eitaa logo
پایگاه جریان‌شناسی اسباط
656 دنبال‌کننده
594 عکس
30 ویدیو
3 فایل
"اسباط"، پایگاه تخصصی جریان‌شناسی حوزه و روحانیت، وابسته به موسسه مطالعات راهبردی بعثت 💻 asbaat.ir 🔸 eitaa.com/asbaat_ir 📷 www.instagram.com/asbaat_ir 💠 @Asbaatadmin
مشاهده در ایتا
دانلود
🔖 جریان‌شناسی #سازمان_مجاهدین_خلق/ بخش دوم 🔰 منابع مطالعاتی سازمان/ قسمت نخست 👇👇👇 🆔 @asbaat_ir
🔖 جریان‌شناسی / بخش دوم 🔰 منابع مطالعاتی سازمان/ قسمت نخست 🔺 منابع مطالعاتی سازمان، بعد از قرآن و نهج‌البلاغه، عمدتاً کتاب‌هایی است که توسط نهضت آزادی نوشته شده بود، کتاب‌هایی مانند: «راه طی شده»، «خدا در اجتماع»، «بی‏نهایت کوچک‏ها»، «ذره بی‏انتها»، «کار در اسلام»، «عشق و پرستش»، «مسأله وحی»، «اسلام مکتب مبارز و مولد»، که همگی نوشته مهندس بازرگان است. 🔺 «جهاد و شهادت» و «تفسیر پرتوی از قرآن» نوشته‌آیت‌الله طالقانی، «خلقت انسان» و «قرآن و تکامل» نوشته یدالله سحابی، «آیا انسان زاده میمون است» نوشته محمود بهزاد، «انسان و کهکشان‏ها» از جان‏ففر، «منشأ تکامل و حیات»، از اپارین، «علم به کجا می‏رود»، تألیف ماکس پلانک، «چهار مقاله فلسفی»، از استالین. 🔺 «دوزخیان روی زمین»، «مبارزات ‏مردم الجزایر»، «سرگذشت ویتنام»، «تاریخ مشروطه ‌ایران» نوشته کسروی، «چه باید کرد»، از لنین، و کتاب‌های مائو از قبیل: «علیه لیبرالیسم»، «اصلاح سبک کار حزبی»، «آموزش خود را از نو بسازیم» و کتاب‌هایی مانند: «چگونه می‏توان یک کمونیست خوب بود» از شائوچی، کتاب «سیر تحولات اجتماعی» و یک سری کتاب‌های دیگر. 🔺 منابع یاد شده عمدتاً منابعی هستند که حالت روشن فکری داشتند، یعنی از دیدگاه روشن فکرانه به مسائل می‌پرداختند، نتیجه چنین مطالعاتی، برداشت نوینی از مفاهیم اسلامی است که معمولاً با تفسیری که روحانیت از اسلام داشت ناسازگار بود.( شایان ذکر است در اینجا مقصود از روحانیت عمدتاً مراجع، محققان و بزرگان روحانیت است.) 🔺 در این مرحله هسته مرکزی و فکری مجاهدین خلق برای اینکه بتواند کادر سازی کند، از مجموع مطالعات ذکر شده شروع به تدوین ایدئولوژی‌های سازمان و کتاب‌هایی در این زمینه برای مطالعه اعضاء کرد و بعداز مدتی این کتب تازه تدوین شده ملاک و معیاری برای عمل اعضای جدید هم به‌شمار می‌رفت. 🔺 این مطالعات به‌صورت دست‌جمعی و گروهی انجام و در ادامه هر یک ازاعضاء تدوین یک بخش را برعهده گرفت. برای مثال حسین روحانی کتاب «متدولوژی یا روش‌شناختی» را نوشت که در حقیقت معرفت شناسی سازمان در قالب این کتاب منعکس شده بود؛ لیکن دیدگاهی که حسین روحانی در این کتاب مطرح می‌کند عمدتاً همان دیدگاه مارکسیستی است. ادامه دارد ... 🌐 https://www.asbaat.ir/?p=1516 🆔 @asbaat_ir
🔰 #جریان‌های_غیرانقلابی_در_حوزه/ بخش نخست 📝 #یادداشت| هشدار امام (ره) نسبت به جریان “تقدس نمایان متحجر” در حوزه‌ها 👇👇👇 🆔 @asbaat_ir
🔰 / بخش نخست 📝 | هشدار امام (ره) نسبت به جریان “تقدس نمایان متحجر” در حوزه‌ها 🔺 با نگاهی اجمالی به گذشته انقلاب اسلامی درخواهیم یافت در زمان حرکت انقلابی حضرت امام(ره) گرایش‌های مختلفی در داخل روحانیت و مجموعه حوزه‌ها با تفکر کلی جدایی دین از سیاست وجود داشت که دائماً در برابر حرکت امام موضع می‌گرفتند. 🔺 این تفکر، مبنای جریانی قرار داشت که اصولاً دخالت روحانیت در سیاست را اشتباه می‌خواند و به جد معتقد بود که روحانیت نباید وارد مسائل سیاسی بشود تا جایگاه و قداستش حفظ شود. اینان با نادیده گرفتن مبانی دینی اسلام، تشیع و سیره بزرگان دین، دخالت روحانیت در سیاست را موجب از بین رفتن قداست دین و روحانیت می‌پنداشتند! 🔺 این نوع گرایش گرچه در ظاهر خود را دلسوز جایگاه روحانیت نشان می‌داد و به ویژه بعد از فشار سختی که در زمان رضاخان بر روحانیت شیعه وارد آمده بود و حوادث تلخی که بر حوزه‌ها گذشته بود و موجب انزوا و بدبینی روحانیت به سیاست را فراهم نموده بود، تا حدودی استدلال خود را قابل توجیه می‌دانست؛ 🔺 اما در عمل دین و روحانیت را از جایگاه واقعی خود به پایین می‌کشید و شأن اجتماعی ـ سیاسی آن را نادیده می‌انگاشت. این جریان را گرچه به تمامه نمی‌توان دشمن روحانیت تلقی کرد به دلیل آن که بسیاری از علمای موجه و متدینان با نیت خیر نیز در آنان وجود داشتند اما قطعاً در بین اینها عوامل نفوذی با تفکر جدایی دین از سیاست و مروجین این تفکر در روحانیت نیز وجود داشته‌اند. 🔺 در این میان افراد وابسته‌ای بوده‌اند که با ترویج جدایی روحانیت از سیاست و بر حذر داشتن طلاب از ورود به سیاست عملاً می‌خواستند حضور اسلام و مظاهر دینی را به مرور در جامعه از بین ببرند و روحانیت را منزوی سازند تا اهداف استکبار و استبداد را در جامعه اسلامی پیش ببرند. 🔺 یکی از شاخصه‌های اصلی جریان مورد بحث، “تقدس نمایی” است زیرا این افراد خودشان را به شدت پایبند به مسائل دینی معرفی می‌کنند بدون اینکه به مسائل سیاسی کاری داشته باشند؛ 🔺 این جریان همزمان با شروع نهضت انقلاب اسلامی، جریانی نسبتاً رایج در حوزه‌ها بود و حتی تا حدودی مورد احترام توده‌ها نیز قرار داشتند چون آدم‌های به ظاهر مقدسی بودند، ظواهر دینی و آداب اسلامی را به شدت رعایت می‌کردند لذا مورد احترام مردم بودند و از آنجا که کاری به حکومت و سیاست نداشتند رژیم پهلوی هم با آنها کاری نداشت بلکه حتی فضا را برای آنها باز می‌گذاشت تا مردم بیشتر جذب آنها بشوند. 🔺 طبیعی است که این جریان به نوعی در برابر اسلام انقلابی که داعیه حاکمیت اسلام و احکام الهی در جامعه را داشت، قرار می‌گرفت و مانع پیشرفت آن بود. از این رو حضرت امام(ره) ضمن اشاره به اهداف پلید استکبار از اقداماتی نظیر نشر کتاب آیات شیطانی برای زدن ریشه دین و روحانیت، روحانیان وابسته و مقدس نما و تحجرگرا را از این دایره بیرون می‌سازد: 🔸 «مسئله کتاب آیات شیطانی کاری حساب شده برای زدن ریشه دین و دینداری و در رأس آن اسلام و روحانیت است، یقیناً اگر جهان‌خواران می‌توانستند ریشه و نام روحانیت را می‌سوختند ولی خداوند همواره حافظ و نگهبان این مشعل مقدس بوده است و انشاءالله از این پس نیز خواهد بود به‌شرط آنکه حیله و مکر و فریب جهان‌خواران را شناسیم، البته بدان معنا نیست که ما از همه روحانیان دفاع کنیم چرا که روحانیان وابسته و مقدس نما و تحجرگرا هم کم نبودند و نیستند در حوزه‌های علمیه.» ✍️ حجت الاسلام محمد ملک‌زاده ادامه دارد ... 🌐 https://www.asbaat.ir/?p=1790 🆔 @asbaat_ir
📌 اختصاصی #اسباط: #پرونده_ویژه| روحانیون در گذر زمان 💠 با درخواست اعضای محترم کانال اسباط مبنی بر تجمیع مطالب منتشر شده در پرونده ویژه «روحانیون در گذر زمان» از این به بعد پس از اتمام بررسی هر شخص، لینک‌های مربوط به او به صورت یکجا منتشر خواهد شد. 4️⃣ #مجید_انصاری 🆔 https://eitaa.com/asbaat_ir/470 🆔 https://eitaa.com/asbaat_ir/486 🆔 https://eitaa.com/asbaat_ir/495 🆔 https://eitaa.com/asbaat_ir/508 🆔 https://eitaa.com/asbaat_ir/521 🆔 https://eitaa.com/asbaat_ir/547 🆔 https://eitaa.com/asbaat_ir/570 🆔 https://eitaa.com/asbaat_ir/754 🆔 @asbaat_ir
📸 | نقد و بررسی نشست دوره‌ای اساتید 🔰 جلسه نقد و بررسی عملکرد ، در موسسه مطالعات راهبردی با حضور اساتید جریانشناسی برگزار گردید. 💠 دیدن ادامه تصاویر: 🌐 https://www.asbaat.ir/?p=4614 🆔 @asbaat_ir
📚 #معرفی_كتاب| تاریخ تحولات سیاسی ایران (بررسی مولفه‌های دین، حاکمیت،مدنیت و سیاست در گستره‌ی هویت ملی ایران) 👇👇👇 🆔 @asbaat_ir
📚 | تاریخ تحولات سیاسی ایران (بررسی مولفه‌های دین، حاکمیت،مدنیت و سیاست در گستره‌ی هویت ملی ایران) 🔺 کتاب «تاریخ تحولات سیاسی ایران، بررسي مولفه هاي دين – حاكميت – مدنيت و تكوين دولت – ملت در گستره هويت ملی ایران» نوشته موسی نجفی و موسی حقانی است. این کتاب در سال ۱۳۸۱ برای اولین بار توسط موسسه مطالعات تاریخ معاصر ایران در تهران منتشر شد و تا کنون بیش از ۷ بار تجدید چاپ شده است. 🔺 تاریخ تحولات مورد اقبال دانشجویان تاریخ و سایر علاقمندان تاریخ قرار گرفته است تا جایی که کتاب درسی بعضی از دانشگاه های کشور قرار گرفته و به تازگی خلاصه‌ای از این کتاب در قطع کوچک با عنوان «تاریخ معاصر ایران» در ۳۷۲ صفحه منتشر شده است. این کتابچه در همایش خادمان فرهنگ مکتوب در سال ۱۳۹۱ در حوزه تاریخ رتبه برتر را کسب کرد. 🔺 کتاب «تاریخ تحولات سیاسی ایران»، به روایت تاریخ معاصر ایران از شروع دوره صفوی تا اواخر حکومت پهلوی با دیدگاهی تحلیلی می‌پردازد. این کتاب حوادث و وقایع مهم و کلیدی تاریخ معاصر ایران را بررسی می‌کند و تحلیل‌های تاریخی از هر کدام ارائه می‌دهد. ناگفته نماند در این اثر به ایران قبل از اسلام اشاراتی بسیار مختصر شده است ( کمتر از ۵ درصد حجم کتاب) اما تاکید و نگاه اصلی به “ایران اسلامی-شیعی”، یعنی تحولات پنج قرن اخیر از عصر صفویه تا عهد انقلاب اسلامی معطوف می‌باشد. 🔹 ترسیم نقش استعمارگران روسیه و انگلیس 🔺 این کتاب نقش استعمارگران روسیه و انگلیس را در استعمار ملت ایران به خوبی ترسیم کرده و در مقابل نقش روحانیت بیدار که در مقابله با استعمارگران، ایران را حفظ کردند به خوبی ترسیم کرده است. همچنین نقش روشنفکرانی که برای استیلای غرب و شرق بر ایران تمام تلاش خود را می‌کردند به خوبی بیان شده است. نویسندگان این کتاب با نگاهی اسلامی به وقایع تاریخ معاصر نگریسته و همین مسئله باعث شده تا این کتاب مورد اقبال علاقمندان به تاریخ قرار گیرد. 🔺 در قسمتی از مقدمه این کتاب آمده است: «سعی ما در نگارش این کتاب بر این نکته متمرکز بوده است که راهی هر چند کوتاه بر عمق تاریخ قرون اخیر ایران زده و مسائل را در این نقب فکری- تاریخی مورد بررسی قرار دهیم. مشکل بزرگ در فهم تاریخ ایران این است که تحلیلی کلی و نگاهی که بتواند نسبت‌ها و ارزش‌ها و شاخص‌ها را با هم بسنجد کمتر وجود دارد و این اثر سعی کرده مروری کلی بر این مهم داشته باشد.» 🌐 https://www.asbaat.ir/?p=4603 🆔 @asbaat_ir
🔰 #حوزه_سکولار/ بخش دوم 📝 #یادداشت| مولفه‌های حوزه سکولار 👇👇👇 🆔 @asbaat_ir
🔰 / بخش دوم 📝 | مولفه‌های حوزه سکولار 🔺 با توجه به تعریف صورت گرفته از سکولاریسم، اکنون می‌توان مولفه‌های حوزه سکولار را این گونه بیان کرد: 1️⃣ کناره گیری و انزوا 🔸 یکی از اصلی‌ترین مولفه‌های حوزه سکولاری، کناره‌گیری از امور و خزیدن در کنج حجره‌هاست. به تعبیر مقام معظم رهبری: «این که یک آقائی در یک گوشه‌ای عبایش را بکشد به کول خودش، بگوید من به کارهای کشور کار ندارم، من به نظام کار ندارم، افتخار نیست؛ این ننگ است.» 2️⃣ تحجر و جمود 🔸 یکی از مهمترین نشانه‌های حوزه سکولاری، وجود تحجر و واپسگرایی و تصلب در رای و نظر است. تحجّر به این معنا است که، کسی که می‌خواهد کار بزرگی را با این عظمت انجام دهد، نتواند نیازهای زمان و لوازم هر لحظه لحظه زندگی یک ملت را از قرآن بشناسد و بخواهد در یک وضعیت ایستا و بدون انعطاف، حکم نماید و کار کند و پیش برود. 🔸 به دیگر سخن، معنای تحجّر آن است که، کسی که می‌خواهد از مبانی اسلام و فقه اسلام، برای بنای جامعه استفاده کند، به ظواهر احکام اکتفا نماید و نتواند کشش طبیعی احکام و معارف اسلامی را، در آن جایی که قابل کشش است، درک کند و برای نیاز یک ملت و یک نظام و یک کشور – که نیاز لحظه به لحظه است – نتواند علاج و دستور روز را نسخه کند و ارائه دهد. 🔸 قطعا اگر در رأس نظام‌های سیاسی‌ای که براساس اسلام، یا تشکیل شده است، یا در آینده تشکیل خواهد شد، چنین روحیه‌ای وجود داشته باشد، یقیناً اسلام بدنام خواهد شد و منبع لایزال معارف و احکام اسلامی نخواهند توانست جامعه را پیش ببرند. 3️⃣ بی‌خبری 🔸 از دیگر نشانه‌های حوزه سکولاری، بی‌خبری و ناآگاهی از اوضاع پیرامون است. به تعبیر مقام معظم رهبری: «حوزه‌ علمیه و علمای دین و جوامع دینی و روحانی نمی‌توانند از وضع نظام بی‌خبر باشند و بی‌خبر بمانند و این بی‌خبری را تحمل کنند.» 4️⃣ بی‌تفاوتی 🔸 بی تفاوتی و بی عملی نسبت به مسائل، یکی دیگر ازمولفه‌‌‌‌های حوزه سکولاری می‌باشد. رهبر انقلاب در این مورد می‌گویند: «اگر حوزه کارش به آنجا برسد که طلبه نسبت به مسایل انقلاب، احساس بی‌تفاوتی کند، خطر بزرگی است و نباید بگذارید چنین شود.» 5️⃣ نگاه غیر جدی 🔸 نگاه غیر جدی به حکومتی که برخواسته از حوزه‌های علوم دینی است ومرهون خون پاک هزاران شهید است، نشانه‌ای بارز از حوزه سکولاری به شمار می‌آید: «کسی که در حوزه باشد و به نظام اسلامی و احکام قرآن -که در این نظام عملی می‌شود – و به حکومت اسلامی – که به برکت مجاهدت مردم سرِ پا شده است – با چشمِ غیرجدّی نگاه کند، یک عنصر بیگانه است؛ هر کس می‌خواهد باشد. » 6️⃣ بی‌بصیرتی 🔸 بی‌بصیرتی و عدم تحلیل دقیق مسائل را نیز می‌توان دیگر نشانه سکولاری شدن حوزه‌ها دانست. به تعبیر مقام معظم رهبری: «روحانیِ مفید، یعنی روحانی بصیر چرا که اگر بصیرت نباشد، شخص در تشخیص جایگاه خود و موقعیت دشمن، اشتباه می‌کند و همانگونه که متأسفانه در مسائل سیاسی، دینی و اجتماعی بارها اتفاق افتاده است، جبهه خودی را مورد حمله قرار می دهد.» 7️⃣ جهل و بی‌خبری 🔸 یکی دیگر از مولفه‌های حوزه سکولاری، جهل و بی‌خبری است: «اگر کسی اعلم و افقه هم باشد، اما نتواند بفهمد و ببیند که نظام اسلامی، امروز در ایران اسلامی، چطور بر مبنای حق قیام کرده و چطور نظام جاهلىِ مبنی بر گناه و فسق و فجور و ظلم را از بین بُرده ….. خاک بر سرِ آن عالم اعلم و افقه! ….. حالا گیرم از لحاظ فقاهت و علم هم خیلی بالا باشد، که آن هم علم نیست، جهل است. نور نیست، ظلمت است.» ✍️ حجت الاسلام علی اکبر عالمیان ادامه دارد ... 🌐 https://www.asbaat.ir/?p=4541 🆔 @asbaat_ir
🔖 بررسی شخصیت #سیدحسین_خمینی/ بخش ششم 🔰 اتحاد با رضا پهلوی در برابر جمهوری اسلامی 👇👇👇 🆔 @asbaat_ir
🔖 بررسی شخصیت / بخش ششم 🔰 اتحاد با رضا پهلوی در برابر جمهوری اسلامی 🔻 همچنین یکی دیگر از مواضعی که از سوی سیدحسین خمینی علیه جمهوری اسلامی ایران شهرت دارد، به تیرماه سال ۱۳۸۴ بازمی­‌گردد. 🔻 زمانی که مجله آمریکایی «ونیتی فر» از پیشنهاد سیدحسین خمینی به رضا پهلوی برای اتحاد در برابر جمهوری اسلامی به­شرط صرف­نظر کردنش از پادشاهی خبر داد و گویا این پیشنهاد از سوی کریستوفر هیچنز خبرنگار این مجله – که به قم سفر کرده بود – به رضا پهلوی داده شده بود. 🔻 روزنامه واشنگتن پست، ۲۰ ژوئن ۲۰۰۶ در مطلبی با عنوان «ایرانیان خارج از کشور ناامید به نظر می‌­رسند» می‌­گوید: او همچنین با کنجکاوی نظر خبرنگار را پیرامون طرح رفراندوم سازمان ملل برای تغییر نظام ایران جویا می­‌شود و ابراز تمایل می­‌نماید: « روزی با رضا پهلوی دیدار و حتی با وی همکاری می­‌کنم، به­ شرط آنکه رضا پهلوی از پادشاهی صرف نظر کند.» 🔸 هیچنز نیز پیام حسین خمینی را در آشپزخانه­‌ای واقع در زیرزمین یک خانه در واشنگتن به رضا پهلوی می­‌دهد که به ­قول او به شدت سعی می‌کند شاهانه جلوه ننماید. هیچنز می­‌نویسد: «رضا پهلوی در باب سلطنت از سیاست بگو و نپرس پیروی می‌­نماید.» 🔻پس از این مصاحبه، به گفته احسان نراقی از افراد نزدیک به خانواده شاه مخلوع، سید حسین در سفر خود به آمریکا با رضا پهلوی دیدار می­کند که رادیوهای بیگانه نیز پس از این دیدار اعلام کردند: 🔸 «در این دیدار رضا پهلوی به وی گفته است که جد من به ایران خدمت کرد و سید حسین هم در پاسخ گفته است جد من به ایران خیانت کرد.» عبارتی که پس از انتشار آن از سوی سید حسین خمینی هیچ گاه مورد تکذیب قرار نگرفت. 🔰 حمله حسین خمینی به حجاب اسلامی 🔻 حسین خمینی در مصاحبه با العربیه در حمله­‌ای آشکار به حجاب اسلامی می­‌گوید: «رهبر کنونی ایران به­ هیچ‌­وجه از شئون و رهبری پدربزرگم برخوردار نیست. من کتاب‌فروشی دور حرم حضرت علی را به تدریس در قم ترجیح می­‌دهم. 🔸 این­ها به ­زور و با اعمال خشونت و وحشی­‌گری زنان را به حجاب داشتن وا می­‌دارند. رنگ چادرها و روسری­‌ها همه تیره است. چرا نباید زنان و دختران ما در انتخاب پوشش خود آزاد باشند. امروز حکومت زنان را به بدترین شکل در حجاب کرده است؛ قلب آدم می­‌گیرد وقتی این ­همه سیاه­پوش را می­‌بیند. 🔸 من به شکل طبیعی طرفدار حجاب اختیاری هستم و معتقدم زنان باید آزاد باشند تا پوشش خود را برگزینند آنکه می­‌خواهد بی‌حجاب بیرون آید باید آزاد باشد و عقیده‌­اش مورد احترام جامعه باشد.» ادامه دارد ... 🌐 https://www.asbaat.ir/?p=4213 🆔 @asbaat_ir