🔰 برنامه ماجرا
ماجرای انجمن حجتیه
💠 قسمت اول:
موضوع: تاریخچه و کارنامه انجمن حجتیه
میهمان:
محمد رضایی
زمان:
پنجشنبه ۲۵ بهمن، ساعت ۲۲:۳۰
💠 قسمت دوم:
موضوع: ماهیتشناسی فرقهای انجمن حجتیه
میهمان:
علی محمدی هوشیار
زمان:
جمعه، ۲۶ بهمن ساعت۱۶
شبکه۴
https://eitaa.com/majara_tv4
هدایت شده از 📎 تاریخ ایرانیان
به نام خدا
پیرامون چند اشتباه تاریخی درباره جریانات دوران غیبت صغری:
بسیاری از شیعیان تنها تصور و شاید توهمی از جریانات غیبت صغری دارند برای نمونه هنوز تفاوت میان وکیل و یا نائب برای ایشان آشکار نیست و حتی درباره چگونگی ارتباط امام با وکیلان، چنین تصور می کنند که امام مهدی(عج)، تنها ارتباط با وکلای چهارگانه داشته است و این وکلای اربعه هستند که شیعیان امامیه را مدیریت می کنند. همین امر منشا بسیاری از سئوالات و شبهات شده است. از جمله اینکه فهم چرایی وجود غیبت صغری برای ایشان سخت شده و تنها با ظن زیاد غیبت کبری را طرح کرده اند. از این رو در ادامه به برخی از این موارد پرداخته می شود در عین حال اگر یکی از فرهیختگان گرام، حاضر به مباحثه طرفینی باشد با کمال افتخار در خدمت هستم. همچنین ذکر این نکته شایسته بیان است که مطالبی که در ادامه می آید تنها نتیجه حدود 25 مقاله علمی، پژوهشی و سه کتاب حقیر در این زمینه است
1- به اذعان منابع موافق و مخالف شیعیان امامی در سال های آغازین غیبت صغری دچار تشتت بوده اند بنابراین غیبت کبری در آن دوران به نظر نگارنده با نابودی کامل امامیه مواجه می شده است از این رو امام مهدی(عج) در این دوره کارکردها فراوانی را برای بقا و انسجام شیعیان انجام دادند و این دست از کارکردهای امامیه سبب مانایی امامیه در پایان غیبت صغری و پس از آن دوران غیب کبری آغاز گردید.
2- گونه ارتباط امام مهدی در این دوران حاکی از ان است که امام(عج)، نه تنها با وکلای چهارگانه، بلکه با بسیاری از وکلای دیگر نیز ارتباط داشته است و حتی در برخی از موارد با شیعیان امامی که عنوان وکیل نیز نداشته اند ارتباط بر قرار می کرده است.
3- چند نمونه از رفتار امام مهدی(عج) در دوران غیبت صغری(نصب و عزل وکیلان، برخورد با وکیلان مدعی و وکیلان دروغین، ترسیم خط امامت و تمایز آن با جریان جعفر،رفع بسیاری از حوائج مادی شیعیان، دیدار با برخی شیعیان در نقاط مختلف از جمله مکه و سامرا، تاکید بر استفاده از عنصر تقیه، تاکید بر پایان دوران غیبت صغری و ...)
4- طرح دو غیبت به عنوان الغیبه صغیره و الغیبه الکبیره در برخی از روایات آمده است که نخستین بار توسط ابوسهل نوبختی متوفی به سال 311ه در کتاب کافی ثبت شده است. (دقت فرمایید که هر دو عالم امامی ذکر شده، اساسا غیبت کبری را درک نکرده اند از این رو اتهام جعل بر ایشان نسبت به دورانی که شاهد آن نبوده اند مسموع نیست).
5- اساسا این دسته از بزرگان نائب نبودند و عنوان وکیل بر ایشان صادق است، طوری که تمامی روایات ناظر بر جریان وکلا از لسان معصومان از عنوان وکیل استفاده شده است همچنین عالمان در تمام دوران غیبت صغری از عنوان وکیل استفاده می کردند.تنها در سده 6هجری عنوان نائب در منابع امامی شیوع پیدا کرده است. نکته مهم این است کارکرد وکیل با نائب به کلی متفاوت است طوری که نائب می بایست کار منوب عنه را انجام دهد در صورتی که وکلاء، به رغم بزرگوار بودن ایشان، اما تنها کارگزار امام مهدی(عج) بودند و گزارش های در دست حاکی از آن است که کلیه امور مرتبط با امور شیعیان امامی تنها به فرمان امام انجام می شده است.(رک: انتظار موعود ش50 مقاله مفهوم شناسی)
در منابع متقدمین از عالمان امامیه ارتباط امام مهدی(عج) با وکیلان دیگری از جمله حاجزبن یزید وشاء، قاسم بن علا آذربایجان، حسن قاسم و برخی دیگر بارها ذکر شده است.(رک: کافی کلینی کتاب الحجه، الغیبه طوسی)
6- این ادعا که وکیلان با یکدیگر ارتباط خاص یا نسبی داشتند پذیرفتنی نیست، چراکه هیچ نسبت فامیلی میان حسین بن روح و دو وکیل پیشین نیست. همچنین میان وکیل چهارم و دیگر وکلا هیچ گونه ارتباط به خصوصی وجود نداشته است.(رک: مقاله آقای قاضی خانی در انتظار موعود ش50)
7 برخورد سلبی بسیار شدید همه امامیه در جریان ادعای وکالت ابوبکر البغدادی، (چه عالمان قم و چه عالمان بغداد) گواه این مهم است که اولا همه امامیه پایان نهاد وکالت و پایان غیبت صغری را پذیرفته اند و ثانیا اگر ادعای انتفاع از بحث وکالت مطرح بوده است چرا این مهم به یکباره در سال329ه به پایان خود رسید. مگر آنکه بپذیریم همه عالمان، محدثان، وکیلان امامیه در این باره اتفاق بر دروغگویی داشتند.
9- تاکید برخی از منابع از جمله مسعودی و ابوالحسن اشعری بر اینکه شیعیان در ابتدای غیبت صغری دچار تشتت بوده اند اما در اواخر غیبت صغری به اجماع بر وجود و غیبت فرزند امام عسکری(ع) رسیده اند.
بنابراین فهم تحلیلی غیبت صغری نیازمند به مطالعات بسیار دقیق.
من الله التوقیق
مؤسسه مطالعات راهبردی علوم و معارف اسلام از سال ۱۴۲۳ق (۱۳۸۱ش) فعالیت محتوایی خود را شروع کرد؛ در سال ۱۴۲۸ق (۱۳۸۶ش) به طور رسمی به عنوان یک سازمان مردم نهاد (NGO) در سطح استان خراسان، از استانداری خراسان پروانه فعالیت گرفت؛ و در سال ۱۴۳۴ق (۱۳۹۲ش) از وزارت کشور، پروانه فعالیت در سطح ملی دریافت کرد.
این مؤسسه یک کانون تفکر تحقیقاتی، آموزشی و ترویجی با هویت حوزوی است که باور دارد در صورتی که آرمانشهر اسلام با زبان سیستمها و مدلهای تمدنساز ارائه شود، برتری نگرش، قانون و فرهنگ اسلام بر موارد مشابه و تجربیات بشری قابل لمس شده، زمینه لازم برای تحقق تمدنی که «علاوه بر کارآمدی در پاسخ به شبکهی نیازها، احساس حضور خدا را مستمرا افزایش میدهد»، فراهم خواهد شد.
اقامه این تمدن آرمانیترین فلسفه انقلاب اسلامی میباشد. برای تحقق این آرمان بلند باید دولت اسلامی و جامعه اسلامی محقق شود و این نیاز به تولید محتوا برای سیستمها و مدلهای تمدن اسلامی دارد.
.
🔰 معرفی اجمالی قرارگاه مکتب توحید ـ ۱
▪️ هویت قرارگاه:
«قرارگاه مکتب توحید» یک تشکل «راهبردی، عملیاتی» و یک مجموعۀ «علمی، تبلیغی» در بستر «مؤسسه مطالعات راهبردی علوم و معارف اسلام» است که بهشکل مستقل فعالیت میکند.
▪️مأموریت قرارگاه:
مأموریت اصلی قرارگاه، عبارت است از: «همافزایی نیروها» و «فعالسازی ظرفیتها» برای «ترویج #سبک_زندگی_توحیدی» در «#گام_دوم_انقلاب»؛ مأموریتی که ریشه در «بیانیۀ گام دوم انقلاب» دارد.
بر اساس چشماندازی که #رهبر_معظم_انقلاب در این بیانیه ترسیم کردهاند، «آرمان بزرگ #انقلاب_اسلامی»، زمینهسازی برای «طلوع خورشید ولایت عظمی ارواحنا فداه» از طریق ایجاد «#تمدن_نوین_اسلامی» است؛ تمدنی که مهمترین عامل تجسم و تمایزش، چیزی نیست جز: «سبک زندگی توحیدی» در دو بعد فردی و اجتماعی.
توحید ـ بهعنوان روح حاکم بر همۀ آموزههای دینی ـ نه تنها اساس «#خودسازی»، بلکه مهمترین محور «#جامعهپردازی» و «#تمدنسازی» است. زیرا توحید واقعی جز در پرتو «حاکمیت کامل دین در جامعه» و تنظیم همۀ ابعاد زندگی بر اساس دین محقق نمیشود؛ و دقیقا به همین خاطر است که مهمترین مؤلفه در منظومۀ معارف «انقلاب اسلامی» ـ بهعنوان یک حرکت عظیم اجتماعی و تمدنی ـ چیزی جز توحید نیست.
رهبر معظم انقلاب در همین رابطه میفرمایند:
«اگر انقلاب، متّکی به اعتقاد دینی و ایمان اسلامی نبود، نمیتوانست پیروز شود. ایمانِ یکایک مردم بود که توانست این حرکت را بهوجود آورد و استمرار بخشد. قبل از انقلاب اسلامی همه نهضتهای صدوپنجاه سال اخیر همین هدف را دنبال کردند؛ ولی با ناکامی روبهرو شدند. انقلاب توانست در همان راه با قدرت پیش برود و بر عوامل ناکامیاش غلبه کند. چرا؟ چون انقلاب اسلامی حرف نویی را به میان آورد؛ حرف نویی که میتوانست در دنیای افکار عمومی، بهخصوص در دنیای اسلام، برای خود جا باز کند. قسمت اعظم این حرفِ نو توحید بود؛ با معنای عمیق و دقیق و همهجانبه آن. توحید یعنی حاکمیت ارزشهای الهی بر جامعه و نفی حکومتهای طاغوتی، استبدادی، فاسد و طغیانگر بر ارزشهای انسانی و اصیل. بنابراین توحید ستون فقرات و رکن اساسی شعار اسلامی و پیام انقلاب اسلامی بود.» (۸۲/۷/۲۲ ـ بیانات در دیدار جمعی از دانشجویان زنجان)
🆔 @TawhidSchool_ir
🔰 معرفی اجمالی قرارگاه مکتب توحید ـ ۲
▪️ رویکرد اصلی قرارگاه:
رهبر معظم انقلاب در دیدار اخیرشان با حوزویان، ضمن ابراز نگرانی از وضعیت فعلی «#تبلیغ دینی» در جامعه، بهصراحت از آن بهعنوان «اولویت حوزههای علمیه» یاد کردند:
«واقعاً با اطّلاعاتی که به من میرسد از جهات مختلف، نسبت به تبلیغ نگرانم! ... امروز نگاه رایج در حوزههای علمیّه این است که تبلیغ در مرتبهی دوّم قرار دارد. مرتبهی اوّل چیزهای دیگر است [مانند] مقامات علمی و امثال اینها؛ تبلیغ در مرتبهی دوّم است. ما از این نگاه باید عبور کنیم. تبلیغ، مرتبهی اوّل است؛ من این را میخواهم عرض بکنم.» (۱۴۰۲/۴/۲۱ ـ بیانات در دیدار مبلغین و طلاب حوزههای علمیه سراسر کشور)
«اولویت تبلیغ» در حوزهها یعنی:
همه فعالیتهای حوزوی، شامل: فعالیتهای آموزشی، پژوهشی، تربیتی و تهذیبی، باید «معطوف به امر تبلیغ» باشند.
همه فعالیتهای حوزوی باید «پیوست تبلیغی» و «خروجی تبلیغی» داشته باشند.
همه فعالیتهای حوزوی و همه حوزویان باید «فائده عمومی» داشته و «نیازمحور» باشند.
همه محتواهای تولیدشده در حوزه را باید «بستهبندی هنری و رسانهای» کرد.
و این یعنی: نفی تحصیل برای تحصیل، تحقیق برای تحقیق و تدریس برای تدریس. یعنی: نفی اجتهاد برای اجتهاد. یعنی: نفی تمرکز صرف بر رشد علمی خود. یعنی: همانطور که بهفرموده رهبر معظم انقلاب، دانشگاه و علوم دانشگاهی باید در خدمت مردم باشند، حوزه و علوم حوزوی هم باید در خدمت مردم باشند؛ و البته یعنی: سرمایهگذاری ویژه برای تربیت نیروهایی با مأموریت تبلیغ، در کنار تربیت نیروهایی با مأموریت تولید علم و نظریهپردازی.
بر همین اساس رویکرد اصلی قرارگاه مکتب توحید، یک رویکرد تبلیغی است.
🆔 @TawhidSchool_ir
🔰 معرفی اجمالی قرارگاه مکتب توحید ـ ۳
▪️ راهبردهای قرارگاه:
قرارگاه، اهداف خود را با سه راهبرد اصلی دنبال میکند:
۱. ترویج #فلسفه_اسلامی و #عرفان_شیعی_فقاهتی؛ همان اندیشههای بنیادینی که طبق دیدگاه رهبر معظم انقلاب، باید با امتداددادن به آنها در عرصههای مختلف، زمینۀ لازم برای دستیابی به #علوم_انسانی_اسلامی و #سبک_زندگی_توحیدی را فراهم آورد.
۲. #الگوسازی از بزرگان مکتب توحید، مثل #امام_خمینی، #آیة_الله_قاضی و #علامه_طباطبایی رضوان الله علیهم اجمعین؛ همان قلههای تهذیب و شخصیتهای ویژهای که به تعبیر رهبر معظم انقلاب، زمینهسازی برای پرورش انسانهایی مثل آنها، یکی از برترین آرزوهاست.
۳. دفاع از #اسلام_سیاسی، مبارزه با سکولاریسم و توجه جدی به تحولات ملی و بین المللی؛ همان رویکرد مهمی که بنا بر نظر رهبر معظم انقلاب، باید در همۀ فعالیتهای علمی و معنوی جریان داشته باشد.
در همین راستا توجه به یک نکته ضروری است و آن اینکه: هرچند اصل «اختلافنظر» و «اختلافسلیقه» در مسائل فکری و اعتقادی، امری طبیعی و سابقهدار در حوزههاست، اما قطعا «#انقلاب_اسلامی» و «#ولایت_فقیه» از همۀ اختلافنظرها و اختلافسلیقهها مهمتر است. یعنی باید بر محور انقلاب، بهخاطر انقلاب و در راستای اهداف انقلاب، به «مدیریت اختلافها» پرداخته و «#اتحاد» را حفظ کرد. بر همین اساس، راه مواجهه با نظرات مخالف، نه درگیری، تشنّج، ناخنزدن به چهرۀ یکدیگر، تزاحمات بیجهت، تعارضهای بیجا، رمی و تکفیر، بلکه «تشکیل کرسیهای #آزاداندیشی، مناظره، بحث علمی و مواجهۀ استدلالی» است.
▪️ برنامههای قرارگاه:
برگزاری نشستها، کرسیها، کارگاهها و رویدادهای مختلف، در کنار تولید محصولات فرهنگی، هنری و رسانهای گوناگون، بخشی از برنامههای قرارگاه هستند که ان شاء الله بهمرور اجرائی خواهند شد.
🆔 @TawhidSchool_ir
9.29M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
ایمان به خدا وقتی کل وجود آدم رو فرابگیره فرقی نداره آدم بزرگ باشه یا بچه، استاد باشه یا شاگرد
اینطوری حرفاش به آدم آرامش میبخشه
ترامپ کیه؟
خدا برای ما کافیه
┄┄┅┅┅❅❁❅┅┅┅┄┄
هدایت شده از احمد نجمی
معرفی کتاب
سخن از جریان های فکری و آثار سازنده یا مخرب آن در فضای اندیشه و عمل ایرانیان، چند صباحی است رونق یافته است.
تنفس هر یک از اندیشمندان در فضای ناشی از جریان های خاص و ارجاع استنادات خود به برخی متون و نادیده انگاشتن دیگر متن ها، گویای جدّی بودن حیات و حرکت جریان های فکری است. این نگره، متفکران را ذیل جریانات و نماینده ای از آن طرز تلقی و سلوک قلمداد می کند. در این صورت نقطه اتکا و بررسی اندیشه ها، نه شخص متفکر، بلکه نحله فکری او است.
این نوشتار در مقام توصیف وضعیت فکری حوزه معاصر قم و درصدد پاسخ به پرسش های زیر است.
پرسش از چیستی جریان های فکری حوزه قم و بررسی این که جریان فکری چیست؟ ویژگی های جریان های فکری در حوزه چیست؟ چارچوب نظری و آبشخور فکری هر یک از این جریانات کدام است؟ آثار هر یک از این جریانات، چگونه در حوزه بروز و ظهور پیدا می کنند؟ مؤسس یا مهم ترین نمایندگان فعال جریان کدام اند؟
پس از شناخت نقشه جریانات فکری و نشانه گذاری آن ها برای فهم مرزبندی های درون گفتمانی، ضروری است به این پرسش بپردازیم که نسبت هر یک از این جریانات با دیگری چیست؟ چگونه جریانات از یکدیگر کمک می گیرند؟ هر یک از این جریان ها چگونه درصدد حل بحران زمانه خوداند؟ نسبت این جریانات با اندیشه انقلاب اسلامی چیست؟
بنابر این گزارش، کتاب حاضر در قالب پنج بخش تحت عناوین:چارچوب نظری، جریان های اجتهادی، جریان های نص گرا، جریان های عقل محور و جمع بندی و برخی نتایج تدوین شده است.
هدایت شده از اسرار تاریخ | استاد ابوالحسنی
هیپی گری.MP3
زمان:
حجم:
11.06M
┈┅ ❁❁ ┅┈
⚫️ پس از حدود ۵۰ سال
🎙 سخنرانی حماسی آیت الله وحید خراسانی علیه هیپیگری و بیحجابی
💥پاسخ به یک سوال: علت برهنگی و مدگرایی در ایران چیست؟ | سخنرانی در کشور کویت
╭────────────╮
🆔 کانال اسرار تاریخ | استاد ابوالحسنی
🌐 eitaa.com/monzer_ir
╰────────────╯
هدایت شده از اسرار تاریخ | استاد ابوالحسنی
🔺1344. امام خمینی و عدهای از مستقبلین درحال ورود به حرم مقدس مولا امیرالمومنین (علیهالسلام) در نجف. آیت الله شیخ مجتبی لنکرانی ره در حال گفت و گو با ایشان است.
╭────────────╮
🆔 کانال اسرار تاریخ
🌐 eitaa.com/monzer_ir
╰────────────╯
هدایت شده از سیدمحمدصادق
35.56M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔴اعترافات عاملان شهادت آیتالله صدر و شماری از اعضای خاندان حکیم
♦️رسانههای عراق با انتشار تصاویری از جنایتکارانی که در به شهادت رساندن آیتالله صدر و شماری از اعضای خاندان حکیم در زمان رژیم بعثی سابق دست داشتند، ویدئویی از اعترافات آنها را منتشر کردند.