eitaa logo
پایگاه جریان‌شناسی اسباط
655 دنبال‌کننده
594 عکس
30 ویدیو
3 فایل
"اسباط"، پایگاه تخصصی جریان‌شناسی حوزه و روحانیت، وابسته به موسسه مطالعات راهبردی بعثت 💻 asbaat.ir 🔸 eitaa.com/asbaat_ir 📷 www.instagram.com/asbaat_ir 💠 @Asbaatadmin
مشاهده در ایتا
دانلود
🔰 زمینه سازان و حاملان / بخش چهارم 🔺 🔸 میرزا فتحعلی فرزند میرزا محمدتقی است که در شهر نوخه یا شکی، در جمهوری آذربایجان کنونی به سال ۱۱۹۱ش زاده شد و در تاریخ ۱۲۵۷ش در ۶۷ سالگی درگذشت. آرامگاه او نیز همان­جاست. 🔸 آخوندزاده معروف به آخوندوف در شهرهای نوخه، خامنه، مشکین­ شهر، گنجه و تفلیس زندگی کرد و آثاری همچون «سرگذشت یک مرد خسیس» و «تمثیلات یا شش نمایشنامه کمدی» از خود بر جای گذاشت. 🔸 شهر نوخه تا زمان قرارداد ترکمن چای در ۱۸۲۸م، ۱۲۰۶ش متعلق به ایران بود. در این زمان، میرزا فتحعلی شانزده سال داشت. وی در ۲۳ سالگی به تفلیس رفت و مترجم بارون روزن، فرماندار گرجستان شد. 🔸 پس از آشنایی با تئاتر در گرجستان، خود نیز به نمایش ­نویسی روی آورد. آخوندزاده در آثار خود به موضوع آزادی و مشکلات زنان ایران می‌پردازد و با تمجید از و ، به هجو و طرد سنت می­‌پردازد. 🔺 اصلاح دینی و 🔸 آخوندزاده با اثرپذیری از فلسفه تجربی غربی، پی بررسی سیر اندیشه­‌های دینی در ظرف تاریخی و محک آنها به واسطه تجربه و آزمون بر آمد و دیدگاه او درنهایت، به تجدیدنظرطلبی در اسلام و پیشنهاد «اصلاح دینی و پروتستانتیسم» منتهی شد. 🔸 او که به مبارزه علیه روحانیت به پا خاسته بود، خود را ایران می­‌دانست؛ اما از آنجا که معمولا التقاط پلی به سوی ارتداد است، آخوندزاده در نهایت پی حذف اساس اسلام و هدم آن بر آمد. 🔸 او مبلّغ اومانیسم، لیبرالیسم، مشروطه خواهی و ملی‌گرایی بود. آخوندزاده آنچنان شیفته غرب بود که به مردم آسیا توصیه می­‌کرد همیشه مطيع امر و نهی بزرگ خود یعنی غرب باشند؛ آنجا که می­­‌گوید: 🔹 «مردم آسیا حریت کامله را یکبارگی گم کرده‌اند و از لذت مساوات و نعمت حقوق بشریت کلا محروم‌اند… بر شما لازم است که بزرگ خود (یعنی غرب) را بشناسید … همیشه به امرونهی او مطیع باشید و رسوم بندگی و آداب انسانیت را یاد بگیرید.» 🔸 آخوندزاده با طرح ایدۀ «ملیت­‌خواهی و » در پی مقابله با فرهنگ دینی-عربی جامعه ایران است و بازگشت به دوره ایران باستان را توصیه می­‌کند و در واقع، آن را راهکاری برای هویت بخشی به جامعه ایران می­داند که در مقابل پیشرفت دیگر ملل، احساس فقر و حقارت می­‌کند. 🌐 https://www.asbaat.ir/?p=3917 🆔 @asbaat_ir
📸 #عکس_نوشته| افتخار به لباس روحانیت 💠 #شهید_مطهری (ره): استاد دانشگاه بود ... آمد پشت تریبون ایستاد، گفت: 🔹 «من این جمله را با کمال جرات می‌گویم، اگر برای دیگران لباس روحانیت افتخار است، فلانی {شهید مطهری} افتخار لباس #روحانیت است.» 🔺 آتش گرفتم از این حرف، ایستاده سخنرانی می‌کردم، رو کردم به آن شخص، گفتم: «آقای فلان! این چه حرفی بود که از دهانت بیرون آمد؟! تو اصلا می‌فهمی چه داری می‌گویی؟! من چه کسی هستم که تو می‌گویی فلانی افتخار این لباس است؟» 🔺 «آقا من در تمام عمرم یک افتخار بیشتر ندارم، آن هم همین #عمامه و #عباست ... .» 📚 حماسه حسینی؛ ج 1 ،ص 299 🆔 @asbaat_ir
🔰 مروری بر دیدگاه در کتاب و / بخش دوم 🔺 مرحوم نائینی در فصل نخست کتاب «تنبيه الامّه و تنزيه المله» در تعریف سلطنت گفته است: « عبارت است از امانت­داری نوع و ولایت بر حفظ نظم، نه از باب قاهریت و مالکیت. حکومت مالک مملکت نیست و در همه ادیان بر این مسئله تأکید شده و در اسلام، بیشتر از ادیان دیگر بر این محدودیت تأکید شده است؛ در تشیع به علت حرکت در مرز مقررات و احکام اسلامی و همچنین به علت عصمت ائمه علیهم ­السلام، و در اهل سنت به دلیل عدم تجاوزان از سنت و سیره نبویه.» 🔺 فصل دوم کتاب، درباره اثبات وجوب محدود کردن سلطنت به قدر امکان است؛ گرچه اصل آن غصب و غیر مشروع باشد. مرحوم نائینی در این فصل برای اثبات این مطلب، سه دلیل آورده است: وجوب ، وظایف حسبیه که از این منظر علما باید مراقب باشند تا اختلال نظام پیش نیاید، و تقليل ظلم و تحدید غصب تاجایی که ممکن باشد. وی آن­گاه در بحث «تحدید سلطنت» می‌گوید: 🔹 «مجال شبهه و تشکیک در وجوب تحدید سلطنت جائرة غاصبه از نحوه اولی () به نحوه ثانیه () با عدم مقدوریت از ید آن باقی نخواهد بود، چه، بعد از آنکه دانستی که نحوه اولی هم اغتصاب ردای کبریایی (عز اسمه) و ظلم به ساحت اقدسِ احدیت است و هم اغتصاب مقام ولایت و ظلم به ناحیه مقدسه امامت و هم اغتصاب رقاب و بلاد و ظلم درباره عباد است؛ به خلاف نحوه ثانیه که ظلم و اغتصابش فقط به مقام مقدس راجع و از آن دو ظلم و غصب دیگر خالی است … .» ادامه دارد ... 🌐 https://www.asbaat.ir/?p=3887 🆔 @asbaat_ir
📌 سوابق فکری – سیاسی و عملکرد / بخش دوازدهم و پایانی 💠 نگاهی به کارویژه فرید مدرسی در حوزه 9️⃣ دروغ پردازی و فضاسازی، ترویج اخبار کذب 👇👇👇 🆔 @asbaat_ir
📌 سوابق فکری – سیاسی و عملکرد / بخش دوازدهم و پایانی 💠 نگاهی به کارویژه فرید مدرسی در حوزه 9️⃣ دروغ پردازی و فضاسازی، ترویج اخبار کذب 🔸 فرید مدرسی که جوانی روزنامه نگار است و حیات صنفی خود را در ویژه بودن و برخورداری از اخبار دسته اول می داند، گاه برای افزودن به جذابیت های خود و خودنمایی بیشتر اقدام به نشر نیز می کند. 🔸 اگر کسی معتقد باشد که هدف وسیله را توجیه می کند، از گفتن نیز إبایی ندارد. البته گاه این اخبار غیر واقعی دلایل دیگری داشته است که گاه موجب عصبانیت مدرسی جوان نیز شده است. 🔸 او علاقه شدیدی به تعبیر «» برای خبرهایش دارد تا همه او را ویژه، برخوردار از خبر های دسته اول و یک مبنع خبری قابل اتکا بدانند. البته در این میان گاه و بیگاه نیز سنگ او به هدف نیز می خورد. در ادامه تنها به یکی از این خبر پراکنی های کذب وی اشاره می کنیم. 🔸 وی در خبری کوتاه نوشت: « به عنوان منصوب می‌شود.» خبری کوتاه که به سرعت در همه رسانه‌ها پخش شد. خبری که هیچ پایه و اساسی نداشت و حتی آیت الله میرباقری نیز از آن بی خبر بود. اما اصل ماجرا چه بود؟ 🔸 فرید مدرسی با رصد جریان انقلابی و آینده این جریان می‌کوشد چهره‌هایی را که امکان هدایت و راهبری این جریان را بالقوه و یا نسبتا بالفعل دارا هستند، پیش از آنکه موقعیت تثبیت شده‌ای بیابند، تخریب کند. 🔸 برای این چهره‌ها ابتدا باید درجه حساسیت نسبت به ایشان را بالا برد و تا حد زیادی آنها را در کانون توجهات قرار داد. سپس در مخاطب حساسیت‌هایی نسبت به وی ایجاد کرد. 🔸 آیت الله میرباقری که از بدنه اجتماعی خوبی در سطح عموم جامعه و حوزویان برخوردار است، یکی از افرادی است که نگرانی این طیف را برانگیخته است. 🔸 حتی پس از انتشار تکذیبیه رسمی شورای سیاست گذاری أئمه جمعه نسبت به انتصاب ایشان به امامت جمعه تهران، وی اخلاق حرفه‌ای را زیر پا گذاشته و اقدام به انتشار تکذیبیه نکرد. 🔸 فقر اخلاق حرفه‌ای و توسل به اخبار کذب و تخریب رقیب با هر ابزار و ادبیاتی، امری است که این جریان به آن مبتلا هستند. ✍️ پژوهشگر اسباط 🌐 https://www.asbaat.ir/?p=3850 🆔 @asbaat_ir
🔰 بررسی شخصیت #سید_مهدی_هاشمی/ بخش چهارم 🔺 انحرافات فکری پس از انقلاب 👇👇👇 🆔 @asbaat_ir
🔰 بررسی شخصیت / بخش چهارم 🔺 انحرافات فکری پس از انقلاب 1️⃣ همان اصل که قبل از انقلاب در افکارم ریشه دوانیده بود، شدت گرفت و اعتقاد داشتم در همه زمینه‌ها باید در انقلاب اسلامی از خشونت کمک گرفت. حوادث بحرین و اروپا و انفجارات بی‌رویه و مسلح کردن بی ملاک گروه‌های افغانی و عراقی و خلیجی از این انحراف سرچشمه گرفته بود. 2️⃣ اینکه هدف وسیله را توجیه می‌کند. با اینکه در شعار و سخنرانی بر خلاف آن حرف می‌زدم ولی روش عملی‌ام درست بر خلاف آن بود و برای دستیابی به اهدافم از هر وسیله‌ای استفاده می‌کردم. مانند حوادث اختلاف سپاه و کمیته در اصفهان – لنجان و جو تشنج و خشونتی که به منتهی شد. 3️⃣ ضعف تعبد و معنويت و پرداختن به تعقل و تجزیه و تحلیل و اینکه همه چیز را با منطق تعقلی باید فهمید که بدنبال انحراف فکری، سخنان مقام ولایت فقیه را نیز با اندیشه و عقل خودم می‌سنجيدم و نتیجه‌گیری می‌کردم. 4️⃣ مطلق کردن مسایل خارجی صدور انقلاب تا آنجا که به مسایل بسیار حساس مانند جنگ و اقتصاد و مشکلات داخلی کشور را یک می‌دانستم و اعتقاد داشتم چنانچه همه نیروها و مسئولین در راه انداختن جنبش آزادی‌بخش در جهان حرکت کنند، مسایل داخلی خودبخود حل خواهد شد لذا چندان اعتقادی به اهیمت جنگ نداشتم و همین امر موجب ارانه تحلیل‌های انحرافی شده بود که مثلا این مسئولین کشورند که جنگ را علم کرده‌اند. 5️⃣ خصلت‌های مانند، که نتیجه غرور و عجب بود. و خود محوری و استبداد فکری، ریا، تکبر، خود بزرگ ‌بینی مرا احاطه کرده بود و منشأ بسیاری از برخوردهای عملی‌ام در قتل‌ها، انباشتن اسلحه و مهمات، افشاگری علیه مسئولین و … از این خصلت شیطان سرچشمه گرفته. «سند سوم» ادامه دارد ... 🌐 https://www.asbaat.ir/?p=3904 🆔 @asbaat_ir
📌 اختصاصی : 🔖 | روحانیون در گذر زمان 5️⃣ / بخش چهارم 🔰 / قسمت اول👇👇👇 🆔 @asbaat_ir
🔖 | روحانیون در گذر زمان 5️⃣ / بخش چهارم 🔰/ قسمت اول 🔹یکی از موضوعات علمی که این سال‎ها ذهن جامعه معطوف به آن شده، بحث در جامعه اسلامی است. با رخنه و گسترش فرهنگ غرب در جوامع اسلامی و ترجمه علوم انسانی در دانشگاه‎ها، برخی عالمان تحت تأثیر این علوم و جو زدگی جامعه، به تبیین و تطبیق این نظریات با احکام اسلامی پرداخته‎اند. یکی از افرادی که در حوزه زنان وارد شده و به دادن نظریات مشهور شده سید محمد موسوی بجنوردی است. 🔹در خاطرات وی از ابتدای انقلاب آمده، وی با جسارتی که به خرج داده توانسته شاغل در رژیم شاه منحوس را به کار برگرداند. او می‌گوید: «اول که به شورای عالی قضائی رفتم دیدم تمام قضات زن را بازنشسته کردند. به شهید بهشتی گفتم من شما را قبول دارم اما با چه ملاکی این کار را انجام داده‎اید؟ چرا زن نمی‌تواند قاضی شود؟ مگر قضاوت با جنسیت ارتباط دارد؟ قضاوت با علم و تقوا باید انجام شود نه با جنسیت. گفتم اگر قضات زن را برنگردانید من استعفا می‌دهم. 🔸ایشان آدم روشنی بود. او گفت بله من موافقم. آقای موسوی اردبیلی هم دو به شک بود. آقای هم موافق من بودند. همه قضات زن را برگرداندیم. بعد هم در قانون از واژه «هرکس» برای شرایط قاضی شدن نام بردیم. حال می‌خواهد زن باشد یا مرد. پس ببینید چنین سلیقه‌هایی در بین افراد وجود داشت و چون جوان‌تر و جری‌تر هم بودم، وقتی عقیده ‏ام چیزی بود، ساکت نمی‌ماندم». 🔹بحنوردی در واکنش به بحث تفکیک جنسیتی در دانشگاه‎ها می‎گوید: اهانت به مقام زن است و کسانی که به طرح این مسائل در دانشگاه‎ها می‎پردازند، در تلاشند زن را موجودی بوالهوس تعریف کنند. 🔸او می‎گوید: در مدتی که در دانشگاه‎ها در مقاطع مختلف تدریس می‎کنم، در همه کلاس‎ها دخترها و پسرها کنار هم می‎نشینند. تاکنون در دانشگاه خلافی ندیده‎ام و می‎دانم که دانشجویان در کلاس درس تمام هوش و حواس خود را صرف تحصیل می‎کنند. 🔹موسوی بجنوردی در گفت‎و‎گویی درباره موضوع تعدد همسر برای مردان، اظهارنظر کرده و دیدگاهی جدید را در این باره مطرح می‎کند او معتقد است همسر دوم در شرایط امروز دارد. و معتقد است که هیچ مردی نمی تواند دو تا زن بگیرد و این تعدد زوجات برای سرپرستان یتیمان است که در آیه قرآن ذکر شده و اما باتوجه به اینکه ما شرایط آن روز را نداریم، ربطی ندارد که بتوانیم دو، سه یا چهار تا زن بگیریم. 🔹 سید محمد موسوی بجنوردی در این گفت‎و‎گو تصریح می‎کند که قباله های 12شرطی ازدواج را وی درست کرده و یکی از آن شروط را از کانون انگلستان - آمریکا گرفته است، آن هم مبنی بر این که اگر مردی زنش را طلاق داد، باید نصف دارایی خود را به زن بدهد. 🔹 او می‎گوید: «در اروپا این طوری است که اگر زن طلاق داد، زن باید نصف دارایی خود را به مرد بدهد و اگر هم مرد طلاق دهد، او باید نصف داراییش را به زن بدهد که ما آمدیم و تنها بخش دوم آن را گرفتیم. یعنی اگر مردی زن خود را بدون عذر موجهی طلاق داد باید نصف دارایی خود را که در زمان زناشویی تحصیل کرده است را به زن بدهد. 🔹او می گوید: یادم است آیت الله به ما گفتند، این چه قانونی است که شما وضع کردید؟ این کار باعث می‎شود تا خانم ها کیسه بدوزند. ما در جواب گفتیم هدف ما از این کار، ابتدا کاهش آمار است و دوم این که زن خانه بعد از چند سال زندگی اگر طلاق بگیرد باید جایی برای زندگی داشته باشد». ادامه دارد ... ✍️ پژوهشگر اسباط 🆔 @asbaat_ir
📸 | مرحوم حاج آقا مصطفی رهنما 💠 : تلاش خستگی‌ناپذیر این روحانی پارسا (حجت الاسلام مصطفی رهنما) در مبارزه‌ی قلمی و فکری برای مسأله‌ی که از جوانی تا کهنسالی و در بیش از نیم قرن ادامه داشت، چهره‌ئی و تحسین برانگیز از وی در ذهن همه‌ی کسانی که این عالمِ متواضع و پر را می‌شناختند، ترسیم می‌کرد. 🗓 10 مهر 1392 🆔 @asbaat_ir
🔰 بررسی روند رسیدن به موج #تمدن_خواهی در جهان اسلام/ بخش سوم 🔹 تلاش‌های عملی برای تشکیل حکومت اسلامی 👇👇👇 🆔 @asbaat_ir
🔰 بررسی روند رسیدن به موج در جهان اسلام/ بخش سوم 🔹 تلاش‌های عملی برای تشکیل 🔺 علاوه بر کوشش‌های نظری، تلاش‌های عملی نیز برای تشکیل حکومت اسلامی انجام شد. در شمال ، عثمان دان فُودیو، در آغاز سده نوزدهم میلادی، یک حکومت اسلامی تأسیس کرد که نزدیک به یک سده تداوم داشت. 🔺 در حوزه تسنن، اقدام‌های موفق و نیمه موفق دیگری نیز صورت گرفت. در حسن الترابی، از گروه اخوان المسلمین، به عنوان نظریه‌پرداز تشکیل حکومت اسلامی، به کمک حسن عمر البشیر حکومت غیر دینی جعفر نُمیری را سرنگون کرد و در آن کشور حکومت اسلامی با داعیة «اجرای شریعت» تشکیل داد. 🔺 در ، نجم‌الدین اربکان، حزب رستگاری ملی (رفاه) را، با اندیشه اعلام نشده (از ترس ژنرال‌های ارتش) حکومت اسلامی، تأسیس کرد که با کوشش بسیار و تغییر مکرر شیوه، سرانجام حکومتی ائتلافی با تانسو چیللر تشکیل داد که از بارزترین نمادهای آن بازگرداندن حجاب بانوان، تشکیل نماز جماعت در ادارات و توسعة مدارس امام خطیب بود. 🔺 این راه را حزب فضیلت اسلامی به رهبری رجب طیب اردوغان تا آنجا ادامه داد که سرانجام اسلام‌گرایان ترکیه هر دو پست نخست‌وزیری و ریاست جمهوری را با اتکا به آرای مردم به دست گرفتند. 🔺 در جبهه نجات اسلامی به رهبری عباس مدنی، برای تأسیس حکومت اسلامی شکل گرفت و به سرعت گسترش یافت، به‌گونه‌ای که در انتخابات شهرداری‌ها در همه شهرهای الجزایر، اکثریت آرای مردم را به دست آورد. 🔺 در حوزه تشیع، آیت الله ، در اوایل سده بیستم میلادی، حکومت اسلامی را بر مبانی در جنوب ایران تشکیل داد. 🔺 شاید بتوان حکومت در چارچوب «حزب اتحاد اسلام» در گیلان را با تسامح، یکی از نمونه‌های ناقص تأسیس حکومت اسلامی به‌شمار آورد. 🔺 اقدامی ناقص که در زمان ضیاءالحق برای تصویب «لایحه شریعت» در مجلس به عمل آمد و تغییر نام به جمهوری اسلامی پاکستان می‌تواند بخشی از کوشش‌های صورت گرفته برای تأسیس حکومت اسلامی به‌شمار آید. 🔺 افزون بر این موارد نمونه‌های دیگری را در جنبش‌های اسلامی می‌توان یافت که علی رغم تفاوت‌های فراوان در مبانی سیاسی، فقهی و دینی در برپایی حکومت اسلامی مشترکند، مانند ، و یا زیدیه در یمن. 🔺 در مجموع با دیدی بسیار کلان و کلی می‌توان گفت امروز به لحاظ مفهومی، جنبش‌های اسلامی در سطح سیاسی و فکری در آرزوی برپایی حکومت اسلامی «اشتراک اعتقادی یا ایدئولوژیک دارند». ادامه دارد ... ✍️ حجت الاسلام محسن محمدی 🌐 https://www.asbaat.ir/?p=3892 🆔 @asbaat_ir