📔 #نهضت_امام_خمینی چگونه تداوم یافت (۲۸)
🔺طبق اطلاع از روزیکه آقای خمینی آزاد گردیدهاند عده زیادی از مردم تهران و شهرستانها برای زیارت وی بشهرستان قم مسافرت کردهاند و کثرت مسافرین بقدری بوده که بلیط اتبوس 300 ریال بفروش رفته است وشرکت واحد بناچار چند دستگاه اتوبوس در خط قم بکار انداخته است ولی با وجود این گاراژهای مسافربری برای روز پنجشنبه بلیط پیش فروش کردهاند و روزهای چهارشنبه و پنجشنبه و جمعه شلوغترین از روزهای معمولی در قم خواهد بود و بطوریکه شایع است چهار هزار نفر از آذربایجان و چند هزار نفر از گیلان و مازندران جهت زیارت خمینی حرکت کردهاند که روز جمعه خودشان را بقم برسانند چون شایع است که روز جمعه مورخه 43/1/21 خمینی در محل حرم مطهر سخنرانی خواهد کرد.
#اسناد_ساواک
🆔 @Bonyadtarikh
📌 انقلاب اسلامی در رویارویی با تحجر مدرن
🔷 فروپاشی #بنیادهای_غربگرایی در ایران، ثمره شکست پیدرپی الگوهای بیگانهای بود که #هویت_ملی را در راه تقلید بیتفکر قربانی کردند. میراث بیاعتمادی جامعه به کارنامه رهبران فرنگیمآب، سایه سنگینی از تردید بر عقل و امید ایرانی افکند و تجربههای تلخ #مشروطه و #ملی_شدن_نفت، بارها نشان داد رهایی از دور باطل تقلید ممکن نیست مگر با بازگشت به استقلال فکری و ظرفیتهای بومی.
🔶 آغاز تجدد تقلیدی در قرن بیستم، چهرههایی همچون ملکمخان، سید جمال واعظ، ملکالمتکلمین و تقیزاده را به کانون سیاست برد؛ آنان سعادت ایران را صرفاً در اقتباس کامل از غرب میدیدند و مشروطه را با کالای وارداتی و زیربنای مدیریت بیگانه برابر میدانستند. این جریان با تلاش در تحمیل نظم و قانون اروپایی، هرگز فرصت نداد نیازهای ایران و جوهره فرهنگش عیان شود و سرنوشت جامعه بر مدار بومی رقم بخورد.
🔷 در چنین فضایی، موج ارتقابخشیهای کاذب توسط مطبوعات و احزاب، هر رویداد جزئی را تا سطح جنبش عظیم اجتماعی بالا برد و ارزندگان واقعی اندیشه ملی و دینی زیر غبار غوغا و شعار محو شدند. قانون اساسی مشروطه ترکیبی ناهمگون از الگوهای غربی و بیگانگی با سنت تاریخی گشت و مشروعیت اجتماعی را در بحران فرو برد، تا آنجا که بروز مدرنیته ابزاری و سلبی، راه را برای استقرار اقتدار #پهلوی هموار ساخت.
🔶 دوران پهلوی، عصر سلطه تقلید و قطع پیوند واقعی با اندیشه مستقل بود. رسانههای تحت فرمان بیگانگان، الگوهای تجملی تمدن وارداتی را تبلیغ میکردند و مدرنیزاسیون سطحی، پوسته پر زرقوبرق بیمحتوا ساخت. جریانهای فرهنگی و سیاسی وابسته با تزریق شعار پیشرفت، استقلال فکری و امید به بازسازی جامعه بومی را کمرنگ کردند و بحران هویت عمیقتر شد.
🔷 جنبش ملی شدن نفت و تلاشهای پرشور آن روزگار نیز اسیر همان دامنه ارتقابخشیهای رسانهای، سردرگمی فکری و بازیهای قدرت شد؛ رهبران و روزنامههای شبهمدرن با استعاره «پیشرفت»، محتوا را وانهادند و ملت بار دیگر قربانی اتوپیایی شد که به جای بازآفرینی از درون، تنها فرم را از بیرون برگرفت. بحران رهبری و فقدان گفتمان روشن، استقلال و خرد تاریخی را به محاق برد.
🔶 #انقلاب_اسلامی وارث این تجربهها شد: سه دهه نخستش بازتاب همان خطاها و هشدارها بود. هرجا که خرد جمعی و ساختارها ذیل اندیشه و الگوی وارداتی قرار گرفت، خسارتها تکرار شد و راه نجات فقط از احیای عقل دینی، ریشهداری در سنت و بازشناسی انتقادی تاریخ معبر یافت.
🔷 هر بار که پروژه خرد جمعی، وامدار بیگانگان و ذائقه شتابزده شبهروشنفکران قرار گرفت، ملت طعم خسارتهای برجا ماندهی فقدان عقل و استقلال فرهنگی را بار دیگر چشید. راهی جز بازسازی اندیشه دینی، احیای خرد بومی و بازگشت به ظرفیتهای فرهنگ ایرانی برای سربلندی ملت باقی نیست. امروز جامعه، تنها با عبور آگاهانه از تحجر مدرن و نخبگان منفصل، میتواند برای دوباره یافتن هویت و مشروعیت ملی، افق تازه بگشاید.
🖇 متن کامل را در وبسایت رسمی بنیاد تاریخپژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی مطالعه فرمائید
#فصلنامه_۱۵_خرداد #دکتر_مظفر_نامدار #بنیادهای_غربگرایی #هویت_ملی #مشروطه #ملی_شدن_نفت #پهلوی #انقلاب_اسلامی
🆔 @Bonyadtarikh
📔 #نهضت_امام_خمینی چگونه تداوم یافت (۲۹)
📍طبق اطلاع واصله اخیرا از شهرستانهای مختلف طبقاتی از مردم بطور انفرادی و یا دسته جمعی بشهرستان قم میروند و ضمن دیدار از آیتالله خمینی پولهایی هم بوی هدیه مینمایند.
📍گفته میشود چندروز قبل از استان مازندران دستجاتی تحت سرپرستی دکتر اسماعیل طهماسبی _ علی حقوقی وکیل دادگستری و چند نفر دیگر بشهرستان قم عزیمت نموده و در حدود یکصد هزار تومان پول همراه داشته و بآیتالله خمینی پرداخت کرده اند.
#اسناد_ساواک
🆔 @Bonyadtarikh
📔 #نهضت_امام_خمینی چگونه تداوم یافت (۳۰)
📌ساواک قزوین گزارش مینماید
روز 43/1/17 عده ای از بازاریان بعنوان تظاهر به آزادی آقای خمینی و عزیمت وی بقم پرچمهای ملی برافراشته بودند. چون روز مزبور جنبه ملی و میهنی و مذهبی نداشت از طریق شهربانی بطور غیرمحسوس بصاحبان دکاکین مزبور تذکر داده شد که از هرگونه تظاهر خودداری نمایند
#اسناد_ساواک
🆔 @Bonyadtarikh
📔 #نهضت_امام_خمینی چگونه تداوم یافت (۳۱)
برابر اطلاع واصله از کرمانشاه:
💢از تاریخ 43/1/18 مرتبا جلساتی در مساجد و منازل اهالی بمناسبت آزادی آیتاله خمینی در کرمانشاه برقرار و طبق اطلاع اهالی در نظر داشتند شهر را چراغانی نمایند که وسیله شهربانی جلوگیری گردیده است.
#اسناد_ساواک
🆔 @Bonyadtarikh
📌 انقلاب اسلامی و گروههای تجزیهطلب در ایران
🔷 پیروزی #انقلاب_اسلامی در ایران به رهبری حضرت #امام_خمینی (ره)، تحول بزرگی در تاریخ معاصر کشور رقم زد و تهدیدی اساسی برای منافع ابرقدرتهای شرق و غرب شد. برای مقابله با این موج استقلالخواهی، قدرتهای خارجی به حمایت و تحریک گروههای تجزیهطلب در مرزهای #ایران روی آوردند. #سال_۱۳۵۸ آغاز رویارویی جمهوری اسلامی با این گروهها در مناطقی چون آذربایجان، کردستان، خوزستان، ترکمنصحرا و سیستان و بلوچستان بود. پیوندهای قومی، زبانی و مذهبی با کشورهای همجوار، مهمترین محرک این جنبشها و بستر اصلی مداخله خارجی بود.
🔶 گروههای تجزیهطلب با استفاده از بحرانهای بومی و حمایت بیرونی، #وحدت_ملی ایران را هدف گرفتند و این گروهها اغلب با شعارهای جذاب اما برخاسته از تفکرات ناسیونالیستی افراطی ظاهر شدند و در برخی مناطق مرزی نفوذ پیدا کردند. جمهوری اسلامی با تکیه بر ظرفیت مردمی و روحیه ملی و دینی ایرانیان، اغلب این گروهها را در همان سالهای نخست سرکوب و کنترل کرد.
🔷 تبلیغات و گسترش اینترنت، فضای جدیدی برای فعالیت گروههای تجزیهطلب فراهم آورد. حضور این گروهها اکنون عمدتاً در شبکههای اجتماعی و رسانههای مجازی خلاصه میشود؛ جایی که اغلب بیش از آنکه پایگاه اجتماعی واقعی داشته باشند، به جنگ روانی و شایعهسازی علیه وحدت کشور مشغولاند.
🔶 مناطق مرزی ایران، به واسطه ارتباط مستقیم قومی و زبانی با همسایگان، همواره زمینهساز نفوذ و تحریک تجزیهطلبانه بودهاند. کردستان، آذربایجان، خوزستان و بلوچستان از مهمترین نقاط آسیبپذیر بودند که اتکای اصلی شورشها به تحریکات بیرونی و بهرهبرداری از تنشهای تاریخی و فرهنگی بود. حرکتهای تجزیهطلبانه با وجود حمایت خارجی، با واکنش هوشمندانه و احساس مسئولیت مردم این مناطق و همدلی ملی، بارها ناکام ماندند و وحدت ایران بهرغم همه تهدیدها حفظ شد.
🔷 تنوع قومی و فرهنگی ایران همواره فرصتی برای پیشرفت و همزیستی مسالمتآمیز اقوام مختلف بوده است. اما عدم مدیریت صحیح این تنوع یا ظهور تبعیض، زمینه را برای تحریک دشمنان و رشد اختلافات فراهم میکند. تأکید بر عدالت، بالندگی فرهنگی و پرهیز از برتریجویی قومیتی راهکاری مؤثر برای مقابله با آسیبهای ناشی از سوءاستفاده از تنوع است.
🔶 قدرتهای جهانی و منطقهای از جمله #آمریکا، عراق دوره صدام حسین، #شوروی سابق، #اسرائیل و برخی کشورهای عربی خلیج فارس هر یک در برهههایی از حرکتهای تجزیهطلبانه حمایت کردند. این حمایتها به شکل مالی، رسانهای یا لجستیکی موجب تکرار و تشدید بحرانهای قومی شد که همواره با هوشیاری ملی پاسخ گرفتند.
🔷 مسعود رجوی از رهبران برجسته حرکتهای مسلحانه ضد نظام پس از انقلاب، با بهرهگیری از حمایت رژیم بعث عراق، به گسترش بحرانهای امنیتی دامن زد. هویدا، نخستوزیر واپسین سالهای پهلوی، یادآور دوران تضعیف دولت مرکزی در برابر موج تحولات قومی و بحرانهای تجزیهطلبانه است.
🔶 حضرت امام خمینی (ره) با رهبری الهامبخش و تأکید بر هویت ایرانی-اسلامی، محور #وحدت_ملی و دفع اصلی موج تجزیهطلبی پس از انقلاب بود. رویکرد ایشان فراخوان همگان به حمایت از تمامیت ارضی و وفاق ملی در سراسر کشور بود.
🖇 متن کامل را در وبسایت رسمی بنیاد تاریخپژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی مطالعه فرمائید
#فصلنامه_۱۵_خرداد #اصغر_حیدری #انقلاب_اسلامی #امام_خمینی #ایران #سال_۱۳۵۸ #وحدت_ملی #آمریکا #شوروی #اسرائیل #وحدت_ملی
🆔 @Bonyadtarikh
📔 #نهضت_امام_خمینی چگونه تداوم یافت (۳۲)
⬅️ بمناسبت آزادی آیتاله روحاله خمینی از زندان از صبح امروز بعضی از کسبه و اصناف جنوب شهر و بازار پس از اطلاع از جریان آزادی خمینی با نصب چراغ و پرچم در جلو دکاکین خود باصطلاح چراغانی نمودهاند.
📌سیاهه مغازه های چراغانی شده بپیوست میباشد
#اسناد_ساواک
🆔 @Bonyadtarikh
📌 بررسی نقش آیتالله کاشانی در قیام ۳۰ تیر ۱۳۳۱
⭐️ به مناسبت سالروز نقش آیت آیتالله کاشانی در قیام #۳۰_تیر ۱۳۳۱
🔷 #آیتالله_سیدابوالقاسم_کاشانی، روحانی سیاستورز و زمانشناس، در تحولات #ملی_شدن_صنعت_نفت، نقشی کلیدی را ایفا کرد. ریشههای او به تهران، زادگاهش در سال ۱۳۰۰ هجری قمری بازمیگردد، اما صدای مبارزهاش از عتبات عراق تا قلب ایران طنینانداز شد. جوانیاش با جهاد علیه انگلیسیها در عراق گره خورد و پس از شهادت پدرش، سردمدار ایستادگی مقابل اشغالگری شد و حتی نقشه اعدامش توسط استعمارگران ناکام ماند.
🔶 با بازگشت به ایران، مبارزه در عرصهای وسیعتر پی گرفته شد. پس از سالها دوندگی، اتحاد مردم زیر پرچم #نهضت_ملی، به رهبری #کاشانی و #مصدق، بذر وحشت را در دل عاملان داخلی و حامیان خارجی کاشت. قوام، چهره جدی محافظهکاران، دربار و حتی خود شاه، همگی مترصد آن بودند او و همراهانش را از میدان خارج کنند؛ اما موج حمایت مردمی از ملی شدن نفت و استقلال، طرحهای پشتپرده را نقش بر آب میکرد.
🔷 آیتالله کاشانی دوشادوش جبهه ملی و مردم، در خیابان و مسجد و مجلس، به افشاگری و تشویق ایستادگی میپرداخت. رگههای ارتباطش با محمد مصدق، همدلی و اختلاف را توأمان داشت؛ اما وحدت در برابر انگلیس و اصرار بر استقلال نفت، سایه سنگینش را تا اعماق قدرت گسترانده بود. برخی از تنگنظریها و نیشوکنایهها، آتش زیر خاکستر اختلاف را شعلهور میساخت؛ بهویژه زمانی که مناسبات کاشانی با دولت مصدق رنگ و بوی انتقاد پیدا میکرد.
🔶 با شدت گرفتن کارزار انگلیس برای بازگرداندن سلطه بر #نفت، فضای تهران پرشورتر از پیش شد. کاشانی با صدور اعلامیههای مهیج، مردم و بازاریان را به اعتصاب و اعتراض فراخواند و با خطابههای تند، بهویژه پس از کنار رفتن کوتاه مدت مصدق، مهر پررنگی بر صفحه قیام ۳۰ تیر گذاشت. #شاه مبهوت از این خروش، رفت و برگشتهای سیاسیِ خطرناکی را تجربه کرد؛ گاهی نرمش، گاهی فشار، اما هر بار با هوشیاری کاشانی، خیابانها و بازار تحریک میشدند.
🔷 تلاش و دربار برای کنار زدن مصدق، تنها با فعال شدن شبکه ارتباطی کاشانی با اصناف و مردم خنثی شد. با پافشاری و مقابله او، محاسبات مجلس سنا و محافل کودتاگر هر بار بهم میخورد. پافشاری بر نابودی وابستگی به انگلیس، راه را برای نفت ملی باز کرد. جبهه ملی و نهضت ملی با تمام ظرفیتهای فکری و مردمی، به یک فضای اجتماعی بیسابقه شکل دادند که منشأ امید و هیجان بینظیری شد.
🔶 در روزهای ملتهب تیرماه ۱۳۳۱، هنگامی که استعفای مصدق بهانهای برای ورود قوام به صحنه شد، آیتالله کاشانی از دالان مسجد تا کف بازار، ندای قیام سر داد و دعوتش برای اعتصابات سراسری و مقاومت مدنی، خیابانهای تهران را به میدان مصاف بدل کرد. شاه در گوشهای از کاخ، مجبور شد سرنوشت سیاسی کشور را به پیشرانی مردم و پافشاری کاشانی بسپارد.
🔷 قیام ۳۰ تیر، با خون و ایستادگی، ورق تاریخی را برگرداند؛ مصدق به نخستوزیری بازگشت، قوام عقب نشست و جریان ملی با صلابت بیشتر، ابتکار عمل را به دست گرفت. حاصل تلاش آیتالله کاشانی و همدلی مردم، تثبیت نهضت ملی و عقبنشینی شاه و مخالفان داخلی و خارجی بود. عزمی که استقلال را از شعار به واقعیت نزدیک کرد و نشان داد پیوند دین و مردم میتواند سرنوشت یک ملت را رقم بزند.
🖇 متن کامل را در وبسایت رسمی بنیاد تاریخپژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی مطالعه فرمائید
#فصلنامه_۱۵_خرداد #وحید_کارگر_جهرمی #آیتالله_سیدابوالقاسم_کاشانی #قیام_۳۰_تیر #ملی_شدن_صنعت_نفت #نهضت_ملی #کاشانی #مصدق #نفت #شاه #قوام
🆔 @Bonyadtarikh
📔 #نهضت_امام_خمینی چگونه تداوم یافت (۳۳)
🔺روز ۴۲/۵/۱۲ دوازده نفر غیرنظامی در بازار حضرتی مشغول چسبانیدن عکسهای خمینی بوده که وسیله مامورین دستگیر گردیدهاند.
#اسناد_ساواک
🆔 @Bonyadtarikh
🔸کودتای نقاب، که بعدها به نام کودتای پایگاه شهید نوژه نیز شناخته شد، یکی از نخستین تلاشهای جدی برای سرنگونی نظام جمهوری اسلامی ایران پس از پیروزی انقلاب ۱۳۵۷ بود.
🔸این طرح در تیرماه ۱۳۵۹ توسط گروهی از افسران سابق ارتش شاهنشاهی، به رهبری غلامعلی اویسی و با حمایت برخی محافل سلطنتطلب در خارج از کشور، طراحی شد. نقشه آن بود که با تصرف پایگاه هوایی شهید نوژه در همدان و بمباران مراکز حساس در تهران، از جمله بیت امام خمینی، صدا و سیما و پایگاههای سپاه، زمینه سقوط حکومت تازهتأسیس جمهور اسلامی فراهم شود. اما پیش از اجرای عملیات، این توطئه توسط نیروهای اطلاعاتی جمهوری اسلامی کشف شد.
🔸افشای کودتای نقاب نه از مسیرهای امنیتی مرسوم، بلکه با اقدام یکی از اعضای درگیر در طرح رقم خورد؛ جوانی که به توصیه مادرش از ادامه ماجرا منصرف شد و با مراجعه به آیتالله خامنهای، که آن زمان امام جمعه تهران بود، جزئیات کودتا را فاش ساخت.
🔸هرچند سازمانهای امنیتی و اطلاعاتی ایران پیشتر از احتمال وقوع یک کودتا آگاه بودند، اما زمان دقیق، نحوه اجرا و شبکه اصلی آن برایشان روشن نبود. این افشاگری، حلقه مفقوده اطلاعاتی را تکمیل کرد و به نیروهای امنیتی امکان داد تا کودتا را پیش از اجرا، بهطور کامل شناسایی و در نطفه خفه کنند. در پی این حادثه، مردم با خشم و هوشیاری، آن را خیانتی آشکار به آرمانهای انقلاب دانسته و با واکنشهای حمایتی از برخورد قاطع با طراحان، نقش پررنگی در تثبیت فضای ضدکودتا ایفا کردند.
#کودتا_نقاب #شهید_نوژه
🆔 @Bonyadtarikh
📌 یک منبری ضد صهیونیست
⭐️ به مناسبت سالروز شهادت #حاج_شیخ_احمد_کافی در تاریخ ۳۰ تیرماه سال ۱۳۵۷ شمسی
🔷 در روزگاری که جامعه از انواع فساد و فشار رنج میبرد، کافی نوجوان مشهدی بود که پس از شفا یافتن پدر بزرگش در حرم امام رضا(ع)، خانوادهاش در این شهر سکونت دائمی یافتند. ریشهی حضور #کافی در مشهد، پیوندی بود میان شفای پدر بزرگ و عشق به محضر اهل بیت. دغدغه اول، شناخت درد مردم و یافتن راه علاج بود؛ همین شد که قدم در راه تحصیل دین گذاشت و از کودکی طلبگی را در مدارس #مشهد آغاز کرد.
🔶 روحیهاش با #تبلیغ_دین گره خورد؛ از همان سالها، وجودش وقف روضهخوانی و احیاء مجالس اهل بیت شد. این علاقه، کافی را تا نجف کشاند تا از اساتید بزرگ مانند آیتالله خویی و شهید مدنی بهره بگیرد. حضور در عتبات و پیادهرویهای عاشورایی، او را با درد مشترک مسلمانان و آرمانهای جهان اسلام آشنا ساخت. بازگشت به مشهد، آغازی بود بر تبلیغ جدی و گره خوردن بیشتر با مسائل اجتماعی مردم.
🔷 فعالیتش فقط منحصر به منبر نبود. دلش برای محرومان میتپید و دست یاری به سوی نیازمندان دراز میکرد. سخنرانیهای کافی، همیشه مرور دغدغه مردم بود؛ مقدار زیادی از انرژیاش صرف کمک به فقرا، ساخت و توسعه مراکز خیریه و حتی حمایت از خانوادههای زندانیان سیاسی شد.
🔶 کم کم پایگاهی به نام مهدیه، نخست در تهران و بعد در شهرهای مختلف سر برآورد؛ خانهای برای عاشقان دعا و نیایش که کافی با شبهای متوالی، جلساتش را درآنجا برپا کرد. وقتی جمعه میشد، او با عشق به تهران بازمیگشت تا دعای ندبه را با جمع مؤمنان بخواند و دوباره به مأموریتهای تبلیغی دور و نزدیک رهسپار شود.
🔷 تحولات سیاسی و دینی روزگار، نه فقط بیتفاوتش نکرد؛ بلکه او را به صحنه کشاند. سخنانش بازتاب دردها بود، علیه ظلم شمشیر زبان میکشید و فضای منبرش، تبدیل شد به پناهگاهی برای اعتراض آرام و آشکارتری مقابل استبداد و فساد. همزمان، از #امام_خمینی و #نهضت او حمایت همهجانبه کرد و در ایام حساس، همراه انقلاب شد؛ همین حمایت و پیروی، خیلی زود برای دستگاه #پهلوی خطر بالقوهای ساخت.
🔶 اقدامات ضددینی، شکنجه و سرکوب مخالفان ـ چه از سوی #ساواک چه عوامل دیگر ـ بیپاسخ نمیماند. کافی آشکارا جلوی طرحها و لایحههایی چون لایحه انجمنهای ایالتی و ولایتی ایستاد؛ بدون لکنت، در منابرش از خطر صهیونیسم و یهود پرده برداشت و پافشاری بر رسالت اجتماعی علما را فریاد زد.
🔷 با این مواضع، چندین بار بازداشت و ممنوعالمنبر شد. تلاشهایی برای اعزام او به سربازی یا تبعید کافی به شهرهایی چون سراوان و آمل به اجرا درآمد و در مقابل، کافی سفرها و مجالسش را پناهگاه اعتراض ساخت. صراحتش در حمایت از فلسطین و محکومیت اسرائیل، باعث شد بارها مورد تذکر و بازجویی قرار بگیرد؛ اما حتی پشت دیوارهای زندان هم صدایش خاموش نشد.
🔶 اخلاق اجتماعی کافی، از مردمیبودن و دلسوزی برای محرومان جدا نبود. آثار کمکهایش به خانوادههای مستمند و یاری به بیپناهان هنوز هم یادگار آن روزهاست. اعتقادی جدی داشت که دین و روحانیت باید در قلب جامعه باشد؛ دغدغه مردم را از جمله مسئولیت اصلی خود میدانست و همیشه از میان مردم و برای مردم سخن میگفت.
🔷 در تمام این مسیر، همبستگیاش با #نهضت_امام_خمینی و مشارکتش در جریان مبارزه، کافی را عنصر مزاحم برای رژیم کرد؛ خطری که سرانجام با شهادتش در سال ۱۳۵۷ به نقطه اوج رسید. صدایش که خاموش شد، وجهه او به عنوان یک آخوند اجتماعی و مردمی، الگویی ماندگار برای جویندگان راه حق و مقاومت باقی ماند؛ نمونهای از یک مبارز ضدصهیونیست، یاوری دردمند برای مردم، و سربازی برای اسلام و انقلاب.
🖇 متن کامل را در وبسایت رسمی بنیاد تاریخپژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی مطالعه فرمائید
#فصلنامه_۱۵_خرداد #علیرضا_رضوی #حاج_شیخ_احمد_کافی #کافی #مشهد #تبلیغ_دین #امام_خمینی #نهضت #پهلوی #ساواک #نهضت_امام_خمینی
🆔 @Bonyadtarikh