هدایت شده از روشنا استان اصفهان
22.25M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
✍تاریخچه انجمن حجتیه نوین(قسمت نهم)
✅میرزا مهدی اصفهانی
بنیانگذار مکتب معارفی خراسان یا مکتب تفکیک(5)
🖋وفات
میرزای اصفهانی در ۱۹ ذیالحجه سال ۱۳۶۵ق درگذشت. در دارالضیافة حرم امام رضا دفن شد. پس از وی حوزهٔ مشهد دوباره دچار رکود شد.
🖋 امام خامنهای مدظله العالی در گزارشی این مطلب را چنین ترسیم کرده است:لیکن این دو عالم متشخص [شیخ مرتضی آشتیانی و میرزا مهدی اصفهانی] در سال ۱۳۶۵ق بدرود زندگی گفتند و حوزهٔ علمیهٔ مشهد، با درگذشت آن دو، آخرین مدرسان بزرگ خود را از دست داد و درس خارج در این حوزه مجدداً دچار رکود شد.
🖋 البته در همان هنگام در گوشه و کنار بعضی درسهای خارج وجود داشت، ولی این درسها، که مدرسان آن در مراتب علمی بالا قرار نداشتند، نمیتوانست جوابگوی نیاز حوزهای همچون مشهد باشد.
🖋ازاینرو این حوزه، پس از شکفتگی نسبی اواخر نیمهٔ اول قرن ۱۴، در اوایل نیمهٔ دوم این قرن بار دیگر دچار توقف و رکود شد و به همین دلیل بسیاری از طلاب ترقیطلب آن به قم و نجف هجرت کردند
حسن بابایی
مدرس روشنگری استان اصفهان
✍تاریخچه انجمن حجتیه نوین(قسمت دهم)
✅میرزا مهدی اصفهانی
بنیانگذار مکتب معارفی خراسان یا مکتب تفکیک(۶)
🖋میرزای نایینی؛ او در نخستین حلقه درس نایینی، که بیش از هفت نفر نبودند شرکت کرد. سید محمود شاهرودی و سید جمال الدین گلپایگانی نیز در این حلقه شرکت داشتند. این درس حدود ۵ سال ادامه داشت.
🖋اصفهانی در ۱۳۳۸ق، در سن ۳۵ سالگی از میرزای نایینی اجازه اجتهاد دریافت میکند. این اجازه، اجازه اجتهاد مطلق و از عالیترین اجازات نایینی است.آیات عظام آقا ضیاء عراقی، سید ابوالحسن اصفهانی و عبدالکریم حائری یزدی بر این اجازه حاشیه نوشتهاند.آیتالله الله حسین وحید خراسانی،از آخرین شاگردان اصفهانی، در مصاحبهای می فرمایند که میرزا مهدی حوزهٔ مشهد را منقلب کرده است و فضلای مشهد محصول درس اویند و کسانی که او را بیسواد خواندهاند، جاهلاند.
🖋آیت الله وحید خراسانی میگوید پس از حضور در درس اصول میرزای اصفهانی در مشهد، در نجف به نکتهٔ تازهتری دربارهٔ مبانی نائینی دست نیافته است. او به نقل از سید جمالالدین گلپایگانی میگوید که میرزای اصفهانی جزء شش یا هفت نفری بوده که نائینی مبانی خود را دور نخست با ایشان پخته کرده است.
🖋شاگردان او مانندآیات عظام هاشم قزوینی، حسنعلی مروارید، میرزا جواد تهرانی، مهمترین دروس سطح و خارج را پس از او در اختیار داشتند.
ادامه دارد
حسن بابایی
مدرس روشنگری استان اصفهان
هدایت شده از روشنا استان اصفهان
19.88M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
هدایت شده از روشنا استان اصفهان
23.07M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
✍تاریخچه انجمن حجتیه نوین(قسمت یازدهم)
✅میرزا مهدی اصفهانی
بنیانگذار مکتب معارفی خراسان یا مکتب تفکیک(۷)
🖋گفته شده است میرزای اصفهانی در ابتدای حضورش در نجف اشرف و رفاقتش با سید احمد کربلایی و شیخ محمد بهاری، که بخشی مهم از روابطشان را به طی مراحل نفسانی اختصاص داده بودند، با مشکلاتی مواجه شد و به همین جهت به امام عصر توسل نمود. گفته شده است او در سالهای حضور در نجف اشرف به محضر کسی رسید که خود به رمز، نام او را صاحب علم جمعی گذاشته است. گفتهاند اصفهانی چندان از او یاد نمیکرد و حتی نام او را نیز بر زبان نمیآورد.با این حال، بنابر آنچه شاگردان وی نقل میکنند، اگرچه صاحب علم جمعی تأثیر به سزایی در شکلگیری تفکرات و اندیشههای وی داشته است، چنین نبوده است که اصفهانی در تمام جهات از او متأثر بوده و همسویی داشته باشد.
🖋در دستنویسی که از میرزا به جا مانده است، چنین آمده:بالأخره در عالم رؤیا خود را در یکی از مدارس نجف اشرف در حجرهای دیدم، ورقهای به دست حقیر رسیده کأنّه مثل ورق قرآنهای باغچهسرائی روسی است، ولی ورق او بزرگتر است از اوراق مصحفهای فعلی. در طرفی از او در عرض ورقه نوشته شده به خط نسخ: «طلب المعارف من غیر طریقنا اهل البیت مساوق لانکارهم» (مظنون حقیر آن است که «لإنکارهم» بود) و این ورقه خط دور او آب طلا بود و در ظَهر ورقه در طول او قریب به آخر ورقه در گوشة چپ نوشته شده بود به خط نسخ: «و قد اقامنی الله و انا حجة بن الحسن».
🖋بعد از این رؤیا تغییری در حال فقیر به تدریج پیدا شد.»این ماجرا را بر تفکر میرزا تأثیرگذار میدانند. خود او این مکاشفه را به معنای بطلان عرفان و فلسفه تفسیر میکند.این اتفاق در نگاه شاگردان و مخالفان میرزا مهدی پراهمیت است.
🖋 حکیمی بر اساس این اتفاق او را در زمره تشرف یافتگان به محضر امام زمان مینویسد. حلبی مدعی است این داستان در بیداری بوده است نه رؤیا.مخالفان ، این روایت را از جهاتی انکار میکنند. واژههای معارف و مساوق در نقل را، بیگانه از لسان اهل بیت میشمرند.
ادامه دارد
حسن بابایی
مدرس روشنگری استان اصفهان