eitaa logo
در آستانه اندیشه
106 دنبال‌کننده
70 عکس
9 ویدیو
4 فایل
وقتی علم به نظری و عملی تقسیم می‌شود باید چیزی مقدم بر علم نظری و علم عملی وجود داشته باشد که آستانه و گشایش آغاز زندگی مدنی است و این آغاز، نامش تفکر است @Zhrasdtsh
مشاهده در ایتا
دانلود
@ghabe_hashtجلسه یازده.mp3
زمان: حجم: 62.62M
🔰 جلسه یازدهم از سلسه جلسات «در آستانه اندیشه» 🎙دکتر محمد جواد صافیان 🔹«تأملاتی بر توسعه و توسعه نیافتگی» 🔸 توسعه و سنت جلسه سوم 🔻چرا تأمل بر نسبت توسعه و سنت اهمیت دارد؟ 🔻تجدد چیست و چه نسبتی با سنت دارد؟ 📆 چهارشنبه، ۲۲ اسفند ماه 🆔 @astaneh_andisheh
جلسه ۱ سیاست و خرد.MP3
زمان: حجم: 80.31M
🔰سلسله جلسات «در آستانه اندیشه» 🔸 جلسه اول «فوکو و امرسیاسی» 🔹شرح و توضیح سخنرانی «سیاست و خرد» 🎙دکتر محمد جواد صافیان 🔻سیاست در هر دوره‌ی تاریخی چه نحوه‌ای از عقلانیت دارد؟ 🔻مقایسه‌ی مفهوم شبانی در یهودیت و مسیحیت با پادشاهی در فرهنگ یونانی 📚کتاب سیاست و خرد ✍🏻 میشل فوکو 📆 چهارشنبه، ۳ اردیبهشت ماه 🆔 @astaneh_andisheh
@ghabe_hashtجلسه ۲ سیاست و خرد.mp3
زمان: حجم: 94M
🔰سلسله جلسات «در آستانه اندیشه» 🔸 جلسه دوم «فوکو و امرسیاسی» 🔹شرح و توضیح سخنرانی «سیاست و خرد» 🎙دکتر محمد جواد صافیان 🔻عقلانیت سیاسی دولت چه عقلانیتی است؟ 🔻آموزه‌های «مصالح حکومت» و «پلیس» در عقلانیت قرن ۱۶ و ۱۷ 📚کتاب سیاست و خرد ✍🏻 میشل فوکو 📆 چهارشنبه، ۱۰ اردیبهشت ماه 🆔 @astaneh_andisheh
@ghabe_hashtجلسه ۳ سیاست و خرد.mp3
زمان: حجم: 62.66M
🔰سلسله جلسات «در آستانه اندیشه» 🔸 جلسه سوم «فوکو و امرسیاسی» 🔹شرح و توضیح سخنرانی «سیاست و خرد» 🎙دکتر محمد جواد صافیان 🔻هنر حکومت کردن و نحوه‌ی اعمال قدرت 🔻سیاست در جامعه‌ی توسعه‌ نیافته 📚کتاب سیاست و خرد ✍🏻 میشل فوکو 📆 چهارشنبه، ۱۸ اردیبهشت ماه 🆔 @astaneh_andisheh
🔰سلسله جلسات «در آستانه اندیشه» 🔹تأملاتی بر توسعه و توسعه نیافتگی 🔸با حضور دکتر محمد جواد صافیان 🔻توسعه یعنی ساختن 📅 چهارشنبه ۲۴ اردیبهشت ماه، ساعت ۱۷ ▪️حضور برای عموم آزاد است. 📌 خیابان بزرگمهر، مادی شهرستانی، کوچه شهید سعید احمدی، آستانه قاب هشت 🆔 @astaneh_andisheh
@ghabe_hasht14040223 - جلسه سلامت اول.mp3
زمان: حجم: 56.65M
🔰سلسله جلسات «پدیدارشناسی سلامت» 🔹 تفاوت بنیادین طب سنتی و مدرن در نسبت با مسأله سلامت و بیماری 🔸جایگاه فلسفه پزشکی و تلاش آن برای برگرداندن «انسان» به پزشکی 🔹 توضیحاتی درباره پدیدارشناسی سلامت 🎙دکتر ناصر مومنی 📆 ۲۳ اردیبهشت ماه ۱۴۰۴ 🆔 @astaneh_andisheh
@ghabe_hashtتوسعه یعنی ساختن ۱.mp3
زمان: حجم: 86.46M
🔰سلسله جلسات «در آستانه اندیشه» 🔹«تأملاتی بر توسعه و توسعه نیافتگی» 🔸 توسعه یعنی ساختن جلسه اول 🎙دکتر محمد جواد صافیان 🔻مبانی متافیزیکی توسعه به معنای متعارف و مبانی توسعه به معنای ساختن 🔻پیشرفت 🔻علم و تکنیک مدرن 📆 چهارشنبه، ۲۴ اردیبهشت ماه 🆔 @astaneh_andisheh
🔰سلسله جلسات «در آستانه اندیشه» 🔹تأملاتی بر توسعه و توسعه نیافتگی 🔸با حضور دکتر محمد جواد صافیان 🔻توسعه یعنی ساختن 📅 چهارشنبه ۳۱ اردیبهشت ماه، ساعت ۱۷ ▪️حضور برای عموم آزاد است. 📌 خیابان بزرگمهر، مادی شهرستانی، کوچه شهید سعید احمدی، آستانه قاب هشت 🆔 @astaneh_andisheh
حال‌مندی.mp3
زمان: حجم: 10.99M
💠حال‌مندی از نگاه هایدگر و شهید آوینی 🔸حال‌مندی بنیادین انسان در نسبت با حقیقت هستی است که در عمق وجودش این را به شکل حضوری می یابد و این یک نسبتی با زمان دارد همانطور که هستی نسبتی با زمان دارد. 🔹جلسات غیررسمی روایت قدس 🆔@ghabe_hasht
🔰تأملاتی درباره فیلم‌نامه 🔻قسمت اول 🔹هرگاه پرسشی از سینمای ایران به میان می‌آید که چرا بعد از گذشت نزدیک به نیم قرن از انقلاب اسلامی سینما هنوز آن‌جایی که باید نیست؟ چرا مردم با سینما نسبت قابل توجهی ندارند؟ چرا چرخه‌ای طبیعی از روند تولید تا پخش ایجاد نشده؟ و هزاران سوالات دیگر از این قبیل، اولین پاسخ اکثریت مدیران و فیلمسازان و حتی مخاطبان عادی یک چیز است؛ ضعف در فیلمنامه و قصه‌گویی. 🔸اگر به تجربه‌ی جمعی خودمان بعد از پایان فیلم و هنگام خروج از سینما رجوع کنیم، شاید کمتر فیلمی را به خاطر آوریم که داستانش آن‌چنان ما را درگیر و مجذوب کرده باشد که احساس رضایت کنیم. رضایتی که بر آمده از تجربه‌ای ناب از زندگی باشد که چون آینه مقابل رویمان قرار گرفته و درک تازه‌ای از وضعیت و زندگی برایمان ایجاد کرده است. 🔹سوال اصلی این است که اساسا فیلمنامه‌ی خوب چیست و چگونه می‌توان آن‌ را آموخت و نوشت؟ آیا پاسخ این مسئله را در تسلط بر تکنیک‌ها و قواعد فیلم‌نامه نویسی باید جستجو کرد؟ 🔸با نگاهی به تاریخ سینما می‌توان دریافت که فیلم‌های دوران طلایی سینما هنگامی ساخته شده که هیچ کتاب و دستورالعمل و قواعدی به این معنا که امروز می‌شناسیم وجود نداشته است. پس این فیلم‌ها چگونه ساخته شده‌اند و اصلا قواعد و اصول فیلم‌نامه نویسی از کجا آمده است؟ 🔹شاپور شهبازی در کتاب تئوری‌های فیلم‌نامه در سینمای داستانی تاریخ آموزش فیلم‌نامه نویسی را این‌گونه توضیح می‌دهد:«در دهه ی ۷۰ تا ۹۰ موج دیگری به جریان افتاد. از آغاز دهه ۸۰ میزان قابل توجهی از تحقیقات در زمینه‌های تخصصی فیلم نامه نویسی منتشر شد. از این زمان بنیان‌های تئوریک سینمای داستانی و تامل در شناخت قواعد درامانتیک فیلم‌های داستانی، زاویه‌ی دید و اهمیت نقش راوی گسترش قابل توجهی یافت. 🔸در دانشکده‌های سینمایی تحلیل سینمایی هرمونتیک مبتنی بر تازه ترین دست آوردهای علم روان شناسی توسط استادان و تئوریسین‌ها مورد مطالعه قرار گرفت. بخشی از این تئوریسین‌ها با اسطوره‌ها و مؤلفه‌های فرهنگی ایدئولوژیک در سینمای داستانی و بخشی دیگر خود را با بنیان‌های سینمای داستانی در گیر کرده‌اند. گسترش آموزش آکادمیک فیلم نامه نویسی در دانشگاه‌ها و مؤسسات تخصصی آموزش فیلم نامه نویسی برگزاری سمینارها، انتشار کتابهای متعدد کشوری فیلم نامه نویسی برگزاری مسابقات و جشنواره های فیلم نامه نویسی و اهدای جوایز بیش از پیش بر نقش و اهمیت فیلم نامه نویسی افزود. 🔹در دهه ی ۹۰ کارگردان‌هایی ظهور کردند که علاوه بر نوشتن فیلم نامه، دست به خلق آثاری زدند که از منظر فیلم نامه قابل توجه بودند؛ مانند کوئنتین تارانتینو در فیلم پالپ فیکشن و جین کمپیون در فیلم پیانو.» 🔸 سینمای اروپا در مقابل جریان هالیودی در مواجهه با مسئله‌ی فیلمنامه نویسی روند متفاوتی طی کرد‌: «این روند در کشورهای اروپایی به علت فقدان سیستم استودیویی مشابه هالیوود، فراز و فرودهای متفاوتی را طی کرده اما این تغییر تلقی از تعریف فیلم نامه‌نویس از برده تا شاه نیز با تفاوت‌هایی در اروپا به وقوع پیوست. 🔹به عکس وجه غالب سینمای آمریکا که مبتنی بر نوعی پراگماتیسم کارخانه‌ای بود، رویکرد اروپائیان به سینما، مبتنی بر بنیان‌های تئوریک و تبیین ویژگی‌های متفاوت این هنر هفتم بود. نظریه پردازانی چون زیگفرید کراکائر، هوگو مانستربرگ، رودلف آرنهایم، اروین پنافسکی، آنری آژل، ژان میتری، آندره بازن و بسیاری دیگر از نظریه پردازان روس و ایتالیایی سینما را از صنعت به مقام هنر ارتقا دادند و نقش فیلم نامه را به عنوان قلب تپنده‌ی این هنر جدید به اثبات رساندند. نظریه پردازان فیلم نامه هم در این مسیر فراز و فرودهای تئوریک بسیاری را طی کردند.» 🖋زهراسادات شریعتی 🆔 @astaneh_andisheh
🔰تأملاتی درباره فیلم‌نامه 🔻قسمت دوم 🔹اینکه این پژوهش‌ها و تحقیقات چقدر در غنای سینمای داستانی مثمر ثمر واقع شده و چقدر در امر آموزش فیلمنامه نویسی و ورود نیروهای جوان در این حوزه موفق بوده، پرسشی‌‌است که در جای خود باید بدان پرداخت. اما بیایید نگاهی به این مسئله در کشور خودمان بیندازیم. 🔸با پیروزی انقلاب و آغاز جنگ تحمیلی، فیلم‌هایی با این موضوعات و مضامین ساخته می‌شود که البته بیشتر در امتداد مسیر فیلم فارسی و تقلیدی دسته چندم از نمونه‌های خارجی است. سید مرتضی آوینی با درک جهان متفاوت از انقلاب اسلامی و انسان‌های به ظهور رسیده در تاریخی جدید متوجه نیاز و ضرورت پرسش از سینما جهت به خدمت در آوردن آن می‌شود. تلاش‌های او در راستای پرسش از ماهیت سینما برای تصویر کشیدن احوالی متفاوتی است که در انقلاب نمایان شده است. که متاسفانه بعد از شهادت او این مسیر پرسش از ماهیت سینما به طور جدی دنبال نمی‌شود. 🔹پس از پایان جنگ و گذشت دو سه دهه بعد از آن نسلی جوانی پدید می‌آید که سال‌های ابتدایی انقلاب و جنگ را ندیده و شاید اینجاست که یاد و خاطره‌ی دفاع مقدس ضرورت دوچندانی می‌یابد. یاد و خاطره‌ای که قرار است دوباره افق انقلاب اسلامی و آینده‌ی آن را مقابل دیدگان رهروان جدید آن بیاورد و سینمای دفاع مقدس و روایت شخصیت‌های بزرگ اولویت دوباره‌ی مدیران و سیاست گذاران قرار می‌گیرد. اما مسئله به این سادگی‌ها نیست. 🔸روال آموزش سینما سال‌هاست که بر مدار فیلم کوتاه می‌گردد. همه‌ی جوانان و علاقه‌مندان سینما سال‌ها در موسسات آموزشی دولتی و آزاد مشق فیلم کوتاه می‌کنند و اتصالی با قصه گویی بلند ندارند. و به زعم نگارنده‌ی ای متن، بین حوزه‌های مختلف سینما، نگارش فیلمنامه بین مدیوم فیلم کوتاه و فیلم بلند و سریال بیشترین تفاوت را دارد. شاید کسی که از عهده‌ی کارگردانی فیلم‌کوتاه بر می‌آید کج‌دار و مریض بتواند کارگردانی فیلم بلند هم انجام دهد اما کسی که با زبان فیلم کوتاه انس گرفته به این راحتی‌ها نمی‌تواند قصه‌ای بلند تعریف کند. 🔹در این وا نفسا نهاد‌های مختلف برای پر کردن خلاء فیلمنامه اقداماتی صورت می‌دهند. از طرح‌های حمایتی مختلف و جشنواره‌ها گرفته تا برگزاری دورهای مختلف فیلمنامه نویسی زیر نظر اساتید برجسته. اما همچنان اکثریت این کارها بی نتیجه مانده و خروجی این کارگاه‌ها و دوره ها (اگر که به خروجی برسد!) به تولید نمی‌رسد. هرچه به اواخر دهه ۹۰ نزدیک می‌شویم تولیدات دفاع مقدسی سینما بیشتر می‌شود و این بین می‌توان خروجی‌ ارگان‌ها و نهاد‌ها و نگاه و تصوری که نسبت به سینما و تکنیک‌های فیلمنامه نویسی و قصه گویی دارند را به تماشا نشست. از فارابی و اوج گرفته تا روایت فتح و باشگاه فیلم سوره! 🔸و همچنان پرسشی اساسی باقی مانده است. چقدر جهان این فیلم‌ها جهان دفاع مقدس است و چقدر راهگشای ما برای مشکلات و مسائل امروز در افق انقلاب اسلامی‌ است؟ چقدر یادگیری تکنیک‌ها و قواعد فیلم‌نامه نویسی توانسته در این مسیر کمک کننده و کفایت کننده باشد؟ پازل گم شده‌ی آموزش فیلمنامه نویسی چیست؟ 🔹در این بین اما آثاری هم تولید شده که می‌توان احوال متفاوتی را در آن‌ها به تماشا نشست. احوالی که شباهت هایی به فیلم‌هایی چون دیده بان و مهاجر و روایت فتح دارند. شاید بعد از گذشت چهل و اندی سال وقت آن رسیده که به تجربه‌های موفق این سال‌ها بیندیشیم. در «تاملاتی درباره فیلم‌نامه» تلاش داریم که به جای دستورالعمل‌های فوری، در جستجوی یافتن زبانی نو در سینمای انقلاب اسلامی باشیم و با گوش سپردن به مسیرهای طی شده، راهی به آینده بگشاییم. 🖋زهراسادات شریعتی 🆔 @astaneh_andisheh
6.75M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔰جنگ، مردم می‌سازد 🔹توجه کردن به سرنوشت است که مردم و ملت می‌سازد. مردمان وقتی به سرنوشت فکر نمی‌کنند هم‌سرنوشت نمی‌شوند. و این فکر کردن به سرنوشت سرآغاز تفکر است. 🎙سیدحمیدرضا میررکنی 🆔 @astaneh_andisheh