🔰 جریانشناسی #دفتر_تبلیغات_اسلامی_حوزه_علمیه_قم/ بخش یازدهم
💠 ظهور یک زاویه
🔺 الف - خط فکری دفتر تبلیغات
♻️ جریان #روشنفکری در نگاه حضرت امام خمینی (ره)/بخش دوم
2️⃣ روشنفکران خودباخته
🔶 ب) روشنفکران #مزدور و ستیزهگر
🔸 بیشترین انتقادات حضرت امام متوجه این دسته از روشنفکران خودباخته غرب و بعضا شرق بود که تمام هویت را در نقش و نگار غرب میدیدند و با این نوع نگاه، غالبا در ستیز با دین و آرمانهای دینی بر میآمدند.
🔸 حضرت امام درباره این گروه هشدار میدهد: «ای مسلمانان جهان… بر فرهنگ اسلامی تکیه زنید و با غرب و غرب زدگی، مبارزه نمایید و روی پای خودتان بایستید و بر روشنفکران #شرق_زده و #غرب_زده، بتازید و هویت خویش را دریابید که روشنفکران اجیر شده، بلایی بر سر ملت و مملکت شان آوردهاند که تا متحد نشوید و دقیقاً به اسلام راستین تکیه نکنید، به شما آن خواهد گذشت که تاکنون گذشته است. امروز، زمانی است که ملتها چراغ راه روشنفکرانشان شوند و آنان را از خودباختگی و زبونی در مقابل شرق و غرب، نجات دهند که امروز، روز حرکت ملتهاست».
3️⃣ روشنفکران بیتفاوت
🔸 این دسته همواره خارج از گود #مبارزات بودند و فقط ایام برداشت حضور آنان احساس میشد و با ادعای #وطن_پرستی و میهندوستی میخواهند نظراتشان مقبول افتد؛ امام خمینی به خوبی از ماهیت این عده پرده بر میدارد و میفرماید:
🔹 «این ملت اینقدر خون داده است. اینقدر زحمت کشیده است. شما آن کنارها نشستید تماشا کردید. مثل بسیاری از روشنفکرها آن کنار نشستند تماشا کردند. این جوانهای ما ... کارها را انجام دادند. حالا که کارها را انجام دادند، اینها از آن طرف مرزها راه افتادهاند و آمدهاند این جا و با تَذکرههای نمیدانم درست یا غیر درست، ایرانیاند اما بیرون بودند اینها بسیارشان. حالا آمدهاند این جا و میخواهند باز #اخلال بکنند».
ادامه دارد ...
✍️ پژوهشگر اسباط
🆔 @asbaat_ir
💠 #جمعیت_مؤتلفه، حرکت برای اقامه معروف
🔹 این جمعیت از ائتلاف سه گروه مبارز از مسجد شیخ علی (صادق امانی، #شهید_لاجوردی) و گروه مسجد امین الدوله بازار (حبیب الله عسگراولادی و شهید مهدی عراقی و هاشم امانی) و گروه اصفهانیها (محمود میرفندرسکی، اسد الله #بادمچیان و سیدعلاالدین میرمحمد صادقی) شکل گرفت.
🔹 اعضای مؤتلفه در جریانات انجمنهای #ایالتی و #ولایتی و رخدادهای #رفراندوم شاه در بهمن 1341 ه.ش، به صورت پراکنده و تحت رهبری #امام_خمینی (ره) فعالیت داشتند تا در اوایل سال 1342 ه.ش اعضا با همدیگر آشنا و مرتبط شدند و این جمعیت شکل گرفت.
🔹 مسئولان سازمان مرکزی این جمعیت ها همگی از کسبه و تجار متدین بازار بودند و دارای یک شورای روحانیت متشکل از #شهیدبهشتی، حجت الاسلام انواری و با همکاری شهید محمدجواد #باهنر و حجت الاسلام #رفسنجانی نظارت بر آموزشها، اعمال و رفتار و خط مشی جمعیت را برعهده داشتند.
🔹 جمعیت مؤتلفه را میتوان تنها تشکلی دانست که در قیام «امر به #معروف و نهی از #منکر» امام در خرداد 1342 با به میدان آمدن دِین خود را به امام و مردم ادا کرد.
🔹 هدف مؤتلفه چیزی جز اقامه دین و نفی سلطه اجانب زیر نظر #مرجعیت_انقلابی و شورای روحانیت نبود. گرفتن مجوز قتل #حسنعلی_منصور را به خاطر اجرای یکی از منکرات بزرگ سیاسی (لایحه #کاپیتولاسیون) به مجلس و تلاش برای بازداشت و تبعید امام راحل به ترکیه در همین مسیر میتوان تفسیر کرد که جوان مؤمن و انقلابی محمد #بخارایی از این جمعیت دست به این کار بزرگ اسلامی و انقلابی زد.
✍️ استاد حسن ابراهیمزاده
🆔 @asbaat_ir
🔰 بررسی روند رسیدن به موج #تمدن_خواهی در جهان اسلام/ بخش پایانی
🔺 فهم چیستی پدیدههای #اجتماعی وابسته به عوامل متعددی است که مؤثرترین آنها را میتوان بستر معرفتی این شناخت یا به عبارتی فلسفه تاریخی دانست که با پیش فرضهای هستی شناسانه، درکی کلانتر را از تحولات اجتماعی در بستر تاریخ بشری فرا روی انسان قرار میدهد. به این ترتیب پدیدهها فرا رخدادی فهم میشود و رویدادها پیوسته و در یک نظام کاوش میشود.
🔺 بر این اساس و با توجه به نظریه #فطری تکامل تاریخ که بر تقدیر دینی تاریخی نظر دارد، نهضتهای اسلامی را میتوان با دید فلسفه تاریخ در دیدگاهی کلان بررسی کرد. براساس این دیدگاه جنبشهای اسلامی، در راستای اهتزاز #تمدن_اسلامی و غلبه ایمان و اسلام بر کفر جهانی قابل تحلیل است.
🔺 آنچه نهضتهای اسلامی را با پیوستاری سیاسی-اجتماعی در بستر تاریخ اسلامی در ارتباط با سایر تحولات جهان اسلام معنا میبخشد, گرایش تمدنگرایانه است که اسلام را در صدد برعهده گرفتن و تحقق ابعاد سیاسی و اجتماعی دین نشان میدهد.
🔺 نهضتهای اسلامی امروزه هر چند ابعاد #اقتصادی و #سیاسی نیز دارد ولی وجه بارز و اصلی آن که سایر ابعاد را نیز تحت تاثیر قرار داده است، هویت طلبی مسلمانان در راستای دستیابی به عزت تمدنی است؛ عزتی که در قرون قبلی مسلمانان با تمسک به تعالیم اسلامی و انسجام #امت_اسلامی از آن برخوردار بودند.
🔺 از این رو نهضتی همه جانبه بر اساس تعالیم دینی را در دستور کار قرار دادهاند تا مجددا آن دوران را ایجاد کنند و همه این موارد در بستر و نگاه کلان تمدنخواهی اسلامی قابل تحلیل است. از این رو نهضتهای اسلامی در طول دو قرن اخیر هرچه جلوتر رفته بر جنبههای سیاسی-اجتماعی و تمدنی آن افزوده و از جنبه فردی آن کاسته شده است.
✍️ حجت الاسلام محسن محمدی
🌐 https://www.asbaat.ir/?p=3892
🆔 @asbaat_ir
✅ نگاهی تحلیلی به زندگی #سیاسی_مبارزاتی_امام_حسن (علیهالسلام)/ بخش دوم
🔰 جریان مخالف امام حسن، ادامهیی بود از دوران #نهضت_پیامبر
🔺 این روند، در ده سالی که نبیّاکرم (ص) حیات داشتند و بعد از ایشان، در دوران خلفای چهارگانه و سپس تا زمان امام مجتبی (علیهالسّلام) و خلافت آن بزرگوار – که تقریباً شش ماه طول کشید – ادامه پیدا کرد و اسلام به شکل #حکومت، ظاهر شد.
🔺 همه چیز، شکل یک #نظام_اجتماعی را هم داشت؛ یعنی حکومت و ارتش و کار سیاسی و کار فرهنگی و کار قضایی و تنظیم روابط اقتصادی مردم را هم داشت و قابل بود که گسترش پیدا کند و اگر به همان شکل پیش میرفت، تمام روی زمین را هم میگرفت؛ یعنی اسلام نشان داد که این قابلیت را هم دارد.
🔺 در دوران امام حسن(ع)، جریان مخالف آنچنان رشد کرد که توانست به صورت یک مانع ظاهر بشود. البته این جریان مخالف، در زمان امام مجتبی (ع) به وجود نیامده بود؛ سالها قبل به وجود آمده بود.
🔺 اگر کسی بخواهد قدری دور از ملاحظات #اعتقادی و صرفاً متکی به شواهد تاریخی حرف بزند، شاید بتواند ادعا کند که این جریان، حتّی در دوران اسلام به وجود نیامده بود؛ بلکه ادامهیی بود از آنچه که در دوران نهضت پیامبر – یعنی دوران #مکه – وجود داشت.
🔺 بعد از آنکه خلافت در زمان #عثمان – که از #بنیامیه بود – به دست این قوم رسید، #ابوسفیان – که در آنوقت، نابینا هم شده بود – با دوستانش دور هم نشسته بودند. پرسید: چه کسانی در جلسه هستند؟ پاسخ شنید که فلانی و فلانی و فلانی. وقتی که خاطر جمع شد همه خودی هستند و آدم بیگانهیی در جلسه نیست، به آنها خطاب کرد و گفت: «تلقّفنّها تلقّف الکرة»(۱). یعنی مثل توپ، حکومت را به هم پاس بدهید و نگذارید از دست شما خارج بشود! این قضیه را تواریخ سنی و شیعه نقل کردهاند.
🔺 اینها مسایل اعتقادی نیست و ما اصلاً از دیدگاه اعتقادی بحث نمیکنیم؛ یعنی من خوش ندارم که مسایل را از آن دیدگاه بررسی کنم؛ بلکه فقط جنبهی #تاریخی آن را مطرح میکنم. البته ابوسفیان در آنوقت، مسلمان بود و اسلام آورده بود؛ منتها اسلامِ بعد از فتح یا مشرف به فتح. اسلامِ دوران غربت و ضعف نبود، اسلامِ بعد از قدرتِ اسلام بود.
ادامه دارد ...
🌐 https://www.asbaat.ir/?p=4074
🆔 @asbaat_ir
🔰 جریانشناسی #حوزههای_علمیه_شیعه_لبنان/ بخش سوم
🎙 #مصاحبه|تفاوت حوزههای علمیه منتسب به حزبالله و حزب امل/ قسمت دوم
حجت الاسلام شاکر 👇👇👇
🆔 @asbaat_ir
🔰 جریانشناسی #حوزههای_علمیه_شیعه_لبنان/ بخش سوم
🎙 #مصاحبه|تفاوت حوزههای علمیه منتسب به حزبالله و حزب امل/ قسمت دوم
حجت الاسلام شاکر:
🔺 حزب أمل یک اندیشه این چنینی دارد که اگر زمانی ما این پشتوانه حکومتی شیعه را از دست دادیم، از بین نرویم، چون به نوعی از بین رفتن این احزاب تقریباً مساوی است با از بین رفتن شیعه، حال نه اینکه شیعیان فرد فرد و آحادشان از بین برود، بلکه موجودیت اجتماعی و سیاسی #شیعه از بین میرود.
🔺 مثلاً به شما گفته شود که به عنوان مثال به مسجد امام صادق(ع) و القائم(عج) در لبنان بروید و نماز ظهر را در یکی از مساجد و نماز مغرب و عشا را در مسجد بعدی بخوانید، همین که شما این دو رکعت نماز را بخوانید و برگردید متوجه میشوید که مسجدها و موسسات منتسب به #حزبالله از نشاط خیلی بالاتری برخوردارند، مسجد مسجد است فرق نمیکند، اما گرایش و استقبال مردم به مجتمعها و موسسات دینی، مساجد و حسینیههای زیر نظر حزبالله خیلی خیلی بیشتر از حزب أمل است.
🔺 من مکرر در مسجد امام صادق(ع) در لبنان بودم، در این مسجد نهایتا پانزده تا پیرمرد هستند که همگی افتخار آشنایی با #امام_موسی_صدر را داشتند، مثلاً یکی از آنها میگفت من راننده امام موسی صدر بودم، یکی دیگر میگفت من راننده #شهیدچمران بودم، بر عکس در مسجد القائم(عج) شما خیلی کم پیرمرد میبینید، غالبشان جوانند، این تفاوتها دیده میشود.
🔺 اگر بخواهم در بحث #حوزه_علمیه مثال بزنم، مطالبی را در کتابم آوردم که حتی برادر مرحوم علامه شمسالدین از من خیلی ناراحت شد که شما برای چه این مطالب را در کتابتان نوشتید؟ مثلاً من نوشتهام در اینجا حدود هفتاد #طلبه است که اکنون فعالیت این مدرسه به شدت ضعیف است، من که نمیتوانم ملاحظه بکنم، درست است که موسّس آن حوزه آدم بزرگی بوده است، الان هم مدیر فعلیاش که برادر کوچک علامه فضلالله است، ایشان هم آدم بزرگی است، در بزرگی و در جایگاه اجتماعی و والا بودن آنها شکی نیست، اما فعالیت ضعیف است.
🔺 وابسته به حزب أمل به این معناست که اینها أملی هستند. اما در مقابل، حوزه الرسول الاکرم(ص) که درست همان جامعهالمصطفی (ص) است و فقط رئیس و معاون امور مالیاش ایرانی است و همه حوزه به دست علمای لبنان میچرخد، اصلاً قابل مقایسه نیست.
ادامه دارد ...
🌐 https://www.asbaat.ir/?p=3999
🆔 @asbaat_ir
💢 #شیطان_پرستی و عوامل ورود آن در ایران/ بخش سوم
🔰ارکان شیطانپرستی
مهمترین ارکان شیطانپرستی در امور زیر خلاصه میشود.
1️⃣ انسانگرایی
🔸 اینكه «محور و مركز عالم، انسان است»، مسأله خاص شیطانپرستان نیست، بلکه تفکر حاکم بر نوع انسانهای موجود در #غرب_مدرن است که از عصر رنسانس به یادگار مانده است. در تفکر حاکم بر غرب امروز، بشر جای خدا را میگیرد و اوست که به جای خدا، محور هستی میشود. پس باید به دنبال کسب رضای انسان بود، نه کسب رضای الهی.
2️⃣ پوچگرایی و انکار هدف متعالی زندگی
🔸 در دنیای غرب بسیاری از انسانها به #پوچگرایی رسیدهاند و زندگی آنان فاقد هدفی متعالی است.
3️⃣ استفاده ابزاری از اخلاق
🔸 برای انسانهای پوچگرا طبیعی است که اخلاقیات بیاهمیت باشد.
4️⃣ مخالفت با #دین
🔸 دین در صورتی معنی پیدا میکند که انسان به خدایی حاکم بر خود قائل باشد که تکالیفی را از او خواسته است اما کسی که محور هستی را انسان میداند و نه خدا، روشن است که به دینی قائل نباشد و با آن مخالفت کند.
5️⃣ گناهگرایی، سرکشی و ستیزهجویی در برابر خدا
🔸 گناهگرایی، #سرکشی و ستیزهجویی در برابر خدا و مسائل اخلاقی ازز ویژگی های خاص ایشان است. سرسپردگی به شیطان، جز سرکشی در برابر خدا و #مسائل_اخلاقی نتیجه نخواهد داد.
6️⃣ لذتطلبی و رنجگریزی افراطی
🔸 ایشان مفهوم زندگی را در #لذت و فرار از رنج خلاصه میکنند. هر انسان فاقد هدف متعالی، در این نقطه متوقف خواهد شد و زندگی را در لذایذ مادی محدود میداند.
7️⃣ بیبندوباری #جنسی
🔸 بیبند و باری جنسی و خلاصه کردن لذت، در شهوترانی و سکس، به عنوان تنها چیزی که به زندگی مفهوم میبخشد. این نیز در نتیجه طبیعی همان فقدان هدف متعالی خواهد بود.
8️⃣ #خودکشی برای فرار از رنج
🔸 تأکید بر خودکشی برای فرار از رنج، حتی رنجهای کوچک و سخیفی چون نمره پایین و یا ناکامی در عشق!
ادامه دارد ...
✍️ حجت الاسلام والمسلمین مصطفی اسکندری
🌐 https://www.asbaat.ir/?p=2065
🆔 @asbaa_ir
📌 #پرسمان_اسباط
پاسخِ پرسش هشتم اسباط
8️⃣ پرسش هشتم:
🔹امر به معروف و نهی از منکر یکی از مهمترین واجبات دین است، از آنجایی که بارزترین و مهمترین حیطه این فریضه الهی، مربوط به عملکردِ مسؤولین و کارگزاران حکومت اسلامی میشود، آیا حوزه علمیه در این زمینه به رسالت خود عمل میکند؟
🔹 چرا ساز و کار مشخصی از سوی حوزه علمیه برای رصد عملکرد مسؤولین و امر به معروف و نصیحت آنها در صورت لزوم، وجود ندارد؟ و آیا برای تحقّق همه جانبه این امر مهم، صِرف دیدارهای مسؤولین با برخی از علما و بزرگان و دریافت توصیههایی از جانب آنها کافی است؟
◀️ در پاسخ به این پرسش، #پاسخهایی از سوی #اعضای_فرهیخته کانال به ادمین اسباط ارسال شد که ضمن تشکر از مخاطبین گرامی، در ذیل منتشر میشوند و به جهت کثرت پاسخها، از ذکر اسامی ادمین آنها صرف نظر میگردد.
1️⃣ برخی از این مسوولین وقتی قم میآیند میترسند نزد برخی از #مراجع_بزرگ بروند، از امر به معروف و نهی از منکرشان میترسند لذا میروند پیش برخی از این «مراجع خودخوانده» تا از آنها تعریف و تمجید کنند.
2️⃣ جا به جایی «معروف» با «منکر»، امروز در دستور کار دشمنان حوزههای علمیه و انقلاب قرار گرفته، بخشی از آن توسط برخی از محققان و پژوهشگران وابسته به جریان #اصلاحات و #اعتدال در حوزه علمیه صورت میگیرد، آنها به پشتوانه #مالی و #رسانهای این جریان به هر قیمتی میخواهند #لیبرال_دموکراسی را با برخی از روایات ضعیف و نظریات شاذ بزرگان تئوریزه کنند. بزرگترین امر به معروف در حوزه علمیه تذکر به اینان و بزرگترین نهی از منکر جلوگیری از نظریات و نقد شجاعانه دیدگاههای منحرف آنهاست.
3️⃣ کلاه خودتان را قاضی کنید، آن مسوولی که فقط به خاطر بودنِ در یک #حزب و #جریان روی کار آمده یا آن نمایندهای که با دروغ گفتن به مردم به مجلس راه یافته و از اول با #منکرات_سیاسی بر کرسی قدرت تکیه زده آیا چنین فردی قابل امر به معروف و نهی از منکر است؟!
4️⃣ امروز دفاع از #اسلام_انقلابی در حوزه، بزرگترین معروف و تضعیف آن بزرگترین منکر است چرا که تشیع و سرنوشت آن با دین اسلام و با این انقلاب گره خورده است.
5️⃣ حوزه باید یک درسی را برای طلبهها با استفاده از آیات و روایات قرار دهد، درسی مانند #معروفشناسی و #منکرشناسی. واقعا برخی از طلبهها با همه فضلشان نمیدانند منکرات و معروفهای امروز چه چیزهایی هستند و یا امروز در چه قالب و لباسی خودشان را عرضه میکنند. بنابراین معروف و منکر، #موضوعشناسی میخواهد.
ادامه دارد ...
🆔 @asbaat_ir