eitaa logo
بیسیمچی
1.7هزار دنبال‌کننده
12.8هزار عکس
2.1هزار ویدیو
625 فایل
سلام علیکم این کانال بمنظور ارتباط معنوی،فرهنگی ،تبلیغی و مذهبی با فرهیختگان تشکیل شده استbabaii@
مشاهده در ایتا
دانلود
✍تاریخچه انجمن حجتیه نوین(قسمت دهم) ✅میرزا مهدی اصفهانی بنیانگذار مکتب معارفی خراسان یا مکتب تفکیک(۶) 🖋میرزای نایینی؛ او در نخستین حلقه درس نایینی، که بیش از هفت نفر نبودند شرکت کرد. سید محمود شاهرودی و سید جمال الدین گلپایگانی نیز در این حلقه شرکت داشتند. این درس حدود ۵ سال ادامه داشت. 🖋اصفهانی در ۱۳۳۸ق، در سن ۳۵ سالگی از میرزای نایینی اجازه اجتهاد دریافت می‌کند. این اجازه، اجازه اجتهاد مطلق و از عالی‌ترین اجازات نایینی است.آیات عظام آقا ضیاء عراقی، سید ابوالحسن اصفهانی و عبدالکریم حائری یزدی بر این اجازه حاشیه نوشته‌اند.آیت‌الله الله حسین وحید خراسانی،از آخرین شاگردان اصفهانی، در مصاحبه‌‎ای می فرمایند که میرزا مهدی حوزهٔ مشهد را منقلب کرده است و فضلای مشهد محصول درس اویند و کسانی که او را بیسواد خوانده‌اند، جاهل‌اند. 🖋آیت الله وحید خراسانی می­‎گوید پس از حضور در درس اصول میرزای اصفهانی در مشهد، در نجف به نکتهٔ تازه­‎تری دربارهٔ مبانی نائینی دست نیافته است. او به نقل از سید جمال‌الدین گلپایگانی می‌گوید که میرزای اصفهانی جزء شش یا هفت نفری بوده که نائینی مبانی خود را دور نخست با ایشان پخته کرده است. 🖋شاگردان او مانندآیات عظام هاشم قزوینی، حسنعلی مروارید، میرزا جواد تهرانی، مهم‌ترین دروس سطح و خارج را پس از او در اختیار داشتند. ادامه دارد حسن بابایی مدرس روشنگری استان اصفهان
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
✍تاریخچه انجمن حجتیه نوین(قسمت یازدهم) ✅میرزا مهدی اصفهانی بنیانگذار مکتب معارفی خراسان یا مکتب تفکیک(۷) 🖋گفته شده است میرزای اصفهانی در ابتدای حضورش در نجف اشرف و رفاقتش با سید احمد کربلایی و شیخ محمد بهاری، که بخشی مهم از روابطشان را به طی مراحل نفسانی اختصاص داده بودند، با مشکلاتی مواجه شد و به همین جهت به امام عصر توسل نمود. گفته شده است او در سال‌های حضور در نجف اشرف به محضر کسی رسید که خود به رمز، نام او را صاحب علم جمعی گذاشته است. گفته‌اند اصفهانی چندان از او یاد نمی‎­کرد و حتی نام او را نیز بر زبان نمی‌آورد.با این حال، بنابر آنچه شاگردان وی نقل می‎­کنند، اگرچه صاحب علم جمعی تأثیر به سزایی در شکل‌گیری تفکرات و اندیشه‌های وی داشته است، چنین نبوده است که اصفهانی در تمام جهات از او متأثر بوده و همسویی داشته باشد. 🖋در دستنویسی که از میرزا به جا مانده است، چنین آمده:بالأخره در عالم رؤیا خود را در یکی از مدارس نجف اشرف در حجره‌ای دیدم، ورقه‌ای به دست حقیر رسیده کأنّه مثل ورق قرآن‌های باغچه‌سرائی روسی است، ولی ورق او بزرگ‌تر است از اوراق مصحف‌های فعلی. در طرفی از او در عرض ورقه نوشته شده به خط نسخ: «طلب المعارف من غیر طریقنا اهل البیت مساوق لانکارهم» (مظنون حقیر آن است که «لإنکارهم» بود) و این ورقه خط دور او آب طلا بود و در ظَهر ورقه در طول او قریب به آخر ورقه در گوشة چپ نوشته شده بود به خط نسخ: «و قد اقامنی الله و انا حجة بن الحسن». 🖋بعد از این رؤیا تغییری در حال فقیر به تدریج پیدا شد.»این ماجرا را بر تفکر میرزا تأثیرگذار می‌دانند. خود او این مکاشفه را به معنای بطلان عرفان و فلسفه تفسیر می‌کند.این اتفاق در نگاه شاگردان و مخالفان میرزا مهدی پراهمیت است. 🖋 حکیمی بر اساس این اتفاق او را در زمره تشرف یافتگان به محضر امام زمان می‌نویسد. حلبی مدعی است این داستان در بیداری بوده است نه رؤیا.مخالفان ، این روایت را از جهاتی انکار می‌کنند. واژه‌های معارف و مساوق در نقل را، بیگانه از لسان اهل بیت می‌شمرند. ادامه دارد حسن بابایی مدرس روشنگری استان اصفهان
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
✍تاریخچه انجمن حجتیه نوین(قسمت دوازدهم) ✅میرزا مهدی اصفهانی بنیانگذار مکتب معارفی خراسان یا مکتب تفکیک(۸) 🖋سید جلال الدین آشتیانی، مقام علمی میرزای اصفهانی را تأیید نمی‎کرد و معتقد بود اصفهانی قابلیت فراگیری فلسفه نداشته است. آشتیانی بر این باور بود که تلاش‌ها و ریاضت‎های فراوان برای فهم مسائل غامض فلسفه و عرفان، آسیب‎های جدی بر او وارد کرد و تحملش را نسبت به فلسفه و عرفان از دست داد و به مخالفت با فلسفه برخاست. 🖋 آشتیانی به نقل از سید هادی میلانی می‌گوید: «ایشان در عرفان سر خورد و به جان فلسفه افتاد.»آشتیانی هم توانایی علمی میرزا را نفی می‎کند و هم به شواهدی اشاره می‎کند که پریشان حالی میرزا بر پریشان فکری او تأثیر گذاشته است. 🖋 آشتیانی به نقل از شیخ هاشم قزوینی می‌نویسد: «ما می‌خواستیم مطالب مرحوم نایینی را برای ما تقریر کند، بعد از آن که تقریرات حاج شیخ محمدعلی خراسانی کاظمینی مدائنی چاپ شد، معلوم شد که کثیری از مباحث را ایشان به گونه‌ای دیگر و مغایر با آنچه در تقریرات است، طرح نموده است.» 🖋آشتیانی در تبیین سیر تاریخی ماجرای ضد فلسفه مشهد و نقش اصفهانی در آن می‌گوید: «مخالفت با فلسفه در مشهد... برمی‌گردد به زمان آقا میرزا مهدی اصفهانی که شاگرد میرزا حسین نایینی بوده است. او در ابتدا می‌رود و همان طریقه آخوند ملاحسینقلی همدانی و‌آقا شیخ محمد بهاری و آقا سید مرتضی کشمیری را انتخاب می‌کند. 🖋روزه زیاد می‌گیرد. نماز زیاد می‌خواند. اذکار و اوراد وارد شده از ائمه را انجام می‌دهد. مدتی این کار را می‌کند. آقای خوئی برای من نقل کرد، از آقای میلانی هم شنیدم که مرحوم آقا شیخ ابوالقاسم اصفهانی که استاد آقای بروجردی بود میگفت: «مرحوم آقا میرزا حسین نائینی پنجاه دینار به من داد و گفت ایشان را به ایران ببر و معالجه‌اش کن. ما آمدیم شمیران. جایی گرفتیم. پس از مدتی حالش بهتر و سرانجام خوب شد. بعد می‌رود نزد مرحوم آقا میرزا احمد آشتیانی -که شاگرد نائینی بود و با وی دوست بود- و مهمان وی میشود. 🖋 بعدها آقا میرزا احمد میگفت: شواهد الربوبیه را پیش من میخواند اما فهم مطالب فلسفی برایش از اصعب امور بود. [میرزای اصفهانی] در ابتدا چنین عقایدی نداشت. اما پس از آن که به اصفهان رفت، کارش به جایی رسید که از عرفان سرخورد و به جان فلسفه افتاد.» 🖋آثاری که از وی در دورهٔ حضور در مشهد مقدس رضوی به جای مانده است در دو بخش می‌باشد؛ بخشی استنساخ از نوشتارهای او است و بخشی تقریراتی می‌باشد که از شاگردان وی باقی مانده است. ادامه دارد حسن بابایی مدرس روشنگری استان اصفهان
🟡 اولین پیش رویداد جشنواره جنات برگزار شد. 🔸 اولین پیش رویداد جشنواره جنات امروز از ساعت 8 الی 11 صبح در مرکز خلاقیت و نوآوری اشراق برگزار شد. 🔹 در این پیش رویداد، ۱۶ فعالیت شرکت کرده که ضمن دریافت بوم دیجیتال ارائه فعالیت در رویداد با راهنمایی راهبران و منتورها، آموزش‌های لازم را دیده و با تکنیک‌های ارائه رویداد آشنا شدند تا در رویداد اصلی ارائه بهتری داشته باشند. ❇ رویدادها از برنامه های جنبی و تکمیلی جشنواره جنات است که ثبت نام کنندگان در جشنواره می توانند با مراجعه به بخش رویداد، نسبت به ارایه فعالیت خود در رویداد ثبت نام کنند.