eitaa logo
پایگاه جریان‌شناسی اسباط
655 دنبال‌کننده
594 عکس
30 ویدیو
3 فایل
"اسباط"، پایگاه تخصصی جریان‌شناسی حوزه و روحانیت، وابسته به موسسه مطالعات راهبردی بعثت 💻 asbaat.ir 🔸 eitaa.com/asbaat_ir 📷 www.instagram.com/asbaat_ir 💠 @Asbaatadmin
مشاهده در ایتا
دانلود
🚩 نگاهی گذرا به #حوزه_علمیه_اصفهان/ بخش 16 💠 جریان‌ها و ویژگی‌های #مکتب_عرفانی_اصفهان/ قسمت 5 3️⃣ عرفان زاهدانه (فقیهان زاهد) 🔺 با آنکه اکثر فقیهان و محدثان از مخالفان صوفیه به شمار می‌­روند و پاره‌­ای بدعت­‌ها و کج­روی­‌های اهل تصوف واکنش تند فقیهان را در بر داشت. 🔺 اما می­‌توان جنبه زهد صوفیان را در برخی از فقیهان زاهد این دوره مشاهده کرد. این افراد از مخالفان جدی تصوف عملی و نظری هستند، با حکمت و فلسفه رابطه­‌ای ندارند و تنها میراث‌دار زهد تصوف پیشین­اند. 🔺 این فقیهان پارسا کم‌کم در چشم مردم جانشین اقطاب صوفیه شدند و حرمتی که روزگاری مشایخ #صوفیه داشتند، نصیب آنان شد. 🔺 بزرگانی مانند #مقدس_اردبیلی، سید #بحرالعلوم و شیخ جعفر #کاشف_الغطاء از این زمره‌­اند. این افراد هر چند در دوران خود صوفی و عارف خوانده نمی­‌شدند؛ اما در اوج مقامات معنوی بوده و حتی کشف و کراماتی نیز برای آنها نقل شده است. ادامه دارد ... 🌐 https://www.asbaat.ir/?p=4736 🆔 @asbaat_ir
🔰 / بخش 7 📝 | جریان حامی طیف 2️⃣ 🔸 حسن یوسفی اشکوری یکی از نزدیکان فکری و مروجان اندیشه و است که در مجلس اول شورای اسلامی در فراکسیون ملی- مذهبی‌ها فعالیت سیاسی داشت. 🔸 فعالیت‌های سیاسی وی بیشتر با نشریات و افراد همفکر خود در طیف بود. آقای اشکوری به طور آشکار احکام اسلامی را زیر سوال می‌برد، و بر جدایی نهاد دینی از دولت تاکید می‌ورزد. 🔸 وی در جریان مناظره‌ای در همایش « در بستر دین » که در دانشکده علوم پایه دانشگاه تهران در تاریخ ۶ اسفند ۱۳۸۵ برگزار شد گفت: 🔺 «من به حکومت مذهبی و فقهی از زمان تا زمان حاضر اعتقاد ندارم، حکومت از مقوله عرفی است و نهاد دین و نهاد حکومت را از هم جدا می‌دانم». در مجموع آقای اشکوری نیز از جمله مروجان اندیشه در برابر است. ✍️ حجت الاسلام محمد ملک‌زاده ادامه دارد ... 🌐 https://www.asbaat.ir/?p=2141 🆔 @asbaat_ir
🔖 #نقش_علما_در_تحولات_ایران_معاصر/ بخش 3 🔰 نقش #علما در عصر #رضاشاه 🔺 کودتای رضاخان و #سیدضیاء در سوم اسفند ۱۲۹۹ (۱۹۲۱ م) به وقوع پیوست. در این دوره، همه جنبش‌ها و نهضت‌های اسلامی و غیر اسلامی در ایران سرکوب شدند. 🔺 در سال ۱۳۰۴، رضاخان پس از چهار سال به رضاشاه تبدیل شد، قانون اساسی تغییر کرد و سلطنت #پهلوی جایگزین سلطنت #قاجاریه شد. 🔺 پس از رحلت مراجع بزرگ عراق، مراجع دیگری وارد صحنه سیاسی این کشور شدند و با حضور #استعمار_انگلیس به مخالفت پرداختند: از جمله آنها آیت اللّه #نائینی (م ۱۳۱۶)، #سیدابوالحسن_اصفهانی (م ۱۳۲۵) و شیخ محمدمهدی خالصی (م ۱۳۰۲) می‌باشند. 🔺 این سه عالم به دلیل اعتراض بر پادشاه دست نشانده انگلیس، به ایران تبعید شدند. پس از ورود آنها به #قم، رضاخان از اولین کسانی بود که به دیدار آنها آمد. 🔺 در آن زمان، در تهران داستان جمهوری بر سر زبان‌ها جاری بود. رضاشاه نیز این بحث را مطرح می‌کرد که باید سلسله قاجار برکنار و سپس نظام #جمهوری تأسیس شود. 🔺 الگوی وی نیز در این باره، کشور #ترکیه بود. به هر حال، رضاخان به حضور این سه عالم در قم رسید و از جایگاه فردی که داعیه‌دار مذهب است، به گفتگو با آنان پرداخت. نتیجه این مذاکرات به #توقف جمهوری‌خواهی انجامید. ادامه دارد ... 🌐 https://www.asbaat.ir/?p=4810 🆔 @asbaat_ir
📸 #عکس_نوشته| فتنه 88 تطهیر نمی‌شود 💠 #آیت_الله_خوشوقت (ره): باید بر روی فتنه‌گران خط قرمز کشید. فتنه 88 تطهیر نمی‌شود. فتنه‌گران #کافر و #مرتد هستند و تطهیر نمی‌شوند. هر کسی سابقا و لاحقاً (قبل از این و بعد از این)، در فتنه #خاموش یا #آرام بود، باید بر روی اسم آنها نیز خط بطلان کشید. 🗓 12 دی 1391 #فتنه_88 #ارتداد #بصیرت #روحانیت_متعهد #روحانیت_اصیل 🆔 @asbaat_ir
🔖 | روحانیون در گذر زمان 6️⃣ / بخش پنجم 🔰 متون دینی توان پاسخ‌گویی به مسائل روز را ندارند!!! 👇👇👇 🆔 @asbaat_ir
🔖 | روحانیون در گذر زمان 6️⃣ / بخش پنجم 🔰 متون دینی توان پاسخ گویی به مسائل روز را ندارند!!! 🔺 ادامه مصاحبه غرویان با خبرنگار (خانم پروین بختیارنژاد): «موضوع عقلانیت در روزگار ما مسأله مهمی است. انسان یک موجود ثابت از همه جهات نیست. انسان یک موجود متحولی است و در هر زمان در طول اعصار یک زاویه وجودی تازه ای از انسان کشف می شود. 🔸 به اضافه اینکه محیط انسان دائما در تحول و دگرگونی است و محیط سیاسی، محیط اجتماعی، محیط طبیعی و جزئیاتی مانند پوشاک، و خوراک، روابط زندگی و غیره نیز تابع این تغییر است. پس می توان چنین تصور کرد که ابعاد مختلف زندگی انسان مرتبا در حال تحول است. 🔸 از طرح این مسائل می خواهم چنین استفاده کنم و بگویم بسیاری از حقوق انسان هم هست که چه بسا در گذشته های دور اصلا موضوعیت نداشته و مطرح نبوده مانند کارکردن و اشتغال زن در کنار مردان در جامعه. 🔸 در دوره هایی بوده که نیازی نبوده زنان خارج از خانه کار کنند، اما اینک شرایط اقتصادی، شرایط سیاسی، اجتماعی، طوری است که اقتضا می کند که زن هم در کنار مرد و درست پا به پای مرد فعالیت داشته باشد. ما برای اینکه حقوق انسانِ متحول را به دست بیاوریم، چاره ای نداریم جز اینکه به عقلای قوم در هر عصری مراجعه کنیم. 🔸 و اتفاقا سیره عقلا از نظر فقه و مبانی دینی ما، همیشه حجت بوده و مورد احترام قرار گرفته است. عقل و عقلانیت یکی از منابع تشخیص احکام دینی است. 🔸 عقل خود نیز یک منبع شناخت است همانطوری که سنت منبع است، همان طوری که اجتماعات علما در طول تاریخ برای فقیه و مجتهد و مستنبط احکامی دینی حجت است، عقل هم حجت است. 🔸 در روایات و آیات قران، عقل به عنوان یک پیغمبر باطنی معرفی شده است. حال اگر بخواهیم از عقل به عنوان پیغمبر واقعی استفاده کنیم، در حال حاضر چه باید بکنیم؟ 🔸 من معتقدم که در هر عصری عقلای بشر آنهایی که یک وفاق نسبی جمعی روی آنها هست انسانهای فرهیخته و برگزیده هستند، اینها باید در هر عصری بنشینند و حقوق بشر به خصوص حقوق زنان و حقوق کودکان را، حقوق مردان، حقوق کارگران و غیره را تدوین و تبیین کنند. البته نگاهی هم به متون دینی داشته باشند. 🔸 به هر حال هم، بیانان و اشاره هایی به حقوق اصناف مختلف دارند ولی آنها کافی نیست و حرف نهایی را باید عقلای امروز بزنند.» ادامه دارد ... ✍️ پژوهشگر اسباط 🆔 @asbaat_ir
🔖 #احزاب_و_گروه_های_متاثر_از_لیبرالیسم/ بخش 3 🔰 #سازمان_مجاهدین_انقلاب_اسلامی_ایران/ قسمت سوم 💠 شخصیتِ محوری سازمان 👇👇👇 🆔 @asbaat_ir
🔖 / بخش 3 🔰 / قسمت سوم 💠 شخصیتِ محوری سازمان 🔸 محوری‌ترین شخصیت‌ این سازمان است. از وی در عرصه سیاست ایران به «» یاد می‌شود. بهزاد نبوی در سال ۱۳۲۱ در تهران متولد شد. پدر وی اهل سبزوار و مادرش اهل تبریز بود. 🔸 پدر و پدر بزرگ وی هر دو متهم به همکاری با گروه‌های بودند، گرچه خود نبوی آنان را «دارای عقاید و جهت‌گیری‌های کاملاً و طرفدار نظام و نیز تا اندازه‌ای مخالف با عقاید و معتقدات دینی» معرفی می‌کند. 🔸 پدر بهزاد، حسن نبوی، پیش از انقلاب، عنوان پایان‌نامه‌ی خود را «از انقلاب تا » برگزید که نشان از عمق وابستگی او به رژیم سابق داشت. 🔸 مادر وی، خانم شیفته هروآبادی نیز از خانواده‌ای با تفکر چپ است، گرچه منصوره پیرنیا از عناصر ضد انقلاب در مریلند آمریکا سال ۱۹۹۵ درکتابی تحت عنوان «سالار زنان‌ ایران»، وی را و به عنوان رئیس انجمن پرستاران ایران و عضو هیات داوران انتخاب پرستاران نمونه در دوره ستمشاهی معرفی می‌کند. 🔸 بهزاد نبوی دارای مدرک لیسانس الکترونیک از دانشگاه پلی‌تکنیک می‌باشد. نام مستعار وی در دوران قبل از انقلاب حمید جهان‌بین و اهل مراغه بوده است. 🔸 بهزاد نبوی سابقه دارد. قبل از سال ۱۳۵۱ با گروه مصطفی شعاعیان به نام «جبهه دمکراتیک خلق» که همه مارکسیست بودند، همکاری داشت. 🔸 در سال ۵۱ دستگیر شد و در زندان «» نمازخوان شد اما به مجاهدین خلق پیوست. در زندان با و عباس دوزدوزانی آشنا شد و همین موجب شد تا بعد از اعلام تغییر‌ایدئولوژی سازمان از آنان جدا شود. 🔸 گروهی از کسانی‌که بعد از تغییر‌ایدئولوژی سازمان مجاهدین خلق، از آنان جدا شده بودند، گروه جدیدی را به عنوان «» تشکیل دادند. 🔸 بهزاد نبوی، صادق نوروزی، مهدی نیک‌دل، محمد سلامتی از شاخص‌ترین این افراد بودند. با‌ این حال، این افراد تا مدت‌ها با اعضای مجاهدین در ارتباط بودند. در آستانه‌ی انقلاب اسلامی، بهزاد نبوی و همراهانش از زندان آزاد شدند. ادامه دارد ... 🌐 https://www.asbaat.ir/?p=1829 🆔 @asbaat_ir
🔖 #ائتلاف_های_سیاسی در جمهوری اسلامی ایران/ بخش 4 🔰 ائتلاف گروه‌­های مشروطه‌خواه 🔺 مجموعا این تحولات یعنی تماس و برخورد با آموزه­‌های غرب از یکسو و مورد مقایسه قرارگرفتن وضعیت ایران با غرب از سوی دیگر و همچنین برخی سیاست­‌های دولتی که نهایتا به وابسته و تحت­‌ الحمایه نمودن ایران به کشورهای اروپایی منجر شد، موجب بروز نارضایتی اجتماعی فراگیری در جامعه­‌ی ایران شد. 🔺 این نارضایتی­‌ها ابتدا در قالب جنبش­‌هایی با ماهیت دینی و مذهبی و رهبری مرجعیت شیعی نظیر #نهضت_تنباکو خود را نشان داد. بروز چنین جنبش­‌هایی، #ناصرالدین_شاه را وادار به اعمال محدودیت سیاسی بیشتر و جلوگیری از ادامه­‌ی تغییر و تحولات نمود. 🔺 اما با روی کار آمدن #مظفرالدین_شاه، محدودیت­‌های سیاسی کاهش یافت و مرزهای کشور به روی روزنامه­‌های منتقدی چون «#حبل‌المتین» و «پرورش» که در کلکته و #قاهره منتشر می­‌شدند، باز شد و ممنوعیت مسافرت­‌ها نیز لغو گردید. 🔺 این سیاست که با هدف فرونشاندن مخالفت مردم اعمال می­شد، مخالفان را به تشکیل سازمان­های نیمه مخفی تشویق کرد. نهایتا این تحولات در مرداد ۱۲۸۰ ش، منتهی به #انقلاب_مشروطه شد که این انقلاب در واقع محصول اتحاد میان #بازرگانان، #روحانیت و #روشنفکران_مدرن بود. ادامه دارد ... 🌐 https://www.asbaat.ir/?p=4795 🆔 @asbaat_ir
🎙#گفت_وگو| تفاوت دیدگاه شیعه و غیر شیعه نسبت به حاکمان 💠 آیت الله #سيدجعفر_مرتضی_عاملی: 👇👇👇 🆔 @asbaat_ir
🎙| تفاوت دیدگاه شیعه و غیر شیعه نسبت به حاکمان 🔹 آیت الله در پاسخ به این سؤال که در حال حاضر چه تهاجماتى جهان تشيع را تهديد مى‌كند و از بين اين تهاجمات كدام هجمه خطرناك‌تر است؟ گفت: 🔹 ما شيعيان از جهات مختلف مورد و حمله هستيم؛ از طرفى مذاهب فكرى و طرفداران آن مذاهب با ما دشمنى دارند. علت اين دشمنى اين است كه توان مقابله فكرى و علمى با ما را ندارند و به همين دليل به تهمت زدن رو مى‌آورند و با ، ، و تحريك احساسات، جوانان خود را از ما دور مى‌كنند؛ يعنى با تعصبّ و ايجاد تشنج از ما فاصله مى‌گيرند؛ نه با گفتگوى علمى و دليل. 🔹 از طرف ديگر دشمنان هميشگى شيعه، حكام، ثروتمندان و هوس‌رانانِ دنياطلب جامعه هستند؛ چون فرهنگ شيعه رفتار و افكار آنها را نادرست مى‌داند؛ آنها شيعه را مقابل خود و سدّ راه خود مى‌دانند و نمى‌توانند وجود شيعه را تحمل كنند؛ به همين دليل به شكل‌هاى مختلف و با تمام توان با شيعه مى‌جنگند: جنگ تبليغاتى، ، ، منزوى ساختن، زندانى كردن، جنگ نظامى، كشتن، آواره كردن، دور كردن از مجامع علمى جهانى (تا آن مجامع را در مسير اهداف خود به كار گيرند) و… . 🔹 بنابراين نه حاكمان، نه ارباب مذاهب و نه دنياطلبان هيچ يك ما را تحمل نمى‌كنند؛ چون ما با كسى اهل نيستيم؛ مثلاً اگر حاكمى مرتكب عملى خلاف شريعت شود، بر خود واجب مى‌دانيم او را نهى از منكر كنيم. 🔹 در حالى كه غير شيعه چنين روشى ندارند و معتقدند ما در هر صورت پيرو دستورات حاكميم؛ اگر حاكم نسبت به مسأله‌اى راضى باشد ما هم راضى هستيم و اگر غضب كند ما هم غضبناكيم. 🔹 آنها مى‌گويند: همراه حاكم باش هرچند تازيانه بر پشتت زند يا اموالت را غصب كند! حاكم در ديدگاه غيرشيعه سايه‌ی خدا بر روى زمين است؛ خدا حاكم را سركار آورده. اما شيعه چنين نيست و به همين دليل حاكمان، شيعه را براى خود خطر مى‌دانند و ما هميشه مورد هجمه‌هاى مختلف هستيم؛ چون تحمل ما برايشان سخت است. 🌐 https://www.asbaat.ir/?p=4837 🆔 @asbaat_ir
📸 | اذعان علمای اعلام به مدیریت عالی رهبری در فتنه 88 💠 آیت الله : این قضیه (فتنه 88) همه را نگران کرده بود و حضرت آیت الله خامنه‌ای به بهترین وجه، مملکت را اداره کردند. این را دیگر همه علمای اعلام هم تصدیق می‌کنند که هیچ کدام نمی‌توانستند به این شکل بحران را اداره کنند. 🆔 @asbaat_ir