44.54M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎥 فیلم کامل و بدون سانسور سخنان مهم و پرنکته استاد رجبی دوانی در شبکه ۴
@basaer_fi
💠 "رفاه طلبی"، اصلی ترین عامل انحراف خواص پس از رحلت پیامبر(ص)
✍ شبیر فیروزیان
⚠️خطبه حضرت زهرا(سلام الله علیها) در مسجد پیامبر(صلی الله علیه و آله وسلم)، پس از مصائب دردناکی که برای ایشان به وقوع پیوست، بی شک یکی از مهمترین منابع معرفتی و سیاسی شیعه به شمار می رود. خطبه ای که مملو از معارف عمیق اعتقادی، تضمین های قرآنی بی نظیر و تحلیل های سیاسی و روان شناختی عمیق است.
حضرت زهرا(سلام الله علیها) در بخشی از این خطبه بی نظیر، علت اصلی مخالفت با امر پیامبر (صلی الله علیه و آله وسلم) و در نتیجه کتمان حقیقت غدیر و حقانیت علی(علیه السلام) را راحت طلبی، تن آسایی و رفاه طلبی خواص جامعه می دانند. ایشان پس از طرح این سؤالات از اصحاب که: «پس چرا امروز بعد از اقرار و اعتراف سرگردان شدید؟ و پس از آشکار کردن عقیده امروز پنهان کاری دارید؟ و بعد از آن پیشگامی و پیشرفت به عقب بر می گردید؟و بعد از ایمان مشرک شدید؟» می فرمایند:
🔸«أَلَا قَدْ أَرَى أَنْ قَدْ أَخْلَدْتُمْ إِلَى الْخَفْضِ، وَ أَبْعَدْتُمْ مَنْ هُوَ أَحَقُّ بِالْبَسْطِ وَ الْقَبْضِ، وَ خَلَوْتُمْ بِالدَّعَةِ، وَ نَجَوْتُمْ مِنَ الضِّيقِ بِالسَّعَةِ، فَمَجَجْتُمْ مَا وَعَيْتُمْ، وَ دَسَعْتُمُ الَّذِي تَسَوَّغْتُمْ، فَ: «إِنْ تَكْفُرُوا أَنْتُمْ وَ مَنْ فِي الْأَرْضِ جَمِيعاً فَإِنَّ اللَّهَ لَغَنِيٌّ حَمِيدٌ»؛ آگاه باشید که جز این نیست که به تن آسایی خو کرده اید و امام واقعی خود را از زمامداری دور کرده اید و با رفاه و آسایش خلوت کرده اید و از سختی زندگی به راحتی و خوشگذرانی رسیده اید. به همین سبب آنچه را حفظ کرده بودید، از دست دادید و آنچه را که فرو بردید بالا آوردید پس بدانید که «اگر شما و هر که در زمین است کافر شوید، خداوند بی نیاز از همگان است.»» (بحار الأنوار (ط - بيروت)، ج29، ص230)
@basaer_fi
💠 «علم نافع» استاد رجبی دوانی
⚠️ یک سال است با عنوان «وفاق» دهان انقلابیون را بسته اند و هرکس حرفی بزند، به ایجاد «دوقطبی» و «تفرقه» متهم می شود. به اسم «مصلحت سنجی»، «محافظه کاری» را تئوریزه می کنند و «محافظه کاری» بلای جان جبهه انقلاب شده است.
برخی ها هر وقت سر حسین (ع) بالای نیزه رفت و «اشعث ها» رهبر امت اسلامی شدند، تازه از خواب بیدار می شوند و عمق فاجعه را می فهمند!
⚠️ استاد رجبی دوانی در برنامه «سوره»، حرف دل مردم را زد. حرف دل جبهه انقلاب را زد.
استاد رجبی دوانی «خط شکنی» کرد، بلکه عده ای از سکوت مرگبار خود خارج شوند و صریح و شجاعانه حرف بزنند تا بار دیگر اشعث ها و ابوموسی ها با فریبکاری، بر مسند قدرت ننشینند.
⚠️ کسی نمی تواند در «مهارت علمی» ایشان خدشه ایجاد کند. ایشان «استاد تمام» تاریخ است. البته خیلی ها استاد تاریخ و استاد قرآن و استاد چه و چه هستند، ولی در زمانیکه باید «علم»شان را به کمک «نظام اسلامی» بیاورند و منافقان و بیماردلان و مرجفون را افشا کنند و بازوان ولیّ خدا را تقویت کنند، این کار را نمی کنند.
آری! علمی که در بزنگاهها به کمک جبهه حق نیاید، «علم نافع» نیست و باید آن را به دیوار کوبید:
🔸«اللّهُمَّ اِنِّی اَعُوذُ بِکَ ... مِن عِلْمٍ لا یَنْفَع»
⚠️ وجه تمایز استاد رجبی دوانی و برخی اساتید انقلابی دیگر با کسانی که در گوشه حوزه و دانشگاه نشسته اند و کاری به حوادث دور و برشان ندارند همین شجاعتشان در تطبیق درست و قاعده مندِ مبانی علمی بر مسائل سیاسی و اجتماعی روز است.
⚠️ دفاع از انقلاب اسلامی همیشه با «کلی گویی» و بیان «قواعد کلی» انجام نمی شود؛ بلکه گاهی اوقات «صراحت» و «بیان مصداق» لازم است. البته «تطبیق مصداق» هم قواعدی دارد که از عهده هرکسی برنمی آید، ولی بی شک از عهده دانشمندانی همچون استاد رجبی دوانی که هر بر تاریخ و هم بر مسائل سیاسی روز اشراف دارند، برمی آید.
⚠️ کار آقای رجبی دوانی یک «جهاد رسانه ای» درست و دقیق و نقطه زن و مصداق همان «جهاد با لسان» است که امیرالمؤمنین(ع) همه را به آن توصیه کردند:
🔸«وَ اللَّهَ اللَّهَ فِي الْجِهَادِ بِأَمْوَالِكُمْ وَ أَنْفُسِكُمْ وَ أَلْسِنَتِكُمْ فِي سَبِيلِ اللَّه» (نامه ۴۷)
و قرآن کسانی که علمشان را در بزنگاهها و فتنه ها «کتمان» می کنند لعنت کرده است:
🔸«إِنَّ الَّذِينَ يَكْتُمُونَ ما أَنْزَلْنا مِنَ الْبَيِّناتِ وَ الْهُدى مِنْ بَعْدِ ما بَيَّنَّاهُ لِلنَّاسِ فِي الْكِتابِ أُولئِكَ يَلْعَنُهُمُ اللَّهُ وَ يَلْعَنُهُمُ اللاَّعِنُونَ» (بقره: ۱۵۹)
@basaer_fi
25.36M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
⚠️ قرآن کریم در آیه ای سخن منافقان و بیماردلانی را بیان می کند که در «میانه جنگ احزاب» حرف از «تغییر پارادایم» زدند!
📽 بخشهای دیگری از قسمت چهارم «برنامه سوره» را ببینید...
@basser_fi
🔰 سلسله جلسات شرح موضوعی نهجالبلاغه
همراه با قرائت فرازهایی از دعای کمیل
با سخنرانی:
🎙حجتالاسلام والمسلمین استاد علی رهبر
🗓 زمان : پنجشنبه ۶ شهریور ۱۴۰۴
⏰️ بعد از نماز مغرب و عشا
⚠️ آدرس:
تهران، میدان بهارستان، نرسیده به چهارراه سرچشمه، کوچه شهید صیرفیپور، مجموعه فرهنگی سرچشمه، مسجد هفتاد و دو تن
⚠️ شرکت عموم خواهران و برادران (از دوستان و آشنایان) بلا مانع است.
- برای کودکان اتاق مجزا مهیاست.
🆔 @basaer_fi
🔸 قسمت پنجم برنامه «سوره»: اهمیت انسجام اجتماعی و اتحاد دولت و مردم در حکمرانی از دیدگاه قرآن و نهج البلاغه
🔸مجری و سردبیر: شبیر فیروزیان (استاد دانشگاه و پژوهشگر قرآن و نهج البلاغه)
🔸مهمان:
حجت الاسلام والمسلمین سید کاظم طباطبایی (عضو هیئت علمی دانشگاه و قرآن وحدیث)
🔸سه شنبه ۴ شهریور، ساعت ۲۱:۳۰، شبکه ۴
@basaer_fi
بصائر
🔸 قسمت پنجم برنامه «سوره»: اهمیت انسجام اجتماعی و اتحاد دولت و مردم در حکمرانی از دیدگاه قرآن و نهج
استاد ارجمند و فاضل و اندیشمند، جناب حجت الاسلام والمسلمین سید کاظم طباطبایی در قسمت پنجم برنامه «سوره» بحث علمی و کارشناسانه دقیقی پیرامون سیره امام امیرالمؤمنین(ع) در تقویت وحدت و انسجام اجتماعی انجام دادند.
پیشنهاد می کنم فیلم کامل این برنامه را در تلوبیون ببینید:
https://share.google/ikSB8pjv3FX63lUqQ
بصائر
🔰 سلسله جلسات شرح موضوعی نهجالبلاغه همراه با قرائت فرازهایی از دعای کمیل با سخنرانی: 🎙حجتالاسلا
دوستانی عزیزی که در تهران هستند جلسه امشب را فراموش نکنند.
حجت الاسلام والمسلمین علی رهبر، استاد برجسته قرآن، نهج البلاغه و اخلاق و عرفان هستند.
در دوره آخرالزمان که فتنه های فرهنگی و اخلاقی بیداد می کنند، وجود چنین اساتیدی و شرکت در جلسات آنها، بخصوص در تهران غنیمتی گرانبها است.
💠 برجام و مکانیسم ماشه؛ طراحی دشمن و عوامل داخلیش برای «ترور بیولوژیک» جمهوری اسلامی
✍ شبیر فیروزیان
⚠️ قرآن کریم در دو آیه شریفه، به مقایسه میان «فتنه» و «جنگ» می پردازد. در یک آیه فتنه را «شدیدتر» از جنگ می داند:
🔸«وَالْفِتْنَةُ أَشَدُّ مِنَ الْقَتْلِ» (بقره: ۱۹۱)
و در آیه ای دیگر آن را «بزرگتر» از جنگ:
🔸«وَ الْفِتْنَةُ أَكْبَرُ مِنَ الْقَتْلِ»(بقره: ۲۱۷)
به نظر من این مقایسه مهم است که در دو آیه قرآن در یک سوره و به فاصله کمی از یکدیگر، آن هم زمانی که هنوز جنگ های اصلی پیامبر(ص) شروع نشده بود، نازل شده اند.
⚠️ اولاً اصل این «مقایسه» نشان می دهد «فتنه» و «جنگ» از یک «جنس» هستند یا یک «وجه مشترکی» با هم دارند؛ زیرا دو چیزی که از یک جنس نباشند یا وجه مشترکی باهم نداشته باشند، قابل مقایسه با هم نیستند. از این رو باید گفت «فتنه» همان «جنگ» است، ولی از جنس «جنگ نرم». بنابراین با «فتنه» نیز باید به مثابه «جنگ» رفتار کرد.
⚠️ ثانیاً شدیدتر و بزرگتر بودن فتنه نسبت به جنگ می تواند دلایل متعددی داشته باشد که برخی از آنها را فهرست می کنم:
۱. فتنه می تواند همان دستاوردهای جنگ را برای دشمن داشته باشد، بدون اینکه هزینه های جنگ نظامی را متحمل شوند.
۲. فتنه، «خشونت های ظاهری» جنگ را ندارد و مردم را در شناخت دشمن به «اشتباه» می اندازد.
دشمن در فتنه ها با «ظاهری بزک شده و جذاب»، می تواند مردم را فریب دهد و به خواسته هایش برسد.
از این جهت تفاوت «فتنه» و «جنگ» مانند تفاوت «ترور بیولوژیک» با «ترور نظامی» است. اولی «مخفیانه» و «آرام» انجام می شود و «به تدریج» بدن را «ضعیف» می کند و دومی «دفعی» و «علنی» و با «خشونت» انجام می شود.
۳. در جنگ عناصر خائن و نفوذی دشمن راحت تر قابل شناسایی هستند، اما در فتنه که فضا بسیار غبارآلود است، شناسایی خائنان کار پیچیده تر و سخت تری است. در زمان فتنه اگر کسی که ظاهری موجه و محبوبیتی بین مردم دارد را با دلایل متقن به «خیانت» متهم کنید، ممکن است خودتان به «تندروی» متهم شوید، ولی ۱۰ سال بعد خیانت آن فرد یا افراد بر همگان آشکار شود.
۴. فتنه می تواند «مقدمه» شکل گیری جنگ باشد؛ زیرا نتیجه فتنه «ضعیف شدن عناصر اقتدار» یک کشور است؛ و وقتی کشوری در نتیجه فتنه «ضعیف» شد، جنگ نظامی را بر او «تحمیل» می کنند.
⚠️ به باور من، «برجام» یک مصداق مهم «فتنه» مورد اشاره آیات صدر این نوشته است؛ فتنه ای شدیدتر و بزرگتر از «جنگ نظامی». هدف دشمن در برجام، «ترور بیولوژیک» جمهوری اسلامی بود تا مؤلفه های قدرتش تضعیف شود: از «هسته ای» تا «اقتصاد» و «سرمایه اجتماعی» و «امنیت» و ...(هرچند با تدابیر رهبرانقلاب و همچنین روی کار آمدن دولت شهید رئیسی، دشمن نتوانست تا انتها و با برجام های ۲ و ۳، کامل به مقصودش برسد).
و وقتی «مؤلفه های قدرت» یک کشور «تضعیف» شد، آنگاه زمینه برای «حمله نظامی» دشمن فراهم می شود.
برجام «تصویری ضعیف» از ما به دنیا و بخصوص به دشمنان ما ارائه داد و همین
موجب شد تا دشمن درباره توانایی های ما دچار «اشتباه محاسباتی» شود.
⚠️ این روزها که صحبت از فاجعه ای به نام «مکانیسم ماشه» در برجام است، «فتنه» بودن آن و بدتر بودن آن از «جنگ»، برای بسیاری ملموس تر از قبل شده است.
آیا مسببان و تحمیل کنندگان این فاجعه بدتر از «جنگ» محاکمه خواهند شد؟
@basaer_fi
💠 سکوت علی (علیه السلام) یا فریاد ابوذر (رضی الله عنه)؟
✍ آیت الله مصباح یزدی(رحمةالله علیه)
🔹️ابوذر (رضی الله عنه) یکی از بزرگترین صحابه پیامبر اکرم (صلی الله علیه و آله) به قدری به فریضه امر به معروف و نهی از منکر عنایت داشت و بدان عمل می کرد که عثمان، خلیفه سوم را، به ستوه آورد و موجب شد که وی او را به شام تبعید کند.
🔹️او در مقابل خلیفه، از باب نصیحت حاکم مسلمین، با صراحت انتقاد می کرد و رسوایی های مالی، بذل و بخشش های بی جا و جناح گرایی و باندبازی دستگاه خلافت را گوشزد می نمود تا کار به رسوایی کشیده شد.
🔹️انتقاد های تند و صریح ابوذر در مقابل عثمان، به دلیل موقعیت خاص او در آن زمان بود؛ به طوریکه عثمان نمی توانست با او مقابله کند.
🔹️موقعیت ابوذر (رضی الله عنه) در جامعه اسلامی، آنچنان بود که به این زودی نمی شد با او برخورد تند کرد. در همان زمان، موقعیت امیر مؤمنان (علیه السلام) با ابوذر کاملاً متفاوت بود که وظیفه دیگری را می طلبید.
🔹️البته امام علی (علیه السلام)، به صورت های کلی و خصوصی، انتقادهایی را مطرح می کرد اما نه آن گونه که ابوذر عمل می کرد؛ چراکه موقعیت ایشان با ابوذر متفاوت بود. ایشان می کوشید تا با موعظه کردن، مردم را از اعمال ناصواب برحذر دارد.
🔹️پس ابوذر وظیفه ای داشت و امیر مؤمنان (علیه السلام) وظیفه ای دیگر. از این روست که نه تنها علی (علیه السلام) در این زمینه با ابوذر مخالفتی نکرد، بلکه وقتی ابوذر را به ربذه تبعید کردند، علی (علیه السلام)، امام حسن (علیه السلام) و امام حسین (علیه السلام) را فرستاد تا او را مشایعت کنند. آنگاه کلام عجیبی را خطاب به ابوذر فرمود که در نهجالبلاغه نیز آمده است:
🔸 «يَا أَبَاذَرٍّ إِنَّک غَضِبْتَ لِلَّهِ فَارْجُ مَنْ غَضِبْتَ لَهُ، إِنَّ الْقَوْمَ خَافُوک عَلَی دُنْيَاهُمْ وَخِفْتَهُمْ عَلَی دِینِک[؛ اى اباذر، قطعا تو براى خدا غضب كردى، پس به همان خدايى كه براى او غضب كردى اميدوار باش. اين مردم از تو بر دنياى خود ترسيدند، و تو بر دين خود از آنان ترسيدى].»
(نهج البلاغه، خطبه ۱۳۰)
🔹️موقعیت علی (علیه السلام) در آن زمان، موقعیتی ویژه بود؛ به گونه ایکه مصلحت ایجاب نمی کرد برخورد ایشان همچون ابوذر باشد. زیرا ایشان، درصورتیکه بنای انتقادات شدید را در پیش می گرفتند، متهم می شدند که چون اعضای شورای ششنفره، که علی (علیه السلام) هم خود در میان آنها بود، او را برای خلافت رد کرده اند، کارشکنی می کند.
🔹️علی (علیه السلام) به قدری تنها مانده بود که اگر انتقاد تندی می کرد، فوراً از دستگاه حکومتی شایعه می کردند که چون علی رأی نیاورده، حسادت می ورزد و اسلام و نظام اسلامی را تضعیف می کند.
🔹️اما ابوذر هیچ گاه ادعای خلافت نداشت و ازاین رو نمی توانستند او را چنین متهم کنند. بنابراین هر کسی در هر موقعیت اجتماعی که قرار دارد، باید بکوشد وظیفه خود را درست تشخیص دهد و در هر پست و مقامی که قرار دارد، متناسب با شأن، مقام، موقعیت و شرایط زمانی و مکانی، آن کاری را انجام دهد که به نفع اسلام است.
🔹️مثلاً نویسنده باید بنویسد، سخنران باید حرف بزند و مسئول رسمی کشور هم باید در اجرای احکام اسلام اهتمام داشته باشد.
🔹️البته گاهی تشخیص کار صحیحی که به نفع اسلام باشد، مشکل است؛ چون در بسیاری از نمونه ها، تعارض مصالح و مفاسد پیش می آید؛ اما درهرحال باید مصمم بود که به هرچه تشخیص داده شد عمل شود، هرچند به قیمت شهادت باشد.
🔹️بدیهی است تلاش کردن در راه شناخت وظیفه هم، خود نوعی عبادت است که برای آن ثواب نوشته می شود.
📚 کتاب «بزرگترین فریضه»، صفحه ۱۲۷ تا ۱۲۹
@basaer_fi
💠 شرح حدیثی زیبا از امام حسن عسکری(ع) به مناسبت فرا رسیدن شب شهادتشان
✍ آیت الله جوادی آملی
🔸 وجود مبارك امام عسکری (سلام الله علیه) فرمود: «مَا أَقْبَحَ بِالْمُؤْمِنِ أَنْ تَكُونَ لَهُ رَغْبَةٌ تُذِلُّه؛ چقدر ناشایست است که انسان به چیزی علاقه داشته باشد كه باعث ذلت اوست.»
⚠️ می بینید برخی ها برای رسیدن به یك مقام و پست و جاه، تلاش و كوشش می كنند، در حالی كه توان آن را ندارند یا برای آنها مصلحت نیست، همین كه به آنجا رسیدند ذلت اینها ظاهر می شود!
فرمود مبادا شما به چیزی "رغبت" داشته باشید كه با "عزت" شما سازگار نیست.
متن کامل را در آدرس زیر بخوانید:👇
https://news.esra.ir/fa/w/1981182
@basaer_fi
🔸 قسمت ششم برنامه «سوره»:
«وحدت پایدار؛ چرا و چگونه؟»
🔸مجری و سردبیر: شبیر فیروزیان (استاد دانشگاه و پژوهشگر قرآن و نهج البلاغه)
🔸مهمانان:
دکتر علیرضا معاف (استاد دانشگاه و قرآن پژوه)
حجت الاسلام والمسلمین علی مهدیان(پژوهشگر و استاد حوزه علمیه)
🔸سه شنبه ۱۱ شهریور، ساعت ۲۱:۳۰، شبکه ۴
@basaer_fi