هدایت شده از کنفرانس و پرسمان اتحادیه عماریون
─═┅═༅•●•🕋•●•༅═┅┅─
◉◁مراد از شریعت، مجموعۀ احکام شرعی است که خداوند آن را برای بندگان خود سنّت قرار داده است و از طریق پیامبران ابلاغ گردیده و در بردارندۀ احکامی است که
✪◁#اوّلًا.. رابطۀ انسان را با خودش
✪◁#ثانیاً.. رابطۀ او را با پروردگارش
✪◁#ثالثاً..رابطۀ او را با همنوعانش تنظیم میکند.
❥︎ پس شریعت، نظام فراگیری است که تمامی جوانب و زوایای زندگی آدمی را در برمیگیرد و شریعت اسلامی نیز یعنی مجموعهای از احکام، مقرّرات و قواعد شرعی که خدای عزّ وجلّ آن را برای بندگان خود تشریع کرده و برگزیده است و توسط خاتم پیامبران حضرت محمّد بن عبداللّٰه صلی الله علیه و آله ابلاغ گردیده است.
─═┅═༅𖣔4⃣𖣔༅═┅┅─
هدایت شده از کنفرانس و پرسمان اتحادیه عماریون
─═┅═༅•●•🕋•●•༅═┅┅─
◑◁شریعت اسلامی اگر در جامعه بهطور کامل اجرا بشود، هم آزادیهای عمومی و مدنی را ° آزادی افراد را، آزادی فردی را ° تأمین میکند، هم آزادی ملت را که اسم آن استقلال است
❖ •استقلال یعنی آزادی در ابعاد یک ملت، که وابستهی به کسی و به جایی نباشد؛ یک ملت آزاد یعنی ملتی که بههرصورت تحت نفوذ و سیطرهی مخالفین خود یا دشمنان خود یا بیگانگان قرار ندارد • تضمین میکند، °هم° عدالت را در جامعه تضمین میکند، هم معنویت را تضمین میکند؛ این چهار عنصر اصلی است: آزادی، استقلال، عدالت، معنویت.
❥︎ اگر شریعت اسلامی بر جامعه حاکم شد، این پدیدههای اساسی در نظم جامعهی اسلامی، خود را نشان میدهند. بنابراین امام بزرگوار ما شریعت اسلامی را که روح جمهوری اسلامی است، مورد تکیه قرار داده است؛ مردمسالاری دینی را هم که یک وسیله و ابزار است که آن هم متخَذ از شریعت است، مورد تکیه قرار داده.
─═┅═༅𖣔5⃣𖣔༅═┅┅─
هدایت شده از کنفرانس و پرسمان اتحادیه عماریون
─═┅═༅•●•🕋•●•༅═┅┅─
◉◁ #ابعاد_مکتب_امام
✪◁[1]..#بُعد_معنویت .. یعنی امام بزرگوار ما صرفاً با تکیهی بر عوامل مادی و ظواهر مادی، راه خود را پی نمیگرفت؛ اهل ارتباط با خدا، اهل سلوک معنوی، اهل توجه و تذکر و خشوع و ذکر بود؛ به کمک الهی باور داشت؛ امید او به خدای متعال، امید پایانناپذیری بود.
✪◁[2]..##بُعد_عقلانیت..به کار گرفتن خرد و تدبیر و فکر و محاسبات
✪◁[3]..##بعد_عدالت.. بُعد سومی هم وجود دارد، که آن هم مانند معنویت و عقلانیت، از اسلام از متن قرآن و متن دین گرفته شده است؛ و آن، بُعد عدالت است.
❥︎ اینها را باید با هم دید. تکیهی بر روی یکی از این ابعاد، بیتوجه به ابعاد دیگر، جامعه را به راه خطا میکشاند، به انحراف میبرد.
❖ این مجموعه، این بستهی کامل، میراث فکری و معنوی امام است. خود امام بزرگوار هم در رفتارش، هم مراقب عقلانیت بود، هم مراقب معنویت بود، هم با همهی وجود متوجه به بُعد عدالت بود.
─═┅═༅𖣔6⃣𖣔༅═┅┅─
هدایت شده از کنفرانس و پرسمان اتحادیه عماریون
─═┅═༅•●•🕋•●•༅═┅┅─
◑◁#مظاهر_عقلانیت_امام_خمینی
❏◁(1)..#مردم_سالاری
❖ تکیهی به آراء مردم. انتخاب مردمسالاری، یکی از مظاهر بارزترین عقلانیت امام در مکتب حیاتبخش و نجاتبخش او بود. قرنهای متمادی حکومتهای فردی بر کشور ما حکومت کرده بودند و حتّی در دورانی که در ایران جریان مشروطه به وجود آمد و بظاهر جریان قانون در کشور رسمی شد، عملاً استبداد و دیکتاتوری دوران پهلوی از استبداد گذشتگانشان گزندهتر و سختتر و مصیبتبارتر بود
❥︎ در کشوری با این سابقه، امام بزرگوار ما این امکان را پیدا کرد، این توفیق را یافت که مسئلهی حضور مردم و انتخابات مردمی را به یک حقیقت نهادینه شده تبدیل کند...مردم ما هرگز مزهی انتخابات آزاد را، جز در برهههای بسیار کوتاه در صدر مشروطه، تجربه نکرده بودند.
✪ در یک چنین کشوری، در یک چنین فضائی، امام بزرگوار ما از اولین قدم، انتخابات را در کشور نهادینه کرد. بارها شنیدید که در طول این سی و دو سالی که از پیروزی انقلاب اسلامی میگذرد، در حدود سی و دو یا سی و سه انتخابات در کشور اتفاق افتاده است، که مردم آزادانه پای صندوقهای رأی آمدند و رأی خودشان را به صندوق انداختند و منشأ تشکیل مجلس و دولت و خبرگان و شوراهای شهر و امثال اینها شدند.
─═┅═༅𖣔7⃣𖣔༅═┅┅─
هدایت شده از کنفرانس و پرسمان اتحادیه عماریون
─═┅═༅•●•🕋•●•༅═┅┅─
❏◁(2)..#ملت_صاحب_مملکت
✪ از جملهی مسائلی که مظهر عقلانیت امام بزرگوار بود، این بود که ایشان به مردم تفهیم کرد که آنها صاحب و مالک این کشورند. مملکت صاحب دارد.
❥︎ این حرف را در دوران حکومتهای استبدادی بر زبان جاری میکردند که آقا مملکت صاحب دارد. مرادشان از صاحب مملکت، دیکتاتورها و مستبدینی بودند که بر کشور حکمرانی میکردند.
❖ امام به مردم تفهیم کرد که مملکت صاحب دارد و صاحب مملکت، خود مردم هستند.
─═┅═༅𖣔8⃣𖣔༅═┅┅─
هدایت شده از کنفرانس و پرسمان اتحادیه عماریون
─═┅═༅•●•🕋•●•༅═┅┅─
❏◁(3)..#عدم_اعتماد_به_دشمن_تکیه_به_خرد__و_هوشمندی
❖ امام به دشمن اعتماد نکرد. بعد از آنکه دشمن ملت ایران و دشمن این انقلاب را درست شناخت، در مقابل او مثل کوه ایستاد. آن کسانی که خیال کردند و خیال میکنند عقل اقتضاء میکند که انسان گاهی در مقابل دشمن کوتاه بیاید، امام درست نقطهی مقابل این تصور حرکت کرد.
❥︎ عقلانیت امام و آن خرد پختهی قوامیافتهی این مرد الهی، او را به این نتیجه رساند که در مقابل دشمن، کمترین انعطاف و کمترین عقبنشینی و کمترین نرمش، به پیشروی دشمن میانجامد.
✪ در میدان رویاروئی، دشمن از عقبنشینی طرف مقابل، دلش به رحم نمیآید. هر یک قدم عقبنشینی ملت مبارز در مقابل دشمنان، به معنای یک قدم جلو آمدن دشمن و مسلط شدن اوست. این، یکی از مظاهر عقلانیت امام بزرگوار بود.
اللّهــمَّعَجِّـــلْلِوَلِیِّک الفَــرَج
پایان قسمت اول
─═┅═༅𖣔9⃣𖣔༅═┅┅─
خلاصه ای از سخنرانی مقام معظم رهبری مدظله العالی درمرقدمطهرامام خمینی ره.
✅نسل جدید به شناخت این شخصیت چند بعدی و با عظمت نیاز دارد.
✅امام از سرآمدان تاریخ ماست نه فقط از سرآمدان روزگار ما...
✅سرآمدان کسانی هستند که در هر بخشی از معارف عملی انسان ها دارای عظمت اند.
✅سرآمدان را نه می شود از حافظه تاریخ حذف کرد نه میشود تحریف کرد.
✅سرآمدان مختص به روزگار ما نیستند
مختص به تاریخ اند.
✅تحریف شخصیت امام (کف روی آب است) خورشید زیر ابر نمی ماند.
✅امام سرآمد در دانش های دینی، فقه، فلسفه و عرفان نظری بود.
✅چند ویژگی شخصیتی امام:
امام در ایمان و تقوا و رفتار های پرهیز کارانه،
استحکام شخصیت ، قوت اراده ،
قیام لله و سیاست ورزی انقلابی وایجاد تحول در نظام بشری، سرآمد و یگانه است.
✅این خصوصیات در سرآمدان تاریخ ما در کسی جز امام جمع نشده است.
✅هیچ کس نمی تواند امام را تحریف کند نه امروز نه در قرن های آینده.
✅امام سه عمل بزرگ و تاریخی و سه تحویل بزرگ به وجود اورد:
یکی در کشور ایران
یکی در سطح امت اسلامی
یکی در سطح جهان
این سه هیچ کدام سابقه ندارد.
✅چیزی که مشکلات گذشته و الان و آینده را میتواند علاج کند,
روحیه« ما میتوانیم» است که امام،او را به وجود آورد.
✅مسئله فلسطین مسئله اول جهان اسلام محسوب میشود.
✅امام در کالبد افسرده فلسطین جان دمید.
✅چه عاملی باعث پیش بردن امام و عدم خستگی و برداشتن موانع توسط امام بود؟
امام عامل کمک کننده سخت افزاری نداشت مثل پول و....
عامل نرم افزاری امام :ایمان و امید
ایمان به هدف (اسلام)
ایمان به راه (مبارزه)
ایمان به مردم
ایمان به رب (ایمان به وعده های الهی در قرآن
✅امید در دل امام یک عنصر دائمی بود.(امید همراه حرکت)
✅دشمنی استکبار با عقب نشینی ما تمام نمیشود
این فکر غلط است.
✅عقب نشینی باعث بیشتر جلو آمدن و بیشتر متعرض شدن دشمن است.
✅توصیه من ایمان و امید است.
تلاش وسیع دشمنان القای نا امیدی و تضعیف ایمان است.
✅مشکلات نباید امید را تضعیف کند.
پدیده های امید آفرین به مراتب بیشتر از مشکلات است.
#نشر_خوبی_ها
#اداره_تبلیغات_اسلامی_شاهین_شهر_و_میمه