eitaa logo
پایگاه جریان‌شناسی اسباط
656 دنبال‌کننده
594 عکس
30 ویدیو
3 فایل
"اسباط"، پایگاه تخصصی جریان‌شناسی حوزه و روحانیت، وابسته به موسسه مطالعات راهبردی بعثت 💻 asbaat.ir 🔸 eitaa.com/asbaat_ir 📷 www.instagram.com/asbaat_ir 💠 @Asbaatadmin
مشاهده در ایتا
دانلود
📝 | رسالت حوزه علمیه در از و با ؛ 🔹اوضاع بسیار عجیبی است، در حالی که تمام با تمام در دنیا در حال صف‌آرایی است و برخی کشورها و افراد با مشاهده قدرت ایران، در حال پیوستن به جبهه حق به رهبری ایران هستند، با و موضوع غیر واقعیِ خودکشی دختری که وارد ورزشگاه شده بود، و با به خدمت گرفتن ابزار رسانه، برای آینده سیاسی خود در انتخابات مجلس در حال تلاش است. 🔹جالب اینجاست که برخی نظام اسلامی(هم در دولت و هم در مجلس) نیز به جای تحقیق و بررسی درباره صحت و سقم مساله، آن را تکرار کردند و همان سخنی را مطرح نمودند که خواسته دشمنان انقلاب و شبکه‌های ماهواره‌ای بود. 🔹روشن است برخی افراد و حلقه‌های طراح اینگونه مسائل چه کسانی‌اند، انتظار است به این موضوع ورود کرده و با کسانی که همه چیز را فدای منافع خود می‌کنند و با شایعه‌سازی، امنیت روانی جامعه را به هم می‌ریزند برخورد مناسبی انجام دهد. 🔹از نوع بازی و گستردگی پوشش رسانه‌ای موضوع کنونی می‌توان پیش‌بینی کرد که در این چند ماهه باقیمانده تا انتخابات مجلس، التهابات ایجاد شده از ناحیه این شبکه نفاق، هر روز بیشتر خواهد شد. 🔹 و نیز باید در این زمینه ورود قوی‌تری داشته باشند، باید نسبت به ورود زنان به ورزشگاهها قاطع‌تر، شفاف‌تر و صریح‌تر سخن بگویند تا شبکه نفاق، نظر چند نفر خاص را به عنوان جا نزند. 🔹علاوه بر آن علمای دین باید نسبت به شبکه نفاق و جریان ضد انقلاب و کسانی که امنیت جامعه را به هم می‌ریزند، احکام قاطع اسلام را بیان نمایند تا و با این پشتوانه راحت‌تر بتوانند به این مساله ورود کنند و جلوی جَوَلان این جریان گرفته شود. 🔹موثرین و صاحب‌نظران حوزوی نباید این را از یاد ببرند که دشمنیِ دشمن با انقلاب اسلامی منحصر به یک عرصه نیست بلکه را شامل می‌شود، اکنون که جنگ نظامی‌ای در کار نیست، نباید داشت و به امور روزمره حوزوی مشغول بود بلکه باید با هر روزه مسائل کشور ببینند دشمن و عناصر داخلی او کجا را هدف گرفته‌اند، در نتیجه به آن مساله ورود کنند و با قاطعیت و از موضع از انقلاب اسلامی دفاع کنند. انقلاب از ایجاد شد، خود حوزه نیز باید پشتیبان و نگهبان اصلی آن باشد. ✍️ حجت الاسلام محسن رضایی 🆔 @asbaat_ir
🚩 نگاهی گذرا به حوزه علمیه اصفهان/ بخش دوم 💠 نقش مهم ملاعبدالله شوشتری در گسترش حوزه علميه اصفهان 👇👇👇 🆔 @asbaat_ir
🚩 نگاهی گذرا به / بخش دوم 💠 نقش مهم ملاعبدالله شوشتری در گسترش حوزه علميه اصفهان 🔹 با استقرار سلطنت اول و اقدامات او عالمان شیعی نفوذ بیشتری پیدا کردند و حتی می­‌توان ادعا کرد که حوزه علمیه اصفهان در این دوره تأسیس شد. 🔹 یکی از عالمان بزرگی که حتی از او به عنوان پدر حوزه علمیه اصفهان یاد می­‌شود، ملاعبدالله است. وی که در نجف، نزد احمد بن محمد اردبیلی معروف به تحصیل کرده بود، حدود سال ۱۰۰۶ قمری از کربلا به اصفهان آمد و سپس به مشهد رفت و در آنجا ساکن شد؛ اما بنا به درخواست شاه عباس اول به اصفهان بازگشت. 🔹 شاه در اصفهان برای او مدرسه‌­ای ساخت و تدریس در آن را به او سپرد. وی در آن مدرسه به تدریس فقه و اصول و حدیث و رجال پرداخت و نقش مهمی در گسترش حوزه علمیه اصفهان داشت. 🔹 به گفته محمد تقی ، تعداد محصلان علوم دینی در زمان ورود شوشتری به اصفهان پنجاه نفر و در زمان وفاتش(۱۰۲۱) نزدیک به هزار نفر بوده است. از شاگردان وی می‌­توان به ملا محمد تقی مجلسی (۱۰۷۰)، میرمصطفی تفرشی (صاحب نقد الرجال) و میرزا رفیع الدین محمد بن حیدر نائینی (صاحب شرح اصول کافی) اشاره کرد. 🔹 از دیگر اشخاص تأثیرگذار در شکل‌گیری حوزه اصفهان می‌­توان به بهاءالدین عاملی معروف به (۱۰۳۰) اشاره کرد. 🔹 وی شاگردان بسیاری را تربیت کرد که از آن جمله می­‌توان به محمد تقی مجلسی، صدر الدین شیرازی (۱۰۵۰)، ملامحسن فیض کاشانی (۱۰۹۱)، سید ماجد بحرانی (۱۰۲۸)، سید حسین مجتهد کرکی (۹۴۰)، جواد بن سعد بغدادی، ملاحسنعلی شوشتری (۱۰۷۵)، ملاصالح مازندرانی (۱۰۸۶) و رفیع الدین محمد نائینی(۱۰۸۰) اشاره کرد. 🔹 از دیگر دانشمندانی که در این دوره در حوزه اصفهان به تحصیل و تدریس اشتغال داشتند، می­‌توان به لطف الله بن عبدالکریم میسی( ۱۰۳۲)، زين الدين بن محمد بن حسن جبعی، نواده شهید ثانی (۱۰۶۳)، میرداماد( ۱۰۴۰)، میرفندرسکی(۱۰۵۰)، ملارجبعلی تبریزی (۱۰۸۰)، آقاحسین خوانساری (۱۰۹۹) و پسرش آقاجمال خوانساری (۱۱۲۵)، علامه محمد باقر مجلسی (۱۱۱۰) و میر محمد اسماعيل حسینی خاتون آبادی (۱۱۱۶) اشاره کرد. 🔹 در این دوره حوزه علمیه اصفهان مهمترین حوزه علمی شیعیان شد و علمای بزرگ در بلاد مختلف بر آمده از این حوزه بودند. 🔹 عالمانی هم که خود در این شهر تحصیل نکرده بودند، نظر علمای اصفهان را در موارد خاص جویا می­‌شدند؛ برای مثال محمد امین مؤسس کتاب خود را برای اظهار نظر به اصفهان فرستاد. او همچنین پیش از مهاجرت به مکه معظمه و ابداع شیوه اخباری­گری به اصفهان آمده و با مباحثه­ای داشته است. 🌐 https://www.asbaat.ir/?p=3857 🆔 @asbaat_ir
📌 4️⃣ پاسخِ پرسش چهارم اسباط/ بخش نخست 🔹 سؤال: به چه دلیل و غربگرا تلاش دارد واقعیت ماجرای کربلا را تغییر دهد؟ چرا حقیقت که اوج علیه و قیام در برابر در دین پیامبر اکرم(ص) و با دشمن بود را به گفتگو، و تعامل با ظالم، معنا می‌کنند؟ 🔹 چه افراد و جریان‌هایی در از این تحریف آشکار، استقبال کردند و آن را نمودند؟ کدام با انتشار برخی مطالب، برای تثبیت این تحریف تلاش نمودند؟ چه ارتباطی بین جریان لیبرال درون نظام و جریان توجیه‌گر آن در داخل حوزه وجود دارد؟ ◀️ در پاسخ به این پرسش، از سوی کانال به ادمین اسباط ارسال شد که ضمن تشکر از مخاطبین گرامی، در ذیل به برخی از آنها اشاره می‌کنیم: 1️⃣ محمد: جریان لیبرالی درون نظام و جریان توجیه گر آن در داخل حوزه، تنها دو لبه یک قیچی برای اسلام انقلابی نیستند، بلكه قلب هر یک از آنان در سینه دیگری می تپد، زنده بودن هر یکی بستگی به زنده بودن دیگری دارد. 2️⃣ آرام: جای هیچ نگرانی نیست دیگر تموم شد، لیبرال‌ها و جریان‌های طرفدار آنها در حوزه هرگز نمی توانند به خواسته های خود در حوزه برسند، محرم و صفر، عاشورا و اربعین به انقلاب و شهدا گره خورده ما دیگر منتظر ظهور آفتابیم! 3️⃣ ب.ن: یکی از سیاست‌های لیبرال‌ها، کردن هیئت‌ها به صورت آرام و ناپیدا است، لیبرال‌ها این کار را با ارائه تحلیل‌های روشنفکر مآبانه و شعارهای به اصطلاح نو می کنند. در حوزه هم سکولارها و متحجرین همین سیاست را در قالب حرف‌هایی چون حفظ قداست مجالس عزای حسینی و نیالودن به سخنان دنیوی و ... دنبال می‌کنند. متأسفانه برخی از منبری‌ها و مداح‌های ما هم دارند به دام اینها می‌افتند که باید چاره‌ای اندیشید. 4️⃣ علی: پیشنهاد می کنم طراحان لباس یک لباس خاص برای و طرفداران آنها در حوزه طراحی کنند، لباسی راه راه با رنگ سفید و سیاه، آخر چگونه می‌شود کسی هم سخن از امام حسین (ع) و قیام عاشورا بزند و هم آمریکا و يزيديان را به رسمیت و اهل مذاکره بخواند؟! 5️⃣ طاووس اهل جنت: وقتی حضرت زینب (سلام الله علیها) آنچه را که در عاشورا رخ داد به زیبایی یاد کردند و فرمودند «ما رایت الا جمیلا» باید گفت: چیزی جز زشتی در تسلیم و سازش و با یزيديان دیده نمی‌شود. 6️⃣ زهرا: پس از شش سال، آخرش در ریاست جمهوری مجلسی برپا شد و صدای روضه و سینه‌زنی به گوش رسید هرچند سخنران این مجلس فردی ممنوع التصویر در تلویزیون بود، اما همین هم غنیمت است و آن را باید از برکات مقاومت رهبری، مردم و نظام برشمرد که در مقابل تفكر و تسلیم و برخی دولتمردان و لیبرال‌ها خواند. 7️⃣ اصغر: وقتی در دوره اصلاح طلبان امام خامنه‌ای با شجاعت فرمودند: «اگر اینجا اتفاقی بیفتد امام حسن (ع) نیست»، آنها به فکر عاشورا افتادند. ادامه دارد ... 🆔 @asbaat_ir
📌 4️⃣ پاسخِ پرسش چهارم اسباط/ بخش پایانی ◀️ ادامه پاسخ مخاطبان گرامی اسباط به پرسش چهارم: 8️⃣ محمد: چند سال قبل از خرداد ۷۶ و به قدرت رسیدن اصلاح‌طلبان، کنگره‌ای به نام امام خمینی (ره) و عاشورا از سوی دفتر نشر آثار حضرت امام برگزار شد و آقایان ، علوی تبار، حاتم قادری، محمد خاتمی و سعید مطالبی ايراد و مجموعه سخنان آنان در ویژه نامه‌ای به چاپ رسید. جالب اینجاست همه اینها از رسیدن انقلاب به دوران عقلانيت سخن به میان آوردند، در میان سخنان این جمع سخنان دو نفر قابل توجه بود یکی محمد خاتمی که گفت وارد دوران گفت‌وگو شده‌ايم و یکی از سخنان آقای سعید حجاریان، حجاریان اظهار داشتند که ما از دوران امام حسین (ع) به دوران امام صادق (ع) رسیده‌ایم!! از عاشورا به اربعین!!، از فنا به بقا!! او اظهار داشت هر كسی در تفکر عاشورایی بماند زیدی مسلك است!! آنها از همان زمان یعنی از سال 74 و دوسال قبل دوم خرداد در مقابل تفکر امام خمینی (ره) ایستادند. خاتمی پس از پیروزی سخن از گفت وگو با دشمن زد و امروز روحانی سخنان امام حسین (ع) را مذاکره با داشتن می‌خواند! می‌خواهم عرض كنماينها يعنی ليبرال‌های داخل نظام و روحانيون طرفدار آنان پس از رحلت امام خمينی (ره) حركت فرهنگی خود را بر علیه انقلاب عاشورایی جهت دادند. 9️⃣ الی بیت المقدس: امام خمینی (ره) احياگر عاشورای واقعی بودند، احياگر عاشورای سوگ و حماسه و پیام كه منجر به انقلاب اسلامی شد، ليبرال‌ها و سكولارها به دنبال عاشورای سوگ هستند و حذف حماسه و پیام و اگر بتوانند در یک پروسه زمانی میان مدت و طولانی مدت، عاشورا را به عاشورای سوگ تبدیل کنند، انقلاب اسلامی رو به افول خواهد رفت چرا که انقلاب به عاشورا و محتوای آن گره خورده است، البته موفق به این کار نخواهند شد؛ چون عاشورای واقعی از مرزهای ایران هم گذشت. 🔟 بهرام: یک انتقاد از هیئت‌های خودمان دارم، در دوران دفاع مقدس، هنگام سینه زنی وقتی سینه زنان شور می‌گرفتند، مداح یا سینه زنان نامی هم از شهدای حسینیه و مسجد محله هم بر زبان می‌آوردند كه حالا متاسفانه از یاد رفته است و الآن متاسفانه در برخی از موارد به بهانه سیاه پوشی برای مجلس عزا برخی موارد عکس‌های شهدا گم می‌شود، حال اينكه باید عکس شهدای محله‌ها در هنگام سیاه پوش شدن با چراغ‌های قرمز و سبز کم رنگ هنگام سينه زدن جلوه خاصی به سینه زنی بدهد. 1️⃣1️⃣ كبری: جریان توجیه گر در درون حوزه، وامدار جریان لیبرال درون نظام است بسیاری از محققین و نویسندگان و منبری‌ها و مداحان این طیف به انحاء مختلف مورد حمایت لیبرال‌ها هستند. 2️⃣1️⃣ فطرس: همه آنانی که امام خمینی (ره) یا از آنها به مارهای خوش خط و خال یاد می‌کردند یا متحجرين، همه مطرودين امام و نظام از بیوت آقایان منتظری و شریعتمداری و ... و همه آنانی که (ره) آنان را شاگردان عزیز و روشنفکران غربزده می خواندند، همه به یکباره دنبال عاشورای سكولار هستند؛ زیر این بیعت پنهان و همراهی با هم، ترس آنان از عاشورایی انقلابی نهفته است. 3️⃣1️⃣ استاد: به این بزرگان نشست اساتید بگویيد، همانگونه که مواضع خود را گاهی درباره اسلام انقلابی و مدافعان آنان در حوزه به صورتی شفاف بیان می‌کنند، در باره اسلام لیبرالی و طرفداران آنها هم در حوزه شجاعانه اظهارنظر نمایند این که نشد، یکجا «باب علم مفتوح» باشد و يكجا باب علم مسدود؟! 🆔 @asbaat_ir
📌 اختصاصی #اسباط: 🔖 #پرونده_ویژه| روحانیون در گذر زمان 5️⃣ #سیدمحمد_موسوی_بجنوردی/ بخش اول 🔰 #انقلابی_خسته!👇👇👇 🆔 @asbaat_ir
🔖 | روحانیون در گذر زمان 5️⃣ / بخش اول 🔰! 🔸سیدمحمد موسوی بجنوردی متولد نجف اشرف است او تحصیلات علوم حوزوی را در این شهر آغاز نموده و پس از تبعيد (ره) به نجف اشرف، از محضر ایشان نیز بهره می‌گیرد. 🔸 تدریس علوم حوزه به زبان عربی، برای طلاب عرب زبان، از سوابق وی است. سيد عباس موسوی و شيخ راغب حرب از شهدای برجسته حزب الله لبنان از جمله شاگردان موسوی بجنوردی در آن دوران بوده‌اند. 🔸در سال 1357با هجرت حضرت امام به فرانسه، موسوی بجنوردی هم از جمله کسانی است که ایشان را همراهی می‌نماید. ولی پس از مدتی به نجف اشرف برمی‌گردد و مدتی بعد از پیروزی انقلاب اسلامی به ایران سفر می‌کند. 🔸 اولین مسئولیت او عضویت در امام خمینی‌(ره)است. در سال 59 با راه‌اندازی دادگاه عالی قضات، بجنوردی وارد تشکیلات قضایی می‌شود. 🔸همچنین عضویت در از سال 60 موجب ماندگاری موسوی بجنوردی در سیستم قضایی تا سال 68 می‌گردد. او علت جدا شدنش از نظام قضایی را خستگی و در جایی تغییر قانون اساسی ذکر می‌کند. 🔸وی در مصاحبه با سالنامه اعتماد می‌گوید: «اعضای شورای عالی قضایی خسته شده بودند و خودمان از عوامل و دلایل اصلی منحل کردن شورای عالی قضایی بودیم دیدیم که تنها راه فرار ما از کار اجرایی، منحل کردن شوراست. من خیلی آدم عاطفی‌ای بودم. نامه‌ای که از افراد مختلف برای من می‌آمد تحت تاثیر قرار می‌گرفتم. 🔹 برای مثال یک کسی قرار بود اعدام شود، پدرش یا همسرش نامه برای من می‌فرستادند، خسته شده بودم. به خدا قسم بعضی روز‌ها سه، چهار مرتبه گریه می‌کردم. 🔹 اشک‌هایم را پاک می‌کردم می‌رفتم ببینم نامه‌اش چقدر درست است و می‌شود کار او را درست کرد یا نه. همین هم سبب مریضی من شد. 🔹 مردم هم این روحیه من را می‌شناختند و برای من نامه می‌نوشتند. همین مسایل واقعا خسته‌مان کرده بود. برای من از این دست نامه‌ها زیاد می‌آمد و من هم دنبال این نامه‌ها می‌رفتم». ادامه دارد... ✍️ پژوهشگر اسباط 🆔 @asbaat_ir
📸 | امام سجاد (ع)، مبارزِ قهرمانِ آشتی‌ناپذير 💠 : آن چهره مظلوم بی صدای سر به زيرِ منفعلی كه از امام سجاد (ع) درست كردند به كلی برخلاف واقع است؛ چهره حقيقی (ع) چهره يك قهرمان خستگی ناپذير آشتی ناپذير پيگيری است، كه با تدبير تمام، با دقت كامل راهها را می‌شناسد و انتخاب می‌كند و به سمت هدفها اين راهها را می‌پيمايد، خودش خسته نمی‌شود و دشمن را خسته می‌كند. 🗓 4 مهر 1365 🆔 @asbaat_ir
🔰 زمینه سازان و حاملان / بخش دوم 🔺 میرزا عسگرخان افشار ارومی سفیر ویژه فتحعلی­ شاه در فرانسه 🔸 عسگرخان از سال ۱۲۲۱ تا ۱۲۲۴ ق برابر با ۱۸۰۸ تا ۱۸۱۰ میلادی، در مقام سفیر ویژه ­ شاه در فرانسه بود و شاه، تحت عناوین «عالیجاه عمدة الخوانين الكبار، عسگرخان افشار» او را به ناپلئون معرفی کرده بود. 🔸 حضور عسگرخان در ، در حالی بود که دو قدرت بزرگ آن دوره یعنی و ، در راستای منافع خود، با عجله مقدمات عضویت عسگرخان را در تشکیلات در فرانسه فراهم کرد، و تشریفات ماسونی که دست کم شش ماه طول می­‌کشید، در مدت کوتاهی پایان یافت. 🔸 عسگرخان نیز برای اظهار ارادت خالصانه خود به تشکیلات ماسونی در محفل ماسون‌ها، در حالی که شمشیر خود را از کمر باز می­‌کرد، چنین گفت: 🔹 «آقایان! من در نزد شما دوستی، وفاداری و احترام خود را تعهد می‌کنم. از قراری که شنیده‌ام و شک ندارم، فراماسون‌ها نیکوخصال و شفیق‌اند و به پادشاهان، بی‌نهایت علاقه‌مند می‌باشند. خواهش دارم این هدیه را که شایسته یک حقیقی است، از من قبول فرمایید. این شمشیر را [که] در ۲۷ جنگ به کمر داشته‌ام، به شما تقدیم می‌کنم! و امیدوارم این مراسم تحلیف، این آیین برایم حاصل شده، متقاعد سازد.» عسگرخان پس از ۲۱ روز از تحلیف وی، به درجه استاد اعظمی ارتقا یافت. 🔺 مسجدی با عنوان مسجد جنرال 🔸 کاسپارد دروویل که از سال ۱۸۱۲ میلادی به­ مدت سه سال در ایران بود، در کتابش با عنوان روابط ناپلئون با ایران، ضمن ستایش از عسگرخان به اثر پذیری او از فرهنگ غربی اشاره کرده، اعلام می­‌کند که من آزادانه به حرم­سرای او رفت­ و آمد داشتم و گویی میان یکی از خانواده­‌های اروپایی به سر می­‌بردم. 🔸 این در حالی است که عسگرخان همچنان خود را به اسلام علاقه‌­مند می‌دانست؛ تا آنجا که در ارومیه، مسجدی با عنوان مسجد که همان عسگرخان افشار ارومی است، وجود دارد. 🔸 به هر روی، عسگرخان که با سمت سفارت به پاریس رفته بود و مأموریت او جلب حمایت بیشتر بود، بدون اینکه کار مفیدی برای سیاست خارجی ایران انجام دهد، توسط جاسوسان و لژهای فراماسونری انگلیس شکار شد و به عضویت لژ انجمن پاریس ( order of paris) در آمد و با مأموریت تشكيل لژ فراماسونری در اصفهان، به ایران بازگشت. ادامه دارد ... 🌐 https://www.asbaat.ir/?p=3866 🆔 @asbaat_ir
🔺 قالب‌های ترويج ملی‌گرايی 2️⃣ قوم‌گرایی 🔹 ب) پان‌ترکیسم 👇👇👇 🆔 @asbaat_ir
🔺 قالب‌های ترويج ملی‌گرايی 2️⃣ قوم‌گرایی 🔹 ب) 🔸 «پان‌ترکسیم» ‌ایدئولوژی ملی‌گرایانه () و توسعه‌خواهانه‌ای است که بر پایه آن، همه مردمانی که به زبانی ترکی‌ سخن می‌گویند، ملت واحدی هستند که باید تحت رهبری دولتی واحد متحد شوند. 🔸 اندیشه پان‌ترکیسم، نخستین بار از سوی یک خاورشناس مجارستانی یهودی‌تبار، به نام در دهه ۱۸۶۰ ساخته و مطرح گشت. وامبری رایزن سلطان عثمانی شده ‌بود ولی در نهان، برای لرد پالمرستون و دفتر امور خارجه بریتانیا کار می‌کرد. در اوائل سده بیستم، ترکان جوان در امپراطوری عثمانی این ایده را انتخاب و ترویج کردند. 🔸 پس از فروپاشی شوروی در اوایل نیمه اول دهه ۱۹۹۰، تمایلات فروخورده پان‌ترکیستی، به شکلی نه‌چندان چشمگیر، در جمهوری آذربایجان فرصت ظهور یافته و حتی احزابی با نام‌های «حزب گرگ خاکستری آذربایجان» (به ترکی: آذربایجان بوزقورت پارتیاسی) و «حزب توران معاصر آذربایجان» (به ترکی: آذربایجان چاغداش توران پارتیاسی) در آنجا تشکیل شده است. 🔸 هم اکنون این تفکر در مناطقی مانند آذربایجان، فعال است و حتی شعار مشهور مردم آذربایجان، «آذربایجان اویاخدی، انقلابا دایاخدی» (آذربایجان بیدار است و پاسدار انقلاب است) را به «آذربایجان اویاخدی، اوز دیلینه دایاخدی» (آذربایجان بیدار است و پاسدار زبان مادری خود(ترکی) است) تغییر دادند. 🔸 پیشینه‌ای از این تفکر را می‌توان در آراء و نظرات سیدکاظم ، مؤسس حزب خلق مسلمان، در سال ۵۸ دید که با همکاری با سرویس‌های جاسوسی بیگانه و عواملی چون صادق ، درصدد در جمهوری اسلامی ایران و استقلال آذربایجان بود که با هوشیاری ملت و رهبری امام خمینی(ره) خنثی شد. 🔸 البته پان‌ترکیسم در ایران، به عللی همچون: تدین مردم ترک زبان، اختلاف مذهبی بین آذربایجان و ترکیه، جنگ‌های طولانی بین ایران و عثمانی و تجارب تلخ اشغال آذربایجان از سوی نیروهای ، مجالی برای رشد قابل ملاحظه نیافته و به‌طور کلی بیش از آن‌که درون‌جوش باشد، پدیده وارداتی ناپایداری بوده است. 🌐 https://www.asbaat.ir/?p=2992 🆔 @asbaat_ir
📌 #پرسمان_اسباط 5️⃣ پرسش پنجم: 🔹 تفاوت حوزه قبل و بعد از انقلاب را در چه اموری می‌توان یافت؟ تاثیر انقلاب اسلامی بر حوزه علمیه چه بود و حوزه بعد از انقلاب چه دستاوردهایی به دست آورده است؟ ✍️ منتظر پاسخ‌های #تخصصی و #علمی شما هستیم. 🔖 لطفا پاسخ‌های خود را به آیدی @Asbaatadmin ارسال كنيد. #پرسمان_اسباط #حوزه_علميه #انقلاب_اسلامی 🆔 @asbaat_ir