eitaa logo
بیسیمچی
1.7هزار دنبال‌کننده
12.8هزار عکس
2.1هزار ویدیو
625 فایل
سلام علیکم این کانال بمنظور ارتباط معنوی،فرهنگی ،تبلیغی و مذهبی با فرهیختگان تشکیل شده استbabaii@
مشاهده در ایتا
دانلود
هدایت شده از روشنا استان اصفهان
🇮🇷یازدهم اردیبهشت روز جهانی کار و کارگر 🎁کارگر جهادگر راه خدا ✍در آموزه های اسلامی از کار و تلاش به عنوان عملی دنیوی و اخروی که دارای ثواب است یاد شده تا جایی که به کسی که برای اداره زندگی خانواده اش سعی و تلاش می کند عنوان "جهادگر راه خدا" داده شده است. 🖋 بزرگان و پیشوایان دینی در سخن و در عمل به کار و تلاش تاکید و اهتمام داشته و از بیکاری و تنبلی ابراز بیزاری کرده اند. 🖋در روایات آمده کسی که به کار و تلاش مشغول است از کسی که کار را رها کرده و به عبادت خدا مشغول است اجر و پاداشی افزونتر دارد. دعای بیکار هر چند عابد باشد مستجاب نمی شود. 🖋همچنین در تاریخ اسلام آمده که پیامبر گرامی اکرم (ص) کارهای خانه را خود انجام می دادند. 🖋 امام صادق (ع) می فرمایند: "هر آنکس که جامه خود را بدوزد و نعلینش را وصله زند و کالای مورد نیاز خانه را خود حمل کند، از تکبر ایمن باشد. 🖋در روایات از امیرالمومین (ع) درباره احیای زمین، ایجاد باغها، حفر قنوات کارگری برای دیگران و... بسیار سخن به میان آمده است. 🖋امام صادق (ع) می فرمایند "امیرالمومنین بیل می زد و زمین را احیا می کرد و از درآمد و دسترنج خویش هزار بنده آزاد کرد." 🖋تمام این روایات و حکایات بیانگر ارزشمندی کار و کارگری و مزموم بودن تنبلی و بیکاری در اسلام است. 🖋 در احادیث و روایات اسلامی از کار کردن به عنوان عملی دنیوی و اخروی که دارای اجر و ثواب بسیار است یاد و نسبت به آن توصیه هایی بسیاری شده است به طوری که به کارگری که برای اداره زندگی خانواده اش سعی و تلاش می کند عنوان جهاد کننده در راه خدا داده شده است. 🖋حضرت علی (ع) می فرماید "خداوند به حضرت داوود وحی فرستاد که تو بنده بسیار خوبی هستی و تنها ضعفی که در تو وجود دارد این است که کار نمی کنی و از دسترنج خود امرار معاش نمی کنی بلکه از بیت المال حقوق می گیری. داود چهل روز گریست و سپس به شغل آهنگری روی آورد و از آن طریق مخارج خود را تامین نمود". 🖋در معارف و احکام اسلامی، نسبت به حقوق کارگران تاکید بسیار شده، از جمله امام سجاد (ع) در رساله ی حقوق خود می فرمایند: "حق زیردستان بر تو آن است که بدانی ضعف آنها و قدرت تو دلیل تسلط تو بر آنها شده است، پس باید با آنها به عدالت رفتار کنی و مانند پدری مهربان برای آنها باشی، از نادانی و جهل و اشتباه آنها درگذری و در عقوبت آنها تعجیل نکنی و بر این کار فرمایی که خدا به تو داده است، سپاسگزار باشی. 🖋امام خمینی می فرماید که کارگران از ارزشمندترین طبقه و سودمندترین گروه در جامعه هستند. چرخ عظیم جوامع بشری با دست توانای کارگران در حرکت و چرخش است و حیات یک ملت مرهون کار و کارگر است حسن بابایی مدرس روشنگری استان اصفهان ☀️روشنا اصفهان:قرارگاه، مرجع تولید و نشر: رویدادها، عملیات های تبیینی فرهنگی هنری، عملیات روانی و رسانه ای. •┈┈••••✾•🌿
هدایت شده از روشنا استان اصفهان
دهه کرامت گرامی باد «ایرانِ امام رضا(ع)» پنجشنبه، 11 اردیبهشت، سوم ذی القعده روز جهانی کار و کارگر ((سرمایه‌گذاری برای تولید)) 🖋مردم، در نگاه اسلام، در نگاه قرآن، با توجّه به مجموعه‌ی احکام اسلامی، خیلی مورد توجّهند در تحرّک جامعه‌ی اسلامی، مجتمع اسلامی و حیات مجتمع اسلامی؛ نقش برجسته‌ای دارند. 🖋 شما ملاحظه کنید در فرمایش امیرالمؤمنین (علیه الصّلاة و السّلام) در آن جمله‌ی معروف که «لَو لا حُضورُ الحاضِرِ وَ قِیامُ الحُجَّةِ بِوُجودِ النّاصِر ... لَاَلقَیتُ حَبلَها عَلى غارِبِها»،هم نقش مردم مورد تذکّر قرار گرفته است، هم حقّ مردم. 🖋«نقش مردم» یعنی اگر مردم نیایند سراغ آن کسی که خود را صاحب حق میداند و میخواهد مسئولیّتی قبول کند، بر او واجب نیست دنبال آن حق برود: لَاَلقَیتُ حَبلَها عَلىٰ غارِبِها؛ مردم نبودند، من وظیفه‌ای نداشتم، تکلیفی نداشتم. 🖋 نقش مردم این‌قدر مهم است. حتّی کسی مثل امیرالمؤمنین، علیّ‌بن‌ابی‌طالب، اگر مردم با او نباشند، دُوروبَرش نباشند، میگوید من تکلیفی ندارم.« اگر نبود حضور آن جمعیت و تمام شدن حجّت با وجود یار و یاور... هر آینه مهار شتر خلافت را بر شانه‌اش میانداختم . » 🖋 در خطبه‌ی مربوط به صفّین، این عبارت امیرالمؤمنین عبارت خیلی مهمّی است؛ میفرماید که «وَ لَیسَ امرُؤٌ وَ اِن عَظُمَت فِی الحَقِّ مَنزِلَتُهُ وَ تَقَدَّمَت فِی الدّینِ فَضیلَتُهُ بِفَوقِ اَن یُعانَ عَلىٰ ما حَمَّلَهُ اللَهُ مِن حَقِّه»؛هر مقداری [هم] که ارزش ذاتی و وجودی و علمی و دینی کسی بالا باشد، هیچ کس نیست که محتاج کمک مردم نباشد. 🖋 این «اَن یُعانَ عَلىٰ ما حَمَّلَهُ اللَهُ مِن حَقِّه» یعنی اگر بخواهد وظیفه‌ی خودش را و مسئولیّت خودش را انجام بدهد، به کمک مردم احتیاج دارد. آن «عَون»، از طرف مردم است؛‌ یعنی کلّ خطبه این را نشان میدهد؛ عبارت قبل از این عبارت و عبارت بعد از این عبارت، روشن میکند که مراد، اعانت مردم است؛ یعنی امیرالمؤمنین به اعانت مردم احتیاج دارد. حسن بابایی مدرس روشنگری استان اصفهان ☀️روشنا اصفهان:قرارگاه، مرجع تولید و نشر: رویدادها، عملیات های تبیینی فرهنگی هنری، عملیات روانی و رسانه ای. •┈┈••••✾•🌿
هدایت شده از روشنا استان اصفهان
🎁هفت گفتار مطهر بمناسبت هفته عقیدتی سیاسی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی و سالروز شهادت استاد شهید مرتضی مطهری: ✍گفتار ششم فرمان مطهر 📜تاریخ انتشار دهم اردیبهشت 🖋اذْهَبا إِلى‌ فِرْعَوْنَ إِنَّهُ طَغى‌ "43طه" برويد به سوى فرعون كه او طغيان كرده است. 🖋فَقُولا لَهُ قَوْلًا لَيِّناً لَعَلَّهُ يَتَذَكَّرُ أَوْ يَخْشى‌ "44طه" پس به نرمى با او سخن بگوييد، شايد متذكّر شود، يا (از خدا) بترسد. 🖋«خَشِيتُ»، ترس برخاسته از معرفت واحساس عظمت در برابر ديگرى است. 🖋خداوند درباره‌ى حضرت موسى عليه السلام تعبيرات خاصى بيان فرموده است: الف: «قَرَّبْناهُ نَجِيًّا» ما او را به هم‌رازى خود نزديك كرديم. ب: «أَنَا اخْتَرْتُكَ» من تو را برگزيده‌ام. ج: «وَ لِتُصْنَعَ عَلى‌ عَيْنِي» زير نظر من پرورش يابى. د: «اصْطَنَعْتُكَ لِنَفْسِي» تو را براى خود ساختم. 🖋در آيات قبل، دو معجزه‌ى تبديل عصا به اژدها ويد بيضا براى موسى عليه السلام مطرح شد، در اين آيه مى‌فرمايد: «بِآياتِي» يعنى معجزات ديگرى نيز به تو خواهيم داد. 🖋در آيه‌ى 24 همين سوره، فرمان رسيد كه‌ «اذْهَبْ إِلى‌ فِرْعَوْنَ» به سوى فرعون حركت كن، امّا موسى عليه السلام از خداوند درخواست ياور نمود، اينك با استجابت خواسته‌ى او، در اين آيه مى‌فرمايد: «اذْهَبا إِلى‌ فِرْعَوْنَ». 🖋عدىّ‌بن حاتم مى‌گويد: اميرالمؤمنين عليه السلام هنگام برخورد با معاويه در صفّين، با صداى بلند فرمود: قسم به خداوند با معاويه و اصحاب او نبرد خواهم كرد، ولى به دنبال آن آهسته مى‌فرمود: ان‌شاءاللّه. گفتم: يا علىّ! شما با صداى بلند از نبرد سخن مى‌گوييد، ولى با صداى آهسته ان‌شاءاللّه مى‌گويى؟ فرمود: جنگ خدعه است و من درغگو نيستم، غرضم از اين كار برانگيختن يارانم براى جنگ است تا متفرّق نشوند. سپس حضرت اين آيه را گواه كار خود آورد كه خداوند به موسى گفت: فَقُولا ... لَعَلَّهُ يَتَذَكَّرُ خداوند مى‌دانست فرعون متذكّر نمى‌شود، ولى به جهت برانگيختن موسى براى رفتن به سوى فرعون اين‌گونه سخن گفت. 1- براى اهداف بزرگ بايد افرادى را تربيت كرد. «وَ اصْطَنَعْتُكَ لِنَفْسِي» 2- خداوند براى انبيا برنامه‌هاى خاصى دارد. «وَ اصْطَنَعْتُكَ لِنَفْسِي» 3- ابتدا خودسازى، آنگاه جامعه سازى. اصْطَنَعْتُكَ‌ ... اذْهَبْ‌ 4- اگر به عنوان مدير، كسى را براى كارى اعزام مى‌كنيم، بكوشيم كه روحيه او مالامال از عشق و احساس غرور و دلگرمى باشد. اصْطَنَعْتُكَ لِنَفْسِي‌ ... اذْهَبْ‌ 5- گاهى بايد ديگران را احضار كرد، «وَ أْتُونِي مُسْلِمِينَ» و گاهى بايد خود به طرف آنان رفت. «اذْهَبْ» 6- در بعضى مراحل، نبايد پيك‌ها و پيام‌برها يك نفر باشد. «اذْهَبْ أَنْتَ وَ أَخُوكَ» 7- مبلغ بايد به ابزار ارشاد مجهز باشد. «بِآياتِي» 8- مبلغ بايد شجاع و مصمم و نفوذناپذير باشد. «وَ لا تَنِيا فِي ذِكْرِي» تا مبادا كاخ و قدرت و هيبت طاغوت، او را در انجام مأموريت مرعوب كند و از ياد خدا غافل شده و دست از صراحت لازم بردارد. 9- رمز موفقيت انسان، توجّه كامل و دائم به خداوند است. «لا تَنِيا فِي ذِكْرِي» 10- تبليغ، ارشاد، امربه معروف و نهى از منكر، ذكر و ياد خداست. «اذْهَبْ أَنْتَ وَ أَخُوكَ بِآياتِي وَ لا تَنِيا فِي ذِكْرِي» 11- يكى از بزرگ‌ترين اهداف و خدمات انبيا، مبارزه با طاغوت و برداشتن موانع راه خداپرستى است. «اذْهَبْ‌ .. إِنَّهُ طَغى‌» 12- گام اوّل در امر به معروف و نهى از منكر، بيان نرم است. «فَقُولا لَهُ قَوْلًا لَيِّناً» 13- اميدها در نرمى است، وانتظارى از خشونت نمى‌رود. قَوْلًا لَيِّناً لَعَلَّهُ يَتَذَكَّرُ ... 14- شروع تربيت وارشاد بايد از طريق گفتگوى صميمانه باشد. «فَقُولا لَهُ قَوْلًا لَيِّناً حسن بابایی مدرس روشنگری استان اصفهان ☀️روشنا اصفهان:قرارگاه، مرجع تولید و نشر: رویدادها، عملیات های تبیینی فرهنگی هنری، عملیات روانی و رسانه ای. •┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‌‌‌‌‌‎‌‎‌‌‌‌‌‎‌‌‌‌‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‌‌‌‌‌‎‌‎‌‌‌‌‌‎‌‌‌‌‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‌‌‌‌‌‎‌‎‌‌‌‌‌‎‌‌‌‌‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‌‌‌‌‌‎‌‎‌‌‌‌‌‎‌‌‌‌‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‌‌‌‌‌‎‌‎‌‌‌‌‌‎‌‌‌‌‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‌‌‌‌‌‎‌‎‌‌‌‌‌‎‌‌‌‌‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‌‌‌‌‌‎‌‎‎‌‌‌‌‌‎‌‎‎‌‌‌‌‌‎‌‎‌‌‌‌┄┅════✧✿﷽✿✧════┅┄‎‌‌‌‌‌‎‌‎‌‌‌‌‌‎‌‌‌‌ 🌱 🇮🇷 🕯.... 🇮🇷 ‌‌─┅══✿🍃🌼🌼🍃✿══┅─ ‎‌‌‌‌‌‎‌‎‎‌‌‌‌‌‎‌‎‌ 🔍☆◁ 📖☆◁ ‎‌‌‌‌‌‎‌‎‎‌‌‌‌‌‎‌‎‌─┅══✿🍃🌺🌺🍃✿══┅─ ۝◁جنــــاب استـــــاد ۞◁سوال 🆔@ilyan313 🗓تاریخ 1404/02/13 ⏰ســــاعت :18/00 🆔 @ammareyon ‎‎‌‌‌‌‌🆔 @bisimchee1400 🚫 برداری از و ز_نیست_و_حق_الناسه ‎‎‌‌‌‌‌‎‌‎‌‎‌‌‌‌‌‎‌‎‌‌‌‌‌‎‌ ‎‌‌‌‌‌‎‌‎‌‌‌‌‌‎‌ ‎‎‌‌‌‌‌‎‌‎‌‌‌‌‌‎‌‎‌‌‌‌‌‎‌‎‌‌‌‌‌‎‎‌‌‌‌‌‎‌‎‌‌‌‎‌‌‌‌‌‎‌‎‌‌‌‌‌‎ ‎‌‌‌‌‌‎‌‎‌‌‌‌‌‎‌ ‎‌‌‌‌‌‎‌‎‌‌‌‌‌‎‌ ‎‎‌‌‌‌‌‎‌‎‌‌‌‌‌‎‌‎‌‌‌‌‌‎‌‎‌‌‌‌‌‎‎‌‌‌‌‌‎‌‎‌‌‌‎‌‌‌‌‌‎‌‎‌‌─┅═══༅𖣔🌺𖣔༅═══┅─ 🔮
‎‌‌‌‌‌‎‌‎‎‌‌‌‌‌‎‌‎‌─┅══✿🍃🌺🌺🍃✿══┅─ ❖‌◁اصل 2 جمهوری اسلامی‌، نظامی است برپایه ایمان به‌...کرامت و ارزش والای انسان و آزادی توام با مسوولیت او دربرابر خدا که از راه‌: ❍{1}..اجتهاد مستمر فقهای جامع‌الشرایط براساس کتاب و سنت‌معصومین سلام‌الله علیهم اجمعین‌. ❍{2}..استفاده از علوم و فنون و تجارب پیشرفته بشری و تلاش در پیشبرد آنها. ❍{3}..نفی هرگونه ستمگری و ستمکشی و سلطه‌گری و سلطه‌پذیری‌،قسط و عدل و استقلال سیاسی و اقتصادی و اجتماعی و فرهنگی و همبستگی ملی را تامین می‌کند. ─┅═══༅𖣔1⃣𖣔༅═══┅─
‎‌‌‌‌‌‎‌‎‎‌‌‌‌‌‎‌‎‌─┅══✿🍃🌼🌼🍃✿══┅─ ✪◁کرامت امانتی است الهی که بسان گوهر ارزشمندی از سوی رب مالک در صدف وجود عبد سالک به ودیعه گذاشته شده است و از مهم ترین عوامل کمال انسانیت و مقام آدمیت محسوب می شود. ❏ هرچند در تبیین این فرایند از سوی مکاتب و مذاهب مختلف، تعاریف گوناگونی ارائه شده است، اما مناسب ترین و متعادل ترین تعریف عبارت است از...عظمت و ارزش های ذاتی و درونی که در انسان نهفته است و در دیگر کائنات پیدا نمی شود. ❖‌ در اهمیت مقولۀ کرامت همین بس که خداوند عالی وحی آسمانی را با وصف کرامت بر پیامبر هادی صلوات الله آغاز کرد...اقرأ و ربک الأکرم ❍ و انسان را با خصیصۀ تکریم ستود...و لقد کرّمنا بنی آدم... ¤ و ملاک برتری وکرامت بشر را پرهیزگاری دانست...إن اکرمکم عندالله اتقاکم... ─┅═══༅𖣔2⃣𖣔༅═══┅─
‎‌‌‌‌‌‎‌‎‎‌‌‌‌‌‎‌‎‌─┅══✿🍃🌺🌺🍃✿══┅─ ❖‌◁در فرهنگ اسلامی دو نوع کرامت برای انسان تعریف شده است.. ۝◁(1).....این نوع کرامت به طور تکوینی در پرتو نعمت ها و قابلیت های خاصی که خداوند به بنده اش اعطا کرده، در نهاد او به ودیعه گذاشته شده است ❍ و اختیار کردن انسان در کسب این مقام نقش ندارد.به واسطۀ این فضیلت، انسان در مرتبه ای قرار می گیرد که برتر از دیگر موجودات است. ✪ قرآن کریم می فرماید..لقد کرّمنا بنی آدم و حملناهم فی البّر و البحر و رزقناهم من الطیبات و فضلناهم علی اکثر ممن خلقنا تفضیلاً؛ ❏ ما فرزندان آدمی را گرامی داشتیم و آنان در صحرا و دریا بر مرکب های راهوار سوار کردیم و از نعمت های پاکیزه به آنان روزی دادیم و آنها را بر بسیاری از موجوداتی که خلق کرده ایم، برتری بخشیدیم. ─┅═══༅𖣔3⃣𖣔༅═══┅─
‎‌‌‌‌‌‎‌‎‎‌‌‌‌‌‎‌‎‌─┅══✿🍃🌼🌼🍃✿══┅─ ✪◁از این آیه استنباط می شود هر کمالی که در دیگر موجودات هست، حدّ اعلای آن در بشر وجود دارد. ❏ این کرامت یک وجه عمومی و کلی دارد که همۀ انسان ها را شامل می شود؛ از این رو حتی انسان های مشرک، کافر و فاسق از این نوع کرامت برخوردار بوده اند، ❖‌ ولی چنین گوهر بی همتایی را کُفران کرده و اصالت هویت اصیل خویش را به پای امور فناپذیر و ارزش های دروغین فدا کرده اند. ─┅═══༅𖣔4⃣𖣔༅═══┅─
‎‌‌‌‌‌‎‌‎‎‌‌‌‌‌‎‌‎‌─┅══✿🍃🌺🌺🍃✿══┅─ ۝◁(2).... یک نوع علّو روحی و اعتلای معنوی است که بر پایۀ تقوا و پارسایی ظهور می کند. ❖‌ قرآن کریم می فرماید.. إن اکرمکم عندالله اتقاکم..؛ همانا گرامی ترین شما نزد خدا پرهیزگارترین شماست. ❍ براساس این آیه انسان ها در ارتباط با این نوع کرامت یکسان نیستند، بلکه متفاوت هستند و هرچه میزان تقوا و پرهیزگاری آنان بیشتر باشد، کرامتشان نیز بیشتر خواهد بود. ✪ کسی که می خواهد به مقام مکرّمین دست یابد، از پستی ها گریزان است و به اعتلا گرایش دارد. ─┅═══༅𖣔5⃣𖣔༅═══┅─
‎‌‌‌‌‌‎‌‎‎‌‌‌‌‌‎‌‎‌─┅══✿🍃🌼🌼🍃✿══┅─ ✪◁نخستین فروغ امامت حضرت علی علیه السلام می فرماید...روح خود را از هرگونه پستی گرامی بدار، هرچند برحسب ظاهر تو را به سوی امور مرغوب بکشاند. ❏ کسی که به کارهای پست روی می آورد، نه تنها چیزی نصیب او نمی شود، بلکه از جان و روح خود سرمایه گذاری می کند بدون اینکه بهرۀ چشمگیری دریافت کند. ❖‌ انسان کریم فقط بندۀ خداست. آنچه با گوهر ذاتش بیگانه است به بوستان وجودش راه نمی دهد. ❍ از بندِ تمام دشمنان درونی و برونی رها شده و با سرشتی عالمانه و روحی کریمانه در وادی فضایل اخلاقی قدم می گذارد. ─┅═══༅𖣔6⃣𖣔༅═══┅─