بهتر بنویسیم
💢«مهارتِ شروع طوفانی» #لوازم_التحریر_نویسندگی #یادداشت_بیست_نهم 📣ساختمان کلمات را طوری کنار هم
💢《 مهارت قیام آفرینی 》
#لوازم_التحریر_نویسندگی
#یادداشت_سیام
کلمات را از جای خود برکنید و شیپور قیام در جان آنان بدمید تا گروه بسازند، تیپ تشکیل دهند، لشکر فراهم سازند و عازم میدان رزم انسانیت شوند.
جملات را از حالت قعود به قیام بکشانید. فنُسخِه، بر تن تک تک حروف ببندید، سینه ستبر، سر جلو، قوی و چابک به مردمک چشم مخاطبان بیاویزید که نویسندگی در قیام کلمات است.
💢قیام نویسنده مرکبی می خواهد برای آینده تا بتواند حرکت آفرین باشد.
«آینده نگری و تحلیل های فردی و جمعی برای آینده ای بهتر، راهگشاتر از امروز ، موفق تر از دیروز، پر بازده تر از فردا، امید بخش تر از گذشته، کامل تر از زمانه»
گفتن و نوشتن از گذشته همان قعود کلمات است که گاهی اراده ای را می شکند، زن و شوهری را از هم جدا می سازد، پدری را شرمنده خانواده می کند، جوان را ناکام به سینه قبرستان می فرستد.
✔️قیام؛ دست کشیدن از گذشته نیست.
✔️ گذشته را در رخِ آیینه آینده دیدن است.
✔️نماندن در باتلاق گذشته است.
✔️حسرت و آه نکشیدن در سالهای دور است.
✔️بازکردن دفترچه خاطرات و توقف نکردن در خطوط گذشته است.
✔️قله را نمایان ساختن است.
💢قیام نویسنده مرکبی می خواهد برای آینده تا بتواند حرکت بیافریند.
✍️سید جواد محمدزاده
(عضو هیئت تحریریه بهتر بنویسیم)
@mahammmadzadeseyedjavad
#زیبا_نویسی
💠 بیایید #بهتر_بنویسیم:
🆔 @behtarbenevisim
🔴 #غلط_ننویسیم
در عربی از طویل به معنای « دراز »، دو صفت تفضیلی ساخته میشود: یکی «اَطوَل» که مذکر است و دیگر «طولی» که مؤنث است. کلمه اخیر در ترکیب «ید طولی» ، کنایه از «توانایی بسیار»، وارد فارسی شده است و بهتر است که به صورت ید طولا نوشته شود: « فلان کس در سخنوری یدطولایی دارد »؛
گرچه نی عقده خود را نتواند وا کرد
در گشادِ گرهِ دل یدطولا دارد ( صائب )
این اصطلاح را در تداول، گاهی ید طولانی می گویند و غلط است.
*[ پسندیده تر است که به جای "ید طولا" بگوییم "تواناییِ بسیار" ]
#درست_نویسی
💠 بیایید #بهتر_بنویسیم:
🆔 @behtarbenevisim
🌐دوره آموزش مهارت #درست_نویسی
✅از اهمیت یادگیری درستنویسی
تا دانستن نکتههای مهم آن.
👈ویژه طلاب، دانشجویان و فعالان فرهنگی👉
✍️حتی اگه فعلاً قصد خرج کردن برای آموزش مهارت در نویسندگی رو ندارید،
✍️حتی اگه دوست ندارید از راه نویسندگی و ویراستاری پول دربیارید،
✍️باز هم این دوره مهم #درست_نویسی را از دست ندهید:
👈برای آنکه بتوانیم #درست_بنویسیم؛
👈برای آنکه #غلط_ننویسیم؛
👈برای آنکه نوشته ما، مایه تمسخرمان نشود.
👌و برای آنکه #بهتر_بنویسیم.
🔰هزینهاش برای شما، فقط معرفی کانال #بهتر_بنویسیم در گروههاتون.
✅ با مشارکت اساتید نویسنده و باتجربه
🗓 شروع دوره آموزش مهارت #درست_نویسی
پنجشنبه این هفته
هفتم مرداد ۱۴۰۰
به مناسبت #عید_غدیر_خم
#بهتر_بنویسیم را به دوستانتان، معرفی کنید.
💠 بیایید #بهتر_بنویسیم:
🆔 @behtarbenevisim
«درخت نوشتن»
بسم الله
برای نوشتن باید چندگام محکم و مهم برداشت؛
اول آنکه؛ چه میخواهی بگویی؟
حرف اصلی تو چیست؟ چه گرهی را میخواهی بازکنی؟
👈از زندگی؟
👈از اجتماع؟
👈از سیاست؟
👈وضو بگیر، رو به قبله بنشین، و قلم را در دست به حرکت دربیاور.🌹
دوم:مخاطبت چه گروهی خواهند بود؟
مثل همهی لوازم، اسباب بازیها، کتابها و تولیدات رسانه ای، محتوای مکتوب، باید گروه سنی مشخصی داشته باشد.
👈مخاطب خود، را مشخص کن.👉
سوم؛ نوشتهی خود را در چه قالبی میریزی؟!!
قالب قلب، در دست میگیری❤️ ومتن ادبی مینویسی؟
یا قالب یادداشت و مقاله را انتخاب میکنی؟ توییت نویسی میکنی یا داستان؟ داستانک؟🤔
گام چهارم: قدم زدن در باغی است که به عشق آن قدم اول را برداشتی.
👈 به تناسب قالبی که انتخاب کرده ای، از درخت آرایه ها و عناصرادبی و ویرایشی، بچین و بر گوشهای نوشتهات آویزان کن.
گام پنجم؛ چند باری متن را بخوان و و زیبایی های فنی و محتوایی را در آن بالا وپایین کن.
👈بعد مثل کودکی که از سر تا پایش را برای یک مهمانی مهم، آماده کردهای، آن را منتشر کن.
میتوانی برای بهتر دیده شدن آن، از هشتگها استفاده و در پیامرسانهای مناسبتر، منتشر کنی .
گام آخر؛ 👈بایدطعم کام مخاطب را بشناسی.
مثل زمانی که به خواستگاری نیروی تا سلیقه شان را بشناسی، باید اول طعم دهان مخاطب را بفهمی.
👈از انتقادها خسته نشو. سخت است چون نوشتهی نویسنده، به مثابهی فرزندش است، اما باید محکم بود و محکم قدم برداشت واز انتقاد نهراسید تا رشد کرد.
تا 👈درخت نوشتن در تو، قوت بگیرد.
موفق باشی.🌹
✍️سرکار خانم باران نجاتی
(عضو هیئت تحریریه بهتر بنویسیم)
#نویسندگی
#آموزشی
#آموزش_مقدمات
💠 بیایید #بهتر_بنویسیم:
🆔 @behtarbenevisim
💐💐💐💐💐💐💐💐💐💐
#عید_غدیر_خم بر همه شما همراهان گرامی مبارک
دوره عمومی و مقدماتی آموزش مهارت #درست_نویسی
را با ذکر یا علی علیهالسلام
آغاز میکنیم:
👇👇👇👇👇👇
#بهتر_بنویسیم را به دوستانتان، معرفی کنید.
💠 بیایید #بهتر_بنویسیم:
🆔 @behtarbenevisim
#دوره_آموزش_مهارت_درستنویسی_مقدمات
📚دورهٔ آموزش درستنویسی
قسمت 1️⃣
🔰 نویسنده کیست؟ نویسندگی چیست؟
بسم الله الرحمن الرحیم
✅اگر جزو کسانی هستید که به هر دلیلی نویسندگی به کارتان میآید و تصمیم گرفتهاید نویسنده شوید، پیش از هر تلاشی برای نویسنده شدن باید تعریف درست و روشنی از آن داشته باشید. به بیان فنیتر، در این مرحله «چراییِ» نویسندگی برای شما روشن شده است، ولی پیش از پرسیدن دربارهٔ «چگونگیِ» آن، حتماً باید از «چیستی»اش آگاه شوید. اینکه بدانید به کدام نقطه باید برسید تا نویسنده به شمار آیید، بر انتخاب مسیر و برنامهریزی برای پیمودن آن اثرگذار است.
✅راستی، شما چه کسی را نویسنده میدانید؟ نکند شما هم گمان میکنید که نویسنده، باید با هر نوشتهٔ خود، خواننده را شگفتزده کند و او را به تحسین و اعجاب وادارد؟ اصلاً اینطور نیست. اگر کسی بتواند به همان راحتی که سخن میگوید، بنویسد، نویسنده است؛ حتی اگر دیگران، به سختی و با رنج فراوان بتوانند بهتر و یا خیلی بهتر از او بنویسند. در سادهترین و شاید بهترین تعریف، میتوان گفت «نویسنده کسی است که نوشتن برای او آسان است؛ اگرچه محصول کارش میانه باشد». یعنی اگر به جایی برسید که از نوشتن نهراسید، بلکه آن را دوست داشته باشید و از آن لذت ببرید، میتوانید خودتان را نویسنده بدانید. (۱)
✅البته برای نوشتن میتوان و باید سه سطح درستنویسی، سادهنویسی و زیبانویسی در نظر گرفت؛ ولی حقیقت آن است که بیشتر نویسندگان خوب کسانی هستند که درست و ساده مینویسند و همین درستی و سادگی است که نوشتهٔ آنها را برای خواننده، زیبا و دلچسب میکند. پس اجازه دهید تعریف بالا را کمی تغییر دهیم و اینطور بگوییم که «نویسنده کسی است که درست و ساده نوشتن برای او آسان است». اگر درست و ساده نوشتن برای کسی آسان و لذتبخش باشد، بسیار مینویسد و بسیارنویسی، خواه ناخواه به زیبانویسی میانجامد؛ چراکه کار نیکو کردن از پر کردن است. اینچنین است که یک نویسنده، به نویسندهٔ تمامعیار تبدیل میشود.
✅به این ترتیب، نخستین گام برای نویسنده شدن، تمرین درستنویسی است.
پانوشت:
۱. رضا بابایی، بهتر بنویسیم، ص ۱۷.
✍️مرتضی رجائی
#آموزش_درستنویسی
#تعریف_نویسندگی
#بهتر_بنویسیم را به دوستانتان، معرفی کنید.
💠 بیایید #بهتر_بنویسیم:
🆔 @behtarbenevisim
📚دورهٔ آموزش درستنویسی
قسمت 2️⃣
🔰 کارورزی و تجربهاندوزی؛ مهم ترین عامل اثرگذار بر درستنویسی
بسم الله الرحمن الرحیم
✅دانستیم که نخستین قدم برای نویسنده شدن، تمرین درستنویسی است. اما پیش از آغاز گفتوگو دربارهٔ درستنویسی، خوب است عوامل اثرگذار بر نویسنده شدن را بشناسیم.
✅همه میدانیم که زبان یک ابزار است برای انتقال پیام از یک فرستنده به یک گیرنده؛ ابزاری که گاهی به شکل گفتاری به کار گرفته میشود و گاهی به شکل نوشتاری. پس نوشتن، یک ابزار است برای انتقال محتوایی مشخص به یک فرد یا یک گروه مشخص. اینکه فرد یا گروه موردنظر چه کسانیاند و نیازمند چه محتوایی هستند و این محتوا با چه شیوهای باید به آنها منتقل شود، وابسته به «مخاطب شناسی» است؛ چیزی که باید در مراحل پایانی آموزش نویسندگی فراگرفته شود. محتوای موردنظر هم باید از راه «اطلاعات و مطالعات متنوع» و «تخصص علمی» نویسنده تأمین شود.
✅گذشته از سه عامل اثرگذار بر نویسندگی که در بالا به آنها اشاره شد، «ذوق» و «تجربه» هم نقش مهمی در نویسنده شدن یک فرد دارند. حقیقت آن است که درستنویسی برخلاف زیبانویسی یا حتی سادهنویسی، به ذوق یا استعداد خاصی نیاز ندارد؛ بلکه با مطالعهٔ چند مقاله یا یک کتاب معتبر دراینباره و مدتی تمرین و تجربهاندوزی، میتوان از بیشتر خطاهای زبانی و نگارشی در امان بود و درست و استوار نوشت.(۱) بنابراین، گفتوگو از چگونگی پرورش ذوق و استعداد نویسندگی را برای آغاز مرحلهٔ سادهنویسی میگذاریم و اکنون، اشارهای به نقش تجربه در نویسنده شدن میکنیم.
✅نوشتن از آن رو که «هنر» است، محتاج استعداد ویژه یا همان ذوق است؛ اما از آن رو که «فن» یا «صناعت» است، به تجربه نیاز دارد. کارورزی پیوسته، از بایستههای آموختن هر فنی است. تجربهٔ نویسندگی از دو راه به دست میآید: خواندن و نوشتن. هر بار نوشتن، هرچند کوتاه و ساده، تجربهای است نو و گامی است به جلو. در دورهٔ تجربهاندوزی، باید توجه داشته باشیم که مدتی باید برای پاره کردن و دور ریختن نوشت. راز زیبانویسی در آسانگیری و بسیارنویسی است. اگر به خودمان سخت بگیریم و خود را وادار به آفرینش متنهای مصنوعی و نفسگیر کنیم، خسته میشویم و نوشتن را کنار میگذاریم. (۲)
پانوشت:
۱. رضا بابایی، بهتر بنویسیم، ص۴۷.
۲. همان، ص۲۶-۲۴.
#آموزش_درستنویسی
#عوامل_اثرگذار_بر_نویسندگی
#نقش_تجربه_در_نویسندگی
✍️مرتضی رجائی
#آموزش_درستنویسی
#تعریف_نویسندگی
#بهتر_بنویسیم را به دوستانتان، معرفی کنید.
💠 بیایید #بهتر_بنویسیم:
🆔 @behtarbenevisim
الْحَمْدُ لِلَّهِ الَّذِی جَعَلَنَا مِنَ الْمُتَمَسِّكِينَ بِوَلَايَةِ أَمِيرِ الْمُؤْمِنِينَ وَ الْأَئِمَّةِ علیهم السلام
عید غدیر خم بر شما مبارک باد🌺🌺
بهتر بنویسیم
📚دورهٔ آموزش درستنویسی قسمت 2️⃣ 🔰 کارورزی و تجربهاندوزی؛ مهم ترین عامل اثرگذار بر درستنویسی ب
📚دورهٔ آموزش درستنویسی
قسمت 3️⃣
🔰درست چیست و نادرست کدام است؟
بسم الله الرحمن الرحیم
✅پاسخ به پرسش بالا، آسان نیست؛ به ویژه اکنون که چند سالی است بازار گرایشهای زبانشناختی دربارهٔ درستنویسی رونق گرفته و قواعد دستوری را دراینباره چندان جدی نمیگیرند. از طرفی، بسیاری از نویسندگان صاحب سبک، این حق را به خود میدهند که دربارهٔ درستی و نادرستی کلمهها یا کاربردها اجتهاد کنند و حتی فتوای مشهور را نادیده بگیرند. با این همه، بیشتر نویسندگان بیش و کم پذیرفتهاند که زبان را باید پاکیزه نگه داشت. اما پرسش این است که چگونه؟
✅زبان نوعی حیات اجتماعی دارد و پیوسته در حال دگرگونی است. از همین رو است که ما امروزه به همان آسانی که کتاب و روزنامه میخوانیم، نمیتوانیم «کلیله و دمنه» یا حتی روزنامههای عصر مشروطه را بخوانیم. همانطور که اگر یکی از مقالههای منتشرشده در نشریههای فارسی این دوره، از راهی به دست «فردوسی» و «بیهقی» میرسید، آنها هم آسان و روان نمیتوانستند آن را بخوانند. حال که از تغییر گریزی نیست، از تصفیه هم گریزی نیست. سخن این است که برای پاکسازی زبان از چه صافیهایی باید سود برد.
✅کارشناسان زبان، برای جداسازی درست از نادرست در املا و انشای فارسی، چهار سَنجه (معیار) را پیش نهادهاند: نظم و نثر کهن فارسی، دستور زبان فارسی، زبان گفتاری، زبان نوشتاری روز. در ادامه، هر یک از این چهار سَنجه را اندکی خواهیم شناخت.
📕رضا بابایی، بهتر بنویسیم، ص۵۰-۴۹.
#آموزش_درستنویسی
#سنجههای_درستنویسی
✍️مرتضی رجائی
#بهتر_بنویسیم را به دوستانتان، معرفی کنید.
💠 بیایید #بهتر_بنویسیم:
🆔 @behtarbenevisim
بهتر بنویسیم
📚دورهٔ آموزش درستنویسی قسمت 3️⃣ 🔰درست چیست و نادرست کدام است؟ بسم الله الرحمن الرحیم ✅پاسخ
📚دورهٔ آموزش درستنویسی
قسمت 4️⃣
🔰 سنجههای درستنویسی: نظم و نثر کهن فارسی
بسم الله الرحمن الرحیم
✅پذیرش «نظم و نثر کهن فارسی» بهسان یکی از سنجههای درستنویسی به این معناست که هرچه در نوشتههای کهن فارسی آمده، درست است. منظور از «کهن» در اینجا، تا آغاز یا پایان قرن نهم هجری است، هرچند دراینباره، مبناهای دیگری هم هست.
✅اینکه نوشتههای بهجامانده از پیشینیان را درست میدانیم، دلایل بسیاری دارد که یکی از آنها، «عصمت اعتباری» است؛ یعنی ما بنا را بر این میگذاریم که هرچه آنان گفتهاند، درست است. راستی، مگر جز نوشتههای کهن فارسی، معیار و قاعدهای برای سنجش درستی و نادرستی گفتار و نوشتار امروزی وجود دارد؟ ما چارهای نداریم جز اینکه کلام آنها را معیار بدانیم و بگوییم «درست، آن است که آنان مینوشتند، نه اینکه آنان درست مینوشتهاند».
✅به این ترتیب، هرچه در نوشتههای کهن آمده، درست است. البته درستیِ یک کلمه، همواره به معنای درستی کاربرد آن در زمان ما نیست؛ زیرا شاید یک کلمهٔ درست، منسوخ شده باشد. اجازه بدهید یک مثال بزنم. امروزه ما واژهٔ «آموزگار» را در چه معنایی به کار میبریم؟ از واژهٔ «دانشآموز» چه معنایی برداشت میکنیم؟ درست است؛ ما از این واژهها، به ترتیب دو معنای «معلم» و «فراگیرندهٔ دانش» را میفهمیم، درحالیکه در نوشتههای کهن، معنای این دو واژه به ترتیب «فراگیرندهٔ دانش» و «معلم» است. حال اگر کسی در نوشتهاش این واژهها را به دو معنای قدیمی آن به کار ببرد، غلط ننوشته است، ولی به «کهنه نویسی» متهم خواهد شد.
✅نکتهٔ پایانی اینکه، همهٔ آنچه در نوشتههای کهن آمده، درست است؛ ولی همهٔ درستها در نوشتههای کهن نیامده است. بر این پایه، نباید واژهٔ «بینشمند» را که سازگار با هنجارهای واژه سازی است، نادرست بدانیم، به این بهانه که در نوشتههای کهن فارسی به کار نرفته است. اینجاست که به سنجههای دیگری برای درستنویسی نیاز پیدا میکنیم. در ادامه با دیگر سنجههای درستنویسی آشنا خواهیم شد.
(برگرفته از: 📕رضا بابایی، بهتر بنویسیم، ص۵۱-۵۰)
#آموزش_درستنویسی
#سنجههای_درستنویسی
✍️مرتضی رجائی
💠#بهتر_بنویسیم را به دوستانتان، معرفی کنید.
🆔 @behtarbenevisim
🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹
برای اینکه دوستانتان را با نخستین گام نویسندگی آشنا کنید
و در
دوره عمومی و مقدماتی آموزش مهارت #درست_نویسی
همراهشان کنید،
👇👇👇👇👇👇
#بهتر_بنویسیم را به آنها، معرفی کنید.
💠 بیایید #بهتر_بنویسیم:
🆔 @behtarbenevisim