eitaa logo
بنیاد تاریخ‌پژوهی و دانش‌نامه انقلاب اسلامی
5.3هزار دنبال‌کننده
2.8هزار عکس
1.1هزار ویدیو
658 فایل
ناشر اختصاصی آثار تاریخ‌نگار انقلاب اسلامی؛ حجت‌الاسلام و المسلمین سیدحمید روحانی کانال رسمی @bonyadtarikh تازه های پایگاه: http://iranemoaser.ir
مشاهده در ایتا
دانلود
12.35M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
دیدار مقام معظم رهبری با خانواده شهید آیت الله رئیسی. 🆔@Bonyadtarikh
8.18M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔘سیدابراهیم رئیسی در مصاحبه با سیدحمید روحانی: زندگی سیاسی من به‌طور جدی وقتی آغاز شد که به قم رفتم... بخشی از مصاحبه مورخ انقلاب اسلامی حجت الاسلام سید حمید روحانی با رییس جمهور شهید حجت الاسلام سیدابراهیم رئیسی در سال ١٣٧٢ 🆔 @Bonyadtarikh
📖شماره ۸۱-۸۲ فصلنامه پانزده خرداد منتشر شد. در این شماره می‌خوانید: ➖طرح‌های اضطراری امریکا برای ایران بعد از رژیم شاه بر اساس اسناد لانه جاسوسی ➖امام و مردم؛ مروری بر نقش تاریخی مردم در حدوث و بقای انقلاب اسلامی و نظام جمهوری اسلامی از زبان امام خمینی(س) ➖بازتاب نهضت امام خمینی(ره) و انقلاب اسلامی در بندر انزلی ➖یهودسالار؛ معرفی، بررسی و نقد کتاب تهران سالار (سرگذشت حبیب‌الله القانیان) ➖نه در زمره قهرمانان، نه سازگاری با پستی و چاکری!! (نامه منتشرنشده‌ای از احسان طبری به استاد سیدحمید روحانی) 🆔 @Bonyadtarikh
🔴مخالفت امام با اقدامات مسلحانه به مناسبت آغاز به کار هیئت های مؤتلفه اسلامی . در اول خرداد ۱۳۴۲ 🔹 ‏هاى_مؤتلفه_اسلامى براى كشتن مقامات دولتى كوشيدند از امام مجوز بگيرند، ليكن با مخالفت امام مواجه شدند. امام علل مخالفت خود را با اقدام مسلحانه چنين بيان كرده بود: 🔸1ـ با ترور فردى نتيجه‏اى عايد نمى‏شود. هر يک از مقامات دولتى كه كشته شود، نيروهاى ديگرى جايگزين مى‏شوند و همان سياست يا بدتر از آن را دنبال مى‏كنند. 🔹2ـ ما را در دنيا معرفى خواهند كرد و حرف‏هاى منطقى ما به زير سؤال خواهد رفت. 🔸3ـ حركت‏هاى اينگونه‏اى با هرج و مرج، ناامنى و آشوب و بلوا همراه خواهد بود و و را با خطر جدى مواجه خواهد كرد. (نهضت امام خمینی، دفتر اول، ص1126) 🔹حجت‌الاسلام و المسلمین در این زمینه به ذکر روایتی تاریخی می‌پردازند و در حاشیه این مطلب چنین می‌نویسند: 🔸«نگارنده آنگاه كه به نجف اشرف هجرت كرد، بر آن بود با آموزش نظامى و چريكى براى دست زدن به ترور شاه و ديگر مقامات رژيم او، خود را آماده كند و براى اين منظور تشكيلاتى ايجاد كند. اين نقشه و برنامه خود را با امام در ميان گذاشت. امام ضمن موافقت با آموزش نظامى و فراگيرى تاكتيک‏هاى جنگى و چريكى، نگارنده را از هرگونه اقدام مسلحانه بر ضد رژيم شاه برحذر داشت و آنچه را كه در پاسخ هيأت‏هاى مؤتلفه اظهار كرده بود كه در بالا آمد، براى نگارنده بازگو كرد. » 🆔@Bonyadtarikh
📝خرمشهر؛ نخستین گام در مسیر بیت‌المقدس (۵)به مناسبت سالروز عملیات بیت‌المقدس 🔻مرحله چهارم (۳ خرداد ۱۳۶۱): سرانجام در این مرحله، نیروهای ایرانی پس از یک عملیات همه جانبه، شهر خرمشهر را به طور کامل آزاد کردند. در این روز نیروهای سپاه و ارتش با شکستن خطوط دفاعی باقیمانده دشمن، وارد خرمشهر شدند. بیش از ۱۹ هزار نفر از نیروهای عراقی به اسارت درآمدند و بخش بزرگی از تجهیزات دشمن منهدم یا غنیمت گرفته شد. آزادسازی خرمشهر به عنوان نقطه عطف جنگ تحمیلی شناخته شد و باعث تحولات سیاسی و نظامی بزرگی در منطقه گردید. 🆔@Bonyadtarikh
10.77M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎥 اولین دیدار حجت الاسلام والمسلمین سید حمید روحانی مورخ انقلاب اسلامی با امام خمینی 🆔@Bonyadtarikh
حضرت امام جواد علیه‌السلام؛ مظهر مبارزه با باطل مقام معظم رهبری: امام جواد علیه‌السلام مظهر مبارزه‌ی با باطل بود، او کوششگر برای حکومت الله بود. او برای خدا و قرآن مبارزه میکرد، او از قدرت‌ها نمیترسید، او در حقیقت امام و الگو و پیشاهنگ این حرکتی بود که امروز ملت ایران همگی دست به دست آن را تعقیب میکند.۱۳۹۰/۰۳/۲۳ 🆔 @Bonyadtarikh
📌 تحریف امام خمینی ، تاریخ و انقلاب در قالب خاطرات 🔹با گذشت بیش از سی سال از رحلت قدس سره الشریف تحریف‌گری‌ها علیه ایشان هم‌چنان ادامه دارد. تحریفاتی که در صورت غفلت جریان انقلابی در نهایت به تحریف انقلاب و نظام اسلامی منجر خواهد شد. 🔸ما باید ببینیم که کدام امام را به آیندگان خود معرفی خواهیم کرد؟ که با سران رژیم پهلوی به هیچ وجه سر سازش نداشت؟ یا که با شخصی مثل پاکروان ارتباط و اعتماد ویژه‌ای داشت و حتی توصیه‌هایی به او می‌کرد تا در دادگاه پهلوی محکوم نشود؟ 🔹در کتاب الف لام خمینی علاوه بر تحریف‌گری‌های صریح؛ ملاک‌های علمی نیز رعایت نشده و برای ساخت چهره از امام؛ خلاف‌گویی‌های غیرمستند آقای و سلطنت‌طلب ورشکسته‌ای چون بدون هیچ ملاک علمی به کار گرفته شده است که بخش چهارم مقاله الف لام، خدمت یا خیانت به صورت تفصیلی به این اشکال و اشکالات فراوان دیگر پرداخته است، هرچند تحریفات این کتاب که ناجوانمردانه علیه امام خمینی قدس سره الشریف کار شده است فراتر از یک یا چند یادداشت یا حتی مقاله است. 🔸اکنون جریان انقلابی در معرض آزمونی جدی قرار دارد و باید بدانیم اگر امروز با تاریخ‌نگاری دولتی و تحریف‌گری رسمی برخورد نشود دروازه‌های تحریف امام با پول زرمداران و قدرت برخی احزاب و دولت‌مردان گشوده خواهد شد و تحریف امام؛ آغاز تحریف نرم انقلاب اسلامی خواهد بود. 🖇 متن کامل مقاله را در وب‌سایت رسمی بنیاد تاریخ‌پژوهی و دانش‌نامه انقلاب اسلامی بخوانید. # فصلنامه ۱۵ خرداد شماره ۶۱ 🆔 @Bonyadtarikh
📌 انسان‌سازی، هدف اصلی از بعثت انبیا ⭐️ به مناسبت سخنرانی امام خمینی در ۸ خرداد ۱۳۵۸ 🔷 مقصد این است که کشور ما یک کشور اسلامی باشد؛ کشور ما در تحت رهبری ، تحت رهبری پیغمبر اکرم و سایر اولیای عظام، اداره بشود. رفتن مستکبرین مقدمه است. رفاه مستضعفین یکی از مقاصد است 🔶 مثل رژیم‌های مکتب‌های مادی نیست، مکتب‌های مادی تمام همتشان این است که مرتع درست بشود! تمام همت این است که منزل داشته باشند؛ رفاه داشته باشند- آنهایی که راست می‌گویند- اسلام مقصدش بالاتر از اینهاست. مکتب اسلام یک مکتب مادی نیست؛ یک مکتب مادی- معنوی است. مادیت را در پناه معنویت، اسلام قبول دارد 🔷 اسلام برای تهذیب انسان آمده است؛ برای انسان‌سازی آمده است. همه مکتب‌های توحیدی برای انسان‌سازی آمده‌اند. ما مکلفیم انسان بسازیم 🔶 مقصد اسلام و مقصد همه انبیا این است که آدمها را تربیت کنند؛ صورت‌های آدمی را آدم معنوی و واقعی کنند. مهم در نظر انبیا این است که انسان درست بشود. اگر انسان تربیت شد، همه مسائل حل است. یک مملکتی که دارای انسان مهذب است، تمام مطالبش حل است. انسان آگاه مهذب همه ابعاد سعادت را برای کشور تامین می‌کند. انسانی که ایمان به خدای تبارک و تعالی‌ دارد، انسانی که متعهد است، انسانی که مهذب است، دست ظالم را کوتاه می‌کند لکن مقصد همین نیست. این یکی از خدمت‌هایی است که می‌کند. آزادی برای مردم تامین می‌کند. لکن این یکی از مقاصد است؛ همه این نیست. استقلال برای کشور تامین می‌کند لکن همه مقصد این نیست. رفاه برای امت درست می‌کند لکن مقصد این نیست 🔷 انسان حیوان نیست، انسان یک موجودی است که در طرف سعادت به بالاترین مقام می‌رسد، در طرف کمال به بالاترین مقام موجودات می‌رسد؛ و اگر انحراف داشته باشد، از پست‌ترین موجودات پست تر است 🔶 قرآن کتاب آدم‌سازی است؛ برای آدم ساختن آمده است. کتاب حیوان‌سازی نیست؛ کتاب تعمیر مادیت نیست؛ همه چیز است. انسان را به تمام ابعاد تربیت می‌کند. مادیات را قبول دارد در پناه معنویات؛ و مادیات را تَبَع معنویات قرار می‌دهد 🔷 هر چه ما بگوییم «»، جمهوری اسلامی لفظ نیست. با رای ما جمهوری اسلامی تحقق پیدا نمی‌کند. بله، رژیم رسمی رژیم جمهوریت می‌شود لکن اسلامی نمی‌شود مگر آنکه احکام اسلام در او جاری‌ بشود. با جریان قانون اساسی هم اسلامی نمی‌شود؛ با مجلس شورا هم اسلامی نمی‌شود. اینها همه مقدمه است. وقتی می‌توانید بگویید که مملکت اسلامی است که مرد و زن اسلامی بشوند؛ همه افراد اسلامی باشند 🔶 ما وقتی مملکتمان اسلامی است، وقتی می‌توانیم ادعا کنیم که جمهوری اسلامی داریم، که تمام این معانی که در اسلام است تحقق پیدا بکند. ما الآن اول راه هستیم. ما جمهوری اسلامی را به رای اثبات کردیم؛ دست خیانتکاران هم بریدیم و می‌بریم؛ لکن این کافی نیست. بعد از آن باز راه زیاد است: هم راه تحصیل زندگی صحیح برای مستمندان که در پیش است و باید پیش برود؛ و هم راه معنویات که او، راه بالاتر است 🔷 اسلام برای تامین معنویات آمده است. همه‌اش فریاد از مادیات نباشد؛ بر خلاف مسلک اسلام است. معنویات اگر تحقق پیدا کرد، مادیات معنوی می‌شود و به دنبالش هست. اسلام مادیات را به تبع معنویات قبول دارد؛ مادیات را مستقلًا قبول ندارد. اساس معنویات است. یک کشور با معنویاتش کشور است. [این گونه نیست که‌] آزاد باشد و هر چه بخواهد بکند 🔶 آزادیِ تنها سعادت ملت نیست، استقلالِ تنها سعادت ملت نیست، مادیتِ تنها سعادت ملت نیست. اینها در پناه معنویات سعادتند. معنویات مهم است. بکوشید تا معنویات تحصیل کنید. علمِ تنها فایده ندارد، علم با معنویات علم است؛ ادب تنها فایده ندارد، ادب با معنویات. معنویات است که تمام سعادت بشر را بیمه می‌کند 📚 منبع: کتاب صحیفه امام خمینی (ره)، جلد ۷، ص۵۳۰ – ۵۳۴ 🖇 متن کامل را در وبسایت رسمی بنیاد تاریخ‌پژوهی و دانش‌نامه انقلاب اسلامی مطالعه فرمائید 🆔 @Bonyadtarikh
نامه منتشر نشده احسان طبری به استاد سید حمید روحانی که برای اولین بار منتشر میگردد . اسناد این جستار، نامه منتشر نشده احسان طبری به استاد سید حمید روحانی است که در 30 مهر 1364 نوشته شد و از درون زندان اوین برای استاد فرستاده شد. 1-علت نگارش نامه استاد سید حمید روحانی علت نگارش نامه را این گونه روایت کردند: در تابستان سال 1364 برای مصاحبه با چند تن از توابین مجاهدین خلق در حوزه تاریخ شفاهی، وارد زندان اوین شدم. مسئولیت زندان در این زمان با جناب آقای اکبر کبیر آرانی معروف به «فکور» بود. در این دیدار آقای فکور فردی را به من معرفی کرد و گفت ایشان احسان طبری است. من با آثار و افکار احسان طبری آشنا بودم ولی تا به آن روز او را از نزدیک ندیده بودم. در این دیدار پس از گفت‌وگوی کوتاهی جلد دوم نهضت امام خمینی را که تازه منتشر شده و همراه من بود، به وی هدیه دادم. آقای طبری در 31مهر طی یادداشتی در هفت صفحه نظرات خود را در مورد نهضت امام خمینی و مطالب این کتاب از طریق آقای فکور برای من ارسال کرد و من دیگر هیچ‌گاه از نزدیک او را ندیدم و هیچ گفت‌وگویی با وی دست نداد. ✍ ادامه دارد 🆔 @Bonyadtarikh
نامه منتشر نشده احسان طبری به استاد سید حمید روحانی که برای اولین بار منتشر میگردد . ۲ _ نقش احسان طبری قبل از انقلاب اسلامی نقش احسان طبری قبل از انقلاب اسلامی در تئوریزه کردن مبانی مارکسیسم روسی در جریان‌های چپ کمونیسم بر کسی پوشیده نیست. مارکسیست‌های ایرانی پس از تقی ارانی، احسان طبری را پیامبر ایدئولوژیک حزب توده می‌دانستند و نوشته‌هایش مانیفست اغلب گروه‌های کمونیستی در ایران، منطقه و حتی جهان بود که به دقت خوانده می‌شد. فروپاشی عقیدتی و سیاسی طبری، ضربه مهلکی بر تمام جریان‌های کمونیستی بود و طبیعتاً به راحتی نمی‌توانستند این ضربه مهلک را باور کنند. افسانه علمی بودن و انقلابی بودن مارکسیسم با این ضربه فرو ریخت. اگرچه تمام گروه‌های چپ و راست تلاش کردند در دفاع از حزب توده و شخصیت خود طبری، این فروپاشی را تحت تأثیر فشار و شکنجه زندان القا کنند اما این تلاش‌های مذبوحانه نه تنها تأثیری در حقیقت این فروپاشی نداشت بلکه احسان طبری را از جنبه استحکام عقیدتی و ثابت‌قدمی در افکار و اعتقادات چپ در میان باورمندان وی نابود کرد. زیرا بسیاری از مارکسیست‌های ارتدکس و افراطی سؤال می‌کردند که این چه شکوه و عظمت عقیدتی است که اینقدر راحت و سریع، فرو می‌پاشد و کسی که الهام‌بخش ما در مبارزه، مقاومت و استقامت بود به این راحتی از باورهای خود عدول می‌کند. ✍ ادامه دارد @Bonyadtarikh