eitaa logo
عصر ایرانیان
2.8هزار دنبال‌کننده
4.3هزار عکس
386 ویدیو
51 فایل
مشاهده در ایتا
دانلود
11.14M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎥 ول‌بازار ارز ⭕️ یادداشت روزنامه عصر ایرانیان در نقد و بررسی اقتصاد و سیاست بازار ارز ✅ @asreiranian_ir
📷عکس نوشت؛ توافق برای ویرانی ⭕️ نگاهی به توافق های ماکیاولیستی ✍️ محمدرضاطاهری ✅ @asreiranian_ir
4505 - 2.pdf
حجم: 319.3K
💬 فایل صفحه خواندنی ⭕️ صفحه عصر کارشناسان روزنامه عصرایرانیان با عنوان «اقتصاد و حکمرانی» ▪️مشاهده نسخه کامل روزنامه در asre-iranian.ir@asreiranian_ir
▫️چهارشنبه ۱۶ مهرماه ۱۴۰۴ 💬 نظم‌جاهلی‌نبایدبرجهان‌مسلط‌شود ⭕️ روایت جلیلی از نظمی که حالا وجدان های بیدار آن ‌را بهم ریخته و خروشی که نوید نظم عالمانه می‌دهد؛ 📰 در این شماره، به بازخوانی صدو پانزدهمین جلسه حکمت سیاسی اسلام در قرآن پرداخته ایم؛ همچنین می‌توانید سلسله یادداشت های عصر بانوان چهارشنبه های عصر ایرانیان را مطالعه کنید؛ ▪️مشاهده نسخه کامل روزنامه در asre-iranian.ir@asreiranian_ir
| نظم جاهلی نباید بر جهان مسلط شود ▫️ سعید جلیلی در صد و پانزدهمین جلسه حکمت سیاسی اسلام در قرآن از نظم جهانی جاهلی گفت. نظمی که حالا با وجدانهای بیدار به هم ریخته. خروشی که نوید نظم عالمانه میدهد. نظم امروز را در جاهلیت اولی می‌توان دید. 🔷 جلیلی از چهار ویژگی‌ای گفت که قرآن برای جاهلیت برمی‌شمرد: گمان جاهلی «ظن الجاهلیة»، هواداری جاهلی «حمية الجاهلية»، خودنمایی جاهلی «تبرج الجاهلية» و فرمانروایی جاهلی «حکم الجاهلية». قرآن صفت و موصوف نمی‌آورد تا بگوید «جاهلانه»، قرآن هر چهار مورد را با ترکیب اضافی آورده تا به همان شکلی از جهل اشاره کند که در جاهلیت رواج داشت. ویژگی هایی که هر زمان می‌توان باز بروز یابد. مثل امروز. 🔶 جلیلی به پژوهش ارزندۀ علامه عسکری اشاره کرد. مرحوم علامه عسکری در بخشی از کتاب «القران الکریم و روایات المدرستین» از ویژگی‌های حکمرانی جاهلیت یاد می‌کند. عرب جاهلی به جای داوری بر اساس حق، با زور و زبان چیره می‌شد؛ مثلاً روا بود با یک شعر آبروی یک عشیره را برد تا خود را غالب کرد (تو مایه‌های توییتهای امروزی). دزدی بد بود، اما نه برای زورگوها! دزد اگر با زور می‌دزدید روا بود چون زور داشته! عرب جاهلی پذیرفته بود قوی ضعیف را می‌خورد. «حکم الجاهلية» یعنی همین: بدون مبنا، بر اساس کشمکش انسانها: با زور بیشتر یا زبان تیزتر. 🔷 امروز مگر جز این است؟ به‌قول جلیلی، «وتو» مگر غیراز این است؟ سکوهای اغوا مگر غیر از این است؟ هابرماس مگر غیر از این است؟ سرزمین کشورها محترم است، مگر با زور اشغال شود! آن وقت از اشغالگر با لقب «شمشیر آزادی» و «نمونۀ درخشان دموکراسی» تجلیل هم می‌شود. حق مهم نیست، بوق مهم است: کدام رسانه صدایش بلندتر است، کدام یک زبانش تیزتر. دو سال جنایت، پخش زنده هم بشود، باز با بزک رسانه توجیه میشود. دو سال همه از عمق فاجعۀ نسل‌کشی در غزه فریاد هم بکشند، باز یکی در شورای امنیت می‌تواند برای چندمین بار «وتو» کند و «حکم» خود را بر جهان غالب کند. حکم جاهلیت جز این است؟ 🔶 و اما هابرماس که در نقش ابوجهل وارد می‌شود تا در توجیه نسل‌کشی اسرائیل از «اصول همبستگی» بگوید؛ از این که رژیم اشغالگر عضوی از «جهان دموکراتیک» است پس جهان دموکراتیک باید از او دفاع کند و این خیلی هم اصولی است، تا جلوه‌ای جدید از «حمية الجاهلیة» را رو کند! نظم جهانی به همین دلیل جاهلی است. چون این مناسبات را در سطح جهان به هشت میلیارد انسان حاکم کرده است. مناسبات انسان‌هایی که فطرت خود را به طبیعت خود فروخته‌اند، به تعبیر قرآن از حیوان بدترند. به تعبیر شرح امام خمینی بر حدیث جنود جهل و عقل، فطرت مخموره را به حجاب برده‌اند. 🔷 نظم جدید در راه است. به خیابانهای جهان بنگرید که فطرتهای بیدار یا تازه‌بیدار، بیرون ریخته‌اند. همان طور که جهل از لوازم جان انسانی است که طبیعت او بر فطرتش غالب شده، عقل نیز ویژگی انسانی است که طبیعت را به خدمت فطرتش درآورد. وقتی جهان در برابر مناسبات زور و بزک و وتو دیگر خود را به جهالت نمی‌زند، کوتاه نمی‌آید. این فرصتی است تا حالا مناسباتی به جهان حاکم کرد که حق و حقیقت مبنا باشد، نه ظن و تبرج و حمیت و حکم جاهلی. مناسباتی عالمانه، نه جاهلانه، نه جاهلی. ✅ @asreiranian_ir
| سلول های جهش ▫️ علیرضا رضاپور، مسئول کارگروه روستای دولت سایه، با اشاره به تجربه ۱۸ سال سفر به بیش از ۲۸۰۰ روستا در سراسر کشور، تأکید می‌کند که نگاه سنتی به روستاها به عنوان مناطق محروم دیگر پاسخگو نیست. او با مقایسه مشکلات شهر تهران از جمله ترافیک، پسماند، بیکاری، بافت فرسوده، کمبود آب و انرژی و هزینه‌های بالای مسکن، یادآور می‌شود که این مسائل ریشه در تمرکز جمعیت و مهاجرت از مناطق روستایی دارند و تنها با مقابله با معلول‌ها، مانند توسعه مترو یا خطوط اتوبوس، قابل حل نیستند. 🔶 رضاپور بر ظرفیت‌های نهفته روستاها تأکید می‌کند و می‌گوید بیش از ۶۰ درصد مدال‌آوران المپیک و رقابت‌های جهانی اهل روستاها هستند؛ نمونه‌هایی مانند روستای ماه‌فردخان در استهبان و روستای دوبوسحرای شهرستان جدو این واقعیت را نشان می‌دهد. او همچنین اشاره می‌کند که شاخص‌های جمعیتی، وضعیت خانواده و سن ازدواج در جامعه روستایی بهتر از جامعه شهری است و توجه به روستاها برای افزایش جمعیت و بهبود سلامت جامعه ضروری است. 🔷 از دیدگاه اقتصادی و اشتغال، رضاپور می‌گوید روستاها ۲۷ درصد از تولید ناخالص داخلی و اشتغال کشور را تشکیل می‌دهند، در حالی که تنها ۳ درصد از بودجه به آن‌ها اختصاص می‌یابد. او ظرفیت ایجاد ۲.۵ میلیون شغل مستقیم در حوزه‌های کشاورزی، مسکن و صنایع روستایی را یادآور می‌شود و تأکید دارد که اصلاح نگاه به روستا و تخصیص بودجه متناسب، می‌تواند مهاجرت معکوس از شهر به روستا و ارتقای منزلت اجتماعی جامعه روستایی را به همراه داشته باشد. 🔶 رضاپور همچنین نقش جامعه عشایری را برجسته می‌کند و می‌گوید با وجود جمعیت اندک، آن‌ها ۳۰ درصد گوشت قرمز، ۳۰ درصد لبنیات و حدود ۵ درصد صنایع دستی کشور را تولید می‌کنند و حافظ منابع طبیعی و محیط زیست هستند، اما کمترین خدمات را دریافت می‌کنند. او معتقد است تقویت سازمان امور عشایر و اقدامات تدبیرشده دولت می‌تواند ظرفیت‌های این جامعه را به طور مؤثر فعال کند و سهم آن‌ها در توسعه کشور افزایش یابد. 🔷 در ادامه، رضاپور به اهمیت گردشگری روستایی و مدیریت منابع آب اشاره می‌کند و می‌گوید توسعه بوم‌گردی پایدار، عملیات آبخیزداری و تأمین زیرساخت‌ها می‌تواند مشکلات زیست‌محیطی و منابع آب را کاهش دهد. او نمونه‌هایی از توانمندی تجاری روستاییان در تعامل با بازارهای بین‌المللی، به ویژه چین، ذکر می‌کند و نتیجه می‌گیرد که روستا نقطه پیشرفت کشور است و برای بهبود وضعیت اجتماعی، اقتصادی، فرهنگی و زیست‌محیطی، توجه ویژه و جامع به جامعه روستایی و عشایری ضروری است. 🔶 رضاپور همچنین به نقش تاریخی و سیاسی روستاها در کشور اشاره می‌کند و می‌گوید در دوران دفاع مقدس و پیروزی انقلاب اسلامی، روستاییان با وجود دریافت کمترین خدمات، بیشترین مشارکت و پای‌کار بودن را داشته‌اند؛ در انتخابات نیز مشارکت آن‌ها بالای ۷۰ درصد گزارش شده است. او تأکید می‌کند که توسعه اشتغال، گردشگری، معادن غیرفعال و صنایع روستایی می‌تواند علاوه بر افزایش رفاه، امنیت غذایی، امنیت جغرافیایی و سبک زندگی، بحران‌های اجتماعی و اختلافات محلی را نیز کاهش دهد. علاوه بر این، روستاها با انجام عملیات آبخیزداری و مدیریت منابع آب، می‌توانند کمبود منابع آبی کشور را جبران کنند و توانمندی اقتصادی آن‌ها، به ویژه در تعامل با بازارهای بین‌المللی، می‌تواند به رشد پایدار و جهش اقتصادی کشور کمک کند. ✅ @asreiranian_ir