10.77M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎥 اولین دیدار حجت الاسلام والمسلمین سید حمید روحانی مورخ انقلاب اسلامی با امام خمینی
🆔@Bonyadtarikh
حضرت امام جواد علیهالسلام؛ مظهر مبارزه با باطل
مقام معظم رهبری:
امام جواد علیهالسلام مظهر مبارزهی با باطل بود، او کوششگر برای حکومت الله بود. او برای خدا و قرآن مبارزه میکرد، او از قدرتها نمیترسید، او در حقیقت امام و الگو و پیشاهنگ این حرکتی بود که امروز ملت ایران همگی دست به دست آن را تعقیب میکند.۱۳۹۰/۰۳/۲۳
#امام_جواد
#شهادت_امام_جواد
🆔 @Bonyadtarikh
📌 تحریف امام خمینی ، تاریخ و انقلاب در قالب خاطرات
🔹با گذشت بیش از سی سال از رحلت #امام_خمینی قدس سره الشریف تحریفگریها علیه ایشان همچنان ادامه دارد. تحریفاتی که در صورت غفلت جریان انقلابی در نهایت به تحریف انقلاب و نظام اسلامی منجر خواهد شد.
🔸ما باید ببینیم که کدام امام را به آیندگان خود معرفی خواهیم کرد؟ #امام_حقیقی که با سران رژیم پهلوی به هیچ وجه سر سازش نداشت؟ یا #امام_لیبرالمسلکها که با شخصی مثل پاکروان ارتباط و اعتماد ویژهای داشت و حتی توصیههایی به او میکرد تا در دادگاه پهلوی محکوم نشود؟
🔹در کتاب الف لام خمینی علاوه بر تحریفگریهای صریح؛ ملاکهای علمی نیز رعایت نشده و برای ساخت چهره #سازشمسلک از امام؛ خلافگوییهای غیرمستند آقای #منتظری و سلطنتطلب ورشکستهای چون #علینقی_عالیخانی بدون هیچ ملاک علمی به کار گرفته شده است که بخش چهارم مقاله الف لام، خدمت یا خیانت به صورت تفصیلی به این اشکال و اشکالات فراوان دیگر پرداخته است، هرچند تحریفات این کتاب که ناجوانمردانه علیه امام خمینی قدس سره الشریف کار شده است فراتر از یک یا چند یادداشت یا حتی مقاله است.
🔸اکنون جریان انقلابی در معرض آزمونی جدی قرار دارد و باید بدانیم اگر امروز با تاریخنگاری دولتی و تحریفگری رسمی برخورد نشود دروازههای تحریف امام با پول زرمداران و قدرت برخی احزاب و دولتمردان گشوده خواهد شد و تحریف امام؛ آغاز تحریف نرم انقلاب اسلامی خواهد بود.
🖇 متن کامل مقاله را در وبسایت رسمی بنیاد تاریخپژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی بخوانید.
# فصلنامه ۱۵ خرداد شماره ۶۱
#دکتر_سید_حمید_روحانی #امام_خمینی #امام_حقیقی #امام_لیبرالمسلکها #سازشمسلک #منتظری #علینقی_عالیخانی
🆔 @Bonyadtarikh
📌 انسانسازی، هدف اصلی از بعثت انبیا
⭐️ به مناسبت سخنرانی امام خمینی در ۸ خرداد ۱۳۵۸
🔷 مقصد این است که کشور ما یک کشور اسلامی باشد؛ کشور ما در تحت رهبری #قرآن، تحت رهبری پیغمبر اکرم و سایر اولیای عظام، اداره بشود. رفتن مستکبرین مقدمه است. رفاه مستضعفین یکی از مقاصد #اسلام است
🔶 #رژیم_اسلامی مثل رژیمهای مکتبهای مادی نیست، مکتبهای مادی تمام همتشان این است که مرتع درست بشود! تمام همت این است که منزل داشته باشند؛ رفاه داشته باشند- آنهایی که راست میگویند- اسلام مقصدش بالاتر از اینهاست. مکتب اسلام یک مکتب مادی نیست؛ یک مکتب مادی- معنوی است. مادیت را در پناه معنویت، اسلام قبول دارد
🔷 اسلام برای تهذیب انسان آمده است؛ برای انسانسازی آمده است. همه مکتبهای توحیدی برای انسانسازی آمدهاند. ما مکلفیم انسان بسازیم
🔶 مقصد اسلام و مقصد همه انبیا این است که آدمها را تربیت کنند؛ صورتهای آدمی را آدم معنوی و واقعی کنند. مهم در نظر انبیا این است که انسان درست بشود. اگر انسان تربیت شد، همه مسائل حل است. یک مملکتی که دارای انسان مهذب است، تمام مطالبش حل است. انسان آگاه مهذب همه ابعاد سعادت را برای کشور تامین میکند. انسانی که ایمان به خدای تبارک و تعالی دارد، انسانی که متعهد است، انسانی که مهذب است، دست ظالم را کوتاه میکند لکن مقصد همین نیست. این یکی از خدمتهایی است که میکند. آزادی برای مردم تامین میکند. لکن این یکی از مقاصد است؛ همه این نیست. استقلال برای کشور تامین میکند لکن همه مقصد این نیست. رفاه برای امت درست میکند لکن مقصد این نیست
🔷 انسان حیوان نیست، انسان یک موجودی است که در طرف سعادت به بالاترین مقام میرسد، در طرف کمال به بالاترین مقام موجودات میرسد؛ و اگر انحراف داشته باشد، از پستترین موجودات پست تر است
🔶 قرآن کتاب آدمسازی است؛ برای آدم ساختن آمده است. کتاب حیوانسازی نیست؛ کتاب تعمیر مادیت نیست؛ همه چیز است. انسان را به تمام ابعاد تربیت میکند. مادیات را قبول دارد در پناه معنویات؛ و مادیات را تَبَع معنویات قرار میدهد
🔷 هر چه ما بگوییم «#جمهوری_اسلامی»، جمهوری اسلامی لفظ نیست. با رای ما جمهوری اسلامی تحقق پیدا نمیکند. بله، رژیم رسمی رژیم جمهوریت میشود لکن اسلامی نمیشود مگر آنکه احکام اسلام در او جاری بشود. با جریان قانون اساسی هم اسلامی نمیشود؛ با مجلس شورا هم اسلامی نمیشود. اینها همه مقدمه است. وقتی میتوانید بگویید که مملکت اسلامی است که مرد و زن اسلامی بشوند؛ همه افراد اسلامی باشند
🔶 ما وقتی مملکتمان اسلامی است، وقتی میتوانیم ادعا کنیم که جمهوری اسلامی داریم، که تمام این معانی که در اسلام است تحقق پیدا بکند. ما الآن اول راه هستیم. ما جمهوری اسلامی را به رای اثبات کردیم؛ دست خیانتکاران هم بریدیم و میبریم؛ لکن این کافی نیست. بعد از آن باز راه زیاد است: هم راه تحصیل زندگی صحیح برای مستمندان که در پیش است و باید پیش برود؛ و هم راه معنویات که او، راه بالاتر است
🔷 اسلام برای تامین معنویات آمده است. همهاش فریاد از مادیات نباشد؛ بر خلاف مسلک اسلام است. معنویات اگر تحقق پیدا کرد، مادیات معنوی میشود و به دنبالش هست. اسلام مادیات را به تبع معنویات قبول دارد؛ مادیات را مستقلًا قبول ندارد. اساس معنویات است. یک کشور با معنویاتش کشور است. [این گونه نیست که] آزاد باشد و هر چه بخواهد بکند
🔶 آزادیِ تنها سعادت ملت نیست، استقلالِ تنها سعادت ملت نیست، مادیتِ تنها سعادت ملت نیست. اینها در پناه معنویات سعادتند. معنویات مهم است. بکوشید تا معنویات تحصیل کنید. علمِ تنها فایده ندارد، علم با معنویات علم است؛ ادب تنها فایده ندارد، ادب با معنویات. معنویات است که تمام سعادت بشر را بیمه میکند
📚 منبع: کتاب صحیفه امام خمینی (ره)، جلد ۷، ص۵۳۰ – ۵۳۴
🖇 متن کامل را در وبسایت رسمی بنیاد تاریخپژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی مطالعه فرمائید
#اسناد #صحیفه #صحیفه_امام_خمینی #امام_خمینی #قرآن #اسلام #رژیم_اسلامی #جمهوری_اسلامی
🆔 @Bonyadtarikh
نامه منتشر نشده احسان طبری به استاد سید حمید روحانی که برای اولین بار منتشر میگردد .
اسناد این جستار، نامه منتشر نشده احسان طبری به استاد سید حمید روحانی است که در 30 مهر 1364 نوشته شد و از درون زندان اوین برای استاد فرستاده شد.
1-علت نگارش نامه
استاد سید حمید روحانی علت نگارش نامه را این گونه روایت کردند:
در تابستان سال 1364 برای مصاحبه با چند تن از توابین مجاهدین خلق در حوزه تاریخ شفاهی، وارد زندان اوین شدم. مسئولیت زندان در این زمان با جناب آقای اکبر کبیر آرانی معروف به «فکور» بود. در این دیدار آقای فکور فردی را به من معرفی کرد و گفت ایشان احسان طبری است. من با آثار و افکار احسان طبری آشنا بودم ولی تا به آن روز او را از نزدیک ندیده بودم. در این دیدار پس از گفتوگوی کوتاهی جلد دوم نهضت امام خمینی را که تازه منتشر شده و همراه من بود، به وی هدیه دادم. آقای طبری در 31مهر طی یادداشتی در هفت صفحه نظرات خود را در مورد نهضت امام خمینی و مطالب این کتاب از طریق آقای فکور برای من ارسال کرد و من دیگر هیچگاه از نزدیک او را ندیدم و هیچ گفتوگویی با وی دست نداد.
✍ ادامه دارد
🆔 @Bonyadtarikh
نامه منتشر نشده احسان طبری به استاد سید حمید روحانی که برای اولین بار منتشر میگردد .
۲ _ نقش احسان طبری قبل از انقلاب اسلامی
نقش احسان طبری قبل از انقلاب اسلامی در تئوریزه کردن مبانی مارکسیسم روسی در جریانهای چپ کمونیسم بر کسی پوشیده نیست. مارکسیستهای ایرانی پس از تقی ارانی، احسان طبری را پیامبر ایدئولوژیک حزب توده میدانستند و نوشتههایش مانیفست اغلب گروههای کمونیستی در ایران، منطقه و حتی جهان بود که به دقت خوانده میشد. فروپاشی عقیدتی و سیاسی طبری، ضربه مهلکی بر تمام جریانهای کمونیستی بود و طبیعتاً به راحتی نمیتوانستند این ضربه مهلک را باور کنند. افسانه علمی بودن و انقلابی بودن مارکسیسم با این ضربه فرو ریخت. اگرچه تمام گروههای چپ و راست تلاش کردند در دفاع از حزب توده و شخصیت خود طبری، این فروپاشی را تحت تأثیر فشار و شکنجه زندان القا کنند اما این تلاشهای مذبوحانه نه تنها تأثیری در حقیقت این فروپاشی نداشت بلکه احسان طبری را از جنبه استحکام عقیدتی و ثابتقدمی در افکار و اعتقادات چپ در میان باورمندان وی نابود کرد. زیرا بسیاری از مارکسیستهای ارتدکس و افراطی سؤال میکردند که این چه شکوه و عظمت عقیدتی است که اینقدر راحت و سریع، فرو میپاشد و کسی که الهامبخش ما در مبارزه، مقاومت و استقامت بود به این راحتی از باورهای خود عدول میکند.
✍ ادامه دارد
@Bonyadtarikh
39.3M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎥به مناسبت ۱۴ خرداد سالگرد رحلت امام خمینی( ره )
💢ویژگی های امام که باعث تحول در کشور شد، به بیان مورخ انقلاب اسلامی
#استاد_سیدحمیدروحانی
🆔@Bonyadtarikh
۳ _ ویژگیهای نامه احسان طبری به استاد روحانی
این نامه را میتوان نامه کشف و نویابی وجوه دیگری از تحول روحی و اعتقادی احسان طبری دانست؛ تحولی که نقطه عزیمت آن از نوشتههای دهه پنجاه بود و در کتاب از دیدار خویشتن که بعدها منتشر گردید (یادداشتهای طبری از سال 1353 تا 1358 یعنی سال بازگشت به ایران پس از بیش از بیست سال اقامت در آلمان)، نمود یافت و در اردیبهشت سال 1360 در مناظره تلویزیونی طبری با مرحوم آیتالله مصباح یزدی و دیگران علنی گردید و در کتابهای کژراهه، شناخت و سنجش مارکسیسم و آورندگان اندیشه خطا، پرونده باورهای کمونیستی و ماتریالیستی احسان طبری به بایگانی تاریخ سپرده شد.
طبری در کتاب کژراهه مینویسد: «این خاطره نتیجه تحولی است که در سالهای اخیر در داوری من نهتنها درباره حزب توده بلکه درباره تاریخ و تمدن بشری و به ویژه تاریخ معاصر ایران روی داده است.» در نامه به استاد روحانی تحول نگاه او به تاریخ معاصر ایران کاملاً آشکار است.
طبری بعد از مناظره سال 60 در کمال ناباوری رفقای چپ استالینی حزب توده، اعتراف میکند که پای ماتریالیسم دیالکتیک (یعنی هسته اساسی فلسفه کمونیسم مارکسیستی) هنوز در بسیاری از موارد میلنگد و در اصل تضاد بسیاری از مسائل حلنشده وجود دارد.
✍️ ادامه دارد
🆔 @Bonyadtarikh
🗂 #نهضت_امام_خمینی چگونه تداوم یافت (1)
گزارش اطلاعات داخلی
تاریخ گزارش: ۴۳/۷/۹
موضوع: آقای طریحی آموزگار مدرسه
محل: تهران
منبع خبر: اداره دوم ستاد بزرگ ارتشتاران
📑 برابر اطلاع واصله، در مدرسه اسلامی بخش ۲ واقع در خیابان استخر معلم کلاس پنجم ابتدائی بنام آقای طریحی در سر کلاس تبلیغاتی بنفع آقای خمینی میکند و اغلب بجای درس موضوعات خارج از محیط درس را مطرح و سخنرانی میکند ضمناً در تاریخ ۲۵ / ۴۳/۵ موضوع انشا دانش آموزان را چنین تعیین نموده است (چرا آقای خمینی دستگیر و زندانی شد). همچنین بدانش آموزان گفته است هرکس که مایل است مبلغی بعنوان كمك بخانواده های زندانیان (۱۵ خرداد سال ۱۳۴۲) كه در راه طرفداری از دین مقدس اسلام و آقای خمینی زندانی و هستی خود را از دست داده اند كمك نماید.
امضا و تاریخ: ۴۳/۷/۱۱
گیرندگان: ساواك تهران جهت تحقیق و اعلام چگونگی و ارسال مشخصات نامبرده
#اسناد_ساواک
🆔 @Bonyadtarikh
🗂 #نهضت_امام_خمینی چگونه تداوم یافت (2)
موضوع نامه: نصب چند شعار مذهبی در دکان عطاری
طبقه بندی: خیلی محرمانه
تاریخ وصول خبر: ۴۳/۳/۳
تاریخ گزارش: ۴۳/۳/۴
📑 برابر اطلاع واصله:
در قریه کن بنشانی زیر دکان عطاری واقع است که چند شعار مذهبی بدکان مزبور چسبانیده شده که یکی از این شعارها بمضمون (زنده باد ملتی که رهبرش خمینی است) میباشد.
گیرندگان: سازمان اطلاعات و امنیت کشور
#اسناد_ساواک
🆔 @Bonyadtarikh
۴ -نامه منتشر نشده احسان طبری به استاد روحانی
( فبل از متن نامه )
پیدایش اندیشه انتقادی در طبری نسبت به مارکسیسم
پیدایش اندیشه انتقادی در طبری نسبت به مارکسیسم همانطوری که خود میگوید نتیجه یک تحول خلقالساعه نبود، بلکه ثمره تفکر دور و درازی بود که در آثار سالهای 1353 تا 1357 نمایان است. بخش اعظم این تردیدها محصول تضادها و تناقضها، خیانتها و جاسوسیها و تزلزل اعتقادی و سیاست کاسبگرانه سران حزب توده است و طبری در کتاب از دیدار خویشتن به تفصیل به تقابل راستها و چپها در جریانات مارکسیستی میپردازد. حداقل نوشتههای این کتاب، نوشتههای زندان و فشار روحی و روانی آن نیست. آنهایی که میخواهند فروپاشی عقیدتی طبری را ناشی از این فشارها القا کنند، به هیچ صورتی نمیتوانند محتوای کتاب از دیدار خویشتن را انکار نمایند.
طبری میگوید:
در این کتاب باید بکوشم تا آن چه را که توصیف میکنم در چهارچوب واقعیت و اصالت باشد ولی از هم اکنون با شما طی میکنم که با سطل رنگ و قلمموی خیال و فکر به سراغ گذشته خواهم رفت تا الوان واقعی را نمایانتر سازم و این کار هم از دیدگاه بازآفرینی نویسنده نه تنها مجاز، بل ضروری است.
او در این بازآفرینی میگوید:
از سال 53 به ناگاه در جلسات ما که در یکنواختی ملالآور و آزارندهاش میگذشت جنب و جوشی پدید شد... بحثها ما را به اینجا رساند که باید شعار سرنگونی رژیم شاه به شعار مبرم بدل شود... از همان آغاز برخی و بر رأس آن ایرج اسکندری دبیر اول نو گزیده حزب، با این شعار مخالف بودند. ایرج میگفت که رژیم شاه محکم است و شعار سرنگونی، شعاری بلامحتوا است. فوقش چیزی که ما باید بطلبیم اجرای قانون اساسی است. که اگر بدان دست یابیم خود تازه یک فتحالفتوح است. اسکندری و هماندیشانش بر آن بودند که شاه در وضع سیاسی- اقتصادی بحرانآمیزی نیست و درست است که سیاست ضدملی و ضددموکراتیک او را تصدیق داشتند ولی در جامعه ایران واکنشی علیه آن نمیدیدند. به علاوه، آنها در مورد متحدان ما در انقلاب آینده بر آن بودند که آنها یاران مصدقاند و ما باید با کمک آنها راه را برای اجرای قانون اساسی در نبردی طولانی بگشاییم. راه واقعبینانهتری نیست. کیانوری و جمعی از ما موضعی به کلی دیگر داشتیم... ما در مورد متحدان، یاران سابق دکتر محمد مصدق را با خود دکتر مصدق فرق میگذاشتیم و آنها را مردمی سازشکار، نزدیک به امریکا، طرفدار سرمایهداری میشمردیم و چشم امیدمان را به روحانیت مبارز و بر رأس آنها آیتالله خمینی دوخته بودیم. تمام این مواضع از نظر جناح راست رهبری، چرت و مضحک و من در آوردی بود. بحثهای ناهمواری گاه شدید، گاه ضعیف از سال 1353 تا 1357، سال انقلاب جریان داشت. در سال 1357جناح راست با دیدگانی از حیرت گشاده، دید که موج انقلابی بالا میگیرد و نقش روحانیت و آیتالله خمینی دم به دم چشمگیرتر میشود و جبهه ملی از خود نوسانات سازشکارانه سختی نشان میدهد.
✍ ادامه دارد
@Bonyadtarikh