eitaa logo
بصائر
1.5هزار دنبال‌کننده
490 عکس
102 ویدیو
41 فایل
«هذا بَصائِرُ لِلنَّاس‏؛ این قرآن کتابی است بصیرت آفرین برای مردم.» (جاثیه: 20) ارتباط با ادمین: @basaer_admin
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💠 «احقاد انتخاباتیه» یا «قرائت انقلابی و جذاب از قرآن»؛ دلیل اصلی هجمه های ناجوانمردانه به قاسمیان چیست؟ ✍ شبیر فیروزیان ⚠️ این روزها در موافقت یا مخالفت با کنش رسانه ای و قرآنی حجت الاسلام قاسمیان در عربستان مطالب گوناگونی نوشته شده است. در این میان عده ای از سر دلسوزی آقای قاسمیان را نقد کردند، ولی برخی به اسم نقد، بصورت ناجوانمردانه و سازماندهی شده به «تخریب» ایشان روی آوردند و فرصت را مناسب دیدند تا «احقاد انتخاباتیه» خود را بروز دهند. من اما بر این باورم که مهمترین دلیل این هجمه ها کنش های ایشان در انتخابات ریاست جمهوری سال ۱۴۰۳ نبوده و نیست؛ دلیل اصلی، راهبردی تر از این حرفهاست و آن، روایت و قرائت انقلابی از قرآن و تطبیقات بجا، دقیق، حرفه ای و نقطه زن قرآن بر مسائل مستحدثه سیاسی، فرهنگی و اجتماعی است که قاسمیان ارائه می دهد. البته ممکن است من و شما در جزئیات، به برخی از این تطبیقات و تفسیرها نقد داشته باشیم که هیچ اشکالی ندارد، اما مسئله اصلی قرآنی است که قاسمیان آن را سر دست گرفته: ✅ قاسمیان قرآن را در «صحنه» و «میدان» می خواند و تطبیق می دهد. ✅ قاسمیان «قرآن زنده» ای را معرفی می کند که با مخاطبش «سخن» می گوید و می تواند برای مسائل متعدد زندگی و مسائل متنوع حکمرانی راه حل ارائه کند. ✅ برخلاف «قرائت های سکولارِ» اسلام آمریکایی که آیات قرآن را در سیاق «قعود» و «مصلحت اندیشی سازشکارانه» تفسیر می کنند، قاسمیان ثابت کرده و می کند که «قرآن» می تواند «مجاهد انقلابی» تربیت کند که ولایت دشمن را نمی پذیرد: 🔸«وَلَو كَانوا يُؤمِنُونَ بِاللَّهِ وَالنَّبِيِّ وَ مَا أُنزِلَ إِلَيهِ مَا اتَّخَذوهُم أَولِيَاءَ وَلَٰكِنَّ كَثِيرًا مِّنهُم فَاسِقونَ؛ ﺍﮔﺮ ﺑﻪ ﺧﺪﺍ ﻭ ﭘﻴﺎﻣﺒﺮ ﻭ ﺁﻧﭽﻪ ﺑﺮ ﺍﻭ ﻧﺎﺯﻝ ﺷﺪﻩ(قرآن) ﺍﻳﻤﺎﻥ ﻣﻰ ﺁﻭﺭﺩﻧﺪ، ﻛﻔّﺎﺭ ﺭﺍ ﺳﺮﭘﺮﺳﺖ ﺧﻮﺩ ﻧﻤﻰ ﮔﺮﻓﺘﻨﺪ؛ ﻭﻟﻲ ﺑﺴﻴﺎﺭﻱ ﺍﺯ ﺁﻧﺎﻥ ﻓﺎﺳﻖﻧﺪ.»(مائده:٨١) ⚠️ اگر خداوند دستور فرموده است با «قرآن» با دشمنان جهاد کنید و آن را «جهاد کبیر» توصیف کرده است: 🔸«فَلَا تُطِعِ الكَافِرِينَ وَجَاهِدهُم بِهِ جِهَادًا كَبِيرًا؛ ﭘﺲ ﻛﺎﻓﺮﺍﻥ ﺭﺍ ﻓﺮﻣﺎﻥ ﻣﺒﺮ ﻭ ﺑﻭﺳﻴﻠﻪ ﻗﺮﺁﻥ ﺑﺎ ﺁﻧﺎﻥ ﺟﻬﺎﺩی بزرگ ﻛﻦ.»(فرقان: ٥٢) بی تردید سخنان و کنش های قرآنی قاسمیان در سالهای اخیر مصداق بارز این نوع جهاد بوده است. ⚠️ این همان روایت و قرائت و تفسیری از قرآن است که امام(رحمةالله عليه) و رهبر انقلاب به دنبال گفتمان سازی آن بودند و هستند و بارها و بارها از اهل منبر و علم این نوع کنش قرآنی را مطالبه کردند؛ البته شرط اصلی این نوع گفتمان سازی قرآنی، «بلاغت رسانه ای» است که قاسمیان تا حد بسیار خوبی از آن بهره مند است. او با ادبیات نسل جوان و دانشجو به خوبی آشناست و مفاهیم قرآن را با «لسان قوم» به مخاطب منتقل می کند. «قاسمیانِ» ۱۴۰۴ نوع بسیار پیشرفته تری از همان «قرائتی» دهه ۶۰ و ۷۰ و ۸۰ است. ⚠️ کنش قرآنی و ابوذرگونه قاسمیان در عربستان از جنس کنش قرآنی شهید رئیسی در صحن سازمان ملل است؛ و البته هر دو شاگرد مکتب مولایی هستند که از سوی خدا و رسول مامور شد تا با شجاعت تمام، سوره برائت و دستور اخراج مشرکین از مکه را در «ایام حج» به آنان ابلاغ کند. قاسمیان تراز جدیدی از روحانیت انقلابی را به رخ می کشد. روحانیتی که هم «قرآن» می فهمد، هم «سیاست» می فهمد و هم «رسانه» می فهمد. @basaer_fi
🖊️ *متن سخنان مهم حجت الاسلام و المسلمین شیخ علی رهبر پیرامون ماجرای دستگیری حجت الاسلام قاسمیان (قسمت اول) 🗓️ 7 خرداد ماه 1404 در ابتدای درس اخلاق در حوزه علمیه مشکات* 🔸 *خب، راجع به قضیه حضرت حجت‌الاسلام و المسلمین جناب آقای قاسمیان، افراد به دو دسته تقسیم شده‌اند: یک تیپ از افراد که عقده‌گشایی می‌کنند و فقط راجع به ایشان هم نبوده است؛ کوچک‌ترین اتفاقی بیفتد، برای زدن رهبر معظم انقلاب و جایگاه بالای ولایت وارد صحنه می‌شوند.* با آن‌ها ما کاری نداریم. این طرف، عده‌ای هم از روی صداقت خودشان و ندانستن، نکته‌هایی راجع به صحبت ایشان گفتند که من یک مقدار تأمل کردم. هم صوت را شنیدم و هم اینکه رهبر معظم انقلاب مقام سعودی را به حضور پذیرفتند و گفتند: "من قبلاً هم به پادشاه عربستان، وقتی اینجا آمد، گفتم که ما باید روابط خوبی داشته باشیم." همه این‌ها را دیدهم اما یک نکته‌ای را می‌خواهم بگویم. حاج آقای قاسمیان در وزارت خارجه نیستند، در دستگاه دولت و دیپلماسی کشور هم نیستند. 🔰 در تاریخ، من یک نمونه بگویم - اگر کسی انتقادی دارد، قطعاً می‌شنوم؛ چون کار من تفسیر نهج‌البلاغه بوده است، عمری؛ یعنی از ۱۵ سالگی تا حالا - *من در نهج‌البلاغه خطبه‌ای دارم - بهتر است بگوییم کلام ۱۳۰، چون مخاطب فقط ابوذر بود - ایشان یک برخوردی با انحراف دستگاه خلافت داشتند، و برخوردی هم امیرالمؤمنین (ع) داشتند* . جاهای مختلف، حضرت می‌فرمایند که من نصیحت کردم. در خطبه‌ای که دیگر از آخرین‌ها بود، تعبیرات عجیبی آوردند که مثلاً بین مُعتَلِف و غذای حاجت در تردد بود. خیلی برای بعضی از اهل سنت گران تمام شد، اما نظر آقا این نبود که با دستگاه خلافت در تعامل نباشم. لذا، در آن صحنه ترور، آقا آمدند و به فرزندانشان دستور دادند که آب ببرید. گفتند: "عثمان اشتباه کرد، شماها هم که ترور کردید اشتباه کردید، هر دو اشتباه کردید." ⬅️ می‌شود این‌ها را واقعاً تفکیک کرد: خیر خواهی، نصیحت، روشنگری . حتی یک جایی، شورشیان آمدند خدمت امام (ع) که با عثمان صحبت شود. از عثمان وقت خواستند و گفتند: "بروید حرف‌هایتان را بزنید." که می‌گویم تعامل، منظور این است. اما یکی از نورچشمی‌های امیرالمؤمنین (ع) و نورچشمی‌های رسول خدا (ص)، ابوذر غفاری (رضوان الله تعالی عنه) است. 🔹 ایشان می‌رفت دربار و فریاد می‌زد که: « وَالَّذِينَ يَكْنِزُونَ الذَّهَبَ وَالْفِضَّةَ وَلَا يُنْفِقُونَهَا فِي سَبِيلِ اللَّهِ فَبَشِّرْهُمْ بِعَذَابٍ أَلِيمٍ» ( 34 توبه). و بعد ایشان را تبعید کردند به شام. شام که رسید، آن فردی که سالار بان بود می گفت از پاهای ابوذر خون می‌چکید، ظاهراً شتر بی‌جهاز بوده. آنجا باز علیه معاویه فریاد زد و بعد دوباره برگشت مدینه. 🔆 بحث تبعید کلام ۱۳۰ امام (ع) را حتماً نگاه بفرمایید: *يَا أَبَا ذَرٍّ إِنَّكَ غَضِبْتَ لِلَّهِ، فَارْجُ مَنْ غَضِبْتَ لَهُ؛ تو برای خدا غضب کردی. حالا منتظر نباش که در فضای مجازی همین‌طور تحسینت بکنند. برنامه "محفل" تو فراتر از ایران شده و جهانی شده. آنجا هیچ‌کس دم نمی‌زند. تو امیدوار پروردگار باش در فریادها، در سکوت‌ها، در گام‌هایی که برداشتی. « إِنَّ الْقَوْمَ خَافُوكَ عَلَى دُنْيَاهُمْ وَ خِفْتَهُمْ عَلَى دِينِكَ،». آن‌ها سر دنیا ترسیدند، تو هم سر دین ترسیدی. و اگر با این‌ها دمساز شده بودی، تو را دوست می‌داشتند و حتی بخشی از امکانات را در اختیار تو قرار می‌دادند.* 🔸 خب، اولاً ایشان به اهل سنت نتاختند. هیچ حرفی علیه دستگاه خلافت نبود. رفتند سراغ حکومت عربستان؛ سر جاهایی است که خودشان هم ادعایی ندارند بگویند شفاف شد. در مکه و مدینه، محل ترویج فحشا! این یک چیز مخفی هم نبود. این هم که ایشان گفتند "همان راه بنی‌امیه"، نورچشمی‌هایشان در سوریه رسماً دارند می‌گویند: "هرکس بخواهد بیاید زیارت سید زینب، اول باید برود سر قبر معاویه ." سفیانی از دل همین‌ها درمی‌آید. حالا زمان را من خبر ندارم، ولی از دل همین جمعیت می آید. بحث غیرواقعی هم نگفتند که اگر می‌خواهید بروید آنتالیا یا فلان‌جا، بیایید اینجا. اینجا قشنگ دم‌دست و هم مُحرم می‌شوید، می‌روید و بعد هم می‌روید آن‌ور تر مَحرم می‌شوید!! در هر صورت، من فکر می‌کنم حرف نابه‌جایی نیست. ادامه👇👇👇 @basaer_fi
🖊️ *متن سخنان مهم حجت الاسلام و المسلمین شیخ علی رهبر پیرامون ماجرای دستگیری حجت الاسلام قاسمیان (قسمت دوم) 🗓️ 7 خرداد ماه 1404 در ابتدای درس اخلاق در حوزه علمیه مشکات* 💠 *هیچ تضادی هم با سخن رهبر انقلاب ندارد. رهبر انقلاب از موضع اینکه "آقا باید تعامل باشد"، بله، امام علی (ع) هم با دستگاه خلافت تعامل داشتند، با هر سه تایشان تعامل داشتند. آن نصیحت‌گران هم می‌رفتند نصیحتشان را می‌کردند. کعب‌الاحبار که بازوی عثمان بود، ابوذر با کتف شتر به او زد و گفت: "یهودی‌زاده! تو داری دین را به ما یاد می‌دهی؟!" آقا علی بن ابیطالب در تعامل است، بله، آن از یک موضع برتر و دیگری است؛ این جداست. من می‌توانم این‌ها را واقعاً از هم تفکیک کنم. 〽️ این جوّی هم که علیه ایشان [حاج آقای قاسمیان] هست شکسته خواهد شد. چرا؟ چون حرکت خالصانه بوده است. ایشان چه منافعی داشتند؟ می‌دانستند محرم شدن باید بروند اعمال را انجام دهند. یک روایتی را یک روحانی حافظ کل و شاگرد بلافصل آیت‌الله مصباح به من گفت: "من در حدیث دیده‌ام که فرشته‌ها معمولاً نمی‌خندند. اگر می‌خندیدند، دو جا خنده‌شان می‌گیرد: جایی که فردی را خدا می‌خواهد ببرد بالا، همه می‌خواهند او را پایین بیاورند."* 🔸 راجع به رهبر انقلاب و آقای فلان [قائم مقام] همین طور شد. عزیزان، ۱۳۴۲ من یک بچه ۵ ساله بودم. امروز دیگر ۶۷ سالمم کامل می‌شود، فردا پا می‌گذارم توی [سن] جدید. آن موقع یک جایی من اسم امام را آوردم، فوری یک نفر اسم قائم مقام معزول را گفت . از آن موقع برنامه‌ریزی بود. آن فرد روحانی نزدیک به ایشان می‌خواندم متنی او را در روزنامه رسالت که: "آقا ایشان [رهبر انقلاب] تو مشهد همش فرار می‌کرد و ما صف اول بودیم و چرا ایشان امام جمعه شد؟" خداوند عزیز کرد. 🌱 عزیزان من. ۱۳۵۳ در قم طلبگی را شروع کردم. مدرسه ما شبیه مشکات بود، حقانی و رسالت شبیه هم بودند. تا الان که اینجا نشسته‌ام، از توهین نمی‌ترسم، از نقد استقبال می‌کنم. چرا؟ برای اینکه معتقدم علی رهبر [ خداوند] به هر میزانی که پروردگار صلاح بداند به تو عزت می‌دهد و صلاح بداند ایین می‌آید. یک وقتی یک جایی سخنرانی عجیب و غریب می‌کنییم و می ببینیم یک نفر از عوام‌الناس می‌گوید: "حاج آقا «اعمل فی اهلی» را اشتباه گفتید و .قرآن می‌گوید: «فی قومی». به خدا می‌گویم می‌دانم سوپاپ اطمینان گذاشتی تا غرور من را کنترل کنی . رونالدو تقریباً ۱ میلیارد فالوور دارد. چقدر تلاش کرده؟ در میدان تلاش کرده، شما در میدان برای خدا تلاش کنید و به هیچ‌کس کار نداشته باشید. او [رونالدو] در فوتبال تلاش کرده. 🔹 هرچه صلاح است، خدا توسعه می‌دهد و مدیریت می کند. *عزیزان این آیه را خیلی در خلوت برای خودتان بخوانید: وَهُوَ يَتَوَلَّى الصَّالِحِينَ» تو اگر صالح شدی، خدا تو را تولّی خواهد کرد، مدیریتت می‌کند، می‌برد بالا، جایی هم می‌آورد پایین* . 🤲 امیدوارم که این حرکت ایشان [حاج آقای قاسمیان] جای خود را باز کند و بدانند که بالاخره یک روحانی از این همه روحانیون عظام، انتقاد کرد از مراکز فحشا و ان‌شاءالله امیدواریم که ایشان هم آزاد بشود. اللهم فک قاسمیان! @basaer_fi
💠 نقدی بر رفتار اخیر استاد انصاریان در هم نشینی با یک «فاسق سیاسی»/ دستور قرآن کریم در مواجهه با "فتنه گران" و "فاسقان سیاسی" چیست؟ (بخش اول) ✍ شبیر فیروزیان ⚠️ در روزهای گذشته تصویری از ملاقات و هم نشینی استاد گرانقدر جناب شیخ حسین انصاریان با «باغی انقلاب» (محمد خاتمی) منتشر شد که بازتاب وسیعی در فضای مجازی داشت و موجب خوشحالی دشمنان و عناصر ضدانقلاب شد. من البته شخصاً استاد انصاریان را عالم فاضلی می دانم که سالیان سال برای دیندار شدن و تقویت ایمان مردم زحمات زیادی کشیده است و نباید این خدمات ایشان نادیده گرفته شود؛ اما در عین حال به برخی مواضع و کنش های سیاسی ایشان، نظیر دیدار اخیرش با محمد خاتمی و روی خوش نشان دادن به او نقدهای جدی دارم و آن را خلاف مبانی قرآنی می دانم. البته معتقدم استاد انصاریان از این مبانی قرآنی بی اطلاع نیستند، ولی احتمالا بی اطلاعی ایشان از برخی مسائل سیاسی، موجب می شود که نتوانند این مبانی قرآنی را به درستی بر مسائل سیاسی تطبیق دهند و در نتیجه چنین رفتارهایی از ایشان سر بزند. البته این مسئله منحصر در ایشان نبوده و نیست و برخی عالمان گرانقدر دیگر ما نیز دچار این مسئله(عدم تطبیق صحیح مبانی قرآنی و دینی بر مسائل سیاسی) هستند. ⚠️ «سید محمد خاتمی» به تصریح رهبر انقلاب، «باغی بر انقلاب» است و هنوز بابت رفتارهای ضد انقلابی اش در فتنه 88، عذرخواهی و توبه نکرده. او بی تردید مصداق آیاتی از قرآن کریم است که بر کسانی که حق و حقیقت را از مردم «کتمان» می کنند «لعنت» می فرستد و «پذیرش توبه» آنان را مشروط بر «اصلاح عملی» و «تبیین علنی» می داند: (بقره:۱۶۰-۱۵۹) سید محمد خاتمی و سایر دوستان فتنه گرش، هیچگاه توبه متناسب با گناه بزرگ فتنه ۸۸ انجام نداند و تا زمانیکه بر این حالت باقی بمانند، مصداق این آیه شریفه خواهند بود: 🔸«إِنَّ الَّذِينَ فَتَنُوا الْمُؤْمِنِينَ وَ الْمُؤْمِناتِ ثُمَّ لَمْ يَتُوبُوا فَلَهُمْ عَذابُ جَهَنَّمَ وَ لَهُمْ عَذابُ الْحَرِيقِ؛ كسانى كه مردان و زنان با ايمان را دچار فتنه کردند و سپس توبه نکردند، عذاب دوزخ براى آنان است، و عذاب آتش سوزان.» (بروج: ۱۰) ⚠️ بی تردید گناه تحریم های فلج کننده بعد از فتنه۸۸، گناه زندگی های از هم پاشیده، گناه خونهای ریخته شده در فتننه۸۸، گناه تغییر باور و بی اعتمادی بخشی از مردم نسبت به نظام اسلامی و بسیاری موارد دیگر، بر عهده سید محمد خاتمی و سایر دوستان فتنه گر اوست. البته فتنه ۸۸ و عواقب اقتصادی، سیاسی و فرهنگیِ آن، تنها بخشی از کارنامه سیاه سید محمد خاتمی است. ۸ سال ریاست جمهوری خسارت بار او، حمایت تمام قدش از حسن روحانی و سیاستهای فاجعه آفرین او از سال ۹۲ تا ۱۴۰۰ و حمایت از اغتشاش های خیابانی سال ۱۴۰۱، گناهان نابخشودنی دیگر اوست. این حجم از گناه و فتنه انگیزی، طبیعتاً باید در هر "انسان انقلابی"، موجی از «نفرت» و «کینه مقدّس» ایجاد نماید. نفرت و کینه ای که در "رفتارهای ظاهری" او نیز ظهور و بروز یابد. ملاقات با خاتمی به معنای تایید فتنه ای است که هم شکاف های اجتماعی و خانوادگی عمیقی را در جامعه ایران به وجود آورد و هم موجب طمع دشمن برای وضع تحریم های سنگین و بی سابقه و ایجاد مشکلات اقتصادی برای مردم گردید و هم موجب ریخته شدن خون جوانان بسیجی و انقلابی در کشور شد. ادامه👇👇👇 @basaer_fi
💠 نقدی بر رفتار اخیر استاد انصاریان در هم نشینی با یک «فاسق سیاسی»/ دستور قرآن کریم در مواجهه با "فتنه گران" و "فاسقان سیاسی" چیست؟ (بخش دوم) ✍ شبیر فیروزیان ⚠️ استاد انصاریان عزیز به خوبی می دانند که نمی شود هم از رهبرانقلاب حمایت کرد و به ایشان اظهار علاقه کرد و هم با مسببان فتنه ای که رهبر انقلاب آن را «خط قرمز نظام» دانستند، خوش و بش کرد و تحویلشان گرفت؛ نمی شود هم از نظام اسلامی حمایت کرد و هم از کسانی که به دنبال براندازی آن هستند؛ نمی شود سالها روی منبرها از «اسلام» گفت و هم به کسانی که در دوران مسئولیتشان و دوران های دیگر عمر سیاسی شان به دنبال تضعیف مبانی اسلامی بودند روی خوش نشان داد: 🔸«لا تَجِدُ قَوْماً يُؤْمِنُونَ بِاللَّهِ وَ الْيَوْمِ الْآخِرِ يُوادُّونَ مَنْ حَادَّ اللَّهَ وَ رَسُولَهُ؛ هيچ قومى را كه ايمان به خدا و روز قيامت دارد نمى‏ يابى كه با دشمنان خدا و رسولش‏ دوستى كنند.» (مجادله: ۲۲) ⚠️ قرآن کریم درباره چگونگی مواجهه با منافقان، بیماردلان و فتنه گرانی که از دستورات رسول خدا(ص) تخلف می ورزیدند و به شدت نیازمند تأیید مؤمنین انقلابی بودند، می فرماید: 🔸«سَيَحْلِفُونَ بِاللَّهِ لَكُمْ إِذَا انْقَلَبْتُمْ إِلَيْهِمْ لِتُعْرِضُوا عَنْهُمْ فَأَعْرِضُوا عَنْهُمْ إِنَّهُمْ رِجْسٌ وَ مَأْواهُمْ جَهَنَّمُ جَزاءً بِما كانُوا يَكْسِبُونَ؛ هنگامى كه به سوى آنان بازگرديد براى شما سوگند ياد مى‏ كنند كه از (گناه) آنان صرف نظر كنيد؛ پس شما از آنان روی برگردانید؛ چرا كه آنها پليدند و جايگاهشان دوزخ است، به كيفر اعمالى كه انجام مى‏ دادند.» (توبه: ۹۵) و سپس زمانی که احتمال داده می شود برخی مؤمنان انقلابی به این دستور خداوند عمل نکنند و احیاناً «روی خوش» به منافقان و فتنه گران نشان دهند، مجدداً در آیه بعد می فرماید: 🔸«يَحْلِفُونَ لَكُمْ لِتَرْضَوْا عَنْهُم فَإِنْ تَرْضَوْا عَنْهُمْ فَإِنَّ اللَّهَ لايَرْضى‏ عَنِ الْقَوْمِ الْفاسِقِينَ؛ با سوگند از شما مى‏خواهند كه از ايشان راضى شويد، اگر شما از آنها راضى شويد، خداوند از جمعيت فاسقان راضى نخواهد شد.» (توبه: ۹۶) بنابراین باید مطابق دستور قرآن، از آن «فتنه گرِ پلیدِ ظاهرالصلاح» و - به تعبیر رهبرانقلاب- «نانجیب»، که برای تأیید گرفتن از امثال استاد انصاریان گدایی می کند، روی گرداند (فَأَعْرِضوا عَنهُم إِنَّهُم رِجْسٌ) و نباید بگونه ای رفتار کرد که «احساس رضایت» از یک «فاسق سیاسی» را القاء کند (فَإِنْ تَرضَوْا عَنهُم فَإِنَّ اللَّهَ لايَرْضى‏ عَنِ الْقَوْمِ الْفاسِقين). ⚠️ «اخلاق» و «عرفان» زمانی به اصالت و واقعیت نزدیک تر است که به «تبرّی» نسبت به فاسقان و منافقان بینجامد. ما باید درجه تولّی و تبرّی قلبی مان نسبت به منافقان و فتنه گرانی که انبوهی از خسارات مادی و معنوی به مردم و نظام اسلامی تحمیل کردند را با دستورات قرآنی و دینی تنظیم کنیم. از میزان خوشحالی دشمنان انقلاب از اینگونه رفتارها می توان به میزان زشتی و قبح آن پی برد. کمترین تبعات این رفتارهای غلط، «قبح شکنی» از فتنه انگیزی و «الگوگیری» برخی دیگر از علما و خواص سیاسی از اینگونه رفتارهاست. @basaer_fi
. بیان قرآن و سیره رهبر انقلاب درباره فتنه انگیزان 🔻شب قدر دوم امسال، مصادف با اول فروردین، توفیق حضور در مسجد و هیئت فراهم نشد. بنابراین پای سخنرانی و برنامه مناجات استاد انصاریان که از سیما پخش می شد، نشستم. 🔹ایشان اگرچه بعد از انتخابات خطاب به آقای پزشکیان گفته بود "خیلی ها در لباس های مختلف به شما بی محبتی کردند، و خلاف اخلاق حرف زدند، و نوشتند، اما اونایی که شما رو رنجیده کردن رو گذشت کنید، و به رُخ شون نکشید"؛ 🔻اما در آن شب قدر (نُه ماه پس از انتخابات) گفت: "مدتیه بخاطر گرانی ها و مشکلات شما مردم، خدا شاهده خجالت می کشم برایتان منبر برم، نمی خواهم من را ببینید، من از شما شرمنده ام، رنج می برم. نمی توانم مشکلات شما را حل کنم،مجبورم غصه بخورم". 🔹استاد انصاریان، اخیرا با سید محمد خاتمی دیدار کرد که موجب انتقاداتی شد. ایشان در پاسخ به انتقادها گفته است: 🔸"در قرآن داریم: "خدا شما را از نیکی و عدالت نسبت به کسانی که در امر دین با شما نجنگیدند و از دیارتان بیرون‌تان نکردند، نهی نمی‌کند؛ چراکه خداوند عدالت‌پیشگان را دوست دارد". 🔸این آیه درباره مشرکین نازل شده و نشان می‌دهد که در اسلام، ملاک ارتباط، رفتار است نه تصورات سیاسی. در سیره پیامبر اکرم(ص) آمده که جوانی یهودی عاشق ایشان بود و وقتی بیمار شد، پیامبر به عیادتش رفت. امام حسن عسکری (ع) نیز سفارش مؤکد می‌کند که به عیادت و تشییع غیرشیعیان بروید. 🔸من یک فرد آزادم، نه وابسته به هیچ دار و دسته‌ای هستم، نه هیچ حزب و جناحی را قبول دارم. همیشه در منابر گفته‌ام تنها حزب من در دنیا و آخرت، حزب اباعبدالله الحسین (ع) است. 🔸در طول سال‌ها افراد متعددی با دیدگاه‌های متفاوت به دیدنم آمده‌اند، مثلاً آقای حسین تابنده، قطب سلسله گنابادی، من نیز بنابر ادب اسلامی، بازدید رفتم. این هرگز به معنای تأیید مواضع آن جریان نیست. من انتقاداتم را در چند نامه به ایشان رساندم. 🔸همچنین به توصیه قرآن، به دیدار رئیس انجمن حجتیه در دوران بیماریش رفتم، با آن‌که آن انجمن برای من گرفتاری‌هایی به‌وجود آورد. اینها نشان دهنده اخلاق اسلامی است، نه همراهی سیاسی. 🔸مگر رهبر انقلاب برای درگذشت مرحوم بازرگان پیام ندادند؟ برای مرحوم صانعی پیام ندادند؟ آیا این پیام‌ها به معنای تأیید مواضع آنهاست؟ نه. ایشان اخلاق اسلامی را رعایت کردند". 🔹در باره آن دیدار و این توضیحات گفتنی است: 🔻خاتمی نه جزو کفار است، نه شبیه رئیس حجتیه و قطب دراویش گنابادی، و نه مرحوم بازرگان و آیت الله صانعی است. مقایسه این دیدار با پیام تسلیت رهبر انقلاب هم درست و دقیق نیست. 🔹خاتمی، جزو کارگردانان فتنه ای است که اگر پیش رفته بود، طومار ایران و اسلام را درهم می پیچید. فتنه در منطق قرآنی، "اکبر من القتل" و "اشدّ من القتل" است. 🔻خاتمی با پشتیبانی از موسوی و ضریب دادن به دروغ او، کشور را به مدت هشت ماه مطابق نقشه آمریکا، انگلیس و اسرائیل، در کام آشوب برد و مشارکت 40 میلیون نفری ملت را تبدیل به تهدید امنیتی کرد. 🔹این در حالی بود که او بارها در دیدار های خصوصی اذعان کرد ادعای تقلب، دروغ است و آن را باور ندارد. اما در فضای عمومی دائما به موسوی ضریب داد و حاضر نشد برای خواباندن فتنه، شهادت بدهد که ادعای تقلب دروغ است: 🔻«و من اظلم ممن کتم شهادهًْ عنده من الله... و کیست ستمکارتر از کسی که شهادتی را که از خدا نزد وی است، کتمان کند» (بقره- 140) 🔻«لاتکتموا الشهادهًْ و من یکتمها فانه آثم قلبه... شهادت را کتمان نکنید و هر کس آن را کتمان کند، همانا قلب او گناهکار است» (بقره- 283). 🔹البته تقلب بهانه بود، چنان که آشوبگران شعار دادند "انتخابات بهانه است/ اصل نظام نشانه است"؛ روی کلمه اسلام در عبارت حمهوری اسلامی خط کشیدند، در دفاع از رژیم صهیونیستی، شعار ضد قرآنی "نه غزه نه لبنان" سر دادند، و نهایتا کتیبه های حسینی را در روز عاشورا آتش زدند و هلهله کردند. 🔻به خاطر خیانت خاتمی در فتنه بود که رهبر انقلاب، با همه سعه صدر نسبت به طیف های مختلف، حاضر نشدند خاتمی را -حتی به بهانه عیادت در بیمارستان- به حضور بپذیرند و درخواست وی را رد کردند. 🔹رهبر انقلاب همچنین راه جبران را هم توبه و اصلاح و بیان واقعیت به مردم عنوان کرده اند که منطق قرآن است: "إِلَّا الَّذينَ تابوا وَأَصلَحوا وَبَيَّنوا فَأُولٰئِكَ أَتوبُ عَلَيهِم ۚ وَأَنَا التَّوّابُ الرَّحيمُ". (آیه ۱۶۰ سوره بقره) 🔻فتنه انگیزی و بغی، چیزی نیست که مومنان نسبت به مرتکبان، مرزبندی نداشته باشند. 🔹انتظار بود- و هنوز هم دیر نشده- که استاد انصاریان اگر خاتمی را به حضور می پذیرد، او را امر به معروف و نهی از منکر کند و این تذکر، رسانه ای شود؛ تا این گونه به نظر نرسد که فتنه انگیزی خاتمی با مماشات مواجه شده است. 🔹استاد انصاریان، عمر خود را پای تبلیغ اسلامی گذاشته که آماج حمله بازیچگان سران فتنه واقع شد. @IMANI_mohammad
هدایت شده از کتاب جمکران 📚
🎁 اگر کسی رو می‌شناسی که می‌خواد (ع) رو با زبان ساده همراه با شرح و تفسیر مطالعه کنه، این کتاب رو بهش بده. 📚مجموعه 5 جلدی 🖋به قلم استاد 📜شرحی ادیبانه بر نهج البلاغه 💰 قیمت پشت جلد: 830.000 تومان 🎁 قیمت‌ با : 622.500 تومان برای تهیه کتاب کلیک کنید👇 https://ketabejamkaran.ir/110960 🎊 ✅ کانال رسمی کتاب جمکران: @ketabejamkaran
🗒تطبیق‌های تاریخیِ ناروا: محمد خاتمی چه کرد؟ ✍️مهدی جمشیدی ۱. گویا باز هم مسأله روشن نشده است. سخن در این نیست که اگر کسی، دچار «معصیتِ شخصی» شد و یا نسبت به شخص ما و حتّی دین ما، خطا و جفایی انجام داد، وی را به‌طور ضروری و همواره، طرد و نفی کنیم و هیچ راهی برای بازگشت وی، گشوده نگه نداریم. چنین نیست و من نیز چنین نگفته‌ام. مسأله این است که محمد خاتمی، «جُرم نابخشودنی» انجام داده که سیاهه‌اش، نزدیک به سی فقره است و این فقره‌ها در سخنان عمومیِ رهبر انقلاب آمده است. محمد خاتمی، یکی از اضلاع یک «فتنۀ اجتماعی» بود که بر ضد حکومت اسلامی، طرّاحی شده بود و می‌رفت که اصل و اساس حکومت اسلامی، برچیده بشود. بااین‌حال، رهبر انقلاب باز هم مسیر بازگشت را مسدود نکرد و از وی خواست که اعلام برائت کند، اما وی همچنان اصرار و لجاجت ورزید و فتنه را حق و صواب انگاشت. بنابراین: اوّلاً، آنچه‌که در سال هشتادوهشت و با جانبداری محمد خاتمی رخ داد، «فتنۀ اجتماعی» بود، نه معصیت شخصی و محدود که مربوط به رابطۀ یک شخص با خداست. نمی‌توان حکم مناسبات شخصی را به حکم مناسبات اجتماعی و سیاسی تعمیم داد؛ این مغالطۀ تعمیم عام به خاص است. ثانیاً این فتنه، بنیان و کیان «حکومت اسلامی» را هدف گرفت و موجودیّت آن را با چالش جدّی مواجه کرد و این یعنی بر باد دادن دستاوردهای صدها هزار شهید که بزرگ‌ترین خیانت است. ثالثاً، در جریان این فتنۀ اجتماعی، صدها نفر نیز به شهادت رسیدند و یا کشته شدند و مسئولیّت این «جان‌ها» و «خون‌ها»، بر عهدۀ اضلاع فتنه و از جمله محمد خاتمی است. رابعاً، به او فرصت «جبران» و «توبه» داده شد و از وی خواسته شد که از فتنه، برائت بجوید، اما وی چنین نکرد. خامساً، او در سال‌های بعد نیز همان مدار و مسیر پیشین خود را ادامه داد و در عمل نیز، آن جفای بزرگ را جبران نکرد. ۲. از طرف دیگر، کاری که محمد خاتمی به همراه بقیۀ سران فتنه انجام داد، حتی مهدی بازرگان نیز انجام نداد و به‌راستی می‌توان گفت بازرگان نسبت به اینان، صداقت و نجابت داشت و یک «مخالفِ سیاسیِ نجیب» بود. اما اینان، نانجیبانه به میدان سیاست وارد شدند و فتنه انگیختند و مردم را بر ضد نظام اسلامی شوراندند و آن را به لبۀ پرتگاه کشاندند. ۳. «روایتِ تاریخ‌زده» از حسین‌بن‌علی -علیه‌السلام- نیز کارساز و توجیه‌گر نیست؛ چون باید خط و راه حسین را در «امروز» و «اکنون» دید و در عمل و نسبت به آنچه‌که اکنون می‌گذرد، حسینی زیست. به تعبیر علامه مطهری، در «جبهۀ امروزینِ حسین» بودن است که هزینه دارد، نه بسنده‌کردن به نقل آنچه‌که در ظهر عاشورای سال شصت‌ویک هجری گذشت. امروز باید در صف‌بندی‌ها و تقابل‌ها و تضادها و کشمکش‌های میان حق و باطل، در «خط حسین» بود و بازیِ خون را رقم زد، نه این‌که فقط به نقلِ تاریخ سرخِ گذشته پرداخت و اشک ریخت و مرثیه خواند. حسین، «کربلایی» و «مبارزه» و «مجاهد» و «رزمنده» می‌خواهد، نه اشک‌های بی‌هزینه‌ای که هیچ نسبتی با اکنون و اینجا ندارند. عاشورا، «خط» و «راه» و «مکتب» است و فلسفه و غایتش، «عمل» و «کنش» و «مواجهه» است. حسین، راه تاریخِ قدسی را گشود و مسیر را برای تحقّق «اسلامِ سیاسی» باز کرد، اما لیبرال‌های ایرانی، و از جمله محمد خاتمی، در برابر منطق و مبنای عاشورا ایستادند و طاغوت تجدّد را ترجیح دادند و «نایب حسین» را در تنگنا و انقباض افکندند. این‌ حجم از واقعیّت‌های تلخ را ندیدن و باز هم خویش را به حسین منتسب‌کردن، برخاسته از تقلیل‌دادن حادثۀ عاشورا و خطِ سرخِ حسین است. قیام حسین، برپاییِ «حاکمیّت» بود و نه «هیأت». نباید فرع را بر جای اصل نشانید و نظریۀ انقلابیِ حسین و جهت‌گیریِ اجتماعی او را ندید و تمامیّت آن را در ذکر مصیبت خلاصه کرد. حسین برای «اقامۀ حق» برخاست و شمشیر کشید، نه «ذکر مصیبت». و اگر او نیز می‌خواست روضه‌خوانِ گذشته‌های ازدست‌رفته باشد و نسبت به «طاغوت‌های زمانه»‌اش، بی‌طرف و بی‌موضع باشد، شمشیر بر وی نمی‌کشیدند. حتی روضه نیز باید - آنچنان که امام خمینی می‌گفت - «سیاسی» باشد تا خط‌کشی‌ها و مرزبندی‌ها و دیگری‌ها مشخص بشوند و انقلاب و مبارزه و قیام، جان تازه بگیرد و جامعه به سوی طرح دینی به حرکت درآید. حسین، نیروی پیشران تاریخِ اسلامی است؛ چون به تعبیر علامه مطهری، روح حماسه و حرارت و تحرّک و خیزش و جنبش را احیا کرد و می‌کند. @basaer_fi
🔸«وَ سَلامٌ عَلَيْهِ يَوْمَ وُلِدَ وَ يَوْمَ يَمُوتُ وَ يَوْمَ يُبْعَثُ حَيًّا؛ و سلام بر او زمانیکه متولد شد و زمانیکه از دنیا می رود و زمانیکه زنده برانگیخته می شود.» (مریم: 15) @basaer_fi