شده کمیسیون حفظ امنیت اجتماعی شهرستان تبریز طبق قانون تشکیل جلسه داد و با توجه به سوابق ایشان و مطالبی که بیان کرده بود از نظر نامبرده را به شش ماه اقامت اجباری در شهر محکوم و رای کمیسیون طبق مقررات درباره وی اجرا گردید ضمنا با توجهی که در کار منظور شد عکس‌العملی نداشته است مراتب جهت استحضار عالی عرض شد. 🆔 @Bonyadtarikh
✳️روح شما زنده است! 🔻گزیده‌ای از سخنرانی آیت‌الله شهید قاضی طباطبائی در پی اعدام طیب حاج رضایی 🔹در پى اعدام طيب حاج رضايى و حاج اسماعيل رضايى، [آیت‌الله] در تبريز طى سخنرانى خود در روز ۴٢/٨/١۵ اظهار كرد: 🔸... دو نفر جوان رشيد مسلمان را تيرباران كردند. آنها در راه دين نوشيدند. تمام روحانيون تبريز به روح آن دو نفر درود مى‏فرستند و به خانواده آنها تسليت مى‏گويند. 🔹اى و بخوابيد، روح شما زنده است. مردم! با اين وضع مسلمانى نمى‏شود و نمى‏توان در مقابل دستگاه پليد ايستادگى نمود.ما نيز بايد مثل اين دو نفر شهيد، مقاومت به خرج داده و مسلمانى را سرمشق بگيريم... 🔸هيأت حاكمه دم از و مسلمانى مى‏زنند؛ اما دو نفر جوان مسلمان را تير باران مى‏كنند و پشتيبانى از آنان را قدغن مى‏نمايند. چرا بر خلاف قانون اساسى رفتار مى‏كنند. سیدحمید روحانی، نهضت امام خمینی، ج١، ص ٧٩۵ 🆔 @Bonyadtarikh
💢حکومت پهلوی و بهائیان ( ۲ ) 📍محمدرضا و حسن‌ظن به بهائیان 🔸شاه نسبت به بهائیان حسن ظن داشت. نفوذ اصلی آنان در دوران عبدالکریم ایادی ایجاد شد و در زمان هویدا، مقامات عالی مملکت توسط آنها به راحتی اشغال گردید. 🔹آنان در تضعیف اقتصاد کشور نیز کوشیدند. به عنوان مثال اجناسی را که در ایران ارزانتر تولید می‌شد از خارج وارد می‌کردند. 🔸 محمدرضا پهلوی معتقد بود که بهائیان علیه او توطئه نمی‌کنند. بنابراین وجودشان در مناصب دولتی برای او مفید تلقی می‌شد. آنان هم از این موقعیت برای ثروتمند شدن و در دست گرفتن اقتصاد کشور سود می‌جستند. 🔹آنان با استفاده از نفوذ سیاسی خود در غضب اموال دیگران نیز کوشا بودند. ایران بعد از آمریکا بیشترین بهائیان را دارا شد. درزمان محمدرضا آنان کاملا مانند یک حزب عمل می‌کردند و از این طریق سیطره خود را بر بخش عظیمی از دستگاه دولتی و اقتصاد و فرهنگ کشور اعمال می‌نمودند. مرکز آنان در اسرائیل بود و با یک تشکیلات بسیار منظم و گسترده با این مرکز در ارتباط بودند. به همین مناسبت غیر از نفوذ دولتی، آنان با داشتن ارتباط با کشورهای خارجی به خصوص اسرائیل و انگلستان در حقیقت کارگزاران آن کشورها در ایران بودند. 👈ادامه دارد 📚بهائیت در ایران، سید سعید زاهد زاهدانی و محمدعلی سلامی، ص255- 257. 🆔 @Bonyadtarikh
💢۲۸ مرداد کار من بود اما ... . 🎥نگاهی به سرگذشت فردی که به اتهام گرفتن پول و به راه انداختن «بلوای ۱۵ خرداد» در دادگاه فرمایشی و نظامی شاه محاکمه و به مرگ محکوم شد. 🔹رژیم شاه و دستگاه جاسوسی او را مدت‌ها در زندان شکنجه دادند و حتی ناخن‌های او را کشیدند تا به دروغ اعتراف کند که از امام برای دست زدن به «آشوب» و «بلوا» پول دریافت کرده است. حتی به او وعده دادند که اگر به چنین دروغی اعتراف کند، مورد عفو ملوکانه قرار خواهد گرفت و آزاد خواهد شد. لیکن او به چنین خیانتی تن در نداد ... . مزدوران رژیم: یک کلمه بگو و جان خود را خلاص کن... . طیب حاج رضایی: من در زندگی خلاف های زیادی کرده ام ولی هرگز حاضر نیستم به خاطر چند صباحی بیشتر زیستن دامان مرجع تقلیدی را لکه‌دار سازم. من در ۲۸ مرداد پول گرفتم و کودتا راه انداختم، نه در ۱۵ خرداد. 🔸او تسلیم نشد و ثابت قدم به سوی چوبه اعدام گام برداشت. میدان تیر دارای دیوارهای گچی و آجری بود که آجرها را سرخرنگ کرده بودند. رنگ این دیوار ها رنگ «مرگ» را به خاطر می آورد. چهار نفر سرباز به حال آماده باش ایستاده بودند و درون تفنگ‌هایشان هر یک ۶ فشنگ بود. این چهار نفر مامور اجرای حکم بودند ... یک افسر در خط دوم پشت سر مأموران اجرای حکم قرار گرفت، دستش را بالا برد و با صدای بلند آماده باش داد و آنگاه فریاد زد: آتش. 🔻طیب حاج رضایی و حاج اسماعیل رضایی، در سحرگاه ۱۱ آبان ماه ۱۳۴۲ اعدام شدند. 📚 برگرفته از: روحانی، سید حمید. نهضت امام خمینی. دفتر اول. تهران: بنیاد تاریخ‌پژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی. صص. ۷۸۳-۷۹۴ 🆔 @Bonyadtarik
💠 طیب 🔹طيب حاج رضايى و شمارى از دستياران او به اتهام گرفتن پول و به راه انداختن [به تعبیر رژیم پهلوی:]«بلواى 15خرداد» در دادگاه فرمايشى و نظامى شاه محاكمه و به مرگ و يا به زندان درازمدت محكوم شدند و دو تن از آنان نيز تيرباران شدند، ليكن رژيم شاه براى ملت ايران هيچ‏گاه توضيح نداد كه طيب از چه مقامى پول دريافت كرد تا بنا بر ادعاى او «به آشوب و بلوا دست بزند»؟! طيب نه از ملاكين و زمين‌داران بود كه مستقيماً به تحريک و آشوب پرداخته باشد و نه رژيم ادعا كرد كه ‏ها بوده است كه از آن طريق پول و دستور گرفته باشد، بنابراين چرا كسانى را كه به نامبرده پول دادند و او را تحريک كردند، نام نبردند و آنان را به محاكمه نكشيدند و مجازات نكردند؟ 🆔 @Bonyadtarikh
💢تجلیل بی‌سابقه حوزه علمیه قم از شهید طیب ✳️جوانمرد 🔹 به دنبال اعدام شادروان و ، در سحرگاه ١١ آبان ماه ١٣۴٢ موج خشم و اندوه، سراسر را هم فرا گرفت. يک روحانى جوان در بين نماز جماعت كه در مسجد فيضيه برپا بود به پا خاست و به روح بزرگ شادروان طيب حاج رضايى و حاج اسماعيل رضايى كه جان باختند، ولى ننگ و رسوايى پيشنهادى شاه را نپذيرفتند، درود فرستاد و از نمازگزاران خواست كه براى آنان طلب مغفرت كنند و نماز «ليلة الدفن» به جا آورند. 🔸اشعارى نيز از طرف يكى از روحانيان مبارز سروده شد. مصرع اول آن، كه به ياد دارم، چنين بود: «طيبا! طيبك اللّه‏ روانت به جنان» 🔹 روحانيان مجاهد و پاسداران ، با همه‏ جانبه بر مقامات روحانى حوزه قم موفق شدند كه درس‏هاى حوزه را در سوگ طيب و حاج اسماعيل براى يك روز تعطيل كرده، طى اعلاميه‌اى اعدام اين دو قهرمان را به شدت محكوم كنند. اين كار، اثر به سزايى در ميان همه طبقات به جا گذاشت، تا آن روز هيچ‏گاه سابقه نداشت كه حوزه علميه قم براى يك مقام غير روحانى درس‏هاى خود را تعطيل كند. 🔸اين تجليل حوزه علميه قم از شادروان طيب حاج رضايى و حاج اسماعيل رضايى شگفت‏انگيز نمى‏باشد؛ زيرا طيب درست است كه سوابق خوبى نداشت، ليكن در آن شرايط كه در مرز بين مرگ و زندگى قرار گرفته بود چنان و مردانگى از خود بروز داد كه تنها براى انسان‏هاى استوار صخره‏‌سايى امكان دارد. 🔹طيب را ميان كشته شدن و يا اعتراف دروغ و خلاف واقع، عليه امام قرار دادند و او مى‏توانست با يك كلمه نسبت دروغ عليه امام، جان خود را نجات دهد و از چوبه دار برهد؛ ليكن او اين كار را نكرد. با كمال رشادت و جوانمردى را بوسه زد و دامان پاک امام را نيالود. او به بعضى از دوستان سابقش و نيز به مزدوران رژيم كه «خيرخواهانه»!! او را نصيحت مى‏‌كردند كه «يک كلمه بگو و جان خود را خلاص كن»! با كمال صراحت پاسخ گفت: من در زندگى خلاف‏هاى زيادى كرده‌ام ولى هرگز حاضر نيستم به خاطر چند صباحى بيشتر زيستن دامان را لكه ‏دار سازم. من در ٢٨ مرداد پول گرفتم و كودتا راه انداختم، نه در ١۵ خرداد. 🔸او تسليم نشد و ثابت‏قدم به سوى چوبه اعدام گام برداشت. آن‌گاه كه فرمانده جوخه چند لحظه پيش از فرمان آتش، نام يكى از آن دو تن را اشتباه خواند با صدايى رسا ـ در حالى‏ كه به چوبه اعدام بسته شده بودند ـ خطاى او را تصحيح كردند و نام و فاميلى خود را اعلام داشتند و با كلماتى ، آخرين سطور حيات خويش را نگاشتند. (نهضت امام خمینی، ج١، ص ٧٩٠-٧٨٩) 🆔 @Bonyadtarikh
⭕️ شهادت طیب؛ شور مردمی و مانع‌تراشی‌ رژیم 🔹 در تهران، تبريز و اصفهان به مناسبت اعدام طيب و حاج اسماعيل، مجالس و مراسمى برپا گرديد و اعلاميه ‏هايى انتشار يافت. در روز ۴٢/٨/١٢ مراسم بزرگداشت آن دو شهيد در مسجد فروتن، واقع در خيابان خراسان، مقابل منزل طيب برگزار شد. در اين مراسم ـ بنا بر گزارش ساواك ـ حدود هزار نفر شركت كردند. در اين مراسم حاج شيخ عباسعلى اسلامى سخنرانى كرد. در پايان مراسم حاضران اين نوحه را دم گرفتند: اى برادر در كجا افتاده‏اى در كجا جان داده‏اى 🔸 شور و شوق مردم نسبت به طيب و حاج اسماعيل مايۀ بيم و نگرانى رژيم شاه شد. از اين رو از برگزارى ديگر مراسم براى آن دو شهيد جلوگيرى كردند. در روز ۴٢/٨/١٢ از طرف جمعى از كسبه ميدان بارفروشان تهران در مسجد «انبار غله» و مدرسه «حاج ابوالفتح» براى آن دو شهيد مجلس ختم اعلام شد؛ ليكن پاسبان‏ها آن دو محل را محاصره كردند و از برگزارى مراسم بزرگداشت براى آنان جلوگيرى به عمل آوردند.(نهضت امام خمینی، ج١، ص٧٩١) 🆔 @Bonyadtarikh
⚛حکومت پهلوی و بهائیان( ۳ ) ⬅️عناصر بهائی مؤثر در دوره پهلوی 🔸عناصر بهائی زیادی به خصوص بعد از نهضت 15 خرداد 1342ش. در بخش‌های مختلف سیاسی، اقتصادی، فرهنگی و هنری کشور حضور داشتند که به معرفی برخی از عناصر بهائی که از دیگران تأثیرگذارتر و مهم‌تر بوده‌اند می‌پردازیم. 1⃣تیمسار ایادی پدر ایادی از رهبران مذهبی بهائی بود و این سمت به ایادی به ارث رسیده بود، لذا بدون تردید باید گفت که او از آغاز توسط سرویس انگلیس انتخاب شده بود و واجد شرایط یک جاسوس طراز اول بود و لذا او را به دربار معرفی کردند. 🔹نقشی را که ایادی تا انقلاب برای غرب داشت مجموع مهره‌های غرب روی هم نداشتند. فردوست او را به عنوان پزشک ارتش، پزشک علیرضا پهلوی برادر شاه و پزشک خود شاه معرفی می‌کند. او هر روز در اوقات فراغت، شاه را می‌دید و متجاوز از هشتاد شغل داشت. 🔸 مشاغل او به گفته فردوست همه مهم و پولساز بودند: او رئیس بهداری کل ارتش بود که در این پست ساختمان بیمارستان‌های ارتش، وارد کردن وسایل آنان و وارد کردن داروهای لازم به امر او بود. دادن درجات پرسنل بهداری ارتش از گروهبان تا سپهبد به امر او بود و هیچ پزشک سرهنگی بدون امر او سرتیپ نمی‎شد. ایادی رئیس «اتکا» یعنی فروشگاه‌های زنجیره‌ای ارتش و نیروهای انتظامی بود. سازمان دارویی کشور تماما تحت امر ایادی بود و وارد کردن اقلام دارویی بنابر صلاح دید این مبلغ بهائیت بود. شیلات جنوب و تعیین اینکه به کدام کشورها و شرکت‌ها اجازه صیادی داده شود نیز در اختیار او بود. 🔹 مشاغل فوق میزان نفوذ ایادی در دولت و ارتش شاهنشاهی را که در آن زمان مقتدترین ارتش خاورمیانه خوانده می‌شد نشان می‌دهد. در حقیقت ایادی به علت نفوذ و مدیریتی که در فرقه بهائیت داشت با تشکیلات بهائیت در خدمت شاه بود. در این دوره بهائی بیکار یافت نمی‌شد و هر کدام به کمک ایادی، هویدا و امثال آنان در پستی مشغول به کار بودند. 👈ادامه دارد 📚بهائیت در ایران، سید سعید زاهد زاهدانی و محمد علی سلامی ، ص 248-249. 🆔 @Bonyadtarikh
✳️شماره ۷۹-۸۰ فصلنامه ۱۵خرداد منتشر شد. 🔹در سخن سردبیر این شماره، دکتر مظفر نامدار به فروپاشی رؤیاهای امریکایی-صهیونیستی در طوفان الأقصی و فرصتها و تهدیدهای آن می پردازد. 🔸در بخش مقالات فصلنامه، ابتدا در زوایای پنهان قیام ۱۵خرداد سال ۴۲ تأملاتی صورت گرفته؛ و سپس به بازتاب نهضت اسلامی امام خمینی(ره) در بندر انزلی پرداخته شده است. 🔹بخش انقلاب اسلامی و مسئله فلسطین، با برداشتی از متن سخنرانی استاد سید حمید روحانی در نماز جمعه روز قدس مورخ ۹۲/۵/۱۲ در خصوص «قومی که فقط با خونریزی آرام می گیرد!!» آغاز شده، و سپس به مناسبت فجایع انسانی رخداده در این روزها در سرزمین فلسطین، مقاله ای از جلال آل احمد با عنوان « آغاز یک نفرت» که در سال ۱۳۴۶ نوشته بود، باز نشر گردیده است. آل احمد در این مقاله دیدگاه اصلی خود را درباره رژیم اشغالگر قدس نشان می دهد. 🔸بخش مناسبت‌های فصلنامه به مصاحبه ای منتشرنشده با شهید آیت الله رئیسی در سال ۱۳۷۲ اختصاص دارد. 🔹در پایان این شماره نیز، سومین قسمت از شرح رواداری و مدارای امام خمینی(ره) در حوزه نجف و غربت ایشان در غوغای آنجا، به قلم استاد سید حمید روحانی روایت شده است. 🆔 @Bonyadtarikh
💢 تبعيد امام به تركيه 🔹رژيم شاه كه با بالا گرفتن موج نارضايتى توده‏ها و تحريک افكار عمومى، سخت وحشت كرده بود و تخت و تاج لرزان خود را دستخوش تندباد انقلاب ملتى عصيان‏زده و بيدارشده مى‏ديد، دريافت كه با بودن رهبر آگاهى چون امام خمينى در ايران، نه تنها پياده كردن طرح استعمارى « » و خدمتگزارى به امريكا امكان‌پذير نمى‏باشد، بلكه تاج و تخت و كاخ و سلطنت او نيز در معرض زوال و واژگونى قرار دارد. از اين رو، بر آن شد كه با دستگيرى و تبعيد او، تاج شاهى و انقلاب امريكايى را از سقوط حتمى نجات بخشد و زنجير اسارت را بر گردن مردم ايران محكمتر سازد و هرگونه صداى مخالفى را در سينه خفه كند. 🔸شب 13 آبان ماه 1343 صدها و چترباز مسلح، را در قم محاصره كردند و از بام و ديوار وارد منزل شدند و براى دستگيرى او به جستجو و ضرب و شتم خدام منزل پرداختند. 🔹امام كه در آن ساعت در يكى از اتاق‏هاى اندرون به نماز و دعا مشغول بود، از سر و صداها و جست و خيزها دريافت كه چكمه‏ پوشان رژيم به منزل يورش آورده‏ اند، بیدرنگ لباس بر تن كرده و خواست از اندرون به بيرونى برود، ليكن درى كه اندرون را به بيرونى متصل می ساخت بسته بود و كليد آن، كه در دست خود او بود در آن لحظه پيدا نمى‏شد. 🔸دژخيمان شاه پس از پرس و جو در بيرونى، از آنجا كه دريافتند امام در اندرون به سر می برد به درب اندرون يورش بردند و چون در را بسته يافتند با مشت و لگد به جان آن افتادند! امام چندين بار بانگ زد «وحشی‌گرى در نياريد الان در را باز مى‏كنم»؛ ليكن مزدوران شاه بی توجه به تذكر او به مشت كوفتن و لگد زدن خود ادامه دادند تا سرانجام قسمتى از در را شكستند! 🔹امام كه از پيدا كردن كليد نااميد شده بود، از در ديگر اندرون كه به كوچه باز می شد خارج شد و در وقت بيرون رفتن، مهر امضاى خود را به رسم امانت به همسرش سپرد و فرمود: «شما را به خدا می سپارم». 🔸كماندوها و دژخيمان شاه كه سراسر كوچه را اشغال كرده بودند، به محض بيرون رفتن امام از منزل، او را محاصره كردند و به ماشينى كه در درب منزل آورده بودند سوار كردند و ماشين با شتاب هر چه بيشتر به حركت درآمد. 🔹پاسبانى كه در آن ساعت در جلوى پست داشت، مى گفت كه امام را از در منزل تا سر خيابان با ماشين فولكس واگن آوردند و سر خيابان سوار ماشين شورلتى كه از قبل آماده شده بود كردند و با آن شورلت به تهران بردند. پاسبان مزبور افزود: امام وقتى از ماشين فولكس پياده مى‏شد بيش از چهارصد نفر كماندو و چترباز مسلح در اطراف او و در محوطه گردآمده بودند و او با لبخندى به مسئول آن گروه گفت: «اينهمه قوا نمی خواست»! 🔸ماشين حامل امام 140 كيلومتر راه قم ـ تهران را در مدتى كمتر از 90 دقيقه پيمود و به رسيد و در آنجا كه پيش از رسيدن ماشين امام حاضر شده بود، به وسيله بی سيم با مافوق خود (كه از قربان، قربان گفتن‏هاى او به دست می آمد كه طرف مخاطب او خود شاه مى‏باشد) ارتباط برقرار كرد و اظهار داشت كه مأموريت تا اينجا به خوبى صورت گرفته است و دنبالۀ آن نيز بزودى انجام مى‏پذيرد. 🔹هنوز آفتاب روز 13 آبان ماه 1343 سر از افق بيرون نياورده بود كه امام به جرم دفاع از و هم‌وطنان مسلمان خود از وطن بيرون برده شد! 📚نهضت امام خمینی ج ۱ ص ۱۰۵۳ ، ۱۰۵۴ 🆔 @Bonyadtarikh