هدایت شده از کنفرانس و پرسمان اتحادیه عماریون
─┅══✿🍃🪴🪴🍃✿══┅─
☆◁ آن هیبت و عظمت معنوی، آن عزت، آن اخلاق، آن تقوا، آن نورانیت و آن علم وسیع • که هرچه میپرسی و هرچه میخواهی، در دستش هست؛ چیزی که اصلاً مردم آن را ندیده بودند • ولولهیی راه انداخت.
❖ امام به خراسان و مرو رسیدند. مرکز هم مرو بود، که در ترکمنستانِ فعلی واقع شده است. بعد از یکی دو سال هم که شهادت حضرت بود و مردم داغدار شدند.
❏ هم ورود امام •که نشان دادن جلوهیی از چیزهای ندیده و نشنیدهی مردم بود • و هم شهادت آن بزرگوار ° که داغ عجیبی بنا کرد ° در واقع تمام فضای این مناطق را در اختیار شیعه قرار داد؛ نه اینکه حتماً همه شیعه شدند، اما همه محب اهل بیت شدند
❀ بعد از امام رضا تا زمان شهادت حضرت عسکری علیهمالسّلام چنین حادثهیی اتفاق افتاده. حضرت هادی و حضرت عسکری در همان شهر سامرا، که در واقع مثل یک پادگان بود • یک شهر بزرگِ آنچنانی نبود؛ پایتخت نوبنیادی بود که «سُرّ من رأی»؛ سران و اعیان و رجالِ حکومت و به قدری از مردم عادی که حوایج روزمره را برطرف کنند، در آن جمع شده بودند • توانسته بودند این همه ارتباطات را با سرتاسر دنیای اسلام تنظیم کنند
─┅═══༅𖣔7⃣𖣔༅═══┅─
هدایت شده از کنفرانس و پرسمان اتحادیه عماریون
─┅══✿🍃🪴🪴🍃✿══┅─
☆◁وقتی ما ابعاد زندگی ائمه را نگاه کنیم، میفهمیم اینها چهکار میکردند. بنابراین فقط این نبود که اینها مسائل نماز و روزه یا طهارت و نجاسات را جواب بدهند؛ در موضع °امام• • با همان معنای اسلامیِ خودش • قرار میگرفتند و با مردم حرف میزدند.
❀ بهنظر من این بعد در کنار این ابعاد قابل توجه است. شما میبینید که حضرت هادی را از مدینه به سامرا میآورند و در سنین جوانی • چهل و دو سالگی • ایشان را به شهادت میرسانند؛ یا حضرت عسکری در بیست و هشت سالگی به شهادت میرسند؛ اینها همه نشاندهندهی حرکت عظیم ائمه علیهمالسّلام و شیعیان و اصحاب آن بزرگوارها در سرتاسر تاریخ بوده.
❍ با اینکه دستگاه خلفا، دستگاه پلیسیِ با شدت عمل بود، درعینحال ائمه علیهمالسّلام اینگونه موفق شدند. غرض، در کنار غربت، این عزت و عظمت را هم باید دید.
♤#رهبر_معظم_انقلاب
۞.1382/02/20
اللّهــمَّعَجِّـــلْلِوَلِیِّک الفَــرَج
پـــــــایـــــان
─┅═══༅𖣔8⃣𖣔༅═══┅─
هدایت شده از روشنا استان اصفهان
✍ایده مقاومت
🖋یکی از برداشتهای ذهنی که در ذهنیت مردم ایران تهنشین شده، این است که «مقاومت یک ایدهی حاکمیتی و سیاسی است و با زندگی روزمرهی ما بینسبت است». این بینسبتی را در دو طیف اجتماعی میتوان مورد بررسی قرار داد.
🖋طیف متدیّنتر و انقلابیتر ایدهی سیاسی مقاومت را قبول دارد و با آن همراه است و چالشی با آن ندارد، امّا علیرغم پذیرش آن، ارتباط وثیقی بین زندگی روزمرهی خود با این این ایده احساس نمیکند.
🖋طیف دیگری هم در جامعه وجود دارد که از یک سو در کارآمدی الگوی سیاسی ـ نظامی مقاومت تردید داد، از سوی دیگر احساس میکند هزینهی این الگوی سیاسی ـ نظامی دارد به زندگی روزمرهی او تحمیل میشود.
🖋 به عبارت دیگر، تصوّر میشود تاوان مقاومت سیاسی ـ نظامی جمهوری اسلامی ایران، دارد از زندگیِ روزمره مردم ایران پرداخت میشود.
🖋در مواجهه با این ذهنیت، یک مسیر میتواند این باشد که مخاطبین نسبت به کارآمدی عملیِ ایدهی مقاومت در عرصهی سیاست، اقتصاد و فرهنگ جمهوری اسلامی آگاه شوند و این درک ایجاد شود که ایدهی مقاومت منافع ملّی مردم ایران را تامین مینماید.
🖋این راهبرد تبیینی در جای خود ثمربخش است و نباید از آن صرفنظر کرد، امّا چالش «بینسبتی ایدهی مقاومت با زندگی روزمره» را نمیتوان از این طریق حل کرد.
🖋 جامعهی ایران ـ چه طیفهای متدیّن و انقلابی و چه دیگر طیفها ـ باید ایدهی مقاومت را به صورتی محسوس و ملموس در متن زندگی خود ادراک نماید تا با آن همراه شود.
ادامه دارد
حسن بابایی
مدرس روشنگری استان اصفهان
هدایت شده از روشنا استان اصفهان
18.97M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
هدایت شده از روشنا استان اصفهان
✍ایده مقاومت
🖋ایدهی مقاومت زمانی با پذیرش حداکثری جامعهی ایران همراه خواهد شد که کارآمدیِ این ایده را در مقیاس کوچکتر، در زندگی روزمرهی خود ـ اعم از زندگی خانوادگی، مسیر شغلی و کنشگریهای محدود خود ـ بچشند.
🖋 حتّی شاید لازم نباشد، ایدهی مقاومت را به مردم پیشنهاد داد تا آن را در زندگی به کار ببندند، خود مردم تجربههای متعدّدی از مقاومت در زندگی شخصی خود و پیرامون خود سراغ دارندکه اگر بتوان آن را برایشان خودآگاه کرد، با آن ارتباط عمیقتری برقرار مینمایند.
🖋پس به طور خلاصه، آن نیاز تبیینی که جامعهی ایران امروز به آن محتاج است، عبارت است از فهمِ «پیوند ایدهی مقاومت با زندگی».
حسن بابایی
مدرس روشنگری استان